Cyberkul`s hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, da jeg balte med dette så dempet jeg på input. Da er du sikker.
    Noe mer rundt dette med digital klipping kan jeg desverre ikke så mye om.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hei! :)

    Vi tar en ting av gangen. Glem fase inntil videre.

    Se om du klarer justere inn målebildet ditt så du får noe som ligner på denne av 2360.

    Vis vedlegget 497879


    Det er en tidligere måling av 2360 med 2446 aquas her hos meg, men ikke helt samme innstillinger.
    Ha mic i lytteposisjon, pek den beint frem.
    Mål kun et horn av gangen.
    Bruk 1/6 smoothing
    EQ-punktene blir nok ikke så langt unna, men jeg har gjort noen endringer, og lagt inn noe eq litt lenger ned også. Mistet kontrollen over hvilket plott som inneholder
    "dine" punkter, så jeg legger bare ved de par siste jeg målte etter EQ. Noe bedre enn før, men fortsatt stuper responsen mye et stykke opp i frekvens. Ble verre med kalibreringsfila for mic pekende rett fram, se svart kurve. Dette er med High Shelf filter 6dB også. Kunne ha økt volumet i bassen litt. Har lagt inn noen eq-punkter i bassen også, spesielt for å dra ned peaken rundt 34Hz. Gikk opp til 750Hz deling, fortsatt 24dB flanker.
    2360 1806.jpg
    2360 og bass, begge sider 1806.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Beklager sent svar, travle dager.. :)

    Du har skjønt dette med EQ og kan prøve litt selv. Mine innspill var bare for å komme i gang.

    Prøv å gå ned til 10dB mellom strekene til venstre, gjør det litt enklere å se når en driver med litt grovjustering.

    På siste måling ser det ut som du dempe hornet 5-7dB i forhold til bass.

    Kan du ta en måling av bass? Høyre og venstre og begge med 10dB mellom strekene.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Beklager sent svar, travle dager.. :)

    Du har skjønt dette med EQ og kan prøve litt selv. Mine innspill var bare for å komme i gang.

    Prøv å gå ned til 10dB mellom strekene til venstre, gjør det litt enklere å se når en driver med litt grovjustering.

    På siste måling ser det ut som du dempe hornet 5-7dB i forhold til bass.

    Kan du ta en måling av bass? Høyre og venstre og begge med 10dB mellom strekene.
    Satte bassene på høykant før jeg så svaret ditt, men det ble ikke så store endringen. Større variasjoner på den venstre enn den høyre høyttaleren.
    IMG_0507.jpg


    Bare bassene uten eq
    Venstre:
    2006 venstre bass.jpg


    Høyre:
    2006 høyre bass.jpg


    Total begge høytt. med eq:
    2006 tot høyre og venstre.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Cyber

    Kult prosjekt. Ikke mye som slår 2360 på koolfaktor.
    Jeg har noen godsaker til deg fra Islands dype skoger liggende her på St. Hans haugen.
    Er tilgjengelig i ca. to uker før jeg drar på ferie og regner med at du kan tenke deg å komme og hente.
    Si i fra i litt god tid og se til å ha litt god tid, da kan vi få til en liten lytt på min lille rigg.
    Da kan du også få snuse litt på Audiolens.

    H
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hei Cyber

    Kult prosjekt. Ikke mye som slår 2360 på koolfaktor.
    Jeg har noen godsaker til deg fra Islands dype skoger liggende her på St. Hans haugen.
    Er tilgjengelig i ca. to uker før jeg drar på ferie og regner med at du kan tenke deg å komme og hente.
    Si i fra i litt god tid og se til å ha litt god tid, da kan vi få til en liten lytt på min lille rigg.
    Da kan du også få snuse litt på Audiolens.

    H
    Høres veldig bra ut :) Reiser bort selv ei ukes tid fra tirsdag, men har mulighet førstkommende lørdag - mandag, om det passer?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Se om du kan nerme deg noe slikt som dette.

    2006 tot høyre og venstre.jpg


    Gå gjerne ned til 1/3 smoothing.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Nå bare kaster jeg ut en tanke... står venstre bass ca 1,4 meter ut fra venstre vegg? Tenker da på driveren, ikke sideveggen på baffelen.

    Det kan hende det allerede er nevt, men det kan se ut som ett fase-"problem" med den dippen ved 60Hz. Hvis så, så kan det ikke løses med dsp, er kun plassering som kan løse dette (eller drastiske akustiske tiltak, men hvor mye, og hvilke, er det andre som må svare på) :)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Se om du kan nerme deg noe slikt som dette.

    Vis vedlegget 498431

    Gå gjerne ned til 1/3 smoothing.
    Jeg la inn en "house curve" med omtrent din røde kurve. Fikk veldig god "predicted" respons for begge horna, og brukbar for høyre bass. Ikke fullt så bra for venstre. Det er kraftig romnode ved 34Hz, og den ser jeg på alle bassplot fra venstre bass. Fullt lyttbar!

    2306-2 2360 venstre.JPG


    Målt respons høyre høytt:

    2306 tot høyre.JPG


    Har ikke prøvd å legge på EQ på inngangen. Evt kan jeg legge targetkurven enda litt lenger ned.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Nå bare kaster jeg ut en tanke... står venstre bass ca 1,4 meter ut fra venstre vegg? Tenker da på driveren, ikke sideveggen på baffelen.

    Det kan hende det allerede er nevt, men det kan se ut som ett fase-"problem" med den dippen ved 60Hz. Hvis så, så kan det ikke løses med dsp, er kun plassering som kan løse dette (eller drastiske akustiske tiltak, men hvor mye, og hvilke, er det andre som må svare på) :)
    Det stemmer! Litt i overkant av 1,4m. Hmm.. fant også ut at det er en romnode på 34Hz.Interessant. Verdt å undersøke nærmere, selv om jeg kanskje skal inn i annet rom etterhvert. Får ta meg en tur på loftet og hente et par ruller med glava og se om det har noen virkning på dippen.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Verdt å undersøke nærmere for å lære :)

    Du finner litt info her Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference, når du har lest dette så ser du hvor jeg fikk 1,4m fra. Var ikke en bankers, men erfaringsbasert gjetting :)

    Når det kommer til pakka med glava, så er det jo bare å prøve. Når det kommer til akustiske tiltak generelt så kan du jo ta kontakt med thohaug eller trompetn her på sentralen. Begge svært hyggelige folk som deler, slik jeg har oppfattet de i hvert fall :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Se litt på området 200-600 på bassene. Litt merkelig fall der.

    Bassene kan være greit å behandle som mono fra ca 150 og nedover. Måle begge høyttalere samtidig og korrigere deretter.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Verdt å undersøke nærmere for å lære :)

    Du finner litt info her Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference, når du har lest dette så ser du hvor jeg fikk 1,4m fra. Var ikke en bankers, men erfaringsbasert gjetting :)

    Når det kommer til pakka med glava, så er det jo bare å prøve. Når det kommer til akustiske tiltak generelt så kan du jo ta kontakt med thohaug eller trompetn her på sentralen. Begge svært hyggelige folk som deler, slik jeg har oppfattet de i hvert fall :)
    Takker!
    Regnet med at det var 1/4 bølgelengde til veggen du mente. Flyttet høyttaleren ca 10cm nærmere veggen, og dipen ble noe mindre. For liten frekvensforskjell til at det ble synlig på måling. Uansett nyttige tips i " Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference" å ta med seg.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hei Cyber

    Kult prosjekt. Ikke mye som slår 2360 på koolfaktor.
    Jeg har noen godsaker til deg fra Islands dype skoger liggende her på St. Hans haugen.
    Er tilgjengelig i ca. to uker før jeg drar på ferie og regner med at du kan tenke deg å komme og hente.
    Si i fra i litt god tid og se til å ha litt god tid, da kan vi få til en liten lytt på min lille rigg.
    Da kan du også få snuse litt på Audiolens.

    H
    Takk for prøvelytting, Audiolense innføring, og tilogmed formiddagsmat i dag :) Veldig inspirerende, men jeg ser/hører jo også at det er en vei som skal gås med mitt eget oppsett..Spesielt Yamina på vinyl syntes jeg låt veldig bra. Måtte prøve litt i kveld her (fra Spotify), og det låter ikke så verst, men ganske blasst i forhold. Må få litt fortgang i forsterkerbygginga, og få på plass diskanthorna.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Se litt på området 200-600 på bassene. Litt merkelig fall der.

    Bassene kan være greit å behandle som mono fra ca 150 og nedover. Måle begge høyttalere samtidig og korrigere deretter.
    Skal se om jeg får prøvd i morra kveld. Det låter uansett mye bedre når "house curve" kom på plass. Bruker fortsatt den røde som du la ut i går. Føler at jeg ville hatt litt mere nivå i mellomtonen, men der henger jo også responsen under target-kurven, av en eller annen grunn.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for besøket

    Altid hyggelig å treffe andre entusiaster. Tror du vil merke en positiv effekt av å implemetere disakntene, de gjør en god jobb samen med 2360.
    Hyggelig at du likte noe av det du hørte og håper at du fikke noen nytte av all praten. Du vil garantert få mer liv i Yamina med litt jobbing.

    H
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Fikk tegnet ferdig kretskortet som skal være et interface mot Anaview-modulene i ettermiddag. Har tatt med nMUTE, nDISABLE og nCLIP_L og R, dessuten driver for LED i bryteren på fronten. Tar ikke med nProtect og nOTP, tror jeg. Kunne ha brukt SMD-komponenter for å spare plass, men uansett blir det en lang rekke med skruterminaler. Dimensjonert for tre moduler, har bare to nå, men i tilfelle det blir lite effekt på 2360-horna vil jeg ha mulighet for å sette inn en til og brokoble.

    anaview intfc-2.JPG
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvor mye effekt skal du ha på 2360/2446? (sorry for ikke og ha fulgt med i timen, om det alt er sagt). :rolleyes:
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    25W. Bør vel være nok (?), om det ikke må ofres alt for mye i EQ..
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Skrudd og lodda sammen forsterkerne de siste dagene. Har også skrudd og lodda 8 stk høyttaler og signalkabler, og prøvespilt litt i ettermiddag. Lovende! Det spiller mye bedre enn med den lille Marantz hjemmekinoreceiveren jeg har brukt til nå. Noe sus hører jeg som ventet fra 2360 horna. Andre som bruker MiniDSP 4x10HD har vel sagt det samme. Hørbart i lytteposisjon, men ikke plagsomt. Har ikke laget kretskortet som skal kobles til forsterkermodulene enda. Fant ut at STBY_DC spenningen fra modulene varierer en del, og for mye til å kobles direkte til Scmitt-inverteren som jeg tenker å bruke som LED-driver for klipping-indikatoren. Så jeg må gjøre plass for en spenningsregulator på kortet. Har funnet en som jeg tror skal egne seg.

    IMG_0580.jpg

    IMG_0582.jpg

    IMG_0581.jpg


    Har løftet horna, og bikket dem litt nedover i forkant. Sweetspot kom nå ned i riktigere høyde.
    Har nå koblet bassene i hver kasse til hver sin forsterkerutgang, så nå blir det 4-veis når jeg får montert diskantene. Skal se om jeg får laget en enkel montering for diskantene i morra, og kjørt noen nye målinger. Ble bare sittende å spille musikk i ettermiddag. Et godt tegn?

    IMG_0584.jpg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Godt jobba! :)

    Du demper sikkert hornet i forhold til bassene.
    Kan montere inn L-Pad for å dempe istedenfor i DSP, da vil du dempe ned støy.

    Jeg bruker et par slike, du finner de på ebay, funker helt ok.

    L-Pad.jpg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sikkert at jeg trenger å dempe noe særlig, det er ca 7dB forskjell i gain mellom forsterkermodulene. Får se når jeg får på plass diskanten.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jo, trenger en del dempning. Fikk montert diskantene, og det spiller veldig engasjerende, i mangel av en bedre beskrivelse. Tror jeg skjønner «growl» nå! Men jeg har litt problem med å velge target nå. Jeg bør vel dempe mellomtone og diskant før jeg måler? Hvis jeg velger en passende target for bassen, blir både mellomtone og diskant liggende mange dB over target kurven. Får visst ikke lagt inn bilder via telefonen?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Klikk på "normal side" helt nederst så kan du legge inn bilder fra tlf.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Godt jobba! :)

    Du demper sikkert hornet i forhold til bassene.
    Kan montere inn L-Pad for å dempe istedenfor i DSP, da vil du dempe ned støy.

    Jeg bruker et par slike, du finner de på ebay, funker helt ok.

    Vis vedlegget 500415
    Denne er vel for ubalansert tilkobling? Kanskje jeg prøver med motstander loddet mellom pinnene i XLR-konnektorene. Blir vel en sk U-pad for balansert tilkobling.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    De L-Paddene der setter du mellom beskyttelseskondis og kompresjonsdriver/diskant

    lpad3.gif


    Du vil da samtidig dempe all støy uavhengig om det kommer fra kilde, dsp eller forsterker.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    De L-Paddene der setter du mellom beskyttelseskondis og kompresjonsdriver/diskant

    Vis vedlegget 500573

    Du vil da samtidig dempe all støy uavhengig om det kommer fra kilde, dsp eller forsterker.
    Ja, dette går vel greit effektmessig på mellomtone/diskant.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Slik festet jeg diskantene. Minste motstands vei.. Men jeg vil ikke løfte 2360 horna så høyt at diskantene kan stå imellom. Vet ikke hvor mye det har å si om diskantene står inni 2360 horna?

    IMG_0588.jpg

    IMG_0587.jpg


    Slik ser målingene ut nå for alle elementer, uten eq og xo:

    1107 alle elementer uten eq og xo.jpg


    Jeg har ikke dempet noe med motstander foreløpig, men la inn tre PK filter for 2360, og to for diskanten for å dempe og rette ut. Da fikk jeg ganske bra kurver synes jeg (med xo og eq):

    1107 tot begge høyttalere med eq og xo.jpg


    Men jeg synes både mellomtone og diskant blir for avdempet. Synes lyden blir bedre med omtrent flat respons.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Slik L-pad går fint på mellomtone og diskant ja, ikke like lurt på bass.

    Grattis med diskanter! :)
    Har selv ikke funnet noe spesielt negativt med å plassere diskanten slik.
    En overveiende fordel er minimal C/C avstand slik jeg ser det.



    Ser bra ut de nederste målingene dine.
    Det fine med diy og DSP er at det er relativt enkelt å voice etter egen smak.
    Liker du flat kurve så spiller du med det. Går fint nå som du har diskantene på plass.
    Selv liker jeg litt fall i toppen, smakssak :)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg skulle eksperimentere litt med å dempe rommet. Slo sammen 4 rammer ca 180x60cm, 12cm dype, og fylte dem med glavarester jeg hadde liggende. Dekte dem med fiberduk fra Biltema. Tåler omtrent ingenting, men bra nok til å holde glavaen på plass en stund. Ingen høydare når det gjelder WAF, men det løpet er vel kjørt for lenge siden:cool:

    IMG_0611.jpg


    Merket liten forskjell da jeg satte dem i første refleksjonspunktene på sidene. Synes sweetspot ble litt bredere, og jeg ser litt forskjell på utklingningstiden på vannfallet. Satte så alle tre rammene i ett av hjørnene:

    IMG_0614.jpg


    Da ble faktisk dipen litt under 60Hz ca tre dB mindre.

    Lowbass med og uten glava.JPG


    Skal se om jeg prøver Ethan Winer sitt forslag med å spille av en fil på repeat, og kjøre RTA i REW, og forsøke å finne bedre punkter i rommet å dempe på. Skulle uansett hatt basfeller som egner seg for plassering i hjørnene. Fant over en pakke med Rockwool lydplater på loftet etter kinobygginga for 2-3 år siden. Mulig jeg lager noen rammer og henger opp i førsterefleksjonspunktene, samt kanskje på bakveggen. De er baree 30mm tykke, men kan evt legge to lag.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg skulle eksperimentere litt med å dempe rommet. Slo sammen 4 rammer ca 180x60cm, 12cm dype, og fylte dem med glavarester jeg hadde liggende. Dekte dem med fiberduk fra Biltema. Tåler omtrent ingenting, men bra nok til å holde glavaen på plass en stund. Ingen høydare når det gjelder WAF, men det løpet er vel kjørt for lenge siden:cool:

    Vis vedlegget 501344

    Merket liten forskjell da jeg satte dem i første refleksjonspunktene på sidene. Synes sweetspot ble litt bredere, og jeg ser litt forskjell på utklingningstiden på vannfallet. Satte så alle tre rammene i ett av hjørnene:

    Vis vedlegget 501345

    Da ble faktisk dipen litt under 60Hz ca tre dB mindre.

    Vis vedlegget 501346

    Skal se om jeg prøver Ethan Winer sitt forslag med å spille av en fil på repeat, og kjøre RTA i REW, og forsøke å finne bedre punkter i rommet å dempe på. Skulle uansett hatt basfeller som egner seg for plassering i hjørnene. Fant over en pakke med Rockwool lydplater på loftet etter kinobygginga for 2-3 år siden. Mulig jeg lager noen rammer og henger opp i førsterefleksjonspunktene, samt kanskje på bakveggen. De er baree 30mm tykke, men kan evt legge to lag.
    Jeg var litt for rask med å konstatere at forskjellen med og uten demperammene er liten. Etter å ha spilt litt merker jeg ganske stor forskjell. Litt vanskelig å si hva som er endret, men lyden er klarere og mere detaljert. I deler av frekvensområdet er RT60 redusert med 200ms. Etter å ha prøvd litt, og lest mange tråder om akustikk de siste dagene, er jeg overbevist om at jeg vil sette inn flere feller, både bass og resten av frekvensområdet. Skal tro hva Audiolense brukere gjør av akustikktiltak i rommene sine? Får spørre i AL-tråden..
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skal tro hva Audiolense brukere gjør av akustikktiltak i rommene sine? Får spørre i AL-tråden..
    The Shy og jeg bruker begge Audiolense og DIY, men der stopper likheten.
    Han har nok sannsynligvis det best (merk; best, ikke mest) dempede lytterommet her på HFS.
    Jeg bruker ingen akustiske tiltak, men så har nok også han mye bedre lyd enn det jeg har.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Skal tro hva Audiolense brukere gjør av akustikktiltak i rommene sine? Får spørre i AL-tråden..
    The Shy og jeg bruker begge Audiolense og DIY, men der stopper likheten.
    Han har nok sannsynligvis det best (merk; best, ikke mest) dempede lytterommet her på HFS.
    Jeg bruker ingen akustiske tiltak, men så har nok også han mye bedre lyd enn det jeg har.
    Takker! Jeg fant noen innlegg om dette i AL- tråden etterhvert også. Virker som om BX også vil anbefale tiltak, ihvertfall absorbsjon. Rommet mitt er såpass lite at jeg tror ikke det har så mye for seg med diffusjon. Ethan Winer anbefaler bredbånds bassfeller i små rom, så jeg prøver mest sannsynlig «Superchunks» i de to hjørnene der det er plass. Må kanskje prøve noe tunet i tillegg for en par av SBIR-dippene. Mener jeg leste noe om at det faktisk er mulig å gjøre noe med SBIR via eq også. Da må en vel i såfall gjøre noe med fasen på det reflekterte signalet.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Har laget 6 stk 120x60cm rammer som jeg har fylt med Rockwool
    lydplater. 2 stk 30mm tykke som jeg har hengt i taket i førsterefleksjonspunktene,
    og 4 stk 60mm som jeg har hengt på veggene. Trukket med burgunder
    lydtransparent stoff, igjen rester etter kinobygging. Har også laget
    to stk rammer for de bakre to hjørnene.
    Disse skal fylles med litt mere fluffy isolasjon. og trekkes med Biltema
    høyttalerstoff. Skal ta noen bilder når alt er på plass. Også
    noen REW målinger før/etter.
    1B17A950-5518-4769-A408-0CCBDED63D37.jpg

    4C73C896-A9F8-4AC2-93B9-7D65B66D3345.jpg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Fikk endelig etset kretskortene til forsterkerne i dag. Må bestille noen deler
    før jeg får gjort dem ferdige.
    40944446-35C1-4268-AFF8-452E6929A10E.jpg
    Plagdes med gammel fotoresist og
    etsevæske, men kortene kan nå ihvertfall brukes.

    Akustikktiltakene i rommet fungerer synes jeg. Kanskje ikke så ekstremt
    vakkert, men men. Får rydde litt etterhvert ??????
    A19822FD-3507-479B-A7CC-C55B8B78F26D.jpg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nå spilt noen timer uten å fikle noe mere, og jeg må si
    at det spiller helt forskjellig fra det jeg har hatt tidligere. Stort sett bedre. Sweet spot
    er smal, men til gjengjeld er det som spesielt vokal blir trøkt rett inn i øra.
    veldig vanedannende! Det er sikkert en hel del uutnyttet potensiale i Minidspen
    fortsatt, men jeg regner med å begynne å eksperimentere snart med eksternt
    lydkort. Har også lyst til å bygge midtbass-horn. Om jeg hiver ut tv-benken kan jeg legge ned
    de basskassene jeg har, og sette tv oppå.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så mye å rapportere. Har lagt inn JRiver Media Center for å komme litt videre med faselineære delefiltere, og generelt korrigering av fasefeil. Har ikke kommet så langt, da jeg sliter med at PCen henger totalt når jeg lager media-bibliotek med filer fra QNAP-NASen min. Virker med filer lokalt på PCen. Får forslag på JRiver forumet om at antivirus sannsynligvis er årsaken. Ting ble bedre da jeg avinstallerte Trend Micro antivirus i går, men PCen hang etter en stund likevel. Tenkte jeg skulle legge inn 32-bit versjon av JRiver i dag og se om det kan hjelpe. Ellers fikk jeg nok et RME interface i posten her om dagen, så nå teller samlingen Multiface, Fireface 800 og UFX. Det gjenstår bare å få prøvd noe av det..
    IMG_0804.jpg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Fryser med lokale filer også etter en stund, samme problem etter å ha fjernet 64bit og lagt inn 32bit-versjonen av JRiver, gr... Får prøve med Direct Sound driver, og innebygde lydkortet i laptopen. Nå bruker jeg JRiver WDM-driver og ASIO-driver for RME Multiface lydkortet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn