Da er hoppsporten død for min del!

Bør Sagen boikotte hoppsportens fesjå i kveld??

• Ja, noe annet ville være R..slikking!

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei, dette er for viktig!

• Hæ, who cares?

• Totalt antall stemmer
    0
V

vredensgnag

Gjest
En ekte blærumsgutt: http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/article3547307.ece

Merkelig at det finnes folk som forsøker å bortforklare hva som skjedde i går kveld. Her hadde "noen snakket sammen" og blitt enige om at det var Romøren som skulle utfor først, samme hva som var blitt avgjort i avstemning.

Så kokte man sammen en tåpelig unnskyldning om at "jeg bare endte opp som førstemann."

Som Ørjasæther skriver:

Jeg synes jeg hører dem: «Nå ble Anette Sagen, byrådet, hele folket og bønda på Face skikkelig EID!».
Til orientering: Å bli eid er å bli lurt, overmannet eller beseiret i Bærums- og Oslo Vest-sjargong. Og ja, det stemmer. Vi ble eid, alle vi som hadde stemt på Anette Sagen. Romøren har rappet førstehoppet, en gang for alle. Hadde Kollenhopp brukt en hvilken som helst annen testhopper enn akkurat ham, hadde ikke saken vært en sak. Dette må Romøren og folkene rundt ham ha visst på forhånd.

Karma skal man ikke klusse med. Etter hva jeg forstår har det vært et helsikes liv i hoppmiljøet i dag. ;D Her forsvant en del goodwill.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Live Fast, Die Strong er det riktige. ;)
Apropos rosa tøfler. Langt heller bli sett med det på gata, enn PF t-shirt. :-X ;D

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
ErosLoveking skrev:
Live Fast, Die Strong er det riktige. ;)
Apropos rosa tøfler. Langt heller bli sett med det på gata, enn PF t-shirt. :-X ;D
hadde på hawkwind t-shirt idag, har ikke noen Pink Floyd effekter bortsett fra cd's og Lp's

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.609
Torget vurderinger
96
Veggen skrev:
Sagen kunne uansett ikke hoppe i går fordi hun satt på flyet på vei fra japan.
Disse prøvehoppene har ligget i planene hele tiden, og det var heller ikke meningen at det skulle bli en offentlig sak.
At det så var Romøren som var helt først istedet for en mindre kjent hopper var selvfølgelig idiotisk.

Storm i et altfor politisk korrekt vannglass spør du meg.
+10

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Bør Sagen boikotte hoppsportens fesjå i kveld??

oddgeir skrev:
Skulle Kongen nekte å åpne en tunnel fordi der har kjørt biler før?
Ja selvfølgelig skulle han det! Han burde selvsagt heller forlangt å få kjøre den første lastebilen etter gjennomslag! Kun da hadde han hatt legitimitet til å åpne offisielt på åpningsdagen.

På samme måte burde det kun vært forskalingssnekkere som hadde fått lov til å hoppe i denne bakken før Sagen. De hadde nemlig hatt en grunn for å teste, før de kunne proklamert bakken som klar for reelle hoppere.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
bambadoo skrev:
Velkommen til forumet og 100% enig med deg. Garanterer at ikke aller her på HFS er enig.

Nå er vel hopp noe av det kjedeligste som finnes av idrett på tv. Skjer jo ingenting. Håper vi slipper å se alt av hopp som finnes. (prøveomganger, kvalikk og absolutt alle hopp i alle konkurranser.) Virker som om Scheie diktererer mye av idrett som sendes på NRK.
Skihopp er jo egentlig ikke sport i det hele tatt. Det meste handler om å stå helt i ro stort sett hele tiden. ::)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
frans skrev:
bambadoo skrev:
Velkommen til forumet og 100% enig med deg. Garanterer at ikke aller her på HFS er enig.

Nå er vel hopp noe av det kjedeligste som finnes av idrett på tv. Skjer jo ingenting. Håper vi slipper å se alt av hopp som finnes. (prøveomganger, kvalikk og absolutt alle hopp i alle konkurranser.) Virker som om Scheie diktererer mye av idrett som sendes på NRK.
Skihopp er jo egentlig ikke sport i det hele tatt. Det meste handler om å stå helt i ro stort sett hele tiden. ::)
Er det kanskje derfor man har vært så redd for å slippe til kvinnelige hoppere? Man tror ikke at kvinner klarer å stå i ro?

Vel, uansett er nok eneste vei å gå for at dette skal kunne kalles sport, at man hopper uten tilløp!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
DA har æ kommet til hektan igjen etter en fantastisk skreimølje- middag. Anette har hoppa, og hun hoppa godt. Men best av alt, hun takla alt dette mediastyret og tullballet til kollenhopp på en sportslig svært proff måte. Rennlederen leverte en perfekt avskjedssøknad på direkten ved å vedgå at Romøren VAR første hopper i den nye kollen, og det med rennleders velsignelse. Klarere kan det ikke sies. Mannen bør omgående få sparken fra alle verv. Han har satt heile hopp-Norge, Kollen-arrangementet og Oslo kommune i skikkelig forlegenhet. Det må få konsekvenser. Også for Romøren, men igjen - jeg tror at Romøren har vært en nyttig idiot i dette spillet.

Mvh. VilhelmW

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Wergeland skrev:
Tor Nado skrev:
oddgeir skrev:
106 meter visstnok.
Kameramannen var ikke fra TV-sporten, det var tydelig.
Noen som vet hvor høy fart hu hadde på hoppkanten evt. hvilken avsats som ble brukt.
Fra db.no:
— Anette Sagen vil ikke ha noen problemer med å hoppe i denne bakken, men vi måtte forsikre oss om at hun ikke lander på kulen under åpningen live på TV. Etter å ha hoppet fra avsats 20—26 i dag, vet vi at Sagen må hoppe fra avsats 28 eller 29 ettersom hun trenger mer fart, sier Nordby.
Ser fra bildene av den store begivenheten at hun brukte avsats 26, det var nok i snaueste laget.

Ellers må jeg si hun har håndtert all mediestøyen på en fremifrå måte, og dermed viser at hun har forstått hva dette egentlig handler om. Dette i skarp kontrast til mesteparten av pk-norge som bør sitte igjen med en flau smak i munnen.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Er kameramannen på NRK1 full? Han greide faktisk ikke å følge Anette ned over kulen med kameraet!
Bestillingsverk regner jeg med- av de samme som "forbød" Romøren å bli utsatt for en pinlig situasjon forran hele nasjonen i kveld.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hva har skjedd? hvor mange døde? Ingen norske vel?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Aaahhh... Bladde meg gjennom Veggens siste. Politisk korrekt, skal det nok være.

Lojalitet mot beslutninger er muligens politisk korrekt. Å ikke gi bort noe som tilhører andre, eller ta i mot noe giveren ikke rettmessig disponerer det samme.

Det er ikke stort som hadde funka uten denslags PK (se så fort jeg lærer, bruker uttrykket selv allerede!).

Kollenhopp-gjengen fikk en jævla dyr hoppbakke av skattebetalerne, men det var ikke nok.

Minner meg om guttungen som fikk en appelsin.
"Hva sier du da?" spurte mor.
"Skrell'n!" svarte guttungen.

P.S. Jeg har bodd et år i Mosjøen, og hata hvert sekund. Hopping har jeg ikke fulgt med på siden brutter'n la opp som tenåring.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
om Romøren

- Dessuten fortalte han meg hvordan bakken var, og det var veldig fint, sier Norges hopp-dronning med glimt i øyet.

hopp-dronning - tygg på den. ;D

Nervøse Sagen

- Jeg synes ikke det tok glansen vekk fra førstehoppet i Holmenkollen. Det var en helt spesiell følelse - og litt skummelt

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.609
Torget vurderinger
96
Sniff skrev:
BT skrev:
Før var det viktigste å hoppe lengst og med stil - har det nå plutselig blitt å hoppe først og med riktig kjønn?
Hoppsportens gubbevelde har i alt for langt tid holdt jentene tilbake. Slik bakker og teknikk har blitt er det stadig mindre som skulle tilsi at jenter ikke kan stille på like linje med gutta (Strek under gutter, fordi det er jo ikke mye mandig over de tolvvåringskroppene der). Min niese på 11 setter mange jevnaldrende gutter på plass. Det vil jeg tro hun også vil gjøre når hun er 17, 20 og 30.
Nå hadde gubbene en mulighet til å vise at de hørte hjemme i egen tid og gi litt oppreisning for dusteriet som har preget tilnærmingen til kvinnehopping så langt. Når jeg i stad skrev at Sagen burde hoppe netto, så var det for å understreke at forskjellene vi har snakket om i hoppsporten er noen ganske få cm her og der, ikke reel le problemstillinger knyttet til ferdigheter styrke etc. Hva er det Romøren har som ikke Sagen har? Jo…

Mvh
Sniff
Hvorfor denne trang til å likestille kvinner og menns fysikk? Damer løper saktere, slår løsere, hopper kortere osv... slik vil det alltid være.
F.eks vil aldri en kvinnehopper få like god spenst som en mannlig, fordi en mann vil ha større muskelmasse å trene opp. Faktum, enten du liker det eller ei.
Når det gjelder hopp, så kan jo det løses med å ha større fart for damene, slik at vi kan få underholdende kvinnehopping. Men jeg er ganske sikker på at dette bare vil forbli en nisje, på linje med kvinneboksing. Rekrutteringen vil også være for liten tipper jeg.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Vil ikke likestille kvinner og menns fysikk på generelt grunnlag, for all del. Men slik hoppsporten har utviklet seg er nok det nå en idrett hvor de fysiske forskjellene mellom kjønnene vil kunne bli forholdsvis små. Husk at det er langt flere menn enn kvinner som hopper på ski og mannlige elitehoppere har et helt annet apparat rundt seg. Større bredde, hardere konkurranse og like gode trenere som gutta ville gitt oss kvinnehoppere som fløy langt! Skihopping i dag er først og fremst timing, teknikk og flyteevne/vilje. Ingen grunn til at jenter ikke skal bli gode på det. Jentehopping har et stort uitviklingspotensiale, guttehopping finslipes mot grensene av hva som er mulig pr. i dag.

Det er ikke rart få jenter hopper når du ser hvordan de har blitt behandlet av gubben Darius og gjengen. Det er ikke pent å sette nylig avdøde i et dårlig lys, men folk som Torbjørn Yggeseth har ikke akkurat bidratt for å gi oss gode skihopp fra begge kjønn. Hvilken fart en hopper har er vel uinteressant. Det interessante er lengden og svevet, stilen.

Tror likevel ikke det ville være fornuftig med felles klasse for kvinner og menn, selv i hopp. Selv om min tese er at de beste jentene vil være lagt bedre enn de dårligste guttene (for eksempel Romøren på en gjennomsnittlig dag).

Mvh
Sniff

V

vredensgnag

Gjest
Det handler ikke om å likestille ytelser, men om at verdier skal være likestilte. Har man ikke fått med seg det, får man problemer med å se forskjell på andre områder også.

Esten O. Sæther forholdsvis krystallklar i dag:
http://www.dagbladet.no/2010/03/04/sport/anette_sagen/holmenkollen/10692775/

NÅR lederen for Kollenhopp i løpet av dagen får et tilbud han ikke kan avslå om å trekke seg, er guttestrekene på Oslo vest over for denne gang. Snart er det ingen som husker at Roar Gaustad, Bjørn Einar Romøren og resten av hoppgjengen prøvde å tagge ned den nye praktbakken kvelden før Anette Sagen skulle være Oslos hedersgjest.

Med Anettes første hopp i Holmenkollen på 106,5 meter ble dette siste grisete mannreviret rundt bakken bare en tåpelig historie. Det er ikke noe igjen av guttas krampetrekning for å få beholde hoppsporten for seg selv, bortsett fra påminnelsen om at noen menn visst trenger en hard landing for å skjønne at de ikke kan sveve rundt i norsk idrett som før.

...
For de fleste av oss ønsker en idrett med like muligheter for jenter og gutter. Derfor vil verdensrekordholder Bjørn Einar Romøren uansett hvor langt han svever, heretter alltid hoppe etter Anette Sagen.

Det blir en hard landing for smågutta som trodde de skulle lure alle ved å hoppe først.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Feministen Eston O. Sæter kjører pliktløpet sitt. Greit nok.

Hva om Romøren hoppet som prøvehopper nr 10? Fortsatt hopper han før Sagen, om det er det som er problemet. Om det ikke er det som er problemet, hva er det da?

S

Slubbert

Gjest
Hvem er Frode Sveen? Og ikke minst, hvem er Jan Einar Romøren og hva slags verdensrekord er på 238 meter?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Tråden er ryddet for en del usakligheter og kommentarer. Henviser til at flere av deltagerne i tråden leser seg opp på Hifisentralens reglemnt, og da særlig regel 1.

bjornh, moderator

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
Lojalitet mot beslutninger er muligens politisk korrekt. Å ikke gi bort noe som tilhører andre, eller ta i mot noe giveren ikke rettmessig disponerer det samme.
Hvilke beslutninger er det du tenker på?

De mest relevante er vel:
1: Det skal foretas prøvehopping før den offisielle åpningen. (Dette var kjent på forhånd, Sagen visste om det og har til og med uttalt seg positivt til det.)
2: Anette Sagen skal være første offisielle hopper.

Er forøvrig enig i at det var en tabbe å sende en profilert hopper utfor først, og har ingen innvendinger mot at det får konsekvenser for de ansvarlige.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Mot sin vilje har Kollenhopp gjort damehopperne en kjempetjeneste ved denne snikingen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Veggen skrev:
Zomby_Woof skrev:
Hvilke beslutninger er det du tenker på?

De mest relevante er vel:
1: Det skal foretas prøvehopping før den offisielle åpningen. (Dette var kjent på forhånd, Sagen visste om det og har til og med uttalt seg positivt til det.)
2: Anette Sagen skal være første offisielle hopper.

Er forøvrig enig i at det var en tabbe å sende en profilert hopper utfor først, og har ingen innvendinger mot at det får konsekvenser for de ansvarlige.
Les intensjonen bak beslutningen. "Jeg mente ikke" ville muligens holdt i en straffesak (du hadde antageligvis trengt Staff der også). I den virkelige verden er det helt umulig å tro at de gjorde det av noen annen grunn enn trass. Altså, en illojal handling.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.603
Torget vurderinger
0
Som erklært, bevisst mannssjåvinist og stolt av det har jeg følgende kommentar.

1. Romøren og Kollenhopps leder viste begge to at de var noen sjofle stympere og så langt fra "gentlemenn" som man kan komme!

2. Anette Sagen er sååå mye mer sexy en Romøren IMHO at det alene egentlig avgjør hele debatten!

Case closed ! ;D

T

TT.

Gjest
Romøren er tatt ut av landslaget en periode pga kollenhoppet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Slik som stemningen er nå, er det rart han ikke fikk fengselstraff. Galskapen lenge leve.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
TTmania skrev:
Romøren er tatt ut av landslaget en periode pga kollenhoppet.
Skammelig avgjørelse, tyder på att Ottar-tåka har spredt seg. Sinnsykt.

Og svenskene ler seg skakke, med god grunn.

Venter på rød/grønne hobby-sosionomer med og uten statsstøtte.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Å du store min, er det rart at det er mye piss her i verden. Tenk, TENK at voksne folk bryr seg om hvem som skal hoppe først ned en hoppbakke. Hallllooooo!!!! Bli voksne.

Jeg er totalt uinteressert i hopp og sport forøvrig, det er så veldig mye annet å ta tak i her i verden.
Om det er Johannes fra Bodø, Espen fra Skatval, Joar fra Tromsø, Kronprins Håkon, Siv Jensen, Steffen Iversen, Amanda fra Haugesund, Petra fra Stavanger, Helge fra Jæren eller Oskar fra Grimstad som skulle ha hoppet i Kollen er meg totalt likegyldig. Og jeg gjentar, og det høyt, det er meg TOTALT likegyldig!!!!!!!
Herregud at det går an ...... :p

Om hoppsporten er død for min del? Den har aldri vært levende.

Topp Bunn