Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man vil snart se spesialtilbud til folk som ønsker å høvle av seg Tegnell-tatoveringene sine.
    – Vi har inte en rasande brant ökning, men det är en uppgång som vi har sett sedan mitten av oktober. Då hade vi 4 till 5 dödsfall om dagen och nu är vi uppe i omkring 20, sade han till DN.

    Han fortsatte:
    – Det är inte så att vi plötsligt har gått upp från de här 20 dödsfallen om dagen som vi haft tidigare till 40, 50. Så är det inte alls.
    Samma dag som Anders Tegnell intervjuades av DN, den 18 november, avled 49 personer med covid-19 i Sverige. Under sjudagarsperioden 15–21 november, där den 18 november ligger i mitten, dog 292 personer.

    Allt enligt Folkhälsomyndighetens egen statistik över dödstal per datum, så som den ser ut den 2 december. Ytterligare dödsfall kommer sannolikt att rapporteras in.
    1607005187641.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Jeg legger godviljen til her, og regner dette på ironi og sarkasme- kontoen.
    Ironi nei, bare litt lei av julehysteriet. Og folks manglende evne til å forsake noe for en god sak
    Jeg har nok reelle problemer, så at jeg ikke får sett mindre foreldre og datter/svigersønn rundt samme bord betyr fint lite.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ironi nei, bare litt lei av julehysteriet. Og folks manglende evne til å forsake noe for en god sak
    Jeg har nok reelle problemer, så at jeg ikke får sett mindre foreldre og datter/svigersønn rundt samme bord betyr fint lite.
    Jeg har full sympati for deg og dine, ikke tro noe annet.
    Min kritikk mot myndighetene går på at vi hadde klart denne situasjonen minst like bra med mer målrettede tiltak, og samtidig unngått en del svært alvorlige følger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp. Tenker vi har en stor del av grunnen der. Følger ikke de åpenbare reglene; avstand, spriting, mindre reising, holde seg hjemme ved symptomer.
    Mulig, men jeg spurte om Norrbotten (2,5 innbyggere pr km2) og Västerbotten (4,1 innbyggere pr km2). Hvis det var slik at befolkningstettheten var viktig skulle man jo tro at det var en forskjell mellom dem og Stockholm eller Skåne, men de har omtrent samme smittetall som disse. Langt høyere enn Danmark (125 innbyggere pr km2).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.585
    Torget vurderinger
    2
    Sverige passerer 7000 døde og Tegnell hevder han ikke ønsket å villede med antall som dør pr dag, tidligere i november. Enda godt han tar selvkritikk!

    Skjermbilde 2020-12-03 kl. 15.48.19.png

    Han forsøker også påstå at det er ulik befolkningstetthet, andre reisemønstre og mye annet som skal forklare forskjellen på antall døde i Norge og Sverige.

    7007 i Sverige. Om Norge skulle hatt tilsvarende, i forhold til folketall, skulle 3650 nordmenn ha takket for seg, pga Covid-19. I stedet er det under 1/10 så mange som er døde i Norge (355). Er nok enig med Asbjørn, som mener tiden er inne til å fjerne Tegnell-tattiser. Anbefaler også at man tilbakefører eventuelle innkomne midler til statyfonden.

    "Jammen, du må ta høyde for at det ikke har dødd flere i Sverige enn det har gjort i tidligere år."
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "Å si at jeg tok feil bare fordi jeg tok feil, synes jeg er dårlig gjort. Jeg mente jo ikke å ta feil, jeg håpet jo at det skulle stemme."
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    En selvsagt følge av ikke å hverken lytte til fagkunnskap, eller ha de så høyt oppe i kommandolinjen at de kan bidra.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Tenker jeg heller lander på i hvilken grad de har overholdt avstand, spriting, begrensning på reiser og feilet i å slå ned lokale utbrudd.
    Gå tilbake til mars/april å se hva svenskene gjorde. Absolutt ingenting. Tegnell trodde de skulle makse på under 100 tilfeller. Så satset de på å feie viruset gjennom befolkningen for å bli ferdig og å skape immunitet. Totalt feilslått. Etter at viruset fikk spre seg som det ville har de hele tida ligget bakpå. Den perfekte strategi om man vil ha ukontrollert stor smitte i et land. Nå fikk politikerne til slutt nok av en stadig mer åpenbar inkompetanse og overkjørte Tegnell og co. Det er vanskelig å få øye på noe som har gått etter planen i Sverige. For meg er det mest overraskende hvor lite Tegnell og særlig Giesecke har vært på ballen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og nå skylder Tegnell på befolkningstetthet og vil heller sammenligne Sverige med 23 innbyggere pr km2 med Nederland og Belgia (ca 400 innbyggere pr km2) enn med Danmark (125), Finland (16) eller Norge (14).

    Og Norrbotten (2,5) har like mye smittepress som Wallonia (216) og mer enn Flandern (486).

    Ja, hvis det ikke er flokkimmuniteten som forklarer utviklingen i Sverige må det være befolkningstettheten. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Mulig, men jeg spurte om Norrbotten (2,5 innbyggere pr km2) og Västerbotten (4,1 innbyggere pr km2). Hvis det var slik at befolkningstettheten var viktig skulle man jo tro at det var en forskjell mellom dem og Stockholm eller Skåne, men de har omtrent samme smittetall som disse. Langt høyere enn Danmark (125 innbyggere pr km2).
    det betyr jo ikke at grupper av folk ikke kommer sammen og ber, synger og ler i ansiktet på hverandre. det vi vet med sikkerhet er at de ikke holder den avstand som bosettingsmønstret skulle «tilsi»…
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    det betyr jo ikke at grupper av folk ikke kommer sammen og ber, synger og ler i ansiktet på hverandre. det vi vet med sikkerhet er at de ikke holder den avstand som bosettingsmønstret skulle «tilsi»…
    Prøver å forklare Asbjørn stadig vekk at det er hva tallene ikke viser som alltid er det man må spørre etter. Og hva man ikke har lagt inn i tallrekken.

    Dette du viser til her, er et godt eksempel på akkurat det
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    det betyr jo ikke at grupper av folk ikke kommer sammen og ber, synger og ler i ansiktet på hverandre. det vi vet med sikkerhet er at de ikke holder den avstand som bosettingsmønstret skulle «tilsi»…
    Ja, det er jo egentlig poenget her. Viruset smitter ved nærkontakt i clustre. Spredt bosetting garantering ingen ting. Uforvarende smitte inn i en korøvelse blir lett til et ganske stort utbrudd. Det smitter til og med før man selv har merket noen symptomer. Hvis man sier at "det er ingen smitte i denne kommunen" bør man legge til et "så vidt vi vet". Det betyr at man må ha et visst minimum av generelle smitteverntiltak og sosial distansering over hele landet, også i kommuner med spredt bosetting og ingen kjent smitte i øyeblikket. Så kan man selvfølgelig diskutere hvor strenge tiltakene bør være, men denne svart/hvitt idiotforklaringen begynner å bli litt slitt i kantene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det der er jo bare helt sinnsykt.
    Det er jo akkurat slik regjeringen forholder seg til FHI også. De lytter ikke. Derimot gir de de "oppdrag" om å komme med anbefalinger på ting regjeringen selv har synset seg til
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm, byrådet i Bergen er vel ledet av AP, er det ikke?
    Vet det, selv om de også har med seg venstre og krf. Neppe det mest venstrevridde ap-lokallag der. Men standarden for hvordan ignorere fagkunnskap ble jo satt allerede 12.mars, med stenging av alle skoler. Hvor FHI ikke en gang fikk være med på møte mellom regjeringen og Helsedirektoratet.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ser frem til OMFs bortforklaring av manglende «immunitet til Jul».
    Ja, jeg har tatt feil med det - det har vært lengre frem til immunitet enn jeg trodde.

    Smittetallene ser ut til å flate ut nå, så blir det spennende å se fortsettelsen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers synes jeg det er merkelig at det er Sverige og USA som hele tiden skal "drites" ut.
    Italia, Frankrike og Storbritannia har større dødelighet enn USA, og det er trolig en del andre land som vil ta de igjen i løpet av noen uker - feks Frankrike og en del land i ØstEuropa.

    Jeg er ingen tilhenger av USA - det er kort fortalt et dysfunksjonelt land, men de har altså færre døde enn enn de store Europeiske landene.
    Og dette er land som har stengt ned og hvor munnbind er flittig brukt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    Fra tredje kvartal 2019 til tredje kvartal er disponible inntekter i offentlig forvaltning redusert med 20 prosent.

    For husholdningene har det i samme periode vært en bitteliten vekst, 0,2 prosent. De massive tiltakene for å dempe coronakrisen har holdt husholdningene økonomisk skadefrie, i hvert fall i sum.

    SSBs nasjonalregnskapstall til og med tredje kvartal viser, ikke uventet, at det som i fjor var ventet å være et overskudd for offentlig forvaltning, er blitt til et massivt underskudd. I stedet for 230 milliarder kroner i pluss for offentlig forvaltning, tyder prognosene fra Nasjonalbudsjettet nå på et underskudd på 209 milliarder kroner.

    – Det er underkommunisert hvor mye fattigere staten er blitt, mener Pål Sletten, seksjonsleder i seksjon for nasjonalregnskap i SSB.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Går mot at videregående og universet stenger I Sverige og det blir digital undervisning. Det forberedes full nedstenging av barneskoler og barnenehager er den klare beskjeden fra Löfven. Som forventet slik det utviklet seg. Fortsetter smitten å øke med samme styrke tipper jeg de stenger før jul.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Ellers synes jeg det er merkelig at det er Sverige og USA som hele tiden skal "drites" ut.
    Italia, Frankrike og Storbritannia har større dødelighet enn USA, og det er trolig en del andre land som vil ta de igjen i løpet av noen uker - feks Frankrike og en del land i ØstEuropa.

    Jeg er ingen tilhenger av USA - det er kort fortalt et dysfunksjonelt land, men de har altså færre døde enn enn de store Europeiske landene.
    Og dette er land som har stengt ned og hvor munnbind er flittig brukt.
    Du bør vel heller sammenligne land i europa mot stater i USA.

    Ellers USA vs Europa
    1607022396813.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du bør vel heller sammenligne land i europa mot stater i USA.

    Ellers USA vs Europa
    Jeg er litt usikker på om jeg skjønner helt hva du mener.

    Men hvor er kritikken av Coronahåndteringen til Spania, Frankrike og Italia for å nevne noen..?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er litt usikker på om jeg skjønner helt hva du mener.

    Men hvor er kritikken av Coronahåndteringen til Spania, Frankrike og Italia for å nevne noen..?
    De ulike statene i USA har hatt ulike tilnærminger som i de ulike landene i Europa har det. Det gir ikke mening å sammenligne USA mot hele europa. New York kommer jo ikke bra ut av det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    581
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Ja, jeg har tatt feil med det - det har vært lengre frem til immunitet enn jeg trodde.

    Smittetallene ser ut til å flate ut nå, så blir det spennende å se fortsettelsen.
    om ikke annet er befolkningenmere herdet i sverige enn i norge for neste runde av dette viruset om noen år
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neida, mine fakta er helt ekte fakta. Jeg har til og med slått opp befolkningstettheten for både Norrbotten og Wallonia. Det er ganske morsomt når folk som Tegnell (og hans disipler) påstår ting som ikke tåler den minste faktasjekk. Nå påstås det at utviklingen i Sverige skyldes befolkningstettheten, ja....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Neida, mine fakta er helt ekte fakta. Jeg har til og med slått opp befolkningstettheten for både Norrbotten og Wallonia. Det er ganske morsomt når folk som Tegnell (og hans disipler) påstår ting som ikke tåler den minste faktasjekk. Nå påstås det at utviklingen i Sverige skyldes befolkningstettheten, ja....
    Hva er budskapet ditt egentlig når du sammenligner pressekonferansen til statlige myndigheter med komiske ali..?

    Jeg så pressekonferansen, og det du sier her stemmer ikke med det som ble sagt. Reporteren fra Aftenposten ville gjerne få frem hvor flinke vi var i Norge og spurte hva Tegnell trodde var årsaken til forskjellen i Norge - Tegnell trakk frem flere mulige årsaker men hovedkonklusjonene var vel at det hadde de ikke et klart svar på.

    Det er trist med disse gjentatte angrepene på fagfolk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn