Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    De fleste som uttaler seg nå forventer et forbruksbonansa med en gang vi får frie tøyler. Og da er vi kanskje tilbake der vi var og vel så det.

    Nordmenn styrer unna gjeldstrøbbel

    Gjenåpningen av Norge pågår med full styrke, og så langt har nordmenn styrt unna dyre forbrukslån. Nordmenns forbruksgjeld fortsetter nemlig å falle. Tall fra Gjeldsregisteret viser en nedgang i forbruksgjelden på 3 milliarder kroner i juni. Nå er den samlede forbruksgjelden 130,2 milliarder kroner. Gjennom hele pandemien har det vært nedgang i forbruksgjelden, totalt på cirka 16,3 prosent siden mars 2020
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mon tro om et par års pause i forbruksbonanzaen og påtvunget nedbetaling av opptatte forbrukslån kan ha like stor positiv effekt på utsatte grupper som de meget omtalte skadevirkningene av tiltaksbyrden? Om det også blir en varig endring i adferdsmønster kan det være en ekstra bonus.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Personlig har jeg vanskelig for å se noe negativt i det. Om presset på absolutt å skulle bo i bykjernen og fly på shoppingtur til London annenhver helg avtar, vil jeg si at det er en god ting. For nettbaserte dagligvareaktører som Oda var det en akselerator av sjeldne dimensjoner i vekstfasen. I jobbhverdagen har dette satt fart på en endring som uansett var på vei, med mindre reising og mer bruk av digitale møter. Pandemien akselererte den endringen mye mer enn hva IT-avdelingens powerpoint-presentasjoner og konsernsjefens mål om reduserte reisekostnader noensinne kunne gjøre. Vi ble nødt, så vi gjorde det, og da fant vi også ut at det fungerte. Noen av oss var litt overrasket over det.
    Det er mye positivt i det, men det kommer også med en god del utfordringer mht nærbutikker, alle de som livnærer seg på drosjer med mer. Om vi ikke har mer målrettede tiltak mht til de jobbene som ikke kommer tilbake så kan byrdene for den enkelte og samfunnet bli belastende. Selv store aktører innen samferdsel sliter med å finansiere videre drift - slik at dette rammer flere enn «gutta på gølvet”.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Personlig har jeg vanskelig for å se noe negativt i det. Om presset på absolutt å skulle bo i bykjernen og fly på shoppingtur til London annenhver helg avtar, vil jeg si at det er en god ting.
    Hva med å gi slipp på 2-3 biler og månedtlige turer til hytta i Sverige? Vil vel også være en god ting?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Utvilsomt, og nå har det jo også vært en del praktiske hindre for månedlige hytteturer og harryhandleturer til Sverige også, som du muligens har sett i nyhetsbildet. Om det blir en varig adferdsendring er jeg mindre sikker på.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Noe forbruk er på på vei oppover..


    Kraftig passasjerøkning for SAS

    SAS fortsetter økningen i antallet passasjerer. Mer enn 600.000 passasjer fløy med SAS i juni, en økning på rundt 50 prosent fra mai, skriver NTB.

    SAS øker nå kapasiteten i tiden framover som følge av den økte etterspørselen, opplyser SAS i en pressemelding.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Noe forbruk er på på vei oppover..


    Kraftig passasjerøkning for SAS

    SAS fortsetter økningen i antallet passasjerer. Mer enn 600.000 passasjer fløy med SAS i juni, en økning på rundt 50 prosent fra mai, skriver NTB.

    SAS øker nå kapasiteten i tiden framover som følge av den økte etterspørselen, opplyser SAS i en pressemelding.
    Vil tro at det har noe med etterslep på ferie å gjøre. Vil tro at SAS over tid vil miste mye av sine forretningsreiser etter at Teams i en rekordfart ble brukenes og en god erstatning til flere typer reiser. (Ikke alle).

    Corona har satt fart på trendene, forbruker -og bevegelsesmønster samt utviklingen av samfunnet, som gjør flere type jobber mer overflødige. I tillegg kommer mer effektivisering og automatisering inn i bildet. I USA som eks er man bekymret da en stor andel hvite menn i republikanerstatene livnærer seg på transport. Sinte hvite menn trenger man ikke mer av akkurat der 😁
     
    Sist redigert av en moderator:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Bakdelen med disse teamsmøtene er at ettersom det ikke "krever noe" å være med blir man nå innkalt til alt mulig dilldall man egentlig ikke trenger å være med på. På min jobb tar man heldigvis nå tak i den problemstillingen via verneombud, hr og deretter seksjonsledere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.712
    Antall liker
    13.198
    Bakdelen med disse teamsmøtene er at ettersom det ikke "krever noe" å være med blir man nå innkalt til alt mulig dilldall man egentlig ikke trenger å være med på. På min jobb tar man heldigvis nå tak i den problemstillingen via verneombud, hr og deretter seksjonsledere.
    Stikk motsatt for meg. Teams har vært guds gave til de av oss som har langt fremskredet møteallergi. Går mye fortere gjør de også.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Ja jeg syns også det er genialt de gangene jeg faktisk trenger å være med. Heldigvis har det nå gått ut en instruks om å tenke seg om en gang ekstra om potensielle deltagere faktisk trenger å være med før man kaller inn. Det har også vært et problem med backtoback møter når noen geniale har tenkt at man ikke lenger trenger å flytte seg fysisk for å delta.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vil tro at det har noe med etterslep på ferie å gjøre. Vil tro at SAS over tid vil miste mye av sine forretningsreiser etter at Teams i en rekordfart ble brukenes og en god erstatning til flere typer reiser. (Ikke alle).

    Corona har satt fart på trendene, forbruker -og bevegelsesmønster samt utviklingen av samfunnet, som gjør flere type jobber mer overflødige. I tillegg kommer mer effektivisering og automatisering inn i bildet. I USA som eks er man bekymret da en stor andel hvite menn i republikanerstatene livnærer seg på transport. Sinte hvite menn trenger man ikke mer av akkurat der 😁
    Tipper at dette også er en av de tingene som ikke blir akkurat slik som vi tror pr. dato. :)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    På min lille tur til butikken i dag så oberverte jeg biler og bobiler fra Danmark, Nederland og Tyskland så det drar seg til.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ Det viktigste var at 60-åringene slapp å tenke på den mulige døden på sykehuskorridoren. Ungdommen og barna har å ofre seg og sin fremtidige helse for en god sak. De må allerede rydde opp i klima etter 68-erne så litt fra eller til spiller liten rolle.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.911
    Antall liker
    19.762
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    "At det er gutter i alderen 6 til 12 år som har hatt størst nedgang, er ekstra ille. Det har vært den viktigste rekrutteringsalderen i norsk fotball."
    Det er jo ikke bra, men det verste er at disse har mistet aktivitet som er viktig for både fysisk og psykisk helse. Og faren er at en god del av de forblir inaktive
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Ikke alle håper jeg, noen av oss må jo sørge for at du får gnåle på internett
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.453
    Torget vurderinger
    2
    Igjen så er det greit å holde seg i form. Også gammal form betyr noe.



    – God fysisk form hadde beskyttende effekt

    Resultatene viser en klar sammenheng mellom kondisjon og styrke i ungdommen og risikoen for å havne på sykehus med covid-19 opptil 50 år etter at mennene var vernepliktige.
    Intet håp for oss som ble erklært som udyktige altså
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Intet håp for oss som ble erklært som udyktige altså
    Det er nesten rart det blir en nyhetssak av slikt.
    Selvsagt er det en fordel å være sunn, frisk og godt trent. Men i dag er jo det blitt en sak som ikke kan snakkes om - er man feit og utrent - så er det en greie på linje med om man er handikappet, homofil eller fargeblind - man har liksom ingen mulighet til å påvirke det.

    Jeg har kommentert det før her i tråden, men det er noe rart når godt voksne menn skal begynne å trene pga Corona, men ikke har tenkt tanken før.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Jeg har kommentert det før her i tråden, men det er noe rart når godt voksne menn skal begynne å trene pga Corona, men ikke har tenkt tanken før.
    Er det rart at noen trenger en tupp i ræva? Det gjør vi vel alle innimellom, om ikke med dette så noe annet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.712
    Antall liker
    13.198
    Jeg er ganske mye ute. Det er ingen ting som tyder på st folk har fått et tupp i ræva. Det er kanskje litt flere enn før men som alltid så er det med svært få unntak ikke de som ser ut som de trenger det.

    Jeg er ganske sikker på at Norges gjennomsnittelige fysiske form har blitt dårligere det siste året. Og den var rimelig ræva til å begynne med. Som nevnt tidlig i tråden oppfyller ikke 2/3 av Norges voksne befolkning de svært lave anbefalingene for fysisk aktivitet. Folk er generelt bedagelig anlagt og blir feitere og feitere. Coronatilværet har om noe aksellerert denne utviklingen.

    Nå har vi fått elsparkesykler også slik at man slipper å gå. For det er jo så jobbigt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Gjennomsnittsformen til Ola Nordmann har vel dalt jevnt og trutt de siste 30 årene og kanskje enda lengre. Dårligere kondis og mer fedme. Det eneste lyspunktet er vel at det er nesten helt slutt på røyking. Men ja, nedfarten har sikkert vært en del brattere det siste året.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96

    "At det er gutter i alderen 6 til 12 år som har hatt størst nedgang, er ekstra ille. Det har vært den viktigste rekrutteringsalderen i norsk fotball."
    Om du leser hele artikkelen så er det vel litt mer balansert og man ser positivt på fremtiden. Flere jenter spiller fotball. At mange uteblir fra fotballbanen kan også ha noe med hysteriske foreldre å gjøre, som ikke vil at ungene skal menge seg med andre under pandemien. Men som det antydes i artikkelen, man tror at mange kommer tilbake utpå høsten. Synes ikke dette er dramatisk overhodet jeg. Kanskje noen av de som sluttet har funnet andre interesser også.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    ^ Det viktigste var at 60-åringene slapp å tenke på den mulige døden på sykehuskorridoren. Ungdommen og barna har å ofre seg og sin fremtidige helse for en god sak. De må allerede rydde opp i klima etter 68-erne så litt fra eller til spiller liten rolle.
    Sludderet ditt er nesten ikke verdt en kommentar, men jeg lurer jo på hva slags data og dokumentasjon du mener gir det rett i påstanden om at barn og unge har ofret sin fremtidige helse og seg selv med alt det innebærer? Hvor mange barn og unge har du snakket med jevnlig under pandemien? Jeg har snakket med veldig mange, og jeg ser ikke denne katastrofale tilstanden du dikter opp.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Om du leser hele artikkelen så er det vel litt mer balansert og man ser positivt på fremtiden. Flere jenter spiller fotball. At mange uteblir fra fotballbanen kan også ha noe med hysteriske foreldre å gjøre, som ikke vil at ungene skal menge seg med andre under pandemien. Men som det antydes i artikkelen, man tror at mange kommer tilbake utpå høsten. Synes ikke dette er dramatisk overhodet jeg. Kanskje noen av de som sluttet har funnet andre interesser også.
    Selvfølgelig leste jeg hele artikkelen, jeg leste den bare ikke på din måte. Jeg skrev heller ingenting i innlegget. Jeg startet klokka da jeg la den ut, alltid interessant å se hvor lang tid det går før du er på banen når temaet er barn og corona pandemi.
     
    Sist redigert av en moderator:
    R

    rr30629

    Gjest
    Flere bekreftelser på at det fortsatt er et lite håp om at vi kommer til å overleve..Men nå gidder jo ikke folk å vaksinere seg og kommunene har vaksiner til overs så hvem vet egentlig.


    "Forskarane testa òg uvaksinerte menneske som hadde overlevd ein runde med covid-19-sjukdom, og fann ut at antistoffa deira var fire gonger svakare mot delta-varianten. Men éin enkelt vaksinedose auka motstandsevna betrakteleg og gav i tillegg vern både mot delta-varianten og to andre mutasjonar, ifølgje studien."
     
    Sist redigert av en moderator:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Selvfølgelig leste jeg hele artikkelen, jeg leste den bare ikke på din måte. Jeg skrev heller ingenting i innlegget. Jeg startet klokka da jeg la den ut, alltid interessant å se hvor lang tid det går før du er på banen når temaet er barn og corona pandemi.
    Antagelig fordi jeg har erfaring fra virkeligheten og ikke bare tabloidoverskrifter. Det blir veldig skjevt og overdramatisert slik enkelte presenterer situasjonen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Antagelig fordi jeg har erfaring fra virkeligheten og ikke bare tabloidoverskrifter. Det blir veldig skjevt og overdramatisert slik enkelte presenterer situasjonen.
    Erfaring fra virkeligheten? Det er vel noe vi alle har, er det ikke det da?

    Du får skrive til han eller hun journalisten og fortelle dem at han/hun er en tulling som skriver en masse sludder. Shoot the messenger...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Erfaring fra virkeligheten? Det er vel noe vi alle har, er det ikke det da?

    Du får skrive til han eller hun journalisten og fortelle dem at han/hun er en tulling som skriver en masse sludder. Shoot the messenger...
    Jeg har aldri sagt at det er sludder at vi har hatt negative konsekvenser av restriksjonene, ingen nevnt og ingen glemt. Jeg reagerer på enkeltes ganske vodsomme overdramatisering av tilstandene. Da sikter jeg ikke til deg, og rett nok så linket du bare til en artikkel.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.911
    Antall liker
    19.762
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ingen har jo overdramatisert følgene av smitte ,sykdom og død heller, så det er jo fullt forståelig at man reagerer på syting om følger av tiltak...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det måtte jo komme; søringene har vaksiner til overs mens nordingene mangler vaksiner. De søringene som ikke møter til vaksinetime er sikkert på ferie i nord så hvorfor ikke sende vaksinene nordover slik at nordingene kan sette vaksinen på søringene som er på ferie der oppe, da vil jo problemet være løst? Eller?


     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.712
    Antall liker
    13.198
    Nå har UK, per capita, 2/3 så mange corona-innlagte som Norge hadde på det meste våren 2020 (det var 20 flere da en toppen i vinter). Dette i en befolkning hvor 86.8% av den voksne befolkningen har fått første dose og 65.3% er fullvaksinerte. Så kan man selv velge om man synes det er en god eller dårlig nyhet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn