Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Ser ut som ymse svenske matematikere ikke har vært helt på ballen heller. De estimerte vel at rundt en tredjedel var smittet for en stund siden. Om man nå faktisk utvikler antistoffer som er detekterbare uansett hvor mildt man har vært rammet så er det i alle fall en relativt grov skivebom, og også en som i prinsippet kunne ha en viss innvirkning på policy, men ikke gitt at den faktisk har det slik svenskene har valgt å angripe dette. Det har også kommet noen lignende estimater ut fra UK som sier at en svært stor del av befolknngen har vært smittet, men de finner vel også ut hvor landet faktisk ligger etter hvert. De estimatene er også kontroversielle og selvsagt omfattet med stor usikkerhet.

    De har visstnok satt i gang en ganske stora antistoff-studie i hele Sverige nå så jeg og svarene var så vidt jeg forstod ventet kanskje i slutten av denne uken så vi får se.

    Av det jeg har sett så virker den norske spredningsmodelleringen usedvanlig sofistikert egentlig. Det er, som vi var inne på, litt flaks siden hu dame hadde gjort doktorgraden(?) sin på mobilitetsmodellering basert på mobildata fra influensaspredning i Bangladesh. På en annen side har FHI lagt ut koden åpent og det lille jeg har sett på der tilsier at det ikke er fullstendig rakettforskning, altså i betydningen at det burde være greit replikerbart om noen kasetet et passe antall passe skarpe hoder på saken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^ Linken videre til Sverige viser de tallene Tegnell varslet for en ukes tid siden: https://www.folkhalsomyndigheten.se...dersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/


    Flokkimmunitet, ja. Behøver bare å smitte ca 10 ganger så mange som til nå, og så er man der i Stockholm. Forutsatt at antistoffer gir immunitet som varer lenge nok.
    Prøvene var vel tatt i uke 18. Også tok det 2-3 uker for å utvikle antistoffer - så denne testen viser hvor mange som var blitt smittet frem til uke 15 (Altså 5-10 april).

    På pressekonferansen opplyste folkehelsen at resultat var litt lavere enn forventet, men ikke mye og at det stemte godt med de modellene de hadde.

    Ellers er det nok litt ulik oppfatning om hvordan man tenker om flokkimmunitet. Poenget er jo at man har tilstrekkekliug immunitet til at Effektiv R er under 1 med restriksjoner man kan leve med over tid. Dette ble også poengert på pressekonfeansen i går.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Litt lavere enn forventet?
    Godt mulig jeg husker fullstendig feil her, men jeg mener at Tegnell var ganske skråsikker på at Sverige ville være på rundt 40--50% innen overgangen april/mai.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Litt lavere enn forventet?
    Godt mulig jeg husker fullstendig feil her, men jeg mener at Tegnell var ganske skråsikker på at Sverige ville være på rundt 40--50% innen overgangen april/mai.
    Stockholm i tilfelle. Han har vært veldig klar på at det er stort sett der det skjer og det ikke er allverden andre steder i landet.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det kan gi litt mer mening. Allikevel tror jeg det er trygt å si at det har vært en robust dose komiske Ali over det hele.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Ikke dette heller, men Britton er ihvertfall ærlig nok nå til å si at de har bommet 0787E9DF-EDEB-4973-B519-B9E6B4D712AB.jpeg
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Nå vet ikke jeg hva de gjorde for 20 år siden, men det er heller ingen som har argumentert for at man ikke skal gjøre noe.

    Poenget mitt er at man skal løfte blikket litt. Hvordan samfunn er det vi ønsker oss - hvordan skal vi leve fremover. Mange er bekymret for miljøet og ønsker et samfunn hvor vi har andre verdier enn økonomisk vekst.

    Og jeg skjønner ikke helt hva som er tanken bak dette - det argumenterere for at man skal test 100 000 hver uke for Corona, man skal bruke online systemer, smitte apper, karantene osv osv osv. Mens man venter på et big-pharma kappløp for å få på plass en vaksine.

    Hva er planen når vaksinen kommer da...? La oss anta at den gir 50% beskyttelses (Dette er høyt) og vi vaksinerer de 1,6 millionene som er i risikogruppen. Da reduserer vi antallet som kan bli smittet i Norge fra 5,3 millioner til 4,5 millioner, og flokkimmuniteten gir den teoretisk reduksjon på Re på 15%. Men siden de som er i risikogruppen gjerne ikke er de som er mest ute blant folk, vil nok reduksjonene av Re bli betydelig mindre. Så vi er i grunn på omtrent samme sted om 18 mnd - hva gjør vi da..?

    Barna har ikke fått leke vanlig på over 2 måneder nå. Skolegården der mine går er delt opp i 20+ kohorter med rødt sperrebånd hvor hver kohort skal holde seg innenfor sitt avgrensede området.

    Og dette koster mye for samfunnet og for folkehelsen:

    osv osv osv osv
    Helt enig, dette koster for mye i forhold til hvor relativt lite farlig korona faktisk er. Det er faktisk ikke sikkert det kommer noen vaksine en gang, eller om den som eventuelt kommer er effektiv nok.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Før og etter Corona - bare å sette igang treninga igjen
    before.jpg
    Corona
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Koster for mye???

    Se hva som har skjedd i de landene som har reagert for sent eller for lite. Høye dødsfall, samt at de øvrige kostnadene er minst like høye som i Norge.

    Følg med på hva som skjer i Brasil, Mexico og andre dysfunksjonelle land med dysfunksjonell ledelse nå. Kraftig vekst, og mørketallene er enorme, men sannheten kommer for en dag. Det snakkes om millioner av smittebærere i Brasil nå, feks. Det rapporteres om folk som er dødssyke, og folk som dør, sannsynligvis av Covid, som ikke får diagnose. Det beskrives som en krig. I et land der presidenten nærmest har fornektet at Covid er noe mer enn en vanlig influensa.

    Covid er i stand til å skape enormt mye død og elendighet. Det er bevist allerede. Vi har klart å slå det ned, og det har kostet. Men jo senere man reagerer og jo mindre man reagerer, jo høyere blir kostnadene i form alt som er viktig for oss.

    Go hard, Go early ser bare bedre og bedre ut.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Lederen for Lombardiets hotelleierforening ble intervjuet av BBC forleden. Han ble spurt om utsiktene fremover.

    "Små hotell kommer til å holde stengt. Større hotell, som er del av kjeder, vil nok holde åpent, men hvem er det som vil bo der. Jeg kunne ikke tenke meg å bo i et hotellrom der et annet menneske har vært dagen før."

    Og han kom med en kommentar om restaurantbesøk. "Utenkelig at jeg skal sitte og spise i en restaurant, med åpen munn, bare en meter eller to fra andre som gjør det samme."

    Men han holder altså til i Lombardiet, som er den hardest rammede regionen, der likbiler fikk avlasting av militæret for å ta unna de døde. Man får nok et annet perspektiv på sykdommen da.


    Skjermbilde 2020-05-21 kl. 16.20.40.png
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Svenskene har høyest dødelighet i verden. Giesecke tror ikke på statistikken og klamrer seg nå til tall fra pålitelige tidligere sovjetiske stater for å bortforklare. Han sier dog ikke lengre at Norge kommer til å ta igjen Sverige. Eller kanskje han bare glemte å få det med denne gangen.

    Statsviteren Rothstein tror ikke at nedstengning hadde gjort mye forandring, fordi han sammenligner Sverige med Italia, Frankrike og England. Han nevner ikke de andre nordiske landene med et ord. Kan han være feilsitert eller de har glemt å få med noe..? Om ikke så er det jo ganske sjokkerende mangler på evne til å observere. For en statsviter, mener nå jeg. Skal man sammenligne og synse om lockdown, bør man i det minste også se på de landene som er mest like sitt eget.


     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Oversatt: Vi har driti oss ut og skolene burde hatt normal drift for lenge siden. Husk på at det aldri har vært anbefalt å stenge skolene i utgangspunktet, først sprang politikere etter folks frykt, nå springer de etter mangelen på den. De har overragert så det holder, det visste de ikke da men det vet de nå og da burde de innrømme det og ta konsekvensene av det. Husk på at de regner med at R var omtrent 1 før Norge lukket ned.

    Det er helt meningsløst når politikere og helsebyråkrater kritsierer skolene for å praktisere smittevernsreglene for strengt når de selv har messet om lite annet enn smittevern, tiltak, frykt, dugnad, hygiene og så burtetter i to og en halv måned. Om de nå mener at skolene kan gjenoppta tilnærmet normal drift så må de si det rett ut og instruere om det. Ikke endre en smitteveileder og så regne med at skolene tilpasser seg eventuell ny info i den. Det er jo knapt noen dager siden skolebyrådet i Oslo sa at kravet var at alle elevene skulle være innom skolen minst en dag i uken. Det er ganske lagt derfra til "tilnærmet normal drift".
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Det er jo helt sinnsykt - sitat utdanningsminister Melbye:

    På spørsmål om utfordringane etter gjenopninga vil halde fram i haust, svarar ho:

    – Eg føler meg trygg på at vi skal finne betre løysingar til hausten.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Her er det syting som hadde gjort Stutum bløt i buksene.

    Dette hadde vært 10 ganger verre hvis regjeringen hadde reagert 10 dager senere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Her er det syting som hadde gjort Stutum bløt i buksene.

    Dette hadde vært 10 ganger verre hvis regjeringen hadde reagert 10 dager senere.
    Nå vet de mye mer og like vel får ikke barna skole. Basert på noe jeg har store problemer med å skjønne hva er.

    om politikere mener skolene skal ha mer normal drift så kan de vel bare si det, ikke be de finlese veilederen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Her er det syting som hadde gjort Stutum bløt i buksene.

    Dette hadde vært 10 ganger verre hvis regjeringen hadde reagert 10 dager senere.
    I Finland har barnehagene vært åpne, og stort sett skole for de minste også. Er det ti ganger verre der?

    Nå har det gått ca 75 dager siden nedstengning, for noe som er ufarlig for dem under 50 år, og så har man en regjering som antyder at skolen/bhg normaliseres til høsten om ytterligere 75 dager.

    Prikken over i’en er barnehagens og skolens planleggingsdag imorgen. Helt vannvittig sinnsykt.

    Leste forøvrig at finnene hadde gitt alle over 70 år karantene, og anbefalinger om kun handle mat i visse tidsrom. Det samme jeg har tenkt Norge kunne gjøre. Her i byen er det feks 3 Remabutikker; hvorfor ikke la en av disse kun være for 50+ år?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    At skoler og barnehager ble stengt ned i tillegg til de andre tiltakene var for å få ned den generelle aktiviteten i samfunnet. Og det lyktes vi bra med. Effekten har vært svært positiv med hensyn til å dempe smittespredningen og vi har fått svært få døde i forhold til innbyggertallet. Ser vi på f.eks. Sverige og Storbrittania er de noen av de værst rammede når det gjelder antall smittede og døde. Til tross for nesten 20 ganger flere døde i forhold til innbyggertallet har de fått de samme økonomiske ringvirkningene som oss.
    Ser vi på informasjonen som var tilgjengelig i mars måned når politikere måtte handle så har myndighetene gjort svært mye riktig. Å mene at politikerne har driti seg ut er skivebom så det holder. Å skite i eget reir ser ut til å være en norsk folkesport........
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Informasjonen vi har i mai måned er det mindre viktig å reagere hurtig på, øyensynlig.
    En forsiktig antydning om overreagering her:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Ser vi på informasjonen som var tilgjengelig i mars måned når politikere måtte handle så har myndighetene gjort svært mye riktig. Å mene at politikerne har driti seg ut er skivebom så det holder. Å skite i eget reir ser ut til å være en norsk folkesport........
    At de stengte ned i mars da det var stor usikkerhet er det neppe noen som har veldig store problemer med. Men at de nå er så treige med å tilby i alle fall nær fullverdig skolegang har jeg betydelige problemer med. Det er ganske grei konsensus om at, sett i ettertid, norske myndigheter overragerte. Det visste man ikke da, men det vet man med mye større sikkerhet nå med fasiten i hånd. Som nevnt estimeres det effektive reproduksjonstallet å ha vært nærme 1 før nedstengningen, noe som tilsier at det er hygiene, holde avstand og folks selvregulering som gir de store resultatene, ikke å forby eller stenge alt mulig. Det er også derfor ting skal åpnes opp i relativt hurtig tempo og planen fremover er å åpne opp det ene og det andre raskere enn man faktisk ser effektene av det. I den køen mener jeg, har ment og vil fortsatt mene at barneskolene burde stå absolutt fremst i køen.

    "Driti oss ut" var spesfikt til håndteringen av gjenåpningen av barneskolene, ikke noe annet.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Må si meg enig med weld her. Vi vet mye mere nå og har kontroll. Så åpne skolene bør prioriteres, særlig for de yngste.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er ganske mye foreningsliv som er avhengig av åpne skoler også. Foreningsliv er i likhet med idrett viktig for folkehelsen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ganske mye foreningsliv som er avhengig av åpne skoler også. Foreningsliv er i likhet med idrett viktig for folkehelsen.
    De som ikke har barn er nok ikke helt klar over hvor mye som faktisk er stengt og i hvor tøft dette er for barna.
    Status pr i dag her i Bergen er som følger for vår familie:

    For yngstejenta på 7 så er skolen åpnet, men skole/SFO er i oppdelt i kohorter, skoleplassen er oppdelt, lite vanlig lek og pultene er spredt ut i klasserommet. De får ikke ha skifteklær eller noe på skolen - alt må tas med til og fra hver dag. Ikke skolefrukt eller melk. Hun er med på basket, dans og kor og alt det er fortsatt stengt.

    Nestemann er gutten på 10. For skolen er det omtrent det samme. Han spiller fotball, men de spiller jo ikke fotball pga 1 meters regel. Sjakk har ikke begynt opp igjen. Bordtennis hadde første trening denne uken.

    Eldste jenta på 18 går annenhver dag på skolen. Kulturskolen hvor hun går er fortsatt stengt. Det er også treningssentere hun gikk på.

    For far sin del er Squash stengt og fotballen stengt. Jeg sitter alene på kontoret da kollegaen min har hjemmekontor. Lunch severing her på huset er stengt.

    Ellers er jo mye av det vi koste oss med i helgene også stengt - badeland/svømmehaller, trampolineparker og lekeland, Vilvite og klatreparker - alt er stengt. Biblioteket er stengt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Det er uansett i grenseland mot i-landsproblemer litt avhengig av hvordan man velger å se på det. Det er nok av barn som f.eks grunnet foreldrenes økonomi uansett ikke har råd til å være med på slike ting. Personlig bryr jeg meg ikke spesielt mye om at fotballtreningen til eldstejenta er litt på halv tolv (for småjenter er det uansett ikke alllverdens forskjelll på fotballl og fotball med 1 meters avstand), ungene har besøk og er med klassevenner hjem så det er noenlunde normalisert. For min del er klatresenteret stengt, men det er også et svært langt stykke ned på listen over problemer for min del - selv om jeg selvsagt håper de åpner igjen og har klart seg. Svømmehallen der ungene har pleid å svømme en gang i uka er også stengt, men heller ikke verdens undergang på noen måte.

    Manglende og/eller begrenset undervisning over såpass lang tid synes jeg imidlertid er alvorlig. Det er fort noe som forplanter seg gjennom kommende skoleår om man blir hengende etter.

    Om man i Norges land sliter med å aktivere seg uten organiserte tilbud så burde man muligens gå litt i seg selv. Det samme om man ikke klarer å holde seg noenlunde i form uten et treningssenter, spesielt nå som vinteren er over.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, men er vi ikke et i-land da?

    Jeg skjønner heller ikke helt dette med gradvis åpning. Jeg forstår det slik at planen er å vente på vaksine - som jeg ikke helt skjønner at skal løse problemet. Men uansett så må vi finne ut hvilken tiltak vi er villig til å leve med i 18 mnd. Også kan vi i grunn bare åpne opp så fort som mulig til det nivået - og hvis det ikke holder R under 1 - så har vi jo ikke så mange valg.

    Hver enkelt av disse tingene er jo ikke veldig alvorlig, men når det blir mange begrensninger og det gjelder hundretusner av barn - så blir konsekvensene ganske store. Det er vel så vidt jeg har fått med meg fortsatt ikke åpnet opp for at barn kan leke sammen som før. Man skal vel fortsatt holde seg til 1-2 venner, helst være ute og holde 1 meter avstand.

    Og med den frykten som er ute i samfunnet nå, så ser vi jo hele tiden eksempler på at håndhevingen faktisk er strengere enn reglene.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    «Prikken over i’en er barnehagens og skolens planleggingsdag imorgen. Helt vannvittig sinnsykt.»

    i love it!

    [/ironie]
    Hvorfor er det sinnsykt? Dette er en praksis som mange andre arbeidsplasser har. Man jobber inn denne dagen over et par kvelder. Vært sånn i åresvis. At nordmenn er glad i fri og er ivrige på å ta fri der det åpner seg en mulighet er vel en annen diskusjon enn corona.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en fin gjenomgang av en fagmannn

    (testregimet hos oss er mer enn uklart for meg)

    The paradox of prevention: By avoiding the worst, we remain vulnerable to future waves of disease
    DAVID FISMAN
    CONTRIBUTED TO THE GLOBE AND MAIL


    […]
    I have been concerned about how this encouraging turn of events has been interpreted by some to mean that this wave is ending in spite of, rather than because of, the patient, selfless actions of many Canadians, who have experienced hardship, isolation and deprivation in order to distance themselves from workplaces, friends and family. In Canada, we have seen health care systems stretched and challenged but we have not witnessed the tragic overflow of intensive-care units, as has occurred in Wuhan, Lombardy, New York and Madrid.

    Make no mistake: Our failure to experience these tragedies does not mean the models were wrong. Cities around the world that failed to react to approaching epidemics as promptly as Canadian cities did have experienced astounding surges in mortality: a 300-per-cent increase in New York, 75 per cent in Stockholm, 460 per cent in Bergamo, Italy, 100 per cent in London.

    We reacted to approaching disaster in time to avert the worst of this first wave, though in our two largest cities (Montreal and Toronto) we still have several hundred individuals in intensive-care units.

    And now we face what I will refer to as the “paradox of prevention”: By preventing widespread infection in the country we have maintained susceptibility in the population, which leaves us vulnerable to future epidemic waves. Most people who recover have immunity at least temporarily, so this assumes that people are readily infectable if they haven’t been infected yet. This is the defining paradox of public health: Our fundamental deliverable is the non-occurrence of events. (min uth.) Those of us who work in the field are accustomed to having our outputs taken for granted. To note one familiar example, vaccination programs are criticized because their very success means we don’t experience outbreaks. Perhaps a silver lining to this episode will be greater appreciation of what public health provides us in normal times.
    […]
    But I do believe that our most potent weapon in this fight is testing. Work by my colleague Ashleigh Tuite shows that without aggressive testing, control measures such as contact tracing are likely to be fruitless, as we will only perform contact tracing on tested cases. If we fail to test at scale, we will miss too many additional cases for contact tracing to change the dynamics of the epidemic; it will simply be a waste of resources. If we test at scale, we can keep the epidemic in our sight and move toward economic revitalization while keeping Canadians safe.

    Testing will be our eyes and ears as we move forward to open our economy, but the laboratory is a tool that needs to be used differently in different settings. We need to establish regular testing regimens for those who work in congregate settings with vulnerable individuals, especially in long-term care facilities and in hospitals. Testing in a stable and consistent way allows us to estimate the reproduction number of the epidemic and know when we are headed into exponential growth. We want to find all the cases we can – that’s how we prevent sparks from turning into forest fires. Hospitalizations and deaths are easy to see, but they are lagging indicators – instituting control policies once they are surging means we have already missed the boat. We can use non-traditional surveillance tools, too, such as web-based syndromic surveillance (using data on people’s symptoms to track disease without definitive diagnoses) and even surveillance of sewage for coronavirus levels, as is already being done in other countries. Situational awareness will keep us safe as our economy comes back to life.

    We can also demand more of our country. This epidemic shows us that having laboratories with 21st-century diagnostic technology but public health information systems that depend on fax machines from 1995 will hold us back. We can demand more transparency from our leaders. As action by the public is central to disease control, it is important that the public be kept in the loop and made to feel like they are on the team. Indeed, they are the team.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    (testregimet hos oss er mer enn uklart for meg)
    Det er vel ikke allverden å teste i Norge nå. Sesongen for lignende symptomer er overstått (selv på toppen var over 90% av testene negative, og da måtte man langt på vei ha (kraftige) symptomer for å bli testet). Nå har jeg inntrykk av at de tester ganske mye helsepersonell som jobber med utsatte grupper + en del mer metodisk på ulike grupper for å bli klokere, de hadde mellom annet testet 3000 skolebarn så jeg, neppe fordi 3000 av de viste symptomer på Covid-19.

    Så lite smitte som antas å være i sirkuasjon i Norge nå så er det heller ikke spesielt lett å se hensikten med tilfeldig testing ute i befolkningen. Det fremstår mest som bortkastede ressurser og sannsynligheten for faktisk å oppdage noen må antas å være svært lav.

    Tror ikke det blir klart før smitte eventuelt blusser opp på ny og det er stor kapasitet tilgjengelig. Nå er jo målet å oppdage og isolere tilfeller tidlig, men da må man enten ha symptomer og/eller ha vært i nær kontakt med noen som er bekreftet smittet og de er det ikke veldig mange av i disse tider. Av samme grunn er det også vanskelig å få testet den famøse appen - ikke så lett å oppdage noe om det ikke er noe å oppdage.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Over sommeren vet vi, tror jeg. Kanskje Carl I Hagen kan komme seg til Spania på ettersommeren.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan fungerer smitte og sykdomsforløp med feks Corona (Dettegjelder jo det samme for andre slike sykdommer)


    Befolkningen er jo 100%.

    Anslagene er jo at ca 1/3 av de som blir smittet blir syke.

    Så spørsmålet er egentlig - hva skjer med de 2/3 som ikke blir syke.
    *Har de et normalt sykdomsforløp hvor de blir smittet, syke og så immun - men langt mildere slik at de ikke merker det. Eller biter rett og slett ikke smitten på de? Altså at de er "naturlig immune"..? Vil de på noe tidspunkt være smittsomme..?

    Det er jo mye snakk om asymptopisk smitte - jeg har vel tenkt at det gjelder den 1/3 som blir syke - men ikke veldig syke og at det er snakk om å være smittsom før man får symptomer.
     
    Sist redigert:

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Det er lenge siden anslagene var at 2/3 ikke får symptomer, nå er de fleste nede på 20-40%.

    Utover det aner jeg ikke, men lurer på mye av det samme selv. Men tror asymptomatisk smitte kan komme fra folk helt uten opplevde symptomer ja. Smittsomme før de får symptomer er presymptomatiske smittebærere (og de aller fleste som blir smittet er det et par dager på slutten av inkubasjonstiden før symptomene kommer, tror jeg)
     
    Sist redigert:

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    MailutvekslIng med FHI så kan ikke linke, men de skrev ihvertfall følgende:

    "Vi vet ikke nøyaktig hvor mange det er, men de fleste studier som er gjort konkluderer med at ca. 20% av de som er smittet med det nye koronaviruset ikke vil utvikle symptomer. FHI har utviklet modeller får å beregne andel asymptomatisk smittete i Norge..... I disse modellene er det antatt at andel uten symptomer i Norge er 40%"
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her er det mye usikkerhet som gjør at i hvertfall jeg ikke vil ha viruset i meg uansett sykdomsforløp. Vil viruset være der som en stay behind gruppe fra krigens dager og utøve sabotasje mot kroppens organer i det stille? Eller vil viruset etter noe tid blomstre opp og rævkjøre immunsystemet slik at man kan bli skikkelig dårlig likevel? Eller vil en smittet person som ikke blir syk likevel ha smitten i sine kroppsvæsker slik at man kan smitte partner og/eller andre man er nære i mange år? :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn