Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Nå har UK, per capita, 2/3 så mange corona-innlagte som Norge hadde på det meste våren 2020 (det var 20 flere da en toppen i vinter). Dette i en befolkning hvor 86.8% av den voksne befolkningen har fått første dose og 65.3% er fullvaksinerte. Så kan man selv velge om man synes det er en god eller dårlig nyhet.
    EM kan bli en skikkelig nedtur for dem til slutt, på flere måter. Følger ikke så mye med på UK men vet vi noe om de innlagte som f.eks. alder, om det er vaksinerte der etc?

     
    Sist redigert av en moderator:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Camilla Stoltenberg vedrørende bekymringen om den lave vaksineringsgraden i europa:

    «– Det er en påminnelse om at det å skape tillit til vaksiner er et internasjonalt arbeid, fortsetter hun.

    Mens Norge ligger an til å kunne få en vaksinasjonsdekning på opptil 90 til 95 prosent av befolkningen over 18 år, har flere EU-land stagnert på omkring 60–70 prosent dekning – og lavere.

    – Det er en enorm forskjell. Det reflekterer holdningen til vaksiner i de landene dette skjer, men det er velkjent fra før og har vært en utfordring i mange år. Det henger blant annet sammen med tillit til myndighetene, sier Stoltenberg.»

    Look to Norway!
    Det er så herlig å se at transparens fra myndighetene, demokrati, ikke-populisme og det å bygge nasjonen på solide fundamenter, det lønner seg over tid.
    En rekke andre land får nå boomerangen susende i bakhodet. Som fortjent. Som man sår, så høster man.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Poenget er tillit til styresmaktene. Spesielt til politikarar. Og sjølv om Erna-gjengen er i ferd med å slite ut sin, har vi stor tiltru til systemet, samanlikna med mange andre (som kanskje har større grunnar enn oss til å mangle dette?)
    Så du programmene på NRK1 hvor Harald Eia snakket om velferdsnorge og sammenligningen med andre land, blant annet USA?
    Det ordet som stadig ble brukt av Eia for å beskrive det norske samfunnet, var; høy grad av tillit.
    Og dette kommer jammen ikke gratis
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Poenget er tillit til styresmaktene. Spesielt til politikarar. Og sjølv om Erna-gjengen er i ferd med å slite ut sin, har vi stor tiltru til systemet, samanlikna med mange andre (som kanskje har større grunnar enn oss til å mangle dette?)
    Erna og co kunne ha gjort noen ting bedre, men jeg vil si at de har styrket mye av tilliten til systemet under corona. Det er særlig populisme fra SP som gjør at folk tenker lommebok i disse dager.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024


    • Ved Haukeland universitetssjukehus ligger det an til en fordobling av antall pasienter med spiseforstyrrelser sammenlignet med i 2019.
    • Ved Oslo universitetssykehus er kapasiteten på bristepunktet. Pasienter med spiseforstyrrelser opptar en stadig større andel av døgnenhetene ved Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling.
    • Sykehuset Østfold, St. Olavs hospital, Universitetssykehuset Nord-Norge og Stavanger universitetssykehus har også merket en økt pågang av unge med spiseforstyrrelser under pandemien. Ved Sykehuset Østfold er mange av pasientene under 16 år og har behov for langvarig oppfølging. Ved Stavanger universitetssykehus er ventetiden for behandling økende, og det er vanskeligere å tilby alle den fortrukne familiebaserte behandlingen.
    • Sørlandet sykehus har ikke har sett noen endring i antallet pasienter. Men pasientene som kommer inn er sykere og er innlagt over lengre tid.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96


    • Ved Haukeland universitetssjukehus ligger det an til en fordobling av antall pasienter med spiseforstyrrelser sammenlignet med i 2019.
    • Ved Oslo universitetssykehus er kapasiteten på bristepunktet. Pasienter med spiseforstyrrelser opptar en stadig større andel av døgnenhetene ved Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling.
    • Sykehuset Østfold, St. Olavs hospital, Universitetssykehuset Nord-Norge og Stavanger universitetssykehus har også merket en økt pågang av unge med spiseforstyrrelser under pandemien. Ved Sykehuset Østfold er mange av pasientene under 16 år og har behov for langvarig oppfølging. Ved Stavanger universitetssykehus er ventetiden for behandling økende, og det er vanskeligere å tilby alle den fortrukne familiebaserte behandlingen.
    • Sørlandet sykehus har ikke har sett noen endring i antallet pasienter. Men pasientene som kommer inn er sykere og er innlagt over lengre tid.
    Dette er ikke bra, og meget uheldig om det virkelig skyldes pandemien. Jeg har hatt familiemedlemmer med dette problemet. Frisk igjen nå heldigvis. Trenden med spiseforstyrrelser og andre psykiske lidelser har vært økende blant unge i flere år. Man kan lure på hvorfor.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    – Det var jo en liten spissformulering om at nå går det veldig bra. Vi er inne i sluttspurten med pandemien i Norge, sier Aavitsland.
    Det går vist meget dårligt i Norge. Ville besøge noget familie som har set mig ved dåben. Jeg har aldrig set dem. Skulle forny mit pas. Norske ambassade i København er lukket grundet Corona. Desuden frarådes rejser til Norge. Så ingen Norges rejse for mig. Håber familien stadig lever til våren. Norge er vist udelukkende lukket ned på grund af imbecile indvandrere i Oslo området.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette er ikke bra, og meget uheldig om det virkelig skyldes pandemien. Jeg har hatt familiemedlemmer med dette problemet. Frisk igjen nå heldigvis. Trenden med spiseforstyrrelser og andre psykiske lidelser har vært økende blant unge i flere år. Man kan lure på hvorfor.
    Spiseforstyrrelser henger sammen med depresjon - og mange blir aldri helt frisk igjen. Så lenge det ikke er kvantifiserbart så går vel dette også under radaren med potensielle høye mørketall. Dette er en direkte konsekvens av prioriteringene - og jeg hadde håpet at myndighetene tok det like alvorlig som arbeidsplasser og smittetall.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Spiseforstyrrelser henger sammen med depresjon - og mange blir aldri helt frisk igjen. Så lenge det ikke er kvantifiserbart så går vel dette også under radaren med potensielle høye mørketall. Dette er en direkte konsekvens av prioriteringene - og jeg hadde håpet at myndighetene tok det like alvorlig som arbeidsplasser og smittetall.
    Ingen som helst hjælp at hente til spiseforstyrrelse i Danmark. De tiltag man gør er intet værd. De siger "Spis" og det er alt.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det går vist meget dårligt i Norge. Ville besøge noget familie som har set mig ved dåben. Jeg har aldrig set dem. Skulle forny mit pas. Norske ambassade i København er lukket grundet Corona. Desuden frarådes rejser til Norge. Så ingen Norges rejse for mig. Håber familien stadig lever til våren. Norge er vist udelukkende lukket ned på grund af imbecile indvandrere i Oslo området.
    Dansker og andre har i hvert fall dukket opp her oppe denne uken så det er tydeligvis ikke alle som bryr seg om reiserådene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Mit største problem er at jeg ikke kan få pas. Da den Norske ambassade er lukket. Jeg synes det er noget svineri.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Mit største problem er at jeg ikke kan få pas. Da den Norske ambassade er lukket. Jeg synes det er noget svineri.
    Den nordiske passunionen gjelder jo fortsatt. Har du godkjent legitimasjon og er nordisk statsborger må du ikke ha pass for å komme gjennom grensekontrollen i Norge. Er du fullvaksinert i tillegg med EU sitt koronapass med QR-kode så slipper du karantene også.
    Norske borgere blir ikke nektet innreise, så da er det evt. flyselskap som krever pass.
    Jeg vet imidlertid ikke hvilke regler som gjelder for reise tilbake til Danmark.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Erna og co kunne ha gjort noen ting bedre, men jeg vil si at de har styrket mye av tilliten til systemet under corona. Det er særlig populisme fra SP som gjør at folk tenker lommebok i disse dager.
    Helt uenig. Jeg hadde skyhøy tillit til FHI og helsedirektoratet før korona. Etter vaksinekrøll, ensidig fokus på korona, app-fadese, utsagn om at det kun er Norge som er til å stole på, AZ-vaksinen, så er min svekket til Norge på helse svekket under korona. De har løpt som hodeløse høns til tider.

    Hva SP sier betyr null og nada. Det er handlingene til helsemyndigheter som avgjør.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ifølge udenriksministeriet i Danmark så er det vel kun reiser fra beboere i hovedstadsområdet som ikke er vaksinert eller gjennomgått smitte som frarådes å reise pga restriksjoner i Norge for reisende fra akkurat den regionen.

    Den nordiske passunionen gjelder jo fortsatt. Har du godkjent legitimasjon og er nordisk statsborger må du ikke ha pass for å komme gjennom grensekontrollen i Norge. Er du fullvaksinert i tillegg med EU sitt koronapass med QR-kode så slipper du karantene også.
    Norske borgere blir ikke nektet innreise, så da er det evt. flyselskap som krever pass.
    Jeg vet imidlertid ikke hvilke regler som gjelder for reise tilbake til Danmark.
    Man trenger vel uansett ikke troppe opp på en norsk ambassade for å få et dansk pass..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Man trenger vel uansett ikke troppe opp på en norsk ambassade for å få et dansk pass..
    Var spent på hvor lang tid der tok før noen catchet den skrikende feilen i resonnementet. Sist jeg sjekket trenger dansker heller ikke visum for å komme til Norge så relevansen av om ambassaden er åpen eller stengt er vanskelig å se.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Var spent på hvor lang tid der tok før noen catchet den skrikende feilen i resonnementet. Sist jeg sjekket trenger dansker heller ikke visum for å komme til Norge så relevansen av om ambassaden er åpen eller stengt er vanskelig å se.
    Tipper at de fleste så at det var såpass ute at man gadd ikke kommentere det.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg så for meg at det var en norsk statsborger som hadde bodd mesteparten av sitt liv i Danmark som trengte å skaffe seg norsk pass…..
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg så for meg at det var en norsk statsborger som hadde bodd mesteparten av sitt liv i Danmark som trengte å skaffe seg norsk pass…..
    Og ellers er det ikke innført passplikt mellom de nordiske land. Så en godkjent form for legitimasjon (førerkort) vil gjøre jobben på grensa.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og ellers er det ikke innført passplikt mellom de nordiske land. Så en godkjent form for legitimasjon (førerkort) vil gjøre jobben på grensa.
    Dette er jo en liten catch 22 - det er vel bare norsk pass som er godkjent legimitasjon i utlandet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ifølge udenriksministeriet i Danmark så er det vel kun reiser fra beboere i hovedstadsområdet som ikke er vaksinert eller gjennomgått smitte som frarådes å reise pga restriksjoner i Norge for reisende fra akkurat den regionen.



    Man trenger vel uansett ikke troppe opp på en norsk ambassade for å få et dansk pass..
    Jeg skal have Norsk pas. Er stadig Norsk efter 53 år i Danmark. Jeg tager rejsen til våren.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det må utstedes av passmyndighet og koster så vidt jeg vet det samme som pass. Så fordelene er vel bare at det er fysisk mindre og at du slipper å drasse på et pass som det vel har noe større konsekvenser å miste, uten at jeg vet dette. Det gjelder vel bare innenfor Schengen? Eller? Og det er ikke alle EU land som er med i Schengen. Jeg sliter egentlig litt med å se hva dette kortet egentlig løser.....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg så for meg at det var en norsk statsborger som hadde bodd mesteparten av sitt liv i Danmark som trengte å skaffe seg norsk pass…..
    Korrekt og jeg skal vel have pas når jeg vil rejse til andre lande.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Men det må utstedes av passmyndighet og koster så vidt jeg vet det samme som pass. Så fordelene er vel bare at det er fysisk mindre og at du slipper å drasse på et pass som det vel har noe større konsekvenser å miste, uten at jeg vet dette. Det gjelder vel bare innenfor Schengen? Eller? Og det er ikke alle EU land som er med i Schengen. Jeg sliter egentlig litt med å se hva dette kortet egentlig løser.....
    Det koster det samme som pass, og har halve gyldighetstiden, dvs 5år.
    kan brukes som reisebevis i alle EU/EØS land.
    I Norden kan man reise uten pass eller dette kortet, men må kunne legitimere seg, f.eks med førerkort.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Så da lurer jeg litt på hva man skal med det. Dog er det enkelte statsborgere som nektes pass av ulike grunner. Feks at man mister det litt for ofte. Myndighetene liker ikke pass på avveie og fra min tid i bank kjenner jeg til dette problemet.

    Ifm med utstelse av Bankid har det vært et problem at folk som har mistet 3 - 4 pass og da ikke ikke lenger får et nytt, og Bankid krever passleg. Den kreative løsningen har da vært å utstede pass med 1 måneds løpetid så folk kan få gjort nødvendige Bank ærender. Nye EU krav krever imidlertid fortsatt gyldig pass ved fornyelse av Bankid etter 2 år, så da er man like langt.

    Men for folk med ting på stell undres jeg litt over behovet for dette id kortet. Og prosjektet har ikke vært direkte billig for å si det mildt, og kontinuerlig grovt underestimert.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man skal hente en pakke på posten i Sverige behøver man legitimasjon. De godtar bare pass, nasjonalt ID-kort, eller svensk førerkort. Ikke norsk eller noe annet lands førerkort, visstnok på grunn av mye svindel med eksotiske førerkort. For min del er behovet for ID-kort nokså opplagt: Ha det i lommeboken ved siden av førerkortet og slippe å dra med pass når det ikke er nødvendig.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Men for å få corona vaksine så er det godt nok med førerkort og/eller bankkort?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt, det er mindre. Men det koster 900 kr hvert 5 år. Jo det er tilfeller der det gir mening. Men for utenlandsreiser en håndfull ganger i året, noe som gjelder de fleste, gir det liten mening.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men for å få corona vaksine så er det godt nok med førerkort og/eller bankkort?
    Det er mange, særlig eldre, som ikke har pass. Et problem for bankene også. Id kortet løser ikke det problemet da utfordringene og kostnadene med å få det er like store som for pass. Men kortet løser problemet for de som av ulike årsaker ikke kan få pass. Det er ganske mange titusen norske pass på avveie hvert år forresten.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    500 ja. Var ikke sikker på prisen på stående fot. Årspris omtrent som for pass da.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    På tide at man skifter fokus fra "smittede" til alvorlig sykdom/død i kårånarapporteringen, ellers kommer nok nedturen til å bli betydelig lengre og dypere enn folk flest synes å tro nå. Viser til siste avsnitt i artikkelen under:

    Some economists take comfort from the fact that most Delta infections have been among younger people who are less likely to fall seriously ill. Hospitalisations and deaths from the virus remain very low, while more than 44 per cent of EU adults are fully vaccinated. “Thanks to rapid vaccination progress, we still consider it unlikely that countries will again have to impose serious restrictions to economic activity to contain the medical risks,” said Kallum Pickering, economist at Berenberg. The Spanish government argues that hospitalisation rates remain low — with only 2.6 per cent of beds occupied by Covid patients compared with 2 per cent a week ago — and that the infection rate is less significant than the rising share of fully vaccinated people.




    Spread of Delta variant casts shadow over Europe’s economic rebound
    Economists fret over rising infections and return of pandemic restrictions

    The rapid spread of the Delta coronavirus variant is causing economists to worry that Europe’s brightening economic outlook risks being undermined by rising infection levels and the reintroduction of travel and social restrictions. The lifting of most lockdown measures across the region in recent months has led to a surge in business activity, retail spending and household confidence, prompting many economists to upgrade their forecasts for European growth.

    However, those assumptions are being thrown into doubt now that the highly infectious Delta variant already accounts for the majority of new cases in many European countries and is driving infection rates up to their highest level for months. “I’m a bit more nervous that it could get derailed by Delta,” said Erik Nielsen, chief economist at UniCredit, which has raised its eurozone growth forecast for this year from 4 to 4.5 per cent. “It has to get quite bad before we get another lockdown, but Google mobility data shows that it is not so much the lockdowns that drive behaviour but voluntary restraint.”

    Recommended Coronavirus Business Update Delta variant poses growing threat to world recovery On Friday, Germany and France warned their citizens against travel to Spain, where the coronavirus infection rate has surpassed Portugal to become the highest in mainland Europe, dealing a blow to its tourism sector at the start of the crucial summer season.

    Pablo Hernández de Cos, governor of the Bank of Spain, said its forecasts for strong growth were “based on the assumption that the health crisis would be over after the summer” and that Spain’s tourism sector would achieve half its pre-pandemic income this summer, up from a fifth last year. He warned that there was still “uncertainty surrounding the emergence of new Covid-19 variants and the containment measures that these might necessitate”.

    The Netherlands said on Friday it would reintroduce restrictions on restaurants, bars, cafés, nightclubs and live events — only two weeks after lifting them — because of a more than tenfold rise in the country’s daily infection rate to almost 7,000 in that period. Recommended ExplainerCoronavirus economic impact Pandemic crisis: Global economic impact tracker Cyprus also reintroduced rules on the number of people allowed at hospitality and entertainment venues last week after its daily coronavirus infection rate hit a high for the year.

    Meanwhile, Portugal said holidaymakers must be vaccinated, have a negative test or have recovered from the virus to stay in its hotels or eat inside restaurants in many areas. The European Centre for Disease Prevention and Control said on Friday that the weekly Covid-19 infection rate for the EU and European Economic Area had risen to 51.6 per 100,000 people, up from 38.6 the previous week, while the hospitalisation and death rates were stable. It forecast the infection rate would exceed 90 per 100,000 people in four weeks. “There are reasons to be concerned, as the risks are there and there seems to be negative momentum,” said Carsten Brzeski, head of macro research at ING.

    Last week, the European Commission raised its forecasts for EU growth in 2021 to 4.8 per cent, after a record contraction of 6.2 per cent last year. Its prediction would be the most rapid expansion seen since 1976 and would mean the EU’s economy regained its pre-pandemic level of output by the end of this year. Recommended FT News Briefing podcast10 min listen Delta variant spreads in Europe, Schwab on EU tech regulation Paolo Gentiloni, the EU’s economics commissioner, said the EU’s forecasts did not factor in the prospect of a new wave triggered by the Delta variant, but this was a “downside risk”. He played down the likelihood of fresh lockdowns, saying: “We don’t see a tendency towards new restrictions . . . we see a tendency towards easing restrictions in important countries.”

    Some economists take comfort from the fact that most Delta infections have been among younger people who are less likely to fall seriously ill. Hospitalisations and deaths from the virus remain very low, while more than 44 per cent of EU adults are fully vaccinated. “Thanks to rapid vaccination progress, we still consider it unlikely that countries will again have to impose serious restrictions to economic activity to contain the medical risks,” said Kallum Pickering, economist at Berenberg. The Spanish government argues that hospitalisation rates remain low — with only 2.6 per cent of beds occupied by Covid patients compared with 2 per cent a week ago — and that the infection rate is less significant than the rising share of fully vaccinated people.


    Additional reporting by Daniel Dombey in Madrid and Sam Fleming in Brussels
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Land som ikke har råd til videre nedstengning har innsett dette for lengst. I en overgangsperiode må de tåle mye mas og pes - helt til man innser at det hele er over. Corona -> årlig ny vaksine type influensa. Selv om mRNA virker effektiv også på mutantene per i dag vil nok fri spredning i India, Sør Amerika og Afrika by på noen nye herlige versjoner.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Er det noen som har oversikt over reglene for å svippe over svenskegrensa for en fullvaksinert og en 14 åring? Er hos svigers i indre enfold og kunne tenke meg en tur over om det ikke er for mye pes
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Koronapass, selvfølgelig. Men den viktigste regelen er å ta med matpakke, drikke og støttestrømper, siden det tar 6 timer før man er fremst i køen og får vist passet...
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har oversikt over reglene for å svippe over svenskegrensa for en fullvaksinert og en 14 åring? Er hos svigers i indre enfold og kunne tenke meg en tur over om det ikke er for mye pes
    Svaret finner du her: Fritak fra innreisekarantene - regjeringen.no
    Du slipper karantene og innreiseregistrering, men det gjelder ikke 14-åringen som må i karantene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn