Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Ganske mye Trump over en del av innleggene til deg og fela for tiden.
    Det er noe sarkasme og ting satt på spissen, men hva har vært feil? Hvilke 3 europeiske land ligner mest på Sverige hva befolkningstetthet angår?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er budskapet ditt egentlig når du sammenligner pressekonferansen til statlige myndigheter med komiske ali..?

    Jeg så pressekonferansen, og det du sier her stemmer ikke med det som ble sagt. Reporteren fra Aftenposten ville gjerne få frem hvor flinke vi var i Norge og spurte hva Tegnell trodde var årsaken til forskjellen i Norge - Tegnell trakk frem flere mulige årsaker men hovedkonklusjonene var vel at det hadde de ikke et klart svar på.

    Det er trist med disse gjentatte angrepene på fagfolk.
    Jeg kommenterte ikke pressekonferansen i det innlegget. Jeg henviste til intervjuet Tegnell gjorde med Dagens Nyheter, som ble gjengitt og faktasjekket i Expressen. Tegnell sa:
    – Vi har inte en rasande brant ökning, men det är en uppgång som vi har sett sedan mitten av oktober. Då hade vi 4 till 5 dödsfall om dagen och nu är vi uppe i omkring 20, sade han till DN.

    Han fortsatte:
    Det är inte så att vi plötsligt har gått upp från de här 20 dödsfallen om dagen som vi haft tidigare till 40, 50. Så är det inte alls.
    Den samme dagen var det 49 dødsfall i Sverige. Snittet for uken var 41,7 dødsfall pr dag. Det er en tidsforsinkelse i registreringen, så når alle har blitt tellet vil formodentlig sluttsummen for den ene dagen havne over 50.

    «Så är det inte alls.»

    En offentlig myndighetsperson som blankt benekter faktiske forhold når de går i hans disfavør minner fort om en annen myndighetsperson som også prøvde så godt han kunne så lenge det gikk.

    «There are no Americans in Baghdad.»

    Akkurat det har ingen ting med pressekonferansen å gjøre. Der prøvde Tegnell seg på å bortforklare de svenske tallene med befolkningstettheten, og ville heller sammenlignes med Nederland og Belgia når han ble utfordret til å forklare forskjellen til Norge og Finland. Det har jeg raljert med i andre innlegg.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Tegnell nærmest ber om det med sin væremåte og lite gjennomtenkte utsagn. Hadde han vært litt mer ydmyk og ikke minst mye mer presis så hadde han sluppet mye pes.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.778
    Antall liker
    2.332
    Sted
    Portugal
    Nå som politikerne i Sverige har begynt og blande seg inn er nå mulig Tegnell ikke når 10 000 døde.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Ja, det er veldig tydelig at tilliten til Tegnell er tynnslitt. Når svenske politikere skjærer gjennom sier det ganske mye.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En offentlig myndighetsperson som blankt benekter faktiske forhold når de går i hans disfavør minner fort om en annen myndighetsperson som også prøvde så godt han kunne så lenge det gikk.
    Men det var altså det som var dataene på den tiden. Man viste ikke da at det i etterkant kom til å bli innrapportert mange ekstra døde.
    Det er riktig at det samme dag er registrert 49 døde, men dagen før var det registrert 39 døde som da var det høyeste tallet så langt denne høsten.

    Dette er klassisk Trump - personifisere, bruke data som er blitt kjent i etterkant som om alle visste det da, og sammenligne med klassiske bad guys. Fela roper "morder" og du vil han skal gå av!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det er veldig tydelig at tilliten til Tegnell er tynnslitt. Når svenske politikere skjærer gjennom sier det ganske mye.
    Tegnell fikk langt høyere score enn alle politikerne på forrige tillitsvurdering.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    du vil han skal gå av!
    Har jeg aldri sagt. Det er mye morsommere om han blir sittende. Den svenske responsen på covid er allerede såpass til clusterfuck at det ikke gjør noe fra eller til om Tegnell blir eller går.

    Apropos flokkimmunitet og sånn:
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Tegnell fikk langt høyere score enn alle politikerne på forrige tillitsvurdering.
    Det er en annen sak. Svensker er fryktelig lojale og "korrekte". Men spørs om ikke tilliten også blant Svenssons er dalende.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har jeg aldri sagt. Det er mye morsommere om han blir sittende. Den svenske responsen på covid er allerede såpass til clusterfuck at det ikke gjør noe fra eller til om Tegnell blir eller går.
    Denne Clusterfucken - er du enig i at det er den responsen som ligger i den norske pandemiplanen og den strategien som ble beskrevet av norske FHI før nedstengingen i mars..?

    edit: Og er du virkelig så naiv at du tror dette er Tegnell sin strategi..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg tror egentlig Tegnell har blitt satt til å gi inntrykk av at det finnes en strategi som front for politisk handlingslammelse og beslutningsvegring, kombinert med manglende lovhjemmel for å gjøre noe mer enn hva de faktisk har gjort. «Rådene» fungerer bare så lenge tilstrekkelig mange følger dem, men så begynte selv svenskene å gi faen når denne meget omtalte flokkimmuniteten skulle ha inntrådt forlengst. Tenk, det hadde den ikke, gitt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, jeg tror egentlig Tegnell har blitt satt til å gi inntrykk av at det finnes en strategi som front for politisk handlingslammelse og beslutningsvegring, kombinert med manglende lovhjemmel for å gjøre noe mer enn hva de faktisk har gjort. «Rådene» fungerer bare så lenge tilstrekkelig mange følger dem, men så begynte selv svenskene å gi faen når denne meget omtalte flokkimmuniteten skulle ha inntrådt forlengst. Tenk, det hadde den ikke, gitt.
    Jeg tror Tegnell representerer et tungt fagmiljø som greier å se helheten i nettopp Folkehelse og gjør det de hadde planlagt å gjøre om en slik situasjon oppstod. Synes du viser en trist side med disse personangrepene dine, og stadig cherry picking av data og ensidige fremstillinger.

    Her i Bergen har i grunn alle som jobber faglig med smittervern i kommunen sagt opp.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo gjenta dette igjen; det er faktisk strengt tatt ikke overdødelighet i Sverige i 2020.

    Personangrep er dessverre en gjenganger blandt lockdown-forkjemperne her, ikke noe nytt med det;)
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Danmark har i dag like høye smittetallene som sverige. tror at vi skal være forsiktig med å hovere over svenskene. vi kan fort få dette i trynet sjøl
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Apropos flokkimmunitet og sånn:
    Er ikke dette mer et apropos nedstenging, munnbind, handlinslammelse og sånn.
    Kan ikke huske at du har kritisert Italia - hvorfor ikke? Hva gjør at Italia ikke er et Clusterfuck - mens Sverige er det..?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    .
    Stavanger ordføreren har fått smaken på å styre folks liv og ville fortsette langt inn i det nye året men det ser ut som om nabokommunene har mer kontakt med virkeligheten og fornuften.


    Bak betalingsmur, men jeg kan informere om at det var kommunedirektøren og smittevernoverlegen som ønsket å forlenge. Ordfører og formannsapet besluttet å kjøre samme linje som nabokommunene.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    .

    Bak betalingsmur, men jeg kan informere om at det var kommunedirektøren og smittevernoverlegen som ønsket å forlenge. Ordfører og formannsapet besluttet å kjøre samme linje som nabokommunene.
    Ok, visste ikke at den var bak der, min fru er fra området så hun har abn. så jeg har selvfølgelig lest den, kunne sikkert kopiert ut teksten men kan ikke se at det var noen svensker involvert så da er det vel ikke så interessant.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Jeg tror Tegnell representerer et tungt fagmiljø som greier å se helheten i nettopp Folkehelse og gjør det de hadde planlagt å gjøre om en slik situasjon oppstod. Synes du viser en trist side med disse personangrepene dine, og stadig cherry picking av data og ensidige fremstillinger.
    Hvorfor tror du han representerer et tungt fagmiljø? Han og våpendrageren Giesecke tok helt andre beslutninger enn fagfolk flest mente var fornuftig. Og hvis man går litt tilbake i tid, så virker det som han lyttet mer til Giesecke enn aktive fagfolk. Tegnell har utvilsomt faglig tyngde, men det meste tyder på at han tilhører en minoritet i forhold til den linjen han har valgt og de tolkningene han har gjort.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne sterkt avvikende svenske- fetisjen hos enkelte er dypt foruroligende. Ved slike seksuelle avvik, er det maktpåliggende å søke behandling- fortrinnsvis på lukket avdeling. Selvsagt stroppet fast til sengen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skulle tro at det bør være mulig å ha ulike meninger innen ett fagmiljø.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor tror du han representerer et tungt fagmiljø? Han og våpendrageren Giesecke tok helt andre beslutninger enn fagfolk flest mente var fornuftig. Og hvis man går litt tilbake i tid, så virker det som han lyttet mer til Giesecke enn aktive fagfolk. Tegnell har utvilsomt faglig tyngde, men det meste tyder på at han tilhører en minoritet i forhold til den linjen han har valgt og de tolkningene han har gjort.
    Seriøst...du er jo like rabiat som disse trump tilhengerne i Trump tråden.

    Så du mener i fullt alvor at Tegnell og Giesecke styrer dette uten støtte fra resten av svenskenes folkehelseinstitutt.
    Det er jo en konspirasjonsteori verdig Trump!

    (Hvis du ønsker å gjøre en liten reality-check - så er svenskenes strategi den samme som norske og danske folkehelseinstitutt anbefalte inntil politikerne stengte ned)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    (Hvis du ønsker å gjøre en liten reality-check - så er svenskenes strategi den samme som norske og danske folkehelseinstitutt anbefalte inntil politikerne stengte ned)
    I så fall tror jeg vi har mye å takke norske og danske politikere for, tross alt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I så fall tror jeg vi har mye å takke norske og danske politikere for, tross alt.
    Siden dette er det eneste du kommenterer, betyr det at du støtter Bx sitt syn på at Tegnell agerer på egen hånd og på tvers av sine egne fagfolk.
    Du har jo langt på vei antydet dette selv.

    Fint om du avklarer ditt ståsted..?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I så fall tror jeg vi har mye å takke norske og danske politikere for, tross alt.
    For hva da?
    Massearbeidsledighet?
    Konkurser?
    At de svakeste rammes hardest?
    For ikke evne i det hele tatt å se at landet ikke kan sees under ett?
    For at stadig flere faller utenfor skole og arbeidsliv?
    For at stadig flere får dårligere psykisk helse?
    At de vi skal "redde" tilbringer sine siste måneder i isolasjon fra familien?
    At regjeringen er så forstokka i hodet at de ikke klarer å se framover?
    At regjeringen hele veien har vært totalt uforberedt?

    .......
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden dette er det eneste du kommenterer, betyr det at du støtter Bx sitt syn på at Tegnell agerer på egen hånd og på tvers av sine egne fagfolk.
    Du har jo langt på vei antydet dette selv.

    Fint om du avklarer ditt ståsted..?
    Jeg vet ikke hva andre fagfolk i Folkhälsomyndigheten mener. Jeg merker meg at Tegnells sjef er tilnærmet usynlig, og at Tegnells forgjenger Annika Linde har vært åpent uenig i tilnærmingen fra start. Derimot har hennes forgjenger Giesecke vært mer enn villig til å fortelle verden at det egentlig var han som sto bak den svenske strategien, helt til de siste ukene når han ser ut til å ha fått skrupler og distanserer seg, han også. Resten har stort sett vært anonyme og usynlige.
    Ønskereprise fra i sommer:
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Seriøst...du er jo like rabiat som disse trump tilhengerne i Trump tråden.

    Så du mener i fullt alvor at Tegnell og Giesecke styrer dette uten støtte fra resten av svenskenes folkehelseinstitutt.
    Det er jo en konspirasjonsteori verdig Trump!

    (Hvis du ønsker å gjøre en liten reality-check - så er svenskenes strategi den samme som norske og danske folkehelseinstitutt anbefalte inntil politikerne stengte ned)
    Jeg vil ikke kalle det en konspirasjonsteori. Giesecke sin rolle og innflytelse har blitt grundig beskrevet i media. Det har også blitt beskrevet hvordan Tegnell gikk mot vurderinger fra en i egne rekker som gjorde et notat på strategiske alternativer, på oppdrag for Tegnell. Det er jo slik man jobber i slike systemer. Får noen til å utrede og så fattes det en beslutning. Bare denne gangen gikk beslutningen på tvers av utredningen uten at den som hadde utredet var involvert i diskusjonen, som ville vært vanlig. Alt tyder på at utredningen ble lagt til side og at Tegnell lyttet til Giesecke istedet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vet ikke hva andre fagfolk i Folkhälsomyndigheten mener. Jeg merker meg at Tegnells sjef er tilnærmet usynlig, og at Tegnells forgjenger Annika Linde har vært åpent uenig i tilnærmingen fra start. Derimot har hennes forgjenger Giesecke vært mer enn villig til å fortelle verden at det egentlig var han som sto bak den svenske strategien, helt til de siste ukene når han ser ut til å ha fått skrupler og distanserer seg, han også. Resten har stort sett vært anonyme og usynlige.
    Så du tror altså ikke at Tegnell presenterer det svenske folkehelseinstituttet mener.

    Geit nok - da gidder jeg ikke å diskutere dette mer. Dette er Trump land.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vil ikke kalle det en konspirasjonsteori. Giesecke sin rolle og innflytelse har blitt grundig beskrevet i media. Det har også blitt beskrevet hvordan Tegnell gikk mot vurderinger fra en i egne rekker som gjorde et notat på strategiske alternativer, på oppdrag for Tegnell. Det er jo slik man jobber i slike systemer. Får noen til å utrede og så fattes det en beslutning. Bare denne gangen gikk beslutningen på tvers av utredningen uten at den som hadde utredet var involvert i diskusjonen, som ville vært vanlig. Alt tyder på at utredningen ble lagt til side og at Tegnell lyttet til Giesecke istedet.
    Lock them up! Lock them up!

    Seriøst - professor på BI og tror Tegnell kjører showet alene mot resten av fagmiljøet - hvor langt på jordet kan man komme!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    herlig! (he-he)

    «- Hva er årsaken til at situasjonen har blitt som dette?

    - Det er like mange begrunnelser for en oppsigelse som det er folk som har sagt opp. Dette dreier seg ikke om ett enkelt problem, men flere. Det er utfordrende, men vi kan ikke gi opp.»

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Jeg vil ikke kalle det en konspirasjonsteori. Giesecke sin rolle og innflytelse har blitt grundig beskrevet i media. Det har også blitt beskrevet hvordan Tegnell gikk mot vurderinger fra en i egne rekker som gjorde et notat på strategiske alternativer, på oppdrag for Tegnell. Det er jo slik man jobber i slike systemer. Får noen til å utrede og så fattes det en beslutning. Bare denne gangen gikk beslutningen på tvers av utredningen uten at den som hadde utredet var involvert i diskusjonen, som ville vært vanlig. Alt tyder på at utredningen ble lagt til side og at Tegnell lyttet til Giesecke istedet.
    Måtte dobbeltsjekke her. Jeg hadde nok misforstått. Det var forgjengeren til Tegnell som ga råd ...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Husk at dette alldeles ikke er korona-dødsfall. Så disse skal vi bare ignorere i vår kamp etter 0 flere døde etter koronainfeksjon.
    Stemmer det, glemte meg rent bort i humanistisk fjas om at dødsfall av andre ting enn av SMITTEN også er dødsfall.

    Beklager så meget 🤯
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Husk at dette alldeles ikke er korona-dødsfall. Så disse skal vi bare ignorere i vår kamp etter 0 flere døde etter koronainfeksjon.
    De har i alle fall ikke tatt livet av seg pga mange koronadødsfall. Ei heller pga strenge restriksjoner. Hva tenker dere om det?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De har i alle fall ikke tatt livet av seg pga mange koronadødsfall. Ei heller pga strenge restriksjoner. Hva tenker dere om det?
    At det i artikkelen står at i Norge, i vanlige år, dør 11 av 100 000 pga selvmord feks. En pandemi, som over tid, er svært mye mer alvorlig enn SMITTEN.

    Og det er å forvente at den vil stige de nærmeste årene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn