Cyberkul`s hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Byttet lydkort til Fireface 800, alt ok! Virket også med Multiface om jeg brukte Direct Sound som Output Device, men dette degraderer lyden, siden Windows resampler alt. Burde nok ha dempet signalet ut fra RME 10-15dB på alle kanaler, i tilfelle noe skjer som sender ut fullt volume. Ingen analog volumkontroll i systemet nå..
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Satt sammen dedikert pc for Jriver, og koblet til UFX-lydkort. Også fått ny målemic. EMM6
    beregnet for 48v phantom-spenning. Kjøpt og kalibrert hos Cross Spectrum Labs.
    Utsolgt til stadighet. Også bestilt to stk Anaview AMS0100 moduler til.
    Tenker å brokoble dem, og bruke dem til midbasshorn, som jeg tenker å
    bygge snart. Blir nok også Audiolense. Å bruke freeware verktøy for å opp ådet
    samme er mye jobb, om det lar seg gjøre. Gjerne tråder på hundrevis av sider
    å lese seg opp på, og 1000 meninger... Litt live input i dag på Dølajazz. Fått en fin plass ved siden av mixeren. Ellen Andrea Wang trio.
    C7B24B23-2ED1-4E99-9DE2-B8E763BEA8F8.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    På meg høres det ut som du er på rett spor.
    Skulle bare mangle som bruker av AL, RME, Jriver og dayton fra Cross.
    Og ikke er det en dårlig spor å få med seg en konsert i ni og ne.
    Lykke til videre med prosjektet og takk for sist.
    Verst at mine landsmenn begynte å bli utålmodige, men de er under opplæring :)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    På meg høres det ut som du er på rett spor.
    Skulle bare mangle som bruker av AL, RME, Jriver og dayton fra Cross.
    Og ikke er det en dårlig spor å få med seg en konsert i ni og ne.
    Lykke til videre med prosjektet og takk for sist.
    Verst at mine landsmenn begynte å bli utålmodige, men de er under opplæring :)
    Takk😀 Det går ikke så fort, men en viss progresjon er det jo. Konserten var ok, men ikke den store opplevelsen lydmessig.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Its a drty job but..............
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Har fått to Anaview AMS0100-moduler fredag. Montert inn i kassa sammen med en stk AMS0100 og en stk AMS1000 modul som jeg hadde fra før. Så nå har jeg to kasser med tre moduler i hver. De er nå koblet slik at jeg har 2x25W for diskant og mellomtone, 100W (brokoblet AMS0100) for midtbasshorn, og 900W (brokoblet AMS1000, 4 ohm) for bass.

    Har fjernet bassrefleksrørene i basskassene og satt inn lengre rør for ca 10Hz lavere avstemming. Rundt 37Hz burde det bli nå, med noen dB fall i responsen et stykke før det ruller av for alvor. Kunne nok ha avstemt enda noe lavere, men da måtte jeg ha gått ned på diameteren på røret. En del ekstra jobb, siden hullet i kassa allerede var der. Jeg prøver, så får jeg se hvordan det blir. Satte også noen solide hjul på kassene, og tenker å stable både midbass, 2360 mellomtone og diskant oppå basskassene.

    Venter på div småtteri, bla "Rampa" muttere, dessuten må jeg bestemme meg for midbasshorn. Jeg har et par alternativer hvor andre har gjort jobben med designet, bla Volvotreter. Det vil nok fungere greit, men jeg kunne tenkt meg noe som bygger litt mindre i dybden. Det virker som jeg må opp i ca 1m dybde (med bakkammer), hvis jeg skal komme noe særlig under 100Hz. Men utfra det jeg leser om konisk vs eksponensielle horn (eller hyperbolske), bla i artiklene av Kolbrek,kan jeg ikke skjønne hvorfor konisk ser ut til å virke omtrent like bra nedover i frekvens. Ihvertfall liten forskjell på simuleringen i Hornresp.

    IMG_0984.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har selv gått rundt en stund og pønsket på litt korte midbasshorn. Fortsatt ingen konklusjon eller fremdrift.
    Skal følge godt med her.
    Har det blitt noe mer AL og RME?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Plundret litt med PCen, gjenbrukte en gammel disk som viste seg å ha bad sectors. Har byttet den ut med SSD, så alt er klart for AL og RME. Venter med å kjøpe AL til jeg er klar med midbasshornet tror jeg. Litt mere jobb med forsterkermodulene, jeg har bygd ferdig kretskortet som jeg trenger for soft on/off, klipping-indikatorer, muting osv, men jeg gjorde en liten feil på utlegget som jeg må rette opp. Trenger ikke å lage nye kort. Ellers må jeg lage noen nye signal og høyttalerkabler.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser ut som du har god progresjon.
    Det skal sies at når man har fått AL opp og gå er det veldig lett å ta nye målinger knyttet til nytt oppsett.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Progresjonen kunne vært bedre, men mere tid er det ikke.. Får være fornøyd med at det tross alt går framover :)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Prøvd litt ymse hornprofiler, og lest meg litt opp. Tror Tractrix vil passe best for mitt bruk. Ofrer respons i bassen mot mindre "hornlyd" lengre opp. Laget noen eksempler som muligens kan bli bra. Ca 70cm dybde + bakkammer. Lagde en liten modell for å teste ut Hornresp dataeksport. Denne beregner profilen slik at den kan tegnes ut på flat plate for å brukes som mal for kapping, og får riktig profil når den bøyes og sammenføyes med resten av bitene. Skrev ut modellen på papir, klipte ut og tapet sammen. Passet perfekt! Gjør det enkelt å kappe platene. Får kanskje spørre om litt Hornresp-tips i en egen tråd.

    IMG_1001.jpg


    Men jeg fikk ikke 90 graders flare ytterst i munningen av hornet. Må sjekke hva som må gjøres for å få det riktig.

    Ellers gjort ferdig forsterkerene. Rotet bort (!) de interface-kortene jeg lagde for klipping-indikatorer etc, så jeg nøyer meg med å bruke nDISABLE-funksjonen via bryteren på fronten. Fant en feil på utlegget til interface-kortene, så jeg må uansett oppgradere dem før montering. Mulig jeg lager nye, og tar med resten av funksjonene også. dvs varsel for overtemp, og feil.

    IMG_0998.jpg


    Fikk montert de nye bassrefleksportene, og sparklet basskassene. Kjøpte Pure Color i farge Matrix (grå), som jeg tror kan passe bra. Tenker å bruke samme farge på reste av elementene også.

    IMG_1004.jpg
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Monterte "Rampa" muttere (kinakopi), malt og montert elementene i basskassene. Har også malt 2360-horna i samme farge. Skal ta diskanhornet også, men må pønske litt på hvordan jeg skal feste det inni 2360-hornet. "Rampa" mutterene var geniale! Bor 8mm hull, skru in mutteren med unbrakonøkkel. Muttrene ser slik ut.

    IMG_1015.jpg
    IMG_1014.jpg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt ikke helt avklart hvilken type midbasshorn jeg skal bygge. Tractrix med "full kurve", dvs at munningen går helt til 90 grader på akseretningen skal gi lite farging. Ulempen er at Tractrix ikke vil gå like langt ned i bassen som f eks hypex. Jeg skulle gjerne hørt forskjellene med egne ører, men er vel ikke så enkelt å få til. Vet ikke om noen her i Lillehammerområdet som har horn. Får en del tilbakemeldinger i Hornresp-tråden på www.diyaudio.com, men ikke akkurat på disse forskjellene, f eks vil et Hypex-horn gi veldig hørbar farging "horn-honk", hvis vinkelen på munningen er liten? Jeg har også kommet over en tråd der det bla diskuteres terminering av horn, og at det bla har god effekt med demping rundt munningen. Jeg har nå ihvertfall tegnet litt for å se hvordan det vil ta seg ut med alt stablet oppå hverandre..
    to høytt forfra ny lampe.jpg

    to høytt fra siden taklampe.jpg


    Relativt ruvende stabel, men det er klaring til taket.. Midbasshornet som er tegnet inn er Tractrix i riktig skala. Ca 150Hz.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Morro at det er flere i Lillehammer som lefler med horn!
    Jeg har dessverre ikke noe som kan hjelpe deg i denne avgjørelsen, men har sub-horn på innkommende.

    Er forsåvidt i noenlunde samme vurderingsfase som deg, holder en knapp på inlow sitt med doble B&C 8PE21 pr nå men det kan fort endre seg. Har du vurdert disse?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Morro at det er flere i Lillehammer som lefler med horn!
    Jeg har dessverre ikke noe som kan hjelpe deg i denne avgjørelsen, men har sub-horn på innkommende.

    Er forsåvidt i noenlunde samme vurderingsfase som deg, holder en knapp på inlow sitt med doble B&C 8PE21 pr nå men det kan fort endre seg. Har du vurdert disse?
    Hei! Det var artig! Har du horn i mellomtone og diskant? Jeg har tittet på produktene til Inlow tidligere, men fant ingen med doble 8"? Det er variant der med 4x8". Jeg ser at det er mange som bruker koniske horn, som Inlow, og det vil jo gjøre byggejobben enklere. Men jeg vil ikke ha dem dypere enn 2360-horna, som er 82cm dype. Rommet er bare 4,6m dypt, så lytteavstanden blir litt liten. Jeg tittet også på basshorn, bla fra Bill Fitzmaurice (https://billfitzmaurice.info/). Mulig det kunne ha vært et alternativ til BR-kassene, men får vel litt problemer med deling mot midtbasshorna.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Morro at det er flere i Lillehammer som lefler med horn!
    Jeg har dessverre ikke noe som kan hjelpe deg i denne avgjørelsen, men har sub-horn på innkommende.

    Er forsåvidt i noenlunde samme vurderingsfase som deg, holder en knapp på inlow sitt med doble B&C 8PE21 pr nå men det kan fort endre seg. Har du vurdert disse?
    Hei! Det var artig! Har du horn i mellomtone og diskant? Jeg har tittet på produktene til Inlow tidligere, men fant ingen med doble 8"? Det er variant der med 4x8". Jeg ser at det er mange som bruker koniske horn, som Inlow, og det vil jo gjøre byggejobben enklere. Men jeg vil ikke ha dem dypere enn 2360-horna, som er 82cm dype. Rommet er bare 4,6m dypt, så lytteavstanden blir litt liten. Jeg tittet også på basshorn, bla fra Bill Fitzmaurice (https://billfitzmaurice.info/). Mulig det kunne ha vært et alternativ til BR-kassene, men får vel litt problemer med deling mot midtbasshorna.
    Både ja og nei. Har en JBL M2 klone hvor toppen er mer en innretning for kontroll av direktivitet og innehar lite til ingen hornladning såvidt jeg vet.
    Tester snart foldet horn i bunn som visstnok skal være brukbart opp til 150hz, så vil tiden vise om dette stemmer. Jeg ser uansett stor gevinst av å ha separat bass system av akustikk/plasseringsmessige forhold.

    Det var 135hz hornet jeg tenkte på ja (rotet med antall elementer), venter spent på at hifiguru skal teste sine!
    Kan ikke uttale meg om eventuelle problemer med lytteavstand, men det er jo folk på sentralen som har erfaring med akkurat dette. Jeg ønsker å teste om hornladet midbass kan hjelpe da jeg sliter med ett "livlig" rom og en noe utfasinger. Dette er uansett frem i tid og mulig det blir noe helt annet.

    Skjønner godt at du utforsker alternativer, er halve moroa det!
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket foldet basshorn er det du skal ha? Skal si ifra når (?) jeg har lyd i systemet, så kan du evt prøvelytte midbassen.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har kjøpt arbeidstegninger fra Inlow på 135 Hz hornet
    Hadde tenkt bruke mine JBL 2118 8 tommer som han sa at skulle gå fint, men ombestemte meg, foreløpig.
    Koster ikke allverden å kjøpe fra Inlow men om noen ønsker å se nærmere på de er det bare å sende PM.

    Eller så kan jeg finne på å tilby tegninger og elementer til hyggelig pris :)

    H
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Hvilket foldet basshorn er det du skal ha? Skal si ifra når (?) jeg har lyd i systemet, så kan du evt prøvelytte midbassen.
    De største til Kvålsvoll, V110. Har fått stor tiltro til fyren, meget serviceminded og har en fin (no nonsense) tilnærming til lydgjengivelse.

    Stas om jeg får en lytt etterhvert!
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjøpt arbeidstegninger fra Inlow på 135 Hz hornet
    Hadde tenkt bruke mine JBL 2118 8 tommer som han sa at skulle gå fint, men ombestemte meg, foreløpig.
    Koster ikke allverden å kjøpe fra Inlow men om noen ønsker å se nærmere på de er det bare å sende PM.

    Eller så kan jeg finne på å tilby tegninger og elementer til hyggelig pris :)

    H
    Tittet som sagt litt på de horna til Inlow, men jeg synes de blir i dypeste laget. Jeg vil gjerne bygge dem slik at de spesielt matcher bassene i bredde. Men jeg skjønner ikke helt hvordan han klarer å få den frekvensresponsen. La inn noen parametre for hornet litt på øyemål, og parametrene for elementet, og resultatet blir mye dårligere enn på plottet hos Inlow. Kan selvsagt ha blingset på målene.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er litt grunnen til at jeg ikke gik videre med de jeg heller.
    Driver fortsatt og drodler på noe som konseptuelt ligner på det jeg har i dag.
    Der midbassen skal erstattes av et kompakt midbasshorn og bassen med en BR kasse på ca 230L med et JBL 2245 i hver kasse.
    Ikke så god på hornresp selv men lurer andre til å hjelpe. Skal prøve å lure fler som ikke vet om det ennå -:)
    Men må drodle litt mer først, litt mer opptatt av designen i denne omgang
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du bør se litt på albumet til Stian Stene, Horn.
    Fete saker.
    Han har nettopp havnet på AL kjøret han også
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Du bør se litt på albumet til Stian Stene, Horn.
    Fete saker.
    Han har nettopp havnet på AL kjøret han også
    Leste noen sider i går, skal se igjennom resten også, blir jo ikke så forskjellig fra mitt oppsett.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    De største til Kvålsvoll, V110. Har fått stor tiltro til fyren, meget serviceminded og har en fin (no nonsense) tilnærming til lydgjengivelse.

    Stas om jeg får en lytt etterhvert!
    Imponerende specs på den suben!
     

    Stene

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Innlegg
    242
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11
    Fortsatt ikke helt avklart hvilken type midbasshorn jeg skal bygge. Tractrix med "full kurve", dvs at munningen går helt til 90 grader på akseretningen skal gi lite farging. Ulempen er at Tractrix ikke vil gå like langt ned i bassen som f eks hypex. Jeg skulle gjerne hørt forskjellene med egne ører, men er vel ikke så enkelt å få til. Vet ikke om noen her i Lillehammerområdet som har horn. Får en del tilbakemeldinger i Hornresp-tråden på www.diyaudio.com, men ikke akkurat på disse forskjellene, f eks vil et Hypex-horn gi veldig hørbar farging "horn-honk", hvis vinkelen på munningen er liten? Jeg har også kommet over en tråd der det bla diskuteres terminering av horn, og at det bla har god effekt med demping rundt munningen. Jeg har nå ihvertfall tegnet litt for å se hvordan det vil ta seg ut med alt stablet oppå hverandre.. Vis vedlegget 518513
    Vis vedlegget 518514

    Relativt ruvende stabel, men det er klaring til taket.. Midbasshornet som er tegnet inn er Tractrix i riktig skala. Ca 150Hz.
    Kikka Litt tråden din og ser jo at de blir ganske like de oppsettene våre :). Blir morro når det blir ferdig :) stå på
     
    2

    2xJ

    Gjest
    2360 funker veldig bra til nærfeldt, men da etter min menig - viktig med kraftig toe in.....

    /JR
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    2360 funker veldig bra til nærfeldt, men da etter min menig - viktig med kraftig toe in.....

    /JR
    Nærfelt blir det enten jeg vil eller ikke :) Sitter val ca 2,5m fra høyttalerne, men jeg synes det fungerer bra. Enig i at det må til ganske mye toe-in. Har ikke prøvd å vinkle så mye at høyttalerne peker foran lytteposisjonen. Ser at dette kan fungere for å gjøre sweet spot bredere. Men kanskje da med mere direktive horn? I hvertfall synes jeg de låter bra. Blir spennende få på plass midtbasshorn.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2360 er hu brura en bør holde seg langt unna, men må bare ha henne likevel :D

    Toe in rett på nesetippen finner jeg ut er best.
     

    Stene

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Innlegg
    242
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11
    2360 funker veldig bra til nærfeldt, men da etter min menig - viktig med kraftig toe in.....

    /JR
    Nærfelt blir det enten jeg vil eller ikke :) Sitter val ca 2,5m fra høyttalerne, men jeg synes det fungerer bra. Enig i at det må til ganske mye toe-in. Har ikke prøvd å vinkle så mye at høyttalerne peker foran lytteposisjonen. Ser at dette kan fungere for å gjøre sweet spot bredere. Men kanskje da med mere direktive horn? I hvertfall synes jeg de låter bra. Blir spennende få på plass midtbasshorn.
    Jeg sitter faktisk enda nærmere. , ca 2 meter. Funker som fjell med 2360 i nærfelt. Jeg hadde Jmlc350 før disse og 2360 passet meg mye bedre.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mulig det, men stå på vilje mangler det ikke i Nittedal.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    2360 er hu brura en bør holde seg langt unna, men må bare ha henne likevel :D

    Toe in rett på nesetippen finner jeg ut er best.
    Hehe..ja, ikke lett å holde fingrene unna. Jeg har også stilt dem rett mot lytteposisjonen. Begynner å få abstinenser, må få fart på saga snart.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Finnes noen småhorn på Toten
    Småhorn med mulighet for en aldri så liten prøvelytt? Skummet igjennom en del av din lange byggetråd. Kjører R4 Lillehammer mot Oslo av og til.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Bestemte meg for et forkortet midbasshorn i dag. Div tilbakemeldinger tyder på at det er liten forskjell i midbassen på et forkortet horn, og f eks tractrix. En kan også gjøre en del i etterkant med dempning rundt munningen for å få en bedre terminering. De forskjellige profilene er veldig like før en nærmer seg munningen, så det spiller visst heller ikke så stor rolle hvilken profil en velger. Jeg hadde allerede skrevet ut kappedata for et 100Hz Le Cleac'h. så da blir det det :) Bredde x høyde munning 80x50cm, lenge 60cm, hals 20x20cm. Respons i 2PI space:

    Lecleach 100 59cm response.JPG


    Begynt å sag ut plater i ettermiddag.La støvet sveve :cool:

    IMG_1066.jpg

    IMG_1065.jpg


    Noe slikt vil det ta seg ut:
    100Hz Le Cleach render9.jpg


    Regner med at jeg vil bruke det originale festet for 2360-horna. Skal ta mål og tegne festet litt mere nøyaktig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn