Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    68 døde på Utøya, er det en grov trykkfeil på NRK1 eller er det de nedjusterte tallene?
    Uansett gledelig (midt i sorgen) dersom riktig.
    Edit; stygg miss av de ansvarlige (dersom riktig) men kanskje mulig i alt kaoset.
    KW

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Decoman skrev:
    lars_erik skrev:
    Decoman skrev:
    For det må her sies at det er tilfeldigvis slik at jeg er en privatperson som av grunner anser norske myndigheter, den norske stat og dets beskyttere (hva hvem nå enn dette måtte være) for å ikke være et legitimt styre. Min holdning her sånn helt enkelt, har ikke alltid vært slik, men det fo
    Ekstremismens ondskap finnes overalt. Også her inne!
    Jeg vil si at jeg tror faktisk, at jeg nesten hele livet har møtt andre med en holdning om enn kanskje dumsnillhet, som neppe noen vil kunne karakterisere som egoistisk, men nå som jeg er voksen og ser hvor ille det kan bli med å bare jatte med, da har jeg ingen skrupler i å her si hva jeg mener.
    Jeg kan love deg at fra og med 22.juli vil færre gjøre det. Jatte med holdninger som du og særlig Smorte har gitt uttrykk for her inne. Dere skal aldri få definisjonsmakten for hvordan vårt samfunn skal være!
    Og nå kan jeg ikke la være å ikke skrive her lenger, du går nå personlig på meg og forbinder meg med en terrorist og massemorder.

I dine øyne er det greit at etniske norske blir drept eller voldtatt av innvandrere/asylsøkere.
    I mange år nå har dere hatt Holmlia drapet mot oss etniske norske, i år har 3 etniske norske blitt drept av asylsøkere, dette har du forsvart og synes er greit.

Forskjellen mellom deg og meg er at jeg mener at fredagens og de andre drapene er forferdelige, du synes kun de begått av etniske nordmenn som er kritikkverdig.
    Det er så greit med innleggene dine smorte, man trenger liksom ikke svare på dem!

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.738
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    KW skrev:
    68 døde på Utøya, er det en grov trykkfeil på NRK1 eller er det de nedjusterte tallene?
    Edit; stygg miss av de ansvarlige (dersom riktig) men kanskje mulig i alt kaoset.
    KW
    Nye tall ja. Som fortsatt kan stige.
    Og fortsatt ubeskrivelig forferdelig.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Erato: Kanskje best å svare likevel? Vi kommer ingen vei uten saklighet, og vi bør vise hverandre respekt. Det kan være vanskelig iblandt, spesielt når du ikke blir møtt med respekt selv.

Det er bare en måte å få respekt på, og det er ved å vise respekt.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    KW skrev:
    KW
    Jeg registerer også det, og vet at jeg burde føle glede.... men jeg får det ikke til.
    Det er jo svært positivt og likevel føles det bare vondt, alle tanker kretser om de som må leve med tapet, de er blitt færre men har det ikke mindre vondt for det...

Edit: Forfattet i affeksjon

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Decoman skrev:
    lars_erik skrev:
    Decoman skrev:
    For det må her sies at det er tilfeldigvis slik at jeg er en privatperson som av grunner anser norske myndigheter, den norske stat og dets beskyttere (hva hvem nå enn dette måtte være) for å ikke være et legitimt styre. Min holdning her sånn helt enkelt, har ikke alltid vært slik, men det fo
    Jeg vil si at jeg tror faktisk, at jeg nesten hele livet har møtt andre med en holdning om enn kanskje dumsnillhet, som neppe noen vil kunne karakterisere som egoistisk, men nå som jeg er voksen og ser hvor ille det kan bli med å bare jatte med, da har jeg ingen skrupler i å her si hva jeg mener.
    Jeg kan love deg at fra og med 22.juli vil færre gjøre det. Jatte med holdninger som du og særlig Smorte har gitt uttrykk for her inne. Dere skal aldri få definisjonsmakten for hvordan vårt samfunn skal være!
    Og nå kan jeg ikke la være å ikke skrive her lenger, du går nå personlig på meg og forbinder meg med en terrorist og massemorder.

I dine øyne er det greit at etniske norske blir drept eller voldtatt av innvandrere/asylsøkere.
    I mange år nå har dere hatt Holmlia drapet mot oss etniske norske, i år har 3 etniske norske blitt drept av asylsøkere, dette har du forsvart og synes er greit.

Forskjellen mellom deg og meg er at jeg mener at fredagens og de andre drapene er forferdelige, du synes kun de begått av etniske nordmenn som er kritikkverdig.
    Skam deg! Det verste innlegget jeg har lest her inne. Du bør gå inn i deg selv og tenke nøye over hva du skriver

S

Smorte24

Gjest
    65finger skrev:
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Decoman skrev:
    lars_erik skrev:
    Decoman skrev:

Skam deg! Det verste innlegget jeg har lest her inne. Du bør gå inn i deg selv og tenke nøye over hva du skriver
    Alle linkene jeg har linket ang drap utført av asylsøkere har blitt møtt med at jeg er rasist, så da er vel han for det eller ikke?

Og jeg gir faen om det er der værste innlegget du har lest, når en person prøver å sette meg i samme bås som en massemorder, da blir jeg forbannet, jeg klarer ikke å drepe en mus engang.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.853
    Først vil jeg benytte anledningen til å gi ros til våre moderatorer som har gjort en forbilledlig jobb gjennom hele denne vanskelig helgen! Kudos!

Dernest så vil jeg oppfordre til at dere fortsatt har noen bøtter med kaldt vann stående klar... det ville være usigelig trist også i videre forstand om en tråd som denne måtte stenges

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    Alle linkene jeg har linket ang drap utført av asylsøkere har blitt møtt med at jeg er rasist, så da er vel han for det eller ikke?
    Som sagt, postene dine er så herlig unødvendig å besvare. At du kan få det til at en oppfatning om at det er lite klokt å fokusere på en gjerningsmanns etniske bakgrunn betyr at man støtter vedkommendes handlinger, er så herlig forvirret at det liksom er unødvendig å si noe mer om den saken.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Denne karen har forlest seg på middelalderens grusomme historie - og trukket paralleller til dagens samfunn, noe som har resultert i en forvridd overbevisning og verdensanskuelse og begått drap etter oldtidens doktriner.

Tro meg, det er mange slike ute der....

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mange i utlandet ser slik på oss Nordmenn;

A german newspaper article says: "Even in their deepest sorrow the norwegians don't get hysterical. They resist the hate. It is amazing to see how politicians and the whole country reacts. They are sad to the deepest thread of their souls. They cry in dignity. But nobody swears to take revenge. Instead they want even more humanity and democracy. That is one of the most remarkable strengths of that little country."

Kanskje vi på HFS kan tilnærme oss dette også?

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    382
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Kabeldragern skrev:
    Mange i utlandet ser slik på oss Nordmenn;

A german newspaper article says: "Even in their deepest sorrow the norwegians don't get hysterical. They resist the hate. It is amazing to see how politicians and the whole country reacts. They are sad to the deepest thread of their souls. They cry in dignity. But nobody swears to take revenge. Instead they want even more humanity and democracy. That is one of the most remarkable strengths of that little country."

Kanskje vi på HFS kan tilnærme oss dette også?
    Jeg er der av hele mitt hjerte allerede!

edit: typo.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:
    Først vil jeg benytte anledningen til å gi ros til våre moderatorer som har gjort en forbilledlig jobb gjennom hele denne vanskelig helgen! Kudos!

Dernest så vil jeg oppfordre til at dere fortsatt har noen bøtter med kaldt vann stående klar... det ville være usigelig trist også i videre forstand om en tråd som denne måtte stenges
    Veldig enig i dette.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    ABB er kun en av ca. 60 nordmenn som har handlet (kjemikalier? ) i denne (ene?) butikken i Polen.
    Regner med at de andre nå vil bli sjekket nærmere, uten dermed å påstå at de andre har kriminelle handlinger i tankene, det vet jeg selvfølgelig intet om.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Gjerningsmannen viser oss at det er en ting som faktisk er farligere enn "normal" ondskap, og det er den totale mangel på empati og barmhjertighet.
    Det er da man kan fremstå så kald og beregnende som denne mannen, uten påfølgende anger. Er dette en mulig pris for et liv der sosial kontakt relateres til en pc? Man klarer ikke lenger skille mellom et nick på et forum eller et kallenavn i et spill, og reelle mennesker av kjøtt og blod. Når dette kobles til et skarpt hode, ekstreme holdninger og et rabiat virkelighetsbilde, kan det bli meget farlig.
    Tror flere av oss gjerne kan gå i oss selv, og tenke over hvordan vi også fremstår på vår lille arena her på sentralen. Samtidig må vi passe oss for heksejakt mot dem som har vært litt uheldig med sine formuleringer i disse dager preget av sterke følelser og inntrykk.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.853
    Det vil nok være bred enighet om at PST må styrkes i tiden fremover for at de skal være bedre i stand til å plukke opp på et tidlig stadium hvem som kan tenkes å utgjøre en risiko for rikets sikkerhet.

Hvis man ser på diverse nettfora så er det neppe gjengen med flere smiletryner enn tekst eller fjortis sms-språk ala "oxo" og lignende som utgjør den store risikoen. Det er snarere de som i kraft av egen overbevisning om sak og evne til å formulere seg på kvasiakademisk vis som er de "farlige", tror nå jeg. Det er også disse få i siste kategori som vil kunne operere som meningsdannere for de mange i den første.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Smorte24 skrev:

Og jeg gir faen om det er der værste innlegget du har lest, når en person prøver å sette meg i samme bås som en massemorder, da blir jeg forbannet, jeg klarer ikke å drepe en mus engang.
    Slike forkvaklede oppfatninger av virkeligheten skal besvares, og det med saklig dokumentasjon. Her finner du drapsstatistikkene i dette landet, med årsaker og bakgrunn:
    https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_1052.pdf

I 2010 hadde vi det laveste antall drap på 20 år i dette landet. Se på statistikkene Smorte, og fortell meg så hvor innvandrerne du snakker om er hen.

EDIT: 2011 blir et fryktelig år med henhold til drapsstatistikk. Én eneste etnisk norsk mann har alene begått mer enn 3 ganger så mange drap som alle andre mordere i dette landet gjør på et år.

Honkey

M

Morpheus

Gjest
    Karma skrev:
    Gjerningsmannen viser oss at det er en ting som faktisk er farligere enn "normal" ondskap, og det er den totale mangel på empati og barmhjertighet.
    Det er da man kan fremstå så kald og beregnende som denne mannen, uten påfølgende anger. Er dette en mulig pris for et liv der sosial kontakt relateres til en pc? Man klarer ikke lenger skille mellom et nick på et forum eller et kallenavn i et spill, og reelle mennesker av kjøtt og blod. Når dette kobles til et skarpt hode, ekstreme holdninger og et rabiat virkelighetsbilde, kan det bli meget farlig.
    Tror flere av oss gjerne kan gå i oss selv, og tenke over hvordan vi også fremstår på vår lille arena her på sentralen. Samtidig må vi passe oss for heksejakt mot dem som har vært litt uheldig med sine formuleringer i disse dager preget av sterke følelser og inntrykk.
    Helt enig i din vurdering på hvor ekstremt farlig bortfallet av empati og barmhjertighet er. Det som er enda mer uforståelig slik jeg har forstått det er at ABB selv vurderer hvor vanskelig det vil være for han å utføre en slik ekstrem handling, og at han da faktisk velger å bruke kjemiske stoffer (dop) i den hennsikt å bli totalt likegyldig slik at han faktisk kan gjennomføre å henrette uskyldige ungdommer med kaldt blod! Uforståelig!!

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Kjendis skrev:
    Dette viser med all mulig tydelighet at kristenfundamentalister og ekstremister ikke evner å ta noe som helst innover seg! Rystende.

http://www.t-a.no/kultur/article171501.ece

Hva menes her med kristenfundamentalister??? Breiviks handlinger har ingenting med evangeliet å gjøre. Og ingenting med konservativ kristendom å gjøre i det hele tatt. Frelste kristne åndsfylte kristne bruker kjærlighet og guds ord som sverd.

Breivik identifiserer seg med korstogsridderne som tilhører et samfunssystem 1000 år tilbake i tid.
    Ja mulig det blir innført Sharialover i halvparten av Oslo. Men hva er galt med det?
    jeg ser da ikke det helt gale i å verne om kristendommens vugge i norge ? dette er norsk kulturhistorisk sted som må vernes synes jeg, selv om kristendommen ikke er min greie

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Morpheus skrev:
    Karma skrev:
    Helt enig i din vurdering på hvor ekstremt farlig bortfallet av empati og barmhjertighet er. Det som er enda mer uforståelig slik jeg har forstått det er at ABB selv vurderer hvor vanskelig det vil være for han å utføre en slik ekstrem handling, og at han da faktisk velger å bruke kjemiske stoffer (dop) for å bli totalt likegyldig slik at han faktisk kan gjennomføre å henrette uskyldige ungdommer med kaldt blod! Uforståelig!!
    dette er vel en utprøvd militær greie er det ikke ? det med substanser mener jeg, helt tilbake til gammel historisk tid
    at noen bruker det slik som han gjorde derimot er som du sier helt uforsålig for mennesker med empati innebygd

J

J.J

Gjest
    noruego skrev:
    neppe gjengen med flere smiletryner enn tekst eller fjortis sms-språk ala "oxo" og lignende som utgjør den store risikoen.
    Hmm ... jeg bruker da oxo dette ordet ... og jeg syntes du undervurderer oss en smule nå ...... ;)

Jeg har sterke meninger om mangt og meget, men jeg utbroderer det ikke på nett .... kanskje det er den verste trusselen fremover ??
    Intet kan utelukkes ... ei heller oss som skriver - oxo ;)

Og for å understreke en ting ... jeg er ikke mer enn en vanlig badguy ;) ;D ;D ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Honkey-Chateau skrev:
    Smorte24 skrev:

Slike forkvaklede oppfatninger av virkeligheten skal besvares, og det med saklig dokumentasjon. Her finner du drapsstatistikkene i dette landet, med årsaker og bakgrunn:
    https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_1052.pdf

I 2010 hadde vi det laveste antall drap på 20 år i dette landet. Se på statistikkene Smorte, og fortell meg så hvor innvandrerne du snakker om er hen.

EDIT: 2011 blir et fryktelig år med henhold til drapsstatistikk. Én eneste etnisk norsk mann har alene begått mer enn 3 ganger så mange drap som alle andre mordere i dette landet gjør på et år.

Honkey
    Fakta har vært brukt på smorte ved gjentatte anledninger, det hjelper ikke. For de fleste her på forumet avslører hans ytringer seg gjennom sin innebygde mangel på logikk og ubehjelpelige argumentasjon, det er like greit å la det bli med det.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Håper det er noe i dette at det hjelper å dele sorgen.

Jeg tok med nest minstemann til torget i Trondheim i kveld. Jeg har sett mye folk på torget før: 17. mai, konserter, medaljeutdelinger under ski-VM i 97. Men jeg har aldri opplevd at det var nesten umulig å komme seg til torget før. Det ble lite fakler i forhold til folk. Aldri har vel det norske folk stått mer samlet, iallefall ikke på denne måten.

Alle butikkene stengte en time før så de ansatte kunne være med på fakkeltoget.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    På tide med en sang!

Kringsatt av fiender,
    gå inn i din tid!
    Under en blodig storm -
    vi deg til strid!

Kanskje du spør i angst,
    udekket, åpen:
    hva skal jeg kjempe med
    hva er mitt våpen?

Her er ditt vern mot vold,
    her er ditt sverd:
    troen på livet vårt,
    menneskets verd.

For all vår fremtids skyld,
    søk det og dyrk det,
    dø om du må - men:
    øk det og styrk det!

Stilt går granatenes
    glidende bånd
    Stans deres drift mot død
    stans dem med ånd!

Krig er forakt for liv.
    Fred er å skape.
    Kast dine krefter inn:
    døden skal tape!

Elsk og berik med drøm
    alt stort som var!
    Gå mot det ukjente
    fravrist det svar.

Ubygde kraftverker,
    ukjente stjerner.
    Skap dem, med skånet livs
    dristige hjerner!

Edelt er mennesket,
    jorden er rik!
    Finnes her nød og sult
    skyldes det svik.

Knus det! I livets navn
    skal urett falle.
    Solskinn av brød og muld
    eies av alle.

Da synker våpnene
    maktesløs ned!
    Skaper vi menneskeverd
    skaper vi fred.

Den som med høyre arm
    bærer en byrde,
    dyr og umistelig,
    kan ikke myrde.

Dette er løftet vårt
    fra bror til bror:
    vi vil bli gode mot
    menskenes jord.

Vi vil ta vare på
    skjønnheten, varmen
    som om vi bar et barn
    varsomt på armen

TIL UNGDOMMEN av Nordahl Grieg (1936)

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Jeg leser at noen har nå tatt kontakt med faren til denne fyren og det ser så ut at de ikke har hatt kontakt, eller kanskje bare ikke møtt hverandre, siden 1995 angivelig.
    http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article886020.ece

Ellers ser jeg at adresseavisa ennå ikke har trykket kommentaren min fra lørdagen og nettansvarlig har tydeligvis ikke vært tilbake på jobb og ikke besvart eposten min. Jeg ser også at adresseavisa synes å ha to ulike kommentar system, det andre systemet i sport seksjonen, har aldri lagt merke til noe liknende noe annet sted.

N

Nifelheim

Gjest
    noruego skrev:
    Det vil nok være bred enighet om at PST må styrkes i tiden fremover for at de skal være bedre i stand til å plukke opp på et tidlig stadium hvem som kan tenkes å utgjøre en risiko for rikets sikkerhet.

Hvis man ser på diverse nettfora så er det neppe gjengen med flere smiletryner enn tekst eller fjortis sms-språk ala "oxo" og lignende som utgjør den store risikoen. Det er snarere de som i kraft av egen overbevisning om sak og evne til å formulere seg på kvasiakademisk vis som er de "farlige", tror nå jeg. Det er også disse få i siste kategori som vil kunne operere som meningsdannere for de mange i den første.
    PST bør styrkes i form av at PST retter fokus over hele fjøla og ikke kun der de selv tror trusselen størst.

PST har faktiskt et omdømmeproblem nå. De leker politikere fremfor å gjøre jobben sin. Først blemma med USA-spionasjen og nå dette her. Allierte og miljøer innenriks har vist seg å være mye farligere enn hovedfokuset til PST, de ekstreme muslimene som knapt vet hvor Norge er.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Decoman skrev:
    Jeg leser at noen har nå tatt kontakt med faren til denne fyren og det ser så ut at de ikke har hatt kontakt, eller kanskje bare ikke møtt hverandre, siden 1995 angivelig.

Ellers ser jeg at adresseavisa ennå ikke har trykket kommentaren min fra lørdagen og nettansvarlig har tydeligvis ikke vært tilbake på jobb og ikke besvart eposten min. Jeg ser også at adresseavisa synes å ha to ulike kommentar system, det andre systemet i sport seksjonen, har aldri lagt merke til noe liknende noe annet sted.
    Faren har uttalt at "han" kunne like godt tatt livet sitt.....

Sterk melding!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080777

N

Nifelheim

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    Decoman skrev:

Sterk melding!
    Sier vel sitt om faren. Det jeg har lest om han og av han i media så langt får meg til å synes at han(faren) er en drittsekk. En far som aldri var der for sønnen sin.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kabeldragern skrev:
    På tide med en sang!

Kringsatt av fiender,
    gå inn i din tid!
    Under en blodig storm -
    vi deg til strid!

Kanskje du spør i angst,
    udekket, åpen:
    hva skal jeg kjempe med
    hva er mitt våpen?

Her er ditt vern mot vold,
    her er ditt sverd:
    troen på livet vårt,
    menneskets verd.

For all vår fremtids skyld,
    søk det og dyrk det,
    dø om du må - men:
    øk det og styrk det!

Stilt går granatenes
    glidende bånd
    Stans deres drift mot død
    stans dem med ånd!

Krig er forakt for liv.
    Fred er å skape.
    Kast dine krefter inn:
    døden skal tape!

Elsk og berik med drøm
    alt stort som var!
    Gå mot det ukjente
    fravrist det svar.

Ubygde kraftverker,
    ukjente stjerner.
    Skap dem, med skånet livs
    dristige hjerner!

Edelt er mennesket,
    jorden er rik!
    Finnes her nød og sult
    skyldes det svik.

Knus det! I livets navn
    skal urett falle.
    Solskinn av brød og muld
    eies av alle.

Da synker våpnene
    maktesløs ned!
    Skaper vi menneskeverd
    skaper vi fred.

Den som med høyre arm
    bærer en byrde,
    dyr og umistelig,
    kan ikke myrde.

Dette er løftet vårt
    fra bror til bror:
    vi vil bli gode mot
    menskenes jord.

Vi vil ta vare på
    skjønnheten, varmen
    som om vi bar et barn
    varsomt på armen

TIL UNGDOMMEN av Nordahl Grieg (1936)
    En fantastisk sang. Men hvem har skrevet melodien?
    Jeg har en innspilling med Herborg Kråkevik. Men jeg skulle gjerne ha den med kor. Finnes det?
    Forøvrig synes jeg melodien har litt til felles med Conquest of Paradise med Vangelis.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Til ungdommen - Nordahl Grieg

Melodien er laget av Lillebjørn Nilsen tror jeg.

Edit. Komponisten heter Otto Mortensen. Skrevet i 1952.

N

Nifelheim

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    Decoman skrev:

Sterk melding!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080777
    Synes faren kunne holdt seg for god til dette her. Han har ikke ønske vite av han på svært lenge. Diplomatkarrieren var viktigere enn kone og barn. Faren har ikke hatt kontakt med sønnen sin på 15-16 år og faktiskt aldri bodd sammen med han ifølge en avis. Ekskona hans flytta ut med ABB da ABB var 2 år.

Nå skaper faren et inntrykk av at ABB sviktet han. Alt tyder på det stikk motsatte.

Faren burde egentlig holdt kjeft. "Istedenfor å ta livet av alle så burde ABB ta livet av seg selv". Motbydelig! Istedenfor å ta livet av dem så skulle han latt være og selv levd videre. Når jeg nå leser intervjuet på nytt så er VG mye motbydelige. De lager overskrift av hva faren sier er hans mørkeste tanker. VG spekulerer i overskrifter og sitater.

VG er mao ei skikkelig møkkablekke!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Skulle ønske enkelte her hadde større evne til å moderere seg selv.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    En kan vel nærmest konkludere med at det er et angrep på Arbeiderpartiet - i og med at ungdommene på Utøya er rammet. Mao så er dette lokalt.

Og det er historisk.
    Spot on, tidlig i fasen - om jeg kan si det selv...

ABB innrømmet dette i fengslingsmøtet i dag.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    N

Nifelheim

Gjest
    BT skrev:
    Skulle ønske enkelte her hadde større evne til å moderere seg selv.
    Jeg tolker at dette er et svar på mitt innlegg.

Når faren ønsker at sønnen hadde tatt livet sitt mister jeg total respekt for vedkommende. Jeg kunne ha forstått det bedre hvis han sa at han ønsket sønnen tok livet sitt i etterkant. Da kan han sette en strek og lettere komme seg videre. (streken har han satt for 15 år siden også) Jeg kan absolutt ikke forstå at noen kan mene at gjerningsmannen skulle tatt livet av seg i forkant. At han ikke skulle gjørt det ufyselige han gjorde er jeg helt enig i. At han skulle tatt livet sitt istedenfor? Total mangel på respekt for menneskeliv!

VG spekulerer i overskriften også. Mener faren virkelig dette? Eller er dette noe han har tenkt i sine mørkeste tanker? Overskriften sier førstnevnte. Teksten sier kanskje sistnevnte. Hva har faren egentlig sagt?

Faren er diplomat. Han burde håndtert dette mye bedre. Det var jo jobben hans tidligere å håndtere sånne ting.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.943
    Torget vurderinger
    4
    Etter hva jeg forstår har ikke faren på noen måte oppsøkt media for gi uttrykk for sine meninger, - snarere tvert imot.

Man burde holde seg for god til å dømme noen på så tynt grunnlag, for noe som skjedde for så lenge siden, for noe som nok er sagt i sjokk og affekt til et sultent media.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn