Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Joda, de har sikkert blitt flinkere å teste, og plukke ut hvem som testes. Akkurat som man har blitt i Norge. At det ikke viser den reelle smittetoppen er helt sikkert riktig, men formen på kurven sier jo litt også. Den er jo som i Norge, men forskjøvet ca 2 mnd. Og toppen er høyere.
    Det er slikt som dette jeg finner mildt (og OMF sikkert svært) frustrenede. Om vi nå ser på noe håndfast og som har vært konstant i hele perioden og ikke en funksjon av testkapasitet osv så kan vi for Sveriges del ta intensivinnleggelser siden det er de tallene jeg har sett. Den kurven ser som kjent slik ut:

    iva_sverige.JPG

    Gitt denne kurven som har vært postet ganske mange ganger er det for meg smått utrolig at noen i det hele kan tenke tanken at den svenske smittetoppen var i juni bare fordi en eller annen graf i FT , på Worldinfo-siden eller noe annet sted har sitt høyeste punkt i juni. Det burde være mer enn skrikende åpenbart at den faktiske smittetoppen var betydelig tidligere.

    Om man nå ser på denne kurven og gjør antagelsen om at den er en proxy for faktiske tilfeller med ett eller annet tidslag så har denne kurven altså ca samme form som i de langt fleste land. Tallene peker nedover fra en eller annen gang i april, I Norge peaket antall innlagte på intensiv tidlig i april, mens antall nye innlagte hadde toppen i slutten av mars. Gitt at Sverige hadde betydelig mer smitte i samfunnet enn Norge på daværende tidspunkt blir rimelig nok halen på fordelingen mye tykkere, noe man også har sett i stort sett alle land som faktisk stengte ned. I Sverige har antall bekreftede tilfeller holdt seg rimelig stabilt frem til juni hvor de gjorde et byks oppover (som ble forklart med betydelig økt testkapasitet) og deretter har de fallt mye og raskt, for nå å stabilisere seg noe, kanskje en svak økning om vi kun ser på de siste par dagene.

    Merk også at fallet fra platået starter i begynnelsen av juni, og gitt tidslaget for når man havner på intensiven så skjer altså dette i god tid før sommerferien starter for de brede lag av svenskene. Det er altså ikke spesielt lett å peke på ferie som forklaringsvariabel siden nedgangen i smitte må har startet før.

    Litt avnhengig av hvor man er i verden og hvilke tall man gjetter på så ligger vel estimatene på faktisk antall smittede et sted rundt 5-10 ganger de bekreftede tilfellene og åpenbart er de langt fleste av disse tidlig i forløpet i de aller fleste land.

    Noe har skjedd i Svergie. Hva det er vet jeg ikke, men jeg synes man skal være rimelig blind for ikke å se det og sommerferie fremstår som nevnt ikke som en spesielt plausibel forklaring siden nedgangen startet i god tid før den, spesielt om man tar hensyn til at det tar en del dager (10+ i snitt er det vel) fra man blir smittet til man eventuelt befinner seg på en intensivavdeling.

    Spania rapporterer tusenvis av nye smittetilfelle pr dag, altså flere pr dag enn frem til midten av mars. Rekk opp hånden alle som tror at det er flere smittede spanjoler daglig nå enn det var midt i mars før de stengte ned landet. 5700 nye i Spania i dag.. Nesten en dobling i forhold til de siste dagene. Om man tror på slike grafer så blir dette styggere enn i april i Spania, men det har jeg relativt liten tro på skjer. Spania går vel fra rødt til mørkerødt hos FHI nå.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Men det er jo fortsatt ikke nok til å gi noe særlig flokkimmunitet utover enkeltområder. Litt anektotisk så korrelerer den grafen ganske godt med når man i selskapet jeg jobber i innførte de samme tiltakene I Sverige som vi allerede hadde hatt I Norge en måneds tid. Vi fikk foresten nylig mail om at kontorene i Norge Sverige og Danmark vil holde mer eller mindre stengt ut året for alle som strengt talt ikke trenger å oppholde seg der.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Hva grunnen er finner de muligens ut av en gang i tiden og det er jo fullt mulig at det blusser ordentlig opp på ny også i Sverige etter hvert.

    Men hvordan noen kan tro at smittetoppen var i juni skjønner jeg fortsatt ikke.

    Det var ikke akkurat business as usual i Sverige heller i april-mai heller. Men vi får se
    hva som skjer fremover. Forskerene på Karolinska slet i alle fall med å finnen annen forklaring enn betydelig høyere immunitet enn antistoffprøver tilsier og må nesten anta at de har klart å tenkte på de mest opplagte ting tilfeldige folk på Internett kommer på i farta.

    Tegnell var litt bekymret for oppgangen de siste dagene, de hadde håpet den skulle komme først til høsten så de er ikke spesielt avslappede der borte forsåvidt, men det kan også bare være støy og tilfeldigheter. Det finner de også tidsnok ut av.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gitt denne kurven som har vært postet ganske mange ganger er det for meg smått utrolig at noen i det hele kan tenke tanken at den svenske smittetoppen var i juni bare fordi en eller annen graf i FT , på Worldinfo-siden eller noe annet sted har sitt høyeste punkt i juni. Det burde være mer enn skrikende åpenbart at den faktiske smittetoppen var betydelig tidligere.
    Ja, det kan godt hende, men kurven for intensivinnleggelser viser et platå i mai-juni, og så et fall etter det. Årsakene kjenner vi ikke, men det er sannsynligvis en kombinasjon av flere ting, inkludert at flere milde tilfeller ble testet og registrert enn tidligere, og at en del adferd endret seg utover sommeren. Når antall smittetilfeller i samfunnet var høyest vet vi ikke, siden det også kommer an på hvilke grupper som var syke og det ene med det andre. Det er (for meg) like åpenbart at noe skjedde tidlig i sommer også.

    Men for å få en konstruktiv diskusjon rundt det bør man også være ærlig nok til å vise grafer og tall for omtrent samme ting når man vil sammenligne mellom land. Å sammenligne kurven for intensivinnleggelser i Sverige med kurven for antall registrerte smittede i Norge og påstå at det viser noe som helst blir bare rart.

    Hvis vi sammenligner kurvene for antall innlagte intensivpasienter begynte den å falle i april i Norge og gikk eksponensielt til ca null utpå sommeren, og har siden ligget flatt. På rent øyemål ser det ut til at den først økte eksponensielt frem til ca 1 april, og deretter avtok eksponensielt med omtrent konstant faktor frem til nå. Kurven for Danmark er klin lik. Det er forholdsvis enkelt å forklare: Vi trakk i brekket 13 mars. Det fungerte. End of story.

    I Sverige lå den flatt på et høyt nivå gjennom april og frem til midten av mai før den begynte å falle. Deretter kom dette platået i juni før den falt videre i sommer og nå flater ut igjen et stykke over null. Dette er en mye mer kompleks kurve enn den norske og det er ikke helt enkelt å forklare det forløpet. Hvis man hevder "flokkimmunitet" i juli, hvorfor ikke i mai? Og i så fall, hvorfor denne utflatingen i juni? Og hvis "flokkimmunitet" har noe som helst med de svenske tallene å gjøre, hvorfor ikke de norske også? Eller kanskje begge kurvene best forklares med tiltak og adferd, siden antall smittede utgjør en liten andel av befolkningen i begge land?

    1596570180704.png


    Litt avnhengig av hvor man er i verden og hvilke tall man gjetter på så ligger vel estimatene på faktisk antall smittede et sted rundt 5-10 ganger de bekreftede tilfellene og åpenbart er de langt fleste av disse tidlig i forløpet i de aller fleste land.
    FHI-rapporten OMF linket til anslår at ca 1/4 av alle tilfeller i Norge har vært registrert, dvs at det reelle antallet er ca 38000 smittede, eller 0,74 % av befolkningen. Det er veldig vanskelig å tro at mørketallene i Sverige er så veldig mye større, spesielt ikke hvis man forklarer den store økningen i antall registrerte tilfeller i juni med økt testaktivitet, så det blir tilsvarende vanskelig å tro at de svenske tallene har noe med "flokkimmunitet" å gjøre, unntatt muligens i de hardest rammede innvandrerbydelene i Stockholm. Eller man kan anta at det finnes etslags reservoar av delvis immunitet i befolkningen etter infeksjon med beslektede corona forkjølelsesvirus, slik at hele pandemien startet bare hårfint over antallet som er nødvendig for å skape en flokkimmunitet, men da er man et godt stykke utenfor hva vi egentlig vet så mye om ennå.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Om vi regner baklengs fra dødstall så har Sverige hatt et sted mellom en halv million og en million smittede avhengig av om man bruker 0.5% eller 1% som dødsrate. Målt i antall smittede er nok mørketallene i Sverige veldig mye høyere enn i Norge. Antostofftester viser vel noe i ca samme Ballpark i Sverige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vi regnet litt på det for et par sider tilbake, og jeg endte vel opp med at et sted like under 10 % har vært smittet i Sverige etter å ha triangulert meg frem på litt forskjellige måter. Det skulle tilsi rett under en million. Det er unektelig en del fler enn 0,74 %, men fortsatt langt fra alt som vanligvis nevnes som nødvendig for "flokkimmunitet" med et virus som dette. Samtidig er FHI's nyeste anslag på 0,74 % en del lavere enn de 1 % jeg estimerte også.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel litt vanskelig å regne tilbake fra dødsfall også da man i Sverige bommet kapitalt på å beskytte de eldre?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og så har du land som Russland hvor antall corona-dødsfall er ca 1/10 av hva antall registrerte smittede skulle tilsi. Folk gjør mye rart. Men når tre-fire forskjellige måter å regne på ut fra helt forskjellige datapunkter alle leder til et sted like under 10 % smittede hittil i Sverige er det kanskje ikke så hakkandes gæli likevel.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det kan godt hende, men kurven for intensivinnleggelser viser et platå i mai-juni, og så et fall etter det. Årsakene kjenner vi ikke,
    Man kan jo grave litt:

    Slik ser det ut for Stockholm - en liten topp, men ikke noe platå i trenden.
    Screenshot_2020-08-04 Corona i intensivvården(1).png

    Det var heller ikke noe stort platå i Gøteborg:
    Screenshot_2020-08-04 Corona i intensivvården(2).png

    Også er det mange regioner som har en ganske ulike kurve:

    Skal jeg synse - så skyldes "platået" i mai at man da hadde stor stor spredning til resten av landet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    J

    FHI-rapporten OMF linket til anslår at ca 1/4 av alle tilfeller i Norge har vært registrert, dvs at det reelle antallet er ca 38000 smittede, eller 0,74 % av befolkningen. Det er veldig vanskelig å tro at mørketallene i Sverige er så veldig mye større, spesielt ikke hvis man forklarer den store økningen i antall registrerte tilfeller i juni med økt testaktivitet, så det blir tilsvarende vanskelig å tro at de svenske tallene har noe med "flokkimmunitet" å gjøre, unntatt muligens i de hardest rammede innvandrerbydelene i Stockholm. Eller man kan anta at det finnes etslags reservoar av delvis immunitet i befolkningen etter infeksjon med beslektede corona forkjølelsesvirus, slik at hele pandemien startet bare hårfint over antallet som er nødvendig for å skape en flokkimmunitet, men da er man et godt stykke utenfor hva vi egentlig vet så mye om ennå.
    På Debatten kom det frem at Norge hadde tilnærmet 100% smittesporing/kontroll et par dager før vi stengte ned. Vi har hele tiden hatt omfattende smittesporing, karantene og ikke minst full nedstenging på et tidspunkt hvor det ikke var "Ukjent" smitte i samdfunnet.

    Så jeg er faktisk litt overrasket over at det skal være såpass mange som er smittet uten at de var kjent med det i Norge.

    I Sverige er situasjonene en helt annen. De har hatt omfattende smitte ute i samfunnet i flere måneder. De har ikke bedret smittesporing eller karantene. De har hele tiden hatt 10-20 ganger høyere andel som tester positivt enn i Norge. Økningen i juni skyldes ikke økt testaktivitet - det skyldes at de endret kriteriene for hvem som skulle testet - og fikk da inn en gruppe hvor det var mer smitte.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel litt vanskelig å regne tilbake fra dødsfall også da man i Sverige bommet kapitalt på å beskytte de eldre?
    Ja, det er nok en feil måte å regne på, siden det i store trekk bare er de over 70 år som dør. Så - hvis Sverige ved å ikke stenge ned har greid å spre smitten blant de yngre - så vil de kunne ha langt langt flere smitteded enn dødstallene tilsier.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, og så har du land som Russland hvor antall corona-dødsfall er ca 1/10 av hva antall registrerte smittede skulle tilsi. Folk gjør mye rart. Men når tre-fire forskjellige måter å regne på ut fra helt forskjellige datapunkter alle leder til et sted like under 10 % smittede hittil i Sverige er det kanskje ikke så hakkandes gæli likevel.
    Du kan sikkert regne på 5 måter til om du vil det- men når du hele tiden tilpasser forutsetningene for å få det svaret du vil så ender man på samme svar.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Det er vel litt vanskelig å regne tilbake fra dødsfall også da man i Sverige bommet kapitalt på å beskytte de eldre?
    Holder du de eldre utenfor er jo dødsraten et sted litt over 0 og Sverige har hatt flere smittede enn innbyggere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal jeg synse - så skyldes "platået" i mai at man da hadde stor stor spredning til resten av landet.
    Meget mulig, kanskje sannsynlig også. F..nskapet sprer seg i clustere og skaper nokså like kurver i hver nye by hvor det får spre seg tilstrekkelig fritt før folk på en eller annen måte reagerer og får bremset ned spredningen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Når man snakker om trender kan det være lurt å bli enige om man ser på trenden den siste uken eller de siste 3-4 månder.

    F.eks. kan jeg argumentere for at aksjekursen til Norwegian stiger så lenge jeg velger ut en enkel dag.

    Hvis man ser på trenden over et større tidsintervall så blir konklusjonen en annen.

    At smitten i antall mennesker er større i Sverige er ikke relevant for trenden.

    Å snakke bort enkelthendelser der man angivelig har kontroll er ikke relevant for trenden nasjonalt. Dessuten har vi flere tilfeller i Norge der vi overhodet ikke har kontroll og der man ikke evner å følge enkle rutiner. En i min familie ble smittet på hurtigruten grunnet typisk norsk sløvhet - for øvrig med diabetes og snart 80 år - så jeg krysser fingre. Å snakke ned Sverige er meningsløst - de har vist gode tall den siste tiden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Det er jo en grunn til st det knapt skrives om Sverige lengre nå som folk omtrent helt har sluttet å dø av Covid-19. Da blir det ingen klikk av det. Jeg vedder ganske mye på at en meningsmåling i Norge ville indikere at befolkningen fortsatt tror der er vill vest i Sverige. Har vist grafene til en del og de blir stort sett oppriktig sjokkerte over at tallene er så lave nå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På Debatten kom det frem at Norge hadde tilnærmet 100% smittesporing/kontroll et par dager før vi stengte ned. Vi har hele tiden hatt omfattende smittesporing, karantene og ikke minst full nedstenging på et tidspunkt hvor det ikke var "Ukjent" smitte i samdfunnet.

    Så jeg er faktisk litt overrasket over at det skal være såpass mange som er smittet uten at de var kjent med det i Norge.

    I Sverige er situasjonene en helt annen. De har hatt omfattende smitte ute i samfunnet i flere måneder. De har ikke bedret smittesporing eller karantene. De har hele tiden hatt 10-20 ganger høyere andel som tester positivt enn i Norge. Økningen i juni skyldes ikke økt testaktivitet - det skyldes at de endret kriteriene for hvem som skulle testet - og fikk da inn en gruppe hvor det var mer smitte.
    Vel, den norske smittesporingen i mars tror jeg var nokså oppskrytt. Personlig erfaring: Jeg kom tilbake fra Malmö via Kastrup 5 mars og tok flybussen hjem. På seteraden foran meg satt en bekjent sammen med en kompis. De så ikke meg, men hørtes ganske rustne ut, så jeg tenkte at de enten var fulle eller syke. Et par måneder senere var det intervju med samme mann i lokalavisen. Det viste seg at han hadde vært på vei hjem fra skiferie i Østerrike den dagen, en ferie han måtte avbryte fordi han hadde blitt syk. Dagen etter at han hadde kommet hjem ble han enda mye sykere og endte opp på intensivavdelingen og tilbragte 12 dager i respirator. Han overlevde, men bare såvidt.

    Så jeg hadde sittet ca 1 meter fra minst to akutt corona-syke i mer enn en time på flybussen. Busselskapet hadde min kontaktinfo (kun betaling med kort der). Tror du jeg noen gang ble kontaktet av smittevern for å informere om dette og be meg gå i karantene, selv om mannen ble innlagt på intensiven? Nope. Men fra mandag 9 mars var både kona og jeg syke med diffuse influensasymptomer og etterhvert intense magesmerter ca en uke senere. Kona mente jeg var hypokonder, men jeg insisterte på full karantene for å være sikker på at vi ikke bragte f..nskapen videre til noen andre. Det er muligens derfor min svigermor fortsatt er i live. Noen PCR-test var ikke tilgjengelig i mars, og sykehuset ville ikke ta imot meg selv om fastlegen ville sende meg dit, så noe registrert tilfelle ble jeg aldri. Men jeg testet meg for antistoffer i juni. Negativ. Go figure.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er jo en grunn til st det knapt skrives om Sverige lengre nå som folk omtrent helt har sluttet å dø av Covid-19. Da blir det ingen klikk av det. Jeg vedder ganske mye på at en meningsmåling i Norge ville indikere at befolkningen fortsatt tror der er vill vest i Sverige. Har vist grafene til en del og de blir stort sett oppriktig sjokkerte over at tallene er så lave nå.
    Men myten om at alt er ute av kontroll i Sverige holdes godt i live med cherry picking her på forumet. Veldig underlig fenomen dette.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fint med anekdoter, med FHI sa på debatten at Norge ble stengt ned når de hadde 1 bekreftet tilfelle som de ikke kjente smittebanen til. Så jeg synes faktisk det er litt rart at vi skal ha titusner av smittede som vi ikke er kjent med i Norge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nå engang det som står i FHI-rapporten som du selv linket til. Jeg er formodentlig ett av de uregistrerte tilfellene, selv om jeg vet godt hvordan smittebanen var.

    Mer flisespikking: Et uregistrert tilfelle («mørketall») er noe helt annet enn et bekreftet tilfelle med ukjent smittebane. Nesten to motsatte ting. Når vi snakker om andelen registrerte vs uregistrerte tilfeller har det ikke så mye å gjøre med hvor mange bekreftede tilfeller det har vært med ukjent smittebane.

    Tidlig i utbruddet var testing en knapp ressurs som ble reservert helsepersonale og sykehusinnlagte. Retningslinjene tilsa også at milde tilfeller ikke skulle oppsøke helsevesenet, men greie seg på egenhånd. Dette var i mars, den perioden utbruddet toppet seg i Norge. Det er vel nokså opplagt at bare en brøkdel av de faktisk smittede i den perioden ble testet og registrert, også i Norge. FHI anslår altså nå ca 24 %, som er riktig bra sammenlignet med mange andre land.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det har jo alle unntatt Asbjørn sett.

    Screenshot_2020-08-05 Corona-viruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk .png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det fortsatt er litt tidlig å si at trenden er økende i Norge, men hovedpoenget er fortsatt at det er vanskelig å si at trenden er økende i Norge uten å samtidig si at trenden nå er økende igjen i Sverige - ut fra sammenlignbare tall.

    1596610054278.png
    Økningen på Island kan også være et isolert utbrudd. Derimot ser jeg en mer bekymringsfull trend for Danmark, hvor det har vært en langsom økning fra lavt nivå i flere uker og nå tilsynelatende raskere økning. Det lukter trøbbel.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.871
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Realiteten er vel at antallet (registrerte) smittede er nå såpass lavt, at å snakke om stigende og synkende trend nå ikke er representativt - statistisk sett er en nesten nede i støygulvet. Samtidig er dette såpass smittsomt at det tar svært fort av, når en får tilfeller som med hurtigruta og dette bryllupet nede i Moss.

    Skal en klare å holde det helt nede, så må folk ta innover seg risikoen og gi fan i å farte på hopp-på-turer til land som nettopp er blitt grønne, dra på cruise rundt om og droppe/redusere arrangementer som f.eks. bryllup, konfirmasjoner osv., så det kun er nærmeste familie som deltar.

    Men folk gir mest faen i andre og tenker kun på egne muligheter. Vi må unne oss litt ferie, vi må jo unne oss en fest osv osv.

    Johan-Kr
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.128
    Antall liker
    10.590
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gutten startet SFO igår. Ikke mange tiltak skolen kan gjøre bortsett fra å være forsiktig.
    Naboene med barn kommer hjem fra 1mnd i Italia neste søndag kveld. Morgenen etter er det jobb, barn til skole, bhg etc..

    Antar en økning i antall smittetilfeller nå framover. Nettopp dette med retur fra ferie og ingen dagers "hvile" for evt. å oppdage noen symptomer er jeg noe skeptisk til kjenner jeg. Større utbrudd på skoler/bhg kan fort skape mer nedstenging forståelig nok.

    Tok kollektivt for første gang siden begynnelsen av mars fredag som var. Tog Fjellhamar - Oslo og T-bane videre til Nydalen. På T-bane var det ikke mye hensyn å spore. Dette var fredags ettermiddag og stasjon overfylt. Likte det ikke.
    Vi går en spennende høst i møte.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er imponerende hvor godt og hvor lenge enkelte har klart å skjule at de har fundamentale lesevansker.
    Hadde det ikke vært for denne tråden ville jeg aldri lagt merke til det.

    Seriøst OMF: du MÅ begynne å lese dine egne argumenter snart. Det du skriver gir nå så lite mening at det fremstår som babbel fra en gammel surrete mann. Og det vet vi du ikke er. (aner ikke alder, men surrete har du aldri sett ut til å være)
    Hva slags dokumentasjon tenker du er tilstrekkelig for å dokumentere at smitten er økende i Norge..?

    Jeg tror uansett ikke jeg greier å overbevise Asbjørn, men det virker som de fleste andre nå skjønner at vi har økende smitte i Norge.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hæ? Hva snakker du om?
    Jeg kommenterte at du dro to helt forskjellige statistikker ut av ræva og hevdet at de representerte det samme, og at dersom noen mente noe annet var det flisespikking.
    Jeg sa ingenting om smitten er økende eller ikke.

    Du kan ikke sammenligne antall trafikkdrepte i Sverige med antall trafikkulykker i Norge og si at det representerer det samme.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du har ikke tenkt at det kanskje kan være vanskelig å finne tall som er helt sammenlignbare.

    Tematikken var trenden i hvor mange som faktisk er smittet. Siden vi ikke har kontroll på hvor mange som faktisk er smittet - så må man bruke andre indikatorer.

    Det er anerkjent globalt at innleggelser på sykehus/intensiv er en god indikator. Denne viser en fallende trend i Sverige og en økende trend i Norge. Men i Norge har vi så lite smitte at denne indikatoren gir høy usikkerhet - noe modellberegningen fra FHI viser med veldig høy R i Norge de siste dagene.

    Man kan se på registrerte smittede. Disse tallene vil selvsagt påvirkes at hvor mange tester man gjør og også i hvilken grad man treffer de som faktisk er syke med testene. Man kan også se på hvor stor andel av testene som er positive. I Norge har vi så vidt jeg vet hatt like kriterier for hvem som testes en god stund nå, og vi ser nå at både antall og andel positive tester øker - som indikerer økt smitte. I Sverige er ikke bildet like entydig. De har over tid økt antall tester ganske mye. I tillegg endret de testkriteriene i juni som gjorde at de traff bedre med testene (Altså at de testet flere syke) som gjorde at de fikk et stort hopp i positive tester. Men dette har folkehelsen vært veldig tydelig på at kun er endrede testkriterier og overhodet ikke representerer økt smitte i befolknigen. Men andelen positive fortsetter å falle. Så også registrerte smittede viser fallende trend i Sverige, mens den viser økende smitte i Norge.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.317
    Antall liker
    3.478
    Torget vurderinger
    4
    Økende smitte ifra tilmærmet null blir ikke så mye men ja kan bli problematisk hvis vi ikke tar tak i det
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags dokumentasjon tenker du er tilstrekkelig for å dokumentere at smitten er økende i Norge..?

    Jeg tror uansett ikke jeg greier å overbevise Asbjørn, men det virker som de fleste andre nå skjønner at vi har økende smitte i Norge.
    I følge deg selv er antall intensivinnleggelser den beste indikatoren, og det er de tallene du velger å bruke - for Sverige. Vel, for Norge er antall intensivpasienter nå 1, ned fra 2 for en uke siden. Samme som tidlig i juli.Det har ikke vært lavere siden pandemien startet. Hvis du bruker de tallene til å hevde at trenden er fallende i Sverige, så er den flat i Norge.

    Hvis du derimot velger å se på antall registrerte smittede er det riktig at glidende gjennomsnitt for Norge nå viser en liten økning etter flere lokale utbrudd i forrige uke, men starten på denne uken ser ut til å peke litt nedover igjen. Vi får nok se mot slutten av uken om dette går tilbake mot null eller er et trendskifte. Men da må du også ta inn over deg at tallene for registrerte smittede i Sverige ikke lenger faller, men har flatet ut og ser ut til å øke litt igjen. Hvis du bruker tallene for registrerte smittede til å hevde at smitten øker i Norge, så har den også begynt å øke igjen i Sverige.

    Det du ikke kan gjøre er å cherrypicke helt forskjellige tallserier og påstå at de gir en gyldig sammenligning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Intensivinnleggelser viser strengt tatt hva smittesituasjonen var for et par uker siden, ikke hva den er i dag. I motsetning til tidligere tror jeg at registrerte smittede er en god indikator nå om dagen siden kapasiteten og apparatet for testing er et helt annent enn hva det var for noen måneder siden.

    Det som derimot, som påpekt, blir veldig galt er å se på en graf over registrerte smittede siden februar-mars til nå og så tro at de sier noe veldig vettugt om hvor mye smitte man faktisk hadde når i forløpet.

    Den beste grunnen for å se på innleggelse (sykehus eller intensiv) er at det er det eneste som har vært konistent over tid og ikke er påvirket av hvor mye man tester, hvem man tester og hvor man tester. Det er således eneste måte å danne seg et bilde av det faktiske forløpet på gjennom hele perioden. Om man bruker den ene eller andre spiller neppe så stor rolle.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste en kommentar fra OMF om kverulering fra Asbjørn og må innrømme at min umiddelbare tanke da jeg leste den var at nå er jaggu verden snudd på holdet. Lot være å kommentere det da, men i lys av utvekslingen over er det vel på tide å trekke den frem igjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Intensivinnleggelser viser strengt tatt hva smittesituasjonen var for et par uker siden, ikke hva den er i dag. I motsetning til tidligere tror jeg at registrerte smittede er en god indikator nå om dagen siden kapasiteten og apparatet for testing er et helt annent enn hva det var for noen måneder siden.

    Det som derimot, som påpekt, blir veldig galt er å se på en graf over registrerte smittede siden februar-mars til nå og så tro at de sier noe veldig vettugt om hvor mye smitte man faktisk hadde når i forløpet.
    Det er nok riktig. Som jeg selv erfarte måtte man enten være sykehuspersonale eller innlagt for å bli testet i mars. De tallene var nok bare toppen av isfjellet. Testkapasiteten er en helt annen nå, og man oppfordres til å teste seg om man har de minste symptomer. Det bør fange opp en langt større andel av de faktisk smittede, og gir en helt annen mulighet til sporing og avgrensning av lokale utbrudd enn hva vi hadde i mars. Hvis grafene fanget opp 1/10 av tilfellene i mars, fanger de kanskje 1/2 nå, eller enda mer.

    Men dette er likevel en stokastisk prosess med mye variasjon fra dag til dag. Vi hadde samme diskusjon om et lokalt utbrudd i Oslo tidligere i sommer. Det var et førtitalls tilfeller på ganske kort tid i Søndre Nordstrand tidlig i juni. Da ble de samme argumentene brukt for å vise at smitten var økende i Norge, at hele slå-ned-greia var fåfengt, eventuelt at den gradvise gjenåpningen var livsfarlig og vi måtte stenge ned både det ene og andre. Slik var det ikke. Noen dager senere var antall smittetilfeller i Oslo tilbake på ensifrede tall pr dag, og i juli var det flere dager med null.

    Nå ser det ut som det trekker litt oppover igjen når folk kommer tilbake fra ferie, begynner å reise kollektivt til og fra jobb, og snart åpner skolene igjen. Det er logisk å anta at det vil føre til økende smittepress i ukene fremover, og det er mulig vi ser starten på det i tallene allerede, men det skader ikke å ha litt is i magen før man utroper en trend. Syretesten kommer tidsnok.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.317
    Antall liker
    3.478
    Torget vurderinger
    4


    Svenskene ville unngå unngå korona-nedstengning for å redde økonomien sin. Det ble ingen suksess.

    Da svenskene i mars valgte å annen vei enn nesten alle andre europeiske land i møtet med koronaviruset, var målet ikke minst å unngå den økonomiske smellen som en full nedstengning ville føre med seg.

    Nå er det første tallene for den svenske økonomien i andre kvartal, altså månedene april, mai og juni. De viser at denne strategien langt fra har vist seg så vellykket som myndighetene i broderlandet trolig hadde ønsket seg.

    I Sverige falt bruttonasjonalproduktet (BNP) med 8,6 prosent i andre kvartal, viser foreløpige tall fra svenske myndigheter.

    Nedgangen er sett i forhold til første kvartal. Tallene fra Statistiska centralbyrån (SCB) er justert blant annet for sesongvariasjoner.

    – Dette er den største nedgangen i perioden der vi kan gjøre sammenligninger. Den strekker seg tilbake til 1980, sier statistiker Mattias Kain Wyatt ved SCB i en pressemelding onsdag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Alt er relativt. Den svenske nedgangen, enorm som den er, er mindre enn i de fleste andre vesteuropeiske land. Den var eksempelvis -13.8% i Frankrike og -10.1% i Tyskland. Spania fikk -18.5%, Italia -12.4%.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du derimot velger å se på antall registrerte smittede er det riktig at glidende gjennomsnitt for Norge nå viser en liten økning etter flere lokale utbrudd i forrige uke, men starten på denne uken ser ut til å peke litt nedover igjen.
    Du lar deg nok lure litt av hvordan VG håndterer tallene. De oppdaterer med dagens tall ca 1600, også litt etter midnatt kommer hvor mange positive testsvar man fikk dagen før. Når man da klokken 1600 dagen etter oppdaterer med nye tall for den dagen, så flyttes tallet på positive tester dagen før til dagene som testene er tatt. Derfor vil alltid kurven falle litt på slutten. Man fikk 66 positive tester på mandag og 29 i går - så man ser veldig rare trender om man ser at dette faller i begynnelsen av denne uken.

    Det er ikke gitt at vi nå i lang tid fremover kommer til å ha voksende smitte - men det har vi hatt siste uken. Vi kan lykkes med å slå ned også disse utbruddene - slik man greide i Oslo. Men nå er trenden stigende.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du lar deg nok lure litt av hvordan VG håndterer tallene. De oppdaterer med dagens tall ca 1600, også litt etter midnatt kommer hvor mange positive testsvar man fikk dagen før. Når man da klokken 1600 dagen etter oppdaterer med nye tall for den dagen, så flyttes tallet på positive tester dagen før til dagene som testene er tatt. Derfor vil alltid kurven falle litt på slutten. Man fikk 66 positive tester på mandag og 29 i går - så man ser veldig rare trender om man ser at dette faller i begynnelsen av denne uken.

    Det er ikke gitt at vi nå i lang tid fremover kommer til å ha voksende smitte - men det har vi hatt siste uken. Vi kan lykkes med å slå ned også disse utbruddene - slik man greide i Oslo. Men nå er trenden stigende.
    Hva med den svenske trenden, da? Mandag 3 aug var det 590 nye tilfeller i Sverige, mot 398 en uke tidligere. 4 aug var det 168, mot 99 en uke tidligere. Tilsvarende tall for Norge var 11 vs 25 og 29 vs 16. Hvis det viser en økende trend i Norge den siste uken kan jeg ikke se noe annet enn at de svenske tallene også er ganske kraftig opp denne uken vs foregående.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Hva med den svenske trenden, da? Mandag 3 aug var det 590 nye tilfeller i Sverige, mot 398 en uke tidligere. 4 aug var det 168, mot 99 en uke tidligere. Tilsvarende tall for Norge var 11 vs 25 og 29 vs 16. Hvis det viser en økende trend i Norge kan jeg ikke se noe annet enn at de svenske tallene også er ganske kraftig opp denne uken vs foregående.
    Har ikke studert det veldig nøye, men tror tallene på VG.no (og forsåvidt også på Worldmeter) til en viss grad kan bli fintet ut av det til dels betydelige laget mellom prøvetagingsdato og rapportringsdato i Sverige. Altså det kommer X nye prøver en gitt dag, men det betyr ikke at alle disse var fra dagen før. Om vi ser på den offisielle kilden - svenska Folkhelsemyndigheten så ser grafen der slik ut:

    sverige_smittede.JPG

    Denne regner jeg også med vil få flere tilfeller lagt på de siste få dagene etter hvert som nye prøver kommer inn. Om man ser på den med stirremetoden så er den vel flat-ish om man antar at de siste par-tre søylene vil vokse en del de neste få dagene når prøver kommer inn og blir lagt på de slylene.

    De svenske estimatene for Reff har for øvrig økt noe i det siste, men de er fortsatt under 1. De siste tallene som er sluppet er
    (dato, estimat, nedre KI, øvre KI)
    2020-07-26 0.84 0.72 0.98
    2020-07-27 0.87 0.75 1.01
    2020-07-28 0.90 0.77 1.04
    2020-07-29 0.91 0.78 1.06
    2020-07-30 0.87 0.73 1.01
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I følge deg selv er antall intensivinnleggelser den beste indikatoren, og det er de tallene du velger å bruke - for Sverige. Vel, for Norge er antall intensivpasienter nå 1, ned fra 2 for en uke siden. Samme som tidlig i juli.Det har ikke vært lavere siden pandemien startet. Hvis du bruker de tallene til å hevde at trenden er fallende i Sverige, så er den flat i Norge.

    Hvis du derimot velger å se på antall registrerte smittede er det riktig at glidende gjennomsnitt for Norge nå viser en liten økning etter flere lokale utbrudd i forrige uke, men starten på denne uken ser ut til å peke litt nedover igjen. Vi får nok se mot slutten av uken om dette går tilbake mot null eller er et trendskifte. Men da må du også ta inn over deg at tallene for registrerte smittede i Sverige ikke lenger faller, men har flatet ut og ser ut til å øke litt igjen. Hvis du bruker tallene for registrerte smittede til å hevde at smitten øker i Norge, så har den også begynt å øke igjen i Sverige.

    Det du ikke kan gjøre er å cherrypicke helt forskjellige tallserier og påstå at de gir en gyldig sammenligning.


    Med tanke på at du bruker VG sine tall så kan det jo også være interessent å se hvordan de selv vurderer tallene.

    Det er viktig å være kritisk i trendanalyser og valg av tidsintervaller
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn