Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det betyr jo egentlig bare at de som nå går f.eks i tredje klasse på videregående, om de har bodd på et uheldig sted i landet, fått store deler av sin videregående utdanning rasert, med god hjelp av forbundene. Det er derfor mange foreldre og rektorer er sinte.
    Du har jo virkelig bare IKKE skjønt hva problemet er, morbid...........

    mvh
    Proffen
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Nei, det er nok riktig, dette handler selvsagt ikke om elevene.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det er selvfølgelig synd for elevene, men å gi lærerne/UDF ansvaret for pandemien og streiken synes jeg er drøyt. Pandemien sier seg selv, og streiken har KS hatt mulighet til å ende for lenge siden. Det får da være grenser for hva lærerne skal ha ansvar for!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det sier seg jo selv når en som morbid tror at de bedriver en form for streik mot elevene.

    muntre sjele kan stille artige spørsmål om hva annet disse lærere kan gjøre – er de brukandes til andre jobber? de burde heller lure på hvilken skole vi ender opp med til slutt.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.762
    Antall liker
    5.415
    Sted
    Holmestrand
    Det betyr jo egentlig bare at de som nå går f.eks i tredje klasse på videregående, om de har bodd på et uheldig sted i landet, har fått store deler av sin videregående utdanning rasert, med god hjelp av forbundene. Det er derfor mange foreldre og rektorer er sinte.
    Nå er det stat og kommuner som har ansvaret for skoletilbudet, herunder å sørge for at kvalifisert personell stiller på jobb. Ikke forbundene.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    1.482
    Torget vurderinger
    1
    det sier seg jo selv når en som morbid tror at de bedriver en form for streik mot elevene.

    muntre sjele kan stille artige spørsmål om hva annet disse lærere kan gjøre – er de brukandes til andre jobber? de burde heller lure på hvilken skole vi ender opp med til slutt.
    Jeg skulle helst sett et realt lønns og statusløft for lærerne da jeg mener gode lærere og undervisning er vesentlig for landets fremtid. Har jo selv opplevd hvilke betydning hhv gode og dårlige lærere har hatt for læringsmiljøet i klassen til egne barn. Det er jo desverre en utopi med vesentlig endrede betingelser, men spørsmålet om hvilke yrker en lærer kan gå til er seriøst ment. Da implisitt bedre lønn, interessante arbeidsoppgaver og fleksibilitet til å ta ut mye avspasering. Hvilke jobber er dette?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg vet ikke hva man kvalifiserer til sånn uten videre, men jeg vet av lærere som har begynt å jobbe f.eks i NAV med å veilede ungdommer der. Selv har jeg for min del minst én fot i kulturlivet, og kan ha mulighet til å få noe å jobbe med der. Det er over hode ingen automatikk i at noen av disse jobbene er bedre betalt, men det er kanskje lettere å legge fra seg jobben når man kommer hjem. Ellers kommer det vel an på hva slags interesser og kvalifikasjoner man har. Noen kan få seg jobb på f.eks Matematikksenteret eller Skrivesenteret. Noen går inn i akademia og forskning. Noen dyrker en eventuell gründeridé, og starter opp noe man kanskje har hatt lyst til lenge... Hørte noen på jobb snakke om å søke jobb i oppdrettsnæringa. Noen nevnte lokfører...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.896
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg kjenner en del lærere og vet om enda fler som har gått ut i forskjellige andre yrker. Mange lærere har jo også tildels solid fagutdanning i forskjellige fag som absolutt har relevans i andre yrker, - men ferie og avspaseringsperiodene som lærere har finner man nok ikke andre steder enn i skolen. Når det er sagt, så er det jo ikke alltid noen fordel at disse friperiodene i stor grad er låst til jul, påske og sommer......
    Det er liten tvil om at de fleste lærere sakte men sikkert har mistet lønnsvekst over mange tiår. Utover 90-tallet og fram mot 2000 ble dette til en viss grad korrigert, om jeg husker statistikken rett, for så å sakke akterut igjen fra ca 2000 og utover, men det gjelder også en rekke andre offentlige stillinger sammenlignet med privat sektor. Det er stort sett høyere offentlig ledere som har dratt opp gjennomsnittet, og der vet vi så altfor godt hvordan dette tildels har eskalert kraftig, på bekostning av lavere stillinger. Nå er det vel heller ikke nødvendigvis 100% riktig å sammenligne flatt med privat sektor, men frontfagsmodellen er uten tvil skyld i at mulighetene til å korrigere skjevheter er tilnærmet umulig uten at det går på bekostning av andre og lavere avlønte grupper.
    At en del lærere også synes å være svært så opptatt av at de har mistet status er bare tull og tøv, - de aller fleste høyere utdannede yrkesgrupper har mistet status ettersom det har blitt flere og tildels mange med tilsvarende utdanningsnivå, både i gamle og nyere yrker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    muntre sjele kan stille artige spørsmål om hva annet disse lærere kan gjøre – er de brukandes til andre jobber?
    Det er ikke et muntert spørsmål, men når man har vært i en jobb i 20-30 år så blir man fort mindre aktuell for andre jobber, i alle fall på et nivå som alderen normalt skulle tilsi. Og etter hvert blir alderen i seg selv et hinder. Dette gjelder nesten uansett hva man driver med men mindre man driver med noe som er passe generisk og hvor man kan hoppe rundt innenfor en eller annen nisje man har spesialisert seg i opp gjennom årene. Mamma jobbet på skolekontoret de siste årene av yrkeslivet kombinert med litt undervisning. Antar det var for å ha høyest mulig sluttlønn som den gang var bestemmende for pensjonen.

    Jeg registrer at det er ganske mye murring og misnøye men anekdotisk ikke allverdens bevegelse i populasjonen. Det kan mellom annet bety at det ikke er allverdens med muligheter som fremstår som tilstrekkelig attraktivt totalt sett. Om man bytter beite tidligere i yrkeslivet så er det som regel enklere.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er langt fra uviktig at lærere har mistet status. den som tror det antar at de er i tjenesteytende næringer. der er status koblet opp mot hva en kan sammenlikne seg selv med. status hos lærere er noe som angår relasjonen til eleven. ser en ikke det skillet, så ser en ikke forskjell på en rørlegger som skriver regninger og en lærer som skal lære bort noe. læring er en egenaktivitet relatert til tiltroen til en autoritet. tar du status fra læreryrket tar du også noe av den pedagogiske autoriteten ut.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke et muntert spørsmål, men når man har vært i en jobb i 20-30 år så blir man fort mindre aktuell for andre jobber, i alle fall på et nivå som alderen normalt skulle tilsi. Og etter hvert blir alderen i seg selv et hinder. Dette gjelder nesten uansett hva man driver med men mindre man driver med noe som er passe generisk og hvor man kan hoppe rundt innenfor en eller annen nisje man har spesialisert seg i opp gjennom årene. Mamma jobbet på skolekontoret de siste årene av yrkeslivet kombinert med litt undervisning. Antar det var for å ha høyest mulig sluttlønn som den gang var bestemmende for pensjonen.

    Jeg registrer at det er ganske mye murring og misnøye men anekdotisk ikke allverdens bevegelse i populasjonen. Det kan mellom annet bety at det ikke er allverdens med muligheter som fremstår som tilstrekkelig attraktivt totalt sett. Om man bytter beite tidligere i yrkeslivet så er det som regel enklere.
    poenget var vel mer; om mulighetene for læreren ikke er allverdens (hva vet vel jeg, og anser det som irrelevant), så er fremtiden for eleven destor verre.

    og alle gakker jo nå rundt og bekymrer seg for elevene …
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Det er selvfølgelig synd for elevene, men å gi lærerne/UDF ansvaret for pandemien og streiken synes jeg er drøyt. Pandemien sier seg selv, og streiken har KS hatt mulighet til å ende for lenge siden. Det får da være grenser for hva lærerne skal ha ansvar for!
    Det er nå fortsatt de eneste som ikke er enige med ks under rammene som er gitt av frontfagene. Lærerne har vel knapt støtte av LO i sin streik. Ellers var jo forbundene en sterkt medvirkende faktor til siste stenging av skolene, om så hersker ingen tvil.

    Ellers så tilsier jo fremskrivningene fra ssb at det ikke blir noen lærermangel fremover, heller tvert imot ettersom det fødes få barn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    det er langt fra uviktig at lærere har mistet status
    Det er vel selve kjernen av problemet. Da både i gen pop, hos arbeidsgiver og blant politikere utenom festtalene. Man kan vel også komme inn på utdannelsen ett eller annet sted i Norge så lenge man har detekterbar puls, noe som tyder på at det ikke er spesielt høyt oppe på prioriteringslisten til veldig mange.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vet ikke hva man kvalifiserer til sånn uten videre, men jeg vet av lærere som har begynt å jobbe f.eks i NAV med å veilede ungdommer der. Selv har jeg for min del minst én fot i kulturlivet, og kan ha mulighet til å få noe å jobbe med der. Det er over hode ingen automatikk i at noen av disse jobbene er bedre betalt, men det er kanskje lettere å legge fra seg jobben når man kommer hjem. Ellers kommer det vel an på hva slags interesser og kvalifikasjoner man har. Noen kan få seg jobb på f.eks Matematikksenteret eller Skrivesenteret. Noen går inn i akademia og forskning. Noen dyrker en eventuell gründeridé, og starter opp noe man kanskje har hatt lyst til lenge... Hørte noen på jobb snakke om å søke jobb i oppdrettsnæringa. Noen nevnte lokfører...
    Lokfører er absolutt et interessant alternativ.
    1 års utdannelse, leste jeg for ikke så alt for lenge siden. Og en lønn som ligger ca 100k over det jeg har i dag........ Tror jeg skulle klart en sånn tilværelse og riiiiiiimelig greit.

    mvh
    Proffen
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel selve kjernen av problemet. Da både i gen pop, hos arbeidsgiver og blant politikere utenom festtalene. Man kan vel også komme inn på utdannelsen ett eller annet sted i Norge så lenge man har detekterbar puls, noe som tyder på at det ikke er spesielt høyt oppe på prioriteringslisten til veldig mange.
    sant nok. men det er da ikke et indviduelt problem, men institusjonelt. så bør en gripe det an fra den siden.

    som jeg antyder; en kan gjøre seg lystig over lærere. de bør vite at de samtidig (over tid) gjør seg lystig over skolen.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er nå fortsatt de eneste som ikke er enige med ks under rammene som er gitt av frontfagene. Lærerne har vel knapt støtte av LO i sin streik. Ellers var jo forbundene en sterkt medvirkende faktor til siste stenging av skolene, om så hersker ingen tvil.

    Ellers så tilsier jo fremskrivningene fra ssb at det ikke blir noen lærermangel fremover, heller tvert imot ettersom det fødes få barn.
    Dropp frontfagsmodellen!
    Erkjenn at KS er på viddene, de er i alle fall langt unna standplass, som jo nesten er en forutsetning for å ha en sjanse til å treffe blink!
    Gjeninnfør staten som forhandlingspartner!
    Tror 99% av problemene forsvinner som dugg for solen!
    Lærermangel? Er du villig til å gamble på at du skal få rett? I motsatt fall kan det føre til en riiiiimelig begredelig skole for morgendagens unge........
    Vi vet at der pr i dag arbeider 20% uten godkjent lærerutdanning i norsk skolevesen. Gjennomsnittsalderen i yrkesgruppen er rimelig høy; dvs at der er mange som går av med pensjon om ikke så lenge - la oss anslå 20% de neste 5-10 årene. Så kanskje 10-20% finner seg andre beitemarker.
    Da står vi "plusselig" og virkelig igjen med et ENORMT, reelt behov for lærere med godkjent utdanning! End of discussion......

    mvh
    Proffen
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det er nå fortsatt de eneste som ikke er enige med ks under rammene som er gitt av frontfagene. Lærerne har vel knapt støtte av LO i sin streik.
    2,3% for det store flertallet av lærere er for lavt. Nyutdannede får mer, og drar opp snittet, så snittet ser ikke så ille ut på papiret. Men at den store massen av lærere skal ha en uttalt negativ lønnsutvikling fører garantert til lærerflukt. Jeg har kjent på tanken selv. Det handler ikke bare om kroner og øre, men om også om samfunnets anerkjennelse av jobben man gjør.

    Ellers var jo forbundene en sterkt medvirkende faktor til siste stenging av skolene, om så hersker ingen tvil.
    Men gjør det at nedstegning var galt? Jeg har sett argumenter for og i mot, men at UDF har presset fram en uønsket og uriktig nedstegning var i så fall nytt for meg.

    Ellers så tilsier jo fremskrivningene fra ssb at det ikke blir noen lærermangel fremover, heller tvert imot ettersom det fødes få barn.
    Jeg vet ikke om SSBs beregninger tar høyde for eventuell lærerflukt. Det handler heller ikke bare om antall lærere, men å holde på de beste gjennom økt anerkjennelse og lønnsutvikling.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Jeg har sett argumenter for og i mot, men at UDF har presset fram en uønsket og uriktig nedstegning var i så fall nytt for meg.
    Det var vel spesielt den før jul rørsla ivret veldig for og hvor politikere i praksis fulgte den anbefalingen og gikk mot medisinsk anebefaling. Siste uke før jul på barneskolen er uansett stort sett bare fjas så hadde neppe særlig å si for undervisningen. Men litt rart var det åkke som.

    Utslitte lærere frykter smitte - kommer med jule-krav til regjeringen (tv2.no)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Jeg forstår at mange lærere ønsker seg vekk fra skolen. Jeg tror man må se hvor dette bærer og at fremtiden vil kreve stadig større krav, økt dokumentasjon og lønnsutvikling som fortsetter i samme nivå som før. Om man ikke setter pris på jobben og lange ferier (ja, jeg vet at mye er avspasering), er nok ikke skolen rett arbeidsplass. Jeg lurer imidlertid på hvilket type arbeid som lærerne kan gå til som har vesentlig bedre vilkår?
    De kan gå i retning som de underviser. Ingeniør-ish jobber for de som kan realfag, kommunikasjonsjobber for de som underviser i Norsk osv. I tillegg: De som har betydelig undervisningserfaring har mye trening i å håndtere mennesker, så ledelse er godt innenfor rekkevidde for mange.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da ble streiken avblåst, takket være tvungen lønnsnemd - som i seg selv skal brukes når det er fare for liv og helse.
    Da er det liiiiiitt besynderlig å lese vg, der Marte Mjøs Pedersen sier: Streiken har alvorlige konsekvenser for mange elevers opplæring.....
    Jaja, blir spanande å sjå hva konsekvensene blir fremover. Jeg tenker jo i mitt stille at KS, nok en gang, har skutt seg selv i leggen mtp tillitsbygging.
    Ergo MÅ konsekvensen bli et høylydt krav om ny(gammel) forhandlingspartner. Det er jo staten som til syvende og sist bestyrer opplæringssektoren, ergo skal de også være forhandlingspartner.

    Men at vi har litt for mange politikere som velger "the easy way out", er jo ingen sjokkerende nyhet......

    mvh
    Proffen
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Mjøs Persen, tidligere aktiv i Handel og Kontor og styreverv i LO systemet har brukt lønnsnemd et par ganger nå de siste mnd. Det er av sine egne man skal ha det.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Mens Gangsø i grunnen bare bekrefter hele elendigheten, når han proklamerer:

    KS mener partene nå må se fremover og utvikle skolen sammen.

    – Det er svært synd at partene ikke klarte å bli enige om en løsning og at det må tvungen lønnsnemnd til, sier arbeidslivsdirektør i KS Tor Arne Gangsø.

    – Nå må partene se fremover og bygge opp gjensidig tillit.

    DET ER JO EN RIMELIG GREI MÅTE Å BEKREFTE AT KS SELV IKKE HAR TILLIT TIL LÆRERNE.......
    Takk skal du f.n meg ha, Gangsø!


    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Det var jo som forventet og har vært den åpenbare endestasjonen en stund nå siden ingen av partene viste særlig interesse av å bevege seg i retning av den andre.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er jo lov til å håpe at det er noe i Lekves tanker:

    KS burde dessuten tvinges av regjering og storting til å supplere lønnsutviklingen med å pøse inn alle millionene de hevder å ha spart mens streiken har pågått.

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    tja, noen uker med sparte kroner på 8000 lærere eller hva det nå var blir ikke akkurat mye på hver til neste oppgjør :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    tja, noen uker med sparte kroner på 8000 lærere eller hva det nå var blir ikke akkurat mye på hver til neste oppgjør :)
    Tja, si det. 20-30k pr hode er jo penger det og.....selv om det bare er en engangsutbetaling......

    mvh
    Proffen
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.203
    Før valg er det ingen grenser for hvor mye de politiske partiene skal satse på skolen. Men så...
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Tja, si det. 20-30k pr hode er jo penger det og.....selv om det bare er en engangsutbetaling......

    mvh
    Proffen
    Hvor får du disse tallene fra? Er det ikke ca. 100 000 lærere i Norge?
    Eller tenker du at det bare er de som har streiket som skal få? :unsure:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Blir spennende å se om det blir forsinket virkning av tillegg i år også. I såfall mister lærerne også månedsvis med tillegg for 2. år på rad og oppgjøret blir enda kleinere totalt sett.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ......Brenna ber kommunene/KS bruke pengene kommunene har spart under streiken på elevene........
    Kommer noen og spør meg om jeg kan ta noen ekstra timer, for at elever skal ta igjen ting de ikke fikk gjort under streiken, kan de ganske enkelt bare glemme det. Hadde jeg gjort noe sånt, ville det vært streikebryteri og overhodet ikke forenelig med hva en streik er og hva den representerer.......
    Jeg håper virkelig at alle lærere går videre med samme innstilling!

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn