Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Dette synes jeg er en interessant kommentar, som pin-pointer noe vesentlig og noe vi ikke skal glemme eller la oss avlede av:

As more information regarding the identity of the terrorist responsible for the massacre comes to light, articles attempting to explain his motives are starting to appear online. And beneath them are comments from readers, largely expressing outrage and horror. But there are a disturbing number that start, "What this lunatic did was awful, but . . ."

These "but" commenters then go on to discuss immigration, often with reference to a shaky Muslim-baiting story they've half-remembered from the press. So despite this being a story about an anti-Muslim extremist killing Norwegians who weren't Muslim, they've managed to find a way to keep the finger of blame pointing at the Muslims, thereby following a narrative lead they've been fed for years, from the overall depiction of terrorism as an almost exclusively Islamic pursuit, outlined by "security experts" quick to see al-Qaida tentacles everywhere, to the fabricated tabloid fairytales about "Muslim-only loos" or local councils "banning Christmas".

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/24/charlie-brooker-norway-mass-killings

P

Parelius

Gjest
    bjornh skrev:
    Dette synes jeg er en interessant kommentar, som pin-pointer noe vesentlig og noe vi ikke skal glemme eller la oss avlede av:

As more information regarding the identity of the terrorist responsible for the massacre comes to light, articles attempting to explain his motives are starting to appear online. And beneath them are comments from readers, largely expressing outrage and horror. But there are a disturbing number that start, "What this lunatic did was awful, but . . ."

These "but" commenters then go on to discuss immigration, often with reference to a shaky Muslim-baiting story they've half-remembered from the press. So despite this being a story about an anti-Muslim extremist killing Norwegians who weren't Muslim, they've managed to find a way to keep the finger of blame pointing at the Muslims, thereby following a narrative lead they've been fed for years, from the overall depiction of terrorism as an almost exclusively Islamic pursuit, outlined by "security experts" quick to see al-Qaida tentacles everywhere, to the fabricated tabloid fairytales about "Muslim-only loos" or local councils "banning Christmas".

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/24/charlie-brooker-norway-mass-killings
    Helt korrekt. Men det får meg samtidig til å undres over om du overhodet leser hva som sies i denne tråden.

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    17
    lars_erik skrev:
    Rune.U skrev:
    Visst pokker er dette en gal manns handlinger.Selvfølgelig er det det! Han gjør som alle andre masse/mordere har gjort til all tid.Rettferdiggjør sine handlinger,det være seg i egne eller andres øyne.Det er i alle fall håpet.
    Det er så godt som aldri slik at det først dukker opp en ideologi inni hodene på slike mennesker,for så gi seg utslag i feks.massemord. Det er lysten til mord som dukker opp først som følge av et eller annet forskrudd sinn. Så følger en tid der de utvikler troen på at de skal kunne greie å gjøre det.Til slutt utvikles det en "forklaring" på hvorfor det må gjøres.Siste periode kan gjerne gå over såpass lang tid at de blir totalt overbeviste om at det er den "rette" ideologien som tvinger dem til å ta på seg oppdraget.
    Dette mønsteret går igjen i nærmest alle tilfeller der det er enkeltpersoner som begår store voldshandlinger. Det er unntak der det har vært ekstern hjernevask over lengre tid som forårsaker handlingene.
    Unntak er det også der det er tileller av religiøst gruppepress/suggesjon,som hos de fleste selvmordsbombere ol.
    Likevel kan det vel godt betegnes som hjernevask,det som dette krapylet også har gjort mot seg selv! Selv om ikke han hadde brukt all denne tiden på å sette seg selv opp på rasekrigerens pidestall,så er mitt tips at han likevel ville ha begått mord,på en eller annen måte,i løpet av sitt liv-rett og slett fordi det er det han har aller mest lyst til å gjøre.
    Mvh Rune
    Alle er formet av samfunnet rundt seg. På godt og vondt. Å si at dette bare er en gal manns gjerning, er en unnfallenhet så stor at den aldri må gjøres! Hans retorikk er formet av andres retorikk. Hans tanker og holdninger er formet av andres tanker og holdninger!

Enda et argument for at våre stortingspartier markerer sin avsky mot alt brunt grums!
    Selvfølgelig er han formet,men han har,i likhet med de aller fleste av oss blitt tiltrukket av den ideologien som ligger hans hjerte nærmest.For hans del infefattet den ideologien mord,for de fleste av oss innbefatter det gudskjelov ikke noe i nærheten av det en gang.
    Den unnfallenheten som er så stor at den ikke bør få fortsette,er å se bort i fra dette i framtiden.
    Det ER ikke slik at selv om vi har blitt tvangsinnmeldt i feks.den norske kirke ved fødselen,så blir absolutt alle kristne mennesker heller.Vi er i størst grad "vårt eget verk",enten vi liker det eller ikke.
    Mvh Rune

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Parelius skrev:
    Rune.U skrev:
    Visst pokker er dette en gal manns handlinger.Selvfølgelig er det det! Han gjør som alle andre masse/mordere har gjort til all tid.Rettferdiggjør sine handlinger,det være seg i egne eller andres øyne.Det er i alle fall håpet.
    Det er så godt som aldri slik at det først dukker opp en ideologi inni hodene på slike mennesker,for så gi seg utslag i feks.massemord. Det er lysten til mord som dukker opp først som følge av et eller annet forskrudd sinn. Så følger en tid der de utvikler troen på at de skal kunne greie å gjøre det.Til slutt utvikles det en "forklaring" på hvorfor det må gjøres.Siste periode kan gjerne gå over såpass lang tid at de blir totalt overbeviste om at det er den "rette" ideologien som tvinger dem til å ta på seg oppdraget.
    Dette mønsteret går igjen i nærmest alle tilfeller der det er enkeltpersoner som begår store voldshandlinger. Det er unntak der det har vært ekstern hjernevask over lengre tid som forårsaker handlingene.
    Unntak er det også der det er tileller av religiøst gruppepress/suggesjon,som hos de fleste selvmordsbombere ol.
    Likevel kan det vel godt betegnes som hjernevask,det som dette krapylet også har gjort mot seg selv! Selv om ikke han hadde brukt all denne tiden på å sette seg selv opp på rasekrigerens pidestall,så er mitt tips at han likevel ville ha begått mord,på en eller annen måte,i løpet av sitt liv-rett og slett fordi det er det han har aller mest lyst til å gjøre.
    Mvh Rune
    Problemet med dette er at det da må gjelde alle ugjerninger. De er til syvende og sist defekter i et menneskes sinn, og politiske tanker og motivasjoner er irrelevante.

La oss bruke de samme tanker på Maos kulturrevolusjon, Hitlers jødeutrydninger, Stalins utrenskinger, folkemordene rundt omkring, noen fly inn i høye bygg i NY etc. Alt sammen bare «predestinerte» anlegg i defekte sjele.

Jeg gir opp.
    Du har ikke fått med deg tilstrekkelig poenger hvis du kun ser én type motivasjon. Det er ikke snakk om enten-eller, og heller ikke samme type mekanismer bak alle ugjerninger, for den saks skyld. Modellen din blir for generell og reduksjonistisk.

Noen individ er mer disponert enn andre til å begå visse typer handlinger - som f eks drap eller annet skadeverk. Alle påvirkes av politikk og krefter rundt oss, men ikke alle blir terrorister. Det betyr ikke at alt kan forklares med indre faktorer hos gjerningsmannen. Noe jeg ikke ser blir hevdet i tråden heller.

Jeg tror også at vi formes i et landskap, men hva er dette "vi". Det er ytterst interessant, synes jeg. Men kanskje ikke du. Greit nok det. Vi holder alle på med vårt og formes av de brillene vi har på.

Det jeg synes er mest relevant her er kryssningspunktet mellom ekstreme politiskiske holdninger og forstyrrete sinn, enten det skjer i Norge eller Afghanistan. I Auswitch eller GULag, Guantanamo eller Beijing.

Og jeg tror gjerne at begge avvikene, både i holdninger og i manglende indre bremser, stammer fra samme mangelfulle og skadelige livsbetingelsene, mennesker blir ekstremister i mangel på håp og politiske løsninger, og forstyrrede sinn er resultatet av overopphopning av negative og mangelfulle livserfaringer.

En annen mangel ved modellen din er at siden jeg antar at det ulike fenomen, eller mekanismer i kraft samtidig bak ugjerningene, så virker heller ikke kuren din. Du kan kanskje argumentere og diskutere deg selv og andre frem til en slags forstand. Hvis det nå var der hele bristen ligger.

For meg blir det for enkelt. For du kan ikke argumentere frem et friskt sinn, der er skaden ikke i forstanden (den kan være intakt, men syk slik vi ser det hos den intelligente ABB, Unabomberen og andre) og botemiddelet er av et helt annet og av langt mer krevende karakter.

Personlighetsforstyrrelser som det her er snakk om, skyldes i hovedsak mangelfulle og skadelige oppveksterfaringer som har gitt varige og dype spor i måten personen tenker, føler og handler i forhold til andre mennesker.

Vi trenger derfor mange perspektiv for å forstå og bekjempe terrorisme; bl a politiske faktorer, individualpsykologiske mekanismer og selvsagt sosialpsykologiske/sosiologiske faktorer. Men ingen av perspektivene alene forklare alt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det kommer mer og mer frem at mannen ikke opererte alene men var en del av et større ideologisk nettverk. Det etterforskes nå om dette samarbeidet handler om mer enn meningsutvekslinger. Hvis ikke alt dette er inne i terroristens hode kan de se ut som vi ser konturene av noe som ligner den kristne versjonen av Al Quaeda.

http://www.dagbladet.no/2011/07/25/nyheter/innenriks/terrorangrepet/terror_i_oslo/anders_behring_breivik/17444986/

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/norway/8658664/Hunt-for-Britons-linked-to-Norway-killer-Anders-Behring-Breivik.html

Scotland Yard counter-terrorism officers are now trying to establish whether Breivik visited London in recent years and whether he was part of a wider network preparing to carry out similar attacks.

The 32 year-old boasted that he was just one of up to 80 “solo martyr cells” recruited throughout Western Europe who were ready to follow his example of trying to overthrow governments tolerant of Islam.

He said he regarded himself as a successor to the medieval Knights Templar, and claimed to have been recruited at a meeting in London in April 2002, which was hosted by two English extremists and attended by eight people in total.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    "What this lunatic did was awful, but . . ."

Vi har slike folk i vår midte også. Folk som fortsetter som før, selv etter at de har sett historiens jæveligste massedrap på sakesløse, folk som fortsatt forsøker å skyve deler eller hele skylda over på "landssvikerne", eller "de andre", de som egentlig er de jævelige her. Mine følelser omkring dette er vanskelige å beskrive, men fortvilelse er vel kanskje det som kommer nærmest. Når selv ikke desperate, livredde ungdom, fanget på en øy, alene med selve faen, er nok til å åpne folks øyne, da er jeg redd man bare må akseptere at for noen har toget gått for langt, og hvor endestasjonen befinner seg, kan man bare fantasere om. Men det er ikke vakkert der, såpass kan jeg se.
    Disse menneskene kan fortsatt ikke se at "vi" er nøyaktig like "de andre", vi blir like sjuke i huet, vi slakter like skruppelløst, og vi har like forkvaklet syn på samfunnet. Vi bruker samme redskap, samme retorikk, vi pisker opp den samme frykten, og vi søker stadig dypere inn i mørket om vi mener det er dit veien går. Jeg har kun en oppfordring til dere som fortsatt sitter og for alvor mener at våre politiske ledere er landssvikere, og at "vi" er under en eller annen form av okkupasjon. Se deg i speilet! For når alle rundt deg begynner å se ut som idioter, er det i speilet du ser hvordan en idiot egentlig ser ut. Deretter kan du sammenligne med alle de andre, og finne ut hvem det er lettest å endre på.

Honkey

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    bjornh skrev:

Helt korrekt. Men det får meg samtidig til å undres over om du overhodet leser hva som sies i denne tråden.
    Det gjør jeg. Men jeg er litt opptatt av hvordan man oppfatter og tolker dette også utenfor landets grenser, hva som foregår der. Som klassekampen her viser til:

http://www.klassekampen.no/59092/article/item/null/holdt-paa-muslimsporet

Det kan virke som at personer som utfører liknende voldshandlinger som ABB er en eller annen form av kollektivt fenomen, hvis man karakterisere det som det. Da blir også forklaringsmodellene forstått innen kontekster som viser seg temmelig fastlåste.

V

vredensgnag

Gjest
    "What this lunatic did was awful, but . . ."
    Det er en forstemmende mengde slike innlegg på ulike "ordentlige" steder på nettet, inkl en god del om at Norge fortjente dette, at Utøya var en indoktrineringsleir for medhjelpere til islamisering, o.a. Det er, bl.a., utrolig å se antallet nordmenn på en avis som NYTimes, som alle er inne for å korrigere inntrykket når det gjelder påstand om at gjerningsmannen var "konservativ kristen", og som ønsker å gjøre det klart for amerikanske lesere at mye er galt ved Ap.

Disse innleggene ligger på ledende internasjonale avisers kommentartråder, og de er ikke pepperkorn i saltsekker - det er svart av dem.
    Internettet har gjort det mulig for folk å stenge seg inne i ekko-kammer, som forsterker meningene de allerede har, og som gjør det mulig å isolere seg fra det man ikke vil høre. Og vi kan alle finne linker som synes å bekrefte det vi holder for rett. Slike handlinger tvinger derimot alle frem til samme meningssted - og meninger som kunne synes i orden på document.no, blir merkelige i friluft. Selv om vi i årevis her hjemme har hatt noen temmelig hatske tråder på vg.no, dagbladet.no og aftenposten.no, bare for å nevne noen få. Om Norge ser fredelig ut på overflaten, er det tydelig at det yrer i motsetninger under overflaten, når folk føler de kan si hva de vil.

Parelius o.a. som ber om størst mulig åpenhet har selvsagt helt rett i at dette er det beste, i et åpent og fritt samfunn. Og som nb var inne på tidligere i tråden, er det uansett naivt å tro at gjerningsmannen kan anonymiseres, det har han selv sørget for med pressepakken sin. Men nå må vi vurdere hva effekten blir av at han kommer på en scene, og i det minste søke å motvirke den inspirator-rollen han selv har lagt opp til. Han er omgjengelig, overbevisende, talefør, fysisk sterk og i stand til å ikke bare trekke opp en ni-års plan med uhyre kompliserte momenter, men også å gjennomføre den, inklusive å trekke inn i ensomhet for å redusere sjansene for at det han ønsker å iverksette skal bli avslørt.

For mange vil han fremstå som frontfiguren de har savnet mot Al Qaeda, den sterke mannen som er villig til å ty til udemokratiske midler for å oppfylle målet. Al Qaeda mot The Knights Templar - religiøse skrifter er fulle av "alle menn, kvinner og barn ble drept" skildringer, der det er heltene som begår ugjerningene, for sin guds og sitt folks skyld. For mange er gjerningsmannen ikke en skurk, men en helt. Og det ser vi i disse kommentartrådene, der veldig mange ikke en gang tar avstand fra hva han har gjort, men mener det er lett å forstå.
    Deriblant en professor i psykologi ved et universitet i California, linket til tidligere.

Så nå bør samfunnet vurdere konsekvensene av å gi denne mannen plattformen han brukte ni år på å snekre sammen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Midt oppe i alt dette, må jeg faktisk si jeg er glad for at jeg har hifi-sentralen som en kanal. Ja, det er noen meningsytringer her som jeg gjerne skulle sett var en del av en vond drøm, men utover det gleder det meg å se at vi er så like, tross alt. Når alt kommer til alt, har vi de samme grunnverdiene, det meste ellers er trivialiteter. Og, for meg bekrefter det alt som er fint med landet vårt: parlamentarismen og "snittet" av meninger. Kompromissets kunst er det som holder oss oppegående og skaper det moderne mennesket i oss.

Denne tråden har hatt stor verdi for meg siden fredag ettermiddag. Man kan holde seg oppdatert, og ikke minst få en (stort sett) balansert diskusjon. Særlig hvis man sammenligner med omtrent det som finnes ellers der ute av diskusjonsfora. Som så ofte nevnt før: OT på sentralen er høyst oppegående og intelligent, med noen få dårlige epler i kurven, som ikke vet når nok er nok, og mangler litt essensiell folkeskikk i enkeltsituasjoner. At noen ser det nødvendig til å småkrangle, være trasse og skape mistrivsel i en slik situasjon, det er vanskelig å fatte.

Jeg hadde ikke trodd at ett nettsted ville være stedet hvor jeg fulgte med og brukte som ett "verktøy" for å bearbeide fredagens hendelser, men det har det altså vært, og stor verdi har det hatt. Takk til alle som har kommet med fine bidrag i denne tråden, vi vet alle hvem det er.

V

vredensgnag

Gjest
    På P2 diskuterer de nå pressens utstrakte bruk av bildene som gjerningsmannen selv har laget. Og i dagboken kan man lese om at han har tatt sol i lang tid før bildene skulle tas, har spist sunt og gått til skjønnhetssalong for menn for å få make-up, før han tok bildene. (Han gir sine lesere råd om å gjøre det siste, samme hvor motbydelig det måtte være for dem - det er viktig med presentasjonen).

Jeg har selv undret på hvorfor man bruker det "sterke" bildet, i stedet for det der han ser ut som en klovn i frimureruniform, inkl hodebildet på samme. Vi skal passe oss for at gjerningens mann blir til handlingens mann ...

VG har skjønt dette:

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset. Satte på P2 her.

Dette bildet her sier det meste:

"klovneuniformen" hans. Ser ut som Hærens gallauniform, "with a twist".

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    De dekorasjonene han har på brystet (ikke medaljene) virker å være militære dekorasjoner. Han har aldri blitt tildelt slike i Forsvaret.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Det er en forstemmende mengde slike innlegg på ulike "ordentlige" steder på nettet, inkl en god del om at Norge fortjente dette, at Utøya var en indoktrineringsleir for medhjelpere til islamisering, o.a. Det er, bl.a., utrolig å se antallet nordmenn på en avis som NYTimes, som alle er inne for å korrigere inntrykket når det gjelder påstand om at gjerningsmannen var "konservativ kristen", og som ønsker å gjøre det klart for amerikanske lesere at mye er galt ved Ap.

Disse innleggene ligger på ledende internasjonake avisers kommentartråder, og de er ikke pepperkorn i saltsekker - det er svart av dem.
    Hele dette innlegget fortjener å quotes, men dette er essensen i mitt engasjement også. Setter vi oss ned og ser dette som en gal manns verk (og ja, selvsagt var han gal) uten å rydde skikkelig opp og lufte ut i enkelte miljøer, inklusive holdninger og retorikk blant mennesker ganske høyt på strå i dette samfunnet, så svikter vi og legger til rette for at den neste gale kan trigges og starte planleggingen av sitt galehus. Og da lar vi ABB vinne. At enkelte personer tror at dette dreier seg om valgkamp, får så være, men politikken er faktisk også en del av dette, og vi må sette krav til opprydding der og.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    De dekorasjonene han har på brystet (ikke medaljene) virker å være militære dekorasjoner. Han har aldri blitt tildelt slike i Forsvaret.
    I manifestet står det side opp og side ned om dekorasjoner, ordener og medaljer som skal tildeles tempelridder/personer som utfører aksjoner mot de "kulturelle marxistene". Han har allerede tildelt dekorasjoner til seg selv for fredagens ugjerninger.

Det er i manifestet linket til nettsteder hvor man kan få disse medaljene og dekorasjonene laget.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lest litt her og der, men fikk ikke med meg det du skriver. Jeg la det litt til side etter hvert, etter å kikket på innholdet med stor interesse.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    dere gjør som han ønsker når dere publiserer bilder av han.
    fatter dere ikke det?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Canales skrev:
    dere gjør som han ønsker når dere publiserer bilder av han.
    fatter dere ikke det?
    Slik at man kan hans ego, hans forskrudde selvpresentasjon og store behov for tilskrive seg selv storhet? -han har bare en klovneuniform å vise til. Det er alt han har.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    På min side undrer jeg på når "muslimene" går ut og krever at "vi kristne" tar avstand fra disse ugjerninger. Denne usmakelige innledningen er ikke fullt så håpløs som den kan se ut ved første øyekast, det dreier seg igjen om å se seg i speilet for å se idioten. Hvor mange ganger har ikke "vi" bedt "dem" fordømme og ta avstand...? Poenget er at for den jevne innbygger (mer eller mindre kristen) er slike handlinger så fjerne at vi ikke en gang ser tendenser til behov for å "ta avstand"; SELVSAGT er vi så langt unna at vi ikke en gang kan forholde oss rasjonelt til det! Og hvorfor skulle de ikke være sånn også for den jevne innbygger i muslimske land, kan man spørre seg. For gruppetenkerne er det ikke så åpenbart. Men "vi" er fortsatt mer lik "dem" enn enkelte kan begripe.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg drister meg til å mene at dette er en god betraktning fra utskjelte Rustad.

http://www.document.no/2011/07/nihilisme/

Nihilister kan ikke representere noen som helst. Nihilistene elsker Døden og forsøker å lokke verden ut i Undergangen. Gjerningsmennene bak 9/11 og 22/7 er “dem”. Vi andre er “oss”, som vil leve i en verden som elsker Livet mer enn Døden.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Medaljer og ordener får en kjøpt over en lav sko hos auksjonshus, også her i Norge.

Slike ting selges over en lav sko, enten de stammer fra avdøde eller er blitt solgt av nålevende.
    Særlig mange Russiske krigsmedaljer har blitt solgt, selv om jeg tror denne mann ikke har noen av disse med hans politiske agenda.

Bla. http://www.skanfil.no/ har ofte varianter av disse på auksjon.

Er ett par eksempler her:

http://www.skanfil.no/LotMenu.aspx?n=10100110011019

Kan også finne medaljer under Gull / Sølv avdelingen som bemerkelser og medaljer gitt av Kongen osv.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Det kommer mer og mer frem at mannen ikke opererte alene men var en del av et større ideologisk nettverk. Det etterforskes nå om dette samarbeidet handler om mer enn meningsutvekslinger.
    Tror man i første omgang undersøker om dette nettverket hans i det hele tatt eksisterer. Man bør ikke ta alt han skriver for god fisk. Burde ikke være så vanskelig å kunne verifisere om han var i England i 2002 og var med på å danne en slik tempelorden som han skriver om.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    På min side undrer jeg på når "muslimene" går ut og krever at "vi kristne" tar avstand fra disse ugjerninger. Denne usmakelige innledningen er ikke fullt så håpløs som den kan se ut ved første øyekast, det dreier seg igjen om å se seg i speilet for å se idioten. Hvor mange ganger har ikke "vi" bedt "dem" fordømme og ta avstand...? Poenget er at for den jevne innbygger (mer eller mindre kristen) er slike handlinger så fjerne at vi ikke en gang ser tendenser til behov for å "ta avstand"; SELVSAGT er vi så langt unna at vi ikke en gang kan forholde oss rasjonelt til det! Og hvorfor skulle de ikke være sånn også for den jevne innbygger i muslimske land, kan man spørre seg. For gruppetenkerne er det ikke så åpenbart. Men "vi" er fortsatt mer lik "dem" enn enkelte kan begripe.

Honkey
    Så vidt jeg kan registrere går alle nordmenn i disse dager unisont ut og tar avstand. Dag etter dag, på TV, radio, i fakkeltog, og i hjemmene. Det er helt naturlig for oss, og det skulle forøvrig bare mangle.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    rock skrev:
    Medaljer og ordener får en kjøpt over en lav sko hos auksjonshus, også her i Norge.

Slike ting selges over en lav sko, enten de stammer fra avdøde eller er blitt solgt av nålevende.
    Særlig mange Russiske krigsmedaljer har blitt solgt, selv om jeg tror denne mann ikke har noen av disse med hans politiske agenda.

Bla. http://www.skanfil.no/ har ofte varianter av disse på auksjon.

Er ett par eksempler her:

http://www.skanfil.no/

Kan også finne medaljer under Gull / Sølv avdelingen som bemerkelser og medaljer gitt av Kongen osv.
    Disse han bærer har han designet selv og fått de laget i Kina eller India. Det er lenker til nettsteder hvor man kan bestilles slike.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Ja det er også en mulighet at han har fått de laget selv.

Men orginal er ikke vanskelige å få fatt i.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    lars_erik skrev:
    Alle er formet av samfunnet rundt seg. På godt og vondt. Å si at dette bare er en gal manns gjerning, er en unnfallenhet så stor at den aldri må gjøres! Hans retorikk er formet av andres retorikk. Hans tanker og holdninger er formet av andres tanker og holdninger!
    Og det er unikt for høyresiden eller?

lars_erik skrev:
    Enda et argument for at våre stortingspartier markerer sin avsky mot alt brunt grums!
    Så det finnes ikke noe "grums" på andre siden av aksen da altså?

Hvem skal avgjøre hvem som skal knebles?

R

Roysen

Gjest
    bjornh skrev:
    Det er utrolig dramatisk det som hendte på Utøya. Tidsforløpet oppsummert på Utøya-massakren:

16.57: Melding til skipper på fergen Thorbjørn om at en politimann ønsker ferjetransport fra fastlandet til Utøya.

17.26: Nordre Buskerud politidistrikt registrerer den første meldingen om skyting på Utøya.

17.30: Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt mottar melding om skyting på Utøya.

17.38: Oslo politidistrikt mottar bistands-anmodning fra Nordre Buskerud politidistrikt.

17.52: Første politipatrulje fra Nordre Buskerud ankommer området. Må vente på egnet båt.

18.03: Melding om at båt er på vei.

18.09: Beredskapstroppen fra Oslo ankommer fastlandssiden.

18.25: Beredskapstroppen går i land på Utøya.

18.27: Beredskapstroppen pågriper mistenkte.
    Nå viser det seg også at politiets båt over til Utøya fikk motorstopp.

Jeg henger meg fortsatt litt opp i dette tidsforbruket. Det lokalet politiet sier at det var tidkrevende å få tak i, bemanne og bevæpne korrekt personell. Politiet i Oslo sier at de hadde deler av Beredskapstroppen klar. Det er så vidt jeg kjenner 40 kilometer fra Oslo til Utøya. I utrykkningshastighet burde ikke det tatt mer enn 15-20 minutter maksimum å kjøre denne strekningen. Politiet sier også at et helikopter ikke hadde plass til noen angrepsstyrke, men det hadde sikkert plass til en skytter. Argumentet at det måtte skaffes båt eller taes ferge over skjønner jeg heller ikke da dette er prosesser som kunne skjedd i paralell. Det lokale politiet kunne vel enten beslaglagt båter på campingplasser i nærheten eller skaffet egen slik at disse var klar når Beredskapstroppe ankom. Båtturen på 500-600 meter over til øya burde ikke tatt mer enn 5-7 minutter. Jeg finner det fortsatt kritikkverdig at dette tok så lang tid.

Jeg finner det også svært kritikkverdig når politiet holder pressekonferanse og legger frem prosessene i tidsforløpet så utelater de å gjøre rede for at de fikk motorstopp med båten og at det var ferieavvikling på helikopterets mannskap.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:

lars_erik skrev:

Det er masse grums på alle sider. Og ingen skal knebles (mener jeg, lars_erik får svare for seg selv selvsagt). Men det bør tas et oppgjør med holdninger, og folk bør forstå at det ikke er uten betydning hva slags retorkik de velger når de uttaler seg om politiske motstandere og om andre kulturer osv. Se feks påpekningene av hvordan Aftenostens redaktør velger å uttale seg. Slike ting er IKKE uten betydning.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Audiofi skrev:
    bjornh skrev:
    Det er utrolig dramatisk det som hendte på Utøya. Tidsforløpet oppsummert på Utøya-massakren:

16.57: Melding til skipper på fergen Thorbjørn om at en politimann ønsker ferjetransport fra fastlandet til Utøya.

17.26: Nordre Buskerud politidistrikt registrerer den første meldingen om skyting på Utøya.

17.30: Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt mottar melding om skyting på Utøya.

17.38: Oslo politidistrikt mottar bistands-anmodning fra Nordre Buskerud politidistrikt.

17.52: Første politipatrulje fra Nordre Buskerud ankommer området. Må vente på egnet båt.

18.03: Melding om at båt er på vei.

18.09: Beredskapstroppen fra Oslo ankommer fastlandssiden.

18.25: Beredskapstroppen går i land på Utøya.

18.27: Beredskapstroppen pågriper mistenkte.
    Nå viser det seg også at politiets båt over til Utøya fikk motorstopp.
    Og på toppen av det hele hadde mannskapet på Politiets overvåkings-helikopter ferie..! Helikopteret er utstyrt med avansert kamerautstyr mm.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har link til redaktørens innlegg i Aftenposten? Fant den ikke.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    oddgeir skrev:
    Jeg drister meg til å mene at dette er en god betraktning fra utskjelte Rustad.

http://www.document.no/2011/07/nihilisme/

Nihilister kan ikke representere noen som helst. Nihilistene elsker Døden og forsøker å lokke verden ut i Undergangen. Gjerningsmennene bak 9/11 og 22/7 er “dem”. Vi andre er “oss”, som vil leve i en verden som elsker Livet mer enn Døden.
    God betraktning? Dette er enda et forsøk på å unnskylde mannen med en diagnose, og enda et forsøk på å flytte han ut fra det miljøet og de sammenhengene han har dyrket sine ideer. Vi vet at Rustad står bak dette nettsamfunnet som Brevik har brukt.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Audiofi skrev:
    Politiet i Oslo sier at de hadde deler av Beredskapstroppen klar. Det er så vidt jeg kjenner 40 kilometer fra Oslo til Utøya. I utrykkningshastighet burde ikke det tatt mer enn 15-20 minutter maksimum. Politiet sier også at et helikopter ikke hadde plass til noen angrepsstyrke, men det hadde sikkert plass til en skytter. Argumentet at det måtte skaffes båt eller taes ferge over skjønner jeg heller ikke da dette er prosesser som kunne skjedd i paralell. Det lokale politiet kunne vel enten beslaglagt båter på campingplasser i nærheten eller skaffet egen. Jeg finner det fortsatt kritikkverdig at dette tok så lang tid.
    Har du forsøkt å kjøre fra Oslo via Sandvika til Sundvollen en fredag ettermiddag? Og jeg tror nok Politiet gjorde veldig mye i parallell i denne saken. Dessuten satset de sine egne liv da de stormet inn på øya uten fullstendig kunnskap om hva som kom til å møte dem.
    Jeg tror de har gjort en meget bra jobb.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:

Ingen skal knebles, håper jeg. Da jeg var ung drev ytterste venstreside og satte opp dødslister og deportasjonslister til fangeleirer over sine motstandere i Norge, som skulle tas når revolusjonen kom ...

Jeg syns strategien som media og etablerte politiske partier la opp til i mange år, der FrP skulle/skal stenges ute mest mulig, har utsatt at partiets tilhengere og ledere får brynt seg overfor offentligheten, og slik har virket mot sin hensikt. Men partiet har gjort en god jobb under Siv Jensen i så måte, og vi er nødt til å akseptere at det har mange tilhengere, som mener at andre partier ikke fanger opp deres bekymringer og ønsker.

R

Roysen

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Audiofi skrev:
    Politiet i Oslo sier at de hadde deler av Beredskapstroppen klar. Det er så vidt jeg kjenner 40 kilometer fra Oslo til Utøya. I utrykkningshastighet burde ikke det tatt mer enn 15-20 minutter maksimum. Politiet sier også at et helikopter ikke hadde plass til noen angrepsstyrke, men det hadde sikkert plass til en skytter. Argumentet at det måtte skaffes båt eller taes ferge over skjønner jeg heller ikke da dette er prosesser som kunne skjedd i paralell. Det lokale politiet kunne vel enten beslaglagt båter på campingplasser i nærheten eller skaffet egen. Jeg finner det fortsatt kritikkverdig at dette tok så lang tid.
    Har du forsøkt å kjøre fra Oslo via Sandvika til Sundvollen en fredag ettermiddag? Og jeg tror nok Politiet gjorde veldig mye i parallell i denne saken. Dessuten satset de sine egne liv da de stormet inn på øya uten fullstendig kunnskap om hva som kom til å møte dem.
    Jeg tror de har gjort en meget bra jobb.

Honkey
    Alle innfartsårer inn til Oslo var avsperret som en følge av bomben. Det burde vært fri passage deler av veien og slett ikke normal fredagstrafikk. At de satset egne liv er selvsagt forbilledlig, men det har lite med hvor lang tid de enkelte prosessene tok og hva som foregikk i parallell. Det er forøvrig ikke Beredskapstroppen jeg kritiserer, men apartet rundt som har brukt for lang tid etter mitt syn.

Det er også mulig at dette tok så lang tid det måtte, men det gir et annet inntrykk når politiet står og redegjør for nettopp dette på en presekonferanse uten å forklare at de fikk motorstopp på båten og at mannskapet på helikopteret hadde ferie. Da virker det som om de forsøker å skjule noen ubehageligheter.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    vredensgnag skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:

Ingen skal knebles, håper jeg. Da jeg var ung drev ytterste venstreside og satte opp dødslister og deportasjonslister til fangeleirer over sine motstandere i Norge, som skulle tas når revolusjonen kom ...
    Jeg vil gjerne vite hva du mener med ytterste venstre her, og om du kan dokumentere dette om ryktene. Jeg var ung på samme tid, og husker ryktene, men så aldri noe god dokumentasjon.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    MaKi skrev:
    Noen som har link til redaktørens innlegg i Aftenposten? Fant den ikke.
    Linken står i en av mine tidligere poster.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.853
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Ville være underlig om 'muslimene' skulle kreve unnskyldning fra 'de kristne' all den tid det ikke var 'muslimer som gruppe' men snarere flott ungdom som ønsker et inkluderende samfunn også for muslimske nordmenn, som ble slaktet ned på Utøya.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn