Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har vi ikke vært her lenge da? At lovligheten i både tiltak og straff er fraværende? Forholdsmessighet er det kun FHI som har prøvd å holde opp som et prinsipp, mens for både regjering, helsetopper, Helsedirektoratet, kommuner og befolkning har preventiv tenkning vært det eneste gjeldende prinsipp. Derfor har vi blant annet hatt nasjonale tiltak, hvor lovligheten er høyst tvilsom. Føre var- prinsipp, forskrudd etikk og moral har rådet grunnen- og gjør det fortsatt.

    Det er helt utrolig at det ikke er mer debatt rundt dette. Barn og unge blir nå omtrent holdt som gisler for å møte voksnes frykt.

    Det står ingen som helst respekt av de som forsvarer slikt!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Man sender ikke barn hjem fra skolen i Norge.

    Retten til utdanning er nedfelt i Grunnloven i § 109, hvor det sies at alle har rett til grunnleggende opplæring, som skal ivareta den enkeltes evner og behov. I barnekonvensjonens artikkel 23 står det at barn med nedsatt funksjonsevne skal ha lik rett til skole og utdanning, som alle andre.
    Sikker på at det ikke står med bitteliten skrift at unntak kan gjøres om barnet, eller deres foresatte, motsetter seg å få en vattpinne dyttet opp i nesa?

    Jeg synes forsåvidt heller ikke det er noe kjempeoffer å skulle teste seg, men det er en del som har vært aktive i denne tråden jeg på det sterkeste vil fraråde å noensinne uttale seg om basale universale rettigheter og denslags. Det vil klinge relativt hult og stikker ca 1 nanometer dypt.

    På et langt mer trivielt område så har min arbeidsgiver, i tråd med anbefalingen fra bransjeorganisasjoner og lignende, bestemt at de ikke vil sjekke om folk er (full)vaksinerte. Det har de visstnok heller ikke adgang til og det vil ikke bli gjort. SIden det er en plass med tenkende individer og i Norge så er jo de aller, aller fleste uansett vaksinerte, men det er såpass mange som jobber der at en og annen som ikke har villet vaksinere seg er det nesten garantert. Men det har arbeidsgiver altså ikke tenkt å finne ut av og slik bør det også være.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    I serien "vaksiner virker":


    An Associated Press analysis of available government data from May shows that “breakthrough” infections in fully vaccinated people accounted for fewer than 1,200 of more than 107,000 COVID-19 hospitalizations. That’s about 1.1%.

    And only about 150 of the more than 18,000 COVID-19 deaths in May were in fully vaccinated people. That translates to about 0.8%, or five deaths per day on average.

    The AP analyzed figures provided by the Centers for Disease Control and Prevention. The CDC itself has not estimated what percentage of hospitalizations and deaths are in fully vaccinated people, citing limitations in the data.

    Among them: Only about 45 states report breakthrough infections, and some are more aggressive than others in looking for such cases. So the data probably understates such infections, CDC officials said.

    Still, the overall trend that emerges from the data echoes what many health care authorities are seeing around the country and what top experts are saying.

    Earlier this month, Andy Slavitt, a former adviser to the Biden administration on COVID-19, suggested that 98% to 99% of the Americans dying of the coronavirus are unvaccinated.

    And CDC Director Dr. Rochelle Walensky said on Tuesday that the vaccine is so effective that “nearly every death, especially among adults, due to COVID-19, is, at this point, entirely preventable.” She called such deaths “particularly tragic.”
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Presis.
    Det skal tungtveiende årsaker til for å utvise elever fra en grunnleggende rettighet til utdannelse. Det er statens fordømte plikt å sørge for at barn kan gjennomføre. Den aktuelle utviselsen (gitt at den er riktig gjengitt, selvsagt!) må da være et åpenbart lovbrudd fra skolens side. Nekter du å måle feber, hjerneaktivitet elle virus i kroppen, kan det ikke føre til utviselse, med mindre det er innført unntakstilstand!
    Hva er detta for tøv, er man nærkontakt skal man i karantene, nå har men derimot mulighet til å teste seg ut av karantenen med en hurtigtest. Det er ingen som er utvist.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Hva er detta for tøv, er man nærkontakt skal man i karantene, nå har men derimot mulighet til å teste seg ut av karantenen med en hurtigtest. Det er ingen som er utvist.
    Hvordan synes du dette bør vurderes i forhold til retten til å få skolegang for barn? Den er grunnlovsfestet endatil.

    Din kommentar er et fint eksempel på hvor skjørt grunnlag antatt grunnleggende rettigheter hviler på i Norge. En nå bortimot ufarlig pandemi og alle prinsipper kastes gladelig på havet.

    Det du sier er mer eller mindre at plikten til å godta vattpinne i nesa er vikigere enn retten til å få gå på skole i Norge. Du kan sikkert kverulere alt du vil på det, men det er den faktiske essensen av utsagnet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    er det slik at retten til skolegang er det samme som å ha rett til å komme på skolen enhver dag uten hensyn til omstendighet?

    er du syk, så holder du deg hjemme, og kommer tilbake når du er frisk. det gjøres hele tiden. ingen har noen gang sagt at det er noe som bryter rett til skolegang.

    rett til skolegang er rett til å få læring; ingen rett til å få være på skolen spesielle dager såfremt det ikke ødelegger muligheten til læringen.

    «Det du sier er mer eller mindre at plikten til å godta vattpinne i nesa er vikigere enn retten til å få gå på skole i Norge. Du kan sikkert kverulere alt du vil på det, men det er den faktiske essensen av utsagnet.»

    nå er det vel ikke kverulering, men sofisteri dette?

    det forekommer meg noe absurd når slike tiltak skulle være i konflikt med retten til skolegang. det var jo blant mange her en etterspurt prosedyre for inngang til sykehjem og sykehus, disse hurtigtestene.

     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    England: 55 tilfeller av My-variant:
    Den nye coronamutasjonen, som har fått navnet My, er påvist hos 55 personer i England, skriver England Standard fredag morgen.

    I går uttalte FHI til Dagbladet at mutasjonen også er påvist hos fem personer i Norge.

    Verdens helseorganisasjon har ført opp en ny coronavariant på lista over varianter av særlig interesse.

    Ifølge The Guardian er det bekymring knyttet til den nye varianten, som ble oppdaget i Colombia i januar i år.

    My-varianten, også kjent som B.1.621, ble ført opp på WHOs overvåkingsliste den 30. august, etter å ha blitt oppdaget i

    I Storbritannia er det registrert 32 tilfeller av varianten, ifølge avisa.

    Ifølge WHO består My-varianten av en rekke ulike mutasjoner, som indikerer at den kan være mindre utsatt for den immunbeskyttelsen mange har fått.

    Forskere og helsemyndigheter ønsker nå mer kunnskap om hvorvidt My-varianten er mer smittsom, eller forårsaker mer alvorlig sykdom enn deltavarianten, som er dominerende i store deler av verden.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Hva er detta for tøv, er man nærkontakt skal man i karantene, nå har men derimot mulighet til å teste seg ut av karantenen med en hurtigtest. Det er ingen som er utvist.
    Som sagt, forbehold om at historien er riktig gjengitt, dvs testnekt = utviselse.
    Saken kan stille seg noe annerledes dersom det er snakk om en kjent nærkontakt som ikke vil forholde seg til situasjonen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man holder seg vel hjemme fra skolen med meslinger også inn til man er dokumentert smittefri? Problemet her er jo at Covid kan være asymptomatisk. Men man kan jo også være smittsom med meslinger før man blir merkbar syk.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan synes du dette bør vurderes i forhold til retten til å få skolegang for barn? Den er grunnlovsfestet endatil.
    "grunnleggende opplæring" ≠ skolegang. Det er lov med privat hjemmeundervisning i Norge.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.554
    Antall liker
    7.061
    Hvordan synes du dette bør vurderes i forhold til retten til å få skolegang for barn? Den er grunnlovsfestet endatil.

    Din kommentar er et fint eksempel på hvor skjørt grunnlag antatt grunnleggende rettigheter hviler på i Norge. En nå bortimot ufarlig pandemi og alle prinsipper kastes gladelig på havet.

    Det du sier er mer eller mindre at plikten til å godta vattpinne i nesa er vikigere enn retten til å få gå på skole i Norge. Du kan sikkert kverulere alt du vil på det, men det er den faktiske essensen av utsagnet.
    Rett til liv, trosfrihet og den slags er ufravikelige rettigheter. Verken ytrings, forsamlings eller organisasjonsfrihet er absolutte, for ikke å snakke om rett til skole.

    I henhold til internasjonale standarder og forpliktelser så er nettopp restriksjoner innført med formål om å beskytte «offentlig helse» blant de få som er eksplisitt nevnt som legitime beveggrunner.

    I vurderingen av om en gitt restriksjon er legitim så ligger proporsjonalitetsprinsippet naturligvis sentralt i avveining mellom ulike rettigheter i en gitt kontekst.

    Skal ikke uttale meg om proporsjonaliteten i den aktuelle saken men det er ikke riktig at barns grunnlovsfestede rett til skolegang trumfer alle andre(s) rettigheter, og spesielt ikke om eget valg om ikke å la seg teste kan ha konsekvenser for andres rettigheter, som rett til liv og helse.

    Eller mener du også at du er i din fulle rett til å sende dine unger til skolen med alt fra vannkopper til smittsom hjernehinnebetennelse og røde hunder fordi de har «rett til skolegang»?

    Hva om halvparten av elevene i klassen har forelder med underliggende sykdommer og/eller av medisinske grunner ikke kan ta vaksine? Vil du fortsatt mene at testplikt i en pandemi er en for utilbørlig innskrenkning av en enkelt elevs skolerett (eller hans/hennes foreldres antivaxx-overbevisning) sammenliknet med den økte risiko dette kan medføre for medelever og deres omsorgspersoner?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    [
    "grunnleggende opplæring" ≠ skolegang. Det er lov med privat hjemmeundervisning i Norge.

    Ja, men det er omvendt kausalitet. Skolen kan ikke pålegge barn å ha privat hjemmeundervisning fordi skolen ikke har lyst til å ha en bestemt elev. Man har i utgangspunktet rett til å gå på skolen. Når barn ikke møter opp uten at det er meldt fravær med gyldig driver endatil skolen oppsøkende virksomhet for å få barna på skolen. Den strenge innstrammingen i fraværsreglene i Oslo-skolen for noen år siden bunnet delvis i at barn ble sendt på koranskole noen måneder i hjemlandet (det var selvsagt aldri brukt i det offielle begrunnelsen).

    Det plager ikke meg (eller mine barn) at det er testing og karantene og det andre på skolene innimellom, det er ikke det. Jeg reagerer imidlertid på at det har gått ganske langt i retning at man godtar omtrent hvasomhelst i smittevernets navn. Det har strengt tatt vært en problemstilling hele tiden og jeg regner med at det vil bli skrevet mange og lange artikler om det i ettertid.

    Rent hypotetisk, ville du sett annerledes på det dersom det var slik at coronatest kun kunne utføres med analprobe?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, men det er omvendt kausalitet. Skolen kan ikke pålegge barn å ha privat hjemmeundervisning fordi skolen ikke har lyst til å ha en bestemt elev.
    Det er riktig, men så er vel også hjemsendelsen begrunnet i smittevern. Når så det er presendens for at grunnleggende opplæring ikke MÅ bety "fysisk oppmøte på skolen" synes jeg ikke det er noe veldig stort problem. Dette er en kaotisk situasjon i utgangspunktet og om én elev har foreldre som ikke vil at ungen skal testes og dermed må holde ungen hjemme tenker jeg alle tåler. Skolen er i utgangspunktet i en paradoksal situasjon der den skal ivareta alles behov samtidig som den ivaretar den enkeltes behov, og sånne saker vil oppstå hundre ganger hver eneste dag – riktignok i ulik grad, med ulike årsaker og konsekvenser.

    Man har i utgangspunktet rett til å gå på skolen.
    Nja, man har rett til grunnleggende opplæring og plikt til å gå på skolen dersom ikke annet er avtalt.

    Det plager ikke meg (eller mine barn) at det er testing og karantene og det andre på skolene innimellom, det er ikke det. Jeg reagerer imidlertid på at det har gått ganske langt i retning at man godtar omtrent hvasomhelst i smittevernets navn. Det har strengt tatt vært en problemstilling hele tiden og jeg regner med at det vil bli skrevet mange og lange artikler om det i ettertid.
    Jeg tenker det er litt sånn at når smittevern sånn i det store og hele går bra, så oppleves det meningsløst fordi konsekvensene uteblir. Tenker det kan være fornuftig å spørre seg hvordan det kunne vært om det hadde vært færre tiltak. Vi har jo fått noen inntrykk fra land der det hele har gått betydelig verre enn her.

    Rent hypotetisk, ville du sett annerledes på det dersom det var slik at coronatest kun kunne utføres med analprobe?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg reagerer imidlertid på at det har gått ganske langt i retning at man godtar omtrent hvasomhelst i smittevernets navn. Det har strengt tatt vært en problemstilling hele tiden og jeg regner med at det vil bli skrevet mange og lange artikler om det i ettertid.
    Det er jo dette som er hele poenget.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Man har i hverfall ingen plikt eller rett til å smitte noen. Det er faktisk straffbart, men corona er vel fortsatt "uncharted water"....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.228
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg reagerer imidlertid på at det har gått ganske langt i retning at man godtar omtrent hvasomhelst i smittevernets navn. Det har strengt tatt vært en problemstilling hele tiden og jeg regner med at det vil bli skrevet mange og lange artikler om det i ettertid.
    Hva tenker du om 1970-tallets obligatoriske pirquet-prøver og BCG-vaksiner? Vet ikke hvor mye rom det var for å nekte da, eller hvilke konsekvenser det fikk om noen var så formastelige at de forsøkte. Det var vel ikke så veldig mange som døde av tuberkulose pr år på det tidspunktet heller.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Hva tenker du om 1970-tallets obligatoriske pirquet-prøver og BCG-vaksiner? Vet ikke hvor mye rom det var for å nekte da, eller hvilke konsekvenser det fikk om noen var så formastelige at de forsøkte.
    Ingen aning, men nå i 2021 så er det i alle fall frivilling om man vil vaksinere seg, noe heldigvis de langt, langt fleste i Norge gjør. Akkurat nå så lurer jeg egentlig mest på om/når det kommer en sterk bevegelse for at man må kunne vise til utført coronavaksinasjon for alt mulig. Så vidt jeg vet har f.eks ikke arbeidsgivere anledning til å kreve eller sjekke vaksinasjon hos ansatte, muligens med noe unntak for enkelte deler av helsevesenet. Siden jeg og vi har vaksinert oss spiller jo slikt ingen særlig praktisk rolle for oss personlig, men det er jo ikke det samme som at problemstillingen ikke er interessant rent prinsipielt.

    Jeg synes ikke det er spesielt kontroversielt å mene at overton-vinduet for hva man skal kunne gjøre ift til smittsom sykdom er flyttet veldig langt det siste halvannet året og er sånn sett noe spent på hva som skjer f.eks neste gang det blir influensasesong eller noe annet av det vanlige som sirkulerer nå og da. Normalt har jo samfunnet som helhet gitt realtivt blanke i tusenvis av sykehusinnleggelser og rundt tusen dødsfall årlig, jeg blir egentlig overrasket om man lar dette passere like ubemerket neste gang.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Menneskerettigheter er tydeligvis svært enkelt å sette til side under corona. Man syns altså at det er helt på sin plass å nekte barn å komme på skolen, siden "smittevern" trumfer alt.

    I Trondheim, smittepølen framfor noen, testes elever hver eneste gang en medelev tester positivt. Det innebærer opp til flere tester daglig for enkelte. Klasser, trinn og skoler hives summarisk i karantene. For hva? Smitte? Alvorlig sykdom? Død?

    I dag er det registrert 3 innlagte i Trøndelag. 2 ned fra i går. Det finnes ingen alvorlig situasjon eller noe som helst grunnlag for hverken dette test/karantene- regimet kommunen bedriver eller å nekte studenter sosial omgang. Det vil igjen si at disse tiltakene er ulovlige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.228
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke det er spesielt kontroversielt å mene at overton-vinduet for hva man skal kunne gjøre ift til smittsom sykdom er flyttet veldig langt det siste halvannet året og er sånn sett noe spent på hva som skjer f.eks neste gang det blir influensasesong eller noe annet av det vanlige som sirkulerer nå og da. Normalt har jo samfunnet som helhet gitt realtivt blanke i tusenvis av sykehusinnleggelser og rundt tusen dødsfall årlig, jeg blir egentlig overrasket om man lar dette passere like ubemerket neste gang.
    Kanskje, men det er nesten like interessant å se i hvilken grad det samme vinduet er flyttet i motsatt retning på litt lengre tidshorisont. Samfunnet tok knekken på kopper, tuberkulose og polio gjennom inngripende testing og obligatoriske vaksinasjonsprogrammer. Så var det en periode da dette ble gradvis et fjernt minne, samtidig med utbredelsen av langt mer individualistiske idealer om selvrealisering og whatnot. Det kan virke som om folk nå har etablert en opplevd «rett» til å sette sine egne mer eller mindre velfunderte forestillinger foran samfunnets interesser. Det er ikke smittevernet som er nytt, men at antivaxxere nå forventer å bli tatt på alvor.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    BCG vaksineringen ble vel avsluttet i Norge i 2009 eller deromkring. Vi var da, så vidt jeg vet, et av de siste landene som holdt på med dette.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Byllepest (svartedauden) ble gjenoppdaget tidligere i sommer. Et ektepar fra Mongolia spiste rå nyrer eller lever fra et murmeldyr.... postet tidligere et sted.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Byllepest (svartedauden) ble gjenoppdaget tidligere i sommer. Et ektepar fra Mongolia spiste rå nyrer eller lever fra et murmeldyr.... postet tidligere et sted.
    Det er ganske vanlig. Dukker opp her og der innimellom.

    Bubonic plague - Wikipedia

    Globally between 2010 and 2015, there were 3,248 documented cases, which resulted in 584 deaths.[1] The countries with the greatest number of cases are the Democratic Republic of the Congo, Madagascar, and Peru.[1]

    For over a decade since 2001, Zambia, India, Malawi, Algeria, China, Peru, and the Democratic Republic of the Congo had the most plague cases with over 1,100 cases in the Democratic Republic of the Congo alone. From 1,000 to 2,000 cases are conservatively reported per year to the WHO.[28] From 2012 to 2017, reflecting political unrest and poor hygienic conditions, Madagascar began to host regular epidemics.[28]

    Between 1900 and 2015, the United States had 1,036 human plague cases with an average of 9 cases per year. In 2015, 16 people in the Western United States developed plague, including 2 cases in Yosemite National Park.[29] These US cases usually occur in rural northern New Mexico, northern Arizona, southern Colorado, California, southern Oregon, and far western Nevada.[30]

    In November 2017, the Madagascar Ministry of Health reported an outbreak to WHO (World Health Organization) with more cases and deaths than any recent outbreak in the country. Unusually, most of the cases were pneumonic rather than bubonic.[31]

    In June 2018, a child was confirmed to be the first person in Idaho to be infected by bubonic plague in nearly 30 years.[32]

    A couple died in May 2019, in Mongolia, while hunting marmots.[33] Another two people in the province of Inner Mongolia, China were treated in November 2019 for the disease.[34]

    In July 2020, in Bayannur, Inner Mongolia of China, a human case of bubonic plague was reported. Officials responded by activating a city-wide plague-preven
    tion system for the remainder of the year.[35] Also in July 2020, in Mongolia, a teenager died from bubonic plague after consuming infected marmot meat.[36]
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Veldig interessant doku om svartedauden.....


    History of the Black Death - Full Documentary

    The story of the Black Death is the story of a perfect storm. A massive pandemic and plague that devastated humanity. It is the tale of a lethal bacterium that had a powerful vector of transmission and found just the right conditions to kill off an estimated 200 million people world wide. This is the full documentary, chronicling it's incredible spread through Europe.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Presis.
    Det skal tungtveiende årsaker til for å utvise elever fra en grunnleggende rettighet til utdannelse. Det er statens fordømte plikt å sørge for at barn kan gjennomføre. Den aktuelle utviselsen (gitt at den er riktig gjengitt, selvsagt!) må da være et åpenbart lovbrudd fra skolens side. Nekter du å måle feber, hjerneaktivitet elle virus i kroppen, kan det ikke føre til utviselse, med mindre det er innført unntakstilstand!
    Hva er så den tungtveiende grunnen til å ikke ta en Corona test??
    Latterlig obsternasighet …
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Om enkelte i Trondheim må testes flere ganger daglig så har dere et problem med testene (eller trøndere).
    Reglene, og de må man alltid følge- uansett, er slik at elever må testes hver eneste gang en såkalt nærkontakt er smittet. Da blir det selvsagt slik, for regler er regler, og hodet er det blitt forbudt å bruke.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Hva er så den tungtveiende grunnen til å ikke ta en Corona test??
    Latterlig obsternasighet …
    I mine øyne finnes INGEN tungtveiende årsaker til dette.
    Men som nevnt spiller det liten rolle hva du eller jeg mener om det, man kan ikke under noen omstendighet true med sanksjoner for å tvinge gjennom noe slikt, det er bare ikke innafor i noe perspektiv. Vi ser tross alt på en (for ungdommen) sykdom med liten eller neglisjerbar faregrad.

    Så kan du og jeg mene at det er helt på trynet å motsette seg en sånn filleting, men det er som sagt ikke poenget her.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I mine øyne finnes INGEN tungtveiende årsaker til dette.
    Men som nevnt spiller det liten rolle hva du eller jeg mener om det, man kan ikke under noen omstendighet true med sanksjoner for å tvinge gjennom noe slikt, det er bare ikke innafor i noe perspektiv. Vi ser tross alt på en (for ungdommen) sykdom med liten eller neglisjerbar faregrad.

    Så kan du og jeg mene at det er helt på trynet å motsette seg en sånn filleting, men det er som sagt ikke poenget her.
    Enig. Uavhengig av hva man selv måtte mene, finnes det ingen hjemmel for dette. Og rektor kan ikke opptre som både lensmann, prest, dommer og lege.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    De kan sikkert sende resten av klassen hjem da så er prinsippene til gutten som ikke ville ta testen ivaretatt :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De kan sikkert sende resten av klassen hjem da så er prinsippene til gutten som ikke ville ta testen ivaretatt :)
    Trenger ikke sende hjem noen; uhyre få unge blir alvorlig syke. Da er heller ikke dette test/karantene- regimet forholdsmessig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Trenger ikke sende hjem noen; uhyre få unge blir alvorlig syke. Da er heller ikke dette test/karantene- regimet forholdsmessig.
    Dette testregimet handler selvsagt ikke om de unge.

    Det handler om at de unge kan komme til å smitte enkelte 60-åringer etterpå. Og det er totalt uakseptabelt ifølge 60-åringene som lager reglene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette testregimet handler selvsagt ikke om de unge.

    Det handler om at de unge kan komme til å smitte enkelte 60-åringer etterpå. Og det er totalt uakseptabelt ifølge 60-åringene som lager reglene.
    Helt klart.

    Derfor sa jeg i vår "heia russen" og nå; "til helvete med disse stakkarslige 50- 60 åringene".

    Sett dere selv i karantene, og la barn og unge være i fred!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn