Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    N

Nifelheim

Gjest
    Trane skrev:
    Nifelheim skrev:
    Trane skrev:
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:
    Faren er like lite ansvarlig for sønnens gjerninger som han er ansvarlig for dine gjerninger.
    Selvsagt er han ikke ansvarlig for sønnens gjerninger. Det forhindrer ikke at han nok reflekterer over om ting kunne vært annerledes dersom...... Vis meg den far som IKKE ville føle skyld eller i det minste gjøre seg tanker om eget ansvar i en slik situasjon!
    ...hvilket er noe ganske annet enn å bli anklaget av andre for, ved å være en fraværende far, å ha bidratt til at ABB ble den han er.
    Det du skriver der innebærer at barndommen til ABB ikke har preget ABB.
    Da må du leste på nytt. Selvsagt bærer vi alle preg av den barndommen vi har hatt.
    Derimot påpeker jeg at det er stor forskjell på at faren sannsynligvis har en dose selvransakelse i vente...at han måtte ha skyldfølelse...og det at andre pålegger han skyld.
    Faren har tatt et aktivt valg om å nedprioritere familien. Og deretter stadfestet dette valget med å kutte kontakten med sønnen da sønnen var 15-16, en alder hvor forbilder fortsatt er viktig. Hadde faren stilt opp for familien med omsorg så ville han ikke fått kritikk. Han gjorde det beste han kunne. Denne faren gjorde ikke det beste han kunne, men tok en kalkulert risiko. Han prioriterte karrieren sin over familien. Kanskje også ny familie, hvem vet. Han er gift nå.

Ergo må faren finne seg i med å bli anklaget over å ha bidratt til at ABB ble som han ble. Det er ganske enkelt fakta. Folk preges av barndommen.

Faren har latt seg intervjue til tross for at han ikke har sett sønnen på 16 år. Han stikker dermed hodet frem. Moren har ikke latt seg intervjue. Avisene ville ha skrevet at moren var død om tilfelle, så hun lever nok. Hun sliter nok enda mer enn faren. Moren hadde jo eneomsorg for gutten og gjorde sitt beste. Det beste ga dette resultatet. Faren valgte gutten vekk. Min sympati går til moren, ikke faren.

Når en far som ikke har sett sønnen sin på 16 år lar seg intervjue og bli sitert på at han ønsker sønnen sin død, så stiller han seg til huggs. Bør folk reagere? JA, så absolutt! Å ønske noen død er ikke akseptabelt!

Trane skrev:
    Nifelheim skrev:
    Faren har trolig mer enn nok med seg og sitt. Tankene på hva han kunne gjort annerledes.
    Nettopp, - hvilket er grunn nok til at andre ikke bør legge sten til byrden.
    De ekstra stenener som blir lagt til byrden har faren selv lagt, først ved sine valg for 30 år siden, 16 år siden og nå senest ved dette intervjuet der han ønsker sønnens selvmord.

Burde pressen beskyttet vedkommende mot seg selv? Helt klart.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    RojohII skrev:
    Jeg skjønner ikke hvorfor du drar alt dette inn i denne debatten rundt en konkret hendelse. Siden denne tråden springer ut fra massakren på Utøya og bomen i Oslo sentrum:

Hva tenker du om massakreringen på Utøya og bomben i Oslo sentrum, Håkon?
    48 sider der folk utelukkende ytret hva de mente om bomben og Utøya? Beklager det hadde jeg ikke fått med meg. Fikk inntrykket av at noen diskuterte hvordan pressen behandlet dette. Noen diskuterte også noe helt annet. Mulig jeg leste feil.

Jeg trodde jeg hadde oppsummert hva jeg tenker om hendelsene i første setning. Må man si så mye mer? Jeg ble med i den digitale holde-hendene scriptene til en av våre tabloidaviser om det hjelper..... Trykket også "liker" på en fjesbok gruppe jeg nå har glemt navnet på.

Edit. Ser du har moderert innlegget ditt. Er redd du ikke representerer majoriteten av den norske befolkning Rojoh nummer 2, men ditt bidrag står det respekt av.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Trane skrev:
    Nifelheim skrev:
    Trane skrev:
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:
    Faren er like lite ansvarlig for sønnens gjerninger som han er ansvarlig for dine gjerninger.
    Selvsagt er han ikke ansvarlig for sønnens gjerninger. Det forhindrer ikke at han nok reflekterer over om ting kunne vært annerledes dersom...... Vis meg den far som IKKE ville føle skyld eller i det minste gjøre seg tanker om eget ansvar i en slik situasjon!
    ...hvilket er noe ganske annet enn å bli anklaget av andre for, ved å være en fraværende far, å ha bidratt til at ABB ble den han er.
    Da må du leste på nytt. Selvsagt bærer vi alle preg av den barndommen vi har hatt.
    Derimot påpeker jeg at det er stor forskjell på at faren sannsynligvis har en dose selvransakelse i vente...at han måtte ha skyldfølelse...og det at andre pålegger han skyld.
    Faren har tatt et aktivt valg om å nedprioritere familien. Og deretter stadfestet dette valget med å kutte kontakten med sønnen da sønnen var 15-16, en alder hvor forbilder fortsatt er viktig. Hadde faren stilt opp for familien med omsorg så ville han ikke fått kritikk. Han gjorde det beste han kunne. Denne faren gjorde ikke det beste han kunne, men tok en kalkulert risiko. Han prioriterte karrieren sin over familien. Kanskje også ny familie, hvem vet. Han er gift nå.

Ergo må faren finne seg i med å bli anklaget over å ha bidratt til at ABB ble som han ble. Det er ganske enkelt fakta. Folk preges av barndommen.

Faren har latt seg intervjue til tross for at han ikke har sett sønnen på 16 år. Han stikker dermed hodet frem. Moren har ikke latt seg intervjue. Avisene ville ha skrevet at moren var død om tilfelle, så hun lever nok. Hun sliter nok enda mer enn faren. Moren hadde jo eneomsorg for gutten og gjorde sitt beste. Det beste ga dette resultatet. Faren valgte gutten vekk. Min sympati går til moren, ikke faren.

Når en far som ikke har sett sønnen sin på 16 år lar seg intervjue og bli sitert på at han ønsker sønnen sin død, så stiller han seg til huggs. Bør folk reagere? JA, så absolutt! Å ønske noen død er ikke akseptabelt!

Trane skrev:
    Nifelheim skrev:
    Faren har trolig mer enn nok med seg og sitt. Tankene på hva han kunne gjort annerledes.
    De ekstra stenener som blir lagt til byrden har faren selv lagt, først ved sine valg for 30 år siden, 16 år siden og nå senest ved dette intervjuet der han ønsker sønnens selvmord.

Mye av dette er dine spekulasjoner noe du burde ha poengtert.

V

vredensgnag

Gjest
    Det siste gjerningsmannen ønsker, er å bli kjent utilregnelig, det vil ødelegge hele hans prosjekt. Men han har befunnet seg i en alternativ virkelighet, tegnet opp for ham gjennom propaganda, smørerier fra meningsfeller og merkelige anklager om maktmisbruk fra "elitenes" side. Som nevnt her, hadde han trodd at han ville bli torturert i fengselet.
    Som jeg var innom i går så er det ting som tyder på at han ikke visste hva et fengslingsmøte går ut på, og at han hadde urealistiske forventninger til hvordan det ville forløpe - og dette beskrev også hans forsvarer i dag.

Så får vi se om alle de rare kreftene som rører på seg i samfunnet klarer å avstå fra å gjøre gjerningsmannen til en handlingens mann. Jeg ble nedstemt av å lese de mange som forsøker å forklare det som er skjedd som om man må forvente både denne aksjonen og mange flere. "War of Civilizations" memet pushes av mange.

Til alle som måtte hisse seg opp over at "venstresiden" får kull på kjelen av dette, kan man komme med en oppfordring om å fundere over hvordan det ville vært om det hadde vært de ofte nevnte "muslimske terroristene" som hadde stått bak.

En venninne fortalte meg i dag noe som satte seg. Hennes nabo i underetasjen, en eldre dame, hadde skjelt ut en drosjesjåfør så det sang i bilen på fredag. Han var muslim, etter navnet på tillatelsen å dømme, og hadde bekreftet dette da damen spurte.
    Hvorpå hun hadde latt ham få høre hvor han hadde å pakke seg hen, hvem han skulle ta med seg dit, og hvilket utyske av et menneske han var.

Denne episoden fortalte hun om til min venninne på fredag kveld, med stolthet i stemmen. Hun hadde gjort sitt for å rense landet.
    Dagen etter banket hun på, og undret på om hun kunne få hjelp med å finne den drosjesjåføren, hun hadde fått slik dårlig samvittighet, og kunne ikke finne kvitteringen.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Mer om ABB sitt eget utsagn om sin oppvekst, forts. mitt innlegg 958.

<So all in all, I consider myself privileged and I feel I have had a privileged upbringing with responsible and intelligent people around me................

I haven’t really had any negative experiences in my childhood in any way. I had way too much freedom though if anything. I used to visit my father annually until I was 16. So guess I came from a typical Norwegian middle class family. We never had any economical troubles.>

Mvh.KW

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Trane skrev:
    Nifelheim skrev:
    Trane skrev:
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:

Trane skrev:
    Nifelheim skrev:

Dette blir igjen denne "det fælt og grusomt og vi fordømmer det, men......"

Uansett hva slags relasjon Anders Behring Breivik har hatt til sine foreldre og deres partnere, så var han altså godt voksen, 32 år, og må bære alt ansvar selv. Han er jo ikke en liten unge som ikke vet hva han driver med. Vi kan ikke drive å finne syndebukker overalt, enten det er venstresiden eller høyresiden i det norske politiske liv, foreldre, muslimer, islamister osv. som skal tilskrives et ansvar for at han til slutt handlet så grusomt mot samfunnet.

N

Nifelheim

Gjest
    bjornh skrev:
    Nifelheim skrev:
    Spiralis skrev:
    noruego skrev:
    Det vil nok være bred enighet om at PST må styrkes i tiden fremover for at de skal være bedre i stand til å plukke opp på et tidlig stadium hvem som kan tenkes å utgjøre en risiko for rikets sikkerhet.
    Hørte et intervju med Finn Johannesen, pensjonert overbetjent ved Oslopolitiet. Han fortalte at PST hadde bedt om 50 nye ansatte for å kunne følge det som skjer på nettet. De fikk en -1- stilling! Ikke at det hadde betydd noe i denne saken, men det sier litt om hva politikerne forstår om hvordan slikt bør bekjempes.
    PST kunne fint ha omdirigert ressursene sine internt. PST valgte å sette alle kluter til mot muslimsk terror istedenfor å spre søkelyset sitt. Så å ta vekk fokuset fra PST og rette det mot politikerne er å la PST slippe av kroken.

Å følge med på nettet er en automatisert jobb. Folk sitter ikke og leser hver bidige nettside. En robot søker over og returnerer mistenkelige websider etter parametere.
    Det er vanlig at noen må klandres, syndebukker pekes ut, at noen har vært utilstrekkelige.

Men, jeg vil vise til PST-sjef Janne Kristiansen sin uttalelse at: - Selv ikke Stasi-Tyskland hadde fanget opp Breivik som en mulig terrorist. -i så fall måtte man ha iverksatt en overvåking uten sidestykke og selv da hadde man kanskje ikke klart å avsløre en "Solo-terrorist" som Anders Behring Breivik.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4183811.ece
    Jeg klandrer ingen, og peker ikke ut syndebukker.

Vil det være noen som fortjener kritikk? Det vil etterforskningen vise.

PST har helt klart gjort feil i sine analyser om hvem som sto for den største trusselen mot Norge. PST har gjort noen valg som er tvilsomme. Janne Kristiansen har offentlig gått ut og sagt at spionasjen fra USA bryr PST seg ikke om, noe som er høyst kritikkverdig. Norge er en suveren stat og USA har absolutt ingen rett til å spionere innenfor Norges rike. PST skal forhindre at slikt skjer. Alikevel ser PST gjennom fingrene, fordi USA er en alliert og ingen muslimsk terrororganisasjon. Dette er et eksempel på at at PST har prioriterer rart.

Kunne PST ha forhindret handlingen? Det vil vi aldri få vite. Burde PST ha overvåket høyrekstreme mer enn de har gjort. Bevisene tyder på det. Er PST en syndebukk? Nei, PST drepte ingen.

Bør PST lære av det som har skjedd? Helt klart.

Etterforskningen er så vidt kommet i gang og Janne Kristiansen konkluderer allerede at kun STASI kunne forutsett aksjonen. Dette er intet annet enn et forsøk på å redde eget skinn som sjef for PST.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Tror du skal lese det jeg skrev en gang til, Nifelheim.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    bjornh skrev:
    Jeg synes du blander sammen helt ulike og ikke sammenliknbare forhold her.
    Selvfølgelig kan det ikke sammenlignes. Det er en brutalitet og geografisk nærhet som er triggeren her.

Jeg reagerer bare på hvordan dette blir dratt ut av dimensjoner ift. andre hendelser vi (og ikke minst våre politikere) faktisk har muligheten til å gjøre noe med. Det er nå beviselig 100 ganger mer tragisk når det skjer en hendelse vi ikke kunne gjøre noe med, enn når det skjer en tragisk hendelse der vi kan gjøre noe - men velger å gi blaffen. Selv om enda fler mennesker må bøte med livet, også i fremtiden.

Jeg finner det bare pussig. Likeså hvordan pressen og våre politikere utnytter dette kynisk.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.162
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    jokris skrev:
    Kjendis skrev:
    Dette viser med all mulig tydelighet at kristenfundamentalister og ekstremister ikke evner å ta noe som helst innover seg! Rystende.

http://www.t-a.no/kultur/article171501.ece

Hva menes her med kristenfundamentalister??? Breiviks handlinger har ingenting med evangeliet å gjøre. Og ingenting med konservativ kristendom å gjøre i det hele tatt. Frelste kristne åndsfylte kristne bruker kjærlighet og guds ord som sverd.

Breivik identifiserer seg med korstogsridderne som tilhører et samfunssystem 1000 år tilbake i tid.
    Ja mulig det blir innført Sharialover i halvparten av Oslo. Men hva er galt med det?
    jeg ser da ikke det helt gale i å verne om kristendommens vugge i norge ? dette er norsk kulturhistorisk sted som må vernes synes jeg, selv om kristendommen ikke er min greie
    Det er retorikken som brukes, ikke at man står opp for noe man mener. Det er en rystende retorikk som brukes, og de løper de ekstremes ærend.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    HåkonN skrev:
    RojohII skrev:
    Jeg skjønner ikke hvorfor du drar alt dette inn i denne debatten rundt en konkret hendelse. Siden denne tråden springer ut fra massakren på Utøya og bomen i Oslo sentrum:

Hva tenker du om massakreringen på Utøya og bomben i Oslo sentrum, Håkon?
    48 sider der folk utelukkende ytret hva de mente om bomben og Utøya? Beklager det hadde jeg ikke fått med meg. Fikk inntrykket av at noen diskuterte hvordan pressen behandlet dette. Noen diskuterte også noe helt annet. Mulig jeg leste feil.

Jeg trodde jeg hadde oppsummert hva jeg tenker om hendelsene i første setning. Må man si så mye mer? Jeg ble med i den digitale holde-hendene scriptene til en av våre tabloidaviser om det hjelper..... Trykket også "liker" på en fjesbok gruppe jeg nå har glemt navnet på.

Edit. Ser du har moderert innlegget ditt. Er redd du ikke representerer majoriteten av den norske befolkning Rojoh nummer 2, men ditt bidrag står det respekt av.
    Mulig jeg leste deg litt for fort. Du har selvsagt viktige poenger som vi kollektivt bør notere. Et liv her, er like meget verdt der. Beklager om jeg overreagerte, og samtidig en oppfordring til å ikke glemme alle de andre som befinner seg et stykke unna.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    HåkonN skrev:
    bjornh skrev:
    Jeg synes du blander sammen helt ulike og ikke sammenliknbare forhold her.
    Selvfølgelig kan det ikke sammenlignes. Det er en brutalitet og geografisk nærhet som er triggeren her.

Jeg reagerer bare på hvordan dette blir dratt ut av dimensjoner ift. andre hendelser vi (og ikke minst våre politikere) faktisk har muligheten til å gjøre noe med. Det er nå beviselig 100 ganger mer tragisk når det skjer en hendelse vi ikke kunne gjøre noe med, enn når det skjer en tragisk hendelse der vi kan gjøre noe - men velger å gi blaffen. Selv om enda fler mennesker må bøte med livet, også i fremtiden.

Jeg finner det bare pussig. Likeså hvordan pressen og våre politikere utnytter dette kynisk.
    Håkon, jeg kan forstå at du mener at det finnes ting ellers i samfunnet som krever oppmerksomhet, at vi må gjøre mer for å hindre ulykker som fører til tap av liv.

Men her har en person, helt uten sidestykke i norsk historie gjennomført den mest avskyelige handling vi har sett med overlegg. Det gjør et meget sterkt inntrykk og er svært traumatiserende.

N

Nifelheim

Gjest
    bjornh skrev:

Uansett hva slags relasjon Anders Behring Breivik har hatt til sine foreldre og deres partnere, så var han altså godt voksen, 32 år, og må bære alt ansvar selv. Han er jo ikke en liten unge som ikke vet hva han driver med. Vi kan ikke drive å finne syndebukker overalt, enten det er venstresiden eller høyresiden i det norske politiske liv, foreldre, muslimer, islamister osv. som skal tilskrives et ansvar for at han til slutt handlet så grusomt mot samfunnet.
    Hva er det du prøver å si? Ingen sier at noen andre enn ABB er skyldig i udåden.

Flere faktorer har vært med å legge deler av veien som ABB endte opp med å gå. Har disse faktorer former for skyld? Nei, fordi ABB har egen fri vilje til å velge en annen vei. Bør enkelte av disse faktorene undersøkes nærmere? Ja, fordi de kan fortsatt bygge veier for andre mennesker. Noen faktorer kan vise seg å være grunnleggende rettigheter folk har og kan dermed ikke endres, mens andre fint kan endres.

Man kan sammenlikne det med en flykrasj. Man går gjennom hendelsesforløpet for å finne utløsende faktorer. Det er aldri én enkelt faktor, men en sammenblanding av flere. Endringer i flyindistrien gjøres når så kreves for å forhindre at tilsvarende ulykke skjer igjen.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Nifelheim skrev:
    Trane skrev:
    Nifelheim skrev:
    Trane skrev:
    erato skrev:
    Hellnoob skrev:

Trane skrev:
    Nifelheim skrev:

Alldeles enig Bjornh,som seg hør og bør.

Mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    bjornh skrev:

Hva er det du prøver å si? Ingen sier at noen andre enn ABB er skyldig i udåden.

Flere faktorer har vært med å legge deler av veien som ABB endte opp med å gå. Har disse faktorer former for skyld? Nei, fordi ABB har egen fri vilje til å velge en annen vei. Bør enkelte av disse faktorene undersøkes nærmere? Ja, fordi de kan fortsatt bygge veier for andre mennesker. Noen faktorer kan vise seg å være grunnleggende rettigheter folk har og kan dermed ikke endres, mens andre fint kan endres.

Man kan sammenlikne det med en flykrasj. Man går gjennom hendelsesforløpet for å finne utløsende faktorer. Det er aldri én enkelt faktor, men en sammenblanding av flere. Endringer i flyindistrien gjøres når så kreves for å forhindre at tilsvarende ulykke skjer igjen.
    Jeg oppfatter det slik at du er ute etter tildele medansvar. Vi snakker kanskje forbi hverandre. Det later jo til at faren neppe har hatt en særlig god relasjon. Men det trenger ikke gjøre noen høyre-ekstrem og til terrorist og massedrapsmann.

Det andre er at det er legitimt å kritisere PST. Men jeg tror vi må akseptere at det ikke alltid er så lett som man kanskje tror å fange opp alle potensielt skadelige elementer som finnes der ute i samfunnet. Og "solo-terrorister" kan man kanskje lettest oppdage om kunne tanke-overvåke mennesker. Det kan man jo ikke.

Når det gjelder Anders Behring Breiviks oppvekst og liv så er det svært interessant å lese denne artikkelen. Det er mange forhold som er interessant der og kanskje skjellsettende i like stor grad som forholdet til faren:

http://www.dagbladet.no/2011/07/25/...rrorangrepet/anders_behring_breivik/17441807/

N

Nifelheim

Gjest
    bjornh skrev:
    Du viser til en artikkel der lederen for PST, som nettopp har feilet i å avsløre terrorhandlingen, sier at uendelige ressurser måtte til for at PST skulle ha forhindret det.

Mitt svar er fortsatt at lederen er ingen uhildet person uten egeninteresser eller part. Lederen er i høyeste grad inhabil.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    bjornh skrev:
    Håkon, jeg kan forstå at du mener at det finnes ting ellers i samfunnet som krever oppmerksomhet, at vi må gjøre mer for å hindre ulykker som fører til tap av liv.

Men her har en person, helt uten sidestykke i norsk historie gjennomført den mest avskyelige handling vi har sett med overlegg. Det gjør et meget sterkt inntrykk og er svært traumatiserende.
    Svært traumatiserende for de som var til stede, ja. Det er nok den geografiske nærheten som gjør at den ellers godt skjermede norske befolkningen syntes dette er ekstra trist. Forferdelige ting skjer stadig vekk rundt om i verden, men da er det liksom mer "kose-nyheter" på TV mens vi spiser biff og drikker øl. Kanskje mange nå får en bedre forståelse over hva vi faktisk gjør når vi slipper hundrevis av bomber ned andre land? Eller ukritisk støtter USA`s angrep av land med "weapons of mass destruction". Alt for demokratiet ikke sant? Det er vel ironisk nok en del av budskapet til "tempelridderen" også...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    bjornh skrev:
    Du viser til en artikkel der lederen for PST, som nettopp har feilet i å avsløre terrorhandlingen, sier at uendelige ressurser måtte til for at PST skulle ha forhindret det.

Mitt svar er fortsatt at lederen er ingen uhildet person uten egeninteresser eller part. Lederen er i høyeste grad inhabil.
    OK, jeg kan forstå at du mener lederen er inhabil.

Men dette er en vanlig problemstilling der ulykker/katastrofer/selvmord/drap/terrorhandlinger har hendt og at man ikke klarte å fange det opp i forkant. Det er dessverre ikke alltid så enkelt å evne det, og det vet jo selvsagt alle etatsledere.

N

Nifelheim

Gjest
    bjornh skrev:
    Nifelheim skrev:
    bjornh skrev:

Jeg oppfatter det slik at du er ute etter tildele medansvar. Vi snakker kanskje forbi hverandre. Det later jo til at faren neppe har hatt en særlig god relasjon. Men det trenger ikke gjøre noen høyre-ekstrem og til terrorist og massedrapsmann.

Det andre er at det er legitimt å kritisere PST. Men jeg tror vi må akseptere at det ikke alltid er så lett som man kanskje tror å fange opp alle potensielt skadelige elementer som finnes der ute i samfunnet. Og "solo-terrorister" kan man kanskje lettest oppdage om kunne tanke-overvåke mennesker. Det kan man jo ikke.

Når det gjelder Anders Behring Breiviks oppvekst og liv så er det svært interessant å lese denne artikkelen. Det er mange forhold som er interessant der og kanskje skjellsettende i like stor grad som forholdet til faren:

http://www.dagbladet.no/2011/07/25/...rrorangrepet/anders_behring_breivik/17441807/
    Jeg er ikke på utkikk etter å tildele medansvar. Jeg er på utkikk etter å finne hendelseforløp og deretter om nødnvendig gjøre tiltak slik at grobunnen for potensielle ABB har en enda vanskeligere vei enn ABB. Hvis de som det da innføres tiltak overfor føler medansvar, så får det være dems sak.

For å ta et musikalsk eksempel. Pink Floyd - The wall. Hvem har ansvaret for at Pink murer seg inne? Læreren? Mora? Kona? Nei, de var bare mursteiner som Pink selv plasserte i muren sin. Just another brick in the wall.

Så hva er det jeg vil? Jo, jeg vil ha en snill lærer som ikke driver pryl og mobbing. Dermed fjerner vi potensielle mursteiner. En mor som ikke er overbeskyttende. En potensiell murstein til fjernet. OSV.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    HåkonN skrev:
    bjornh skrev:

Svært traumatiserende for de som var til stede, ja. Det er nok den geografiske nærheten som gjør at den ellers godt skjermede norske befolkningen syntes dette er ekstra trist. Forferdelige ting skjer stadig vekk rundt om i verden, men da er det liksom mer "kose-nyheter" på TV mens vi spiser biff og drikker øl. Kanskje mange nå får en bedre forståelse over hva vi faktisk gjør når vi slipper hundrevis av bomber ned andre land? Eller ukritisk støtter USA`s angrep av land med "weapons of mass destruction". Alt for demokratiet ikke sant? Det er vel ironisk nok en del av budskapet til "tempelridderen" også...
    Tings nærhet er avgjørende. Ja, slik er det ofte. Media og ledere verden over burde oftere og mer konsekvent rette fokus mot forferdelige hendelser. Jeg er enig i det. Livet stanser ikke opp i resten av verden på samme måte som her da det er vi som er rammet i dette tilfellet.

Helt klart er det en politisk motivert terror-handling Anders Behring Breivik står bak. Det forstår vi vel alle. Og det han ønsker er å oppnå en høyre-ekstrem radikalisering og et væpnet konfliktnivå i de vestlige samfunn for å kunne innføre sitt "idealsamfunn". Det er et meget velrettet angrep både på det politiske- og administrative systemet, Arbeiderpartiet og nasjonen som helhet han har maktet å gjennomføre med voldsom intensitet og en fullstendig mangel på respekt for menneskeliv. Det er kort og godt en ikke legitim politisk handling han nå har gjennomført.

Når det gjelder norsk utenrikspolitikk og allianseforhold, så tror jeg det er best å ta det i en annen diskusjon.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Honkey-Chateau skrev:
    Smorte24 skrev:
    Alle linkene jeg har linket ang drap utført av asylsøkere har blitt møtt med at jeg er rasist, så da er vel han for det eller ikke?

Og jeg gir faen om det er der værste innlegget du har lest, når en person prøver å sette meg i samme bås som en massemorder, da blir jeg forbannet, jeg klarer ikke å drepe en mus engang.
    Slike forkvaklede oppfatninger av virkeligheten skal besvares, og det med saklig dokumentasjon. Her finner du drapsstatistikkene i dette landet, med årsaker og bakgrunn:
    https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_1052.pdf

I 2010 hadde vi det laveste antall drap på 20 år i dette landet. Se på statistikkene Smorte, og fortell meg så hvor innvandrerne du snakker om er hen.

EDIT: 2011 blir et fryktelig år med henhold til drapsstatistikk. Én eneste etnisk norsk mann har alene begått mer enn 3 ganger så mange drap som alle andre mordere i dette landet gjør på et år.

Honkey
    Fakta synes tydeligvis fortsatt å virke litt forvirrende på den gode smorte.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    bjornh skrev:
    Nifelheim skrev:
    bjornh skrev:

Jeg er ikke på utkikk etter å tildele medansvar. Jeg er på utkikk etter å finne hendelseforløp og deretter om nødnvendig gjøre tiltak slik at grobunnen for potensielle ABB har en enda vanskeligere vei enn ABB. Hvis de som det da innføres tiltak overfor føler medansvar, så får det være dems sak.

For å ta et musikalsk eksempel. Pink Floyd - The wall. Hvem har ansvaret for at Pink murer seg inne? Læreren? Mora? Kona? Nei, de var bare mursteiner som Pink selv plasserte i muren sin. Just another brick in the wall.

Så hva er det jeg vil? Jo, jeg vil ha en snill lærer som ikke driver pryl og mobbing. Dermed fjerner vi potensielle mursteiner. En mor som ikke er overbeskyttende. En potensiell murstein til fjernet. OSV.
    Jeg samtykker. Men dessverre kan man ikke styre det som skjer i hjemmene, summen av påvirkningene og enhver prosess som påvirker et menneske. Det lar seg ikke gjøre å innføre en homogen stilistisk form for for alle barn og unge, samt voksne. Men man kan kanskje klare å fange opp noen av dem som er på vei i feil retning.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.162
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Smorte24 skrev:
    Alle linkene jeg har linket ang drap utført av asylsøkere har blitt møtt med at jeg er rasist, så da er vel han for det eller ikke?

Og jeg gir faen om det er der værste innlegget du har lest, når en person prøver å sette meg i samme bås som en massemorder, da blir jeg forbannet, jeg klarer ikke å drepe en mus engang.
    Slike forkvaklede oppfatninger av virkeligheten skal besvares, og det med saklig dokumentasjon. Her finner du drapsstatistikkene i dette landet, med årsaker og bakgrunn:
    https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_1052.pdf

I 2010 hadde vi det laveste antall drap på 20 år i dette landet. Se på statistikkene Smorte, og fortell meg så hvor innvandrerne du snakker om er hen.

EDIT: 2011 blir et fryktelig år med henhold til drapsstatistikk. Én eneste etnisk norsk mann har alene begått mer enn 3 ganger så mange drap som alle andre mordere i dette landet gjør på et år.

Honkey
    Fakta synes tydeligvis fortsatt å virke litt forvirrende på den gode smorte.
    Den "gode"? smorte skjønner ikke at han løper ekstremistenes og terroristenes ærend med sin retorikk. En mann som kaller de som ikke er enige i hans syn på innvandring for landssvikere, er en farlig mann. Det er akkurat samme ordbruk som ABB. Han gjødsler hatet og fortjener ikke respekt, men forakt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Smorte fortjener respekt som menneske. Den samme respekten som alle oss andre har krav på. Men man trenger ikke akseptere hans meninger. Man bør gi uttrykk for sine meninger.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.325
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Den "gode"? smorte skjønner ikke at han løper ekstremistenes og terroristenes ærend med sin retorikk. En mann som kaller de som ikke er enige i hans syn på innvandring for landssvikere, er en farlig mann. Det er akkurat samme ordbruk som ABB. Han gjødsler hatet og fortjener ikke respekt, men forakt.
    Det du ikke skjønner er at du er den som sprer mest hat og forakt her inne. Det er hatet og forrakten vi må til livs fordi det den som fører til terrorisme.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.162
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    Smorte fortjener respekt som menneske. Den samme respekten som alle oss andre har krav på. Men man trenger ikke akseptere hans meninger. Man bør gi uttrykk for sine meninger.
    Snakker om hans meninger.
    Voff; nok engang viser du at du ikke forstår.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    En mann oppretter et enkeltmannsforetak fra en leilighet på vestkanten, en mann som har ytret høyreradikale meninger på et eller flere anti-islamistiske nettsteder, er medlem at skytterklubb, utøver kroppsbygging/kjøper anabole, har registrerte våpen på seg og allerede er registrert i PST`s database for å ha hatt kontakt med et polsk individ det det åpenbart er verdt å følge med på. Og dette er bare det vi vet via media. Deretter kjøper han på et kort tidsrom 6 tonn kunstgjødsel på samme firma det sikkert ikke er registert noe omsetning på (?), og dette er så normalt at vi nå kan si med sikkerhet at dette umulig kunne vært oppdaget i forkant? Ingen pærer skal blinke?

Lett å være etterpåklok, men hvis dette fortsatt er mer enn godkjent av de som skal stå for sikkerheten her i landet, er det muligens grunn til bekymring. Men som vanlig er det vel ingen norske politikere som vil ta ansvar. Snart valg også...

N

Nifelheim

Gjest
    bjornh skrev:
    Nifelheim skrev:
    bjornh skrev:
    Nifelheim skrev:
    bjornh skrev:

Jeg samtykker. Men dessverre kan man ikke styre det som skjer i hjemmene, summen av påvirkningene og enhver prosess som påvirker et menneske. Det lar seg ikke gjøre å innføre en homogen stilistisk form for for alle barn og unge, samt voksne. Men man kan kanskje klare å fange opp noen av dem som er på vei i feil retning.
    Hva som foregår i hjemmene er umulig å gjøre noe med (utenom når det blir så grovt at barnevernet kommer. Da er man inne på skadebegrensning). De faktorene som man kan gjøre noe med finnes i samfunnet.

Burde politikere tenke seg litt mer om før de sier ting som enkelte sier? Flere retorikker pøser jo ut mursteiner som folk som ABB henter og legger i veiene sine. Er dette alle mursteinene? Langt der i fra, det er flere kilder.

Flesteparten av potensielle ABB'er vil aldri fullføre veiene sine, fordi de enten velger å gå en annen vei eller fordi de mangler mursteiner.

Samfunnet kan ikke tvinge noen. Alle har sin egen fri vilje, men samfunnet kan prøve å begrense tilgangen til murstein. Noe samfunnet definitivt burde gjøre der samfunnet har inflytelse for å beskytte de som vil bli rammet om en ABB'er klarer å fullføre veien sin og bestemmer seg for å gå den.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    HåkonN skrev:
    En mann oppretter et enkeltmannsforetak fra en leilighet på vestkanten, en mann som har ytret høyreradikale meninger på et eller flere anti-islamistiske nettsteder, er medlem at skytterklubb, driver med kroppsbygging, har registrerte våpen på seg og allerede er registrert i PST`s database for å ha hatt kontakt med et polsk individ det det åpenbart er verdt å følge med på. Og dette er bare det vi vet via media. Deretter kjøper han på et kort tidsrom 6 tonn kunstgjødsel på samme firma det sikkert ikke er registert noe omsetning på (?), og dette er så normalt at vi nå kan si med sikkerhet at dette umulig kunne vært oppdaget i forkant? Ingen pærer skal blinke?

Lett å være etterpåklok, men hvis dette fortsatt er mer enn godkjent av de som skal stå for sikkerheten her i landet, er det muligens grunn til bekymring. Men som vanlig er det vel ingen norske politikere som vil ta ansvar. Snart valg også...
    Kremt.... Kanskje på tide å bremse ned litt nå HåkonN, reflektere over dine seneste poster.
    Hvor vil du med dette egentlig?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.325
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Du snakker ikke om meninger, men om pakk. Tenk at terroren hadde vært utført av en muslim. Sett inn muslim(er) i dine utsagn ut du vil se hvilke hatbudskap du sprer. Du ville ha blitt sensurert i hvilken som helst redaksjon. Du er dønn lik de folka du kritiserer. Det hatet vi skal til livs. Hat fører til vold både på ytterste høyre og venstre side; det har historien lært oss. Vi skal leve med mangfoldige meninger, også de vi ikke liker.
    For ordens skyld er jeg ikke enig i de meningene vi snakker om her, men sånn er det å leve i et demokrati.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Mange fantasifulle og "besserwisser" ytringer her ........du milde. ::) ::)
    Det er åpenbart flere her som har det vanskelig både med seg sjøl og staten de faktisk bor i.
    Overvåkningssamfunn vil vi ikke ha når det gjelder oss selv, men ellers burde noen sett alt? :p

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    bjornh skrev:
    veldig godt sagt

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.162
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Du snakker ikke om meninger, men om pakk. Tenk at terroren hadde vært utført av en muslim. Sett inn muslim(er) i dine utsagn ut du vil se hvilke hatbudskap du sprer. Du ville ha blitt sensurert i hvilken som helst redaksjon. Du er dønn lik de folka du kritiserer. Det hatet vi skal til livs. Hat fører til vold både på ytterste høyre og venstre side; det har historien lært oss. Vi skal leve med mangfoldige meninger, også de vi ikke liker.
    For ordens skyld er jeg ikke enig i de meningene vi snakker om her, men sånn er det å leve i et demokrati.
    Ikke enig med deg. Å kritisere slike meninger som smorte og andre har, skulle bare mangle. Vi har et demokrati, ja, men det er likevel ikke alle meninger som kan godtas. De må bekjempes og argumenteres mot. Og, ja, møtes med forakt.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    BHO skrev:
    Mange fantasifulle og "besserwisser" ytringer her ........du milde. ::) ::)
    Det er åpenbart flere her som har det vanskelig både med seg sjøl og staten de faktisk bor i.
    Overvåkningssamfunn vil vi ikke ha når det gjelder oss selv, men ellers burde noen sett alt? :p
    godt innlegg, han var i mine øyne , såvidt jeg kan forstå, veldig vanskelig å plukke opp pga hans
    nøysomme planlegging, ikke minst med tanke på å skjule alt det tvilsomme bak en falsk fasade
    hvis han skulle vært plukket opp så måtte vi levd i ett samfunn jeg ikke ville trvdes i ihvertfall

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    lars_erik skrev:
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Ikke enig med deg. Å kritisere slike meninger som smorte og andre har, skulle bare mangle. Vi har et demokrati, ja, men det er likevel ikke alle meninger som kan godtas. De må bekjempes og argumenteres mot. Og, ja, møtes med forakt.
    samme ordlag bruker de på andre siden av gjerdet

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn