Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    det må da gjelde alle regjeringer…
    Absolutt. Jeg tillater meg å minne om at jeg også var ganske kritisk mot det meget omtalte hytteforbudet (som forsåvidt ikke berørte meg personlig), fordi begrunnelsen var hyttekommunenes manglende evne og vilje til å yte helsetjenester til alle som befinner seg i kommunen slik de er forpliktet til. Det holder ikke som begrunnelse for å bruke smittevernloven. Jeg mener å huske at jeg karakteriserte det som et ulovlig vedtak.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Smittevernloven er helt klar på forholdsmessighetsprinsippet. Tiltak, der tiltak ikke kan forsvares utfra den faktiske situasjonen i et område, er ulovlige. Dette gjelder alle nasjonale tiltak, siden de ikke tar hensyn til den reelle situasjonen i et område- men ser hele landet under ett. Føre var- prinsippet er også ulovlig, siden det er den eksisterende virkelighet i et gitt område som avgjør lovligheten av tiltak.

    Begge regjeringer har konsekvent brutt forholdsmessighetsprinsippet i Smittevernloven.

    Selv ser jeg svært gjerne en rettsak, med Nakstad, Stoltenberg, Guldvog, Høie, Solberg, Støre og Kjerkol på tiltalebenken. Slik at dette aldri skjer igjen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Studenter får fortsatt i svært stor grad digital undervisning. Mens vi andre de siste 2 år har hatt plan a, b, c , d , e osv for å kunne hive seg raskt rundt, klarer altså ikke universiteter noe som helst. Og de unge fortsetter å ta følgene av både håpløse tiltak òg manglende planer og vilje for å få ting i gang.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hovedorganisasjonen Virke ser ingen grunn til at Norge fortsatt skal ha coronatiltak og mener samfunnet må åpnes opp.

    Regjeringen har varslet store lettelser i coronarestriksjonene denne uka og skal legge fram detaljene på en pressekonferanse tirsdag kveld.

    Administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke er ikke i tvil om hva som bør komme der.

    – Vi forventer full gjenåpning på samme måte som de har gjort i Danmark. Begrunnelsen for å beholde strenge tiltak var at helsetjenesten kunne bli overbelastet, men den begrunnelsen har myndighetene selv gått bort fra, sier han til NTB.

    Også NHO Reiseliv ber regjeringen følge Danmarks eksempel og oppheve alle restriksjoner, inkludert påbud om hjemmekontor, skriver de i en pressemelding.

    – Danmark opphever nær alle restriksjoner fra og med 1. februar. Antallsbegrensninger er borte, utelivet er åpent og det er ingen skjenkebegrensninger. Danske smittevernseksperter definerer ikke lenger korona som en samfunnskritisk sykdom, og danskene kan få leve normalt igjen. Det betyr at den enkelte får mer ansvar for eget smittevern, og bedriftene tar over ansvaret for hvilke regler de vil praktisere. Nå forventer vi at den norske regjeringen fjerner alle restriksjoner, inkludert påbud om hjemmekontor, og at det skjer raskt, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger blir jeg litt imponert, andre ganger ikke så mye...

    Fikk i dag positivt resultat på hurtigtest. Iom at jeg har 3. dose trenger jeg ingen videre bekreftelse og kan bare registrere det som positiv covid test. Alt greit så langt og i følge min kommunes nettsider skal jeg da ringe et nummer for å få dette registret. Tjenesten er åpen kun fra 10:00 til 12:00 på hverdager. Jeg ringte oppgitt telefonnummer ørten ganger i dag og fikk hver gang beskjed om at alle var opptatt og køen var full, med beskjed om å prøve igjen senere, klikk. Hvis man ikke får dette registrert, spiller det ingen rolle om man angir i smittestopp appen til FHI at man har positiv covid test, da appen sjekker opp mot MSIS hos FHI før den sender ut nærkontaktvarsler til andre som bruker appen. Er det ikke registrert i MSIS, stopper det der. Hvor mange dager tar det før jeg kommer igjennom på det oppgitte telefonnumeret og ikke minst hvor mange ganger gidder jeg å forsøke med 38+ i feber...? Det kan potensielt gå flere dager fordi man ikke kommer igjennom på telefon de to timene tjenesten er aktiv.

    Og, for å gjøre meg enda litt mere imponert, i nabokommunen som er mindre både i innbyggere og areal, og som jeg sannsynligvis ble smittet i, kan man gjøre registreringen døgnet rundt via remin.no

    Lenge leve byråkratiet!
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Har de ikke Internett i denne kommunen din? Jeg registerte min test på nett, tok vel 20 sekunder eller noe slikt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå er vi i grunn smittet alle sammen her. Min samboer trengte ikke å ta PCR test siden hun er fullvaksinert.
    Jeg har fått min smitte registrert da jeg testet positivt på Gardermoen på lørdag.

    Men - er det egentlig viktig for oss å få bekreftet smitte med PCR for de 2 barna i huset på 9 og 11 år (som begge har positive hjemmetester) - det er timelange køer på testsenteret? Eller for samboeren min?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    I deres tilfelle er vel bare å oppføre seg som covidsmittet tenker jeg. Prøven blir da bare en formalitet , men for samboer kan det være nyttig å kunne vise til bekreftet smitte senere da det regnes som en vaksinasjon
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Har de ikke Internett i denne kommunen din? Jeg registerte min test på nett, tok vel 20 sekunder eller noe slikt.
    Jeg bor på landet og her ble det tilkoblet fiber for rundt 15 år siden, går ut ifra at står like bra til i sentrale strøk.

    Utover det, kan det se ut til at de (kommunen) syselsetter noen et par timer hver dag, men når nummeret ringes så ser det ut til at det går til Oslo. Mulig det er noe IP-telefon med sentral der for kommunene? Kommer jeg ikke igjennom i morgen skal jeg se om det finnes andre nummer til kommunen som kan terrorisere litt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Nå er vi i grunn smittet alle sammen her. Min samboer trengte ikke å ta PCR test siden hun er fullvaksinert.
    Jeg har fått min smitte registrert da jeg testet positivt på Gardermoen på lørdag.

    Men - er det egentlig viktig for oss å få bekreftet smitte med PCR for de 2 barna i huset på 9 og 11 år (som begge har positive hjemmetester) - det er timelange køer på testsenteret? Eller for samboeren min?
    Jeg gjorde ikke det med noen av mine. Jeg registerte kun på kommunens nettside slik at smittevern kontoret ble informert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Så man anbefaler å avlyse eksamen fordi elevene kanskje ikke har lært det som står i pensum.
    Mon tro hvor disse tiltaksbyrdene er tatt med i regnestykket. Det gjelder ganske mange - og det er vel tredje året de skal avlyse eksamen.
    Det var vel opprinnelig slik at det ble hevdet av en del at å ha hjemmeundervisning var en stor fordel for elevene. Da slapp man å bli forstyrret på skolen og så videre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det var vel opprinnelig slik at det ble hevdet av en del at å ha hjemmeundervisning var en stor fordel for elevene. Da slapp man å bli forstyrret på skolen og så videre.
    Ja, husker den.

    Men om man får et dårligere eksamensresultat fordi man ikke kan pensum - er det grunnlag for å avlyse eksamen?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Utdannelse er åpenbart langt mindre viktig enn kåråna. Ganske spesielt.
    For makthavere i risikosonen for å dø på sykehuskorridoren på overfylte sykehus, så er korona definitivt viktigst.


    De svakerestilte og de uten stemmer får gjøre det de alltid har gjort, holde kjeft.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Symbolpolitikk skal altså videreføres, i en tid smitte er totalt irrelevant. Jada, ikke har jeg brukt munnbind på kjøpesenter denne perioden fra 9. desember, og ikke akter jeg å begynne nå heller. "Dersom man ikke kan holde 1 meter avstand" lyder påbudet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En uhørt tanke; hva om myndighetene hadde lyttet til Sør-Afrika og forholdt seg til at omikron var en gave. Og samtidig hadde skjønt at det ville være enda mildere her, hvor vi har en verdens høyeste vaksinasjonsgrad. Da hadde vi sluppet tøvet som kom 9. desember, og som nå snart har vedvart i to måneder. Deriblant tøvet om at helt friske mennesker må holde seg hjemme.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^
    Avanserte, tunge matematiske modeller har vært viktige for FHIs råd til regjeringen under coronapandemien. Men forskerne har bommet gang på gang.

    En gjennomgang Aftenposten har foretatt av de forskjellige scenarioene Folkehelseinstituttet (FHI) har utarbeidet, viser at selv de mest optimistiske har vært for dystre.

    Regnestykkene har vært svært viktige under coronapandemien og ligget i bunn for FHIs råd til regjeringen. Forskerne har brukt kunstig intelligens, mobildata fra Telenor og kraftige datamaskiner for å vise mulige utviklinger av pandemien.

    Men FHI har bommet gang på gang, både ved rapporter lagt fram 13. desember, 22. desember og 12. januar.

    12. januar mente FHI at månedsskiftet januar-februar ville bli den verste perioden denne vinteren med minst 100 nye innlagte pasienter hver dag.

    De siste dagene har mellom 15 og 30 blitt lagt inn på sykehus i Norge på grunn av omikron.

    – Dette er jo scenarioer der vi har lagt inn forutsetninger og premisser. Og når forutsetninger og premissene er forbundet med stor usikkerhet, blir det stor usikkerhet i anslagene også, forklarer avdelingsdirektør Line Vold i FHI.

    Hun sier at FHI også legger vekt på annen kunnskap, blant annet hva som skjer i andre land. Hun peker også på at de i begynnelsen ikke visste hvor alvorlig omikron var, og derfor la inn samme alvorlighetsgrad som for delta.

    – Så har vi gradvis fått bedre kunnskap, og da legger vi inn det i modellen, sier hun.

    ....

    Det viktigste har tydeligvis vært å legge fram regnestykker. For regnestykker viser jo kompetanse....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her har jaggu ekkoet bare blitt sterkere siden sist.
    Ekkoet om totalt unødvendige tiltak, mener du? Som var åpenbart fra før 9. desember, og som faktisk handler om næringsliv, arbeidsliv, kulturliv, studenters rett til fysisk undervisning og alles mulighet til et sosialt liv. Det skulle bare mangle at man ikke bare godtar hva enn myndighetene finner på.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I dag er begynnelsen på slutten av pandemien, og etter min mening flere uke for sent. Vi har vist siden før jul hva Omikron er, og forlengelsen av tiltakene har vært helt unødvendige. Tiltak besluttet på et makkverk av beslutningsgrunnlag har ikke blitt reversert. Dette er med å skjerpe alvorligheten og kravene som vil komme med en eventuell rettsak, eller flere, mot en komplett inkompetent regjering og myndigheter.

    Jeg har flere bekjente og kollegaer som har slitt mye med depresjon i januar, grunnet forlengelse og ettervirkninger av krevende år med tiltak. Da kan man bare tenke seg hvordan folk i utelivsbransjen, eller studier, har det. I tillegg går bedrifter konkurs grunnet en slett håndtering av strømkrisen mht. næringslivet.

    Om nordmenn hadde vært litt mer organiserte og kritiske til politikere ville dette ha ført til et klart mistillitsforslag, presset igjennom av demonstrasjoner.

    Erna og co. har bidratt til alt ovennevnte og kan ikke gå fri, men det unnskylder overhodet ikke den manglende og slette håndteringen til den nye regjeringen, som for øvrig har dritt på draget på en rekke andre saker på rekordtid. De holder igjen sentralbanksaken, men det hjelper dem ikke. Dårlig arbeid og kriser er ikke mulig å holde igjen, de blir bare verre ved å la tiden gå. Saken er lagt i bero, men er "calm like a bomb".

    Gjennomkorrupt pamp - karakter 1.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og sorry Sam, du har misforstått det norske politiske system hvis du tror regjeringer kastes gjennom demonstrasjoner. Det kunne kanskje ha endret politikken som har vært for forsiktig ja.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    I dag er begynnelsen på slutten av pandemien, og etter min mening flere uke for sent. Vi har vist siden før jul hva Omikron er, og forlengelsen av tiltakene har vært helt unødvendige. Tiltak besluttet på et makkverk av beslutningsgrunnlag har ikke blitt reversert. Dette er med å skjerpe alvorligheten og kravene som vil komme med en eventuell rettsak, eller flere, mot en komplett inkompetent regjering og myndigheter.

    Jeg har flere bekjente og kollegaer som har slitt mye med depresjon i januar, grunnet forlengelse og ettervirkninger av krevende år med tiltak. Da kan man bare tenke seg hvordan folk i utelivsbransjen, eller studier, har det. I tillegg går bedrifter konkurs grunnet en slett håndtering av strømkrisen mht. næringslivet.

    Om nordmenn hadde vært litt mer organiserte og kritiske til politikere ville dette ha ført til et klart mistillitsforslag, presset igjennom av demonstrasjoner.

    Erna og co. har bidratt til alt ovennevnte og kan ikke gå fri, men det unnskylder overhodet ikke den manglende og slette håndteringen til den nye regjeringen, som for øvrig har dritt på draget på en rekke andre saker på rekordtid. De holder igjen sentralbanksaken, men det hjelper dem ikke. Dårlig arbeid og kriser er ikke mulig å holde igjen, de blir bare verre ved å la tiden gå. Saken er lagt i bero, men er "calm like a bomb".

    Gjennomkorrupt pamp - karakter 1.
    ” nå er det vanlige folks tur»…. Ja ja bare vennen Stoltenberg blir sentralbanksjef så det det viktigste i boks. Folket kommer litt etter i køen…
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I dag er begynnelsen på slutten av pandemien, og etter min mening flere uke for sent. Vi har vist siden før jul hva Omikron er, og forlengelsen av tiltakene har vært helt unødvendige. Tiltak besluttet på et makkverk av beslutningsgrunnlag har ikke blitt reversert. Dette er med å skjerpe alvorligheten og kravene som vil komme med en eventuell rettsak, eller flere, mot en komplett inkompetent regjering og myndigheter.

    Jeg har flere bekjente og kollegaer som har slitt mye med depresjon i januar, grunnet forlengelse og ettervirkninger av krevende år med tiltak. Da kan man bare tenke seg hvordan folk i utelivsbransjen, eller studier, har det. I tillegg går bedrifter konkurs grunnet en slett håndtering av strømkrisen mht. næringslivet.

    Om nordmenn hadde vært litt mer organiserte og kritiske til politikere ville dette ha ført til et klart mistillitsforslag, presset igjennom av demonstrasjoner.

    Erna og co. har bidratt til alt ovennevnte og kan ikke gå fri, men det unnskylder overhodet ikke den manglende og slette håndteringen til den nye regjeringen, som for øvrig har dritt på draget på en rekke andre saker på rekordtid. De holder igjen sentralbanksaken, men det hjelper dem ikke. Dårlig arbeid og kriser er ikke mulig å holde igjen, de blir bare verre ved å la tiden gå. Saken er lagt i bero, men er "calm like a bomb".

    Gjennomkorrupt pamp - karakter 1.
    Helt enig, åpenbart. Men dette er melodien som ble satt 12.mars, og siden spilt om og om igjen. FHI har konsekvent, hver bidige gang tatt feil i sine prognoser. Helsedirektoratet har konsekvent lagt seg på en alt for streng òg sendrektig linje- på alt annet enn å slippe opp tiltak. Begge regjeringer har i svært liten grad latt fagfolk fra andre sektorer enn FHI og Helsedirektoratet slippe til.

    Alle som var i stand til å bruke hodet, så umiddelbart at omikron var en velsignelse - bortsett fra de som har styringen på dette. Det er faktisk helt utilgivelig at tiltak ble innført i desember, og jeg håper regjeringen pepres med rettssaker fra de som har gått konkurs, fra studenter, kulturliv, psykisk syke. De vil tape alle, siden tiltakene var uforholdsmessige. For ikke å snakke om at de var nasjonale, noe som aldri har vært lovlig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.216
    Torget vurderinger
    1
    Om nordmenn hadde vært litt mer organiserte og kritiske til politikere ville dette ha ført til et klart mistillitsforslag, presset igjennom av demonstrasjoner.
    Det hjelper heller ikke at de toneangivende media normalt er servil ovenfor, og i praksis et talerør for makta. Hvor ble det av den fjerde statsmakt?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.267
    Antall liker
    9.100
    Det er alltid en plan bak og nå bygger det seg opp...

    -Verken coronapandemien eller lønnsutviklingen de siste åra holder som argumenter for å gi lærere og sykepleiere et ekstra lønnsløft i år, slik Unio har varslet at de vil kreve.


     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Syns det er viktig at oss ingeniører som har sitti på hjemmekontor og blitt deprimert får det største løftet.
    Regner med tekna er på ballen!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn