Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er fortsatt like spent på hva kommunene gjør når vi er ferdige med vaksineringen og folk fortsatt blir smitta og syke.
    Dessverre er ikke jeg veldig spent. Når man fortsatt kun ser på smittetall og ikke alvorlig sykdom, vil jo tiltak fortsette.

    Forresten er det jo festlig at man kan holde igang parallelle debatter her. Et resultat av all den tåpelige ignorering som pågår.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du er sprøyte gal
    Og det skulle liksom være et argument fra «evidence-based medicine»? Da får du heller legge frem legeattest på mine vegne.

    For noen dager siden etterlyste du argumenter om innholdet i det du skrev og ikke om din motivasjon, sinnstilstand, etc. Hva hendte med det fra din egen side?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.555
    Antall liker
    9.727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor det? Det er relativt åpenbart for oss alle hvem som ikke makter åpenbart enkle regnestykker og tror på eventyrfortellinger her. Du har jaggu lite å fare med Khanate hvis dette er det eneste du klarer å vrøvle ut av deg når du blir møtt med uomtvistelig fakta. Case closed tenker jeg vi sier.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Om det er noe du vil ha gjort så gjør det selv. Så slipper du fortelle andre her i forumet hva de skal gjøre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.555
    Antall liker
    9.727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Regnestykkene har du fått. De er enkle, og du har jo høy IQ. Og det eneste du kan svare er at den som presenterer de er sprø selv om du er for evidence based medicine. Du har konsistent vist en total mangel på evne til å forstå selv ganske enkle regnestykker dessverre og å sette de på repeat vil nok ikke være til hjelp for deg. Asbjørn har satt de pent opp for deg så bare les det i stedet for å innbille deg at han er sprø. I det hele tatt, slutt å innbille deg ting......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om det er noe du vil ha gjort så gjør det selv. Så slipper du fortelle andre her i forumet hva de skal gjøre.
    Jeg er fullt i stand til både å finne tallene, forstå dem, og regne på relativ risiko. Men jeg tenker at det er mer pedagogisk om du gjør regneøvelsen selv heller enn å få presentert tall jeg har regnet ut for deg. Du står selvsagt helt fritt til å avvise hele øvelsen hvis du ikke vil eller kan håndtere noe slikt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Saklig, eller behov for PR ?
    Ikke godt å si. Han har jo rett i at myndighetene har kastet kortene, uten å si det rett ut. Så har de overlatt det hele til kommunene, der stadig flere ser smitte som alvorlig.

    Eller så kan han jo være av de leger som kun ser smitte, uten å se til alvorlig sykdom. Finnes jo et par av de også....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.088
    Antall liker
    2.544
    Ikke godt å si. Han har jo rett i at myndighetene har kastet kortene, uten å si det rett ut. Så har de overlatt det hele til kommunene, der stadig flere ser smitte som alvorlig.

    Eller så kan han jo være av de leger som kun ser smitte, uten å se til alvorlig sykdom. Finnes jo et par av de også....
    Er det ikke det du har ønsket hele tiden da, at dette skal ligge hos kommunene slik at man slipper "like tiltak over hele landet"? Det er jo kommunene som har hjemmel i smittevernloven til vedta lokale tiltalt og forskrifter
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg er fullt i stand til både å finne tallene, forstå dem, og regne på relativ risiko. Men jeg tenker at det er mer pedagogisk om du gjør regneøvelsen selv heller enn å få presentert tall jeg har regnet ut for deg. Du står selvsagt helt fritt til å avvise hele øvelsen hvis du ikke vil eller kan håndtere noe slikt.
    Jeg er usikker på hvilke tall jeg skulle sette inn i regnestykket. Uansett, for gruppen hvor 0,4% dør ved infeksjon: jeg er temmelig sikker på at man greit kan sorterere ut hvem i denne aldersgruppen som er i risikogruppen. I seneste oversikt fra CDC (som jeg har sett) hadde 94% av de omkomne flere "comorbidities". Om jeg ikke husker feil så hadde man i snitt over 2,6 comorbidities utover covid.

    Redaktøren i BMJ funderer litt over tallene som er presentert: https://blogs.bmj.com/bmj/2021/08/2...he-first-full-approval-of-a-covid-19-vaccine/
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er usikker på hvilke tall jeg skulle sette inn i regnestykket. Uansett, for gruppen hvor 0,4% dør ved infeksjon: jeg er temmelig sikker på at man greit kan sorterere ut hvem i denne aldersgruppen som er i risikogruppen. I seneste oversikt fra CDC (som jeg har sett) hadde 94% av de omkomne flere "comorbidities". Om jeg ikke husker feil så hadde man i snitt over 2,6 comorbidities utover covid.

    Redaktøren i BMJ funderer litt over tallene som er presentert: https://blogs.bmj.com/bmj/2021/08/2...he-first-full-approval-of-a-covid-19-vaccine/
    Men du var tydeligvis sikker på at Malone’s tall var relevante, enda de ikke engang skilte mellom kjønn.

    Ja, det finnes detaljerte oppstillinger over «comorbidities», og du finner en del slike tall i linkene jeg la ut i et tidligere innlegg. Overvekt er en av dem. Du må gjerne anta f eks mann, 55-60 år, gjennomsnittlig vekt (dvs lett overvekt), normalt blodtrykk for
    alderen, blodtype A, ikke-røyker, normalt god helse etc etc om du vil finregne på risiko ved infeksjon. Anta gjerne også at det er delta-varianten som banker på døren. Da vil du få et tall for risiko ved å bli utsatt for viruset første gang, i størrelsesorden 0,4 % sjanse for å møte mannen med ljåen. Eksakt utfall vet man dessverre ikke før man har prøvd. Genetikken i hvem som blir alvorlig syk og hvem som ikke blir det er ikke godt nok forstått ennå, og vil neppe bli det med det første.

    Øvelsen for din del er egentlig å oversette din vaksinefrykt til tall. Anta gjerne at det er snakk om Pfizer-vaksinen, siden den ser ut til å ha best datagrunnlag. Hva er sannsynligheten for at samme mann dauer som direkte resultat av å få to doser Pfizer-vaksine? Hva er ny sannsynlighet for dødsfall ved covid-smitte etter vaksinering? Hva er sannsynligheten for å bli utsatt for slik smitte i løpet av en viss periode, f eks ett år? Hva er da den relative risikoen over det neste året ved å være vaksinert vs å ikke være det?

    Evidence, please. Det er du som snakker om å veie risiko mot hverandre. Vis oss at du forstår hva du selv skriver.

    Det er ellers ingen stor overraskelse at immuniteten avtar med tid. Jeg har sagt i over ett år at endgame her vil være et endemisk virus som går i årlige bølger og en årlig oppdatert vaksine på samme måte som influensa. F…nskapet muterer og immunsystemet glemmer. Andre coronavirus kommer tilbake med ca to års intervall. Ser ikke helt hvorfor dette skulle være annerledes.
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Kan hjelpe Khanate med noen tall...fra en dagsfersk kilde..

    Market-Ticker-Nad - The Market Ticker


    That's the bad news; if you take repeated shots and the risk does not bleed off then eventually you will kill yourself. If, for example, the risk on the first shot is 1/100,000 (extremely rare), on the second 1/10,000 (that's a bad pattern) and the risk does not bleed off over the space of three or four months then the risk from the third is 1/1,000 (that's 0.1% and quite nasty) while the risk from a fourth jab rises to 1% at which point you're in the ballpark for a severely morbid person when it comes to Covid-19 infection itself killing them. The fifth jab would put the risk of getting screwed at ten percent, which is approximately the rate of death from the original SARS and the sixth would be odds-on as literal suicide.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du må gjerne vise hvilke formler for sannsynlighetsregning de der bruker. Det er bare ikke slik regnestykket fungerer. Tallene er tatt rett ut av løse luften.

    Når du har gjort det kan du også ta Malones tabell over «survival rates», starte med en person på 25 år, regne med at man blir smittet hvert fjerde år eller så, regne ut sannsynligheten for å bukke under for hver enkelt gang gitt vedkommendes alder på det tidspunktet, og så summere den opp over gjenværende forventet levetid. Vi antar at vedkommende ikke blir vaksinert. Hva blir livstids sannsynlighet for å stryke med av viruset før eller senere?
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    That's the bad news; if you take repeated shots and the risk does not bleed off then eventually you will kill yourself.
    Det er det samme som å si: Hvis du kjøper lottokupong hver uke, og the risk does not bleed off så vinner du til slutt storgevinsten. Dessverre er det ikke sånn…
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.088
    Antall liker
    2.544
    Det der tøyser hører vel hjemme på 4 eller 8chan?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.555
    Antall liker
    9.727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den kule fyrens kilde er på det tilsvarende nivået....

    Multipliser et tall som er mikroskopisk lite med uendelig, så får du fort noe som er >1.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ser ut som han "Market- Ticker" har regnet 10- doblet risiko for hvert nye stikk. Er kanskje noe han har tatt ut fra luften, men poenget hans er vel at vi ikke vet risikoen ved å ta flere vaksinedoser og at vi kan ta utgangspunkt i hva som helst i grunn.

    Vel. Hva om man tar en vaksinedose hvert 4,5 år?
    Regner da 100% beskyttelse i et halvt år fra vaksinen (sikkert generøst å anta).
    Da blir man smittet nesten like mange ganger som den uvaksinerte (hvert 4,5 år).
    Og har i tillegg vaksinerisikoen, som ikke er så lett å kalkulere. Og risiko fra at fremtidige virusvarianter kan gi ADE eventuelt?
    (Og så er det visst nok noe som heter Mareks disease som kan ramme de uvaksinerte pga vekselvirkning med de vaksinerte.)

    Vi vet lite om hvilke mutanter og vaksiner vi kan vente oss i fremtiden, men på kort sikt kan man kan for eksempel vurdere de litt over 800 C19-dødsfallene til nå (som for det meste rammer de som er mye eldre enn meg) opp mot ca 2500 alvorlige vaksinebivirkninger (som kanskje er mer jevnt aldersfordelt).
    Statistikk for long- covid etc finnes vel ikke en gang, det er kanskje det som er mest relevant å vurdere mot alvorlige vaksinebivirkninger.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.555
    Antall liker
    9.727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er langt flere som er vaksinert enn som er smittet. Bare for å nevne noe.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.300
    Antall liker
    9.542
    Torget vurderinger
    2
    Ta det helt med ro @Kule-Trygve Jeg har tatt vaksine hver år siste 40år og aldri merket noe bivirkning. Men Brasiliansk bihulebetennelse det har jeg fått. Men neppe pga vaksinene, heller pga air-conditioning på Air France t/r Rio

    Pussig hvordan folk som generelt er friske er mer redd for medisin enn sykdommer som er ganske så ille. Da skulle de prøve en skikkelig sykdom om de ikke har hatt det før, gjerne en uhelbredelig en . Da tenker jeg pipen får en annen lyd…
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Ok. Det har man jo forsøkt på i tusenvis av år så jeg lukter en lang tråd. Men for all del.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Det er minst to her som er fullstendig immune mot ethvert argument som er basert på nøkterne fakta.
    (Selv om de har fått de servert med teskje.)
    Bare la de ta ormekuren sin nå, så blir alt bra.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    De som nekter å ta vax samt de som kjemper mot vax burde pålegges å gå med Dorkestjerne så vi det hvor vi hare´m.....

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er målet, sånn egentlig?
    Si det. Kanskje at selv de vanvittigste påstander lett blir til «sannheter» i folks hoder hvis de bare får stå uimotsagt mange nok ganger, og at jeg ikke er villig til bare å la det passere på temaer jeg tilfeldigvis kan noe om. Og jeg kan nok litt mer om sannsynlighetsregning enn gjennomsnittspersonen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som han "Market- Ticker" har regnet 10- doblet risiko for hvert nye stikk.
    Ja, han startet med å finne på et tall ut av løse luften, viftet litt med hendene mens han sa «and the risk doesn’t bleed off» (hva det nå enn måtte bety), og så ganget han tallet sitt med 10 pr gang. Det gir en sannsynlighet på 10000 % etter åtte doser, og bare det burde være et ganske kraftig hint om at det der er bare tull.

    Til sammenligning ble Astra Zeneca-vaksinen stoppet etter ca 10 rapporter om alvorlige bivirkninger på ca 10 millioner satte doser. Det er 1/1000000. Hvordan den figuren tror at selv det første tallet hans, ti ganger høyere som det er, har noen som helst bakkekontakt er et mysterium. Når han så ganger med 10 igjen og igjen har han hverken kontakt med virkeligheten eller med matematikken.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dersom man tror at måten å snu vaksinemotstandere på er å slå de i hjel eller søvndysse de med tall, så lykke til.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det vil alltid finnes noen som ikke er mottagelig for den enkleste logikk, derav.....


    MOT DUMHETEN KJEMPER SELV GUDENE FORGJEVES
    8. oktober 2019Hans A. Tvedtdumhet, Friedrich Schiller, Jens Bjørneboe, Lorentz Dietrichson, Religion, Sverre Mitsem



    engelsk: against stupidity, the gods themselves struggle in vain;
    tysk: mit der Dummkopfheit kämpfen Götter selbst vergebens

    Resignert uttrykk for at dumskapen er uovervinnelig. Det er vel mye som tyder på at utsagnet er rett, men det ytres oftest av ufyselige og selvgode mennesker, så det er qv og til litt vanskelig å gi sin fulle tilslutning.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man tror at måten å snu vaksinemotstandere på er å slå de i hjel eller søvndysse de med tall, så lykke til.
    den er mer enn litt lett uforståelig. av og til er tall noe som har med fakta å gjøre… da er det greit å bruke tall når andre dikter fakta!

    du etterlyser jo logikk og meningsfull matematikk…
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Q Cultist Claims COVID Is A Hoax Even As He Died From The Disease

    A prominent Q personality has died from COVID-19, but he continued to deny that the disease was real even as he succumbed to it. His followers now believe that he was murdered by the doctors in order to make Florida governor Ron DeSantis look bad. This might be the proof we need to finally realize that there is just no way to reach some of these people, and it might not even be worth it to waste our time on them

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    den er mer enn litt lett uforståelig. av og til er tall noe som har med fakta å gjøre… da er det greit å bruke tall når andre dikter fakta!

    du etterlyser jo logikk og meningsfull matematikk…
    Joda, men jeg tviler på at selve motstanden mot vaksiner ligger i tallene. Ei heller vil tallene omvende de.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn