Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Et problem som gjør meg noe irritert og som har å gjøre med såkalte personforstyrrelser i omtale av andre, er at den vulgære forståelsen eller andre påstander om dette, tenderer liksom til hvordan teleologi forstås. Altså en veldig trang til å skulle måtte forklare et bestemt forhold med noe helt annet, eller enda verre, å skulle måtte forklare flere ting, med en bestemt ting. Og når såkalte profesjonelle bruker et ord som "personforstyrrelser", så har vel dette noe med dét å fungere i kapasitet som en autoritet på et bestemt område og kanskje attpåtil være kjøpt og betalt av staten samt preget av en utdanning som antagelig tilsikter og ellers forbereder en for et slikt arbeid, et område hvor det brukes karakteristikker om personforstyrrelser som om de utvilsomt måtte vite hva de snakket om når dette neppe er mulig.

Altså det burde med dette være åpenbart, at karakteriseringer som gjøres med bruk av ord som "personforstyrrelse", karakteriseringer som ikke engang er tilsiktet å fungere som et relevant anliggende hvor det søkes en spesielt påvisbar sammenheng mellom årsak og virkning, at det da blir det ganske enkelt feil å indusere meningsbærende konklusjoner som jo vil fungere mer som projisering av mening eller autoritet eller som om at man kom med et påfunn, ei avgrenset til en person og enda verre farget av yrke og tilhørighet.

Jeg tror faktisk et menneske må være litt som dama i "Nell" (film m.Jodie Foster&Liam Neeson) for å komme nær en alminnelig forståelse av hva det betyr å være unormal. Altså det å være unormal er nok ikke så ille som folk nok skal ha det til, eller også at de marginale forskjellene som påvises med oppførsel eller kanskje andre bemerkelsesverdige forhold, neppe kan brukes til å forklare voldsomme avvik av hva man forventer og som man ellers omtaler som normal oppførsel. Et kjempepoeng om dette å passe inn i samfunnet i dag handler faktisk ikke om menneskelighet, men om hvordan man innretter seg, noe som gjør at folk flest med enkelhet kan forutsi andres oppførsel i en sosial samhørighet. Man tar ganske enkelt for gitt, og med rette, at folk uansett må velge eller ellers agere med fornuftighet alene (det er tross alt dette som gjør folk såkalt ansvarlige og tilregnelige). Det er her hvor det går galt med sosialantropologer som skal ha andre til å gjøre nytte av de villeste betrakninger om hvorfor mennesker gjør hva de gjør, enten som forklaring på mulige intensjoner eller handlinger når dette greit kan beskrives. Det er nok ingen i media eller i helsevesenet som kan ugyldigjøre et menneskets kapasitet for fornuftighet og det å rollefortolke fornuftighet i form av personlighetskarakteristikker eller svada om hva personlighet ér (dessverre på en indirekte måte med bedømninger om sinnslidelse, sinnsykdom eller sosiopati), det blir feilbarlig bruk av slikt ressonementsapparat.

Våger påstå at det hver dag i media kommer fram tilfelle hvor det usosiale er nyhetsverdien, kan ikke så langt skjønne at andre enn meg har sett seg tjent med å stille spørsmål om mulig sosiopati med f.eks krig eller politikk slik det er gjenstand for formålstjenlige handlinger eller om unnlatelse å handle. Vi bor i en negativ verden må du vite, hvor ingen skal ha forventninger, men hvor man skal bare lære å forutsi de ting man ikke skal kunne akseptere. Les bare hva professor i sosialantropologi, Halvard Vike tydeligvis må ha ment hos nrk.no , hvor han tydeligvis skal ha sagt "Vi har en fryktelig naiv tiltro til staten,(...)".

Jeg har verken utdanning eller erfaring fra universitetet som er direkte relevant til miljøet i helsevesenet (jeg holdt på med helt andre ting), men vil si at jeg makter med helt greie resonnement å komme med innvendinger som jeg mener må kunne diskvalifisere de konklusjoner som jeg får tro nærmest serveres til media hvor det kommer til uttrykk hvor syke eller gale folk må forstås være og attpåtil som tilfelle av selvfølgelser, selv uten å egentlig ha spesiell kjennskap til fagterminologi. Jeg har såpass mange innvendinger til de banaliseringer som nok gjøres både her i tråden og i media, at jeg kan ikke annet enn å forakte måten dette gjøres på, og det er ikke til å komme bort fra at samfunnet som adressat (i overført betydning) også er å forakte i så henseende.

Jeg vil påpeke at dette med "personlighet" er slettes ikke noe som har med karakteristikker å gjøre i streng forstand, og jeg sier dette for de som av uvitenhet måtte tro at det egentlig er slik. Selvfølgelig så er det sånn at "personlighet" er et ord som benyttes i omtalen av de betraktninger enkelte gjør om andre, men det er nok slik at "personlighet" som sådan slettes ikke har noe med andre folks meninger å gjøre, som om meningene var uavhengig av den rollen de så å si måtte spille i forholdet med personen det snakkes om. Altså "personlighet" slik det brukes av psykiatrien er et konsept, eller bare en konseptuell forståelse av de idiosynkratiske forhold som man nok gjerne vil tro ligger til grunn for hvordan en person påvirkes over tid, som f.eks hva en person har lært og hva en person selv erkjenner, i kapasitet av å være et individ som jo ikke er kontrollert og er avhengig av andre individ og som ellers er å forstå som en hvikensomhelst stakkars jævel med en menneskekropp som igjen huser hjernemassen og dets nevrologiske nettverk for strengt tatt et uerkjennelig sinn.

Jeg tenker også at det er grunn til å mistenke at tradisjonell psykoanalytisk teori brukes til å styrke den fordomsfullhet som nok må prege diagnosearbeid eller kanskje bare være lagt som grunn på sett og vis, med å fungere som premissleverandør tilsiktet å beskytte faget psykologi, men det blir vanskelig for meg å vise hvordan dette måtte kunne være relevant, når såkalt "ekspertise" får råde i et heller lukket miljø hvor problemene utvilsom er ment å være en ettertanke alldentid dette miljøet av hva jeg kan skjønne bedriver praksis og slettes ikke velferd eller annen virksomhet basert på rettferd som i det minste kunne gjøre alt dette interessant og gjenstand for tilregnelighet som sådan (heh).

Jeg leste noe artig et sted som i all sin enkelhet burde kunne inngi en ide om hvor galt det må bli, når alskens -ismer (alle typer forenklinger) forstås eller bare erkjennes (viten) som praktisk kunnskap.

"We do what we do, because that is how we do it"

eller kanskje man kunne si

"Vi vet hva vi vet, fordi det er sånn vi vet det"

Edit: Oops, en ufullstendig sitering fra nrk.no med siteringen av sosialantropologen, men dog en ubetydelig feil vil jeg mene.

V

vredensgnag

Gjest
    Dette blir mitt siste innlegg i dag - jeg ønsker å stikke fingeren i jorda, på godt norsk vis, og områ meg.

Vi har enda ikke fattet hva denne mannen var i gang med. Vi er ikke i stand til å forstå ugjerningen på Utøya. I hans hode var det krystallklart. Advokaten:

- Du sier at han oppe i sitt hode ikke ser at han har gjort noe straffverdig. Har han utdypet dette?
    - Ja, han opplever at han er i en form for krig eller revolusjon, at handlingene er et nødvendig onde for å nå målene hans.
    - Opplever du at dette er floskler, eller noe som stikker dypt i ham?
    - Det er åpenbart at handlingene han har utført er basert på noe han har ment.
    I går hadde NRK1 en reportasje med drosjesjåføren som Breivik kjørte til gården med på torsdag. Med denne hadde Breivik snakket om hvor avfolket det var oppe der bruket lå, men sjåføren kunne melde at Breivik hadde sagt det snart ville være veldig mange som flyttet dit.
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7725628

I fjernsynet fulgte intervjuer opp med et spørsmål om sjåføren trodde det ville være fordi folk ville til et tryggere sted, og sjåføren mente det nok forholdt seg slik.

I Breiviks hode var det sannsynligvis snakk om at hans medsympatisører ville dyste om å få bo tettest mulig på hans "Wolfschanze" eller "Berchtesgaden", etter at han hadde utført aksjonen.

De fleste av oss er uforberedte på en slik virkelighetsvridning, og det er tydelig at både politiet og forsvarsadvokaten har skjønt at måten Breivik fremstilles for offentligheten på vil kunne ha stor betydning.

Dagens media formidler med lysets hastighet, og ettertanken ligger langt bak. For eksempel har jeg i media både lest og hørt "humoristiske" henvisninger til hvor skrudd Breivik var, og et eksempel er maskeradeballet han nevner i manifestet, der han til alles overraskelse vil dukke opp i politiuniform. Media og ekspertkommentatorene har ikke skjønt at han refererer til Utøya.

Og inntil vi som samfunn synkroniserer oss med gjerningsmannen, som ligger langt foran den kollektive bevisstheten, vil det være klokt å være tålmodige når det gjelder kravet om "å få vist ham fram".

Er vi klare til å slippe ham løs på hele verden?

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    vredensgnag skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:
    Alle er formet av samfunnet rundt seg. På godt og vondt. Å si at dette bare er en gal manns gjerning, er en unnfallenhet så stor at den aldri må gjøres! Hans retorikk er formet av andres retorikk. Hans tanker og holdninger er formet av andres tanker og holdninger!
    Og det er unikt for høyresiden eller?

Så det finnes ikke noe "grums" på andre siden av aksen da altså?

Hvem skal avgjøre hvem som skal knebles?
    Ingen skal knebles, håper jeg. Da jeg var ung drev ytterste venstreside og satte opp dødslister og deportasjonslister til fangeleirer over sine motstandere i Norge, som skulle tas når revolusjonen kom ...
    Jeg vil gjerne vite hva du mener med ytterste venstre her, og om du kan dokumentere dette om ryktene. Jeg var ung på samme tid, og husker ryktene, men så aldri noe god dokumentasjon.
    Vet ikke hvor godt organisert og planlagt slikt kunne ha vært. Men ei jeg studerte med bodde på den tiden med ei i kollektiv som var AKP(ml). Hun jeg studerte med kunne fortelle at kollektiv-samboeren førte en slags logg stadig vekk, og de kunne se at hun stadig drev å noterte i en notatbok hun hele tiden hadde med seg. Da de hadde gransket notatboka nærmere da den var lagt ubevoktet en stakket stund viste det seg at hun hadde ført opp personer hun mente var klassefiendtlige eller kontra-revolusjonære som skulle likvideres ved "væpna revolusjon".

Det er noen år siden hun fortalte dette til meg, husker hun fnyste av de revolusjonære AKP'erne. Hun fant jo sitt eget navn på likvidasjons-listene i notatboka. Men som hun sa til meg så kunne det være et utslag av vedkommende ikke likte å bli stilt kritiske spørsmål eller møte motstand i politiske diskusjoner.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    noruego skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    På min side undrer jeg på når "muslimene" går ut og krever at "vi kristne" tar avstand fra disse ugjerninger. Denne usmakelige innledningen er ikke fullt så håpløs som den kan se ut ved første øyekast, det dreier seg igjen om å se seg i speilet for å se idioten. Hvor mange ganger har ikke "vi" bedt "dem" fordømme og ta avstand...? Poenget er at for den jevne innbygger (mer eller mindre kristen) er slike handlinger så fjerne at vi ikke en gang ser tendenser til behov for å "ta avstand"; SELVSAGT er vi så langt unna at vi ikke en gang kan forholde oss rasjonelt til det! Og hvorfor skulle de ikke være sånn også for den jevne innbygger i muslimske land, kan man spørre seg. For gruppetenkerne er det ikke så åpenbart. Men "vi" er fortsatt mer lik "dem" enn enkelte kan begripe.

Honkey
    Ville være underlig om 'muslimene' skulle kreve unnskyldning fra 'de kristne' all den tid det ikke var 'muslimer som gruppe' men snarere flott ungdom som ønsker et inkluderende samfunn også for muslimske nordmenn, som ble slaktet ned på Utøya.
    Joda, enig i det. Det var kun et (muligens elendig, men dog) forsøk på perspektiv på tilsvarende problemstillinger og tidligere debatter. Også et aldri så lite forsøk på å vise at "vi" ikke føler at vi befinner oss i nærheten av samme flokk som denne rabiate samfunnshateren.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    bjornh skrev:
    Gjest skrev:
    vredensgnag skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:
    Alle er formet av samfunnet rundt seg. På godt og vondt. Å si at dette bare er en gal manns gjerning, er en unnfallenhet så stor at den aldri må gjøres! Hans retorikk er formet av andres retorikk. Hans tanker og holdninger er formet av andres tanker og holdninger!

Ingen skal knebles, håper jeg. Da jeg var ung drev ytterste venstreside og satte opp dødslister og deportasjonslister til fangeleirer over sine motstandere i Norge, som skulle tas når revolusjonen kom ...
    Jeg vil gjerne vite hva du mener med ytterste venstre her, og om du kan dokumentere dette om ryktene. Jeg var ung på samme tid, og husker ryktene, men så aldri noe god dokumentasjon.
    Vet ikke hvor godt organisert og planlagt slikt kunne ha vært. Men ei jeg studerte med bodde på den tiden med ei i kollektiv som var AKP(ml). Hun jeg studerte med kunne fortelle at kollektiv-samboeren førte en slags logg stadig vekk, og de kunne se at hun stadig drev å noterte i en notatbok hun hele tiden hadde med seg. Da de hadde gransket notatboka nærmere da den var lagt ubevoktet en stakket stund viste det seg at hun hadde ført opp personer hun mente var klassefiendtlige eller kontra-revolusjonære som skulle likvideres ved "væpna revolusjon".

Det er noen år siden hun fortalte dette til meg, husker hun fnyste av de revolusjonære AKP'erne. Hun fant jo sitt eget navn på likvidasjons-listene i notatboka. Men som hun sa til meg så kunne det være et utslag av vedkommende ikke likte å bli stilt kritiske spørsmål eller møte motstand i politiske diskusjoner.
    Jeg har egentlig rett over sagt jeg har skrevet mitt siste innlegg i dag, men siden jeg fikk et direkte spørsmål. Dette er velkjent - og mange tidligere AKPere har i ettertid også erkjent det, noen med humoristiske henvisninger til at "you had to be there".

Tron Øgrim meldte i sin tid at han ville saksøke Dagbladet for injurierende påstand omkring dette, uten at det ble noe av det søksmålet.

Her er noen NTB-meldinger om forholdene omkring slik kartlegging, og formålet bak:
    http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/kk-f/2004/1879.html

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    erato skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:

lars_erik skrev:
    Enda et argument for at våre stortingspartier markerer sin avsky mot alt brunt grums!

Det er masse grums på alle sider. Og ingen skal knebles (mener jeg, lars_erik får svare for seg selv selvsagt). Men det bør tas et oppgjør med holdninger, og folk bør forstå at det ikke er uten betydning hva slags retorkik de velger når de uttaler seg om politiske motstandere og om andre kulturer osv. Se feks påpekningene av hvordan Aftenostens redaktør velger å uttale seg. Slike ting er IKKE uten betydning.
    Poenget mitt er at retten til å uttrykke seg blir vingeklippet hvis visse grupper blir avskåret fra dette.( I dette tilfellet "brunt grums") Hva enn dette måtte være.

Hvem skal i så fall regulere det?

Det kan jo være at noen for eksempel synes at promotørene for det fargerike felleskap får for mye presse og finner det krenkende.

Friheten til å uttrykke seg er grunnleggende i vårt land bør ALDRI amputeres på noen som helst slags måte.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    bjornh skrev:
    Gjest skrev:
    vredensgnag skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:

Vil du, med utgangspunkt i dette påstå at slike lister var vanlig i AKP-miljøene? Mener du at det var like utbredt som ordet "landsforræder" er i de ytterliggående høyremiljøene i Norge i dag.

Dette var for ca 30 år siden. Er det slik i på venstresiden i dag?

Noen påstår at det er grums i alle partier. Kan noen vise meg grums fra partier som AP, SV, V, Kr.f, eller fra andre partier enn Fr.p?

-og med grums mener jeg farlige og demokratifiendtlige kategoriseringer av meningsmotsatndere.

S

Slubbert

Gjest
    Gjest skrev:
    Noen påstår at det er grums i alle partier. Kan noen vise meg grums fra partier som AP, SV, V, Kr.f, eller fra andre partier enn Fr.p?

-og med grums mener jeg farlige og demokratifiendtlige kategoriseringer av meningsmotsatndere.
    Se i speilet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    erato skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:

lars_erik skrev:
    Enda et argument for at våre stortingspartier markerer sin avsky mot alt brunt grums!

Det er masse grums på alle sider. Og ingen skal knebles (mener jeg, lars_erik får svare for seg selv selvsagt). Men det bør tas et oppgjør med holdninger, og folk bør forstå at det ikke er uten betydning hva slags retorkik de velger når de uttaler seg om politiske motstandere og om andre kulturer osv. Se feks påpekningene av hvordan Aftenostens redaktør velger å uttale seg. Slike ting er IKKE uten betydning.
    Poenget mitt er at retten til å uttrykke seg blir vingeklippet hvis visse grupper blir avskåret fra dette.( I dette tilfellet "brunt grums") Hva enn dette måtte være.

Det kan jo være at noen for eksempel synes at promotørene for det fargerike felleskap får for mye presse og finner det krenkende.

Friheten til å uttrykke seg er grunnleggende i vårt land bør ALDRI amputeres på noen som helst slags måte.
    Hvis du med ytringsfrihet mener det skal være lov til å si hva som helst om hvem som helst på en hvilken som helst måte, uten å bli irettesatt og imøtegått i offentligheten, er jeg grunnleggende uenig med deg. Ellers er jeg enig.

Som Snoen skriver i linken over: "Er kritikere av det multikulturelle samfunnet ABBs medskyldige? Nei, men ord er mektige og de som har anvendt den skarpeste retorikken bør tenke seg om. " Dette dekker 100% det jeg også mener.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    4.051
    Torget vurderinger
    0
    kaap skrev:
    Mycket bra skrivet.
    Ju mer jag läser på f eks NRK och VG, ju mer förstår jag att jag aldrig kommer att förstå.
    Mannen har tydligen åkt till Prag för att skaffa polismärken och fått en polisliknande uniform uppsydd.
    Men en sak är ju helt klar nu: Det verkliga hotet mot våra demokratier kommer inte från Islam. Och det har jag aldrig trott heller. Högerextremismen i våra länder är långt mycket farligare än islam någonsin kommer att vara, eller är eller har varit.
    Hur många fler människor som denne mannen finns i Norge; i Sverige?
    För ett femtontal år sedan smög John Ausonius, kallad lasermannen, runt i Stockholm och ansåg sig ha rätt att skjuta icke-svenskar. I år är det en galning i Malmö som skjuter invandrare.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og om noen lurer på hvorfor FrP blir en skyteskive:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3783373.ece

Dette er den type retorikk som det ikke bør være plass for i norsk offentlighet, de må gjerne skrive det, men ikke uten å bli utskjemt. Til og med redaktøren i Minerva synes, meget fortjenestefullt, å mene at denne artikkelen er langt over streken og kaller den skremmende. Siv derimot beklager seg over at kritikere av artikkelen i Høyre er deltagere i det politisk korrekte hylekor. Så mye for FrPs holdninger.

Edit: la meg også legge til at når ledende Høyrepolitikere (feks Fabian Stang) sier at de skal starte arbeidet med å bygge et åpnere og mer inkluderende samfunn, så rabler det helt for meg ved tanken på at dette skal de gjøre i allianse med et parti der mennesker med slike holdninger får lov til å inneha sentrale lederverv.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    bjornh skrev:
    Gjest skrev:
    vredensgnag skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:

Vil du, med utgangspunkt i dette påstå at slike lister var vanlig i AKP-miljøene? Mener du at det var like utbredt som ordet "landsforræder" er i de ytterliggående høyremiljøene i Norge i dag.

Dette var for ca 30 år siden. Er det slik i på venstresiden i dag?

Med fare for å dreie diskusjonens fokus bort, men, som også Vredensgnag er inne på og viser til dokumentasjon på, så har dette forekommet. Meg bekjent har ikke andre partier etter krigen drevet med slikt.

Tar man ting i lengre perspektiv, så kjenner vi jo til mellomkrigstidens ideologiske konflikter.

S

Smorte24

Gjest
    erato skrev:
    Og om noen lurer på hvorfor FrP blir en skyteskive:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3783373.ece

Dette er den type retorikk som det ikke bør være plass for i norsk offentlighet, de må gjerne skrive det, men ikke uten å bli utskjemt. Til og med redaktøren i Minerva synes, meget fortjenestefullt, å mene at denne artikkelen er langt over streken og kaller den skremmende. Siv derimot beklager seg over at kritikere av artikkelen i Høyre er deltagere i det politisk korrekte hylekor. Så mye for FrPs holdninger.

Edit: la meg også legge til at når ledende Høyrepolitikere (feks Fabian Stang) sier at de skal starte arbeidet med å bygge et åpnere og mer inkluderende samfunn, så rabler det helt for meg ved tanken på at dette skal de gjøre i allianse med et parti der mennesker med slike holdninger får lov til å inneha sentrale lederverv.
    FRP blir skyteskive i denne saken fordi venstresiden ser sin mulighet til å få noen billige politiske poeng.

Rett og slett skammelig, med respekt så skal jeg ikke skrive mer i denne posten, om en ukes tid da sorgen har fått lagt seg litt, så er jeg igjen villig til å diskutere politikk i en annen tråd.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Snart ett minutts stillhet...

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Som en del av dere vet, jobber jeg til vanlig som psykolog. I det virket er jeg heldig nok til å få lov til å jobbe over lengre tid med mennesker som har vært utsatt for overgrep i ulike former og som, skjært over en kam, må sies å være alvorlig traumatiserte. Det er en givende, spennende og krevende jobb.

I møtet med det som har skjedd på Utøya og i Oslo, merker jeg en reaksjon som jeg tror er et resultat av jobben min: at det er ting som andre mennesker gjør mot andre som jeg ikke vil forstå fullt ut. Det å, for min del, skulle forsøke å leve seg inn i hvorfor noen begår overgrep mot et annet menneske vil måtte innebærer å bevege meg inn i deler av min egen psyke hvor jeg ikke vil gå. Til det er ubehaget, redselen, sinnet og de andre reaksjonene i møtene med det mine klienter forteller meg mer enn sterkt nok og mer enn vanskelig nok å håndtere. Hvis jeg, på toppen av dette, skulle søke å forstå og empatisere med gjerningspersonen, tror jeg ikke jeg hadde maktet jobben min.

Det viktige skillet i dette handler om forholdet mellom en intellektuell og en affektiv (følelsesmessig) forståelse. Intellektuelt sett kan jeg forstå overgripere og jeg kan forstå logikken som ligger bak det som skjedde på Utøya og i Oslo. Affektivt vil jeg ikke gå til det stedet hvor jeg kan forstå overgripere eller det som skjedde på fredag. Jeg tror ei heller at jeg verken trenger å gjøre det (for å fungere som terapeut) eller at jeg kommer til å ha godt (for min egen del) av å gjøre det.

Min løsning har blitt aksept. Aksepten av at det finnes mennesker der ute som har gjort, og gjør, forferdelige ting mot sin medmennesker. Innrømmelsen av at jeg, for min egen, ikke kan ha noe annet enn en intellektuell forståelse av det (og at selv det har krevd år med arbeid å finne rom for). Og viktigheten av å finne et rom i meg selv hvor den aksepten for at slike ting skjer, er genuin. At jeg ikke skyver det fra meg fordi reaksjonene på å ta det inn blir for sterke. At jeg klarer å bruke de reaksjonene jeg får til å utvikle empati og sympati for de som har vært utsatt for det, heller enn hat og sinne mot de som har gjort det.

For meg handler det humanistiske idealet om å være et menneske, med affekter og kognisjon, soma og psyke. Og å innse at vår intellektuelle forståelse og evner i mange situasjoner ikke vil strekke til, å akseptere at i mange situasjoner er det følelsene våre som rår og de kan vi ikke tenke oss ut av. Vi kan bare erfare dem, akseptere dem, la dem være og bruke dem til å forsøke å gjøre noe godt.

I dagene etter Utøya og Oslo har mange skrevet om at dette er uforståelig, at de ikke har ord, at de søker å forstå, men mislykkes. I min verden er det sånn det skal være. Det som skjedde denne fredagen var monstrøst. Det skal skape følelser i oss som skal være vanskelig å håndtere, utfordrende å leve med og som kanskje i sin natur er ordløse. Det er en grunn til at svaret på det som skjedde bl.a. er et minutts stillhet kl. 1200 i dag. For i møtet med det som skjedde kan ikke følelsene la være å overmanne oss og i det ordløse vi da befinner oss i, er stillheten også aksepten av det som skjedde.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Israel har i denne saken sengekamerater de bør føle seg særdeles uvel over å dele seng med.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.853
    Har som de fleste nordmenn akkurat observert ett minutts stillhet, på mitt kontor. Sammen med meg var flere utenlandske kolleger som ville vise sin respekt og støtte, og blant dem var det både muslimer, katolikker, jøder og ortodokse kristne. I dag som ellers er de først og fremst mine kjære kolleger, venner og medmennesker.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Jeg ser nå at i de siste postene at ordet "samfunnet" brukes, som om at f.eks overgripere og hvem vet hva skulle kunne være truet.

Samfunnet som sådan vil bestå uansett, samfunnet per definisjon er inget ideal, hvis noen ikke tenkte lengre når man kanskje leser om at samfunnet er truet eller angrepet, så er det ikke samfunnet som sådan man snakker om. Akkurat som "frihet" er også ordet "samfunnet" nok et konsept som ikke er representativt for noe i streng forstand der det brukes til å gi uttrykk for sinne, indignasjon eller frykt. Hvis noen f.eks kom til å si at samfunnet er truet eller at samfunnet er angrepet, da kan de da umulig mene hele samfunnet, noe som med ett nok utelukker en hel del mennesker som enten ikke er berørt eller som kanskje har innsigelser mot det som kanskje mange skal ha andre til å tro.

Et greit poeng ville jeg tro at selv kriminelle eller andre er vitterlig en del av samfunnet, jeg klarer ganske enkelt ikke å la meg dra med i enkelte floskler og bare for å ha sagt det, for meg så er det ingen professor ei noen redaktør som nyter noen form for autoritet eller annen form for tillit, når det kommer til å mene noe.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    De som er berørt av den 22.7.11 har min dypeste medfølelse.

Jeg vil oppfordre alle som poster i denne tråden til tenke nøye over hva dere deler og ytrer. Vi har ytringsfrihet i dette landet, men det vil ikke si at vi trenger dele alt. Jeg mener ikke å kneble, alle får stå for deres handlinger og ytringer, men hvis denne tråden er representativt for Norges befolknings reaksjoner og handlinger ser jeg mørkt på fremtiden.

Jeg er skremt over alle linkene som er lagt ut her som er direkte linket til gjerningsmannen meninger. De er etter min mening i beste fall lagt ut for tidlig hvis de i det hele tatt burde vært lagt ut.
    Nå synes jeg vi skal ha respekt for de døde frem til støvet har lagt seg.

Jeg er skremt over at en moderator av et hififorum sender ut et manifest de færreste aner rekkevidden av på PM. Den handlingen tar jeg STERKT avstand fra selv om det sikkert er gjort i beste mening. Håper at hifisentralen ikke sender det ut til flere.

Jeg frykter at vår nysjerrighet, tørst på kunnskap og markeringsbehov blir brukt i mot oss i denne sammenhengen.

Jeg vil til slutt be om at dere respekterer de døde og de i sorg og tenker over hva dere deler med resten av verden.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.162
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    el_mariachi skrev:
    erato skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:

lars_erik skrev:

Du har totalt misforstått!
    Det er ikke snakk om å begrense noen sin rett til å benytte ytringsfriheten. Men; det er snakk om at i vårt politiske Norge må det ryddes nå. Luftes ut i de partier som i sin retorikk har leflet med disse miljøene. De må ta klar og tydelig avstand fra dette pakkets meninger.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    erato skrev:
    el_mariachi skrev:
    erato skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:

lars_erik skrev:

Hvis du med ytringsfrihet mener det skal være lov til å si hva som helst om hvem som helst på en hvilken som helst måte, uten å bli irettesatt og imøtegått i offentligheten, er jeg grunnleggende uenig med deg. Ellers er jeg enig.
    Men du ser problemet, om en storneserelgionsgruppe kan det sies hva som helst, og sågar brukes som nedsettende kallenavn mens den andre storneserelgionsgruppen er det politisk ukorrekt å rettte noen som helst kritikk mot, og den som våger blir sablet ned og uthengt som rasist.

Samme problemet er det med guder som du sikkert er klar over.

Så det store spørsmålet er jo hvem som skal få si hva om hvem og hvem som skal avgjøre hvem som kan si hva om hvem, men i praksis er jo allerede tale og trykkefriheten krenket.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    lars_erik skrev:
    Det er ikke snakk om å begrense noen sin rett til å benytte ytringsfriheten. Men; det er snakk om at i vårt politiske Norge må det ryddes nå. Luftes ut i de partier som i sin retorikk har leflet med disse miljøene. De må ta klar og tydelig avstand fra dette pakkets meninger.
    Jeg er enig med deg i sak, men når du kaller meningsmotstandere for pakk tar du mannen og ikke ballen. Jeg synes det er mer interessant å diskutere standpunkter enn å komme med karaktristikker.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    lars_erik skrev:
    el_mariachi skrev:
    erato skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:

lars_erik skrev:

Ja men nå bestemmer du jo allerede hvem som skal si hva.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.162
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    JENO skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg er enig med deg i sak, men når du kaller meningsmotstandere for pakk tar du mannen og ikke ballen. Jeg synes det er mer interessant å diskutere standpunkter enn å komme med karaktristikker.
    Pakket er altså de høyreekstreme. Syns et slikt ord er på sin plass.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    Men du ser problemet, om en storneserelgionsgruppe kan det sies hva som helst, og sågar brukes som nedsettende kallenavn mens den andre storneserelgionsgruppen er det politisk ukorrekt å rettte noen som helst kritikk mot, og den som våger blir sablet ned og uthengt som rasist.

Så det store spørsmålet er jo hvem som skal få si hva om hvem og hvem som skal avgjøre hvem som kan si hva om hvem, men i praksis er jo allerede tale og trykkefriheten krenket.
    Ja, dette er ikke uproblematisk. Men vi har plikt til å prøve å få det til.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    erato skrev:
    el_mariachi skrev:

Ja, dette er ikke uproblematisk. Men vi har plikt til å prøve å få det til.
    Da er vi enige ;-)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    lars_erik skrev:
    Det kan oppleves som om du blander litt skitt og kanel her. Retten til å mene at vi skal stanse fremmedkulturell innvandring er fundamental. Vi kan ikke "pakkifisere" samtlige som har denne holdningen, bare fordi en ekstremist og terrorist har benyttet et slikt tankegods som basis for sin terror mot uskyldige. Derimot skal vi besvare slike oppfatninger med faktabasert argumentasjon, og nødvendig klokskap.
    En av utfordringene med denne type holdninger er at den trekker til seg en del uheldige krefter, som ikke klarer tenke klart og reflektert, det syder av gruppetenkere og stakkarer som mener de kan heve seg selv ved å tråkke på andre. Og dermed fjerner argumentene seg fra selve saken, og over på hat mot folkegrupper. Selve hatets basis kan være forskjellig, men resultatet kan bli helt galt, som vi har sett. Så vi må faktisk al folk få mene at en videre innvandring skal stanses. Og i det øyeblikk vi ser det gli over i ytringer om landssvikere og generell fordømmelse av folkegrupper, da bør varselklokkene ringe.

Honkey

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Har ikke lest mer enn noen få innlegg i denne tråden. Beklager dersom jeg tar opp noe som allerede er diskutert.

Har noen sett noen intervju med Gro Harlem Brundtland? Er det ikke rart om ikke hun har vært intervjuet? Hvor har hun oppholdt seg etter at hun forlot Utøya? Mye tyder på at hun var et primært mål for terroren. Er et ikke da merkelig hvor stille det har vært rundt henne i ettertid?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ytret her til formiddagsmat at samtidig som jeg er "lettet" over at det ikke var muslimer som sto bak, og hva det ville skapt av lynsjestemning for all fremtid her til lands, så viser det samtidig at dette er så nært oss som det kan få blitt. Det jeg nå aner konturene av, er at noen virker en anelse skuffet over nettopp dette faktum, da det reduserer legimiteten til at de kan fortsette med sine synspunkter på innvandring, ekstremitisme, skjære alle en kam osv. Det skremmer meg. Når dette har lagt seg litt, hvor lang tid tar det før vi er tilbake til status quo med all fremmedfrykten?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.853
    Leste akkurat Guardian hvor de har gjengitt deler av ABBs dagbok for de siste månedene. Der kommer det blant annet fram at han elsker Melodi Grand Prix, og aldri har gått glipp av en finale. Hvilket sykt sinn!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Karma skrev:
    Har ikke lest mer enn noen få innlegg i denne tråden. Beklager dersom jeg tar opp noe som allerede er diskutert.

Har noen sett noen intervju med Gro Harlem Brundtland? Er det ikke rart om ikke hun har vært intervjuet? Hvor har hun oppholdt seg etter at hun forlot Utøya? Mye tyder på at hun var et primært mål for terroren. Er et ikke da merkelig hvor stille det har vært rundt henne i ettertid?
    leste et intervju via en pressetalsmann. skal ta en titt etter det

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    noruego skrev:
    Leste akkurat Guardian hvor de har gjengitt deler av ABBs dagbok for de siste månedene. Der kommer det blant annet fram at han elsker Melodi Grand Prix, og aldri har gått glipp av en finale. Hvilket sykt sinn!
    Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn