Valgt av folket ? Høres nesten ut som vi har hatt høytidlige avstemning, mens det i virkeligheten var en mediajippo på nrksport.no som byrådet ved Stang og Røsland kun skulle "ta til etterretning".HC skrev:Den relative prestasjonsnivået har da ingenting med saken å gjøre, Sagen ble valgt av folket til å hoppe først. Det er forøvrig ikke jeg som har hevdet at Sagen er hoppsportens soleklart beste merkenavn men det er godt mulig hun er det selv om konkurransen er større hos de mannlige hopperne og Anders Jakobsen derfor presterer bedre relativt sett.
Hvis man vekter størrelsen på idretten når man graderer prestasjonsnivået vil ingen skiutøver i de nordiske grenene rangere spesielt høyt.
Relativt sett vil i så fall Susanne Pettersen være en mye bedre utøver enn Anders Jacobsen.
Uansett vil jeg si at Sagen/Romøren saken har vist at kvinner fremdeles diskrimineres i idretten og det er der fokus bør være. Medias rolle kan reklamemannen Steen Jensen raljere over så mye han vil, det grunnleggende problemet som denne saken har avdekket atter en gang har gått reklamemannen hus forbi.
Nå blir jeg sikker 'hengt' ut som politisk korrekt og Ottar sympatisør men det for stå sin prøve. Jeg synes det er synd å ikke få lov til å drive med den idretten man ønsker uten alskens hindringer som kun går på at man er av 'feil' kjønn.
Anette Sagen som merkenavn er sterkt kun når hun er i media sitt søkelys....og det er hun stort sett ikke pga. resultatene, men pga. episoder som dette hvor hun fremstår som kvinnehoppingens skytsengel eller det berømte Sagen Slaget for et par år siden. Derfor er hun også lite salgbar for en langsiktig sponsor som er avhengig av forutsigbar eksponering. Sagen som merkevare er en hype inntil kvinnehopp blir dekket for sitt sportslige innhold istedetfor kvinnesak eller andre utenomsportslige ting.
Og når episoden med Sagen Slaget først er nevnt, - hva om media hadde plukket opp den saken igjen før avstemmingen, "noen" journalister hadde fått det for seg at dette var en "sak"...tipper vinden kunne snudd rimelig for og Sagen hadde stått i skammekroken. De fleste unge idrettsutøvere med sterkt mediafokus gjøre noen dumme blemmer....noen store og andre små....ofte er det media som bestemmer hvordan publikum oppfatter det. Kort sagt er dette mer en mediasak og politisk sak enn en idrettssak.