Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den muligheten finnes så absolutt.
    Men jeg forsøker i det minste ustanselig å analysere årsak og virkning. Enn så lenge anser jeg at jeg er saklig uenig i noen av dine ståsteder, samt stort sett av den oppfatning at du benytter en debatteknikk som tidvis er både ufin og urimelig. Men jeg står han av. :)
    Der benyttet du deg av nok en velkjent teknikk; få problemet til å være den andre- samt poengtere at du takler det. Altså opphøye seg selv.

    Problemet er ganske enkelt at du mistolker, fordi du som oftest svarer på impulsiv- etter å ha tolket feil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå må du slutte å blande korta. "Justus R Hope, MD" er ikke samme som Dr. John Campbell! Uredelig gjort Asbjørn, og viser at du ikke leser å setter deg inn i materiale som blir presentert.
    Det stemmer forsåvidt at jeg ikke har brukt tid på den YouTube-videoen, men jeg leste linken du la ut til Desert Review, og dette var noe av det første jeg så:
    1633257569515.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Der benyttet du deg av nok en velkjent teknikk; få problemet til å være den andre- samt poengtere at du takler det. Altså opphøye seg selv.

    Problemet er ganske enkelt at du mistolker, fordi du som oftest svarer på impulsiv- etter å ha tolket feil.
    Tror det beste for tråden er at vi dropper denne metadebatten, lars_erik. Vi har forskjellige syn på et par saker det er ganske umulig å enes om.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tror det beste for tråden er at vi dropper denne metadebatten, lars_erik. Vi har forskjellige syn på et par saker det er ganske umulig å enes om.
    Det finurlige er at vi egentlig ikke er svært uenige, noe som har vist seg de ganger man har fått ryddet feiltolkning av veien.

    Metadiskusjon er viktig, nettopp av den grunn.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Det stemmer forsåvidt at jeg ikke har brukt tid på den YouTube-videoen, men jeg leste linken du la ut til Desert Review, og dette var noe av det første jeg så:
    Vis vedlegget 752549
    Hvis du prøver å ikke angripe bud bringer, og holder deg til å kommentere saken "Uttar Pradesh Covid strategi suksess med hjemme kit" hadde det vært fint.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du prøver å ikke angripe bud bringer, og holder deg til å kommentere saken "Uttar Pradesh Covid strategi sukksess" hadde det vært fint.
    Jeg hadde en lang diskusjon med Khanate om det i august. Poenget er at anbefalingen om bruk av ivermectin ble trukket tilbake av indiske myndigheter, og at det store fallet i covid-dødsfall kom ca en uke etter at anbefalingen ble trukket tilbake, ikke mens den gjaldt. Utgangspunktet for den diskusjonen var også misvisende databruk fra denne "Justus R Hope, MD". Fyren påsto at fallet kom fem-seks uker etter at ivermectin ble anbefalt. Det er forsåvidt riktig, men han unnlot helt å nevne at anbefalingen i mellomtiden ble opphevet og at fallet kom en ukes tid etter det igjen. Se f eks her:

    Artikkelen (og formodentlig YouTube-videoen) du linker til gjentar bare samme påstand. Les gjerne hva jeg skrev om akkurat det spørsmålet forrige gang det var oppe, og så kan vi diskutere troverdigheten av YouTube-videoen din etter det.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde en lang diskusjon med Khanate om det for en tid tilbake. Poenget er at anbefalingen om bruk av ivermectin ble trukket tilbake av indiske myndigheter, og at det store fallet i covid-dødsfall kom ca en uke etter at anbefalingen ble trukket tilbake, ikke mens den gjaldt. Utgangspunktet for den diskusjonen var også misvisende databruk fra denne "Justus R Hope, MD". Se f eks her:

    Les gjerne hva jeg skrev om akkurat det spørsmålet forrige gang det var oppe, og så kan vi diskutere troverdigheten av YouTube-videoen din etter det.
    Så du mener det ikke er sant at Uttar Pradesh har distribuert slike kits?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok sant, men det er bra misvisende å påstå at det forklarer en nedgang i covid-tall som kom etter at ivermectin ble tatt ut av behandlingsregimet.

    Les innleggene mine fra august, siden du er så interessert i å vite hva jeg mener om påstandene fra «Hope» & Co.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok sant, men det er bra misvisende å påstå at det forklarer en nedgang i covid-tall som kom etter at ivermectin ble tatt ut av behandlingsregimet.
    Ble det tatt ut i Uttar Pradesh eller bare i nasjonale retningslinjer? Så vidt meg bekjent gis det fortsatt.

    Der er også saker på gang..
    https://indianbarassociation.in/wp-content/uploads/2021/05/IBA-PRESS-RELEASE-MAY-26-2021.pdf
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ble det tatt ut i Uttar Pradesh eller bare i nasjonale retningslinjer?
    Det er jeg ikke sikker på, men jeg vet det ble tatt ut av de nasjonale retningslinjene. Jeg vet også at Uttar Pradesh hadde en nokså total lockdown i den samme perioden i mai, og at det kanskje er mer nærliggende at det har noe med nedgangen i smittetall å gjøre enn distribusjon av et medikament som ikke har vist seg å fungere i kliniske tester.

     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Det er jeg ikke sikker på, men jeg vet det ble tatt ut av de nasjonale retningslinjene. Jeg vet også at Uttar Pradesh hadde en nokså total lockdown i den samme perioden i mai, og at det kanskje er mer nærliggende at det har noe med nedgangen i smittetall å gjøre enn distribusjon av et medikament som ikke har vist seg å fungere i kliniske tester.

    Tildels enig her, det er jo en helhetlig startegi det er snakk om her hvor ivermectin kun er et av preparatene brukt i home kit til de som testet positivt. Men jeg er ikke overbevist om at ivermectin ikke er effektivt.

    "The Uttar Pradesh state government has initiated house-to-house active case finding of COVID-19 in rural areas to contain transmission by testing people with symptoms for rapid isolation, disease management and contact tracing.

    Government teams are moving across 97,941 villages in 75 districts over five days for this activity, which began on 5 May in India’s most populous state with a population of 230 million.

    "
    "The state government has deployed 141,610 teams and 21,242 supervisors from the state health department for this activity to ensure all rural areas are covered."
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Tildels enig her, det er jo en helhetlig startegi det er snakk om her hvor ivermectin kun er et av preparatene brukt i home kit til de som testet positivt. Men jeg er ikke overbevist om at ivermectin ikke er effektivt.

    "The Uttar Pradesh state government has initiated house-to-house active case finding of COVID-19 in rural areas to contain transmission by testing people with symptoms for rapid isolation, disease management and contact tracing.

    Government teams are moving across 97,941 villages in 75 districts over five days for this activity, which began on 5 May in India’s most populous state with a population of 230 million.

    "
    May or may not, som vist et utall ganger.
    Poengene som består til denne dag er:
    1. Ivermectin er IKKE laget som antiviral medisin for mennesker
    2. Ivermectin er IKKE beregnet gitt mennesker i de doseringer som benyttes i disse Covid-sakene
    3. Det finnes INGEN vitenskapelig gjennomførte tester som gir noe bedre enn 0-resultat. (I tillegg finnes en del bivirkninger)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De kit’ene inneholder også paracetamol og vitaminer. Ikke godt å si hva som er den mest aktive ingediensen, men det får jo den lokale populistlederen til å fremstå som at han «gjør noe».
    At den indiske advokatforeningen saksøker en WHO-representant for å si det som det er om at ivermectin ikke er et godkjent medikament mot covid og at det ikke foreligger tilstrekkelig dokumentasjon på at det fungerer mot covid sier mest om den indiske advokatforeningen, tenker jeg.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    May or may not, som vist et utall ganger.
    Poengene som består til denne dag er:
    1. Ivermectin er IKKE laget som antiviral medisin for mennesker
    2. Ivermectin er IKKE beregnet gitt mennesker i de doseringer som benyttes i disse Covid-sakene
    3. Det finnes INGEN vitenskapelig gjennomførte tester som gir noe bedre enn 0-resultat. (I tillegg finnes en del bivirkninger)
    Poeng 3. Sliter jeg litt med å godta

    1633265331806.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poeng 3. Sliter jeg litt med å godta
    Det er jo ditt problem. Meta-analysen som du linker til baserer seg blant annet på resultatene i en egyptisk studie av Elgazzar m.fl. Det var den største studien i datasettet og den som ga de mest positive resultatene, og derfor var den utslagsgivende for hele meta-analysen, se f eks Fig 2 i din link. Dessverre var den studien rent fusk. De hadde rett og slett funnet på data. Studien ble trukket tilbake så snart fusket var avslørt. Hvis man gjør denne meta-analysen på nytt uten fusketallene gir den ikke samme resultat lenger. Det er nokså misvisende å fortsatt bruke den tilbaketrukkede studien og fusketallene i den som underlag for argumentasjon om noe annet enn at noen av disse ivermectin-forkjemperne er villige til å gå ganske langt i å fabrikere data.
    Flere av de andre studiene ser også fishy ut:
    Studier som følger normal prosedyre viser derimot ingen effekt:
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Mens Norge må vente og se inntil det åpenbare inntreffer . Lider FHI av «not-invented-here-syndromet»?

    Leshem sier smittesituasjonen i Norge er såpass god at risikoen for å bli smittet er lav med to doser. Men at Norge bør ruste seg for at beskyttelsen hos fullvaksinerte faller etter seks måneder, er Leshem helt sikker på:

    – I flere land ser de en reduksjon av alvorlige tilfeller og innleggelser 140 dager etter Pfizer-vaksinasjon. Hvis dette kan sees både der, og i Israel, kan Norge planlegge slik at dere unngår å få fullvaksinerte som utvikler alvorlig sykdom.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.463
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Annerledestenkende, frittenkende, kalle en spade for en spade (eller kalle en spade for en gravemaskin?) bla bla bla.

    Jeg syns dette er enkelt - et hvilket som helst standpunkt som støttes av intellektuelle størrelser som charter-Svein og Kari Jaquesson har absolutt null troverdighet, trenger ikke google for bekreftelse en gang. :sneaky:

    Faktaresistensen er til tider skremmende.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Dette var jo svært overraskende, ja. At man lett smittes innad i husstanden, dersom en eller flere er smittet. Ikke verst å finne ut det, allerede etter 18 måneder.

    Bra vi fikk klarhet i det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Sjokkerende!! Hva blir det neste? At man kan få kyssesyke av å kysse en med kyssesyke!!?Eller at å hoppe ned fra 2dre etasje barføtt kan gjør vondt i føttene?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sjokkerende!! Hva blir det neste? At man kan få kyssesyke av å kysse en med kyssesyke!!?
    De har altså funnet ut at et virus smitter som et virus pleier å gjøre.

    Imponerende, intet mindre. Og det tok de bare 1,5 år.

    Innen 2024 finner nok forskerne ut at faren for å bli smittet av covid-19 på Finnmarksvidda var forsvinnende liten også, og at tiltak der ikke trengte være like inngripende som i Oslo- der det jo som kjent bor et par flere enn nevnte vidde.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sjokkerende!! Hva blir det neste? At man kan få kyssesyke av å kysse en med kyssesyke!!?Eller at å hoppe ned fra 2dre etasje barføtt kan gjør vondt i føttene?
    Minst tre kysset syke siste døgn. Ballevarsel som gjelder til tirsdag kveld; Tåkebank1, Flatbankergrunnen.. ...
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    De har altså funnet ut at et virus smitter som et virus pleier å gjøre.

    Imponerende, intet mindre. Og det tok de bare 1,5 år.

    Innen 2024 finner nok forskerne ut at faren for å bli smittet av covid-19 på Finnmarksvidda var forsvinnende liten også, og at tiltak der ikke trengte være like inngripende som i Oslo- der det jo som kjent bor et par flere enn nevnte vidde.
    Gjesp....
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer om NZ og zero-covid her:


    In May last year, Jacinda Ardern, New Zealand’s youngest Prime Minister, also became its most popular since records began.

    The phenomenon of ‘Jacindamania’ swept through the island nation as she won worldwide praise for the decisive action that had restricted the country’s Covid-related deaths to just 26.

    But the war against coronavirus is far from over, and there are growing signs that the 41-year-old Labour Party leader’s strategy of closing her country’s borders is unravelling.

    The wildly infectious delta variant of Covid has found its way into Auckland, and is spreading faster than the government can track it, despite a fresh lockdown. Fifty new cases were reported over the weekend and another 31 on Monday October 4 according to New Zealand’s Ministry of Health, bringing the total number to 287 – including a newborn baby. The lockdown restrictions were expanded to the area south of New Zealand’s largest city after the emergence of unlinked cases in the Waikato region.

    Ardern’s failure to vaccinate the Kiwi population, of whom 80 per cent remain unprotected, has made the country the perfect host for delta, with no background immunity through exposure to Covid. She threw a belt around her country, but did not bother with the braces.

    Only now is she abandoning her “elimination” strategy in favour of a three-stage roadmap that takes into account vaccination rates.

    There is speculation in scientific circles that New Zealand could experience similar levels of deaths to other countries as it goes through a delayed health disaster.

    “At the moment, it’s not totally beyond hope that New Zealand could control its new cluster, but the odds are against it,” says Paul Hunter, professor of health protection at the University of East Anglia. “In a very short space of time, they could be trying to slow the spread and flatten the curve, just as Britain was more than a year ago.

    “All power to New Zealand for keeping deaths so low, but the issue is that if your policy fails and you haven’t got anything else in place, it will be as bad as if you had let it rip right from the start. New Zealand could find all the sacrifices of the past year wasted if it doesn’t get its population immunised quickly enough.”

    Ardern’s policy of never-ending lockdowns and isolation has been described as “absurd” by Australian Prime Minister Scott Morrison, who added that no country can “stay in the cave” forever.

    Opposition parties in New Zealand are also on the attack: David Seymour, 38-year-old leader of the Right-wing ACT party (short for Association of Consumers and Taxpayers), said that while the rest of the world was moving forward by vaccinating its way out of lockdowns and border controls, “we are starting to go backwards”.

    Ardern put her country into lockdown last week after a single case of the delta variant ended the Covid-free run it had been on since February. The current numbers are still tiny compared with the UK – which recorded 35,077 cases on Monday October 4 and 33 deaths – but are a sign nevertheless that things might be out of control.

    Health chiefs have now identified 480 “locations of interest” in the country. Ardern has faced a welter of criticism for failing to capitalise on the Covid-free months to get her population vaccinated; current estimates suggest it will take until at least Christmas to catch up with the UK, with border controls expected to be in place until next year.

    Sir Peter Gluckman, New Zealand’s former chief scientific adviser and director of the Koi Tū Centre for Informed Futures, says: “The government is realising it can’t go another year without opening up, but it can’t do that without a high level of vaccination and societal licence. It’s a lot easier to lock down than to open up.

    “Meanwhile, the tech sector is crying out for high quality labour that can’t get into the country, and the hospitality sector is crying out for imported labour. These sectors are hurting and they can’t take advantage of New Zealand’s position.”

    The nation had run a budget surplus for five years before the pandemic, putting it in a strong position to bail out businesses that have been worst hit by its border controls, which ban non-residents from entering unless they have an “exceptional reason”. Those who are let into the country must quarantine in a hotel for two weeks at their own expense.

    But with a budget deficit of 7.5 per cent of GDP in the past financial year, New Zealand must repair its economy, which it will struggle to do if it remains in isolation.

    “Early on in the outbreak, New Zealand was a great example of how you could deal with the virus through lockdowns and social distancing,” says Professor Jonathan Ball, an expert on emerging viruses at the University of Nottingham. “We have to accept that now we’ve moved on from that. It’s incredibly difficult to secure your borders forever, and the only thing New Zealand is left with is vaccination, otherwise they are pretty much fighting a losing battle because you are always going to have the virus knocking on your door.”

    Ball explains that New Zealand’s problem is that its population, and particularly young people, has built up no natural immunity through exposure to the virus, meaning it will spread quickly in nightclubs, pubs and other crowded places where young people gather.

    People queue at an Auckland testing centre after a positive case of the Delta variant was reported
    People queue at an Auckland testing centre after a positive case of the Delta variant was reported CREDIT: AFP
    Scientists are broadly in agreement that New Zealand is never likely to see the sort of infection rate per capita experienced in the UK, partly because it has already vaccinated around a fifth of its population, and because it is sparsely populated by comparison, with a much fitter and less obese society.

    Nevertheless, New Zealand’s tiny death toll could yet end up in the thousands because of its over-reliance on isolation and slow take-up of vaccines. Its citizens are also becoming weary of lockdowns and travel bans, with undeniable consequences for their mental health.

    Meanwhile, Sweden’s light-touch approach to Covid has seen it record some of Europe’s better mental health statistics during the pandemic. A YouGov survey showed that 37 per cent of Swedes said the pandemic had had no impact on their mental health, compared with just 27 per cent in the UK and 30 per cent in Italy.

    Sweden’s economy has also benefited from its approach to Covid. While the International Monetary Fund predicted its economy would shrink by seven per cent in 2020, the actual figure was just 2.8 per cent, compared with an EU average of six per cent and the UK figure of 9.8 per cent.

    Sweden’s economy has also bounced back quicker than any other country in Europe, overtaking pre-pandemic levels by June this year, with a forecast 4.6 per cent increase in 2021, far higher than its Scandinavian neighbours.

    It also recorded the second-smallest budget deficit in the EU last year thanks to its business as usual approach, which meant minimal state aid for businesses and individuals.

    It must be said that Sweden has paid a price for its policy, with 1,451 Covid deaths per million population, almost 10 times as many as Norway (though fewer than the UK).

    Sweden’s death rate, however, has been close to zero for the past two months, suggesting that unless a new vaccine-resistant variant emerges, its worst experiences of Covid are in the past.

    For Jacinda Ardern’s New Zealand, the worst may be yet to come.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Poengene er og blir- for hele verden- at pandemien IKKE er over. Men dette har vi sett før. Hvis nordmenn blir satt under press for lenge, hva skjer? Noen få ødelegger for alle oss andre. Hverdagen våres styres rett nok ikke av virusregler lenger, men det betyr fortsatt at avstand, håndsprit, spredt handelsmønster, munnbind og generell forstand skal overholdes. Av ALLE😡 De som da tidligere allerede ga f… fortsetter med det i større skala enn før, det refereres til tidligere feil uten at ansvarstagen foretas av den enkelte på frivillig grunnlag. Og så har vi det gående igjen..Norge kan fortsatt være foregangsland HVIS VI VIL. Men det første som da må på plass igjen er det tverrpolitiske samarbeidet.

    Istedet ser vi lederkriser og koalisjoner som enda ikke har det på plass, tross to år med stengt land og samme tid der landets ledere har VIST at det går an å samarbeide. Ett parti som plutselig er stort nok til å komme i regjering oppfører seg som om det ene partiet kan styre hele den rødgrønne blokka aleine, uten å slippe til det viktigste bindeleddspartiet der.. Helt uholdbart. Men også ventet av et parti som ikke har hatt noen reell regjeringsmakt siden mine foreldre var barn…omtrent.. Norge er ikke reint bondesamfunn lenger, men tvert imot et fremgangsrikt industriland. Vi klarer overgangen til et grønnere samfunn UTEN å skru igjen oljekranene over natta, full overgang til elbiler eller et fullvegansk kosthold. HVIS VI VIL. Men det tar TID🤬

    Hva gjelder forrige konstellasjon tror jeg Erna og co ønsket å ikke fremstå som den store, stygge, blå ulven lenger. De åpner landet, fører over ansvaret for følgene på ny regjering. Også det som ventet. Altså er det fortsatt opp til oss vanlige folk å gjøre det rette for landet. Med rettledning fra våre ledere..Det tror jeg vi klarer, dersom trykkokermentaliteten kan tøyles. Landet burde kunne funke uten tvang og moralisme også. Det er lov å bruke huet, folkens..
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Poengene er og blir- for hele verden- at pandemien IKKE er over. Men dette har vi sett før. Hvis nordmenn blir satt under press for lenge, hva skjer? Noen få ødelegger for alle oss andre. Hverdagen våres styres rett nok ikke av virusregler lenger, men det betyr fortsatt at avstand, håndsprit, spredt handelsmønster, munnbind og generell forstand skal overholdes. Av ALLE😡 De som da tidligere allerede ga f… fortsetter med det i større skala enn før, det refereres til tidligere feil uten at ansvarstagen foretas av den enkelte på frivillig grunnlag. Og så har vi det gående igjen..Norge kan fortsatt være foregangsland HVIS VI VIL. Men det første som da må på plass igjen er det tverrpolitiske samarbeidet.

    Istedet ser vi lederkriser og koalisjoner som enda ikke har det på plass, tross to år med stengt land og samme tid der landets ledere har VIST at det går an å samarbeide. Ett parti som plutselig er stort nok til å komme i regjering oppfører seg som om det ene partiet kan styre hele den rødgrønne blokka aleine, uten å slippe til det viktigste bindeleddspartiet der.. Helt uholdbart. Men også ventet av et parti som ikke har hatt regjeringsmakt siden mine foreldre var barn…

    Hva gjelder forrige konstellasjon tror jeg Erna og co ønsket å ikke fremstå som den store, stygge, blå ulven lenger. De åpner landet, fører over ansvaret for følgene på ny regjering. Også det som ventet. Altså er det fortsatt opp til oss vanlige folk å gjøre det rette for landet. Med rettledning fra våre ledere..Det tror jeg vi klarer, dersom trykkokermentaliteten kan tøyles. Landet burde kunne funke uten tvang og moralisme også.
    Vi kan uansett ikke fortsette å leve med de kostnader samfunnet har på det menneskelige plan for å holde virus på avstand. Her må det en viss pragmatisme til; vi må lære oss å leve med dette viruset, vi kan bare glemme å leve uten. Det vil bety at vi permanent får en ny dødsårsak inn i legens dødsattest, og det kan bety at gjennomsnittlig levealder faller med noen timer i verdens befolkning.
    Ja, så kan sikkert vi i rike samfunn ta ei sprøyte i året, mens de fattige nasjoner må bære de største byrdene atter en gang.

    Men ærlig talt, hysteri og harde begrensninger på normale omgangsformer har jeg ikke noen tro på som farbar vei.

    Tillit til fagkunnskapen er uansett viktigere enn noensinne, vi ser jo hvor forbannet galt det går i land der store deler av folket tror myndighetene er ute etter dem på et eller annet vis, og dermed nekter å ta vaksine. Det ender i håpløse tilstander, som kommer til å vare ganske så lenge før også disse land er naturlig vaksinert, og har skalert sine sykehus til en ny virkelighet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi har det for godt i dette landet, når vi bruker så mye krefter på sterke følelser rundt noen skarve vaksinemotstandere, vil ha tiltak inn i evigheten for å være på den sikre siden, når vi maser om 3. og 4. dose for å føle oss trygge.

    Siste melding om vaksiner fra Afrika, er at 4,4% prosent er fullvaksinert. Her er det sterkt å anta at Sør- Afrika drar opp dette gjennomsnittet, slik at den reelle virkelighet er verre. Dette er beskrivende for hele den 3. verden. Dersom man vil oppnå større trygghet rundt covid-19, er det her støtet må settes inn- ikke hos feite nordmenn med livsstilssykdommer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hverdagen våres styres rett nok ikke av virusregler lenger, men det betyr fortsatt at avstand, håndsprit, spredt handelsmønster, munnbind og generell forstand skal overholdes.
    Du har fått med deg at disse reglene ikke gjelder lengre?

    Fra HelseNorge sin side:
    Sosiale sammenkomster, arrangementer og aktiviteter

    Reglene og anbefalingene om arrangementer, sosiale sammenkomster og aktiviteter er opphørt. Du trenger ikke lenger holde på meteren eller tenke på hvor mange du kan invitere hjem.


    Bruken av koronasertifikat på arrangementer Norge er også opphørt, men den brukes fortsatt på reiser.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Her må det en viss pragmatisme til; vi må lære oss å leve med dette viruset, vi kan bare glemme å leve uten.
    Vi leser med ujevne mellomrom at noen mener noe om hva vi må gjøre for ellers så blir vi ikke kvitt viruset. Fagmyndigheter og politikere har nå i månedsvis prøvd å fortelle oss at det er her for å bli. Enten er det mye døve ører der ute eller så aksepterer man det rett og slett ikke.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Disq: «Normale omgangsformer» er nettopp det som har endra seg mest for oss de siste to år. Det vi før anså som normalt er ikke normalt lenger. Og det bør samfunnet innse. Men det å komme tilbake til «normalen» har blitt en besettelse. Som igjen holder Norge fra å tenke riktig utfra en ny virkelighet. Det er ett av poenga her oppe. Vi kommer ALDRI tilbake HELT til « normalen» . Anno 2019. Fordi normalen for all framtid er redefinert i 2021. Det bør- i et intelligent folkeferd- føre til en varig redefinisjon av hvordan vår sosialisering foregår. Med positive effekter som blant annet nedsatt alkoholkonsum. Med mer fokus på kvalitet enn på mengde konsumert. Som nevnt av meg i ølhundtråden, for eksempel. Men dette sitter så langt inne å endre på at det nok vil ta en generasjon eller to.

    OMF: Hvis vi skal videre herfra, må de reglene likevel overholdes. Det håper jeg du skjønner..
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Disq: «Normale omgangsformer» er nettopp det som har endra seg mest for oss de siste to år. Det vi før anså som normalt er ikke normalt lenger. Og det bør samfunnet innse. Men det å komme tilbake til «normalen» har blitt en besettelse. Som igjen holder Norge fra å tenke riktig utfra en ny virkelighet. Det er ett av poenga her oppe. Vi kommer ALDRI tilbake HELT til « normalen» . Fordi normalen for all framtid er redefinert. Det bør- i et intelligent folkeferd- føre til en varig redefinisjon av hvordan vår sosialisering foregår. Med positive effekter som blant annet nedsatt alkoholkonsum. Med mer fokus på kvalitet enn på mengde konsumert. Som nevnt av meg i ølhundtråden, for eksempel. Men dette sitter så langt inne å endre på at det nok vil ta en generasjon rller to..
    "Aldri" tror jeg ikke noe på. Det tar nok tid, det merker jeg på meg selv, også, samtidig som jeg observerer med en viss undring av det fortsatt er folk som både hoster og nyser i butikken, inne i bilen med flere folk til stede etc., uten å forsøke noen begrensning av eventuell spredning.
    Dette har vært en vekker for ganske mange, men vi kommer nok til å langsomt drive tilbake til det som oppleves naturlig for et flokkdyr. Sykdommer er en del av naturen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    En flokk lærer hvor det finnes problemer og farer, Disq. Og adferden dens endres så over tid. For å omgå dem, løse dem og tilpasse seg. For egen overlevelse. Ren darwinisme…Det vil også måtte skje i Norge. Vi har i tillegg både plass, finanser og kompetanse til å gjennomføre dette etter alle kunstens regler..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Robot: Les nøyere gjennom dagens første innlegg fra meg her…
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF: Hvis vi skal videre herfra, må de reglene likevel overholdes. Det håper jeg du skjønner..
    Nei, jeg har vel akkurat motsatt oppfatning.

    Hvis vi skal videre herifra så er det viktig at vi så snart som går tilbake til å leve livet som normalt og ikke lar en irrasjonell frykt for noe som ikke lengre er farlig styre livene våres. Og da må stemmene til fryktpredikanter som deg stilnes.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har fått med deg at disse reglene ikke gjelder lengre?

    Fra HelseNorge sin side:
    Sosiale sammenkomster, arrangementer og aktiviteter

    Reglene og anbefalingene om arrangementer, sosiale sammenkomster og aktiviteter er opphørt. Du trenger ikke lenger holde på meteren eller tenke på hvor mange du kan invitere hjem.


    Bruken av koronasertifikat på arrangementer Norge er også opphørt, men den brukes fortsatt på reiser.
    Det er forskjell på regler og vett. Svært mange er i stand til rasjonell adferd uten at myndighetene lager regler for oss. Sagt på en annen måte:, det er flott og nødvendig at reglene er opphevet, men man behøver ikke oppføre seg som apekatter av den grunn.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Robot: Les nøyere gjennom dagens første innlegg fra meg her…
    Hvis det er dette du sikter til; « Hverdagen våres styres rett nok ikke av virusregler lenger, men det betyr fortsatt at avstand, håndsprit, spredt handelsmønster, munnbind og generell forstand skal overholdes. Av ALLE😡»..... så finnes det ingen regler som sier dette, kanskje du har misforstått og tror at dine egne private regler gjelder for alle?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er forskjell på regler og vett. Svært mange er i stand til rasjonell adferd uten at myndighetene lager regler for oss. Sagt på en annen måte:, det er flott og nødvendig at reglene er opphevet, men man behøver ikke oppføre seg som apekatter av den grunn.
    Jeg tenker vel at å fjerne håndspriting, pleksiglass og metersmerker - og kose seg på konsert, fest, lekeland eller kafe uten å tenke på smittevern er helt normal sunn adferd og ikke apekattfakter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn