Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Så har du feks at RojohII tror at min kritikk dreier seg om hva jeg har kunnet gjøre eller ikke gjøre. At det faktisk dreier seg om konsekvenser for de som fra før av slet, faller ham ikke inn.
    Jeg vet kanskje mer enn du tror og krediterer meg for? Men det vil du aldri finne ut av så lenge retorikken du bruker er slik den er. Så blir kanskje spørsmålet om det er et tap, eller ei... - men jeg kan jo fort bare gi f... hvis alt omkring meg bare er tullball.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.820
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet kanskje mer enn du tror og krediterer meg for? Men det vil du aldri finne ut av så lenge retorikken du bruker er slik den er. Så blir kanskje spørsmålet om det er et tap, eller ei...
    Retorikken? Var vel du som gikk på meg, som person. Som reaksjon på min kritikk av myndighetene.

    Nei, det er langt fra et tap.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.820
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du er da sikkert skyldig på alle punkt, så da gir jeg også bæng...
    En ganske gjengs måte å takle de som våger å ytre kritikk som går på tvers av flokken, det der. Det blir tatt personlig, reaksjonen går på personen som på tross av dette ytrer det han mener. Det eneste man oppnår med slikt, er jo å vise at man kun evner å tenke i flokk- altså en understrekning av selve poenget. Det man derimot ikke oppnår, er å få "fritenkere" på andre tanker- siden man altså med sin nevnte reaksjon forsterker overbevisningen om at flokken ikke har rett.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det forbauser meg at noen begår noe mer enn "noen høflige oneliners" for å avslutte kontroversen.

    Du har herved elevert deg. Hvis du synes det er ok, så synes jeg du er next level.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.820
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi hadde noe lignende her, da flokken her trodde at å kjøre Khanate opp mot veggen med latterliggjøring, ville forandre hans vaksinemotstand.

    Flokken er et udyr, som det selvsagt er skuddpremie på.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vi hadde noe lignende her, da flokken her trodde at å kjøre Khanate opp mot veggen med latterliggjøring, ville forandre hans vaksinemotstand.

    Flokken er et udyr, som det selvsagt er skuddpremie på.
    Fri utfoldelse borte fra kritikerne.

    Lars Erik - har du spor av paranoia? Like godt å bare få det ut. Jeg kan jo dukke opp hvorsomhelst og nårsomhelst og stille ubehagelige spørsmål.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    En smiley er kul - omtrent som en avrundende oneliner på byen. "Næh, jeg må hjem og rotere vasene".
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å huske en diskusjon for en tid tilbake, hvor det ble fremhevet at Australias stengte grenser var et forbilde til etterfølgelse for å hindre importsmitte slik at folk kunne leve som vanlig innenfor den hermetisk stengte grensen. Jadda:


    Jeg er fortsatt litt fornøyd med at vi fikk ut junior derfra før ting stengte helt.
    hva er poenget med slik uredelighet?

    det var selvfølgelig en god strategi for en stund, men det er dårlig strategi å ikke satse på vaksine når den kom. der har de tydeligvis feilet, både der og nz.

    så en må ha strategier for begge; uten at vaksine fantes og når vaksine finnes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hva er poenget med slik uredelighet?

    det var selvfølgelig en god strategi for en stund, men det er dårlig strategi å ikke satse på vaksine når den kom. der har de tydeligvis feilet, både der og nz.

    så en må ha strategier for begge; uten at vaksine fantes og når vaksine finnes.
    Vet ikke om det er spesielt uredelig. Argumentet var den gangen at det gjaldt å hindre importsmitte slik at man slapp inngripende nasjonale tiltak bak barrieren. Australia ble fremhevet som et eksempel til etterfølgelse. Australia selv mente også de var et slikt eksempel, så de tenkte det ikke hastet så veldig med denne vaksineringen så lenge de holdt importsmitten unna. Bare noen korte lockdowns hvis smitte likevel kom gjennom, så var alt hunky dory. Dessuten hadde de jo innenlandsk produksjon av Astra-Zeneca-vaksine, så det var heller ingen grunn til å stresse med bestillinger av Pfizer, Moderna, Novovax eller slikt. Og det gikk jo som det gikk.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det er spesielt uredelig. Argumentet var den gangen at det gjaldt å hindre importsmitte slik at man slapp inngripende nasjonale tiltak bak barrieren. Australia ble fremhevet som et eksempel til etterfølgelse. Australia selv mente også de var et slikt eksempel, så tenkte det ikke hastet så veldig med denne vaksineringen så lenge de holdt importsmitten unna. Bare noen korte lockdowns hvis smitte likevel kom gjennom, så var alt hunky dory. Dessuten hadde de jo innenlandsk produksjon av Astra-Zeneca-vaksine, så det var heller ingen grunn til å stresse med bestillinger av Pfizer, Moderna, Novovax eller slikt. Og det gikk jo som det gikk.
    nettopp; forskjellige strategier til forskjellige virkeligheter. det uredelige er at du ikke godtar dette skillet når du kommenterer dette.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.552
    Antall liker
    3.745
    Torget vurderinger
    96
    Vi hadde noe lignende her, da flokken her trodde at å kjøre Khanate opp mot veggen med latterliggjøring, ville forandre hans vaksinemotstand.

    Flokken er et udyr, som det selvsagt er skuddpremie på.
    Vaksinemotstandere latterliggjør seg selv mer enn noe annet. Når det er sagt, fortjener vaksinemotstandere heller ingen respekt. Vaksinasjonsprogrammer har reddet millioner av mennesker på denne jorda og er ett av fremskrittene vi burde prise oss lykkelige for. Å motarbeide, argumentere og forsøke å få folk vekk fra dette er jævelskap, og slike folk burde egentlig sperres inne.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.820
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vaksinemotstandere latterliggjør seg selv mer enn noe annet. Når det er sagt, fortjener vaksinemotstandere heller ingen respekt. Vaksinasjonsprogrammer har reddet millioner av mennesker på denne jorda og er ett av fremskrittene vi burde prise oss lykkelige for. Å motarbeide, argumentere og forsøke å få folk vekk fra dette er jævelskap, og slike folk burde egentlig sperres inne.
    Et gedigent understrek av mitt poeng. Rett i krysset.

    Moralister er jamnstilt med flokken; skuddpremie.

    Mvh
    Fullvaksinert
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nettopp; forskjellige strategier til forskjellige virkeligheter. det uredelige er at du ikke godtar dette skillet når du kommenterer dette.
    Vel, Australia ble jo fremholdt som et eksempel til etterfølgelse i motsetning til den «idiotiske» håndteringen norske myndigheter holdt på med. Nå er Norge gjenåpnet og om noen dager blir de siste grenserestriksjonene også fjernet. Melbourne er fortsatt i lockdown og knapt noen får reise inn eller ut av landet. Jeg tenker det er helt legitimt å se på fasiten om hvordan det gikk.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vel, Australia ble jo fremholdt som et eksempel til etterfølgelse i motsetning til den «idiotiske» håndteringen norske myndigheter holdt på med. Nå er Norge gjenåpnet og om noen dager blir de siste grenserestriksjonene også fjernet. Melbourne er fortsatt i lockdown og knapt noen får reise inn eller ut av landet. Jeg tenker det er helt legitimt å se på fasiten om hvordan det gikk. (dongens uth.)
    nei, det er det ikke. og slikt vet du. for du godtar ikke skillet mellom en virkelighet uten og med vaksine. de dreit seg helt ut i forhold tll tanken på å vaksinere som fanden selv når vaksinen kom. innreisestrategien før vaksinen kom funket fint. den samme strategien etterpå gikk i dass.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.552
    Antall liker
    3.745
    Torget vurderinger
    96
    Et gedigent understrek av mitt poeng. Rett i krysset.

    Moralister er jamnstilt med flokken; skuddpremie.

    Mvh
    Fullvaksinert
    Antok at du var vaksinert, trodde ikke at du var motstander. Ellers tror jeg neppe at jeg gjør noe som helst skade ved å sette ting på spissen overfor antivaxxere. Har forøvrig en "alternativt tenkende" i familien. Jævlig irriterende iblant, så derfor lar jeg meg nok provosere litt ekstra. Så da går jeg heller for en pils og litt snacks. Over and out.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nei, det er det ikke. og slikt vet du. for du godtar ikke skillet mellom en virkelighet uten og med vaksine. de dreit seg helt ut i forhold tll tanken på å vaksinere som fanden selv når vaksinen kom. innreisestrategien før vaksinen kom funket fint. den samme strategien etterpå gikk i dass.
    Det var vel snarere delta-varianten som dro i det snøret. Australia greide å holde sånn noenlunde kontroll gjennom grensekontroll og lockdowns en stund, men så kom det en variant som var såpass mye mer smittsom at den likevel greide å spre seg selv om de samme restriksjonene ble opprettholdt, og da var det jo litt synd at de hadde kastet bort tiden på å fortelle om egen fortreffelighet i mellomtiden.

    Poenget er ikke grensekontroll vs ikke grensekontroll i en situasjon med og uten vaksine, men et land som satset så hardt på å kontrollere «importsmitte» at de ikke så noe poeng i å sette fortgang på vaksinasjonsprogrammet. Genialiteten i den håndteringen synes ikke like åpenbar.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel snarere delta-varianten som dro i det snøret. Australia greide å holde sånn noenlunde kontroll gjennom grensekontroll og lockdowns en stund, men så kom det en variant som var såpass mye mer smittsom at den likevel greide å spre seg selv om de samme restriksjonene ble opprettholdt, og da var det jo litt synd at de hadde kastet bort tiden på å fortelle om egen fortreffelighet i mellomtiden.
    deltavarianten kom, og ingen strategi forutså den. det med egen fortreffelighet er jo greit nok, men bedrer ikke argumentet ditt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.820
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet ikke. Men hvis du kan skrive noe som Lars_erik blir fornøyd med, så blir jeg også fornøyd.(y)
    Det skjer daglig. Neppe for å tilfredsstille mine tvilsomme lyster, derimot fordi skråblikket finnes der. Stor mangelvare i en verden preget av ensretting.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er ikke grensekontroll vs ikke grensekontroll i en situasjon med og uten vaksine, men et land som satset så hardt på å kontrollere «importsmitte» at de ikke så noe poeng i å sette fortgang på vaksinasjonsprogrammet. Genialiteten i den håndteringen synes ikke like åpenbar.
    der er det ingen uenighet. de endret ikke strategi i forhold til en endret virkelighet. det er noe annet enn bare å se på et resultat!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    deltavarianten kom, og ingen strategi forutså den. det med egen fortreffelighet er jo greit nok, men bedrer ikke argumentet ditt.
    Argumentet er i all sin enkelhet at forbildet Australia rotet det til noe kapitalt. Ikke et argument om grensekontroll eller ikke i situasjon med og uten vaksine, men at man greide å lulle seg selv inn i en forestilling om at grensekontrollen ville holde «importsmitte» ute og at man derfor hadde all verdens tid til å vente på at AZ fikk i gang innenlandsk produksjon av vaksine. I etterpåklokskapens klare lys ser det mindre genialt ut nå.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det skjer daglig. Neppe for å tilfredsstille mine tvilsomme lyster, derimot fordi skråblikket finnes der. Stor mangelvare i en verden preget av ensretting.
    Skråblikk er en ting. Selvironi som treffer, er noe helt annet. Der er du vektløs for tiden. På tide å trene.

     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.322
    Det er mye ufrivillig humor i corona- håndteringen.
    Ja, ikke sant?

    Og du har hatt griseflaks som har sluppet så billig unna til tross for at hele landet er styrt av fullkomne idioter.

    Den flokkmentaliteten som du elsker å hate er kanskje den viktigste grunnen. Noen kaller det tillit…
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.322
    Vet ikke om det er spesielt uredelig. Argumentet var den gangen at det gjaldt å hindre importsmitte slik at man slapp inngripende nasjonale tiltak bak barrieren. Australia ble fremhevet som et eksempel til etterfølgelse. Australia selv mente også de var et slikt eksempel, så de tenkte det ikke hastet så veldig med denne vaksineringen så lenge de holdt importsmitten unna. Bare noen korte lockdowns hvis smitte likevel kom gjennom, så var alt hunky dory. Dessuten hadde de jo innenlandsk produksjon av Astra-Zeneca-vaksine, så det var heller ingen grunn til å stresse med bestillinger av Pfizer, Moderna, Novovax eller slikt. Og det gikk jo som det gikk.
    Fordeler og ulemper med å være selvstendige, tenker jeg. Ulemper: Ikke egen industri for å lage vaksiner.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Rejste til Norge i August. Havde ikke pas. Det kræves jo ikke ved rejser i Norden. Ingen problemer ved rejse ind i Norge. Men da jeg skulle flyve fra Flesland til København med SAS fik jeg. SAS kræver nemlig pas. Samtale med politiet i lufthavnen gav mig tilladelse. Undrer mig over hvorfor det ikke blev krævet allerede ved udrejsen. Vaccinepas blev jeg ikke afkrævet ud af Norge. Da jeg kom til Norge blev det. Latterlige forskelle.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.667
    Antall liker
    10.234
    Et gedigent understrek av mitt poeng. Rett i krysset.

    Moralister er jamnstilt med flokken; skuddpremie.

    Mvh
    Fullvaksinert
    Men det får meg til å undre på om du på sett og vis ikke aksepterer at man, etter å ha tenkt sjæl, ender med samme standpunkt som flokken? Kanskje har flokken rett i en god del ting?
    Dermed kan man altså ende med å være mest enig med myndighetene, og argumentere ut fra et sånt ståsted. Altså ganske uenig med dine synspunkter. Men uenighet behøver ikke være tegn på indignasjon, eller føles veldig personlig, selv om man fører en saklig argumentasjonsrekkefølge overfor dine synspunkter.

    Det virker nesten som om du anser enkelte sysnpunkter som illegitime, og det sliter jeg litt med å forstå. Dessuten, når noen fører argumenter som strider imot ditt ståsted, er det egentlig hersketeknikk å benytte begreper som "flokkmentalitet", ettersom det er fullstendig mulig å ende med et flertallsssynsunkt, selv etter å ha spandert ganske mange tanker omkring et tema.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det får meg til å undre på om du på sett og vis ikke aksepterer at man, etter å ha tenkt sjæl, ender med samme standpunkt som flokken? Kanskje har flokken rett i en god del ting?
    Dermed kan man altså ende med å være mest enig med myndighetene, og argumentere ut fra et sånt ståsted. Altså ganske uenig med dine synspunkter. Men uenighet behøver ikke være tegn på indignasjon, eller føles veldig personlig, selv om man fører en saklig argumentasjonsrekkefølge overfor dine synspunkter.

    Det virker nesten som om du anser enkelte sysnpunkter som illegitime, og det sliter jeg litt med å forstå. Dessuten, når noen fører argumenter som strider imot ditt ståsted, er det egentlig hersketeknikk å benytte begreper som "flokkmentalitet", ettersom det er fullstendig mulig å ende med et flertallsssynsunkt, selv etter å ha spandert ganske mange tanker omkring et tema.
    Det er disse stadige antydningene om skuddpremie på idiotiske politikere og andre meningsmotstandere som gjør at jeg ikke ser noe poeng i å diskutere med fyren. Da har man meldt seg ut av sivilisert debatt og holder på med et eller annet som kanskje er mer interessant for PST enn for meg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.550
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forakten for flokken er interessant for en som virker å definere seg på venstresida. Men er man unik, så er det jo en konsekvens. Kombinert med den evige og forutsigbare repeaten gjør at jeg skroller fort forbi, en evne som heldigvis har blitt velutviklet etter hvert.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.667
    Antall liker
    10.234
    Det er disse stadige antydningene om skuddpremie på idiotiske politikere og andre meningsmotstandere som gjør at jeg ikke ser noe poeng i å diskutere med fyren. Da har man meldt seg ut av sivilisert debatt og holder på med et eller annet som kanskje er mer interessant for PST enn for meg.
    Har også fremmet synspunkter i den retning, ja.
    Men vi er vel moralister, da, ettersom vi reagerer negativt på den typen retorikk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har også fremmet synspunkter i den retning, ja.
    Men vi er vel moralister, da, ettersom vi reagerer negativt på den typen retorikk.
    Vet ikke om det regnes som moralisme, og jeg gir egentlig blaffen i hva han selv kaller det, men radikalisering på nett er et samfunnsproblem. Det bør være et felles ansvar å sette en grense for hvilke debattformer vi aksepterer og hvilke som er uakseptable. Om utgangspunktet for radikaliseringen er høyreorientert, venstreorientert eller basert på religiøs fundamentalisme er likegyldig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn