Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Smitteutbruddet ved et klassetrinn ved Os ungdomsskole i Bjørnafjorden kommune vokser. Kriseledelsen skal ha møte lørdag morgen.

    «Lindborg opplyser at utbruddet følges tett, og at det er «alle mann til pumpene» for å bremse smittespredningen.

    - Vi skal være klare hvis vi må innføre andre tiltak raskt. Det blir veldig avgjørende nå, at vi klarer å ta raske avgjørelse og at vi kan søke støtte hos FHI og Statsforvalteren, sier hun.
    Lindborg opplyser at utbruddet følges tett, og at det er «alle mann til pumpene» for å bremse smittespredningen.»



    se til å få stengt ned kjøpesentra og enhver kran..
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Heia russen. Fest som aldri før. Gi faen, siden de fleste av de "beskyttede" hele tiden har gitt fullstendig faen i dere. Sørg for at i sommer må andre ta støyten 🤘
    Hehe minner meg om et russekort fra en svartruss som fikk øynene til sperre seg opp som 7 åring; «Gi faen, drikk maling, pul høns».
    Glemmer det sitatet aldri, så inntrykk gjorde det hehe
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Smitteutbruddet ved et klassetrinn ved Os ungdomsskole i Bjørnafjorden kommune vokser. Kriseledelsen skal ha møte lørdag morgen.

    «Lindborg opplyser at utbruddet følges tett, og at det er «alle mann til pumpene» for å bremse smittespredningen.

    - Vi skal være klare hvis vi må innføre andre tiltak raskt. Det blir veldig avgjørende nå, at vi klarer å ta raske avgjørelse og at vi kan søke støtte hos FHI og Statsforvalteren, sier hun.
    Lindborg opplyser at utbruddet følges tett, og at det er «alle mann til pumpene» for å bremse smittespredningen.»



    se til å få stengt ned kjøpesentra og enhver kran..
    Alle mann til øl pumpene. Det der er det klare prosedyrer på, har du smitte i 8 klasse på ungdomskolen så skal kranene stenges. Sånn er det bare.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det skrives en del innlegg av russen. Det er forståelig at de er skuffet. Jeg ville tenkt det samme om jeg var 40 år yngre. Men mange innlegg bærer preg av at de aldri har hatt motstand i livet. Vel ... nå møter de noe som er viktigere enn egen umiddelbar nytelse. Noen vil ha godt av det.
    Da er det lettere for folk i vår alder som ikke takler motstand. Man setter motstanden på en ignore liste og vipps så er den borte. Det har ikke russen råd til.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    ektepar på feriehuset sitt i spania er frustrert over å måtte sitte i karantene etter å ha tatt vaksine.

    " Jeg synes det er på sin plass å si fra om hvordan ståa er. Jeg er pensjonist og har ikke tid til dette surret. "

    sympatisk kar dette her. Har ungdommen i Norge tid til å kaste bort 2 år av sin formative livsfase, kanskje?


    Fyren blir mer og mer sympatisk

    "– Det var bedre å være her (Spania journ.anm.,). Reglene her var mye strengere med blant annet portforbud. Samtidig var regionen regnet som grønn og massevaksineringen i full gang, sier de.

    De forteller også at de er forsikret i Spania, noe som de sier innebærer at de ikke vil belaste det kommunale helsevesenet i Spania dersom de skulle bli syke, fordi de ville fått behandling ved et privat sykehus.

    – Vi føler ikke at vi har vært ansvarsløse ved å reise hit. Vi har bosted her nede og anser dette som vår sekundær bolig. Vi skatter til kommunen og er til og med stemmeberettiget ved kommunevalg her, forklarer de."



    Det var bedre å være i Spania, fordi i Spania har de portforbud, og nå blir han sur fordi han må sitte i karantene for å komme tilbake. Forbanna løk! Det var slike som deg og dine som gjorde at vi dro korona inn i landet i mars i fjor, din forbanna lodott!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så, så, Larsson; det er regjeringens "tillitsbaserte" test og karantene- ordninger, samt dens hjenedødhet, grå stær og døvhet som er årsaken til importsmitte- ikke enkeltmennesker.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så, så, Larsson; det er regjeringens "tillitsbaserte" test og karantene- ordninger, samt dens hjenedødhet, grå stær og døvhet som er årsaken til importsmitte- ikke enkeltmennesker.
    Jeg er ikke uenig i at det skulle vært strengere kontroller enn det var.

    Men de landene som har greid å stenge seg hermetisk, har vært øystater. Og selv Island og Færøyene har ikke gått helt klar, om jeg ikke husker feil. Norge på sin side har ca. 2000 km grenselinje mot nabolandene, og mesteparten går midt gjennom skauen. Vi har allerede flere eksempel på folk som har forsøkt å traske over grensen, og det er temmelig lite sannsynlig at alle er blitt tatt.

    Selvsagt er det en mulighet å anlegge en DDR- lignende mur langs hele grensen, med miner, selvskudd, piggtråd og hundepatruljer, men det vil ta mange år. og koste astronomiske beløp. Og svenskene og finnene hadde ikke blitt særlig lykkelige.

    Mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er ikke uenig i at det skulle vært strengere kontroller enn det var.

    Men de landene som har greid å stenge seg hermetisk, har vært øystater. Og selv Island og Færøyene har ikke gått helt klar, om jeg ikke husker feil. Norge på sin side har ca. 2000 km grenselinje mot nabolandene, og mesteparten går midt gjennom skauen. Vi har allerede flere eksempel på folk som har forsøkt å traske over grensen, og det er temmelig lite sannsynlig at alle er blitt tatt.

    Selvsagt er det en mulighet å anlegge en DDR- lignende mur langs hele grensen, med miner, selvskudd, piggtråd og hundepatruljer, men det vil ta mange år. og koste astronomiske beløp.

    Mvh
    Litt slitsomt dette; ingen her har noensinne tatt til orde for hermetisk lukkede grenser.

    Det sier kanskje sitt om at man enten ser umuligheter eller muligheter. Det var svært lenge ingen som helst kontroll over grensene, før regjeringen svært langsomt- med pistol mot tinningen, ble presset til å ta grep. Det er stor forskjell på hermetisk lukket og kontroll.

    I en ideell verden var det siste gangen det var nødvendig å presisere...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    " Jeg synes det er på sin plass å si fra om hvordan ståa er. Jeg er pensjonist og har ikke tid til dette surret. "
    🤣 Premietufs. Så pensjonistene er de med så dårlig tid at de ikke kan holde seg unna folk flest? Spenstig.

    Jeg synes uansett politikerne / fagfolket er inne på en ganske problematisk retning, vi kan ikke under noen omstendighet leve i et samfunn med en nullvisjon for sykdom og død. Det er en katastrofal løsning, og jeg føler de er i ferd med å strekke strikken i lengste laget i den retningen nå. Kjør på flatt jern med vaksine ned til 40, og slipp deretter alt løs, såpass takler samfunnet. Så får vi lære oss å leve med Corona, akkurat som vi lever med en masse andre virus. Livet er den tiden det tar å lære seg å dø, det kan av og til se ut som om noen politikere innbiller seg vi skal få evig liv under deres ledelse.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes uansett politikerne / fagfolket er inne på en ganske problematisk retning, vi kan ikke under noen omstendighet leve i et samfunn med en nullvisjon for sykdom og død. Det er en katastrofal løsning, og jeg føler de er i ferd med å strekke strikken i lengste laget i den retningen nå. Kjør på flatt jern med vaksine ned til 40, og slipp deretter alt løs, såpass takler samfunnet. Så får vi lære oss å leve med Corona, akkurat som vi lever med en masse andre virus. Livet er den tiden det tar å lære seg å dø, det kan av og til se ut som om noen politikere innbiller seg vi skal få evig liv under deres ledelse.
    Denne tanken har streifet meg:

    Hva om vi ikke vinner kappløpet mellom vaksiner og mutanter? Da vil vi uansett måtte leve med Corona......Spørsmålet blir da hva slags hverdag vi vil måtte innrette oss på.

    Mvh
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Denne tanken har streifet meg:

    Hva om vi ikke vinner kappløpet mellom vaksiner og mutanter? Da vil vi uansett måtte leve med Corona......Spørsmålet blir da hva slags hverdag vi vil måtte innrette oss på.

    Mvh
    Vi lever allerede med en corona, men kaller det forkjølelse. Det er fullstendig usannsynlig at vi kan utrydde denne nye varianten og kommende mutanter, vi må bare lære oss å akseptere det på linje med influensa. Vi finner løsninger for å dempe sykdomsutviklingen, nye medisiner, årlig vaksine etc. Nullvisjoner er bare utopisk, til og med en fullstendig uønsket utopi. Nå er det på tide at fag og politikk forstår når nok er nok, og det øyeblikket nærmer seg med stormskritt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Denne tanken har streifet meg:

    Hva om vi ikke vinner kappløpet mellom vaksiner og mutanter? Da vil vi uansett måtte leve med Corona......Spørsmålet blir da hva slags hverdag vi vil måtte innrette oss på.

    Mvh
    Bare å stenge alt for alltid da:ROFLMAO:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi må ikke glemme at vi er heldige i Norge. Vi har et helt annet utgangspunkt enn de fleste andre land, med vår lave befolkningstetthet, høye levestandard og helsevesen. Det gjør det uendelig mye lettere å holde viruset under kontroll. I utgangspunktet burde det også vært uendelig mye enklere å unngå skadevirkninger av tiltak, men der mangler det svært mye- selvsagt fordi man ikke har tatt innover seg den unike situasjonen Norge var i.

    Her i ligger vel også både konflikten og hoderistingen, mellom de av som har sett denne svært viktige forskjellen og de som ikke har det.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Da oppgir for øvrig svenske socialstyrelsen overdødeligheten for 2020 til 3%. SIden normalen er ca 0.9% av befolkningen / år så skulle det altså tilsi noe under 0.93% eller ca 3000 personer eller deromkring. Så er det fritt frem for the usual suspect(s) å gå i fistel fordi de oppgir tallet i prosent over normalraten og ikke som et høyt, absolutt tall som ikke er korrigert for befolkningsutviklingen.
    SCB har tidligere uttalt at demografisk utvikling har forsvinnende liten betydning for 2020. Vet ikke om ny informasjon fra dem foreligger. Men jeg registrerer at hverken du eller omf tar stilling til dette i det hele tatt, hverken nå eller tidligere. Jeg tror uansett SCB vet mer om dette enn socialstyrelsen. Om man velger å tro at det bare er 3000 svensker som har tapt sin fremtid til corona, så for all del. Det er ganske sikkert mange fler.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    SCB har tidligere uttalt at demografisk utvikling har forsvinnende liten betydning for 2020. Vet ikke om ny informasjon fra dem foreligger. Men jeg registrerer at hverken du eller omf tar stilling til dette i det hele tatt, hverken nå eller tidligere. Jeg tror uansett SCB vet mer om dette enn socialstyrelsen. Om man velger å tro at det bare er 3000 svensker som har tapt sin fremtid til corona, så for all del. Det er ganske sikkert mange fler.
    Jeg tenker vel at de fleste av de som i er den offisielle statistikken faktisk har dødd av Corona - selv om det sikkert er noen som har dødd med Corona også.

    Poenget med å se på overdødeligheten er at det gir et godt bilde på hvor mange gjenværende leveår Corona tar. Og siden overdødeligheten er ganske liten, og det er en ganske stor underdødelighet så langt i år - så betyr det at de aller fleste som har dødd av Corona har vært inne i sine siste måneder. Hadde det vært mange "unge/friske" som døde - ville man sett mye større overdødelighet.

    Jeg tenker vel at Socialstyrelsen har grei kompetanse på dette. Litt usikker på hva du mener jeg ikke har tatt stilling til. Disse tallene er det jo skrevet ganske mye om.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Hehe minner meg om et russekort fra en svartruss som fikk øynene til sperre seg opp som 7 åring; «Gi faen, drikk maling, pul høns».
    Glemmer det sitatet aldri, så inntrykk gjorde det hehe
    Det var er populært sitat for Russen ‘79. Selv hadde jeg «Vi puler og drekker så lenge pungen rekker».
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    SCB har tidligere uttalt at demografisk utvikling har forsvinnende liten betydning for 2020. Vet ikke om ny informasjon fra dem foreligger. Men jeg registrerer at hverken du eller omf tar stilling til dette i det hele tatt, hverken nå eller tidligere. Jeg tror uansett SCB vet mer om dette enn socialstyrelsen. Om man velger å tro at det bare er 3000 svensker som har tapt sin fremtid til corona, så for all del. Det er ganske sikkert mange fler.
    Jeg har vel prøvd å forklare at alle tallene sier akkurat det samme gitt sine forutsetninger. Hvorfor skal man foresten bare regne vs snitt siste fem år? Hvorfor ikke 10 eller 15? Eller 3?

    Jeg er vel mest overrasket over at noen veldig hardnakket hevder at der kun er en måte å regne dette på. Det er skrevet lange artikler om problemene med slike estimater. Men om man hardnakket hevder at det må regnes på en bestemt måte så be my guest.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vaksiner 20-åringene først og gi 40-50-åringene vaksinen sist. Sistnevnte har stort sett livet på stell.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Vi lever allerede med en corona, men kaller det forkjølelse. Det er fullstendig usannsynlig at vi kan utrydde denne nye varianten og kommende mutanter, vi må bare lære oss å akseptere det på linje med influensa. Vi finner løsninger for å dempe sykdomsutviklingen, nye medisiner, årlig vaksine etc. Nullvisjoner er bare utopisk, til og med en fullstendig uønsket utopi. Nå er det på tide at fag og politikk forstår når nok er nok, og det øyeblikket nærmer seg med stormskritt.
    Tror alle politikere kunne ønske seg en metode for å holde smitten på et konstant levelig nivå. Erfaringsmessig ser det ut som det er en krevende øvelse, med en så smittsom og for mange så alvorlig sykdom. De landene som har prøvd har alle hatt en ekstremt eksplosiv vekst med alle konsekvenser det medfører. Har vanskelig for å se at det skulle vært noe bedre for skrøpelig russ.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Tror alle politikere kunne ønske seg en metode for å holde smitten på et konstant levelig nivå. Erfaringsmessig ser det ut som det er en krevende øvelse, med en så smittsom og for mange så alvorlig sykdom. De landene som har prøvd har alle hatt en ekstremt eksplosiv vekst med alle konsekvenser det medfører. Har vanskelig for å se at det skulle vært noe bedre for skrøpelig russ.
    Permanent nedstengning vil sikkert holde også de farlige sykdommene under kontroll.
    Det er en del feller å falle i her, og det kan aldri oppnås unison enighet om nivå på tiltak, eller tidspunkt for å avslutte disse tiltakene. Men når folket over 50 er vaksinert, bør man akseptere at sykdom er en del av et liv. Det er aldri moro å miste noen, allikevel tillater politikerne folk å dø ustanselig, av alle mulige rare ting. Dødeligheten av corona er veldig, veldig lav for de lavere aldersgrupper uten underliggende tilstander.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har vel prøvd å forklare at alle tallene sier akkurat det samme gitt sine forutsetninger. Hvorfor skal man foresten bare regne vs snitt siste fem år? Hvorfor ikke 10 eller 15? Eller 3?

    Jeg er vel mest overrasket over at noen veldig hardnakket hevder at der kun er en måte å regne dette på. Det er skrevet lange artikler om problemene med slike estimater. Men om man hardnakket hevder at det må regnes på en bestemt måte så be my guest.
    Men OMF virker å ville gi inntrykk av at det bare er 3000 svensker som har tapt mange leveår. Det er poenget, ikke hvor mange måter det er å regne på. Det er bare tåkelegging. Grovt sett, slik SCB har forklart, så er det ca. 7000 svensker som ville vært i live i dag uten pandemien, og antagelig hatt en del år igjen.

    Hensyn til demografi vil vel være mer og mer viktig jo lengre man går tilbake for å sammenligne. Nå gjetter jeg bare, lenge siden jeg leste artikler. Men folkene i SCB tar vel hensyn til hvilke aldersgrupper som har vokst eller hatt minimal forandring i landet, når de vektlegger demografi mer eller mindre i sine anslag.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Vaksiner 20-åringene først og gi 40-50-åringene vaksinen sist. Sistnevnte har stort sett livet på stell.
    Enig. Ta gjerne med friske 60 åringer også, hvis det finnes, de må gjerne også vente til etterpå.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Enig. Ta gjerne med friske 60 åringer også, hvis det finnes, de må gjerne også vente til etterpå.
    Heldigvis er de som styrer dette langt mindre kyniske enn deg. Tror dere undervurderer ungdommens kapasitet og overvurderer betydningen av å måtte ta det litt med ro et år. Luksusproblemer stort sett.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Mange yngre som er utålmodig etter å få arven sin, ser det ut til.....:cautious:
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Heldigvis er de som styrer dette langt mindre kyniske enn deg. Tror dere undervurderer ungdommens kapasitet og overvurderer betydningen av å måtte ta det litt med ro et år. Luksusproblemer stort sett.
    Kynisme (gresk Kυνισμός, latin Cynici) er i dag en betegnelse for oppfattelsen hos de som hevder at den grunnleggende intensjon bak alle menneskelige handlinger er egen vinning, og som derfor ikke er villige til å akseptere oppriktighet, dyder eller altruisme (motsatt av egoisme) som motivasjon.

    Er selv i 60 årene. Hvor er det smitten er størst nå og hvem er det som beveger seg mest i samfunnet?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Kynisme (gresk Kυνισμός, latin Cynici) er i dag en betegnelse for oppfattelsen hos de som hevder at den grunnleggende intensjon bak alle menneskelige handlinger er egen vinning, og som derfor ikke er villige til å akseptere oppriktighet, dyder eller altruisme (motsatt av egoisme) som motivasjon.

    Er selv i 60 årene. Hvor er det smitten er størst nå og hvem er det som beveger seg mest i samfunnet?
    Ah, takk for ordbok oppslag. Da bruker altså mange dette ordet feil. Etter skumming av overskrifter her og der, er mitt inntrykk at det er mest spredning i noe yngre aldersgrupper? Og de beveger seg også mest? Om de kunne holdt seg på matta en måned til nå, så ligger sommeren åpen. Og ja, om man ikke liker smitteverntiltak er det også kjempesmart og samles til store fester.

     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Permanent nedstengning vil sikkert holde også de farlige sykdommene under kontroll.
    Det er en del feller å falle i her, og det kan aldri oppnås unison enighet om nivå på tiltak, eller tidspunkt for å avslutte disse tiltakene. Men når folket over 50 er vaksinert, bør man akseptere at sykdom er en del av et liv. Det er aldri moro å miste noen, allikevel tillater politikerne folk å dø ustanselig, av alle mulige rare ting. Dødeligheten av corona er veldig, veldig lav for de lavere aldersgrupper uten underliggende tilstander.
    Men det er fortsatt såpass mange under 50 at man fort kan få en propp i helsevesenet, hvis man slipper det helt løst. Største delen av Norge har ingen nedstenging, her i byen var det noe begrensning på kino, teater og lignende i fjor vår, ellers så har alt vært åpent hele tiden, men relativt små begrensninger.
    Det er egentlig en stråmann du her diskuterer. Permanent nedstenging har aldri vært noe alternativ og kommer heller aldri til å bli det.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ah, takk for ordbok oppslag. Da bruker altså mange dette ordet feil. Etter skumming av overskrifter her og der, er mitt inntrykk at det er mest spredning i noe yngre aldersgrupper? Og de beveger seg også mest? Om de kunne holdt seg på matta en måned til nå, så ligger sommeren åpen. Og ja, om man ikke liker smitteverntiltak er det også kjempesmart og samles til store fester.

    Gammalt nytt polka.


    Mange russ har testet seg

    1351 blå- og rødruss har testet seg i Stavanger de siste dagene. Stavanger kommune skryter av russen som har gjort det de kan for å hjelpe smittesporerne. På Nord-Jæren er nå 97 russ smittet av covid-19.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Selv oppholdt jeg meg i lag med 2 herrer inne i huset i mange timer, mat, vin og øl i generøse mengder, vi tok alle smittevernshensyn, ja, vi holdt til og med på det til langt på natt.
    To dager senere viste det seg at den ene av disse var smittet, og hadde vært den en ukes tid. Vi to andre antok da at nå er det kjørt. Men interessant nok ble ingen av oss smittet, så det er pokker ikke enkelt å begripe smitteveiene her. Han som allerede var smittet, ble dritdårlig, og er ikke frisk enda, dette er en drøy måned siden.
    Antakligvis var det tilstrekkelig desinfeksjon til innvortes bruk...

    Johan-Kr
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men det er fortsatt såpass mange under 50 at man fort kan få en propp i helsevesenet, hvis man slipper det helt løst. Største delen av Norge har ingen nedstenging, her i byen var det noe begrensning på kino, teater og lignende i fjor vår, ellers så har alt vært åpent hele tiden, men relativt små begrensninger.
    Det er egentlig en stråmann du her diskuterer. Permanent nedstenging har aldri vært noe alternativ og kommer heller aldri til å bli det.
    Vi har vel noen nasjonale regler som forbyr konserter og idrett - og det har vel pågått i 14 mnd. Nasjonal skjenkestopp klokken 22 har vel også vart en stund. Grensen har vel vært stengt siden i januar.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Fra Aftenposten om Oslo:
    Utepils har vært umulig i seks måneder.

    Akkurat det ville vel vært umulig i ca 5 av de 6 månedene også uten corona under normale omstendigheter. Det har ikke akkurat vært utepilsvær i våres med unntak av noen svært få dager og generelt er ikke november-mars tiden for denslags uansett. Var på telttur med familien fra i går til i dag. Hoppet i soveposen i 10-tiden på kvelden. Utepils var ikke akkurat det som fristet mest som alternativ akkurat da.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    innepils også.
    Ja, jeg synes det var merkelig å gjøre et nummer av at man ikke har kunnet drukket utepils gjennom vinteren i Oslo når også innepils har vært Verboten, med mindre man sitter hjemme hos seg selv og slukker sine sorger med en eller flere av sorten. Eventuelt med noen bekjente på Duo/Teams/Zoom/etc om man skal være "sosial".
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Vi har vel noen nasjonale regler som forbyr konserter og idrett - og det har vel pågått i 14 mnd. Nasjonal skjenkestopp klokken 22 har vel også vart en stund. Grensen har vel vært stengt siden i januar.
    Hvis du leser innlegg i kontekst av hva som blir kommentert så slipper du å bomme på målet.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    581
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus

    - Og resultatet av den tankegangen er at foreldrene våre nå straks skal fly rundt i hele Europa igjen, enten det er for å komme til feriehusene på Rivieraen, pakketuren til Hellas eller på legge ut på jordomseilende cruise? Mens vi andre sitter igjen her hjemme? Er vi helt sikre på at solidariteten da er like sterk neste gang vi trenger en «nasjonal dugnad»?

    ........

    Håper alle unge fra nå av gir fullstendig faen i den såkalte "Dugnaden".
    De har ikke flydd enda selv om det står i avisen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    De har ikke flydd enda selv om det står i avisen
    Jeg har personlig vanskelig for å se at de ikke kommer til å gjøre det når den tid kommer. Den norske smittevernslovgivningen, som jo alt dette er basert på, har ikke noe begrep om sosial utjevning, rettferdighet eller at det er viktig at alle skal ha det ca like kjipt. Den sier snarere tvert imot at innskrenkninger skal være så begrensede som mulig og medisinsk begrunnede. Dette er en ressurssterk gruppe og noen kommer sikkert til å ta det til retten og da er det ikke spesielt lett å se hva staten skal forsvare et i praksis utreiseforbud med i alle fall. Spesielt ikke innen EU, hvor omtrent alle land omtrent pr. def har kommet like langt i vaksinearbeidet siden alle får vaksiner på samme kvote. Om noe vil Norge havne et stykke bak andre siden vi ikke bruker AZ og neppe kommer til å bruke J&J heller slik det ser ut nå.

    Jo lengre tid som går havner myndigheter etter hvert i den vanskelige spagaten der det er vaksinasjon som skal redde oss ut av dette samtidig som man ikke anerkjenner beskyttelsen til de som er ferdigvaksinerte.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn