Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Khanate

    Gjest
    Ser stadige oppslag i mediene om oppblomstring av smitte, ny lambda variant som skal være mer smittsom, og vaksiner som mister futten etter 6 måneder. Regner med at det blir ny lock-down og utrulling av booster-jabs i løpet av høsten/vinteren, uansett vaksinestatus i landet. Jeg mistenker at den siste innspurten i smitteverntiltakene kan bli lang.
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Klar tale fra en sørlending:
    «Erfaringen vår er at de yngste driter i regelverket rundt korona. De er ikke redde for å bli syke selv, og viser lite respekt for mine ansatte, sier Sigmund Rose.

    Ikke helt så enkelt vel? Knapt noen blir alvorlig syke lengre, og kun 4-5 har dødd de siste 3- 4 måneder. Samtidig er vaksjonasjonsgraden skyhøy. Begrunnelsen for inngripende tiltak var fra begynnelsen av "press på helsevesenet". Den begrunnelsen kan ikke lengre benyttes. Da er det kanskje på tide å si at nok er nok, hva gjelder tiltak.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Nå har Norge begynt med miks av Pfizer og Moderna, ettersom vi har manglel på førstenevnte. Jeg fikk innkallelse til Moderna som vaksine nr.2 etter at jeg har fått Pfizer som første dose. Jeg spurte vaksinekontoret om dokumentasjon, ettersom at Pfizer på egne nettsider kun anbefaler å mikse ved nødsituasjoner.

    Vaksinekontoret lenket til en VG-artikkel..

    Med andre ord, ikke veldig tilittsvekkende.

    Videre undersøkelser viser at det er få eller ingen data på å mikse disse to. I teorien er de like, og man kan anta at det er trygt. Men, ingen av vaksinene er testet eller ment for å mikses iht. produsentene. De har blant annet ulike metoder på hvordan de leverer mRNA til immunforsvaret (enkelt sagt).

    Etter å ha lest på tilgjengelig, eller fravær av tilgjengelig informasjon, så konkluderte jeg med å utsette til at jeg får riktig vaksine.

    Noen andre med samme vurderinger eller tanker?
    Det virker ikke veldig skummelt å blande, snarere tvert imot.


     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Hva var det med det å ikke kunne vise respekt du ikke forstår?
    Viser til Lars Eriks svar over, #29403. Det bør ikke være så veldig vanskelig å forstå;) Jeg tror fremdeles det er mange som er så gamle her inne at de har glemt hvordan det var å være ung.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Jeg er hvertfall ganske sikker på at FHI og legemiddelverket har rimelig kontroll på akkurat dette spørsmålet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg er hvertfall ganske sikker på at FHI og legemiddelverket har rimelig kontroll på akkurat dette spørsmålet.
    De sier vel selv at det ikke finnes noen studier på det men det er prøvd ganske mange steder forsåvidt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    De sier vel selv at det ikke finnes noen studier på det men det er prøvd ganske mange steder forsåvidt.
    Canada har jo holdt på en stund. Vaksinene er godkjent for miksing i ganske mange land, alle studiene som er gjort, som riktignok er små viser at det er ganske uproblematisk.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.504
    Torget vurderinger
    4
    Stemmer som morbid sier. Jeg jobber i ett Canadisk selskap og flere av kollegene mine har fått mikset vaksinene når jeg tenker meg om. Min nærmeste sjef fikk først Moderna og så Pfizer. Ikke hørt noe negativt. Han er i slutten av 40 årene. Prioritert pga Kona er i behandling for kreft.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Meanwhile in USoFA....

    Florida COVID HELL, New Case & Hospitalization Record

    --Florida becomes COVID hell with record new case numbers and a new record for hospitalizations as Governor Ron DeSantis tries to ban most public health guidelines
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    II

    Florida Doctors Say That Ron DeSantis (Florida guvernør) Is A National Embarrassment

    Doctors and other medical professionals in the state of Florida are speaking out against Republican governor Ron DeSantis for allowing Florida to be consumed by COVID. DeSantis has done everything possible to create the perfect breeding ground for the virus, and the state is once again at the point of having hospitals overflowing with patients as we watch tens of thousands of new cases pop up each and every week. Ring of Fire's Farron Cousins explains what is happening and why everyone should be paying attention.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En lenke sier det ja, men om du leter litt så ser du at WHO sier at det er ingen data på å mikse mRNA vaksiner. Pfizer anbefaler det ikke med mindre det er nødsituasjon (høyt smittetrykk).
    Pfizer ville vel ikke anbefale noen å kjøpe fra konkurrenten uansett? I mitt hode ser det bare ut som en fordel å bruke to forskjellige mRNA-vaksiner. Ser ikke problemet med å blande.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser stadige oppslag i mediene om oppblomstring av smitte, ny lambda variant som skal være mer smittsom, og vaksiner som mister futten etter 6 måneder. Regner med at det blir ny lock-down og utrulling av booster-jabs i løpet av høsten/vinteren, uansett vaksinestatus i landet. Jeg mistenker at den siste innspurten i smitteverntiltakene kan bli lang.
    Ny nedstengning tror jeg ikke noe på. Når tilstrekkelig mange er tilstrekkelig godt beskyttet vil det ikke være behov, vilje eller aksept for strenge restriksjoner bare for å beskytte de få gjenværende vaksinenekterne. Det er ingen som vil stenge ned Oslo-området av hensyn til en håndfull «skeptikere». De får isolere seg selv på avsides småbruk og spise C-vitamin med skje fra spann om det er det de tror på. For oss andre er risikoen innenfor akseptabelt nivå, også med delta- og lambda-varianten i omløp. Helt grunnleggende smittevern som å vaske hender og holde seg hjemme hvis man er syk er nok likevel kommet for å bli.

    Etter hvert vil nok immuniteten avta og viruset mutere videre. Andre corona-virus har det med å komme igjen i bølger ca annethvert år. Det vil nok dette viruset også gjøre i en uvaksinert befolkning. Hvor lenge immuniteten fra vaksinene virker og hvor effektive de vil være mot fremtidige varianter vet vi naturlig nok ikke ennå. Jeg tipper fortsatt at endgame her er et oppdatert booster shot med et par års mellomrom, omtrent som med influensavaksinen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ledende republikanere der og flere andre steder/stater sprer desinformasjon mot vaksinering, munnbind etc for at ikke Biden skal kunne nå fram med sine faglig baserte råd. High Five...

    Gjelder andre stater og.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Ny nedstengning tror jeg ikke noe på. Når tilstrekkelig mange er tilstrekkelig godt beskyttet vil det ikke være behov, vilje eller aksept for strenge restriksjoner bare for å beskytte de få gjenværende vaksinenekterne. Det er ingen som vil stenge ned Oslo-området av hensyn til en håndfull «skeptikere». De får isolere seg selv på avsides småbruk og spise C-vitamin med skje fra spann om det er det de tror på. For oss andre er risikoen innenfor akseptabelt nivå, også med delta- og lambda-varianten i omløp.

    Etter hvert vil nok immuniteten avta og viruset mutere videre. Andre corona-virus har det med å komme igjen i bølger ca annethvert år. Det vil nok dette viruset også gjøre i en uvaksinert befolkning. Hvor lenge immuniteten fra vaksinene virker og hvor effektive de vil være mot fremtidige varianter vet vi naturlig nok ikke ennå. Jeg tipper fortsatt at endgame her er et oppdatert booster shot med et par års mellomrom, omtrent som med influensavaksinen.
    C-vitamin virker, det er derfor andre pattedyr produserer det i kroppen, og de produserer mer når behovet er der. Hvor mye man trenger kan sikkert diskuteres. Linus Paulings forskning burde fortsatt stå. BTW han har en nobelpris i kjemi. Hvor mange her inne kan skryte av noe lignende?

    Om min spådom blir rett finner vi ut i løpet av noen måneder. Om pandemien var reell tror jeg fokuset ville ha vært på døde og intensivpasienter. De fleste som tester seg oppsøker en kommunal teststasjon så de er langt i fra alvorlig rammet.

    Viruset er kommet for å bli, og folk kommer til å dø av det også i fremtiden, vaksiner eller ei. Når vi er gamle og slitne fungerer naturligvis ikke immunforsvaret like bra som i ungdommen. Det er begrenset hva vaksiner kan gjøre for å endre på dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Får andre pattedyr virusinfeksjoner når de selv produserer C-vitamin i kroppen? Mink, for eksempel, eller flaggermus?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Et litet overblikk over "No Vax" republikanske politikere, se gjerne hele fra starten. Hvor dumme går det an å bli, Burde starte på 11:28. Deres hjemstater er "blodrøde" som det sies i innslaget.


     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Uten å være spindoctor eller healer... her er noe info fra ca 25 år siden mm.

    Den gode gamle Vitaplexen inneholder det meste av det beste.

    Videre: Det ble utført en del forsøk i Danmark på den tiden for å finne ut om Zink+Selen+C-vit kunne ha en positiv effekt på demens. Forsøkene viste positive erfaringer. Profesjonelt evaluert.

    Utenom det ble det evaluert hvorvidt Zink og Selen kunne ha en positiv effekt vs Amalgamforgiftning. Zink finnes bla i flytende form og kan benyttes til å evaluere dette.

    Kort Nuffed, det finnes en variant av C- vitamin som heter Ester C (det finnes flere typer) som holder seg lenger i kroppen og som samarbeider med Zink og Selen og kontrollerer de frie radikaler bra som man sier i den verden.

    Skulle ikke forundre meg om noe av dette kunne virke positivt mot Covid1...

    Well,....

    Baby Snakes
    Late at night is when they come out
    Baby Snakes
    Sure you know what I'm talkin' about
    Pink 'n' wet
    They make the best kinda pet
    Baby
    Baby
    Snakes

    Looked around
    An' there's a couple right near me
    Baby Snakes
    Maybe I think they can probably hear me
    Pink 'n' wet
    I'll take all I can get
    Baby
    Baby
    Sna-a-a-a-a-a-a-a-a-a-kes, Yeah​
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2

    «Smart « jævel disse virusvatiantene
    Forresten er fullvaksineringen på 33% i Norge iflg NRK i går- dvs ikje skyhøy. Det gir fortsatt gode muligheter for spredning når en dose knapt virker mot Delta, .Syndfolk ikke bryr seg mye om smittevern lengre og tror dette er over. Det er fortsatt grunn å utvise medmenneskelig ansvar ved å ta vaksinen og holde avstand og respektere smittevern og munnbindbruk osv
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Pfizer ville vel ikke anbefale noen å kjøpe fra konkurrenten uansett? I mitt hode ser det bare ut som en fordel å bruke to forskjellige mRNA-vaksiner. Ser ikke problemet med å blande.
    I teorien er jeg enig, og anser risikoen for svært lav, men med en hittil ukjent konsekvens. Det er nok på grensen av å være hysterisk eller overforsiktig å utsette, men får Pfizer i tidlig september, så det betyr ikke noe i praksis for meg.

    Rasjonale er at selv tilsynelatende trygge vaksiner basert på en velkjent vaksineteknologi som AZ viste seg å ha komplikasjoner. Ettersom det ikke er utført studier på å blande mRNA vaksiner så er jeg likevel skeptisk per idag.

    At selskapene har et økonomisk motiv er åpenbart, men så er spørsmålet om det kun er økonomisk motivert å ikke anbefale miks. Jeg foretrekker selv Cocktails i baren.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En av oppfinnerne av mRNA- vaksineteknologien er ganske aktiv på Twitter for tiden.
    (Ja han er antiwaxx i forhold til dagens aktuelle Covidvaksiner.)
    Han sier ihvertfall selv at han er en av oppfinnerne.

    Jeg legger merke til at det han bekymrer seg for i tweeten er ADE, Antibody-dependent enhancement, hvor vaksineringen paradoksalt nok gjør det lettere for viruset. Det skjer f eks med dengue-feber, hvor man kan bli sykere andre gang man blir smittet. Det er også derfor vaksinen sikter på spike-proteinene heller enn proteiner i viruskjernen. Designet for å ikke utløse ADE, på bekostning av en høyere sannsynlighet for at viruset etterhvert muterer til lavere effekt av vaksinen. Etter så mange milloner satte doser covid-vaksine og overraskende god beskyttelse mot alvorlig sykdom også med nye varianter kan man vel rolig legge den ADE-teorien til side. Skjer bare ikke.
    Throughout the pandemic, scientists have been looking for ADE associated with SARS-CoV-2, but so far they haven't found any cases of it, noted Lichty.

    "This coronavirus may already be sufficiently adapted to humans, so that if it does get into macrophages via a non-neutralizing antibody interaction, it may not allow the macrophage to produce enough cytokine to cause an obvious pathology," he said.

    Newer Vaccines Are Safer
    Despite hesitancy about the relative newness of mRNA and adenoviral vector vaccines, these vaccines, in fact, have better safety profiles in terms of ADE than older types of vaccines, according to Bloom.

    "The bottom line is that not only is the new technology faster to respond to a new viral pandemic, but so much safer and much more clearly scientifically designed," he said. "The S protein vaccines are so much cleaner, so much more carefully defined, and so much lower risk. All you're seeing is one protein from that virus. So the chances for ADE are much slimmer than with any of the older ways for making virus vaccines."
    The dramatic plots of the data after even one dose of the vaccines speak for themselves: the trials did hardly saw people getting infected at all after vaccination, and most certainly not with even more severe disease. To the contrary: one of the big features of the vaccines is that across the board they seem to almost totally wipe out the appearance of severe coronavirus symptoms. We’re still collecting data on transmissibility after vaccination and so on (things are looking good, though), but what seems to be beyond doubt is that the vaccinated subjects, over and over, show up with no severe coronavirus cases and no hospitalizations.

    That is the opposite of what you would expect if ADE were happening. Remember, the bad thing about antibody-dependent enhancement is that it leads to more severe disease when you’re exposed again to the pathogen (or when you’re exposed after being vaccinated for it). And we’re just not seeing that. At all. We are, and I am very, very happy to be able to say this, seeing exactly the reverse.
    Da funderer jeg litt på «eksperter» som tydeligvis ser helt bort fra helt åpenbare data.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Ja jeg lurte på hvor lang tid det ville gå før noen plukket det fra hverandre.
    Det jeg lurer enda mer på, er hvorfor og hvordan fornekterne, som gang på gang blir debunked, forklart og opplyst om sine misforståelser, ikke evner å ta inn det som blir dem forelagt, men heller velger å gå videre som om ingenting har hendt.
    Tror vi at Kule-Trygve kommer til å besvare med "å, dette visste jeg ikke, nå har jeg lært meg noe nytt om både vaksine og kildekritikk...", eller tror vi han overser det, og fortsetter som om intet nytt fremkom?
    Tror vi at Khanate vil lese det og si: "jøss, dette var spennende, her lærte jeg noe nytt...!", eller tror vi han kommer til å si at "...det kommer sikkert til å skje noe annet om noen måneder eller år, som viser at alt dere sier er feil..."
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det jeg lurer enda mer på, er hvorfor og hvordan fornekterne, som gang på gang blir debunked, forklart og opplyst om sine misforståelser, ikke evner å ta inn det som blir dem forelagt, men heller velger å gå videre som om ingenting har hendt.
    Tror vi at Kule-Trygve kommer til å besvare med "å, dette visste jeg ikke, nå har jeg lært meg noe nytt om både vaksine og kildekritikk...", eller tror vi han overser det, og fortsetter som om intet nytt fremkom?
    Tror vi at Khanate vil lese det og si: "jøss, dette var spennende, her lærte jeg noe nytt...!", eller tror vi han kommer til å si at "...det kommer sikkert til å skje noe annet om noen måneder eller år, som viser at alt dere sier er feil..."
    Det kan du si men samtidig så «sliter» jeg også litt med dette enorme engasjementet over at noen her i landet velger å antivaxxe, ok de lager litt lyd i forhold til antallet men de er så få at de burde vært utstoppet og har sannsynligvis ingen særlig påvirkning på effektiviteten av vaksineringen. Dessuten så er mitt tips at flere av disse likevel velger å vaksinere seg etter hvert.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Det kan du si men samtidig så «sliter» jeg også litt med dette enorme engasjementet over at noen her i landet velger å antivaxxe, ok de lager litt lyd i forhold til antallet men de er så få at de burde vært utstoppet og har sannsynligvis ingen særlig påvirkning på effektiviteten av vaksineringen. Dessuten så er mitt tips at flere av disse likevel velger å vaksinere seg etter hvert.
    Anti-vaxxingen i seg selv er neppe problemet i dette landet, men det er hele pakka som strekker seg fra faktaresistens ad absurdum via forsvar av alle verdens dummeste påstander, helt over til at Trump var en strålende president.
    Det er hele pakka, og dersom den lidelsen blir en pandemi, da skal vi slite med å finne en funksjonell vaksine!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her i Norge betyr de lite i.f.t Covid, og noen kubber under, som på Hadeland. Deres problem så lenge vi oppnår god beskyttelse mot smittespredning. Det problemet jeg har med det, er mer at den antivitenskapelige holdningen og den uttrykte skepsisen til etablert kunnskap har en tendens til å smitte over på andre områder, samt at dette internasjonalt er et vesentlig større problem. Og Norge er et lite land i verden........

    Disqutabel kom meg i forkjøpet.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det store bildet er en større diskusjon, jeg tenkte antivaxxing her i landet.

    Jeg kjenner forresten kun èn person som ikke vil ta vaksinen, og han er ikke Trump supporter for å si det slik. Han er bare pisseredd alt av bivirkninger han vet at han hadde fått av sprøyta. Men kjenner jeg han rett så tar han sprøyta når han har hentet inn nok opplysninger på hva som kan skje hvis ikke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I noen tilfeller får jeg inntrykk av at det er sprøytestikket i seg selv man er pisseredd for, og så tråler man avkrokene på nett etter ett eller annet obskurt argument man kan bruke for å rasjonalisere sin egen sprøytefobi.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    I noen tilfeller får jeg inntrykk av at det er sprøytestikket i seg selv man er pisseredd for, og så tråler man avkrokene på nett etter ett eller annet obskurt argument man kan bruke for å rasjonalisere sin egen sprøytefobi.
    Å være redd for sprøyter er i det minste en ærlig sak som det går an å jobbe med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn