Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    De har i alle fall ikke tatt livet av seg pga mange koronadødsfall. Ei heller pga strenge restriksjoner. Hva tenker dere om det?
    Ifølge avisen Washington Post økte tallet på selvmord blant kvinner med 83 % i oktober, sammenlignet med samme periode i fjor. Det var altså nesten dobbelt så mange kvinner som begikk selvmord i oktober i år som i oktober i fjor.

    For menn økte antallet med 22 % fra samme måned i fjor.

    Mange kvinner jobber i hotell- og restaurantnæringen, reiselivsbransjen og detaljhandelen. Dette er næringer som er hardt rammet av pandemien. Mange har mistet jobben og har store økonomiske problemer. I tillegg har kvinnene hovedansvaret for barna i de fleste japanske familier.

    Da skolene stengte, fikk mange kvinner store problemer med å passe både barn og jobb. I tillegg er vold i hjemmet et stort problem, ifølge artikkelen i Washington Post.

    (...)

    Det er flere årsaker til at mange i Japan tar sitt eget liv. Eksperter peker på lange arbeidsdager, press på skolene og ensomhet. Samtidig er det tabubelagt å snakke om psykiske problemer.

    Utfordringer:
    - miste jobben
    - miste økonomien
    - sjonglere barn og jobb
    - tilbringe mer tid med voldelige relasjoner
    - ensomhet
    - høyt press på skoler
    - press på jobb

    Er flere trekk her som sammenfaller med norske koronatiltak og -følger også, er det ikke?
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil ikke kalle det en konspirasjonsteori. Giesecke sin rolle og innflytelse har blitt grundig beskrevet i media. Det har også blitt beskrevet hvordan Tegnell gikk mot vurderinger fra en i egne rekker som gjorde et notat på strategiske alternativer, på oppdrag for Tegnell. Det er jo slik man jobber i slike systemer. Får noen til å utrede og så fattes det en beslutning. Bare denne gangen gikk beslutningen på tvers av utredningen uten at den som hadde utredet var involvert i diskusjonen, som ville vært vanlig. Alt tyder på at utredningen ble lagt til side og at Tegnell lyttet til Giesecke istedet.
    "Vi har gjort vår vurdering og landet på 3."

    Og dermed ble det likbiler i Sverige. En typisk begravelsesbil, som den til Mercedes, er 5,5m lang. Altså en rekke med slike på 38,5 kilometer for å kjøre samtlige døde i Sverige til graven. Heldigvis var de alle "i livets sluttfase".
    Om man tok ut kistene og satte dem oppå hverandre, i høyden, ville det bare blitt litt mer enn en kilometer høyere enn Galdhøpiggen, definitivt høyere enn Kebnekaise. 3,5km.

    Det var Peet Tüll som kom med en advarsel til Tegnell, som hele tiden har trodd på flokkimmunitet, men som har vendt som en værhane etterhvert som "hypotetisk flokkimmunitet" ble mer og mer usannsynlig.

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    jeg kjenner ikke til de indre organer i det svenske helsefaglige institutt, men at det nå er stjålet av en mann tegnell, er saftige saker.
    Som sagt, jeg vet heller ikke så mye om hva resten av Folkhälsomyndigheten mener, men Tegnells for-forgjenger Giesecke har gitt et tydelig inntrykk at dette var noe han selv og Tegnell gjorde opp om uten å blande inn så mange andre. Hun som hadde jobben i mellomtiden, Annika Linde, var derimot åpent uenig. Det er vel stort sett alt vi vet om hvordan «den svenske strategien» ble til.

    Men på spørsmål om hva jeg selv trodde litt lengre oppe, svarte jeg at jeg tror Tegnell stort sett er sendt ut for å gi inntrykk av at det finnes en strategi, når det egentlig er byråkratisk og politisk handlingslammelse og beslutningsvegring på svensk manér som ligger bak ham. Det er heller ikke lovhjemmel til så mye mer enn de faktisk har gjort. Tegnell kan si sånt som «jag har beställd lagstiftning», men politikerne har jo ikke vedtatt noen lover. De diskuterer fortsatt om de skal vedta en pandemilag som skal gjelde fra en eller annen gang i 2021. Da gir det seg nesten selv at man må gi inntrykk av at «strategien» om å gjøre minst mulig er et bevisst og riktig valg, og at det er han som bestemmer. Gilla läget.

    Jeg merker meg at de største Tegnell-fansen gjerne er de som svermer for «sterke ledere» også i andre sammenhenger, men jeg tror altså de blir lurt, her også. Pay no attention to the man behind the curtain.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.504
    Torget vurderinger
    4
    Utfordringer:
    - miste jobben
    - miste økonomien
    - sjonglere barn og jobb
    - tilbringe mer tid med voldelige relasjoner
    - ensomhet
    - høyt press på skoler
    - press på jobb

    Er flere trekk her som sammenfaller med norske koronatiltak og -følger også, er det ikke?
    Hvilke tiltak mener du norge må gjøre for å unngå dette ?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg merker meg at de største Tegnell-fansen gjerne er de som svermer for «sterke ledere» også i andre sammenhenger, men jeg tror altså de blir lurt, her også. Pay no attention to the man behind the curtain.
    Javel...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    "Vi har gjort vår vurdering og landet på 3."
    Her er jeg helt enig med deg.
    Dumt at de (Og forsåvidt resten av verden) ikke valgte alternativ 2 og var ferdig med Corona på 2 uker.

    La oss bare drite i at FHI i Norge anbefalte samme strategi og at Holden utvalget har vist at den svenske strategien er den som er best dersom man legger samme vurdering til grunn for Corona som ellers i samfunnet.

    Lock Them Up!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Jeg innser at mange her bryr seg katta om restauranter og uteliv generelt, men poster denne likevel. Advarsel: ingen svensker direkte involvert i denne;)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest

    Jeg innser at mange her bryr seg katta om restauranter og uteliv generelt, men poster denne likevel. Advarsel: ingen svensker direkte involvert i denne;)
    Det er generelt for lite fokus på konkurser, mental helse og øvrige konsekvenser i media og blant politikerne, og dette påvirker nok alle. Selv om det er noen små pip fra opposisjonen - så ser vi for lett på dette. Funn fra Japan bør få oss til å våkne opp - mht. selvmord - men nok engang ligger vi bakpå - som er tragisk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    At det i artikkelen står at i Norge, i vanlige år, dør 11 av 100 000 pga selvmord feks. En pandemi, som over tid, er svært mye mer alvorlig enn SMITTEN.

    Og det er å forvente at den vil stige de nærmeste årene.
    Selvmord er alvorlig, men du misbruker ordet "pandemi".

    Når det gjelder korona vs koronatiltak:

    – Vi har ikke engang hatt en nedstenging av landet, og covid har påvirket landet minimalt i forhold til andre land. Likevel ser vi denne store økningen i selvmord. Det sier professor Michiko Ueda ved Wasede-universitetet i Tokyo til Washington Post. Han er ekspert på selvmord.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Utfordringer:
    - miste jobben
    - miste økonomien
    - sjonglere barn og jobb
    - tilbringe mer tid med voldelige relasjoner
    - ensomhet
    - høyt press på skoler
    - press på jobb

    Er flere trekk her som sammenfaller med norske koronatiltak og -følger også, er det ikke?
    Mulig det, men å bruke økende selvmord i Japan som "bevis" blir mer enn søkt, ettersom de har hatt relativt lite inngripende koronatiltak.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Så du tror altså ikke at Tegnell presenterer det svenske folkehelseinstituttet mener.

    Geit nok - da gidder jeg ikke å diskutere dette mer. Dette er Trump land.
    Her er jeg helt enig med deg.
    Dumt at de (Og forsåvidt resten av verden) ikke valgte alternativ 2 og var ferdig med Corona på 2 uker.

    La oss bare drite i at FHI i Norge anbefalte samme strategi og at Holden utvalget har vist at den svenske strategien er den som er best dersom man legger samme vurdering til grunn for Corona som ellers i samfunnet.

    Lock Them Up!
    Her er jeg helt enig med deg.
    Dumt at de (Og forsåvidt resten av verden) ikke valgte alternativ 2 og var ferdig med Corona på 2 uker.

    La oss bare drite i at FHI i Norge anbefalte samme strategi og at Holden utvalget har vist at den svenske strategien er den som er best dersom man legger samme vurdering til grunn for Corona som ellers i samfunnet.

    Lock Them Up!
    OMF og Tegnell (og Trump) mot resten av verden. det er de 3 gutta som sitter med fasiten. middelaldrende menn som står sammen, last og brast. 7 milliarder idioter mot 3 riddere med tung ertfasring i å nedkjempe vindmøller
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF og Tegnell (og Trump) mot resten av verden. det er de 3 gutta som sitter med fasiten. middelaldrende menn som står sammen, last og brast.
    Jeg er ikke middelaldrende, men det tror jeg fela, Asbjørn, Polka, Bx og du er.

    Igjen - tror du virkelig (slik som Bx og Asbjørn) at Tegnell fronter noe som ikke er hele faginstansen sitt syn..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Igjen - tror du virkelig (slik som Bx og Asbjørn) at Tegnell fronter noe som ikke er hele faginstansen sitt syn..?
    Leser du hva jeg skriver, eller foretrekker du bare din egen forutinntatthet? Jeg har skrevet flere ganger nå at jeg ikke vet hva resten av Folkhälsomyndigheten mener. Tegnells sjef (Johan Carlson) er nokså usynlig i debatten. Det er stort sett Tegnell som fronter.

    Det vi vet er at det pågår intense diskusjoner mellom sentrale og lokale myndigheter om hvilke "skärpta råd" som skal gis, og at disse prosessene er tidkrevende. Vi vet også at Giesecke har gitt tydelig uttrykk for at Sveriges strategi er noe han selv og Tegnell ble enige om i en email-diskusjon, uten behov for å involvere andre. Det er litt usvensk, men svenske organisasjoner har stor lojalitet når sjefen først har tatt en beslutning, så det vil sitte langt inne å opponere offentlig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Leser du hva jeg skriver, eller foretrekker du bare din egen forutinntatthet? Jeg har skrevet flere ganger nå at jeg ikke vet hva resten av Folkhälsomyndigheten mener.
    Men, hvorfor i alle dager i det hele tatt antyde at de mener noe annet enn det som de sier offentlig. Vet du hva de ansatte i norske FHI mener..? Eller tar vi det for gitt at Camilla Stoltenberg fronter etaten..? Hvorfor skulle det være noe annet i Sverige..?

    edit: Og dette tullet om at Tegnell og Giesecke har tatt en "strategi-avgjørelse" alene. Svenskene gjør det som står i pandemiplanen og som FHI i Norge og Danmark også mente at man skulle gjøre før politikerne stengte ned.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den er nok svært høy i Norge også.
    11 pr 100 000. Det er en pandemi som går år etter år, og som er svært mye mer alvorlig enn smitten

    Edit; "pandemi" er brukt helt bevisst, og derfor slett ikke misbrukt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men, hvorfor i alle dager i det hele tatt antyde at de mener noe annet enn det som de sier offentlig. Vet du hva de ansatte i norske FHI mener..? Eller tar vi det for gitt at Camilla Stoltenberg fronter etaten..? Hvorfor skulle det være noe annet i Sverige..?

    edit: Og dette tullet om at Tegnell og Giesecke har tatt en "strategi-avgjørelse" alene. Svenskene gjør det som står i pandemiplanen og som FHI i Norge og Danmark også mente at man skulle gjøre før politikerne stengte ned.
    Ja, vi vet mye mer om både diskusjoner mellom Helsedirektoratet og FHI og om interne diskusjoner i FHI enn hva vi vet om svenske diskusjoner. I Norge skjer disse diskusjonene i offentlighet, men ikke i Sverige. Det er ikke så lenge siden et par FHI-forskere ga uttrykk for noen avvikende synspunkter. Diskusjonene mellom HDir, FHI og politisk ledelse er jo et evig tilbakevendende tema i denne tråden og andre fora. Det er ikke sånn i Sverige.

    1607073471139.png

    Det er jo Giesecke selv som skryter av at dette var det han og Tegnell som bestemte, andre fikk bare svar om at dette har vi allerede bestemt. Vet du mer om dette enn hva Giesecke og Tegnell selv har sagt?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Det er interessant å se hvordan medforumister som i alle år har bidratt med svært god innlegg og fremstått som nøkterne og analytiske plutselig kan endre personlighet når det tydeligvis blir mer følelser involvert. Jeg har tidligere avskrevet bruken av "Tegnell" vs FHI på kontoen for hersketeknikk, men nå kan man jo begynne å lure.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, vi vet mye mer om både diskusjoner mellom Helsedirektoratet og FHI og om interne diskusjoner i FHI enn hva vi vet om svenske diskusjoner. I Norge skjer disse diskusjonene i offentlighet, men ikke i Sverige. Det er ikke så lenge siden et par FHI-forskere ga uttrykk for noen avvikende synspunkter. Diskusjonene mellom HDir, FHI og politisk ledelse er jo et evig tilbakevendende tema i denne tråden og andre fora. Det er ikke sånn i Sverige.



    Det er jo Giesecke selv som skryter av at dette var det han og Tegnell som bestemte, andre fikk bare svar om at dette har vi allerede bestemt. Vet du mer om dette enn hva Giesecke og Tegnell selv har sagt?
    Men igjen, hvorfor antyde at dette er sololøp fra Tegnell. Hvor har du det fra...?

    Er du uenig i at den svenske strategien er den som ligger i vår pandemiplan og det som er beskrevet av FHI frem til nedstenging i mars..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har det fra diverse intervjuer med Giesecke og Tegnell, hvor de er rimelig arrogante om egne bidrag til veivalgene. Spesielt Giesecke som innleid konsulent var overtydelig om viktigheten av hans egne bidrag og direktekommunikasjonen mellom ham og Tegnell. Mulig han overdrev, men det er kilden.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er interessant å se hvordan medforumister som i alle år har bidratt med svært god innlegg og fremstått som nøkterne og analytiske plutselig kan endre personlighet når det tydeligvis blir mer følelser involvert. Jeg har tidligere avskrevet bruken av "Tegnell" vs FHI på kontoen for hersketeknikk, men nå kan man jo begynne å lure.
    Merkelig diagnose, men det er jo lov å prøve seg.

    Det har aldri vært Tegnell vs FHI. FHI har ikke hatt beslutningsmyndighet, hverken formelt eller uformelt. Tegnell vs Guldvåg ligger nærmere, men der Tegnell har stått frem alene har vi hatt god innsikt i hvordan helsedirektoratet, FHI og regjeringen har vært involvert i beslutningsprosessene i Norge.

    Dette er ikke hersketeknikk, snarere samme teknikk som blir brukt når vi snakker om Gro, Kåre, Jagland, Jens, Erna ... og litt Guldvåg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tegnells motpart i Norge er Frode Forland, fagdirektør for smittevern i FHI. Han presenteres gjerne som "Norges Tegnell" når han intervjues i svenske medier, men er langt mindre bombastisk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva pokker er det som er interessant ved hva Tengnell og andre svensker sier, har sagt og kommer til å si?

    Dette begynner å ligne sterkt på tvangshandlinger. Samtidig kan man jo se det som et symptom på dårligere psykisk helse, grunnet feilslåtte tiltak her hjemme.

    Godt da å se at det ikke bare rammer de svakeste 😉
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har det fra diverse intervjuer med Giesecke og Tegnell, hvor de er rimelig arrogante om egne bidrag til veivalgene. Spesielt Giesecke som innleid konsulent var overtydelig om viktigheten av hans egne bidrag og direktekommunikasjonen mellom ham og Tegnell. Mulig han overdrev, men det er kilden.
    Dette er en artikkel fra April, hvor de intervjuer " tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke ".

    Og dette er grunnlaget til at du nå i desember mener Tegnell kjører sololøp og ikke har støtte i egen etat..?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tegnells motpart i Norge er Frode Forland, fagdirektør for smittevern i FHI. Han presenteres gjerne som "Norges Tegnell" når han intervjues i svenske medier, men er langt mindre bombastisk.
    Jeg synes i grunn ikke Tegnell er bombastisk i det hele tatt. Men det er klart - avisartiklene plukker ut kontroveriselle sitater. Men jeg har sett ganske mange av pressekonferansene og intervjuene med Tegnell - og bombastisk er ikke inntrykket jeg sitter med.

    Jeg synes vel Høie og Nakstad er langt mindre ydmyke enn det Tegnell er.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alle svensker er tullinger og undermålere. Bortsett fra Abba- Agnetha og Brit Ekland, selvfølgelig. For ikke snakke om prinsesse Madeleine 😍

    Med det ute av veien; det er da merkelig at man bruker slike undermålere, også kalt 2- prosenter, som forsvar for den norske strategien 🤔

    Edit; 2-prosenter er et fantastisk uttrykk fra Nordland, som beskriver at man nok ikke er helt på topp angående hjernekapasitet...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Du mener vel Annifrid - som tross alt er halvnorsk?

    Den norske strategien trenger ikke forsvares, den er rimelig godt forankret. Kritikken går mer på de taktiske disposisjoner og der er det helt klart rom for forbedringer. Men, både innenriks og utenriks er det bred støtte for nivået på strategien.

    Du fikk vel med deg at folk flest synes det er sånn ca passe restriktivt? Og at mange (for kort tid siden) godt kunne tenke seg mer restriksjoner? Det er forøvrig 100% motsatt av hva du har hevdet i sju lange og sju breie ... om at folk går lei og gir faen.

    Men hvorfor er det noen som på død og liv skal forsvare alt som foregår i Sverige? Den eneste forsvars-skansen var lenge at Sverige hadde et betydelig forsprang mot flokkimmunitet. Det viste seg å være feil, og hvis det går som vi tror med vaksinering, så er det ikke lengre relevant.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Annfrid er da ikke pen....

    Glemte forresten Bjørn Borg på listen over. Magisk finale i Wimbledon i 1980.

    Jeg bryr meg svært lite om Sverige, hva angår hvordan de takler smitten. Det eneste interessante der, er hvordan det slår ut i årene som kommer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Husk også på at selvmordsraten i Japan er meget høy. 20000 i 2019
    Selv om tallet er høyt fra før av - så er ikke det poenget. Poenget er at de ligger foran oss i utviklingen av Pandemien, og de har de siste ukene opplevd en oppsiktsvekkende økning av selvmord som et resultat av konkurser osv.

    Nå frykter mange en bølge av konkurser her i Norge - mens det er nesten et fravær av fokuset på hvordan vi i Helv*** skal gjøre noe med dette mht til den mentale helsen til folk

    I mellomtiden er all fokus på noen få dødsfall på sykehjemmene. Hva med mødre i utsatte grupper? Har våre myndigheter en risikovurdering på konsekvensene hvis vi følger samme trend som Japan?

    Skal vi sitter her til sommeren å snakke om "at vi så ikke denne bølgen komme"? Selvmord er i tillegg kun på toppen av kransekaken. Under der ligger skilsmisser, brudd, vold i hjemmet , læringsvansker og sosial tilpasning for barn etc. - u name ut - I'll frame it.

    Vi har fått et sykelig forhold til Covid-19, en effekt som kommer i historiebøkene og som er til ettertanke til neste gang Kina klarer å dram en fin julegave til verden. I det minste har vi nå et bevis på at rovdrift av naturen og stimulere til kriminell adferd - ikke er bra for noen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det viste seg å være feil, og hvis det går som vi tror med vaksinering, så er det ikke lengre relevant.
    Vaksinering vil ikke ha nevneverdig innvirkning på smittespredning før til høsten.

    For de som har vært skeptisk til hvor lenge immuniteten varer...hva tenker dere om dette...?
    Det blir mye vaksinering fremover. (Personlig tror jeg immunitet varer mye lengre både for vaksiner og sykdom)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    2-prosentene som ikke så noe som helst komme, vil nok kalle det "etterpåklokskap" i årene vi har foran oss.

    Ref; RRR
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og dette er grunnlaget til at du nå i desember mener Tegnell kjører sololøp og ikke har støtte i egen etat..?
    Spørsmålet er ikke om Tegnell nå er i ferd med å miste tilliten fra både politiske myndigheter og egen sjef (og det kan se slik ut), men hvordan man kom frem til den såkalte strategien Sverige valgte i feb/mar. Der virker det fortsatt som email-dialogen mellom Giesecke og Tegnell var vel så viktig som utredningsarbeid i FHM, men med forbehold om at Gieseckes selvskryt kan blåse opp hans egen betydning en hel del. Hva resten av FHM mener om det vet vi ikke, for der i gården opponerer man ikke offentlig. Men vi vet at Tegnells forgjenger og andre svenske fagfolk innen smittevern er lite imponert.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmålet er ikke om Tegnell nå er i ferd med å miste tilliten fra både politiske myndigheter og egen sjef (og det kan se slik ut), men hvordan man kom frem til den såkalte strategien Sverige valgte i feb/mar. Der virker det fortsatt som email-dialogen mellom Giesecke og Tegnell var vel så viktig som utredningsarbeid i FHM, men med forbehold om at Gieseckes selvskryt kan blåse opp hans egen betydning en hel del. Hva resten av FHM mener om det vet vi ikke, for der i gården opponerer man ikke offentlig. Men vi vet at Tegnells forgjenger og andre svenske fagfolk innen smittevern er lite imponert.
    " Så går vi rundt om en enebærbusk, enebærbusk, enebærbusk, så går vi rundt om en enenbærbusk tidlig og sent og konstant".
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Vaksinering vil ikke ha nevneverdig innvirkning på smittespredning før til høsten.

    For de som har vært skeptisk til hvor lenge immuniteten varer...hva tenker dere om dette...?
    Det blir mye vaksinering fremover. (Personlig tror jeg immunitet varer mye lengre både for vaksiner og sykdom)
    Det kan også hende at vaksineringen gir en oppblomstring. Kanskje mange vil senke skuldrene når vaksinen kommer og tenke at det snart er over uansett...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Med tanke på at hele 😱 9 under 50 år har tatt sin død av dette skrekkelige viruset, så er det rart at ikke alle burer seg inne. Her har vi mye å lære av prepperne i USA.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn