Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Også et problem, oppstått av egoisme og "Who cares, landet er jo stengt ned".


    Jeg forventer og forlanger at alle hysterikere tar vaksine, når og hvilken som helst de tilbys. De forventer at hele landet skal være deres gisler under corona. Helt fantastisk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Dette handler selvsagt mest av alt om bekymring for å bli smittet selv. Ingen må komme å si noe annet. Og for å oppnå det, forventer man altså, som en selvfølge, at det i områder med minimal smitte skal være sterkt inngripende tiltak. Alle uheldige konsekvenser av dette forventes akseptert. Det er rett og slett galskap, satt i et særdeles merkelig system.
    Min erfaring: De som tror at de vet hvordan andre tenker og føler er enkle sjeler som tror at alle andre er like enkle sjeler, og at alle tenker likt. Men folk er mye mer forskjellig enn du fatter.

    Selv er jeg lei av at at dette trekker ut i langdrag. Jeg kan ikke bli ferdig med det tidlig nok. Jeg går ikke rundt med smitte-angst. Det er bortkastet energi. Jeg gjør min borgerplikt ift smittevern (stort sett), og tenker for st sannsynligheten for at jeg blir smittet * sannsynligheten for at jeg blir veldig syk er veldig liten. Og jeg har ingen tro på at vi kan holde varmen ved å pisse i buksa her, for å bruke en gammel analogi.

    Jeg blir fortsatt irritert når du kommer med dette tøvet, at det er korona-angsten som er drivkraften hos alle som er uenig med deg. Og den irritasjonen er mye sterkere enn «korona-angsten» min😎

    Jeg har en datter som jobber i helsevesenet og fikk AZ-vaksinen for noen uker siden. Da komplikasjonene dukket opp ble jeg så bekymret 😱at jeg tekstet henne og ba henne være obs på blåmerker. Men vi ble raskt enig om at hun var forbi det tidsvinduet. Forøvrig....

    Jeg lagde en middag idag som jeg var superfornøyd med. 👌🥂 Var både bekymret for at kjøttet skulle bli for mye og for lite stekt underveis, men det gikk bra. Vi skal på en liten fjelltur på mandag og jeg er usikker på været og lurer på hvordan vi skal løse middagene. Så sliter jeg med en dårlig menisk i høyre kne ☹ som dukker opp i mine tanker fra tid til annen, selvangivelsen skal snart inn, jeg har eget selskap og må snart få ført regnskapet, 🤔jeg har et par kunder som sliter med å ta gode målinger med Audiolense (det har jeg nesten alltid)🤭 ..... og her kunne jeg fylt på med enorme mengder med ting jeg er opptatt av i hverdagen .... og egentlig ikke opptatt av, men som dukker opp i tankene allikevel. F.eks st jeg har klister på skiene mine fra flere pr tilbake 😁 .... jeg kommer neppe til å bruke de mer i 2032. For ikke å snakke om at visse aktører i bransjen prøver å monopolisere formidling av musikk ved bruk av lydrorringende formater. 🤬

    Det er ille, det. Det er ufattelig mye å ta av før jeg er nede på det trivialitetsnivået der noe som kunne likne korona-angst ville komme til overflaten. 🥱😵🙄

    Noen er sikker pissredde, 🥰 men mange på min alder tar det omtrent som meg.😎🤘

    Du bør slutte å anta at alle er like pissredde som deg selv. Og innleggene dine vil få mer gjennomslag og forståelse hvis du er åpen om din egen angst.😉 Denne projiseringen din ... eller hva det nå er ... er bare irriterende.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Også et problem, oppstått av egoisme og "Who cares, landet er jo stengt ned".


    Jeg forventer og forlanger at alle hysterikere tar vaksine, når og hvilken som helst de tilbys. De forventer at hele landet skal være deres gisler under corona. Helt fantastisk.
    Det er selvfølgelig koronaDØDSangsten som gjør at de ikke vil ødelegge påskeferien, ikke sant? 🤣
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Galskapet er at alle helsebringende fritidsaktiviter og treningsarenaer stenger ned fordi 60-åringer er livredde for å rulle 1 på terningen og bli syk, for deretter å rulle en ny 1 på terningen og bli svært dårlig, for deretter å rulle en ny 1 på terningen og sykehuset har sprengt kapasitet.

    .......................................................


    Nei, jeg sier ikke alle 60-åringer har det like fett.
    Nå vet jeg ikke hva 60-åringer har gjort deg, men du er litt ute på viddene, føler jeg. Mitt inntrykk er stikk motsatt, 60 åringene er litt avslappet til det hele, mens de mellom 20 og 40 er mye mer anspente og ønsker mer nedstengning. De som sliter mest er kanskje de halvfeite 50-åringene som ikke kan ta en tur på posør/treningsenteret for deretter stikke innom puben for å se fotball og bælme øl.


    😷
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er selvfølgelig koronaDØDSangsten som gjør at de ikke vil ødelegge påskeferien, ikke sant? 🤣
    Det er det neppe, hos de fleste. Men galskapen er jo at siden de aller fleste godtar nedstegning over alt, "trenger" man ikke stresse med å ta vaksinen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Vi fikk endelig en til å innrømme hva alt dette egentlig dreier seg om; egen frykt og en forventning om at de på Snåsa, Sørreisa og Vinstra skal føle på denne frykten, ta hensyn til den og pleie den- gjennom å innfinne seg med fullstendig meningsløse tiltak der smitte er minimal. Samt at alle skadevirkninger av det må godtas.

    Helt utrolig, men samtidig akkurat det jeg har hevdet hele tiden.
    Meg du siktet til? Klarer meg greit uten slik stråmannargumentasjon...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Galskapen er at utepilsen din skal trumfe helsen min. .
    Dette er stråmannsargumentasjon.

    Og om du ikke leste svaret, gjentas det herved;

    Jeg truer ikke helsen din med noe som helst jeg måtte foreta meg, av hverken aktiviteter eller hva og hvor jeg drikker. Jeg bor i et område, som hele tiden-bortsett fra et par uker før jul, har vært smittefritt. Og jeg godtar ikke at symbolpolitikk har noe som helst å si for din helse. Ei heller godtar jeg restriksjoner som er hinsides fornuft, i et tilnærmet smittefritt område. Det har nemlig skadevirkninger for svært mange.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg synes trønderne bør få styre dette selv inntil videre .... så lenge de har så god kontroll at de ikke representerer stor smittefare for resten av landet. Det gjelder også en del andre regioner og kommuner der det er lite smitte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    ^Hvorfor er området du bor i smittefritt?
    Det er faktisk et ganske interessant spørsmål hvorfor Trondheim spesilt og Trøndelag generelt knapt har noe smitte. Det er vel Norges 3. største by så man skulle forvente noe. Mye studenter er der også. Bergen har heller ikke allverden, forsåvidt. Det er åpenbart noe spesielt med Oslo.

    At regjeringen velger å langt på vei stenge store deler av Norge er veldig rart. Det er jo ikke slik at småstender i Norge ikke klarer å håndtere dette tålelig greit - all empiri så langt tilsier i det minste det. Jeg var hjemme hos opphavet i jula og det var lett surrealistisk. Der var det party like its march. De var ivirge på å sprite handlekurvene på butikken, ingen gikk med munnbind og hadde du ikke lest om det i avisa ville du ikke visst at det var en pandemi på gang. Altså som det var i Oslo på senvåren og i sommer.

    Den mest opplagte forklaringen er begrenset besøk av briten utenfor Østlandet, men det er også ganske åpenbart at alt mulig man har drevet med i Oslo faktisk ikke har fungert spesielt bra. Hva som hadde skjedd om man lot være med mye av det vet rimelig nok ingen men det er ingen grunn til å gå rundt og tro at de som bestemmer dette faktisk vet hva de driver med, for det innrømmer de at de ikke gjør.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er faktisk et ganske interessant spørsmål hvorfor Trondheim knapt har noe smitte. Det er vel Norges 3. største by så man skulle forvente noe. Mye studenter er der også. Bergen har heller ikke allverden, forsåvidt. Det er åpenbart noe spesielt med Oslo.

    At regjeringen velger å langt på vei stenge store deler av Norge er veldig rart. Det er jo ikke slik at småstender i Norge ikke klarer å håndtere dette tålelig greit - all empiri så langt tilsier i det minste det.
    Norges 4. største byregion.... ganske langt fra Stavanger-Sandnes (og litt lengre bak Bergen) 😎
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Norges 4. største byregion.... ganske langt fra Stavanger-Sandnes (og litt lengre bak Bergen) 😎
    Whatever, corona har de uansett ikke noe særlig av. En grunn er det åpenbart til det. Det er lite som tyder på at det er noen grunn til å gå rundt og tro at dette rammer vilkårlig og tilfeldig kan dukke opp hvorsomhelst. Utover det sentrale Østlandet så har det - så langt - blitt greit håndtert lokalt. Larsons teori er kanskje ikke så langt fra sanninga - at dette er preemptive for hva man tror kommer etter påskeferien.

    Jeg sliter i alle fall med å skjønne hvorfor man ikke kan servere øl på den ytterste nøgne ø om man vil. Jeg bor forsåvidt i Oslo, men om man bor i grisgrendte strøk må dette fremstå som helt surrealistisk.

    Jeg tror vel dette kan få et interessant etterspill på mange fronter, spesielt om "oppgjøret" skal komme i en tid da man ikke er så redd for Corona. Det er nesten så man burde vurdere å søke jobb i Riksrevisjonen eller lignende, der kan det nok bli gøy fremover når de for eksempel skal se på hvordan Norges mest velstående artister fikk kastet penger etter seg mens store næringer måtte gå for lut og kaldt vann. Las at CC Cowboys fikk såpass mye støtte at de, etter å ha betalt sikkert romslige lønninger, kunne investere i studioutstyr for det overskytende.

    Så at Kygo solgte Non-Fungible Tokens for noen millioner her om dagen. Jammen bra at han var en av artistene som fikk mest støttte. Det trengte han sikkert virkelig. Om man har et lass med millioner fra før er det som kjent tungt å løfte ytterligere millioner på toppen av stabelen. Det er høyt opp.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det ikke omtrent nå man skal bringe inn Dakota?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Jeg sliter i alle fall med å skjønne hvorfor man ikke kan servere øl på den ytterste nøgne ø om man vil. Jeg bor forsåvidt i Oslo, men om man bor i grisgrendte strøk må dette fremstå som helt surrealistisk.
    Kan jo se litt på hva som skjedde når Polet stengte i området rundt Oslo-fjorden. Folket fikk fullstendig panikk og hev seg rundt og fartet langt avgårde for å få kjøpt børst (Morsomt at Bærum ble det nye Svinesund) Heldigvis hadde ikke smitten rukket å spre seg så veldig mye i Nordre Follo.
    Til din nøgne ø, helt greit med åpen servering der, men da må de kun gjelde de fra den nøgne ø slik at man ikke drukner i importsmitte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Kan jo se litt på hva som skjedde når Polet stengte i området rundt Oslo-fjorden. Folket fikk fullstendig panikk og hev seg rundt og fartet langt avgårde for å få kjøpt børst (Morsomt at Bærum ble det nye Svinesund) Heldigvis hadde ikke smitten rukket å spre seg så veldig mye i Nordre Follo.
    Til din nøgne ø, helt greit med åpen servering der, men da må de kun gjelde de fra den nøgne ø slik at man ikke drukner i importsmitte.
    At de stengte Polet, om enn kun for en dag, viser fremfor alt hvor lite de faktisk har tenkt gjennom dette. Enhver person med over 12 i IQ kunne ha forutsett dette. Det er jo slik at det er lange køer på polet fredag og lørdag men knapt noen mandag-torsdag. Nyttåraften kommer på samme dato hvert eneste år men det er fullt av folk på polet like før osv Det er faktisk ingen ting i denne sfæren som har skuffet meg mer enn akkurat dette. Jeg har stor tillit til norsk byråkrati og embetsverk men dette burde enhver person med detekterbar puls kunne forutsett.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Blabladet vil at man skal sjokkeres over at en håndfull ledere uten pasientkontakt i helsevesenet har blitt vaksinerte. At 100.000 ikke blir pga AZ-angst er som det skal være. Som om det første har noe å si.

     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Hvorfor er området du bor i smittefritt?
    Nå har weld77 svart godt og utfyllende på dette. Det skyldes altså ikke den siste nedstengningen eller skjenkestopp heller. Det som i tillegg til det weld skrev er medvirkende, er færre folk, svært gode rutiner på sporing og at man faktisk har prøvd å holde mest mulig åpent. Da unngår man tiltakstretthet. Selv om Trondheim har hatt sin runde med symbolpolitikk ala munnbindpåbud, noe som har vært opphevet noen uker nå.

    Men lavere befolkningstetthet enn på Østlandet er nok den viktigste årsaken, sammen med langt færre fattige som bor trangt. Noe vi tok opp allerede fra 12.mars i fjor; befolkningstetthet, helsevesen og levestandard vil være avgjørende.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    1000 familier i karantene? Det er meldt 8 smittede...

    Her må det være både karantene av famile til smittede, nærkontakter, nærkontakters nærkontakter, nærkontakters nærkontakters nærkontakter, tipp nærkontakter, tipp tipp nærkontakter av nærkontakter.

    Samt tanta til Beate.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Uffda, småbarnsfamiliene får ikke dra til hytten i påsken.
    Er det slik at det er vanskelig for deg å forstå at det er kjedelig for en familie som har gledet seg til hyttetur/ski og bli ilagt smittekaratene i 10 dager fordi man har vært på samme sted som en som har testet positivt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Er det slik at det er vanskelig for deg å forstå at det er kjedelig for en familie som har gledet seg til hyttetur/ski og bli ilagt smittekaratene i 10 dager fordi man har vært på samme sted som en som har testet positivt.
    Det var vel en lenger oppe som syntes det var helt forkastelig at de over 60 ønsket å komme på hytten. Ref. #23640
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det var vel en lenger oppe som syntes det var helt forkastelig at de over 60 ønsket å komme på hytten. Ref. #23640
    Javel

    Jeg synes fortsatt det er rart at det ikke er mulig å oppdrive tall på hvor mange som settes i karantene. Spesielt nå - hvor man har "forsterket TISK" og setter enda flere i karantene. Men tallet er nok skyhøyt - over 100 000 i karantene nå?

    Med stor smitte blant barn og ungdom - så får det veldig store konsekvenser. Jeg har brukt tallet 10 på hvor mange som settes i karantene pr smittet - da er det røffly 50 000 - som har fått en telefon om å holde seg inne i 10 dager siden mandag. Og har du et barn/ungdom som må sitte i karantene - så kan jo ikke resten av familien reise heller.

    Jeg synes forøvrig det er verre at barn/ungdom ikke kommer seg på hytta/ferie enn at de over 60 ikke gjør det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Mange av de som blir registrert smittet sitter allerede i karantene. Det viser at karantene har mye for seg. En frisk person kan også være smittebærer og selv en som er vaksinert kan være smittebærer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    - Politikere, helsebyråkrater og mediene snakker ofte om hvor hardt denne pandemien har rammet befolkningen. Barn og unge har ikke blitt hardt rammet av pandemien, de har blitt hardt rammet av smitteverntiltakene.

    Psykologforeningen har informert om en dramatisk økning i alvorlige psykiske problemer hos barn og unge, og mange studenter sliter med de utdanningsmessige, sosiale og helsemessige konsekvensene av stengte universiteter og fravær av normal kontakt med lærere og studenter. Smitteverntiltakene bør derfor snarest innrettes slik at ikke flere generasjoner går glipp av viktige år i livet.

    ................
    Jeg sa tidlig i fjor vår at jeg er overbevist om at følgene av tiltak vil bli mye mer alvorlig enn følgene av selve corona. Det viser seg mer og mer at den overbevisningen var rett.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Man kan lure på den etikkomiteen. De som rammes hardest av tiltakene og minst av pandemien er de som skal vaksineres helt sist og slik måtte stå i tiltakene lengst. De unge skal overføre sin helse til de eldre - boomers-generasjonen.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Tenk så urettferdig verden er, selv i Norge.

    Leser om helsearbeidere i sør-øst som blir bedt om å droppe påskeferien for å stille på jobb.
    Disse menneskene har stått på for å berge liv og helse. Og disse menneskene har det nok ikke særlig gøy på jobben.
    De opprettholder de helt primære og grunnleggende tjenester i vårt samfunn. Men dem kommer til å bli avspist med smuler i det kommende lønnsoppgjøret.
    Dem kan liksom ikke få så mye mer lønn, det er jo så mange av dem...Og så vil det være skadelig for resten av samfunnet, vil være lønnsdrivende for andre yrkesgrupper.

    Så kan vi sammenligne med en venn av meg som jobber et sted i Norgesgruppen. Det rocker på jobben sier han, er skikkelig gøy. Nye omsetningsrekorder. Og det belønnes i pengepungen. Bare feriepenger og bonus sist juni beløp seg til flere hundre K. Denne juni kommer nok helt sikkert til å bli enda bedre. Ikke det at det ikke er vel undt.
    Men kanskje de folka som står i førstelinja i samfunnet vårt skulle hatt litt mer, hvis rettferdigheta skulle skje fyldes.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man kan lure på den etikkomiteen. De som rammes hardest av tiltakene og minst av pandemien er de som skal vaksineres helt sist og slik måtte stå i tiltakene lengst. De unge skal overføre sin helse til de eldre - boomers-generasjonen.
    Vi må jo forstå at når en del fra 50 og oppover ikke våger å gå ut på et år, er det ungdommens ansvar. Det er selvsagt ikke at de som har buret seg inne drives av en irrasjonell frykt, og burde oppsøkt psykolog. Corona lurer bak en hver busk og et hvert skilt, så da må alt holdes stengt, slik at de som opplever frykt skal beroliges. Men vaksine skal de heller ikke ha; det er jo også farlig.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Vi må jo forstå at når en del fra 50 og oppover ikke våger å gå ut på et år, er det ungdommens ansvar. Det er selvsagt ikke at de som har buret seg inne drives av en irrasjonell frykt, og burde oppsøkt psykolog. Corona lurer bak en hver busk og et hvert skilt, så da må alt holdes stengt, slik at de som opplever frykt skal beroliges. Men vaksine skal de heller ikke ha; det er jo også farlig.
    Det verste er at man faktisk kan gjøre veldig mye selv for å minske kårånarisikoen sin. Legge om til kun kjernesunn mat, redusere alkoholforbruket og trene skikkelig 3-4 ganger i uka. Men det er jo mer behagelig å bare vente på å bli vaksinert selvfølgelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn