Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.583
    Antall liker
    2.787
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    For meg som ikke er en aktiv del av denne diskusjonen så var dette en elendig artikkel som minner meg om sure oppgulp uten kontekst. Det eneste jeg fikk med meg er at noen lærere er sure på sjefen for han vil annet jeg meg.
    ....eller så handler den kanskje mest om at man fra ledelsen blir pålagt enda flere oppgaver, slik at ledelsen har sitt på det tørre.....
    ....samtidig vil dette gå på bekostning av noe, for man kan ikke trylle, så noe må bort.
    Det er jo konstatert at det å arbeide som lærer i dag på langt nær er det samme som for 40 år siden. I dag skal læreren være altmuligmann, selv på fagfelt man strengt tatt ikke har nødvendig kompetanse.
    Hva skal en da velge bort??

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.583
    Antall liker
    2.787
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ikkje vanskeleg å vera einig i dette (eller problematisera), og den “store, kollektive identiteten” er forsvunne frå mange skulefag (td norskfaget, som er eit meir skrive-, tekst- og retorikkfag i våre dagar).

    Men eg trur vi har mista noko i historiefaget etter kvart som vi har færre lærarar med lokal forankring og -kunnskap.

    Men teksten har fleire gode poeng; TikTok osb gjer at ungdomen forstår veldig mange spørsmål ut frå ein amerikansk/internasjonal setting.

    Det lokale er rett og slett ikkje så relevant for ungdomen, og at Isdalskvinnen vart funne “rett borti her” (for dei som bur i Bergen) er liksom ikkje så relevant om ein ikkje har gått tallause sundagsturar der sjølv.
    .....veit no ikkje om eg vil hevde at det å forstå mange spørsmål ut fra ei amerikansk setting er eit kvalitetsstempel........ :ROFLMAO:
    Over there er dei no mest opptekne av å sjå på si eiga navle.....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.583
    Antall liker
    2.787
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så du mener det er større spredning i karakterene nå? Har du statistikk? Det har vært en betydelig inflasjon, der flere ender opp på a og b enn før.
    fra SNL:

    Relativ vurdering er en vurderingsform som anvendes når en elevs prestasjon sammenlignes med prestasjonene til de andre elevene i den gruppa eleven er en del av. Derfor kalles det også grupperelatert vurdering. Slik forstått blir det gruppens prestasjoner som avgjør enkeltelevens resultat. Dette til forskjell fra andre former for vurderingskriterier som for eksempel målrelatert- og individrelatert vurdering.
    Den relative vurderingen kan konkretiseres ved hjelp av normalfordelingskurven (gausskurven) som kom inn i norsk skole med Normalplanen av 1939. Vurderes det relativt, er det gruppens resultater som avgjør karakteren – ikke måloppnåelsen. I en gruppe kan man anta at karakterene ble fordelt etter følgende mal:
    • 4 % ‒ Særdeles godt
    • 24 % ‒ Meget godt
    • 44 % ‒ Godt
    • 24 % ‒ Nokså godt
    • 4 % ‒ Lite godt.
    Her bør det understrekes at dette ikke var bindende for den enkelte klasse, men kun gjaldt ved «et større antall karakterer» (Normalplanen av 1939). Til tross for dette hendte det at relativ vurdering også ble brukt på klassenivå. Det kunne få den konsekvensen at en besvarelse som ble vurdert til karakteren G i en klasse, kunne få karakteren M i en annen, fordi prestasjonene i sistnevnte klasse var svakere.

    --------------------------------------------
    At normalfordelingskurven ikke er spesielt godt egnet til å gjøre objektive vurderinger, mener jeg fremkommer ganske tydelig i teksten.

    I dag kan en tenke seg at prosentsatsene er endret, slik at der er flere som vurderes til særdeles godt og meget godt, færre som blir vurdert til godt, og ditto flere som vurderes til nokså godt og lite godt.
    At flere scorer særdeles godt og meget godt, henger nok (dessverre) sammen med at faglige krav har blitt senket...... Dette kan eksempliseres ved f eks sammenlikne matteeksamen i 9.klasse i 1969 med eksamen 1.året videregående rundt år 2000. Har var eksamen i 1969 vanskeligere. Jeg ser ingen grunn til å tvile på at dette er en utvikling som har fortsatt frem til våre dager.
    Det er også høyst bekymringsfullt at gruppen som scorer lavt, har økt - spesielt siden de faglige kravene tross alt har blitt senket. Det normale ville jo da ellers vært at flere skulle klart å klatre fra nokså godt til godt og fra lite godt til nokså godt.......
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.414
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ....eller så handler den kanskje mest om at man fra ledelsen blir pålagt enda flere oppgaver, slik at ledelsen har sitt på det tørre.....
    ....samtidig vil dette gå på bekostning av noe, for man kan ikke trylle, så noe må bort.
    Det er jo konstatert at det å arbeide som lærer i dag på langt nær er det samme som for 40 år siden. I dag skal læreren være altmuligmann, selv på fagfelt man strengt tatt ikke har nødvendig kompetanse.
    Hva skal en da velge bort??

    mvh
    Proffen
    Enig at en lærer skal lære elevene fag, og litt mindre oppdragelse. Oppdragelse av mine snørrunger er mitt ansvar, samt å følge opp det skolen skal formidle til mine håpefulle.
    Mer læring og mindre annet er min påstand :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.062
    Antall liker
    8.332
    Torget vurderinger
    1
    ....eller så handler den kanskje mest om at man fra ledelsen blir pålagt enda flere oppgaver, slik at ledelsen har sitt på det tørre.....
    ....samtidig vil dette gå på bekostning av noe, for man kan ikke trylle, så noe må bort.
    Det er jo konstatert at det å arbeide som lærer i dag på langt nær er det samme som for 40 år siden. I dag skal læreren være altmuligmann, selv på fagfelt man strengt tatt ikke har nødvendig kompetanse.
    Hva skal en da velge bort??

    mvh
    Proffen

    Pussig trend det der. Lærerne blir pålagt stadig mer administrativt arbeid. Legene blir pålagt stadig mer administrativt arbeid. Forskere blir pålagt stadig mer administrativt arbeid. Samtidig vokser byråkrati og administrasjon eksponensiellt...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.583
    Antall liker
    2.787
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Pussig trend det der. Lærerne blir pålagt stadig mer administrativt arbeid. Legene blir pålagt stadig mer administrativt arbeid. Forskere blir pålagt stadig mer administrativt arbeid. Samtidig vokser byråkrati og administrasjon eksponensiellt...
    ....noen må jo passe på at noen gjør det noen skulle gjort.....

    mvh
    Proffen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.412
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser på Maskorama for første gang. For noe vås! Vi er jo forskjellige, men det får da være måte på. Og disse "dommerne" - huff.

    Jaja. Av en eller annen grunn ble jeg minnet om noe Inga Strümke skriver i Adresseavisen i dag (for Maskorama er virkelig enkel underholdning).

    "Vi trenger motstand, alt som er lett bør vi være forsiktig med, synes Inga Strümke. Skjermbruken vår er bare en av de tingene som gjør henne sterkt bekymret for framtiden."

    og

    "Vi oppsøker ikke lenger innhold og underholdning, det bare kommer til oss når vi slår på skjermen. Vi fratas aktørskapet i våre egne liv i en automatisert prosess basert på hva vi har likt tidligere. Det er ingen aktive valg der. Jeg får fnatt av tanken på å bare skulle skli rundt i verden og bli til et eller annet."

    og

    "Ja, jeg er ordentlig, ordentlig bekymret. Ikke fordi robotene kommer og tar oss, men fordi demokratiet er på tilbakemarsj. Det går slett ikke bra for demokratiet. Det går ikke bra for opplysning. Polarisering skjer. Populisme skjer."

    Og selv om jeg har vært involvert i NKUL i mange år og promotert bruk av IT i læring, har det gått helt over styr. IT skal brukes til alt uansett om det er egnet eller ikke. Det er virkelig snakk om at verktøyet styrer innholdet! Og veldig få tar til motmæle. Jeg har jo tidligere nevnt at jeg er skeptisk til "gameifisering" av læring . Som Strümke sier - vi har behov for motstand.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    813
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Gode betraktninger fra Strümke. Bekymringen/forskningen på hvilke konsekvenser økt skjermbruk (med moderne funksjoner) 10-15 år nå.

    Ingen hadde sett for seg at utviklingen skulle bli slik. At skolene kjøper inn ipader for millioner av kroner uten at det finnes kunnskapsgrunnlag som sier at dette har effekt for elevenes læringsutbytte..?

    Læringsutbytte hvis det blir implementert på riktig måte, ja, men hvordan gjør man dette for 6-åringer? Som foreldre opplevde vi at alt atbeid vi hadde gjort med skjermgrenser hjemme ble nullstilt da poden kom hjem med ipad i 1. klasse. Det var ikke mulig å sette begrensninger i innholdet på den. Nettleseren var åpen. Eneste mulighet var å slå av wifi.

    Artikkel fra 2019: https://agendamagasin.no/kommentarer/okt-skjermbruk-leder-klasseskille/

    En påstand med resonans i Strümkes :
    «Bruken av skjermteknologi i og utenfor skolesituasjonen bidra til å hardkode vaner – noe som gjør at man uten å reflektere over det griper til mobilen straks det er et ledig eller “kjedelig” sekund. Når hjernen blir konstant stimulert, vil den ha mer – noe som bidrar til rastløshet og ofte sosial isolasjon.»

    Amerikanske samfunnsanalyser dominerer algoritmene på Youtube Shorts, som er de unges foretrukne leksikon i 2023. Disse er ikke basert på dialog eller refleksjon, men på forenklinger og gamification, der målet er å få flest likes og oppmerksomhet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.412
    Sted
    Trondheim
    På forelesningene mine har jeg snakket om indre og ytre motivasjon (det finnes sikkert noen mer akademiske navn). Den ytre motivasjonen er belønningen i form av poeng f.eks. i et spill. Den tror jeg ikke er viktig - den bare understreker underholdningsverdien. Den spiller på konkurranseinstinktet (noe jeg mangler totalt, så jeg har aldri hatt sansen for dataspill) og gjør deg flinkere til å huske hva du skal gjøre for å komme videre i spillet.

    Den indre motivasjonen er den du får når du ser at det du skal gjøre blir enklere - at du lettere forstår det du har slitt med. Du kan visualisere noe som er vanskelig - f.eks. animasjon av Euklidsk geometri - det jeg ofte brukte som eksempel var en animasjon av hva en elipse er (2 fastepunkt som er sentrum i hver sin sirkel. Summen av radiene i de to sirklene skal være konstant. Når du da endrer en radius endres automatisk den andre. Skjæringspunktene mellom sirkelbuene når radiene endres vil da beskrive en elipse - altså summen av alle punkter som har en konstant avstand til to faste punkter). Veldig enkelt å vise med et godt geometriprogram. Det kan man utmerket få til med gjennomtenkt bruk av forskjellige verktøy, deriblant IT, men å kaste verktøyet ut og mer eller mindre la ungdommen bruke det til alt mulig.

    Et annet eksempel jeg brukte var bruk av konkordanslister for å sørge for at man ikke gjentar seg for mye i en stil, men når jeg nevnte ordet konkordansliste til studentene ante de ikke hva det var.

    Jeg vet ikke om det er utarbeidet skikkelige fagdidaktiske veiledninger for forskjellige trinn som tar hensyn til bruk av slike verktøy i forskjellige fag?
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    813
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke om det er utarbeidet skikkelige fagdidaktiske veiledninger for forskjellige trinn som tar hensyn til bruk av slike verktøy i forskjellige fag?
    Godt spørsmål. Jeg har ikke innsikt i hva som gjelder for 1-4. trinn, men det var vanskelig å mestre en del oppgaver på ipaden som handlet om skriving og tegning av former. Etter klager fra foreldrene gikk man over til lekser med blyant og papir.

    Det med indre motivasjon tror jeg er en nøkkel for å sikre læring. Det kan godt tenkes at motivasjonen finnes i aktiviteter som barnet selv initierer og som kanskje ikke innebærer læring i seg selv, slik voksne kanskje vil tenke om begrepet. Konkurranser for å fremme prestasjoner tror jeg virker mot sin hensikt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Jeg ser på Maskorama for første gang. For noe vås! Vi er jo forskjellige, men det får da være måte på. Og disse "dommerne" - huff.

    Jaja. Av en eller annen grunn ble jeg minnet om noe Inga Strümke skriver i Adresseavisen i dag (for Maskorama er virkelig enkel underholdning).

    "Vi trenger motstand, alt som er lett bør vi være forsiktig med, synes Inga Strümke. Skjermbruken vår er bare en av de tingene som gjør henne sterkt bekymret for framtiden."

    og

    "Vi oppsøker ikke lenger innhold og underholdning, det bare kommer til oss når vi slår på skjermen. Vi fratas aktørskapet i våre egne liv i en automatisert prosess basert på hva vi har likt tidligere. Det er ingen aktive valg der. Jeg får fnatt av tanken på å bare skulle skli rundt i verden og bli til et eller annet."

    og

    "Ja, jeg er ordentlig, ordentlig bekymret. Ikke fordi robotene kommer og tar oss, men fordi demokratiet er på tilbakemarsj. Det går slett ikke bra for demokratiet. Det går ikke bra for opplysning. Polarisering skjer. Populisme skjer."

    Og selv om jeg har vært involvert i NKUL i mange år og promotert bruk av IT i læring, har det gått helt over styr. IT skal brukes til alt uansett om det er egnet eller ikke. Det er virkelig snakk om at verktøyet styrer innholdet! Og veldig få tar til motmæle. Jeg har jo tidligere nevnt at jeg er skeptisk til "gameifisering" av læring . Som Strümke sier - vi har behov for motstand.
    Brød og sirkus…
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.412
    Sted
    Trondheim
    Maskorama var jo bare sirkus. Orket ikke se det hele, men leste i avisen etterpå hvem de forskjellige var. Jeg hadde ikke hørt om noen av dem.
    Og jeg synes jo at "dommerne" oppførte seg som noen idioter.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.636
    Antall liker
    939
    "The fool behind the tool" er noen ganger et passende uttrykk
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.708
    Antall liker
    7.957
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ....eller så handler den kanskje mest om at man fra ledelsen blir pålagt enda flere oppgaver, slik at ledelsen har sitt på det tørre.....
    ....samtidig vil dette gå på bekostning av noe, for man kan ikke trylle, så noe må bort.
    Det er jo konstatert at det å arbeide som lærer i dag på langt nær er det samme som for 40 år siden. I dag skal læreren være altmuligmann, selv på fagfelt man strengt tatt ikke har nødvendig kompetanse.
    Hva skal en da velge bort??

    mvh
    Proffen
    For 40 år sidan var det allmennlærer som kunne undervise i det meste...
    Pensum var også annleis enn i dag.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Sunnmøre
    For 40 år sidan var det allmennlærer som kunne undervise i det meste...
    Pensum var også annleis enn i dag.
    Eg trur ikkje hovudproblemet i dag er at lærarane manglar disiplinfagleg kompetanse, iallfall ikkje på 1-10. trinn.

    Dvs, kanskje i fag som religion og samfunnsfag, som uansett blir rekna for dei minst viktige faga i alle diskusjonar om norsk skule. Når høyrde du sist nokon uroa seg for kva vi skal tilby “spesielt evnerike elevar” i desse faga, eller såg eit parti gå til val på å auka timetalet i desse faga?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.420
    Antall liker
    11.211
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Lærere jeg kjenner hevder at dagens ungdom er totalt uinteressert i de voksnes gjøren og laden. Noe som får meg til å tro at de er oppdratt med seg selv i sentrum av universet. Det blir dårlig læring om du ikke føler du trenger å bry deg om hva som skjer utenfor ditt eget ekko kammer.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, det er eit koseportrett med ein statsråd som kanskje enno er verna, men eg tykkjer ho iallfall inngjev litt tillit.


    Mobilfri skule og nedtoning av IKT (som så langt har ført til eit enormt etterslep på lærebøker) er gode greier, sjølv om det er frukt på dei nedste greinene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.016
    Antall liker
    11.429
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man kan undres over hvilke tanker og muligens redsler som ligger bak mobilhysteriet slik det er blitt... hvordan vi kunne eksistere med bare fasttelefoner, og uten alle meeldingstjenester og andre tidstyver....
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da hadde vi tid til å ta til oss lærdom - i dag er det inn det ene og ut det andre øret...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.412
    Sted
    Trondheim

    To avsnitt:

    "In sum, students who spend more time staring at their phone do worse in school, distract other students around them, and feel worse about their life."

    "But the latest PISA survey isn’t the only evidence that phones in schools are weapons of mass distraction. Studies have shown that students on their phone take fewer notes and retain less information from class, that “task-switching” between social media and homework is correlated with lower GPAs, that students who text a lot in class do worse on tests, and that students whose cellphones are taken away in experimental settings do better on tests. As Haidt, a psychologist, has written in The Atlantic, the mere presence of a smartphone in our field of vision is a drain on our focus. Even a locked phone in our pocket or on the table in front of us screams silently for the shattered fragments of our divided attention."

    Som nevnt tidligere - man blir distrahert av skjermbruk rundt en selv om man selv ikke bruker en skjerm - så ikke ta notater på DM på en forelesning. Du får ikke med deg det foreleseren prøver å forklare, og du forstyrrer de som prøver å følge med.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.016
    Antall liker
    11.429
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Blir litt som historien om professoren som havnet i tidsklemma, og leste inn forelesninga si på kassett for avspilling.... Når han likevel fikk tid stakk han innom forelesingssalen - men der var radene opptatt av kasettspillere på opptak... :cool:
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.636
    Antall liker
    939
    Det sier min datter også, får telefon, sms og mail fra foreldre i helgene og. Neppe bærekraftig i lengden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.809
    Antall liker
    13.306
    Det sier min datter også, får telefon, sms og mail fra foreldre i helgene og. Neppe bærekraftig i lengden.
    Litt mer generelt så virker det som en del foreldre oppfører seg som om de ikke er klar over at klassen også har +/- 25 andre elever med sine behov, ønsker og hensyn som skal ivaretas og skolen ikke er sentrert rundt akkurat deres barn.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.884
    Antall liker
    5.552
    Sted
    Holmestrand
    Eit viktig moment i historieundervisninga er å ta lærdom av tabbar i fortida, og ikkje gjere dei opp att. Men det ser ut som at alle generasjonar må ha ein eigen krig for å finne ut at slikt er uheldig...

    Vidare er historiekunnskap bra for å utvikle identitet.
    Ja, men kanskje like mye for å styre utviklingen av identitet.
    Det som foregår f eks i USA er utvikling av identitet.
    VI like den ikke, men det er en identitet,
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.412
    Sted
    Trondheim
    Litt sjokkert (eller kanskje ikke så mye...)_


    Man måtte oppnå 8 av 30 poeng for å få 3 - 26.7%! Det er en klar stryk på universitetet der du må ha minst 40% for å få dårligste ståkarakter (ikke helt sant dessverre - hvis vi hadde holdt på det kravet i mitt fag på NTNU hadde vi kommet i avisen med over 40% stryk - det hendt at vi måtte helt ned på 25% for ikke å ha for mange stryk)..
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er utslag av den byråkratiske tenking. intet er som tall en kan trikse og mikse.

    pesten ga dårligere undervisning og bedre karakterer.

    og det bare baller på seg, denne tellingen. ingen bryr seg om det tenkes…‚

     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.748
    Antall liker
    14.447
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Sunnmøre
    Det sier min datter også, får telefon, sms og mail fra foreldre i helgene og. Neppe bærekraftig i lengden.
    Skriv gjerne e-post til lærarane til ungane i helga, evt på den-eller-den asynkrone kommunikasjonsplattforma dei har dirigert oss over på. Mottek slikt frå studentar også.

    Det er jo ikkje slik at e-post eller meldingar har vondt av å liggja uopna til måndagen. SMS er litt annleis, og ganske ueigna til ordentleg kommunikasjon (anna enn hastemeldingar).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn