Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest


    Når man vaksineres, lager kroppen antistoffer mot koronaviruset. Nå kommer legemidler med monoklonale antistoffer på det europeiske markedet.
    Disse kan bli tatt i bruk i Norge i år, ved påvist covid-19.

    Monoklonale legemidler tilfører kroppen kunstige antistoffer mot koronaviruset. Målet er å hindre utvikling til alvorlig covid-19. Legemidlene kan ikke erstatte vaksinering.

    – De kan bli et supplement eller alternativ hos pasientgrupper. Det sier overlege Sigurd Hortemo i Statens legemiddelverk. Han tror legemidler mot covid-19, til bruk utenfor sykehus, vil komme på rekke og rad.

    • Legemidler med monoklonale antistoffer skal brukes raskt etter positiv test. Behandlingen er for dem som ikke har behov for oksygenbehandling. Monoklonale antistoffer (i legemidler) gis intravenøst.
    • Mange antivirale medisiner er også under utvikling. Flere kommer i tablettform. De er lettere å bruke utenfor sykehus. De hemmer viruset i å formere seg til cellene.
    – Hvem vil ha nytte av monoklonale antistoffer?

    – Gevinsten vil være størst hos folk med økt risiko for å utvikle alvorlig covid-19. De kan ha sykdommer som gir økt risiko. Eller de bruker legemidler som svekker immunforsvaret. De som er veldig syke av covid-19 vil trolig ikke ha nytte av behandlingen.

    Behandlingen varer i en halvtime
    EMA (European Medicines Agency) ser på fire legemidler med monoklonale antistoffer. Ingen er godkjent ennå. EMA har gitt en foreløpig anbefaling om bruk. Den kan landene i EU/EØS bruke.

    – Norske leger kan rekvirere de monoklonale antistoffene via ordningen med godkjenningsfritak. Men resultatene fra studiene er foreløpige. I Norge er legemidlene ikke tatt i bruk ennå. Det gjenstår å løse noen utfordringer, sier Hortemo.

    Han sier videre at aktuelle pasienter må fanges opp tidlig nok. Det ser ut til å bli fastlegenes oppgave. Disse legemidlene skal gis intravenøst, kun en gang. Behandlingen varer i rundt 30 minutter.

    Behandlingen krever overvåking. Denikke nødvendigvis gis på sykehus – selv om det ofte vil bli løsningen.

    Kan komme til Norge i løpet av året
    De første legemidlene kan bli godkjent i EU og Norge i løpet av året. Men først må sikkerhet og effekt dokumenteres. Legemiddelverket har bedt Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) om å opprette et fagorgan.

    – Det kan gi råd til fastlegene om bruk av denne typen legemidler og ligge under Helsedirektoratet. Dette regnes som sykehusmedisin, men tilhører allmennmedisinen. Fastlegen skal vurdere bruken, sier Hortemo.

    Statssekretær Saliba Andreas Korkunc sier til Aftenposten at Helse- og omsorgsdepartementet nå ser på hvordan det kan legges til rette for faglig riktig bruk av legemidler mot covid-19 utenfor sykehus.

    Skal brukes med en gang man får symptomer
    – Hva behandles denne pasientgruppen med i dag, de i startfasen av covid-19?

    – De får stort sett ingen legemiddelbehandling i Norge. Det har manglet god dokumentasjon på effekt og sikkerhet for legemidler ved covid-19, sier Hortemo.

    Legemidler som hydroksyklorokin er blitt brukt i USA og Sør-Amerika, favipiravir i blant annet Kina og India, og ivermektin i Sør- og Mellom-Amerika. Et par norske leger har sagt at de tilbyr pasienter med covid-19 denne typen legemidler.

    – Hvem vil kunne få legemidler med monoklonale antistoffer i Norge?

    – For en vanlig frisk, fullvaksinert nordmann er dette lite aktuelt nå. Vaksinering er det viktigste tiltaket. Men dette kan være en hjelp for flere: De som av medisinske årsaker ikke kan ta vaksinen. Eller de som har økt risiko for å utvikle alvorlig covid-19. Vi håper at dette kan redusere andelen som vil bli alvorlig syke, sier Hortemo.

    Ment til ungdom og voksne
    Sotrovimab fra legemiddelprodusenten GSK er et av de fire legemidlene med foreløpig anbefaling. De monoklonale antistoffene binder seg til en del av viruset som er mindre sårbart for mutasjoner.

    – Sortovimab har vist aktivitet i laboratorieforsøk på alle varianter av koronaviruset. Hva det betyr i klinisk praksis vet vi ennå ikke, sier farmasøyt Line Storesund Rondan i GSK Norway.

    Hun sier at legemidlene er ment til behandling av ungdom og voksne med bekreftet covid-19. Det er vesentlig å definere hvilke pasientene som har størst risiko for å utvikle alvorlig covid-19. De vil ha størst nytte av denne type behandling.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Who Knows Watt Tomorrow Brings Or Even This Day.....?

    Det som er helt sikkert er at når man er gammel/eldre og ens samtidige begynner å falle fra skimter man døden i hvitøyet. De som er blitt riktig gamle kan være mette av dage men så lenge de er rimelig friske og raske tror jeg ingen frivillig gir bort en eneste dag. De fleste har familie man ønsker å oppleve mest mulig tid med.

    Når man er ung/yngre tenker man lite på slikt.....




    Ifølge Drammen kommune er det kjent smittevei for seks av syv tilfeller, mens det siste knyttes til utenlandsreise.
    Av de to tilfellene i Lier, knyttes også ett av dem til utenlandsreise.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bergen kommune med pressekonferansen kl. 14 i dag. Da får vi se om tiltak fortsatt kommer på autopilot.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Et råtips herfra sier et eller annet med munnbind og pøbber og sånn. Men det kan selvfølgelig være helt feil.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Et råtips herfra sier et eller annet med munnbind og pøbber og sånn. Men det kan selvfølgelig være helt feil.
    Jeg tror de lærte etter den gangen de involverte nasjonale myndigheter og alt ble stengt.

    For å si det forsiktig. Kommer de ned noe drastiskt nå så kan de dra til helvete. Lavterskeltilbud er alltid det første som ryker ved generelle innstramminger.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et råtips herfra sier et eller annet med munnbind og pøbber og sånn. Men det kan selvfølgelig være helt feil.
    Nordpå ble til og med vaksinerte pålagt å gå i karantene, dersom "nærkontakter" ble smittet. Dette etter klare føringer fra FHI om at dette ikke var forholdsmessig. Lovligheten i det var vel tilnærmet null.

    Munnbind, puber (ingen får meg til å skrive det med "ø"), treningssentre får man neppe noen nobelpris for å gjette. I tillegg arrangementer, besøk hjemme, gruppestørrelse på trening og øvelser innendørs. Samt alvorlige miner og advarsler.
     
    R

    rr30629

    Gjest


    En rekke kommuner har varslet at de snart vil slutte å prioritere folk som ennå ikke har fått første dose i vaksinekøen. I stedet går de i gang med dose to, slik at etternølerne havner bakerst i køen og først vil bli prioritert etter at de andre er fullvaksinerte.

    Dersom gruppen med etternølere hadde vært stor, ville det ha påvirket når vi får flokkbeskyttelse i det norske samfunnet, slik vi ser i andre land.

    I Norge anslår Folkehelseinstituttet at det kun blir en gruppe på rundt 10 prosent som av ulike grunner ikke er vaksinert. Onsdag var det fortsatt flere hundre tusen voksne nordmenn som ikke har tatt første dose, opplyser overlege Preben Aavitsland i FHI.

    Ikke veldig bekymret
    – Noen vil ikke, noen har ikke fått tilbud ennå, noen vil vente, noen er på ferie. Vi får se etter hvert hvor mange som gjenstår. Vi er ikke så veldig bekymret for dette, sier Aavitsland til NTB.

    – All vaksinering bidrar til immunitet i befolkningen, men enda viktigere til beskyttelse av den enkelte vaksinerte. Oppslutningen ser ut til å bli svært høy i alle aldersgrupper, og det blir kanskje bare rundt 10 prosent som av ulike grunner ikke vaksinerer seg, sier Aavitsland.

    Han opplyser at kommunene har fått beskjed om å gjøre ferdig dose en denne og neste uke, og så gå videre til dose to. FHI oppfordrer kommunene til å vise smidighet overfor etternølerne.

    Alle skal med
    – Da blir det fullt trykk på dose to, men vi regner med at kommunene også vil ha plass til etternølerne for første dose. Alle som ønsker vaksinasjon, skal få det, også om de har takket nei tidligere, slår Aavitsland fast.

    I land som USA og Storbritannia har myndighetene vært nødt til å lokke med ting som gratis pizza for å få folk til å ta første dose. Det blir trolig ikke et behov for lignende tiltak i Norge.

    Denne uka rundet vi to tredeler av den voksne befolkningen som nå har fått første vaksinedose.

    – Vi regner med at alle voksne vil ha fått tilbud om andre dose i siste halvdel av september, sier statssekretær Saliba Andreas Korkunc i Helse- og omsorgsdepartementet til NTB.

    – Kan bli krevende
    Assisterende helsedirektør Espen Nakstad sier at det er viktig at alle tar vaksinen når de får tilbud om det.

    – Det er en krevende situasjon hvis det blir flere etternølere nå, men FHI og kommunene koordinerer dette godt. Med det antall doser som er på vei den neste måneden, bør det være nok til alle, sier Nakstad til NTB.

    – Problemet er at etternølere krever mye omorganisering for kommunene. Derfor anbefaler vi alle å ta vaksinen når de får tilbud om det, sier han.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Regjeringen i Storbritannia kunne onsdag kunngjøre at de nok en gang letter på restriksjonene.

    Totalt er det sju land som blir grønne: Tyskland, Solvenia, Latvia, Norge, Romania, Slovakia og Østerrike.

    - Folk kan dra på ferie uten å måtte se seg over skulderen hele tida. Utrullingen av vaksiner har vært den store «game changeren» i å tillate ytterligere åpning av internasjonale reiser, sier transportminister Grant Shapps til Sky News.

    Endringene vil gjelde fra søndag.

    Transportministeren tilføyer at et nytt sett med endringer ikke vil komme før om tre uker.

    - Det kommer ingen nye endringer neste uke eller uka etter, vi håper folk vil nyte ferien, sier Shapps.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nye tiltak i Bergen. Temmelig nært det vi antok.

    Dette er de nye tiltakene

    • Plikt til registrering av gjester på serveringssteder
    • Lik skjenketid inne og ute på serveringssteder
    • Plikt til at det på serveringssteder skal brukes munnbind når folk beveger seg i lokalet
    • Musikk skal justeres slik at folk kan prate med en meter avstand
    • Besøksrestriksjoner på sykehjem
    • Anbefaler at ikke flere enn ti personer samles i private hjem (dette gjelder ikke fullvaksinerte)
    • Anbefaler munnbind i taxi

    Hvor er så vurderingen av faren rundt smitte, nå da de eldste og risikogruppene er vaksinert?

    "Besøksrestriksjoner på sykehjem". De ansatte er fortsatt de som i størst grad bringer smitten inn. Og de blir selvsagt fortsatt ikke rutinemessig testet. Det enkleste, det beste grepet er etter 17 måneder fortsatt ikke tenkt på eller tatt i bruk. Fabelaktig!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.552
    Torget vurderinger
    4
    Ja hva forteller den grafen deg egentlig ? gadd du å se på den ?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Du legger merke til at det er hans egen webside, ikke sant?

    Han er ikke engang nevnt ved navn her:
    Hvorfor ikke det, tror du?
    Joda. For ordens skyld; det er ikke uvanlig at folk og/eller bedrifter skriver om hva de har syslet med her i verden.
    Den eneste grunnen til at jeg bryr meg om hvem som er oppfinner av mRNA vaksinene er at dette er gjort til et hovedpong for å skyte ned Malones advarsel vedrørende mulig ADE forbundet med de nye RNA vaksinene. Og ADE, for de som ikke vet det betyr: Antibody Dependent Enhancement, altså at vaksinene forsterker den sykdommen den er ment å beskytte imot. Når jeg leser om Malones meritter (f.eks. her: https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_W._Malone ) så blir det klart for meg at Malone er bedre rustet til å si noe som helst om viruset, vaksinene og smitteverntiltakene enn samtlige i dette forumet. Jeg mener Malone er utsatt for en drittpakke, men helt uavhengig av det finner jeg det merkelig at en fagmanns betraktninger avskrives pga uenighet om hvem som oppfant mRNA teknologien.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Kan du forklare hvorfor Malone ikke blir nevnt her?


    Denne versjonen stemmer med den jeg leste i DN før jul.
    Det er litt uklart for meg hvorfor nyhetsartikler betraktes som sikre kilder. Det ser ut til at Katalin Karikó og Robert Malone er uenige om hvem som utviklet mRNA vakinene. Og siden noen tidsskrift og fakta-sjekkere har tatt Karikos parti så blir dette en sannhet blant de kildekritiske ekspertene i dette forumet. Og elegant nok så blir da også Malones advarsel om mulige konsekvenser av vaksinen avfeid. Malone har en del på merittlista om vi skal tro Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_W._Malone Er det virkelig utenkelig at han kan se utfordringer med de nye vaksinene som går andre hus forbi?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.587
    Antall liker
    35.514
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda. For ordens skyld; det er ikke uvanlig at folk og/eller bedrifter skriver om hva de har syslet med her i verden.
    Den eneste grunnen til at jeg bryr meg om hvem som er oppfinner av mRNA vaksinene er at dette er gjort til et hovedpong for å skyte ned Malones advarsel vedrørende mulig ADE forbundet med de nye RNA vaksinene. Og ADE, for de som ikke vet det betyr: Antibody Dependent Enhancement, altså at vaksinene forsterker den sykdommen den er ment å beskytte imot. Når jeg leser om Malones meritter (f.eks. her: https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_W._Malone ) så blir det klart for meg at Malone er bedre rustet til å si noe som helst om viruset, vaksinene og smitteverntiltakene enn samtlige i dette forumet. Jeg mener Malone er utsatt for en drittpakke, men helt uavhengig av det finner jeg det merkelig at en fagmanns betraktninger avskrives pga uenighet om hvem som oppfant mRNA teknologien.
    Og det mener du helt uavhengig av det observerbare faktum at ingen, eksakt ingen, tilfeller av ADE har blitt observert med covid, hverken etter gjennomgått infeksjon eller etter vaksine?

    Når noen av oss skyter ned Malones krav på å være «oppfinneren» er det fordi det helt enkelt er feil, og fordi det ble brukt som et argument til autoritet for twitringen hans. Vel, som en tidligere kollega pleide å si: In God we trust, everyone else bring data.

    Det er jo noen millioner mennesker som har hatt sjansen til å demonstrere ADE det siste året, men det skjer bare ikke. Hvor mye data behøver du for å si at hypotesen fra en tidligere forsker i området viser seg å kunne forkastes?

    Vi diskuterte forresten ADE i denne tråden for et års tid siden, hvor jeg skrev at eventuell ADE (som med dengue) ville være et seriøst problem for fabuleringene om «naturlig flokkimmunitet» som verserte på den tiden. Nå, et år senere, har vi nok data til å kunne si at det ikke ser ut til å skje med dette viruset. Det er ikke noe helt nytt som noen trekker opp av hatten først nå.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.883
    Antall liker
    4.322
    Joda. For ordens skyld; det er ikke uvanlig at folk og/eller bedrifter skriver om hva de har syslet med her i verden.
    Den eneste grunnen til at jeg bryr meg om hvem som er oppfinner av mRNA vaksinene er at dette er gjort til et hovedpong for å skyte ned Malones advarsel vedrørende mulig ADE forbundet med de nye RNA vaksinene. Og ADE, for de som ikke vet det betyr: Antibody Dependent Enhancement, altså at vaksinene forsterker den sykdommen den er ment å beskytte imot. Når jeg leser om Malones meritter (f.eks. her: https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_W._Malone ) så blir det klart for meg at Malone er bedre rustet til å si noe som helst om viruset, vaksinene og smitteverntiltakene enn samtlige i dette forumet. Jeg mener Malone er utsatt for en drittpakke, men helt uavhengig av det finner jeg det merkelig at en fagmanns betraktninger avskrives pga uenighet om hvem som oppfant mRNA teknologien.
    Og hvem har skrevet den wikien, mon tro?

    Vanligvis kan hvem som helst editere en wiki, men denne er sperret. Det har (antakelig) vært for mye editering av Malones vaksinebidrag. Sperren oppheves 7. august…..
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Og hvem har skrevet den wikien, mon tro?

    Vanligvis kan hvem som helst editere en wiki, men denne er sperret. Det har (antakelig) vært for mye editering av Malones vaksinebidrag. Sperren oppheves 7. august…..
    Jeg har ikke sett på loggen, men du har rett alle kan editere, og den mest iherdige vinner til sist. En del av merittene burde være mulig å gå etter i sømmene, som f.eks. patenter og publiserte artikler. Du som er så kildekritisk burde kjøre full granskning.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.087
    Antall liker
    2.544

    Som å høre representanter i denne tråden. Nok en "fagperson" som ikke har noe å tjene "på å si det som det er"... Er nok CNN journalistene som har en agenda.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.883
    Antall liker
    4.322
    Det er litt uklart for meg hvorfor nyhetsartikler betraktes som sikre kilder. Det ser ut til at Katalin Karikó og Robert Malone er uenige om hvem som utviklet mRNA vakinene. Og siden noen tidsskrift og fakta-sjekkere har tatt Karikos parti så blir dette en sannhet blant de kildekritiske ekspertene i dette forumet. Og elegant nok så blir da også Malones advarsel om mulige konsekvenser av vaksinen avfeid. Malone har en del på merittlista om vi skal tro Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_W._Malone Er det virkelig utenkelig at han kan se utfordringer med de nye vaksinene som går andre hus forbi?
    Det er ikke utenkelig at Malone ser utfordringer som går ikke-faglige hus forbi. Men det er helt krystallklart at han er på sidelinjen, og ikke den som oppfant vaksinen. Det er også mye som tyder på at han seiler under falskt flagg.

    Kariko har patenter på den løsningen som brukes nå, det har ikke din helt. Jeg kan heller ikke se at Kariko er uenig med Malone i noe som helst. Men stort sett alle er enige om at Kariko er den sentrale personen her - og at et par hun har samarbeidet med også har bidratt. Så langt ha jeg bare sett Malone, kona og en wiki som han trolig forsøker å styre selv som mener noe annet.

    Kildekritikk …. det trenger man i liten grad i ingeniørfag, hvor det er fasitsvar på det meste fram til PhD. Men ift det vi diskuterer her er det viktig. Du har mye å gå på der.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.883
    Antall liker
    4.322
    Jeg har ikke sett på loggen, men du har rett alle kan editere, og den mest iherdige vinner til sist. En del av merittene burde være mulig å gå etter i sømmene, som f.eks. patenter og publiserte artikler. Du som er så kildekritisk burde kjøre full granskning.
    Jeg har googlet hans patenter og lest litt fra flere hold. Men det er jo du som er mest kildekritisk her. Du velger å tro en mann på hans ord og avviser alt annet. Eller kanskje du bare er kilde-arrogant?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det er ikke utenkelig at Malone ser utfordringer som går ikke-faglige hus forbi. Men det er helt krystallklart at han er på sidelinjen, og ikke den som oppfant vaksinen. Det er også mye som tyder på at han seiler under falskt flagg.

    Kariko har patenter på den løsningen som brukes nå, det har ikke din helt. Jeg kan heller ikke se at Kariko er uenig med Malone i noe som helst. Men stort sett alle er enige om at Kariko er den sentrale personen her - og at et par hun har samarbeidet med også har bidratt. Så langt ha jeg bare sett Malone, kona og en wiki som han trolig forsøker å styre selv som mener noe annet.

    Kildekritikk …. det trenger man i liten grad i ingeniørfag, hvor det er fasitsvar på det meste fram til PhD. Men ift det vi diskuterer her er det viktig. Du har mye å gå på der.
    Greit nok, men hva med hans påstander? Er det noe i de? Og om ikke, hvorfor ikke?
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Da var det jaggu min tur til å måtte testes. Var på restaurant på lørdag, hvor det har hvert flere ansatte som har hvert smittet. Dessverre har jeg symptomer også, i form av tørrhoste. Jeg er overrasket over at det ikke er konsekvent bruk av munnbind blant serveringsteder.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg har googlet hans patenter og lest litt fra flere hold. Men det er jo du som er mest kildekritisk her. Du velger å tro en mann på hans ord og avviser alt annet. Eller kanskje du bare er kilde-arrogant?
    Mulig jeg er kilde arrogant, jeg skal uansett ikke påberope meg innsikt i Malones fagområde. Litt usikker på om jeg avviser alt annet? Jeg har tatt opp noen stemmer her inne. Alle er blitt avvist, gjerne underbygd med lenke til en nidartikkel fra våre kjære fakta-sjekkere. Jeg klarer ikke å se hva noen av disse stemmene skulle ha å tjene personlig på å formidle sine betraktninger. Og jeg synes det er merkelig at all kritikk fra fagfolk blir underkjent her inne, av legmenn.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.883
    Antall liker
    4.322
    Greit nok, men hva med hans påstander? Er det noe i de? Og om ikke, hvorfor ikke?

    Man må være langt inni det faglige for å vurdere argumentene hans. Det krever dyp forskningskompetanse. Det har ingen ting å si at du synes det han sier virker fornuftig. Det betyr i denne sammenheng at han snakker legmanns-språk og overforenkler det faglige. En dypere faglig debatt av det han fremfører vil ha argumenter som du og jeg mangler kompetanse til å forstå. Vi forstår neppe begrepene de vil bruke heller. For å forstå konteksten for en slik diskusjon må man kunne mye fysiologi og (menneske-)kjemi osv. Ting som legestudenter bruker 6 år på å få en innføring i, og som noen får bra innsikt i hvis de velger en karrierevei som fokuserer på dette. Så det ksn du bare glemme. Mye tyder på at mr Malone ikke fremfører faglig relevante synspunkter, så da blir det nepoe en vitenskapsbasert debatt rundt påstandene hans. De som driver med forskning bedriver ikke politikk. Det er i alle fall sjelden.

    Så da gjelder det for sånne som meg - og kanskje deg - å bruke vår kritiske sans til å finne ut hvem som er troverdige og kompetente. Han er etter min vurdering delvis kompetent, men lite troverdig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.587
    Antall liker
    35.514
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Greit nok, men hva med hans påstander? Er det noe i de? Og om ikke, hvorfor ikke?
    Teoretisk sett, ja. ADE betyr at en vaksinert person viser seg å bli mye sykere ved eksponering for viruset enn en uvaksinert. Det kan også skje etter naturlig infeksjon med enkelte virus, feks dengue, og er en teoretisk mulighet for vaksiner.

    Så setter vi over til din kritiske sans: Hvor mange millioner mennesker har blitt vaksinert og deretter blitt eksponert for viruset? Hvor mange av dem har blitt mye sykere enn hva man skulle forvente av uvaksinerte ut fra hva som skjedde i første bølge i fjor? Hva sier det om sannsynligheten for at ADE-påstandene hans er noe å bekymre seg for?

    Hint: Vaksinene ser ut til å gi tilnærmet vanntett beskyttelse mot alvorlig sykdom, også i de tilfellene hvor en vaksinert person senere blir smittet og syk av delta- eller lambda-variantene.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det har vært noen få dødsfall blant fullvaksinerte i USoFA og det er bla dette AntivAxerene har ladet kanoen (Int) med. Har ikke sett redegjort for om hvorvidt det kan ha vært andre medvirkende årsaker.

    Noe om dette her: (gad ikke lede hele men svært etterettelige David Pakman på YT har sett nærmere på dette)
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Man må være langt inni det faglige for å vurdere argumentene hans. Det krever dyp forskningskompetanse. Det har ingen ting å si at du synes det han sier virker fornuftig. Det betyr i denne sammenheng at han snakker legmanns-språk og overforenkler det faglige. En dypere faglig debatt av det han fremfører vil ha argumenter som du og jeg mangler kompetanse til å forstå. Vi forstår neppe begrepene de vil bruke heller. For å forstå konteksten for en slik diskusjon må man kunne mye fysiologi og (menneske-)kjemi osv. Ting som legestudenter bruker 6 år på å få en innføring i, og som noen får bra innsikt i hvis de velger en karrierevei som fokuserer på dette. Så det ksn du bare glemme. Mye tyder på at mr Malone ikke fremfører faglig relevante synspunkter, så da blir det nepoe en vitenskapsbasert debatt rundt påstandene hans. De som driver med forskning bedriver ikke politikk. Det er i alle fall sjelden.

    Så da gjelder det for sånne som meg - og kanskje deg - å bruke vår kritiske sans til å finne ut hvem som er troverdige og kompetente. Han er etter min vurdering delvis kompetent, men lite troverdig.
    Enig i det meste av det du skriver her, dog ikke sikker på at Malones påstander mangler faglig relevans. Uansett, vi kommer ikke videre her.

    Håper vi snart blir ferdige med lock-down etc, men avisoverskriftene forteller meg at det blir en vinter til. Lykke til med vaksiner og booster jabs. Jeg står over intill videre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    R

    rr30629

    Gjest
    Håper vi snart blir ferdige med lock-down etc, men avisoverskriftene forteller meg at det blir en vinter til.
    Ja det skal bli interessant, man sier en ting sentralt men det ser fortsatt ikke ut til at vi takler å lese smittetall.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.921
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Sortland
    Forstår ikke logikken.
    Vi kan velge mellom:
    A) Leve med en virus-infeksjon som har en dødsrate på ca 1%, samt at 10% av de som overlever infeksjonen får alvorlige kroniske helseplager
    B) Vaksinere så mange som mulig slik at faren for infeksjon reduseres med 95% (etter direkte eksponering - som ikke vil skje så ofte når de fleste er vaksinert), og skulle man bli infisert vil sykdomsforløpet være mye lettere.

    No-brainer kalles det vel på nynorsk?

    Jeg lurer veldig på hva de som foretrekker posisjon B) gjør når de blir syke? Legen driver jo bare med jeg-vet-ikke-hva og medisin fra apoteket er jo bare der for at farmasi-industrien skal tjene penger.
    Aske-avkok og Snåsa-mannen er selvsagt å foretrekke :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Forstår ikke logikken.
    Vi kan velge mellom:
    A) Leve med en virus-infeksjon som har en dødsrate på ca 10%, samt at 10% av de som overlever infeksjonen får alvorlige kroniske helseplager
    10% dødsrate? Hvor har du vært det siste året?

    No-brainer er det forsåvidt, men ikke helt på den måten du tenkte kanskje?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.921
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Sortland
    Var et tilfeldig tall.
    stoler du på alt du leser på internett? :giggle:
    Retter det til 1.
    Bedre nå?
    Tallene var ikke poenget mitt, men jeg kunne ha vært mer presis - ser det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Det er ganske vesentlig om den er 10% som du sa eller et sted under 0.5% som er vel ca hvor landet ligger, FHI har vært nede på 0.12% for Norge som jeg synes er vel lavt forsåvidt.

    hadde den vært 10% hadde det vært null uenighet om hva som måtte til og folk flest ville (med rette) fått panikk og isolert seg helt uten at noen bad de om det og omtrent alle ville vaksinert seg ved første og beste mulighet uansett omtrent.

    Unga vaksinerer seg i betydelig mindre grad, nok mye fordi dette ikke er spesielt farlig for de.

    du var ikke upresis. Du var helt på jordet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.087
    Antall liker
    2.544
    Det er vel fortsatt en no brainer er å vaksinere seg med 0.12 vel? Hvertfall for de fleste av oss.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Det er vel fortsatt en no brainer er å vaksinere seg med 0.12 vel? Hvertfall for de fleste av oss.
    Jada, men når man er mellom 10 og 100 ganger off så
    faller resonnementet på en måte i fisk. Hadde det vært så farlig så ville jo folk oppført seg helt annerledes.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.883
    Antall liker
    4.322

    hadde den vært 10% hadde det vært null uenighet om hva som måtte til og folk flest ville (med rette) fått panikk og isolert seg helt uten at noen bad de om det og omtrent alle ville vaksinert seg ved første og beste mulighet uansett omtrent.
    ….
    Du har større tro på konspiratører og alternativistene enn jeg har. De finner alltid en alternativ forståelse.

    Det rasjonelle resonnementet gir samme resultat om det er 0,5 eller 10%.

    Og i begge tilfeller må man være beredt på at det kan dukke opp nye og verre mutasjoner …. så lenge halve verden er drivhus for covid. Var det FN som gikk ut idag og ba vestlige land vente ned 3. dose? Regner med tanken bak var å allokere vaksine dit det er mest smitte og sykdom. Hele verden må vaksineres for å begrense framveksten av nye mutasjoner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Det er på ingen måte det samme. Med 10% dødelighet i gen pop hadde ikke folk reist på ferie, gått på byen, tatt bussen, gått på jobb eller i det hele gjort noe som medførte å treffe mer enn et absolutt minimum av andre folk. Og det helt uten at Nakstad bad folk gjøre noe. Og folk hadde stått i kø for AZ blodpropper til tross

    de frivillig uvaksinerte er covid stort sett helt ufarlig for. Det er fortsatt de middelaldrende, nå del- eller helvaksinerte som er reddest fortsatt. Det er egentlig litt merkelig å se på.

    hele verden kommer ikke til å bli vaksinert. I Norge diskuterer man om det i det hele skal tilbys vaksine til over 1 million personer (de under 18). Med en Reff på et sted rundt 7-8-9 holder det jo ikke med 70% av befolkningen vaksinert. Slik det ser ut nå er det mest rimelig å anta at alle blir eksponerte så får man håpe at vaksinasjonen gjør at det blir ganske harmløst når så skjer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn