Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Alt var mye enklerer med den gamle varianten, hvor ble den egentlig av? Forsvant den bare eller er det fortsatt noe leftovers rundtomkring?
    Er nok her fortsatt men vokser såpass mye saktere, om i det hele, så blir mindre og mindre relevant.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Joda.
    Men jeg synes at det er misvisende å bare påpeke økningen på 0.15%. Ellers er jeg ikke uenig med deg. 50% økning av et bittelite tall er fremdeles et bittelite tall.

    Mvh
    Jeg synes vel personlig ikke det er mer misvisende enn å bruke den relative økningen i dette tilfellet:

    "54,906 people with the new covid variant were identified, and these were matched with 54,906 people with the older variants. Among those with the new variant, 227 patients died (0,41%). Among those with the old variants, 141 people died (0,26%).

    So, the new variant does appear to be a little bit deadlier than the older variants, 0,15% deadlier to be precise. To put this in perspective, for every 700 people who develop covid due to the new variant, you can expect one extra death, as compared with getting covid due to the older variants.

    You could of course, like the mass media do, focus on relative risk, and say that the new variant is 61% deadlier, or “up to 100% deadlier” as Al-Jazeera state in their headline (based on looking at the upper end of the confidence interval), but in this instance, looking at the absolute risk gives a much clearer understanding of how deadly the new variant actually is, don’t you think?"


    Det er også grunn til å merke seg at de som gjorde dette forsøket kuttet endel hjørner i forutsetningene, feks at ingen under 30 år var med, samt at de tok med alle dødsfall innen 28 dager etter positiv PCR test (uten noen vurdering av om de døde av kåråna eller ikke). Det er heller ikke umiddelbart enkelt å identifisere hvem som hadde "gammel" og "ny" kåråna.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes vel personlig ikke det er mer misvisende enn å bruke den relative økningen i dette tilfellet:

    "54,906 people with the new covid variant were identified, and these were matched with 54,906 people with the older variants. Among those with the new variant, 227 patients died (0,41%). Among those with the old variants, 141 people died (0,26%).

    So, the new variant does appear to be a little bit deadlier than the older variants, 0,15% deadlier to be precise. To put this in perspective, for every 700 people who develop covid due to the new variant, you can expect one extra death, as compared with getting covid due to the older variants.

    You could of course, like the mass media do, focus on relative risk, and say that the new variant is 61% deadlier, or “up to 100% deadlier” as Al-Jazeera state in their headline (based on looking at the upper end of the confidence interval), but in this instance, looking at the absolute risk gives a much clearer understanding of how deadly the new variant actually is, don’t you think?"


    Det er også grunn til å merke seg at de som gjorde dette forsøket kuttet endel hjørner i forutsetningene, feks at ingen under 30 år var med, samt at de tok med alle dødsfall innen 28 dager etter positiv PCR test (uten noen vurdering av om de døde av kåråna eller ikke). Det er heller ikke umiddelbart enkelt å identifisere hvem som hadde "gammel" og "ny" kåråna.
    Jeg skrev da tydelig at jeg syntes det var misvisende å BARE bruke det ene tallet.
    Mvh
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev da tydelig at jeg syntes det var misvisende å BARE bruke det ene tallet.
    Mvh
    Stemmer, ser det nå, gikk litt fort der;) Vi er enige om at det er misvisende å bare bruke det ene tallet. Begge benyttes i artikkelen.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    enig med tkr, her. Det er heller ikke den individuelle dødsrisikoen som her hovedsaken her. Hovedsaken er hvor mange som blir alvorlig syke og dør totalt sett. Og da er en 50% økning betydelig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    SIVIL ULYDIGHET i de prektiges by


    Vis vedlegget 708512
    Sivil ulydighet er noe man må regne med mer av, når tiltak og anbefalinger vedtas uavhengig av smittetrykk lokalt. Når belønningen for å holde smitten unna blir strengere regime, går det utover både viljen og tilliten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Vi som var litt rutinerte sørget for å se Rammstein i Oslo før corona, samt på en tid av året der det faktisk blir mørkt om kvelden.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er litt overrasket over at man i liten grad også bruker tallet som ligger mellom antall smittede og antall døde. Altså antall innleggelser. Hva er forholdet mellom antall smittede og antall sykehusinnleggelser for de nye vs gamle COVID-variantene ? Og hva er dødlighetstallet for de innlagte ?

    Samtidig synes jeg de som fnyser av lav dødlighet og mener tiltakene er uforholdsmessige burde kunne sette et tall på hva de mener er akseptabelt av antall smittede, innleggelser og dødlighet. Og på hvilket nivå skal man eventuelt akseptere at folk dør av COVID uten å gi behandling ?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Samtidig synes jeg de som fnyser av lav dødlighet og mener tiltakene er uforholdsmessige burde kunne sette et tall på hva de mener er akseptabelt av antall smittede, innleggelser og dødlighet. Og på hvilket nivå skal man eventuelt akseptere at folk dør av COVID uten å gi behandling ?
    Nå diskuterte vi for en stund siden hvor stor overdødelighet det var i Sverige i 2020. De høyeste anslagene var vel i størrelsesorden 5000-7000. Det tilsvarere røffly 2 x tøff influensasesong eller 3 mnd med kreftdødsfall. Ser man på tapte leveår (og ikke antall døde) så er effekten av Corona betydelig lavere.

    Når man først har havnet i pandemisituasjonen - så synes jeg ikke svenske tall er grunn til å stenge ned hele samfunnet. Og det hadde jeg vel ikke syntes om de var dobbelt så høye heller.

    Jeg ser ingen situasjoner hvor vi ikke skal gi den beste medisinske behandling som er tilrådelig for noen.
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ja folk aksepterer glatt å bli pisket innadørs tross hundrevis av birvirkninger, men pisket ut på tur og sunt kosthold med bare positive bivirkninger, er helt fullstendig uakseptabelt.

    Ikke politisk korrekt heller, men nå etter at de eldre er vaksinert, er det de feite og usunne som sprenger sykehuskapasiteten. For alle oss andre. De virkelig egoistene!
    Det at de eldre er vaksinert er en myte som ikke har rot i virkeligheten. I Bærum som er Norges 5. største kommune har de fortsatt ikke begynt å vaksinere de under 75 år. Jeg er 70 år med èn lunge og hjertesvikt og jeg venter fortsatt på vaksinetilbud. Men det er hyggelig at du ikke ser på meg som "eldre". :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tittet forresten på dødsstatistikken i Sverige nå.
    Det er betydelig overdødelighet i januar, men betydelig underdødelighet i februar.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det at de eldre er vaksinert er en myte som ikke har rot i virkeligheten. I Bærum som er Norges 5. største kommune har de fortsatt ikke begynt å vaksinere de under 75 år. Jeg er 70 år med èn lunge og hjertesvikt og jeg venter fortsatt på vaksinetilbud. Men det er hyggelig at du ikke ser på meg som "eldre". :)
    Samme bildet i min egen hjemkommune:

    Knappe 5 % av aldersgruppen 65-74 er ferdig vaksinert. En må jo gå ut ifra at denne gruppen er større enn gruppen 74-85, så dette kan ta tid, ja. Er 67, og har pr. dags dato ikke fått noen beskjed om når jeg kan vaksineres.

    mvh
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser ingen situasjoner hvor vi ikke skal gi den beste medisinske behandling som er tilrådelig for noen.
    Spørmålet er vel heller hva som vil være tilgjengelig om antall smittede / innleggelser øker i det man aksepterer høyere dødlighet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er en smule tungvint, når så mange er så tungnemme. Det som mest av alt diskuteres, er differensierte tiltak, kontra nasjonale. Det vil ikke ha noe som helst å si for hverken sykdom, innleggelser eller død dersom man letter på tiltak der smitte knapt finnes. Det blir ikke flere syke på Østlandet av det.

    Det er da merkelig at dette er så vanskelig å forstå 🤔
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spørmålet er vel heller hva som vil være tilgjengelig om antall smittede / innleggelser øker i det man aksepterer høyere dødlighet.
    Ja, det har vel blitt ganske åpenbart at kapasiteten som er beskrevet i pandemiplanen ikke er noe man greier å levere sånn helt uten videre.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Da fortsetter du enten av lokal smittesituasjon er en konstant eller at smitten oppdages så tidlig at den begrenses til ett tilfelle og ikke et utbrudd.
    Alternativt at man reduserer mobiliteten tilstrekkelig til at smitten ikke overføres til "der det ikke er smitte". De fleste av dagens tiltak retter seg nettopp mot å redusere mobiliteten. Ytterligere tiltak for å redusere mobiliteten mellom regioner har jeg inntrykk av at du er skeptisk til ?

    Ja, det er litt vanskelig å forstå når du legger til grunn forutsetninger som ikke er realistiske.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da fortsetter du enten av lokal smittesituasjon er en konstant eller at smitten oppdages så tidlig at den begrenses til ett tilfelle og ikke et utbrudd.
    Alternativt at man reduserer mobiliteten tilstrekkelig til at smitten ikke overføres til "der det ikke er smitte". De fleste av dagens tiltak retter seg nettopp mot å redusere mobiliteten. Ytterligere tiltak for å redusere mobiliteten mellom regioner har jeg inntrykk av at du er skeptisk til ?

    Ja, det er litt vanskelig å forstå når du legger til grunn forutsetninger som ikke er realistiske.
    Jeg er sterk tilhenger av å begrense skadevirkninger av tiltak. Det innebærer å ha differensierte tiltak regionalt og lokalt. Folkehelse er uendelig mye mer enn å unngå smitte. I mindre byer og områder med lav befolkningstetthet vil man mye raskere kunne ta hånd om smitte, når den dukker opp. Da er det unødvendig å gå i fullt regn(u)hyre mens man venter på et eventuelt utbrudd- som uansett vil kunne bli tatt raskt hånd om.

    Det er her logikken brister for de fleste; mye smitte på Østlandet betyr faktisk ikke mye smitte i Norge.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er en smule tungvint, når så mange er så tungnemme. Det som mest av alt diskuteres, er differensierte tiltak, kontra nasjonale. Det vil ikke ha noe som helst å si for hverken sykdom, innleggelser eller død dersom man letter på tiltak der smitte knapt finnes. Det blir ikke flere syke på Østlandet av det.

    Det er da merkelig at dette er så vanskelig å forstå 🤔
    Det er problemet du må lære deg å leve med som profet. Du har sett lyset og alle andre er tungnemme. ;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Smitte er hvertfall helt ufarlig, der den ikke finnes.

    Derimot har unødvendige tiltak store skadevirkninger.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Gitt at overvekt er en av de største risikofaktorene ift kåråna er dette kanskje ikke helt logisk. Samt at myndighetene har stengt ned alle treningssentre og oppfordrer alle til å holde seg inne på sofaen;)

    As Mary Poppins sang in the 1964 film, “Just a spoonful of sugar makes the medicine go down/In a most delightful way.” The song was inspired by the lyricist’s son being given his oral polio vaccine with sugar, and Krispy Kreme followed nanny’s edict this week, offering all Americans vaccinated against Covid-19 a free glazed doughnut daily for the rest of the year. Doughnuts are not the only comfort food to have flourished during the pandemic. Sales of Kraft Macaroni and Cheese, an 84-year-old product that was being left behind in the consumer shift to smaller, healthier brands, contributed to the growth in sales at Kraft Heinz last year. Vaccines are scarce but treats are plentiful.

    Booking slots to swim in my local pool were snapped up fast as it prepared to reopen after three months of lockdown. But Cadbury’s Creme Eggs are still piled up for sale in the supermarket. I failed to resist temptation. Before the pandemic, food and drink groups were on a self-interested path towards making more virtuous products, removing artificial ingredients (Kraft did so with macaroni and cheese) and touting health benefits. Cadbury’s owner Mondelez International this week acquired a majority stake in Grenade, UK maker of Carb Killa, the best-selling protein bars. They are now having second thoughts. AG Barr, the Scottish drinks group, halved the sugar in Irn-Bru, its fizzy orange-coloured soda, three years ago, replacing some with low-calorie sweetener. This week, it rolled out Irn-Bru 1901, a spin-off based on an old recipe, which contains even more sugar than the original version.

    It is understandable that people have done a lot of comfort eating in the past year, from mac and cheese to takeaway pizza. Many needed a dose of pleasure in the face of anxiety, loneliness and stress; as Cervantes wrote in Don Quixote, “all sorrows are less with bread”. Comfort food is not an illusion — eating really can trigger feelings of psychological relief, and one study found that highly stressed women who gained weight as a result of “emotional eating” later coped with stress more calmly. There is a reason we resort to munching when things get too much. Some of this dependence may fade as we escape from lockdown and are allowed to experience variety and entertainment again. Laboratory rats confined in small spaces tend to behave in a less anxious or depressed manner when given “palatable comfort food”. Sound familiar? Habits acquired over months at home will be hard to break. Nearly half of US millennials surveyed by American Psychological Association this month said they had put on unwanted weight in the pandemic, reporting an average gain of 18.5kg. That is a lot of doughnuts.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne kollektive nedsmeltingen av middelalderes og eldres hjerner i Norge, tilbake til huleboerens frykt og røm- respons; skyldes den et samordnet stråle-angrep fra Kina og Russland, mon tro 🤔 😎
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Jeg er litt overrasket over at man i liten grad også bruker tallet som ligger mellom antall smittede og antall døde. Altså antall innleggelser. Hva er forholdet mellom antall smittede og antall sykehusinnleggelser for de nye vs gamle COVID-variantene ? Og hva er dødlighetstallet for de innlagte ?
    Nå om dagen er det jo knapt noen som dør av Corona her i landet lengre så dødstallene er for tiden noe nær helt uinteressante og det har endatil sluttet å være breaking news hver gang et av sorten skjer.

    Når det gjelder alvorlige forløp, altså innleggelser, så er dette estimatene for FHI for britisk vs "vanlig". De andre mutasjonene det er mye snakk om (Sør-Afrika Brasil) finnes vel - foreløbig i alle fall - knapt i Norge. Av disse igjen havner en andel på intensivavdeling og av de igjen så er det noen som ikke overlever. De fleste dødsfall på sykehus skjer forsåvidt heller ikke på intensiven. Og så finnes det rimelig nok en hel del kjipe tilstander mellom "frisk" og "død" og det skal man heller ikke kimse av.

    sannsynlighet.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Jeg har stusset en del på logikken til FHI. De snakker om når vi eventuelt er (tilstrekkelig) ferdige, men det underspiller ganske kraftig det faktum at det også har noe å si når man blir vaksinert underveis. Om det ikke gjorde det så hadde det jo ikke hatt særlig hensikt å vaksinere folk nå men man kunne bare ventet til man hadde skikkelig mange doser å sette på en gang. Slik er det selvsagt ikke og derfor er denne risikovurderingen veldig merkelig synes jeg. De har noen estimater på effekten, men de snakker ikke veldig høyt om den men fokuserer på disse 1-2 ukene total forsinkelse.

    For øvrig stemmer ikke logikken til Stavrum. 1.2 millioner doser betyr ikke at 600.000 ville vært fullvaksinerte. De to dosene settes med 9-12 ukers mellomrom eller hva det nå er. På en annen side er effekten ganske bra etter kun en dose.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har stusset en del på logikken til FHI. De snakker om når vi eventuelt er (tilstrekkelig) ferdige, men det underspiller ganske kraftig det faktum at det også har noe å si når man blir vaksinert underveis. Om det ikke gjorde det så hadde det jo ikke hatt særlig hensikt å vaksinere folk nå men man kunne bare ventet til man hadde skikkelig mange doser å sette på en gang. Slik er det selvsagt ikke og derfor er denne risikovurderingen veldig merkelig synes jeg. De har noen estimater på effekten, men de snakker ikke veldig høyt om den men fokuserer på disse 1-2 ukene total forsinkelse.

    For øvrig stemmer ikke logikken til Stavrum. 1.2 millioner doser betyr ikke at 600.000 ville vært fullvaksinerte. De to dosene settes med 9-12 ukers mellomrom eller hva det nå er. På en annen side er effekten ganske bra etter kun en dose.
    De kunne vel gjort latt folk få ta AZ-vaksinen på "eget ansvar". Det er nok ganske mange som ville hatt en annen risikovurdering enn FHI, og tatt vaksinen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn