Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    N

Nifelheim

Gjest
    Tubesnake skrev:
    Nifelheim skrev:
    Når jeg nå leser intervjuet på nytt så er VG mye motbydelige. De lager overskrift av hva faren sier er hans mørkeste tanker. VG spekulerer i overskrifter og sitater.

VG er mao ei skikkelig møkkablekke!
    Nå var det vel TV2 som både gjorde intervjuet og som publiserte det først

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/breiviks-far-han-burde-tatt-sitt-eget-liv-3545669.html
    Jeg er ikke overrasket.

Overskriften sier at faren mener at gjerningsmannen skulle drept seg selv i forkant. Teksten sier at han i sine mørkeste tanker hadde "håpt" på det. Ufattelig stor forskjell. Han mener det ikke, men han har tenkt tanken. Alle kan tenke tanker. Å faktiskt mene det etterpå er noe helt annet.

Svært spekulativ overskrift.

N

Nifelheim

Gjest
    Trane skrev:
    Etter hva jeg forstår har ikke faren på noen måte oppsøkt media for gi uttrykk for sine meninger, - snarere tvert imot.

Man burde holde seg for god til å dømme noen på så tynt grunnlag, for noe som skjedde for så lenge siden, for noe som nok er sagt i sjokk og affekt til et sultent media.
    Han har kanskje ikke oppsøkt media, men fyren var diplomat av yrke. Han vet å håndtere media. Hadde han vært en gammel baker hadde situasjonen vært en helt annen.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Du er inne på noe, Trane. VG er troende til å skrive etter eget hode, det har jeg selv erfart. Eter min mening er VG, Se og Hør og flere med på å forsøple demokratiet. I sin iver med å selge aviser kan de vri og vrenge på ting, og det første som lider blir sannheten.

EDIT

Så nå at intervjuet var gjort av TV2. Det virker likevel spekulativt og unødvendig å presentere dette.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.943
    Torget vurderinger
    4
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    Skulle ønske enkelte her hadde større evne til å moderere seg selv.
    Jeg tolker at dette er et svar på mitt innlegg.

Når faren ønsker at sønnen hadde tatt livet sitt mister jeg total respekt for vedkommende. Jeg kunne ha forstått det bedre hvis han sa at han ønsket sønnen tok livet sitt i etterkant. Da kan han sette en strek og lettere komme seg videre. (streken har han satt for 15 år siden også) Jeg kan absolutt ikke forstå at noen kan mene at gjerningsmannen skulle tatt livet av seg i forkant. At han ikke skulle gjørt det ufyselige han gjorde er jeg helt enig i. At han skulle tatt livet sitt istedenfor? Total mangel på respekt for menneskeliv!

VG spekulerer i overskriften også. Mener faren virkelig dette? Eller er dette noe han har tenkt i sine mørkeste tanker? Overskriften sier førstnevnte. Teksten sier kanskje sistnevnte. Hva har faren egentlig sagt?

Faren er diplomat. Han burde håndtert dette mye bedre. Det var jo jobben hans tidligere å håndtere sånne ting.
    Synes vel Nifelheim selv her fremtrer som like spekulativ tabloid som hva han kritiserer VG for.

Hva med å fokuserer på saken heller enn en helt uvedkommed person som naturlig nok ikke vil ha noe med hverken gjerningsmannen eller saken å gjøre ?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.049
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Hva med å fokuserer på saken heller enn en helt uvedkommed person som naturlig nok ikke vil ha noe med hverken gjerningsmannen eller saken å gjøre ?
    Men dessverre har han nok det. ABB var en ensom fyr som lot sine ideer utvikle seg i et vakuum uten nettverk, korrektiver eller positive forbilder. Man kan bare spekulere i hva en annen oppvekst kunne ha betydd, og faren er nok intelligent nok til å se dette. Ikke rart han i sin fortvilelse ønsker å hvitvaske seg selv. Uten at det dermed betyr at han har noen som helst objektiv skyld. ABB står selv ansvarlig for sine gjerninger, men mennesker eksisterer ikke i et vakuum.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Breivik krevde å få iføre seg uniformen sin til fengslingsmøtet og lese fra hatsnotatet sitt for et samlet pressekorps.
    I stedet måtte han møte i et lukket fengslingsmøte iført røde klær.

Tingrettsommeren har heldigvis ikke noen planer om å la Breivik få utfolde seg.

Det vurderes også å endre siktelsen til forbrytelser mot menneskeheten, med strafferamme 30 år, i stedet for 21 år med dagens siktelse.

N

Nifelheim

Gjest
    Trane skrev:
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:

Når faren ønsker at sønnen hadde tatt livet sitt mister jeg total respekt for vedkommende. Jeg kunne ha forstått det bedre hvis han sa at han ønsket sønnen tok livet sitt i etterkant. Da kan han sette en strek og lettere komme seg videre. (streken har han satt for 15 år siden også) Jeg kan absolutt ikke forstå at noen kan mene at gjerningsmannen skulle tatt livet av seg i forkant. At han ikke skulle gjørt det ufyselige han gjorde er jeg helt enig i. At han skulle tatt livet sitt istedenfor? Total mangel på respekt for menneskeliv!

VG spekulerer i overskriften også. Mener faren virkelig dette? Eller er dette noe han har tenkt i sine mørkeste tanker? Overskriften sier førstnevnte. Teksten sier kanskje sistnevnte. Hva har faren egentlig sagt?

Faren er diplomat. Han burde håndtert dette mye bedre. Det var jo jobben hans tidligere å håndtere sånne ting.
    Synes vel Nifelheim selv her fremtrer som like spekulativ tabloid som hva han kritiserer VG for.

Faren kunne latt være å la seg intervjuet ved å si at han brøt kontakten med sønn sin for 15 år siden. Faren kunne latt være å nevne sine innerste tanker. Nei, istedenfor sier han at han ønsker sønnen sin død. DØD! Død FØR han drepte noen til og med. Det aksepterer jeg ikke. Han kan gjerne ønsket han død i etterkant som hevn, men ikke død i forkant. Han kunne ha ønsket at sønnen ikke gjorde dette. Da ville han vært i live. Nei, han ønsker vedkommende DØD. Død innebærer at det ikke spiller noen rolle om han gjorde udåden eller ei.

Og nei, jeg opptrer ikke spekulativt tabloid. Faren er diplomat. Moren dro fra faren (som tjenestegjorde i utlandet) og hjem til Norge med ABB som 2 år, og faren har ikke bodd med gutten. Faren var diplomat og utstasjonert. Du trenger ikke å være hjernekirurg for å trekke slutningen om at kontakten mellom far og sønn har vært minimal og til slutt brutt for 16 år siden. Faren setter opp 2 alternativer. Død sønn eller levende sønn med udådene gjort. Han utelater det opplagte valget: Levende sønn med udådende ugjort.

Hvis jeg skulle ha vært spekulativ (noe jeg ikke er) så har jeg ikke hele Norges befolkning som lesere heller.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.049
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant nok sier forsvareren i TV-nyhetene at ABB er overbevist om at han vil bli torturert i rettsprosessen. Så absurd er altså hans virkelighetsoppfatninger, han tror virkelig det er en krig der ute mellom tempelriddere og forbrytere.....

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Nifelheim skrev:
    Trane skrev:
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:

Faren kunne latt være å la seg intervjuet ved å si at han brøt kontakten med sønn sin for 15 år siden. Faren kunne latt være å nevne sine innerste tanker. Nei, istedenfor sier han at han ønsker sønnen sin død. DØD! Død FØR han drepte noen til og med. Det aksepterer jeg ikke. Han kan gjerne ønsket han død i etterkant som hevn, men ikke død i forkant. Han kunne ha ønsket at sønnen ikke gjorde dette. Da ville han vært i live. Nei, han ønsker vedkommende DØD. Død innebærer at det ikke spiller noen rolle om han gjorde udåden eller ei.

Og nei, jeg opptrer ikke spekulativt tabloid. Faren er diplomat. Moren dro fra faren (som tjenestegjorde i utlandet) og hjem til Norge med ABB som 2 år, og faren har ikke bodd med gutten. Faren var diplomat og utstasjonert. Du trenger ikke å være hjernekirurg for å trekke slutningen om at kontakten mellom far og sønn har vært minimal og til slutt brutt for 16 år siden. Faren setter opp 2 alternativer. Død sønn eller levende sønn med udådene gjort. Han utelater det opplagte valget: Levende sønn med udådende ugjort.

Hvis jeg skulle ha vært spekulativ (noe jeg ikke er) så har jeg ikke hele Norges befolkning som lesere heller.
    tror muligens far her (bør) slite med det faktum at han ikke har vært rollemodell og vist omsorg for sin sønn
    han bør vel ikke ha det lett lett med seg selv for vi har alle ett visst ansvar for våre barn og deres oppvekst
    man bør gjøre en innsats med andre ord
    tragedien gjelder jo i høyeste grad for de rundt abb som ikke har kjent til hans sider

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.943
    Torget vurderinger
    4
    Istedetfor å reagere på at faren ønsker sønnen heller hadde tatt sitt eget liv reagerer jeg på de ved Tinghuset som angrep bilen man trodde han ble transportert i og uttalte:
    - Alle her ønsker ham død, sa Aleksander etter angrepet på den ene bilen utenfor tinghuset.
    ................................
    - Hadde vi fått ham ut av bilen, hadde vi drept ham, skal han videre ha uttalt foran verdenspressen
    .

Lynsjing er det motsatte av det demokratiet ABB angrep.
    Det er den motsatte reaksjonen av hva man ellers har vist og som man kan være stolte av.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Du verden for et inntrykk det gjorde å høre innslaget på tv2, om 11-åringen, som før han la på svøm, hadde mistet faren sin på Utøya....
    Det var sterkt...
    Mulig det var snakk om samme 11-åring som tidligere har blitt omtalt av andre fra Utøya, der han ber ugjerningsmannen om å slutte, fordi det er nok...
    Det gjøre det hele nesten enda sterkere...kjente at jeg ble svett i øyekroken...

mvh
    Proffen

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    erato skrev:
    Interessant nok sier forsvareren i TV-nyhetene at ABB er overbevist om at han vil bli torturert i rettsprosessen. Så absurd er altså hans virkelighetsoppfatninger, han tror virkelig det er en krig der ute mellom tempelriddere og forbrytere.....
    Jeg gidder nok ikke skrive hva jeg mener om media de siste dagene, ikke har det noe særlig for seg her på forumet tror jeg, men det hele kan nok på en måte oppsummeres nå ved å bare se meg nødt til å ha veldige reservasjoner i måten informasjon presenteres på. Svenske Expressen på nett skulle ha det til at mannen faktisk lo da han forlot retten, men videoen som de linket viser bare med tydeglihet at reporteren påstår at han ganske må være sittende og smile der de ser ham gjennom ruta på bilen han satt i.

Hm, det er smått ubehagelig å tenke på at når mannen nok kan sies å ha vært såpass forberedt i sin planlegning, så er jeg villig til å tenke meg at han kan ha rett i at han har samarbeidspartnere, men jeg kan også tenke meg at han bløffer for å kanskje manipulere politiet til å enten gå med på ting eller bare forsøke gjør seg en formening om hva det legges opp til fra anklageren og rettens side.

N

Nifelheim

Gjest
    Trane skrev:
    Istedetfor å reagere på at faren ønsker sønnen heller hadde tatt sitt eget liv reagerer jeg på de ved Tinghuset som angrep bilen man trodde han ble transportert i og uttalte:
    - Alle her ønsker ham død, sa Aleksander etter angrepet på den ene bilen utenfor tinghuset.
    ................................
    - Hadde vi fått ham ut av bilen, hadde vi drept ham, skal han videre ha uttalt foran verdenspressen
    .

Lynsjing er det motsatte av det demokratiet ABB angrep.
    Det er den motsatte reaksjonen av hva man ellers har vist og som man kan være stolte av.
    Jeg reagerer også på disse utsagnene, bare så det er sagt.

Det aller beste ville vært om alle snudde han ryggen. Hele veien til tinghuset skulle det stått folk som alle hadde ryggen til bilen og gjerningsmannen i det han kjørte forbi. På lik linje som hele Brumunddal snudde ryggen til Arne Myrdal på 90-tallet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.049
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hellnoob skrev:
    Faren er like lite ansvarlig for sønnens gjerninger som han er ansvarlig for dine gjerninger.
    Selvsagt er han ikke ansvarlig for sønnens gjerninger. Det forhindrer ikke at han nok reflekterer over om ting kunne vært annerledes dersom...... Vis meg den far som IKKE ville føle skyld eller i det minste gjøre seg tanker om eget ansvar i en slik situasjon!

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:
    Faren er like lite ansvarlig for sønnens gjerninger som han er ansvarlig for dine gjerninger.
    Selvsagt er han ikke ansvarlig for sønnens gjerninger. Det forhindrer ikke at han nok reflekterer over om ting kunne vært annerledes dersom...... Vis meg den far som IKKE ville føle skyld eller i det minste gjøre seg tanker om eget ansvar i en slik situasjon!
    Den familien er i dyp, dyp sorg. Synes det er ganske smakløst av tv2 å presse seg på slik de gjør. Men, sendeflaten skal fylles.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    erato skrev:
    Dette er ren taktikk for å bli erklært utilregnelig. Så dum er ikke denne mannen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Erato: Kanskje best å svare likevel? Vi kommer ingen vei uten saklighet, og vi bør vise hverandre respekt. Det kan være vanskelig iblandt, spesielt når du ikke blir møtt med respekt selv.

Det er bare en måte å få respekt på, og det er ved å vise respekt.
    Heisann, fortsett som du stevner unge mann! ;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.049
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:
    Den familien er i dyp, dyp sorg. Synes det er ganske smakløst av tv2 å presse seg på slik de gjør. Men, sendeflaten skal fylles.
    Ja, i denne situasjonen burde faren skånes fra seg selv, noe også presseplakaten vel sier.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.049
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    erato skrev:
    Dette er ren taktikk for å bli erklært utilregnelig. Så dum er ikke denne mannen.
    Denne mannen er svært opptatt av å bli oppfattet som tilregnelig. Likevel er han så dum.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.943
    Torget vurderinger
    4
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:
    ...hvilket er noe ganske annet enn å bli anklaget av andre for, ved å være en fraværende far, å ha bidratt til at ABB ble den han er.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg tenker at vi skal være retroperspektive med varsomhet. Det er ikke sikkert det gagner å grave i alt. Noe er selvsagt viktig til lærdom. Andre ting bør kanskje ligge, eller overlates der det hører hjemme. Som sagt: Med varsomhet slik at man ikke rives med dit man egentlig ikke vil.

Selv har jeg hatt mye nytte og behov av å se mennesker stå sammen. Gråte sammen. Det gir håp. Den kollektive og fundamentale respons som bekrefter og anerkjenner det ukrenkelige. Likefullt er vi mennesker fulle av emosjoner. Sinne, hevntørst, sorg, smerte og apati. Likefullt er fremtiden nå.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.049
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:
    ...hvilket er noe ganske annet enn å bli anklaget av andre for, ved å være en fraværende far, å ha bidratt til at ABB ble den han er.
    Definitivt ja. Vi vet ikke engang noe om årsakene til det, og sannsynligvis trenger vi ikke vite det heller, da det ligger innenfor rammene for privatlivets fred.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    noruego skrev:
    Det vil nok være bred enighet om at PST må styrkes i tiden fremover for at de skal være bedre i stand til å plukke opp på et tidlig stadium hvem som kan tenkes å utgjøre en risiko for rikets sikkerhet.
    Hørte et intervju med Finn Johannesen, pensjonert overbetjent ved Oslopolitiet. Han fortalte at PST hadde bedt om 50 nye ansatte for å kunne følge det som skjer på nettet. De fikk en -1- stilling! Ikke at det hadde betydd noe i denne saken, men det sier litt om hva politikerne forstår om hvordan slikt bør bekjempes.

N

Nifelheim

Gjest
    Trane skrev:
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:
    Det du skriver der innebærer at barndommen til ABB ikke har preget ABB.

Barndom er noe som setter stort preg på alle mennesker. Avvisende foreldre vil sette store merker i ethvert barnesinn, sinn som senere blir voksne.

Faren har trolig mer enn nok med seg og sitt. Tankene på hva han kunne gjort annerledes.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nifelheim skrev:
    Faren har trolig mer enn nok med seg og sitt. Tankene på hva han kunne gjort annerledes.
    Og akkurat der tenker jeg at vi sammen kanskje lar den saken ligge. Eller om så skulle være - rekke ut en hånd om anledningen byr seg.

N

Nifelheim

Gjest
    Spiralis skrev:
    noruego skrev:
    Det vil nok være bred enighet om at PST må styrkes i tiden fremover for at de skal være bedre i stand til å plukke opp på et tidlig stadium hvem som kan tenkes å utgjøre en risiko for rikets sikkerhet.
    Hørte et intervju med Finn Johannesen, pensjonert overbetjent ved Oslopolitiet. Han fortalte at PST hadde bedt om 50 nye ansatte for å kunne følge det som skjer på nettet. De fikk en -1- stilling! Ikke at det hadde betydd noe i denne saken, men det sier litt om hva politikerne forstår om hvordan slikt bør bekjempes.
    PST kunne fint ha omdirigert ressursene sine internt. PST valgte å sette alle kluter til mot muslimsk terror istedenfor å spre søkelyset sitt. Så å ta vekk fokuset fra PST og rette det mot politikerne er å la PST slippe av kroken.

Å følge med på nettet er en automatisert jobb. Folk sitter ikke og leser hver bidige nettside. En robot søker over og returnerer mistenkelige websider etter parametere.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.943
    Torget vurderinger
    4
    Nifelheim skrev:
    Trane skrev:
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:
    Da må du leste på nytt. Selvsagt bærer vi alle preg av den barndommen vi har hatt.
    Derimot påpeker jeg at det er stor forskjell på at faren sannsynligvis har en dose selvransakelse i vente...at han måtte ha skyldfølelse...og det at andre pålegger han skyld.

Nifelheim skrev:
    Nettopp, - hvilket er grunn nok til at andre ikke bør legge sten til byrden.

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Decoman skrev:
    erato skrev:
    Jeg gidder nok ikke skrive hva jeg mener om media de siste dagene, ikke har det noe særlig for seg her på forumet tror jeg, men det hele kan nok på en måte oppsummeres nå ved å bare se meg nødt til å ha veldige reservasjoner i måten informasjon presenteres på. Svenske Expressen på nett skulle ha det til at mannen faktisk lo da han forlot retten, men videoen som de linket viser bare med tydeglihet at reporteren påstår at han ganske må være sittende og smile der de ser ham gjennom ruta på bilen han satt i.

Hm, det er smått ubehagelig å tenke på at når mannen nok kan sies å ha vært såpass forberedt i sin planlegning, så er jeg villig til å tenke meg at han kan ha rett i at han har samarbeidspartnere, men jeg kan også tenke meg at han bløffer for å kanskje manipulere politiet til å enten gå med på ting eller bare forsøke gjør seg en formening om hva det legges opp til fra anklageren og rettens side.
    Le er det svenske ordet for å smile.

R

Roysen

Gjest
    erato skrev:
    Er ikke dette bare et uttrykk for at han ønsket å bli fremstilt som martyr snarere enn at han virkelig tror at han vil bli torturert under rettsprosessen og at han ytterligere ønsker å svartmale det norske samfunnet? Hele manifestet er vel et arbeide utarbeidet for å bli fremstilt som en martyr. Han trodde vel at han ikke skulle overleve?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.853
    erato skrev:
    mteinum skrev:
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:
    Ja, i denne situasjonen burde faren skånes fra seg selv, noe også presseplakaten vel sier.
    Smakløst er bare forbokstaven, kvalmende er mer dekkende for det TV2 gjorde her... Nok et lavpunkt er nådd siden de startet sine sendinger på 90-tallet...

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Selvfølgelig en ufattelig tragisk hendelse som er vanskelig å beskrive med ord.

Og nå har den venstreorienterte norske pressen startet en massiv digital sørgeorgie uten sidestykke, og Dagbladet og VG konkurrer intensivt om flest mulig artikler side om side, minutt for minutt, tilfeldig blandet med reklamebannere for moteklær, slanking og dating. Målet er visst å melke flest mulig digitale klikk`s og "likes" ut av folk. Og vi spiser det rått, men nyheten om at en halv million barn og voksne nå står på randen til å dø av sult ble glemt omtrent like fort som den kom - om noen i det hele tatt fikk den med seg over lørdagspizzaen og Tour de France. Vel, noen ble sikker med i en eller annen støttegruppe i fjesboka, så da er det vel greit...

Jeg undrer noen ganger hvor mye makt egentlig media har over oss. Og hvor mye de bevisst/ubevisst bruker og misbruker makten til egen eller andres fordel.

Og hvem bryr seg egentlig om den dystre statestikken der over 200 mennesker brutalt endte livet sitt på norske veier 2010. Barnefamilier meid ned i groteske møteulykker med vogntog, ulykker som i motsetning til denne forferdelige hendelsen - i stor grad kunne vært unngått. Selvfølgelig ikke sammenlignbart med den brutale masseslaktningen til ABB, men til gjengjeld blir disse 2-300 menneskene plutselig bare et årlig tall - et tall, som i likhet med alle sykehusskandalene, ingen tilsynelatende skal stilles til ansvar for.

Det sies fra høyt hold at denne hendelsen bare skal styrke demokratiet. Jeg er usikker. Hvor greit er det å stille seg kritsk til multikulturalisme nå? Ser allerede antydninger til at det skal fokuseres på at ABB har vært innom Frp. At enkelte meningsytringer i retning av det ABB stod for er kvalmende og nå plutselig nærmest skal sidestilles med direkte støtte til massedrap. Og kommer denne hendelsen i fremtiden til å bli brukt for å innføre ytterligere overvåking av norske borgere? Kommer den på noen som helst måte til å bli brukt/misbrukt (om ikke godt tildekket) i den kommende valgkampen?

Vedlegg

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Doc.G skrev:
    Le er det svenske ordet for å smile.
    Jeg skjønner, men det sto faktisk "log" og ikke "le".

Edit: Her er sitatet "Breivik log när han lämnade rätten" Kan jeg ha bomma helt? Er litt usikker.
    Edit2: Nei dæven google translate oversetter dette som at han smile.
    Edit3: Ellers har jeg skjønt at det svenske ordet "leende" skal bety smil, men dette passer liksom ikke inn her.
    Edit4: Skratta er visst ordet jeg leter etter.
    Edit5: Tja, nei lurer på om ordet er tvetydig. "Ernst Björck log högt och hjertligt" http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/139/0.html

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    HåkonN skrev:

Og nå har den venstreorienterte norske pressen startet en massiv digital sørgeorgie uten sidestykke, og Dagbladet og VG konkurrer intensivt om flest mulig artikler side om side, minutt for minutt. VG med reklamebannere for moteklær og slanking. Målet er visst å melke flest mulig digitale klikk`s og "likes" ut av folk. Og vi spiser det rått, men nyheten om at en halv million barn og voksne nå står på randen til å dø av sult ble glemt omtrent like fort som den kom - om noen i det hele tatt fikk den med seg over lørdagspizzaen og Tour de France. Vel, noen ble sikker med i en eller annen støttegruppe i fjesboka, så da er det vel greit...

Jeg undrer noen ganger hvor mye makt egentlig media har over oss. Og hvor mye de bevisst/ubevisst bruker og misbruker makten til egen eller andres fordel.

Og hvem bryr seg egentlig om den dystre statestikken der over 200 mennesker brutalt endte livet sitt på norske veier 2010. Barnefamilier meid ned i groteske møteulykker med vogntog, ulykker som i motsetning til denne forferdelige hendelsen - i stor grad kunne vært unngått. Selvfølgelig ikke sammenlignbart med den brutale masseslaktningen til ABB, men til gjengjeld blir disse 2-300 menneskene plutselig bare et årlig tall - et tall, som i likhet med alle sykehusskandalene, ingen tilsynelatende skal stilles til ansvar for.

Det sies fra høyt hold at denne hendelsen bare skal styrke demokratiet. Jeg er usikker. Hvor greit er det å stille seg kritsk til multikulturalisme nå? Ser allerede antydninger til at det skal fokuseres på at ABB har vært innom Frp. At enkelte meningsytringer i retning av det ABB stod for er kvalmende og nå plutselig nærmest skal sidestilles med direkte støtte til massedrap. Og kommer denne hendelsen i fremtiden til å bli brukt for å innføre ytterligere overvåking av norske borgere? Kommer den på noen som helst måte til å bli brukt/misbrukt (om ikke godt tildekket) i den kommende valgkampen?
    Jeg skjønner ikke hvorfor du drar alt dette inn i denne debatten rundt en konkret hendelse. Siden denne tråden springer ut fra massakren på Utøya og bomben i Oslo sentrum:

Hva tenker du om massakreringen på Utøya, skjebnene, frykten, sorgen og bomben i Oslo sentrum, Håkon? At vi har mistet perspektiv? At vi overdimensjonerer? At pressen hausser ting opp? Jeg gav forleden dag 10,000,- til Røde Kors innsamling for de rammede i Somalia. Jeg sammeligner ikke. Jeg sønderrives!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Spiralis skrev:
    noruego skrev:
    PST kunne fint ha omdirigert ressursene sine internt. PST valgte å sette alle kluter til mot muslimsk terror istedenfor å spre søkelyset sitt. Så å ta vekk fokuset fra PST og rette det mot politikerne er å la PST slippe av kroken.

Å følge med på nettet er en automatisert jobb. Folk sitter ikke og leser hver bidige nettside. En robot søker over og returnerer mistenkelige websider etter parametere.
    Det er vanlig at noen må klandres, syndebukker pekes ut, at noen har vært utilstrekkelige.

Men, jeg vil vise til PST-sjef Janne Kristiansen sin uttalelse at: - Selv ikke Stasi-Tyskland hadde fanget opp Breivik som en mulig terrorist. -i så fall måtte man ha iverksatt en overvåking uten sidestykke og selv da hadde man kanskje ikke klart å avsløre en "Solo-terrorist" som Anders Behring Breivik.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4183811.ece

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Trane skrev:
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:

Barndom er noe som setter stort preg på alle mennesker. Avvisende foreldre vil sette store merker i ethvert barnesinn, sinn som senere blir voksne.

Fikk bare lyst til å legge inn ABB sine egne meninger om faren Jens.
    Siden det er gjenstand for diskusjon.

<My parents were not politically active but supported the policies of the Norwegian Labour Party which was common for most individuals working in the public sector. My stepfather, Tore, was a moderately right wing while my stepmother, Tove, was a moderate cultural Marxist and feminist. My mom, Wenche, was an apolitical moderate feminist.
    Jens and Tove wanted child custody and wanted to raise me in Paris. They lost the child custody case in an Oslo court a few years later.
    I visited Jens and Tove on a regular basis in Paris and at our summer house/cottage in Normandie, FR and Notodden, NO until they divorced when I was 12. I had a good relationship with him and his new wife at the time, Tove Øvermo, until I was 15. I still have contact with Tove until this day but have not spoken to my father since he isolated himself when I was 15 (he wasn’t very happy about my graffiti phase from 13-16:). He has four children but has cut contact with all of them so it is pretty clear whose fault that was. I don’t carry any grudge but a couple of my half siblings do. The thing is that he is just not very good with people. I tried contacting him five years ago but he said he was not mentally prepared for a reunion due to various factors, his poor health being one.>

Mvh.KW

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    HåkonN skrev:

Og nå har den venstreorienterte norske pressen startet en massiv digital sørgeorgie uten sidestykke, og Dagbladet og VG konkurrer intensivt om flest mulig artikler side om side, minutt for minutt. VG med reklamebannere for moteklær og slanking. Målet er visst å melke flest mulig digitale klikk`s og "likes" ut av folk. Og vi spiser det rått, men nyheten om at en halv million barn og voksne nå står på randen til å dø av sult ble glemt omtrent like fort som den kom - om noen i det hele tatt fikk den med seg over lørdagspizzaen og Tour de France. Vel, noen ble sikker med i en eller annen støttegruppe i fjesboka, så da er det vel greit...

Jeg synes du blander sammen helt ulike og ikke sammenliknbare forhold her.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn