Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Så da viser offisiell statistikk fra Sverige en overdødelighet på 3% for 2020.
    Og med rett under 100 000 døde i 2020, så er da overdødeligheten på ca 3000 - ikke ulikt et tall enkelte har presentert i tråden er tidligere.
    Svenske SCB som kjenner sitt land og folk og er mer kompetente til å anslå hvor mange som tapte mange år til Covid, er neppe enig. De har sagt at demografisk utvikling ikke har noe å si de siste par år. Jeg skjønner at det er viktig for deg å minimere dette, men feilinformasjon pynter ikke på tidligere bommerter.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    sakset fra VG:

    FLERE MÅ PÅ KARANTENEHOTELL
    Regjeringen har besluttet at alle reisende fra alle land utenfor EØS/Schengen skal i karantenehotell ved ankomst til Norge, opplyser de på sine sider.

    I tillegg blir det noen innstramminger for unntak for test på grensen i den delen av forskriften som gjelder for diplomater og inviterte delegasjoner. Dette unntaket vil ikke gjelde for personer personer som har oppholdt seg i land utenfor EØS/Schengenområdet i løpet av de siste 10 døgn før ankomst til Norge.

    – Det er viktig at kommunene i nærheten av Gardermoen bistår hverandre og sikrer kapasitet på karantenehotell, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland i pressemeldingen.



    Så mye for at karantenefri arbeidsreiser var korona-trygt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Importsmitte er ikke herværende, må vite...

    Fy faen så mye tøv folk makter å lire av seg; importsmitte er selvsagt enda ikke under kontroll, og er drivende for smitte innenlands.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kasol: Det tallet har India henta inn i neste uke.. Tipper de.mørketalla er NOE høye..
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.622
    Antall liker
    15.697
    Torget vurderinger
    2

    New Study Estimates More Than 900,000 People Have Died Of COVID-19 In U.S.


    "The analysis just shows how challenging it has been during the pandemic to accurately track the deaths — and actually, transmission — of COVID. And by focusing in on the total COVID death rate, I think we bring to light just how much greater the impact of COVID has been already and may be in the future," said Dr. Christopher Murray, who heads the Institute for Health Metrics and Evaluation.

    The group reached its estimates by calculating excess mortality based on a variety of sources, including official death statistics from various countries, as well as academic studies of other locations.
    Å nei, Hardingfeletall.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Svenske SCB som kjenner sitt land og folk og er mer kompetente til å anslå hvor mange som tapte mange år til Covid, er neppe enig. De har sagt at demografisk utvikling ikke har noe å si de siste par år. Jeg skjønner at det er viktig for deg å minimere dette, men feilinformasjon pynter ikke på tidligere bommerter.
    Det er ikke du som har lyst til å "maksimere" dettte da - siden du ikke stoler på tallene fra Socialstyrelsen?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    - Og resultatet av den tankegangen er at foreldrene våre nå straks skal fly rundt i hele Europa igjen, enten det er for å komme til feriehusene på Rivieraen, pakketuren til Hellas eller på legge ut på jordomseilende cruise? Mens vi andre sitter igjen her hjemme? Er vi helt sikre på at solidariteten da er like sterk neste gang vi trenger en «nasjonal dugnad»?

    ........

    Håper alle unge fra nå av gir fullstendig faen i den såkalte "Dugnaden".
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.192
    Jeg snakka med en pensjonert lege i forrige uke, han hadde bl.a jobba i India i fem år for. Han mente at de indiske dødstallene var sterkt underdrevet. For slik som det er så vil ikke alle de som dør hjemme eller på gata bli testet. Og ute på landsbygda er testkapasiteten nærmest fraværende enkelte steder. Han mente at dødstallene kanskje var helt oppe i det femdobbelte av den offisielle. For USA eksempelvis ble også hjemmedøde ofte ikke testa, men der var det stor variasjon fra mellom stater også mellom county. Og når det gjelder Russland, offisielt fra Russland..... Tallene godkjennes av Tsaren og hans menn !

    Det kan se ut som han (legen) var inne på noe. Nå sitter vel disse forskerne ikke inne med den tunge medisinske og statistiske kompetansen som finnes her på HFS. Så det slipper vel neppe gjennom fagfellevurderingen på LHS avd prompeloftet. Tviler på at dette klarer å senke Ph-verdien nevneverdig her inne i syrepølen.

    Forventer at lars_erik avfeier dette med A) litt kraftig bannskap B)at tankesmien Russen rådes til å feste enda mer siden en en del 40 -åringer dro til landet syden i fjor sommer. C) FHI og Regjeringa og alle de andre har ikke skjønt bæret.

    1620387215773.png

    Dr.E
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor?

    Dersom du ser for deg at det kunne vært gjort mye bedre uten konsekvenser, er det i det minste spennende, om ikke annet.
    Det er tankegangen om at én gruppe forventes å stille opp for andre- hele veien. Og en fullstendig feilslått strategi for bekjempelse av viruset. Man kan faktisk ikke bare se på antall døde, da bortimot en hver idiot hadde klart å holde det nede i Norge.

    Når da "belønningen" er at de "beskyttede" får fripass til å gjøre svært mye de yngre ikke får, er det hele komplett.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Jeg snakka med en pensjonert lege i forrige uke, han hadde bl.a jobba i India i fem år for. Han mente at de indiske dødstallene var sterkt underdrevet. For slik som det er så vil ikke alle de som dør hjemme eller på gata bli testet. Og ute på landsbygda er testkapasiteten nærmest fraværende enkelte steder. Han mente at dødstallene kanskje var helt oppe i det femdobbelte av den offisielle. For USA eksempelvis ble også hjemmedøde ofte ikke testa, men der var det stor variasjon fra mellom stater også mellom county. Og når det gjelder Russland, offisielt fra Russland..... Tallene godkjennes av Tsaren og hans menn !

    Det kan se ut som han (legen) var inne på noe. Nå sitter vel disse forskerne ikke inne med den tunge medisinske og statistiske kompetansen som finnes her på HFS. Så det slipper vel neppe gjennom fagfellevurderingen på LHS avd prompeloftet. Tviler på at dette klarer å senke Ph-verdien nevneverdig her inne i syrepølen.

    Forventer at lars_erik avfeier dette med A) litt kraftig bannskap B)at tankesmien Russen rådes til å feste enda mer siden en en del 40 -åringer dro til landet syden i fjor sommer. C) FHI og Regjeringa og alle de andre har ikke skjønt bæret.
    Nå har vel absolutt alle, også de som går på LHS, påpekt opptil flere ganger at alt av tall fra India er sterkt underdrevet av mange opplagte årsaker. Kan du finne et eksempel på det motsatte eller sitter du bare å dikter opp stråmenn inne i ditt eget hode nå?

    Man trenger ikke dra til India og jobbe i fem år som lege for å skjønne at faktiske tall er mye større. Det holder lenge å lese aviser og tenke litt.

    Er det slik å forstå at dette først gikk opp for deg da denne personen, som da hadde jobbet i India, fortale deg det eller hadde du selv klart å tenke ut det allerede?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    10.121
    Det er tankegangen om at én gruppe forventes å stille opp for andre- hele veien. Og en fullstendig feilslått strategi for bekjempelse av viruset. Man kan faktisk ikke bare se på antall døde, da bortimot en hver idiot hadde klart å holde det nede i Norge.

    Når da "belønningen" er at de "beskyttede" får fripass til å gjøre svært mye de yngre ikke får, er det hele komplett.
    Pandemier har det med å ramme litt i et hvert samfunn. Idiotene i dette samfunnet, maktet i det minste å holde dødsratene betydelig lavere enn sammenlignbare samfunn.
    Jeg bekymrer meg ikke over om russen fester, men jeg bare håper de har et noe større ansvarsregister å spille på, enn det ser ut til at du kan skilte med, hvilket jeg i all hovedsak opplever at de har, heldigvis. Det er selvsagt revnende likegyldig om folk som meg kommer seg til solen og havet, gitt at vi omsider klarer å få satt en stopper for dette viruset, i alle dets varianter. Men da hjelper det lite å oppfordre til sabotasje.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det kan se ut som han (legen) var inne på noe. Nå sitter vel disse forskerne ikke inne med den tunge medisinske og statistiske kompetansen som finnes her på HFS. Så det slipper vel neppe gjennom fagfellevurderingen på LHS avd prompeloftet. Tviler på at dette klarer å senke Ph-verdien nevneverdig her inne i syrepølen.
    Om India har 3 ganger så mange døde som rapportert, har de fortsatt under halvparten av antall døde pr capita som det Tyskland har.

    Ja - det er selvsgat helt krise der nå.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.317
    Antall liker
    3.478
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er vel å regne som en krise hvis helsesystemet kneler uavhengig av antall døde
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sabotasjen av koronahåndteringen er det de som insiterte på åpne grenser som sto bak. De som da at fornuftige tiltak var umulig å gjennomføre.

    Ønsker du å se hovedsabotøren så kan du lese noen SMS-er fra NHO-lederen. Han som på nytt vil ha arbeidsinnvandrere inn til landet. Her snakker sabotasje verdt flere titalls milliarder av kroner.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja det er vel å regne som en krise hvis helsesystemet kneler uavhengig av antall døde
    Helse Bergen med sine 0 innlagte står ikke i fare for å knele.

    Skal si 60-åringene er redde for sin egen helse. Skremselspropagandaen fra i fjor sitter dypt. 60-åringene kunne dø på sykehusetkorridoren uten oksygen... Det er dette det hele tiden har handlet om. Oldemor ble skjøvet foran seg av livredde 50 og 60-åringer.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.317
    Antall liker
    3.478
    Torget vurderinger
    4
    Helse Bergen med sine 0 innlagte står ikke i fare for å knele.

    Skal si 60-åringene er redde for sin egen helse. Skremselspropagandaen fra i fjor sitter dypt. 60-åringene kunne dø på sykehusetkorridoren uten oksygen... Det er dette det hele tiden har handlet om. Oldemor ble skjøvet foran seg av livredde 50 og 60-åringer.
    Vi snakket om India
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.317
    Antall liker
    3.478
    Torget vurderinger
    4
    Sabotasjen av koronahåndteringen er det de som insiterte på åpne grenser som sto bak. De som da at fornuftige tiltak var umulig å gjennomføre.

    Ønsker du å se hovedsabotøren så kan du lese noen SMS-er fra NHO-lederen. Han som på nytt vil ha arbeidsinnvandrere inn til landet. Her snakker sabotasje verdt flere titalls milliarder av kroner.
    Når det gjelder dette er jeg helt enig med deg. Er ekstremt skuffet over det som har skjedd da deler av industrien har klarte dette uten problemer med karantene og tester for alle som kommer ifra utlandet. Men det er tydelig at mange ikke har praktisert innreisekarantene som jo er ett must.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Rykk tilbake til start


    Indisk variant truer gjenåpning

    Helsedirektoratet og FHI skriver i en rapport til Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) at den indiske varianten av koronaviruset truer gjenåpningsplanen.


    «Den eksponensielle veksten kan indikere at den indiske varianten er mer smittsom enn den britiske, og den indiske varianten har nå overtatt i India.»

    «I Storbritannia dobler antall tilfeller med indisk variant seg ukentlig.»

    «I verste fall vil allerede gjennomførte vaksinasjoner ha mindre effekt overfor denne varianten, og risikoen for økt sykelighet og dødelighet vil i så fall kunne stige også i den vaksinerte delen av befolkningen. Per nå kan det fremstå som om det er behov for tyngre tiltak for å bremse spredning av den indiske varianten enn eksempelvis av den britiske varianten,» står det i rapporten.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.192
    Om India har 3 ganger så mange døde som rapportert, har de fortsatt under halvparten av antall døde pr capita som det Tyskland har.

    Ja - det er selvsgat helt krise der nå.
    Og han sa også at India er større enn Europa og at sykdommen ikke har fått spredd seg til "hele landet" ennå. Det verste er i vente mente han. Det er som en skogbrann. USA brenner ikke, Australia, Spania.... . Så det gir ikke et riktig bilde å kynisk smøre tallet utover og pytt, pytt krise nææh. Oppblåst hysteri.

    Ref Bergamo (IT) i fjor vår. Det er store regionale forskjeller verdensdel/land/fylke/kommune/byer/bydeler. Dette brukes jo flittig også av OMF og hans meningsfeller når differensiering av tiltak her til lands "diskuteres".

    Dr.E
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Og han sa også at India er større enn Europa og at sykdommen ikke har fått spredd seg til "hele landet" ennå. Det verste er i vente mente han. Det er som en skogbrann. USA brenner ikke, Australia, Spania.... . Så det gir ikke et riktig bilde å kynisk smøre tallet utover og pytt, pytt krise nææh. Oppblåst hysteri.

    Ref Bergamo (IT) i fjor vår. Det er store regionale forskjeller verdensdel/land/fylke/kommune/byer/bydeler. Dette brukes jo flittig også av OMF og hans meningsfeller når differensiering av tiltak her til lands "diskuteres".

    Dr.E
    ....også ting som har vært pekt på av ymsre representanter fra livets harde skole, forsåvidt.

    Du bør strengt tatt ta det opp med norske aviser som smeller opp disse tallene daglig nå som om de har en spesielt stor forklaringskraft på noesomhelst.

    Det er også litt spesielt at du kommer med "Så det gir ikke et riktig bilde å kynisk smøre tallet utover og pytt, pytt krise nææh. Oppblåst hysteri." når OMF nettopp sa at det selvsagt er helt krise i Inda. Kan du i det hele å lese?

    Dette var ikke veldig vanskelig å forstå, var det vel:
    Ja - det er selvsgat helt krise der nå.
    En setning, utskilt i egen paragraf endatil. I en kort post. Burde være mulig å få med seg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    10.121
    Sabotasjen av koronahåndteringen er det de som insiterte på åpne grenser som sto bak. De som da at fornuftige tiltak var umulig å gjennomføre.

    Ønsker du å se hovedsabotøren så kan du lese noen SMS-er fra NHO-lederen. Han som på nytt vil ha arbeidsinnvandrere inn til landet. Her snakker sabotasje verdt flere titalls milliarder av kroner.
    Jeg er enig i at NHO ikke ser ut til å akseptere hva arbeidsinnvandringen har for slags ulemper, og det gjelder ikke bare corona.
    Min kone som arbeider som smittesporer kan fortelle at bygningsarbeiderne er tungt overrepresenterte i statistikkene. "Vanlige" nordmenn er i svært liten grad smittet, og sprer i svært liten grad videre til andre.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    10.121
    Helse Bergen med sine 0 innlagte står ikke i fare for å knele.

    Skal si 60-åringene er redde for sin egen helse. Skremselspropagandaen fra i fjor sitter dypt. 60-åringene kunne dø på sykehusetkorridoren uten oksygen... Det er dette det hele tiden har handlet om. Oldemor ble skjøvet foran seg av livredde 50 og 60-åringer.
    Det er ikke alle som anser sin egen navle for å være verdens sentrum. Noen av oss agerer som vi gjør av både solidariske og altruistiske hensyn.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og han sa også at India er større enn Europa og at sykdommen ikke har fått spredd seg til "hele landet" ennå. Det verste er i vente mente han. Det er som en skogbrann. USA brenner ikke, Australia, Spania.... . Så det gir ikke et riktig bilde å kynisk smøre tallet utover og pytt, pytt krise nææh. Oppblåst hysteri.

    Ref Bergamo (IT) i fjor vår. Det er store regionale forskjeller verdensdel/land/fylke/kommune/byer/bydeler. Dette brukes jo flittig også av OMF og hans meningsfeller når differensiering av tiltak her til lands "diskuteres".

    Dr.E
    Jeg tror ikke jeg har uttalt meg så veldig mye om diffrensierte tiltak. Derimot har jeg sagt at det bor flere mennesker i India enn i Europa og Nord + Sør Amerika til sammen.

    Det er "interessant" at Afrika og flere folkerike land i østen i liten grad har blitt rammet. Dette er jo land hvor helsevesenet langt på vei er ikke eksisterende og avstand, smittesporing, karantene og alt slik i praksis ikke er mulig.

    Demografien spiller åpenbart en stor rolle.
    Jeg oppfatter vel også at Corona rammer spesielt hardt de som "holdes i live" av moderne medisin - altså overvektige og folk som generelt er ved dårlig helse - disse finnes det få av i disse landene.

    Men det er selvsagt helt jævlig det som for tiden foregår i India - det er ingen tvil om det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Min kone som arbeider som smittesporer kan fortelle at bygningsarbeiderne er tungt overrepresenterte i statistikkene. "Vanlige" nordmenn er i svært liten grad smittet, og sprer i svært liten grad videre til andre.
    Jeg bor som nenvt tidligere i bydel Nordstrand og her ligger vi på en 8-9 tilfeller om dagen. Det er ikke allverden forsåvidt, men en ting jeg stusser på er at nå er det svært lenge siden jeg har hørt om et eneste tilfelle her. Tidligere så hørte man litt via-via-via om noen som hadde testet positivt men nå er det stille. Helt tyst. Det er mulig det er spesielt for mitt vedkommende, men hverken jeg eller samboeren har hørt om noen på lenge. Det er flere uker siden det var en situasjon med noe ventekarantene på skolen, det tror jeg kanskje var sist gang.

    Det publiseres ikke særlig med data på bydelsnivå utover antall, men en nærliggende tanke er da at denne spredningen skjer i begrensedde miljø(er) som har begrenset kontakt med andre. Jeg aner ikke OM det faktisk er slik, men det virker slik her på meg i alle fall.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det er ikke du som har lyst til å "maksimere" dettte da - siden du ikke stoler på tallene fra Socialstyrelsen?
    Jeg forholder meg til det SCB har sagt, som burde ha god innsikt i hvilke faktorer som gjelder. De opererer med ca. 7000. Det er alle de som har tapt sin fremtid til Covid 19. Men det er jo umulig å si dette skråsikkert vel, tall kan bare fortelle så mye. Uansett er det altfor mange når dette er et land som burde ha noenlunde samme tall som Norge, Danmark eller Finland. Det vel ingen som vil kalle Sveriges strategi for en suksess. Men jeg tror ikke det bare er strategien. Sveriges tilstand under pandemien er nok også, som du har vært inne på, en smertelig indikator på veldig mye som har gått galt i Sverige. Så det er for enkelt å skylde på Tegnell og co. alene. Men det er ganske sikkert at de kunne redusert dødsfallene mye med en annen holdning, de gjorde nærmest ingenting og lot viruset spre seg fritt i begynnelsen.Jeg vil tippe at det er en kraftig overvekt av innvandrere blant de døde. Eksisterer det noe statistikk på dette tro?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Jeg bor som nenvt tidligere i bydel Nordstrand og her ligger vi på en 8-9 tilfeller om dagen. Det er ikke allverden forsåvidt, men en ting jeg stusser på er at nå er det svært lenge siden jeg har hørt om et eneste tilfelle her. Tidligere så hørte man litt via-via-via om noen som hadde testet positivt men nå er det stille. Helt tyst. Det er mulig det er spesielt for mitt vedkommende, men hverken jeg eller samboeren har hørt om noen på lenge. Det er flere uker siden det var en situasjon med noe ventekarantene på skolen, det tror jeg kanskje var sist gang.

    Det publiseres ikke særlig med data på bydelsnivå utover antall, men en nærliggende tanke er da at denne spredningen skjer i begrensedde miljø(er) som har begrenset kontakt med andre. Jeg aner ikke OM det faktisk er slik, men det virker slik her på meg i alle fall.
    Jeg jobber i bydel Nordstrand. Ett tilfelle på jobben for noen dager siden. En vikar. Så nå nyter jeg noen fridager i karantene, og første test kom tilbake negativ i går. Krysser fingrene for at den neste også er det og at kollegaene også er negative. Fått første stikk har jeg også... men det er irriterende at vi klarte oss SÅ lenge uten ett eneste tilfelle, og så nå på tampen ryker vi. Jaja...

    Interessant å se at tallene i bydelene Nordstrand og Søndre Nordstrand har omtrent likt størrelsesforhold hele veien. Det tyder jo på at det ikke er veldig mye bevegelse i smitten, men at den drives frem lokalt og antageligvis i enkeltgrupper.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pandemier har det med å ramme litt i et hvert samfunn. Idiotene i dette samfunnet, maktet i det minste å holde dødsratene betydelig lavere enn sammenlignbare samfunn.
    Jeg bekymrer meg ikke over om russen fester, men jeg bare håper de har et noe større ansvarsregister å spille på, enn det ser ut til at du kan skilte med, hvilket jeg i all hovedsak opplever at de har, heldigvis. Det er selvsagt revnende likegyldig om folk som meg kommer seg til solen og havet, gitt at vi omsider klarer å få satt en stopper for dette viruset, i alle dets varianter. Men da hjelper det lite å oppfordre til sabotasje.
    Tull og tøys. Dette handler ikke om oppfordring til sabotasje. Derimot handler det om at "Nå får det faen meg være nok!"
    Barn og unge har vært nødt til å sette livene sine på vent i over et år- pga en fullstendig feilslått strategi. Så skal de i tillegg oppleve at foreldre og besteforeldre får rettigheter de selv ikke får.

    Det stinker, det er kvalmende og helt spinnvilt.

    Heia russen 🤘
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    10.121
    Tull og tøys. Dette handler ikke om oppfordring til sabotasje. Derimot handler det om at "Nå får det faen meg være nok!"
    Barn og unge har vært nødt til å sette livene sine på vent i over et år- pga en fullstendig feilslått strategi. Så skal de i tillegg oppleve at foreldre og besteforeldre får rettigheter de selv ikke får.

    Det stinker, det er kvalmende og helt spinnvilt.

    Heia russen 🤘
    Bevare meg vel. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tull og tøys. Dette handler ikke om oppfordring til sabotasje. Derimot handler det om at "Nå får det faen meg være nok!"
    Barn og unge har vært nødt til å sette livene sine på vent i over et år- pga en fullstendig feilslått strategi. Så skal de i tillegg oppleve at foreldre og besteforeldre får rettigheter de selv ikke får.

    Det stinker, det er kvalmende og helt spinnvilt.

    Heia russen 🤘
    § 183.Oppfordring til en straffbar handling
    Den som offentlig oppfordrer noen til å iverksette en straffbar handling, straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Tull og tøys. Dette handler ikke om oppfordring til sabotasje. Derimot handler det om at "Nå får det faen meg være nok!"
    Barn og unge har vært nødt til å sette livene sine på vent i over et år- pga en fullstendig feilslått strategi. Så skal de i tillegg oppleve at foreldre og besteforeldre får rettigheter de selv ikke får.

    Det stinker, det er kvalmende og helt spinnvilt.

    Heia russen 🤘
    Om du står i et klasserom og direkte oppfordrer til å bryte lov, er du en større idiot enn jeg trodde. Det er selvsagt greit å si sin mening på en sterk måte, men pass på den balansen.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    3.267
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    La nå russen / (& smitten) herje (som et par røde "anarkister" & sutrehuer her inne vil applaudere) - det fører antageligvis til videre restriksjoner / nedstengning.

    Det viktige er at russen får slå seg løs.... ;)

    Tjoheiii
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Om du står i et klasserom og direkte oppfordrer til å bryte lov, er du en større idiot enn jeg trodde. Det er selvsagt greit å si sin mening på en sterk måte, men pass på den balansen.
    I Trøndelagen går det vel stort sett i anbefalinger om dagen, det er altså ikke så mange lover å bryte sånn sett. Nå har ikke jeg finlest reglene akkurat men man kan vel samles relativt mange for å drikke seg pære kanakas i parken, utover den detaljen at det ikke er lov å drikke på offentlig sted, men den regelen er det uansett knapt noen som bryr seg om nå eller til vanlig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.622
    Antall liker
    15.697
    Torget vurderinger
    2
    Og han sa også at India er større enn Europa og at sykdommen ikke har fått spredd seg til "hele landet" ennå. Det verste er i vente mente han. Det er som en skogbrann. USA brenner ikke, Australia, Spania.... . Så det gir ikke et riktig bilde å kynisk smøre tallet utover og pytt, pytt krise nææh. Oppblåst hysteri.

    Ref Bergamo (IT) i fjor vår. Det er store regionale forskjeller verdensdel/land/fylke/kommune/byer/bydeler. Dette brukes jo flittig også av OMF og hans meningsfeller når differensiering av tiltak her til lands "diskuteres".

    Dr.E
    Større i folketall, men ikke i areal. Hvilket er et problem. Flere på mindre plass.

    Skjermbilde 2021-05-07 kl. 15.08.05.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    10.121
    La nå russen / (& smitten) herje (som et par røde "anarkister" & sutrehuer her inne vil applaudere) - det fører antageligvis til videre restriksjoner / nedstengning.

    Det viktige er at russen får slå seg løs.... ;)

    Tjoheiii
    De er ikke akkurat anarkister eller liberalister i andre tilfeller, for å si det forsiktig...
    Isolert sett spiller det liten rolle om russen går bananas, dersom de kun omgås hverandre. Frihet er dessverre ikke bare retten til å la seg smitte, den må like mye være retten til å slippe smitte (så langt det går). Og da er en grupperings frihet potensielt den andres fengsel, noe som vel kan slå begge veier.
    Det er tross alt korrekt at man ikke skal pålegge en gruppe restriksjoner for at en annen skal slå seg løs, så langt er jeg enig med LarsErik. Men dette er ikke et rent svart eller hvitt anliggende, det er samme hva vi velger, for det er pest eller kolera på mange måter... :)
    Problemet pandemien, ikke løsningsforslagene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I tillegg er pakistanere og indere langt mer utsatt for alvorlig sykdom når de smittes med covid enn mange av oss andre......
    I India vil det ikke være snakk om å spikke på om overdødeligheten i 2021 er reell eller ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn