Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes det er underlig å argumentere med at svenskene kan reise til flere land enn nordmenn kan. Selvfølgelig kan de det - hvorfor skal man legge restriksjoner på å reise fra et land med mye smitte til et land med lite?
    Spørsmålet er el heller om de får lov til å komme, og om de er interessert i å reise når det betyr at de må sitte 10 dager i karantene når de kommer dit de har reist?
    Det var et svar på påstanden om at Svenskene var utestengt fra Europa.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du tror altså at vi kommer til å ta igjen Sverige i antall døde?
    Nei, det tror jeg nok ikke.
    Men jeg tror vi havner ganske nærme og at vi i tillegg har fått en langt større skade av restriksjonene - slik at det totale effekten på folkehelsen blir større i Norge.

    Men dette tar det jo gjerne 1 år før er avklart.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Nei, det tror jeg nok ikke.
    Men jeg tror vi havner ganske nærme og at vi i tillegg har fått en langt større skade av restriksjonene - slik at det totale effekten på folkehelsen blir større i Norge.

    Men dette tar det jo gjerne 1 år før er avklart.
    Hvilke skader? Hvor pinglete tror du nordmenn egentlig er. Jeg jobber tett på barn og unge hver dag. Jeg ser smil og latter og helt normale relasjoner på de aller fleste. Den svartmalingen du kommer med virker for meg helt feil. Om noe så viser corona epidemien hvor vannvittig bortskjemte vi er. Når noen klarer å gjøre det til alvorlige problemer at de må ha tenåringer mer hjemme og at utenlandsreiser ryker, mens i andre land dør folk i gangen i mangel på respirator.. så forteller det det meste.

    Sysselsetting og økonomi lider under alle strategier under denne pandemien. Argumentet om virkninger av vår strategi er et svært skralt halmstrå.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvilke skader? Hvor pinglete tror du nordmenn egentlig er. Jeg jobber tett på barn og unge hver dag. Jeg ser smil og latter og helt normale relasjoner på de aller fleste. Den svartmalingen du kommer med virker for meg helt feil. Om noe så viser corona epidemien hvor vannvittig bortskjemte vi er. Når noen klarer å gjøre det til alvorlige problemer at de må ha tenåringer mer hjemme og at utenlandsreiser ryker, mens i andre land dør folk i gangen i mangel på respirator.. så forteller det det meste.
    Pass
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Åpenbart at situasjonen gir følger men det er da ikke unikt for Norge. Vi har dessuten ressurser og er bedre rustet enn de fleste andre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skal vi åpne grensen mot Sverige slik at vi kan reise dit uten å bli pålagt karantene når vi komme hjem igjen så må bl.a. smittetallene i Sverige ned til under 20 pr. 100.000 innbygger pr uke. Dvs. Sverige må ned på under 2000 nye smittetilfeller i uka. Der er de ikke. I uke 24 ble det meldt 7235 nye smittede. Og trenden ser ut til å holde seg......
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Og da er man ferdig med det. Ikke - slik at det er helt borte, men slik at det ikke blir noen store tall av det.
    Så det har ikke vært noen tall hittil å snakke om i Sverige mener du? Helt ærlig så mistenker jeg mer og mer at du troller med oss, så absurd virker dette på meg...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96

     
    R

    rr30629

    Gjest

    og..



    og...



    og..

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Jeg glemte navlebeskuende og idiotiske da jeg sa bortskjemt om nordmenn. Jeg ante virkelig ikke at så mange har det så jævlig hjemme at det er viktigere å dra seg utenlands enn å ta forholdsregler angående smitte. Helt utrolig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Den trenden ser ikke helt god ut.
    De har vel sagt at det er ete resultat av betydelig mer testing og ikke mer smitte enn før. Om de har sagt noe annet i det siste så har ikke jeg fått det med meg i alle fall. De mer pålitelige indikatorene (riktig nok med større tidslag) peker stort sett nedover eller er flate.
    iva.JPG
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så det har ikke vært noen tall hittil å snakke om i Sverige mener du? Helt ærlig så mistenker jeg mer og mer at du troller med oss, så absurd virker dette på meg...
    Jo selvsagt har det det.
    Kan du ikke prøve å lese det som skrives - trekke pusten litt innimellom.

    Hvis man har tilstrekkelig immunitet i befolkningen til at Reff er under 1. Så innebærer det at nye smittetilfeller og utbrudd vil dø ut av seg selv.

    Dersom man ikke har noe immunitet i befolknigen - så vil alle nye tilfeller potensiellt kunne utløse en epidemi. Derfor tror jeg det også blir vanskelig for Norge og andre land å leve "normalt" i tiden fremover. Da vil kanskje Reff være 2, mens man holder det nede med smittesporing og karantene. Og da skal det ikke så veldig mange caser til før man mister kontrollen.


    Men - nå kommer det straks oppdatering fra Sverige - og da får vi jo noen veldig spennende svar.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Så litt av pressekonferansen. De har ikke veldig mye antistoffer, det var rundt 4.7% i uke 18 og 6.1% i uke 21 men med ganske stor usikkerhet begge veier (konfidensintervall ca 4-5% brede stort sett). Tegnell sa at smitten er svært "clustered" så det er vanskelig å gjøre random sampling siden svarene man får avhenger mye av hvor man måler.

    Denne var for øvrig ganske bra, fra dagens pressekonferanse og gir et litt annet bilde enn hva oversikten fra FT gir og støtter forsåvidt den svenske antagelsen om at det ikke er mer smitte enn før men at de tester mer og derfor finner flere tilfeller.

    fall.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Smittevernsoverlegenlegen(?) i Västra Götaland sa også at de nå utførte 3-4 ganger så mange tester / uke som for et par uker siden og de finner mange flere smittetilfeller, også lengre ned i aldersgruppene. Men det kommer stadig færre pasienter som må leggess inn på både sykehus og intensivavdeling. Så de mener altså at selv om antall bekreftede tilfeller stiger ganske mye så går det faktiske antallet ned.

    Det er altså ikke spesielt mye som tyder på økt smittespredning i Sverige som helhet til tross for hva grafen til FT og andre viser. Tester man mye så finner man også mye.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Løsningen for å hindre at befolkningen blir usatt for en en epidemi er altså å utløse en epidemi i befolkningen.

    Da vet jeg det.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tester man mye så finner man mye, det er nesten noe Trumpsk over det hvis man bruker det som en positiv nyhet og med påstand om at det tyder på at det ikke er økt smittespredning i samfunnet. Etter min mening viser dette at smitten er utbredt i samfunnet og at myndighetene ikke har kontroll, med mange tusen nye smittede hver uke vil det generere et stort press på helsevesenet (og begravelsesbyråer) i tiden fremover. Her er det ikke lys i tunnelen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Tegnell mener at enkelte grupper kan ha 20-25% immunitet. Andre ned mot 5-6%. Trekk fra en del med tanke på hvem som sier dette og man ser at de har mislykkes ganske katastrofalt. Man kan prøve å se for seg 5000 kister. 5000 familier. 5000 tomme stoler og senger. I et forholdsvis lite land er dette en katastrofe.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Tester man mye så finner man mye, det er nesten noe Trumpsk over det hvis man bruker det som en positiv nyhet og med påstand om at det tyder på at det ikke er økt smittespredning i samfunnet. Etter min mening viser dette at smitten er utbredt i samfunnet og at myndighetene ikke har kontroll, med mange tusen nye smittede hver uke vil det generere et stort press på helsevesenet (og begravelsesbyråer) i tiden fremover. Her er det ikke lys i tunnelen.
    De legger jo ikke skjul på at det er mange smittede og (altfor) mange som har dødd. Poenget er egentlig kun at dersom man vil vite hvor mange som faktisk er smittet så må man ha pålitelige indikatorer. Det er jo også derfor FHI kalibrerer mot sykehusinnleggelser i Norge, de har jo strengt tatt ikke så mye anelse om hvor mange som faktisk er smittet på et gitt tidspunkt, men estimerer i praksis et par uker bak i tid. Antallet som antas å være smittet er en modellering basert på antagelser om hvor stor andel i ulike aldersgrupper som må på sykehus.

    Det er ingen som har solgt det inn som en suksesshistorie. Men Asbjørn viste en graf fra FT som indikerte en skummel trend. Poenget mitt var kun at det er lite som tyder på noen faktisk økning i smitteutbredningen i Sverige uansett hva grafen i FT viser, den er et resultat av mer omfattende testing, ikke av at det er en galopperende smitte på vei.

    Og etter den norske definisjonen av "kontroll" så har Sverige kontroll forsåvidt og har hatt det hele tiden, de har ikke vært sprengt på behandlingstilbud selv om det selvsagt har vært tøft for helsevesenet der borte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Tester man mye så finner man mye, det er nesten noe Trumpsk over det hvis man bruker det som en positiv nyhet og med påstand om at det tyder på at det ikke er økt smittespredning i samfunnet. Etter min mening viser dette at smitten er utbredt i samfunnet og at myndighetene ikke har kontroll, med mange tusen nye smittede hver uke vil det generere et stort press på helsevesenet (og begravelsesbyråer) i tiden fremover. Her er det ikke lys i tunnelen.
    Om du tenker deg om så skjønner du sikkert at de to uthevede tingene ikke er det samme.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og etter den norske definisjonen av "kontroll" så har Sverige kontroll forsåvidt og har hatt det hele tiden, de har ikke vært sprengt på behandlingstilbud selv om det selvsagt har vært tøft for helsevesenet der borte.
    Dette forutsetter at helsepersonell ikke er blant de syke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Dette forutsetter at helsepersonell ikke er blant de syke.
    Det gjør det vel ikke? Sverige har til envher tid hatt minst 20% intensivkapasitet ledig. Dette er den samme definisjonen av "kontroll" som Høie brukte på pressekonferansen og som står i beredskapsplanen. Det er for øvrig ganske mye smitte blant svensk helsepersonell (økt antall tilfeller er også en funksjon av betydelig mer testing i den gruppen) men det resulterer altså ikke i flere som blir alvorlig syke. Det siste har man jo bunnsolide data på siden man vet mer eller mindre eksakt hvor mange som blir innlagt på sykehus med Covid-19.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Om du tenker deg om så skjønner du sikkert at de to uthevede tingene ikke er det samme.
    Selvfølgelig, tror du at vi andre kom med 14.10 toget til Østbanestasjonen ? Men med en utbredt smittespredning i samfunnet er mulighetene store for at R øker..... Det blir en spennende høst.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det gjør det vel ikke? Sverige har til envher tid hatt minst 20% intensivkapasitet ledig. Dette er den samme definisjonen av "kontroll" som Høie brukte på pressekonferansen og som står i beredskapsplanen. Det er for øvrig ganske mye smitte blant svensk helsepersonell (økt antall tilfeller er også en funksjon av betydelig mer testing i den gruppen) men det resulterer altså ikke i flere som blir alvorlig syke. Det siste har man jo bunnsolide data på siden man vet mer eller mindre eksakt hvor mange som blir innlagt på sykehus med Covid-19.
    Det hjelper ikke om det er ledig kapasitet på intensiven i Jokkmokk hvis det er for få plasser i Gøteborg. Da blir det lett "unødvendige" dødsfall hvis pasienter må sendes fra den ene regionen til den andre.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men for å kunne ivareta et økt press når en sykdom med et langvarig sykdomsforløp herjer, vil du enten måtte sørge for at
    -relevant helsepersonell ikke blir smittet
    -mengden personer med behandlingsbehov reduseres tilsvarende eller i større grad enn mengden helsepersonell med sykdom
    -antall helsepersonell får en økning (f.eks nyrekruttering/omskolering) som dekker opp for personell som faller fra
    -mengden behandlere har vært så enorm i utgangspunktet at det ikke er noe problem at de blir syke, for det er så mange å ta av at "de aldri går tom"
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det har de i alle fall klat så langt og de mener altså at smitten er godt over toppen i Sverige så det er vel ikke spesielt mye som tyder på at de vil gå på en smell på den fronten med det første. Det er ganske lenge siden de begynte med å redusere intensivplasser i Stockholm da det ikke lengre var behov for de.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    5 prosent vil se bort fra reiseråd

    5,4 prosent av de spurte planlegger å se bort fra UDs reiseråd i sommer og reise til Sverige, Spania, Hellas, Tyrkia, eller land utenfor Europa. Det viser en undersøkelsen utført av analysebyrået Sentio for forsikringsselskapet IF.

    Altså ca. 300 000 sier de vil gi f..., hvis 4% av disse kommer hjem igjen nysmitta og klar så blir det ca. 12 000 stk. Ser ut som om SAS og Norwegian får solgt setene sine. Det kan bli en artig høst.

    Dette slipper vel forøvrig svenskene da de er nektet all over?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Men ikke til Norge, sånn var det. :cool:

    Vi vil jo ikke ha smitten inn i landet, den skal vi hente sjæl.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er et par her inne på 'Sentralen' som får latteren til å spre seg "lystig" når man leser innleggene deres...

    Men svenskene stakkars - de dauer som fluer. Men skitt au. Iflg. smittekonstabel Tegnell og et par skaller her her inne så er alt på stell...

    ":ROFLMAO:"...
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det er et par her inne på 'Sentralen' som får latteren til å spre seg "lystig" når man leser innleggene deres...

    Men svenskene stakkars - de dauer som fluer. Men skitt au. Iflg. smittekonstabel Tegnell og et par skaller her her inne så er alt på stell...

    ":ROFLMAO:"...
    Det er dessverre mange ikke svensker som stryket med når det skall telles opp.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Tilsvarende for söta bror.

    andel_positive.JPG

    Det er altså det aller meste som tyder på at økningen i bekreftede tilfeller kun er et resultat av betydelig økt antall gjennomførte tester og ikke at det faktisk er en økning i andel smittede. Ymse tester på tilfeldige utvalg i Sverige viser også at andelen som har viruset aktivt går ned, men grunnet cluster-effekten er usikkerheten stor i slike tester. Etter hvert som testkapasiteten bygges opp rundtomkring i verden er det nesten viktigere å se på andel positive prøver enn å se på faktisk antall tilfeller. Ellers kan man jo bare bli kvitt hele problemet med å la være å teste eller teste veldig få og det er jo ikke helt slik det funker.

    Og hvor mye testingen faktisk har økt i Sverige de siste ukene:

    kapasitet.JPG
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Er det ikke så enkelt som at de undervurderte kraftig og får betale for det nå?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Smitten ser ut til å øke igjen, både i Norge og Sverige, vi hadde 32 nye smittede i dag. FHI er bekymret.
    Sverige fikk 1573 nye smittede og spesielt Stockholm ser skummelt ut, de fikk 386 nye smittede i dag, ny dagsrekord for storbyen. Den forrige rekorden var 7. Mai med 304 smittede.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn