Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Antakelig ikke så farlig for russen, en og annen med noe underliggende greier, og en sjelden uheldig en, kan komme til å dø; år om annet ender jo en og annen russ sitt liv i trafikken eller av meningitt, også. Sånn sett vil 20 000 smittede russ være en relativt effektiv "motbrann", som får opp farten i retning av flokkimmunitet.
    Mer problematisk er det at disse russene tar med seg Covid hjem i husene over det ganske land, der halvgamle fedre havner i respirator, og kanskje aldri helt kommer til hektene igjen. Og for noen russ kan det bety at de brukte russetiden på å ta livet av faren sin.
    Det kan være grunner til å fortsatt holde litt stramme tøyler, selv om russen isolert sett ikke rammes veldig hardt.
    Arver tidligere kan jo også være et motiv her. :eek:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har ventet på dette, idretten er nå også i køen over de som vil lengre frem i den andre køen.
    Vil sikre vaksinering av utøverne
    Norges idrettsforbund rettet fredag en konkret henvendelse til norske myndigheter i håp om å sørge for at norske OL-utøvere får vaksine før avreise til Tokyo.
    Ja, hvorfor skulle de prioriteres høyere enn alle andre grupperinger innen idrett, kultur og underholdningsbransjen?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vel, hvis man er redd for at russen skal ta med seg smitte hjem, så burde man kanskje gitt faen i å reise til syden i fjor.

    Gamle 60-åringer kan ikke få i pose og sekk. De valgte ferie i fjor og da kan de ikke forvente at russen ikke skal feire. Du kan ikke slippe opp for noen, og så forvente at andre skal beherske seg. Spesielt ikke når de andre har båret kostnadene for å redde de hysteriske 60-åringene.
    Gamlefar havner ikke på sykehus (ref Helse Bergen), og gamlefar dør ikke av korona. De gamlefedrene med risiko er for lengst vaksinert.

    Jeg skjønner at gamlefar er livredd for egen helse, og derfor skal russ, ungdom og alle andre sitte inne og gå på veggene i sine formative år. Kanskje gamlefar heller bør være redd for at guttungen pådrar seg psykisk dritt av å sitte isolert og om 4 år planter ei kule i skallen sin. Kanskje gamlefar bør tenke på hvordan han vil leve med å ha en sønn på gutterommet til han er 35, fordi guttungen pådrar seg depresjon, angst, spiseforstyrrelser eller annet. Kanskje gamlefar skal være redd for at guttungen utvikler rusproblem for å takle hverdagen, kanskje gamlefar skal være redd for at guttungen havner utenfor arbeidslivet i lang periode, kanskje for evig og alltid.

    Kanskje gamlefar skal tenke på guttungen og ikke omvendt? Gamlefar har levd et godt liv. Guttungen risikerer å falle tvert gjennom. Siden egen helse er alt gamlefar klarer å forholde seg til, kanskje gamlefar skal tenke hvordan egen helse blir påvirket av å få en ufør sønn, eller gud forby, guttungen planter ei kule i skallen om 4 år og gamlefar blir pårørerende etter et selvmord.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Intet er som en herlig dose med moralsk forargelse 😁

    Det er vel fortjent for russen å feste. Fest til folk begynner å se på seg selv, i stedet for alle andre. Fest til 50,60 og 70- åringer blir pålagt å ikke dra til syden, hytta, ferie osv, slik at tiltak endelig kan ramme den gruppen også. Fest regjeringen ut av kontorene. Fest hysteriet ut av et land som aldri har vært i spesielt stor fare- grunnet lav befolkningstetthet, godt helsevesen og levestandard. Fest til moralistene tar ansvar for seg selv, i stedet for å skylde på moralsk forfall blant de unge.

    Heia russen 🤘
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Anders Mol testet negativt etter først å ha testet positivt. Han og Sørum er vel vårt største håp i OL, hvis de holder seg friske
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vel, hvis man er redd for at russen skal ta med seg smitte hjem, så burde man kanskje gitt faen i å reise til syden i fjor.
    Og jeg ga faen i å dra til syden i fjor. Ikke fordi jeg var redd, men fordi Staten ba meg om å bli hjemme. Jeg tok ferien i en jævla trang 26 fot seilbåt i eget land :)

    Og så har jeg et spørsmål: Ettersom jeg faktisk ga faen i dra til syden i fjor, betyr det da at russen IKKE kan få med seg smitte hjem?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Minner meg om trassige barn. "Hvis du gjør sånn, så skal jeg også gjøre sånn".

    Så det man foreslår er på en måte innføring av forgangne tiders ættestup, hvor de gamle ofrer seg for å gi plass til ungdommen?

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vel, hvis man er redd for at russen skal ta med seg smitte hjem, så burde man kanskje gitt faen i å reise til syden i fjor.

    Gamle 60-åringer kan ikke få i pose og sekk. De valgte ferie i fjor og da kan de ikke forvente at russen ikke skal feire. Du kan ikke slippe opp for noen, og så forvente at andre skal beherske seg. Spesielt ikke når de andre har båret kostnadene for å redde de hysteriske 60-åringene.
    Gamlefar havner ikke på sykehus (ref Helse Bergen), og gamlefar dør ikke av korona. De gamlefedrene med risiko er for lengst vaksinert.

    Jeg skjønner at gamlefar er livredd for egen helse, og derfor skal russ, ungdom og alle andre sitte inne og gå på veggene i sine formative år. Kanskje gamlefar heller bør være redd for at guttungen pådrar seg psykisk dritt av å sitte isolert og om 4 år planter ei kule i skallen sin. Kanskje gamlefar bør tenke på hvordan han vil leve med å ha en sønn på gutterommet til han er 35, fordi guttungen pådrar seg depresjon, angst, spiseforstyrrelser eller annet. Kanskje gamlefar skal være redd for at guttungen utvikler rusproblem for å takle hverdagen, kanskje gamlefar skal være redd for at guttungen havner utenfor arbeidslivet i lang periode, kanskje for evig og alltid.

    Kanskje gamlefar skal tenke på guttungen og ikke omvendt? Gamlefar har levd et godt liv. Guttungen risikerer å falle tvert gjennom. Siden egen helse er alt gamlefar klarer å forholde seg til, kanskje gamlefar skal tenke hvordan egen helse blir påvirket av å få en ufør sønn, eller gud forby, guttungen planter ei kule i skallen om 4 år og gamlefar blir pårørerende etter et selvmord.
    Poenget er vel at viruset driter tynt i hva eller hvem gamlefar tenker på det er revnende irrelevant, viruset gjør uansett som det vil. Og hvilke psykiske effekter får det om russen faktisk kommer til å trekke med seg et ødeleggende virus til en han er glad i?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og jeg ga faen i å dra til syden i fjor. Ikke fordi jeg var redd, men fordi Staten ba meg om å bli hjemme. Jeg tok ferien i en jævla trang 26 fot seilbåt i eget land :)

    Og så har jeg et spørsmål: Ettersom jeg faktisk ga faen i dra til syden i fjor, betyr det da at russen IKKE kan få med seg smitte hjem?
    Det betyr at du ikke har tatt poenget, rett og slett.

    Poenget er at regjeringen hadde som mål i fjor at smitten skulle slås ned i løpet av våren, slik at man til sommeren kunne leve bortimot normalt. At du ikke dro til syden betyr ikke en dritt; grensene ble åpnet- uten kontroll.

    Der har du ene og alene grunnen til at smitten fikk fotfeste igjen. Og til at barn og unge måtte fortsette å lide for komplett idiotiske valg av regjeringen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så da viser offisiell statistikk fra Sverige en overdødelighet på 3% for 2020.
    Og med rett under 100 000 døde i 2020, så er da overdødeligheten på ca 3000 - ikke ulikt et tall enkelte har presentert i tråden er tidligere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det finnes i alle fall tre måter å oppgi overdødelighet på, alle med sine ulike svakheter. I tillegg er ren dødelighet mye brukt.

    "Hardingfele-metoden" - oppgi et aboslutt tall for antall døde fra en gitt årsak. Da kan man forvente større tall jo flere innbyggere et land har, alt annet like. Dette er da et rent mål på døde og sier strengt tatt ingen ting om det har vært over- eller underdødelighet i et land eller i en gitt periode. Tar ikke hensyn til i hvilken grad en del uansett ville strøket med av noe annet. Da får man for Sverige i 2020 ca 10.000..

    Så til overdødelighetsmåtene:

    - "Bx-metoden" - oppgi et absolutt all over snittallet for siste fem år. Som over, bare mindre dramatisk. Tar ikke hensyn til eventuelle endringer i demografi. Den gir også større tall for folkerike land, om enn i mindre grad enn metoden over siden man trekker fra gjennomsnittet. Da får man ca 7.000

    -P-score: Lite brukt i debatten her, men den regner overdødelighet i prosent over normalen. Dette er da "Bx-metoden", men bare at man opererer i prosent istedenfor i antall. Den har fordelen at den bedre kan brukes til å sammenligne på tvers av land.Den gir ca litt under 8% for 2020 i nabolandet.

    - "OMF-metoden" - oppgi et tall (eller prosent) i forhold til den normle dødsraten. Er da korrigert for befolkning Får med seg eventuelle demografiske endringer. Dog ingen automatikk i at demografiske endringer i perioden nødvendigvis skal tyte ut i en tilsvarende endring dødsfall. Den gir da et sted rundt 3000 ekstra døde.

    I det hele kan av metode et resultat av hva man ønsker å fremstille det som. I krangelen om hva man skal oppgi og ikke har det kanskje ikke kommet like tydelig frem at man kan regne seg frem og tilbake mellom disse så mye man vil uten at resultatet endrer seg så lenge man er klar på forutsetningene. Det tyder på at alle tallene er korrekte isolert sett. Noe annet ville også være merkelig siden alle tar utgangspunkt i samme datasett. Det er altså bare ulike måter å uttrykke det samme på så lenge man er klar på forutsetningene som ligger til grunn.


    For øvrig kan den som leker seg med "live" data merke seg at det svenske, preliminære, tallet først kommer i mai året etter.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det betyr at du ikke har tatt poenget, rett og slett.

    Poenget er at regjeringen hadde som mål i fjor at smitten skulle slås ned i løpet av våren, slik at man til sommeren kunne leve bortimot normalt. At du ikke dro til syden betyr ikke en dritt; grensene ble åpnet- uten kontroll.

    Der har du ene og alene grunnen til at smitten fikk fotfeste igjen. Og til at barn og unge måtte fortsette å lide for komplett idiotiske valg av regjeringen.
    Mener du helt seriøst at Norge som det eneste landet i verden ved siden av øystaten New Zealand kunne og burde lukket landet hermetisk, og dermed levd som vanlig? Og at dette hadde skjedd dersom ikke Høyre hadde regjeringsmakt?
    Da mener jeg det er på sin plass å påpeke at Norge rent smittemessig har klart seg bedre enn de aller fleste andre nasjoner, til tross for den ekstreme slepphendtheten ved grensene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mener du helt seriøst at Norge som det eneste landet i verden ved siden av øystaten New Zealand kunne og burde lukket landet hermetisk, og dermed levd som vanlig? Og at dette hadde skjedd dersom ikke Høyre hadde regjeringsmakt?
    Hvor i helvete skrev jeg nå, før, noensinne "hermetisk lukket"?
    Skak du diskutere, er første punkt saklighet i forhold til hva andre faktisk har skrevet!

    Dersom du legger bort svadaet og umulighets-brillene, tolkningsbrillene og forutinntattsbrillene, vet du utmerket godt at jeg hele tiden har snakket om manglende testing og karantene- fra vedtaket om åpning av grensene ble gjort 12.juni i fjor!

    Pga det idiotiet lider vi fortsatt. Kontroll på alt mulig og umulig innenlands, men null kontroll over importsmitte. Helt galematias.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvor i helvete skrev jeg nå, før, noensinne "hermetisk lukket"?
    Skak du diskutere, er første punkt saklighet i forhold til hva andre faktisk har skrevet!
    Beklager den stråmannen, den slapp litt uforvarende gjennom grensekontrollen.
    Hva mener du AS Norge burde gjort annerledes på grensen, og hvilke konsekvenser ville det fått (positive og negative)?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Beklager den stråmannen, den slapp litt uforvarende gjennom grensekontrollen.
    Hva mener du AS Norge burde gjort annerledes på grensen, og hvilke konsekvenser ville det fått (positive og negative)?
    Se det redigerte innlegget over, samt utallige andre- som beskriver akkurat det samme!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvor i helvete skrev jeg nå, før, noensinne "hermetisk lukket"?
    Skak du diskutere, er første punkt saklighet i forhold til hva andre faktisk har skrevet!

    Dersom du legger bort svadaet og umulighets-brillene, tolkningsbrillene og forutinntattsbrillene, vet du utmerket godt at jeg hele tiden har snakket om manglende testing og karantene- fra vedtaket om åpning av grensene ble gjort 12.juni i fjor!

    Pga det idiotiet lider vi fortsatt. Kontroll på alt mulig og umulig innenlands, men null kontroll over importsmitte. Helt galematias.
    Det kan virke på meg som om du ikke har passert grensen i perioden.
    Jeg kjenner noen som passerer der innimellom, og er det noe det er der, så er det kontroll, gitt. Og testing. Det er fysisk umulig at vi fortsatt lider av det som skjedde 12 juni i fjor, for øvrig.

    Dessuten er det svært urimelig å hevde at jeg kommer med svada og har på meg umuligetsbrillene, jeg er kun litt mer pragmatisk og en god del mindre aggressiv enn enkelte andre. Norge har klart seg godt så langt, og selv om ikke alt er like bra, så taler resultatene for seg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Og jeg ga faen i å dra til syden i fjor. Ikke fordi jeg var redd, men fordi Staten ba meg om å bli hjemme. Jeg tok ferien i en jævla trang 26 fot seilbåt i eget land :)

    Og så har jeg et spørsmål: Ettersom jeg faktisk ga faen i dra til syden i fjor, betyr det da at russen IKKE kan få med seg smitte hjem?
    Jeg ga faktisk blaffen i sydenferie selv ifjor. Hadde bestilt, men avbestilte. Og jeg er en av disse forferdelig egoistiske mennene i 60-års alderen. De som dro til syden var vel velfødde 40-åringer som regner seg selv for å være på toppen av næringskjeden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kan virke på meg som om du ikke har passert grensen i perioden.
    Jeg kjenner noen som passerer der innimellom, og er det noe det er der, så er det kontroll, gitt. Og testing. Det er fysisk umulig at vi fortsatt lider av det som skjedde 12 juni i fjor, for øvrig.

    Dessuten er det svært urimelig å hevde at jeg kommer med svada og har på meg umuligetsbrillene, jeg er kun litt mer pragmatisk og en god del mindre aggressiv enn enkelte andre. Norge har klart seg godt så langt, og selv om ikke alt er like bra, så taler resultatene for seg.
    Passert grensen? Det er vel et hav av forskjell på det nå, kontra i fjor sommer, høst og vinter. Nå er endelig regjeringen presset til fornuft, noe som tok uendeligheter. Men ikke tidsnok til å hindre mutanter- som nå er rådende i landet.

    Selvsagt er det den viktigste årsaken til at vi ikke har smitte på et minimum innenlands.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg ga faktisk blaffen i sydenferie selv ifjor. Hadde bestilt, men avbestilte. Og jeg er en av disse forferdelig egoistiske mennene i 60-års alderen. De som dro til syden var vel velfødde 40-åringer som regner seg selv for å være på toppen av næringskjeden.
    Det skal sies at jeg har bestilt tur i år, men avgjørelsen om utsettelse er åpen fram til slutten av juli, 30 dager før avreise. Vi har et håp om en viss vaksinedrevet normalitet innen utgangen av august. Men har vi ikke kommet helt dit, blir det nok utsettelse, reiseselskapene er noe mer fleksible i år enn sist år.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det skal sies at jeg har bestilt tur i år, men avgjørelsen om utsettelse er åpen fram til slutten av juli, 30 dager før avreise. Vi har et håp om en viss vaksinedrevet normalitet innen utgangen av august. Men har vi ikke kommet helt dit, blir det nok utsettelse, reiseselskapene er noe mer fleksible i år enn sist år.
    Håpet er derfor at russen fester bort den muligheten. Så sørg for å ha avbestillingsforsikring 😎
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det kan virke på meg som om du ikke har passert grensen i perioden.
    Jeg kjenner noen som passerer der innimellom, og er det noe det er der, så er det kontroll, gitt. Og testing. Det er fysisk umulig at vi fortsatt lider av det som skjedde 12 juni i fjor, for øvrig.
    Det har, riktig nok for temmelig døve ører, vært hintet om at så godt som all smittespredning i Norge nå er innenlands. Det er forsvinnende liten del av de smittede som er smittet i utlandet av de man har antatt kjent smittested på og slik har det vært i ukesvis nå. Det er ikke så farlig om det kommer en og annen over grensen så lenge det ikke utløser noe massive saker i Norge og potensialet for det om dagen er, for å si det forsiktig, begrenset.

    Norge er selvforsynt av coronavirus med god margin, det er en 4-500 saker om dagen nå, altså ca like mange som ble importert fra Alpene i fjor vår kanskje, og det er som vi vet evig nok til å sette i gang omtrent hvasomhelst. Å bli veldig opphengt i om noen kommer over grensen eller ikke gir først mening når tallene for innnenlands spredning er ned mot null. Det gir derfor mening for f.eks Australia, NZ og Kina. Men for Norge nå så får det langt større oppmerksomhet enn det fortjener. Det toget gikk for relativt lenge siden og det er nå fremfor alt innnenlandske forhold som avgjør hva som skjer.

    Om en smittet kommer over grensen så får man da kanskje 451 tilfeller den dagen istendenfor 450.

    Da Norge lukket grensen var det allerede for sent, med andre ord.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det kan virke på meg som om du ikke har passert grensen i perioden.
    Jeg kjenner noen som passerer der innimellom, og er det noe det er der, så er det kontroll, gitt. Og testing. Det er fysisk umulig at vi fortsatt lider av det som skjedde 12 juni i fjor, for øvrig.

    Dessuten er det svært urimelig å hevde at jeg kommer med svada og har på meg umuligetsbrillene, jeg er kun litt mer pragmatisk og en god del mindre aggressiv enn enkelte andre. Norge har klart seg godt så langt, og selv om ikke alt er like bra, så taler resultatene for seg.
    Ja, Norge klarer seg særdeles godt når vi ser det fra hjemmekontoristene.

    De fattige var fattige før korona også. Det hørte vi fra stasministerens egen munn. Så til helvete med dem koronaen(tiltakene!) har rammet knallhardt. Ulikhetene lenge leve!

    Gitt Norges forutsetninger så kunne man satt en nepe til å styre koronapandemien og vi ville ha kommet godt ut. Det er bare å pøse noen ekstra milliarder fra oljefondet og å kaste en rekke minoriteter under bussen. mission accomplished.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Håpet er derfor at russen fester bort den muligheten. Så sørg for å ha avbestillingsforsikring 😎
    Vi har fri endring fram til 30 dager før avreise, så det betyr at vi evt. kan flytte det over til neste år. Jeg er ganske avslappet til det, selv om jeg virkelig drømmer om en plass i solen før høsten gjør sitt inntog... :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Det skal sies at jeg har bestilt tur i år, men avgjørelsen om utsettelse er åpen fram til slutten av juli, 30 dager før avreise. Vi har et håp om en viss vaksinedrevet normalitet innen utgangen av august. Men har vi ikke kommet helt dit, blir det nok utsettelse, reiseselskapene er noe mer fleksible i år enn sist år.
    For min del blir nok ferien tilbrakt rundt husveggene, men regner vel med at 40-åringene får trasset seg til en Sydentur i år også.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det har, riktig nok for temmelig døve ører, vært hintet om at så godt som all smittespredning i Norge nå er innenlands. Det er forsvinnende liten del av de smittede som er smittet i utlandet av de man har antatt kjent smittested på og slik har det vært i ukesvis nå. Det er ikke så farlig om det kommer en og annen over grensen så lenge det ikke utløser noe massive saker i Norge og potensialet for det om dagen er, for å si det forsiktig, begrenset.

    Norge er selvforsynt av coronavirus med god margin, det er en 4-500 saker om dagen nå, altså ca like mange som ble importert fra Alpene i fjor vår kanskje, og det er som vi vet evig nok til å sette i gang omtrent hvasomhelst. Å bli veldig opphengt i om noen kommer over grensen eller ikke gir først mening når tallene for innnenlands spredning er ned mot null. Det gir derfor mening for f.eks Australia, NZ og Kina. Men for Norge nå så får det langt større oppmerksomhet enn det fortjener. Det toget gikk for relativt lenge siden og det er nå fremfor alt innnenlandske forhold som avgjør hva som skjer.

    Da Norge lukket grensen var det allerede for sent, med andre ord.
    Selvsagt smitter beboere i Norge hverandre. Det sier seg selv, men at vi har kontinuerlig påfyll fra utlandet er hevet utover enhver tvil. Ta utbruddet på UiB. Indisk mutasjon. Hvor kom den fra, om ikke fra utlandet?

    Det er ikke uten grunn at regjeringen i dag tvinger karantenehotell på alle reisende utenfor EØS. Som med den britiske mutasjonen så stenger de stalldøren når hesten har løpt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Hvem er det som kommer inn over grensen, er det pensjonisten som har vært på harry-tur, eller er det den viktige direktøren som bare måtte til Brussel i et viktig møte, eller se til hytten i utlandet?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Sliter litt med denne lett syklige aggresjonen fra alle sider, egentlig, enten man mener at Norge bare gjør feil, at hele pandemien bare er en bløff, eller at man mener vi burde stenge alle inne i minst et år; hva f... er problemet deres?
    Pandemi er ingen spøk, hadde det vært lett å rydde opp i, hadde det ikke vært behov for debatter om temaet i det hele tatt. Noen behøver opptil flere realitetsorienteringer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er et seriøst problem at enkelte grupperinger ikke stoler på staten, og ikke tror på vaksine. I enkelte miljøer er det kun omlag 30% som vil ta vaksinen, er nok redd langtidseffektene av det er noe større enn det som skjedde ved grensene i fjor sommer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Hvem er det som kommer inn over grensen, er det pensjonisten som har vært på harry-tur, eller er det den viktige direktøren som bare måtte til Brussel i et viktig møte, eller se til hytten i utlandet?

    Man vet i alle fall en del om hvor de reiser fra:


    1. Sverige (328 418)
    2. Polen (68 884)
    3. Danmark (35 216)
    4. Litauen (20 760)
    5. Finland (16 530)
    Og hvordan de ankommer

    1. Bil/buss (275 185)
    2. Fly (185 623)
    3. Yrkestransport (104 720)
    4. Båt (20 954)
    5. Annet (18 680)
    6. Tog (1 571)
    Og hvorfor de som ikke skal i karantene ikke skal i karantene


    AlternativAntall
    Unntak for arbeidsreiser92 627
    Pendlerunntak (beboere i Sverige og Finland)66 965
    Personell i kritisk samfunnsfunksjon (§ 6e)15 943
    Dagsreise for nødvendig vedlikehold og tilsyn8 582
    Innreise fra gule eller grønne land/områder3 593
    Avtalt eller fastsatt samvær med barn2 552
    Invitert av norske myndigheter av utenrikspolitiske grunner (§ 6d)617
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ganske festlig dette, at man med stort patos hevder vi er selvforsynte med smitte. Og at derfor har importsmitte intet å si.

    I fjor sommer- før åpningen av grensene uten kontroll, var vi nede i 5- 10 tilfeller om dagen- i ukevis. Selvsagt var det importsmitte som førte til at det endret seg. At vi etter jul har hatt mye smitte, kommer jo soleklart av denne fullstendige hjerneblødningen.

    5- 10 om dagen var ingenting; da er det helt innlysende at importsmitte var det som gjorde forskjellen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ganske festlig dette, at man med stort patos hevder vi er selvforsynte med smitte. Og at derfor har importsmitte intet å si.

    I fjor sommer- før åpningen av grensene uten kontroll, var vi nede i 5- 10 tilfeller om dagen- i ukevis. Selvsagt var det importsmitte som førte til at det endret seg. At vi etter jul har hatt mye smitte, kommer jo soleklart av denne fullstendige hjerneblødningen.
    Jeg antar det hadde vært teknisk mulig å holde det omtrent der. Men det hadde også hatt en del konsekvenser, bare litt andre konsekvenser enn de vi har i dag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Ganske festlig dette, at man med stort patos hevder vi er selvforsynte med smitte. Og at derfor har importsmitte intet å si.

    I fjor sommer- før åpningen av grensene uten kontroll, var vi nede i 5- 10 tilfeller om dagen- i ukevis. Selvsagt var det importsmitte som førte til at det endret seg. At vi etter jul har hatt mye smitte, kommer jo soleklart av denne fullstendige hjerneblødningen.
    Du merker forskjellen i verbtider her: Vi ER selvforsynte med virus nå. At du fortsatt gnåler om hva som burde vært gjort i juni ifjor er tydeligvis en artig øvelse, men det har altså fint lite å si for situasjonen i Norge i dag. Om vi i morgen låste grensa og kastet nøkkelen så ville situasjonen stort sett vært den samme som nå. Hadde vi derimot gjort det i fjor tidlig høst ville saken stilt seg annerledes.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    det unntaket for arbeidsreiser er stygg. Ta han politikeren som ble avslørt i media for 1 måneds tid siden. Han var på arbeidsreise i pakistan og deltok samtidig på bryllup med mange hundre deltakere. Han gikk så i frivillig karantene. Ikke faen at han hadde gjort det om ikke media hadde vist bildene.

    Sannsynligheten for at den indiske mutasjonen kom til Norge her og der via arbeidsreiser er tilnærmet 1,0.


    Ellers har vi yrkestransporten hvor forskere anslo at kanskje 1 av 10 var koronapositive. Tro ikke at alle disse lever 100 % eremittilværelse i sine flere uker lange turer.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Beklager den stråmannen, den slapp litt uforvarende gjennom grensekontrollen.
    Hva mener du AS Norge burde gjort annerledes på grensen, og hvilke konsekvenser ville det fått (positive og negative)?
    Karanteneplikt for utenlandsarbeidere og i hvert fall ingen oppfordring til feriering i utlandet, og åpne dører for europeere med smitte som ville fereie i Norge og få en ferie fra strenge koronatiltak/høy smitte i eget land. Alt vi har vært i gjennom siste halve året kunne lett vært unngått med relativt milde tiltak.

    Stigende smitte fra august og fram til nyttår uten at noenting ble gjort. Et jævlig kjipt halvår (for folk i Oslo), 500 dødsfall og mange andre lidelser kunne ett vært unngått om ikke Regjeringen bevisst hadde endret stregi i slutten mai 2020 fra 'slå ned' til 'brems' eller 'slipp smitten inn' som var slik det ble praktisert.

    Vi hadde så og si ingen smitte sommeren 2020 og jeg mener vi kunne holdt smitten på et lavt nivå med moderate tiltak.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du merker forskjellen i verbtider her: Vi ER selvforsynte med virus nå. At du fortsatt gnåler om hva som burde vært gjort i juni ifjor er tydeligvis en artig øvelse, men det har altså fint lite å si for situasjonen i Norge i dag. Om vi i morgen låste grensa og kastet nøkkelen så ville situasjonen stort sett vært den samme som nå. Hadde vi derimot gjort det i fjor tidlig høst ville saken stilt seg annerledes.
    Jeg kommer til å fortsette å gnåle om det også, vær du sikker.

    At slikt amatørskap fra regjeringen fører til at vi er der vi er, er rett og slett utilgivelig.

    Derfor sier jeg også; Heia russen!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Weld: Et så anarkisk samfunn vil du aldri få i Norge. Vi har nemlig skjønt at tro og politikk egentlig går an å kombinere. Vi har endog et parti som bekjenner seg til kristentroen. Det er den kombinasjonen som skaper flest problemer i verden ellers- evt mangel på forståelse. Stalin prøvde å fjerne religionen, det funka så definitivt ikke. Nord-Korea er fortsatt svært farlig, slik de driver persontilbedelse av samme familie på nære åttiende året. Doomed to fail. Some day.. USA har sin rette leder nå, Kina bør jekkes ned noen hundre hakk. Og Bolsonaro sender Brasil utafor stupet. Se over de talla, så utgjør de nesten halve verdens populasjon.

    I Norge har man nemlig lov til å være ateist, med de fordeler det medfører..Men den logisk sammensatte nordmann tar fornuften fangen, og følger de råd og regler vi har i pandemien, og langt deretter..Ellers står vi i en hundreårig pandemi. Om nå bare inderne også skjønner alvoret her…og får nødvendig assistanse…da kommer de positive, langvarige effektene av all smittevernsjobben. Og pandemien kan slås ned.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4

    New Study Estimates More Than 900,000 People Have Died Of COVID-19 In U.S.


    "The analysis just shows how challenging it has been during the pandemic to accurately track the deaths — and actually, transmission — of COVID. And by focusing in on the total COVID death rate, I think we bring to light just how much greater the impact of COVID has been already and may be in the future," said Dr. Christopher Murray, who heads the Institute for Health Metrics and Evaluation.

    The group reached its estimates by calculating excess mortality based on a variety of sources, including official death statistics from various countries, as well as academic studies of other locations.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn