Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Vi kan ikke leve uten å reise utenlands? Jeg trener 3 ganger i uka, gratis og uten kroppskontakt. Buss og bane er et problem. Det andre du lister opp er bagateller og luksusproblem og på ingen som helst måte nødvendigheter for å leve et greit liv et par år. Ofrer du i det hele tatt hvorfor vi har disse tiltakene en eneste tanke?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Min elste datter spilte sandvolleyball turnering forrige helg iallefall i Oslo. Så noen har lov til å spille kamper.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Livsstilen og heimstaden du har pregar kvarandre. I sentrale strok er husværa mindre, slik at ein familie har mindre pass å boltre seg på, både ute og inne, enn det vi har som bur ruralt og har større hus. I og med at det offentlege transporttilbodet er mykje dårlegare på bygda, vert det mindre problematisk med å sitte der. Og det offentlege kulturtilbodet gjerne er dårlegare (og det private ikkje-eksisterande), er det mindre problematisk på veldig mange måtar. Færre folk gjev også mindre smitterisiko. Og så er det gjerne kortare avstand til turområde. For eigen del er eg også fornøgd med å kunne spasere til butikkar, småbåthamn og fiskestadar. Og så er det greitt å ha eit stereoanlegg av rimeleg kvalitet ståande til avstressing og rekreasjon.
    Det einaste eg er skikkeleg uroa over, er om lærarane som vanleg må syne ekstra lønnsmoderasjon for å spare pengar som kan brukast til skattelette til privatsektoren...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Vi kan ikke leve uten å reise utenlands? Jeg trener 3 ganger i uka, gratis og uten kroppskontakt. Buss og bane er et problem. Det andre du lister opp er bagateller og luksusproblem og på ingen som helst måte nødvendigheter for å leve et greit liv et par år. Ofrer du i det hele tatt hvorfor vi har disse tiltakene en eneste tanke?
    Hvis man bor utenfor de store byene tror jeg egentlig ikke disse tiltakene betyr så veldig mye. Man har mer plass, man behøver ikke gå på treningsstudio, det er færre folk å forholde seg til, kollektivtransport finnes ikke, så man går eller sykler mer. Skal man langt kjører man bil.

    For meg er utenlandsreise det eneste problemet, da det blir umulig å besøke familien i Tsjekkia.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    SOPS9161.jpg
    vindo7jun.JPG

    Øverst Defrost Youth Choirs sommerkonsert i aulaen på Domkirkeodden i Hamar 27/5 2019. Billettinntekter ca. 40000,-.
    Nederst Defrost Youth Choirs sommerkonsert i aulaen på Domkirkeodden i Hamar 14/6 2020. Vippsgaver ca. 10000,-. Ekstra utgifter for å få til streaming ca. 12000,-
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det andre du lister opp er bagateller og luksusproblem og på ingen som helst måte nødvendigheter for å leve et greit liv et par år.
    En rekke områder innenfor eksempelvis idrett, kultur, reiseliv, uteliv osv og alle andre virksomheter som er direkte, eller indirekte knyttet til dette vil "lide" langvarig av alt fra ingen - til redusert aktivitet. På ingen måte en nødvendighet - og se det gjerne som bagateller og luksusproblem for oss som "brukere" av disse tilbudene.
    For de som har dette som levebrød er situasjonen en helt annen. De skal vel også ha et greit liv et par år. Skal man ofre de en tanke?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi kan ikke leve uten å reise utenlands? Jeg trener 3 ganger i uka, gratis og uten kroppskontakt. Buss og bane er et problem. Det andre du lister opp er bagateller og luksusproblem og på ingen som helst måte nødvendigheter for å leve et greit liv et par år. Ofrer du i det hele tatt hvorfor vi har disse tiltakene en eneste tanke?
    Mine bekymringer er helheten i dette.
    Det er et faktisk problem som rammer mange at hundretusner av barn ikke får spille fotball med hverandre.
    Det er et faqktisk problem atr vi har 200 000 flere arbeidsledige
    Vi kan ikke leve uten å reise utenlands? Jeg trener 3 ganger i uka, gratis og uten kroppskontakt. Buss og bane er et problem. Det andre du lister opp er bagateller og luksusproblem og på ingen som helst måte nødvendigheter for å leve et greit liv et par år. Ofrer du i det hele tatt hvorfor vi har disse tiltakene en eneste tanke?
    Det er en helhet her - hvor ting må veies mot hverandre. Det gjør vi hver dag, selv om det ikke blir uttalt like tydelig.
    • Man kan spare mange liv og skader i trafikken ved å sette maks fartsgrense til 60km/timen.
    • Man kan redde mange liv ved å forby røyking og alkohol.
    • Vi kunne selvsagt også fjernet det meste av narkotika og ulovlige våpen i landet dersom man virkelig ønsket det.
    • Og hadde vi inført de letteste av de tiltakene vi nå har, hadde vi trolig spart en stor andel av de ca 1000 som dør av influensa hvert år

    Så da må man veie risikoen ved Corona opp i mot konsekvensene av tiltakene.

    Vi har fortsatt 200 000 flere som står uten jobb nå, enn vi hadde før Corona. Dette er mange mennesker som har det tøfft.
    Selv om du ikke er så opptatt av idrett, kultur og det å være sammen med andre mennesker - så er det trolig flere millioner mennesker i lille Norge som har fått det en god del verre pga disse tiltakene. Noen har mistet litt kontakt med vennene sine, noen har mistet jobben, noen har falt ut av trening, noen røyker og drikker mer, mange tør ikke gå til lege/krisesenter/psykolog osv.


    Og hadde vi kunne greid å slått dette ned ved noen måneders innsats - så kunne vi kanskje forsvart prisen, men det er det jo ingen som greier. Listen var lang til å begynne med over land vi skulle se til - Kina, Sør Korea, Singapore, Japan - av alle land i verden så står man nå igjen med New Zeeland og Island. Og begge har fortsatt ikke greid å slå det helt ned.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men i mellomtiden er det altså funnet en billig og tilgjengelig medisin som reduserer dødsfallene for de alvorlig rammede med rundt 25%. Hadde vi åpnet opp som Sverige kunne vi hatt 2500 døde, og medisinen kunne betydd 500 liv spart. Ikke helt verdiløst, det?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Men i mellomtiden er det altså funnet en billig og tilgjengelig medisin som reduserer dødsfallene for de alvorlig rammede med rundt 25%. Hadde vi åpnet opp som Sverige kunne vi hatt 2500 døde, og medisinen kunne betydd 500 liv spart. Ikke helt verdiløst, det?
    Nei, det er jo selvsagt ikke ikke verdiløst. Men det har fortsatt en "stykkpris" som er himmelhøyt over hva man normal er villig til å spandere på noe slikt her i landet. Normalt ville man ikke en gang vurdert å ta så store samfunnskostnader for 500 liv spart, spesielt siden avkortningen i all hovedsak ville kommet blant folk i slutten av livet.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    VG:

    "102 NYE DØDSFALL RAPPORTERT I SVERIGE SISTE DØGN - PASSERER 5000 TOTALT
    Totalt har Sverige nå 5041 coronarelaterte dødsfall, viser oppdaterte tall fra den svenske folkehelsemyndighetens. Det er 102 flere enn i går og de har dermed passert 5000 dødsfall"

    Hui og hei hvor det går...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det et slemmere virus i Sverige eller er terskelen for å bli lagt inn på sykehus lavere der enn i Norge?
    Bl..a
    – Vi ser fler positiva provsvar från åldersgruppen 15–19 år och som kommer från området runt Motala. De senaste veckorna har vi haft flera inlagda patienter under 18 år, vilket vi inte har sett på samma sätt tidigare. Vi tror att skolavslutningen kan ha lett till att smittan har spridit sig, säger Rickard Lundin, regional sjukvårdsledare.


    Forøvrig må jeg si at sutringa i tråden om de forferdelige restriksjonene vi er pålagt her i Norge er interessant lesning :unsure:
    - Uff'a meg, vi kan ikke reise til alle land vi vil uten å få 10 dagers karantene når vi kommer hjem...
    - Og konserter, fotballkamper o.l. med mange tusen deltagere er fortsatt forbudt, hvordan skal dette gå.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt bra dette heller:


     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Forøvrig må jeg si at sutringa i tråden om de forferdelige restriksjonene vi er pålagt her i Norge er interessant lesning :unsure:
    - Uff'a meg, vi kan ikke reise til alle land vi vil uten å få 10 dagers karantene når vi kommer hjem...
    - Og konserter, fotballkamper o.l. med mange tusen deltagere er fortsatt forbudt, hvordan skal dette gå.....
    Det er ikke tusenvis av deltakere eller publikum når 2 fotballlag med 8, 10 elle 15 åringer spiller kamp. Det er fortsatt forbudt.

    Men jeg registererer at menn over 50 ikke har noen problemer med inngripende restriksjoner i mange år. Kan vi ikke heller snu det rundt - de som er i risikogruppen eller er redd for Corona kan isolere seg - så kan resten leve som før. Det er ikke spesielt krevende å holde seg unna smitte om man ønsker det.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Tydelig at vi ser på dette utifra egen situasjon. Jeg tror at de negative sidene for barn og unge er langt verre enn det her harseleres med. Ingen "må" reise til utlandet og ingen "må" dra på fotballkamp med 50 000 tilskuere. Allikevel er det slik at alle barn har hatt et svært spesielt år. Uten at de fleste av dem forstår grunnlaget, er de plutselig isolert fra skole/barnehage, venner, lek og all idrettsaktivitet. Feks ser jeg at fotballaget til barna har "mistet" svært mange spillere. Det er ikke rart siden det kun har vært treninger gjennom en sur vintersesong og ingen kamper i vårsesongen. I praksis er det derfor ikke vært morsom aktivitet på et år når høstsesongen forhåpenltigvis spilles normalt. Resultatet er selvfølgelig at bare de gode og ivrige er med videre. Forsåvidt en bagatell, men jeg er sikker på at det vil ha betydning for folkehelsen på sikt at barn slutter med organisert idrett i 10 års alder, istedenfor 15 års alder. I tillegg kan man jo bare spekulere i langtidseffektene av alle barn som ble isolert i voldelige og destruktive hjem, som kanskje hadde skolen som en friarena. For ikke å snakke om all skolegangen som ble mistet. Lærere jeg kjenner er svært bekymret for fremtiden for de minste elevene. Mye av grunnlaget for videre læring skjer i de først årene der resursene er til stede. Det er ikke like lett å ta igjen dette for mange allerede svake elever. De resurssterke elevene vil selvfølgelig klare seg like bra og man ser kanskje et økende klasseskille fremover.

    Jeg tror det er viktig å tenke på at helse er bredere enn "fravær av infeksjon". Det er klart at det er vanskelig valg myndighetene har stått ovenfor og hva som er det rette er det fortsatt ingen som vet sikkert. Det som uansett er klart er at samfunnskostanden for sparte liv her overgår alt hva vi har sett tidligere.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Enig ^^

    Det er viktigere å slippe ungene fri enn å åpne for store forsamlinger og mye internasjonal trafikk. Og risikoen er begrenset.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvis man bor utenfor de store byene tror jeg egentlig ikke disse tiltakene betyr så veldig mye. Man har mer plass, man behøver ikke gå på treningsstudio, det er færre folk å forholde seg til, kollektivtransport finnes ikke, så man går eller sykler mer. Skal man langt kjører man bil.

    For meg er utenlandsreise det eneste problemet, da det blir umulig å besøke familien i Tsjekkia.
    Jeg bor slik til at det er flere hundre meter til nærmeste nabo så i det daglige er det ikke forskjell på nå og da. Jeg kunne jo tatt dette som et utgangspunkt når jeg skal mene noe om hvordan andre skal leve og oppleve dagene men jeg gidder ikke, det ville bare sett dumt ut. Jeg tar mine forholdsregler når jeg er på handletur o.l. ellers normalt.

    Ellers så er det viktigere at gutter og jenter får spille fotball etc. enn at bestefar får reise til Alicante så slipp unga løs! Noen blir sikkert enda reddere enn de allerede er men da blir de det da.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tydelig at vi ser på dette utifra egen situasjon. Jeg tror at de negative sidene for barn og unge er langt verre enn det her harseleres med. Ingen "må" reise til utlandet og ingen "må" dra på fotballkamp med 50 000 tilskuere. Allikevel er det slik at alle barn har hatt et svært spesielt år. Uten at de fleste av dem forstår grunnlaget, er de plutselig isolert fra skole/barnehage, venner, lek og all idrettsaktivitet. Feks ser jeg at fotballaget til barna har "mistet" svært mange spillere. Det er ikke rart siden det kun har vært treninger gjennom en sur vintersesong og ingen kamper i vårsesongen. I praksis er det derfor ikke vært morsom aktivitet på et år når høstsesongen forhåpenltigvis spilles normalt. Resultatet er selvfølgelig at bare de gode og ivrige er med videre. Forsåvidt en bagatell, men jeg er sikker på at det vil ha betydning for folkehelsen på sikt at barn slutter med organisert idrett i 10 års alder, istedenfor 15 års alder. I tillegg kan man jo bare spekulere i langtidseffektene av alle barn som ble isolert i voldelige og destruktive hjem, som kanskje hadde skolen som en friarena. For ikke å snakke om all skolegangen som ble mistet. Lærere jeg kjenner er svært bekymret for fremtiden for de minste elevene. Mye av grunnlaget for videre læring skjer i de først årene der resursene er til stede. Det er ikke like lett å ta igjen dette for mange allerede svake elever. De resurssterke elevene vil selvfølgelig klare seg like bra og man ser kanskje et økende klasseskille fremover.

    Jeg tror det er viktig å tenke på at helse er bredere enn "fravær av infeksjon". Det er klart at det er vanskelig valg myndighetene har stått ovenfor og hva som er det rette er det fortsatt ingen som vet sikkert. Det som uansett er klart er at samfunnskostanden for sparte liv her overgår alt hva vi har sett tidligere.
    Sikkert traumatisk både for store og små når man ikke kan sette vekk foreldrerollen i bytte mot penger. Tenke seg til at rike voksne mennesker skal sørge for trimming og litt skolering av ungene sine selv.
     
    Sist redigert av en moderator:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sikkert ikke poenget til Fela, men det illusterere jo et annet poeng ganske godt. Det er ikke så lett å slå ned dette viruset.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sitter sikkert akkurat nå masse irriterte middelaldrende kinesere på Internett å brokker seg over at man ikke kan spille squash eller få sendt ungene på organisert trening når de skal lese avisen..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert ikke poenget til Fela, men det illusterere jo et annet poeng ganske godt. Det er ikke så lett å slå ned dette viruset.
    Tingen er at det er mye lettere enn man først trodde. Det var der svenskene kom ut skjevt fra starten. De trodde at dette ikke lar seg stoppe uansett, så det beste vi kan gjøre er å spre det utover i tid. Er ikke noe vits i å forsøke å stoppe det.

    Imidlertid viste det seg at det lar seg stoppe ved nokså moderate tiltak. Analysen av mutasjoner i viruset viser at virus fra de første tilfellene i Europa faktisk døde ut uten å spre seg utover det lokale utbruddet. Det inkluderer virus fra den kinesiske damen på besøk i Tyskland som en stund fikk skylden for utbruddet i Italia. Det var ikke slik. Det store utbruddet kom med kinesiske turister i Italia noe senere. Da fikk det spre seg for langt for å kunne stoppes.

    "Go early, go hard" ser ut til å være oppskriften. Halvhjertet innsats med henstillinger og på den ene siden og på den andre siden og husk å holde økonomien i gang er også en oppskrift, men på noe helt annet. Spør Arizona eller Florida nå. Eller Gällivare.

     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    første treningsrunde på sio i dag. godt med plass i disse distanserte tider. ferskvarene var borte. masse vasking og tørking. virket egentlig ganske betryggende.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Kineserne anvender fortsatt "go early, go hard."
    At OMF er faktaresistent er vel ikke nytt.

    Det enkelte delstater i USA nå opplever var gitt på forhånd. Texas og Florida er spesielt interessante å følge, med total frakobling mellom hva delstatenes administrasjoner sier og hva som skjer i sykehusene.

    Trump gjentok forøvrig nylig sin påstand om at USA ville hatt langt færre smittetilfeller om man bare holdt opp med denne testingen. Faktaresistens er et globalt fenomen.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Selvsagt vil man helst at den går til null, men det er «utryddelse» heller enn «slå ned og holde nede». Med delvis åpne grenser etc vil det komme en del sporadiske tilfeller slik vi ser nå. Disse grafene viser at viruset er ettertrykkelig slått ned i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, etc, men dessverre ikke i Sverige. Der putrer det fortsatt avgårde på ganske høyt nivå med ukontrollerte utbrudd som det i Gällivare nå.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    111 døde og 1464 nye smittede i grannlandet i dag. Går raskt mot normal sommer der nå ja. Når var det Tegnell skulle bli hyllet OMF?

    Økonomisk sliter de også.

     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert traumatisk både for store og små når man ikke kan sette vekk foreldrerollen i bytte mot penger. Tenke seg til at rike voksne mennesker skal sørge for trimming og litt skolering av ungene sine selv.
    Usikker på hva du sikter til her. Jeg snakker overhode ikke om de rike og ressurssterke. De klarer seg alltid. Jeg klager heller ikke for egen del, vi har egentlig hatt en fin, men krevende tid. Poenget er at disse tiltakene også har mange negative sider, noe som burde være opplagt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    111 døde og 1464 nye smittede i grannlandet i dag. Går raskt mot normal sommer der nå ja. Når var det Tegnell skulle bli hyllet OMF?

    Økonomisk sliter de også.

    Svenskene får nok en ganske normal sommer. Det eneste forbudet som gjelder der pr i dag er forbud mot arrangementer for over 50 personer. Også er det en del smittevernoppfordringer - men altså ikke forbud. Men - det vil nok oppleves som langt mer normal sommer i Sverige enn i Norge.

    Ja, jeg tror fortsatt Tegnell og den svenske måten å gjøre dette på vil bli hyllet. Nå er det vel ikke Tegnell som blir hyllet - fordi fagmiljøene er jo i det store og hele enig om hvordan dette bør gjøres - så det er jo mer det at svenskene har hørt på fagfolkene som bør hylles. Det er jo utrolig spennende hva som vil bli publisert på pressekonferansen i dag. Men ut i fra sykehusinnleggelser så er man i grunn kommet gjennom dette i Stockholm og på god tur i Gøteborg. Også er man ikke like langt fremme i resten av landet. Flokkimmunnitet innebærer altså ikke at smitten er helt borte. Men det innebærer at Effektiv R er under 1 i samfunnet (Med smitteverntiltak som man er villig til å leve med). Da er man i en situasjon hvor man ikke behøver å ha en ekstraordinær Coronaberedskap og slikt - for eventuell smitte - vil dø ut ganske raskt. Og da er man ferdig med det. Ikke - slik at det er helt borte, men slik at det ikke blir noen store tall av det. Og da vil det etterhvert brenne ut. Da behøver man ikke å stenge skoler, flyplasser, ha karanteneordnigner osv.



    I artikkelen du linker til står det ganske tydelige at Sverige rammes hardere pga større eksportindustri og at det ikke har noe med Coronastrategi å gjøre. Svenskene sin økonomi har vært på nedadgående i mange år allerede pga av en del andre dumme valg. Det kan også være greit å tenke litt på at det er omtrnet bare Norge i hele verden som har såpass dyp lommebok og gode sosiale støtteordninger at vi ikke behøver å bekymret oss for kostnader med Coronatiltak.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Veldig mye hykleri og politikk i disse restriksjonene også.. Noen steder får folk knapt nok gå ut av huset og blir hengt ut i avisen om de kjører en tur i bilen sin, mens når tusenvis av rabiate kommunister skal lage raseopptøyer så ser man gjennom fingrene med det hele. Da var det plutselig ikke så viktig likevel.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Svenskene får nok en ganske normal sommer. Det eneste forbudet som gjelder der pr i dag er forbud mot arrangementer for over 50 personer. Også er det en del smittevernoppfordringer - men altså ikke forbud. Men - det vil nok oppleves som langt mer normal sommer i Sverige enn i Norge.

    Ja, jeg tror fortsatt Tegnell og den svenske måten å gjøre dette på vil bli hyllet. Nå er det vel ikke Tegnell som blir hyllet - fordi fagmiljøene er jo i det store og hele enig om hvordan dette bør gjøres - så det er jo mer det at svenskene har hørt på fagfolkene som bør hylles. Det er jo utrolig spennende hva som vil bli publisert på pressekonferansen i dag. Men ut i fra sykehusinnleggelser så er man i grunn kommet gjennom dette i Stockholm og på god tur i Gøteborg. Også er man ikke like langt fremme i resten av landet. Flokkimmunnitet innebærer altså ikke at smitten er helt borte. Men det innebærer at Effektiv R er under 1 i samfunnet (Med smitteverntiltak som man er villig til å leve med). Da er man i en situasjon hvor man ikke behøver å ha en ekstraordinær Coronaberedskap og slikt - for eventuell smitte - vil dø ut ganske raskt. Og da er man ferdig med det. Ikke - slik at det er helt borte, men slik at det ikke blir noen store tall av det. Og da vil det etterhvert brenne ut. Da behøver man ikke å stenge skoler, flyplasser, ha karanteneordnigner osv.



    I artikkelen du linker til står det ganske tydelige at Sverige rammes hardere pga større eksportindustri og at det ikke har noe med Coronastrategi å gjøre. Svenskene sin økonomi har vært på nedadgående i mange år allerede pga av en del andre dumme valg. Det kan også være greit å tenke litt på at det er omtrnet bare Norge i hele verden som har såpass dyp lommebok og gode sosiale støtteordninger at vi ikke behøver å bekymret oss for kostnader med Coronatiltak.
    Ikke slik at det blir helt borte... akkurat som i Norge altså. Bortsett fra den bagatell at de har 20 ganger fler dødsofre og blir, forståelig nok, utestengt fra Europa en god stund. Du hopper alltid over de tusener av døde i din teoretiske iver. Smitten dø ut ganske raskt i Sverige? Skulle ikke det skje til sommeren? De har fortsatt ukontrollert smitte med flere tusen nye hver uke. Maks 50 personer er en stor inngripen og forhindrer veldig mye innen kultur og sport. Her åpnes det mer og mer opp.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke slik at det blir helt borte... akkurat som i Norge altså. Bortsett fra den bagatell at de har 20 ganger fler dødsofre og blir, forståelig nok, utestengt fra Europa en god stund. Du hopper alltid over de tusener av døde i din teoretiske iver. Smitten dø ut ganske raskt i Sverige? Skulle ikke det skje til sommeren? De har fortsatt ukontrollert smitte med flere tusen nye hver uke.
    Svenskene har kontrollert smitte - og har nok mange titusner nye smittede hver uke.
    Men antall sykehusinnleggelser har falt siden april. Og det er litt spennende med kurven i Stockholm. Der har nye innleggelser på IVA falt med nesten 90% siden toppen.

    Du kan gjerne rope ut at svenskene er utestengt fra Europa en god stund, men svenskene kan reise til langt flere land enn vi i Norge kan.

    Forskjellen med Norge er at vi hadde en fallende kruve når landet var stengt ned, også har denne kurven flatet ut når vi har åpnet litt opp og så er er det vel hvordan den kurven beveger seg fremover mot jul vi er uenig om. Jeg tror dessverre at det ikke lar seg gjøre å holde smitten nede, og vi har fortsatt ikke åpnet opp til et nivå som vi kan leve med i 3 år fremover. Og nå er det ferie. Den virkelige testen kommer i september/oktober. Da er hverdagen her, skole, jobb og alt er i gang for fullt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Du tror altså at vi kommer til å ta igjen Sverige i antall døde?
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Flokkimmunnitet innebærer altså ikke at smitten er helt borte. Men det innebærer at Effektiv R er under 1 i samfunnet (Med smitteverntiltak som man er villig til å leve med). Da er man i en situasjon hvor man ikke behøver å ha en ekstraordinær Coronaberedskap og slikt - for eventuell smitte - vil dø ut ganske raskt. Og da er man ferdig med det.
    Ingen flokkimmunitet i Stockholm. Folk er redde for viruset og holder seg inne. De har selv innført de restriksjonen ovenfor seg selv som myndighetene var uvillige til å gjøre. Derfor reduseres smitten og ant. sykehusinnleggelser går ned.

    Helt sinnsykt å lese at du forsvarer svenskenes strategi igjen og igjen. Det går til helvete der. Det er et helvete på sykehusene. Leger og sykepleiere blir smitta på jobb an mass. Og det går til helvete med økonomien.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det er underlig å argumentere med at svenskene kan reise til flere land enn nordmenn kan. Selvfølgelig kan de det - hvorfor skal man legge restriksjoner på å reise fra et land med mye smitte til et land med lite?
    Spørsmålet er el heller om de får lov til å komme, og om de er interessert i å reise når det betyr at de må sitte 10 dager i karantene når de kommer dit de har reist?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Jeg registrerer at for OMF er død og fordervelse irrelevant. Det viktigste er hvor få innskrenkninger man har og hvor normalt man kan leve. Ingen som helst vilje til å ofre noe for å holde sykdommen unna risikogrupper og eldre. Fotball, reise og fest er viktigere. Og å slippe å ta mer ansvar for unga. Ellers er det så absurd hvordan realiteten omskrives. Det er forskjell på teori og praksis noen ganger OMF.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn