Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    De kunne vel gjort latt folk få ta AZ-vaksinen på "eget ansvar". Det er nok ganske mange som ville hatt en annen risikovurdering enn FHI, og tatt vaksinen.
    Om man kjøper den offisielle historien at dette "ikke har noen særlig betydning i den store sammenheng" så kan man jo f.eks tenke over at i den pauseperioden de nå skal operere med så kunne man vaksinert alle godt voksne i Oslos mest utsatte bydeler sånn ca. Det er angivelig ca 100.000 doser som ikke blir satt nå man da rimelig nok blir satt senere om de velger å fortsette med denne vaksinen.

    Man kunne også si at man godt kan ta en puse på en måned med Pfizer og Moderna da vi uansett ikke blir noe fortere ferdig.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Om man kjøper den offisielle historien at dette "ikke har noen særlig betydning i den store sammenheng" så kan man jo f.eks tenke over at i den pauseperioden de nå skal operere med så kunne man vaksinert alle godt voksne i Oslos mest utsatte bydeler sånn ca. Det er angivelig ca 100.000 doser som ikke blir satt nå man da rimelig nok blir satt senere om de velger å fortsette med denne vaksinen.

    Man kunne også si at man godt kan ta en puse på en måned med Pfizer og Moderna da vi uansett ikke blir noe fortere ferdig.
    Jeg kjøper ikke den offisielle historien :LOL: Og hvem tror egentlig på at det ikke blir forsinkelser med Pfizer og Moderne vaksinene? Etter min mening burde man kjørt videre med AZ for alle over 65, samt for alle andre "på eget ansvar".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg kjøper ikke den offisielle historien :LOL: Og hvem tror egentlig på at det ikke blir forsinkelser med Pfizer og Moderne vaksinene? Etter min mening burde man kjørt videre med AZ for alle over 65, samt for alle andre "på eget ansvar".
    Foreløpig leverer vel Pfizer foran skjema, noe som er grunnen til at det ikke tar så mye lengre tid totalt sett. Men estimatene for J&J har allerede røket - noe som også lå inne i regnestykkene regner jeg med.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    På et tidspunkt vil vaksiner være tungen på vektskålen slik at R-tallet havner under 1,0.

    Nå har vi bestemt at dette tidspunkt skal forskyves ut i tid. Selvsagt har dette betydning for menneskeskjebner.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Greit å være klar...

    Norge mottar fortsatt AstraZeneca

    Selv om vaksineringen med AstraZeneca har stanset midlertidig, fortsetter Norge å motta leveranser. De siste to ukene er det mottatt 53.000 doser, opplyser NTB. Det tilsvarer over 25 prosent av den totale mengden Norge har mottatt av vaksinen. Målet er at vaksineringen skal kunne starte raskt om vaksinen igjen får grønt lys.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    FHI og legemiddelverket har jo nå beredet grunnen for å si

    "Vi velger å droppe AZ grunnet manglende tillit i befolkningen".

    Hvis det skjer så burde legemiddelverksdirektøren ta sin hatt og gå av.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Tja, hadde man tilbakeholdt informasjonen om disse 4 dødsfallene og dette hadde lekket ut så hadde man mistet tillit til absolutt all vaksine, inkludert barnevaksinasjonsprogrammet
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Noen refleksjoner, eller bagatelissering som det også heter, fra Sandelson.




    Ikkje reis, ver saman med så få folk som du kan klara, ikkje be meir enn to gjester heim til deg. Dei nye tiltaka grip langt inn i sjela til store og små over heile landet. Sjølv om ikkje smittetrykket er like høgt overalt. Som i Trondheim, der ordførar Rita Ottervik (Ap) er bekymra over at kommunen ikkje får styra dette sterkare sjølv. Ikkje berre fordi dei har kontroll, men fordi ho er redd for at det skadar lojaliteten og tilliten blant folk. viss tiltake ikkja er logiske for oss. Det må finnast ein balanse. Ordføraren i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap), er ikkje så sikker på om Oslo ville følgt like lojalt opp dersom det hadde vore Tromsø som hadde smittetrykket, og kallar den økonomiske støtta frå regjeringa lattarleg.

    Mens helsebyråden i Bergen er letta over at det blir stramma til nasjonalt, og helseminister Bent Høie viser til Ålesund, der smittesituasjonen bråsnudde. Kor fort dette kan snu, kor fort mutanten kan dukka opp, utan forvarsel, og med friske fråspark koma seg frå kropp til kropp langt kjappare enn politikarane klarer ropa to meter, er logikken bak det stramme grepet Høie tar om hjarterøter og levebrød.

    Vi må verna kvarandre mot alvorleg sjukdom, mot endå meir langvarig nedstengning, og dermed endå verre skadar på økonomi og mental helse.

    Tung makt

    Men det finst hårfine balansar her, det hopar seg opp på den andre vektskåla, der særleg barn og unges helse tynger, saman med tilliten vi har til dei som styrer, og til kvarandre.

    Vi er ikkje vande med, og skal ikkje bli vande med, at regjeringa faktisk legg seg opp i korleis du kan feira din eigen, heilt vanlege bursdag. Ein 47-årsdag, kanskje. Eller ein 7-årsdag. Eller kor mange som kan få ta farvel med sine kjære. Om du får trena saman med nokon, eller kor du kan trena. Og slett ikkje at dei meiner å kunna forstå kor mykje, og på kva måte eg saknar ein klem. Der tippar det over frå fin medkjensle til tung makt: «Eg veit dette gjer vondt, til og med akkurat korleis det gjer vondt, men eg gjer det mot deg, likevel. Det er til ditt eige beste.»

    Eg trur jo likevel det siste er oppriktig og godt meint. Slik eg trur både regjering og fagfolk set inn alt dei har på å få oss så uskadde som råd gjennom pandemien. Ved å verna mot smitte, sjukdom, død, økonomisk uføre, skadar på mental helse, og skadar på tilliten som er sjølve limet og motoren i eit samfunn som vårt.

    På vakt

    Eg er berre ikkje så sikker på at dei får det heilt til. At dei vektar riktig. Det får vi vita for lite om. Men eg er sikker på at jo lenger ein driv med slike inngrep, til vårt alles beste, jo sterkare står ein i fare for å koma til å tru at det i grunnen er greit. Eg er sikker på at vi andre, som ikkje bestemmer, må vera på vakt mot det der. Og visa at vi er på vakt, omtrent slik RIta Ottervik og Gunnar Wilhelmsen gjer det.

    For på ei annan side, gjerne ei side på nettet ein stad, ventar konspirasjonsteoriane. Frykta. Dei som spelar på, eller trur på, at det ligg ein plan bak dette. Ein plan om å overta. At styresmakter, legemiddelrikingar, jødane og Bill Gates saman vil overta kontrollen. At vaksinering blir obligatorisk, at vaksinemotstandarar hamnar i konsentrasjonsleir, at det er 5G-nettet som har skulda for viruset. At vi får ein chip under huda, så dei som vil ha verdsherredømme kan følgja med på alle våre vanar, knekkja økonomien vår, knekkja oss som frie menneske.

    Stresset og angsten pandemien har utløyst, har rive portane til ei underverd av irrasjonalitet og frykt på vidt gap over heile verda, skriv journalisten John Færseth på Fritanke.no. Han har følgt demonstrasjonane mot koronatiltaka utanfor Stortinget i vinter. Eitt par hundre menneske samlar seg, alternative, nyåndelege, nasjonalsosialistar, venstreradikale. Nokre med bodskap om kjærleik, andre med hang til vald, nokre i sterk tru på å la naturen ordna opp, andre trur holocaust aldri fann stad. Felles har dei frykta for at samfunnet skal bli varig endra i autoritær retning. At ein global elite har planar om å overta kontrollen over alt og alle.

    Det første er forståeleg. Det andre heilt absurd, men ikkje nytt. At det som kjem nærmast styrken i eigne følelsar også er å rekna som sannast, begynte før pandemien.

    Alvorleg

    Men med pandemien har vi fått tiltak og inngrep så autoritære og absurde at dei gjer konspirasjonsteoriane litt meir sannsynlege. Litt meir smittefarlege.

    Du kan få politiet på døra dersom naboen mistenkjer at for mange har det hyggeleg heime hos deg, vaksinepass kan koma til å skilja mellom kven som får bevega seg fritt og kven som ikkje får, og Bill Gates har faktisk støtta eit prosjekt som vil utvikla eit implantat under huda der vaksinehistoria di kan lesast av. Det er meir enn nok det, til å få fart på konspirasjonane.

    Tanken på kor alvorleg langt inn i liva våre desse inngrepa går, må vi halda fast ved, og setja ord på. For dei kan i seg sjølv skada tilliten til dei som styrer - og endå verre: tilliten til sjølve måten vi styrer landet vårt på. Det er ei alvorleg side av pandemien, det også.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er også slik at for de aller aller fleste er smitte i seg selv helt ufarlig.
    Det er du 100% sikker på forstår jeg.
    3 måneder etter gjennomgått sykdom så har flere i min omgangskrets de merkeligste problemer med kroppene sine. Plutselige hevelser i ledd som blir borte etter noen timer, lukt- og smaksans som kommer og går. Dårlig hukommelse og trøtthet er også vanlig.
    Hva dette viruset gjør med kroppene våre er det ikke så lett å ha full oversikt over. Om noen år har vi kanskje fasiten og vi skal ikke se bort i fra at du må spise i deg påstanden din noe aldeles jævlig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Tja, hadde man tilbakeholdt informasjonen om disse 4 dødsfallene og dette hadde lekket ut så hadde man mistet tillit til absolutt all vaksine, inkludert barnevaksinasjonsprogrammet
    Det er vel neppe noen som mener man skulle holdt kjeft om de så vidt jeg har fått med meg, men risikovurderingen ser unektelig merkelig ut. Jeg synest det også er underlig med inntrykket som forsøkes skapt av at det egentlig ikke spiller noen rolle for programmet om de i ytterste konsekvens dropper den helt, som er hva de nå faktisk prøve å innbille folk, i det minste slik det gjengis i media. Det snakkes om 1-2 uker forsinkelse men det er jo ikke det som er det faktiske problemet men at hundretusenvis av personer blir vaksinert senere enn de ellers ville blitt, til dels betydelig senere. I en situasjon med liten eller ingen smitte i Norge ville det ikke spillt noen særlig rolle, men det er jo ikke ståa nå om dagen og heller ikke scenarioet det opereres med.

    Det virker også som at de i EU-møtene først og fremst hisset seg opp over om hvor vidt disse uvanlige blodproppene skulle med på listen over bivirkninger eller ikke, som om akkurat det har noen reell betydning da disse vaksinene kun settes av helsepersonell og det neppe er mulig å ikke ha fått med seg denne diskusjonen.

    Kommunikasjonen rundt dette har vært helt håpløs. Først masse drama, deretter med liten skrift til slutt at det tross alt er snakk om svært få tilfeller. De klarte jo i sin tid å skape et inntrykk av at man døde av Pfizer også her i landet, men den fadesen klarte de i det minste å rette opp ganske kjapt uten at noen skade skjedde.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er vanskelig å se for seg at man kan sende ut en pressemelding om 4 dødsfall som rikshospitalet konkluderer med at er døde som følge av vaksinen, uten å faktisk stoppe å bruke den. Når man relativt sett har satt så få vaksiner av sorten og har relativt lite smitte i omløp, syns jeg det er en fornuftig risikovurdering.

    Ellers så er jeg totalt uenig i at legemiddelverket prøvde å skape et inntrykk av at gamlinger døde av Pfizer, husker veldig godt x antall intervjuer med Steinar Madsen om at det var forventet at en del av svakeste strøk med av også milde bivirkninger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ellers så er jeg totalt uenig i at legemiddelverket prøvde å skape et inntrykk av at gamlinger døde av Pfizer, husker veldig godt x antall intervjuer med Steinar Madsen om at det var forventet at en del av svakeste strøk med av også milde bivirkninger.
    Jeg sa ikke at de prøvde på det, men at de klarte det. Det gikk heldigvis fort over.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ja, norske helsemyndigheter som de eneste i verden, valgte å sette de første vaksinesprøytene i armene på den skrøpeligste delen av befolkningen. Der hvor det var velkjent at mange aldri ville overleve de normale bivirkningene. Her ga etiikkutvalget totalt faen i vaksinedødsfall. Nå er plutselig ethvert dødsfall uakseptabelt. De er som en pendel disse folkene her. Fra det ene ytterpunktet til det andre.

    Man må gjerne ha høy tillit til kvaliteten i norsk helsevesen. Kvaliteten er generelt god, den. Å insistere på at Norge er landet som vet best... Vel, Norge dret seg kraftig ut i januar, noe en verdensmester aldri ville ha gjort. Ikke klarte vi å prioritere helsepersonell heller.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Der er du inne på noe vesentlig, @Larson ; i Norge pendler det meste fra den ene ytterlighet til den andre. Enten eller, mens det riktige alltid er "både og"
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Uavhengig av hva man måtte mene om denne utsettelsen så er det vanskelig å ikke bli fascinert av slikt som dette.

    Først driver man sitt sedvanlige klikkhoreri og vet at angst selger. Deretter klapper man seg selv på skulderen for en jobb godt utført - selvsagt helt uten å reflektere over sin egen rolle i det hele.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Det er en smule tungvint, når så mange er så tungnemme. Det som mest av alt diskuteres, er differensierte tiltak, kontra nasjonale. Det vil ikke ha noe som helst å si for hverken sykdom, innleggelser eller død dersom man letter på tiltak der smitte knapt finnes. Det blir ikke flere syke på Østlandet av det.

    Det er da merkelig at dette er så vanskelig å forstå 🤔
    Vil det ikke ? Dersom man opphever tiltak der det er liten/ingen smitte vil ikke da smitten ta seg opp der? Det kan være to grunner til lite smitte i et område, enten at ingen gidder å reise dit eller at det drives godt, smitteforebyggende arbeid.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vil det ikke ? Dersom man opphever tiltak der det er liten/ingen smitte vil ikke da smitten ta seg opp der? Det kan være to grunner til lite smitte i et område, enten at ingen gidder å reise dit eller at det drives godt, smitteforebyggende arbeid.
    Nettopp. Godt smitteforebyggende arbeid, samt mer gjennomsiktighet pga av færre folk. Noe som også vil gjøre det lettere å ta tak i.

    Dette er da beskrevet utallige ganger 🤔
     
    X

    X186841

    Gjest
    Grunnen til att man stenger ned hele skiten er pga. idiota reiser dit det er åpent uansett avstand ser det ut til.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Samtidig synes jeg de som fnyser av lav dødlighet og mener tiltakene er uforholdsmessige burde kunne sette et tall på hva de mener er akseptabelt av antall smittede, innleggelser og dødlighet. Og på hvilket nivå skal man eventuelt akseptere at folk dør av COVID uten å gi behandling ?
    Glemte denne tidligere i dag.

    Hva om vi snur det hele på hodet? Det sirkulerer et knippe av smittsomme sykdommer til enhver tid. Den mest kjente er jo influensa, men det er ikke den eneste. Hvor mye av det som normalt regnes som det sivile samfunn synes du vi jevnlig - eller permanent - skal sette på pause for å forlenge noen liv en del - altså forhindre at utsatte stryker med som følge av smittsom sykdom eller havner på sykehus? Eller for å spør på en annen måte - hvor mange dødsfall aksepterer du for å kunne gå på bar, konsert, privatfester, sende barna i barnehage selv om de egentlig er litt syke eller gå på jobben selv om du er litt pjusk fordi noe bare må bli ferdig? Akkumulert over noen år så vil dette bli tusenvis av dødsfall. Bør vi for all fremtid gå med munnbind i det offentlige om høsten og vinteren for eksempel? Sparer sikkert noen liv på det også. Bør vi har kohorter på barneskolene i influensasesongen og ha sterke råd om at barn ikke treffer besteforeldrene sine?

    Er du villig til å sette et akseptabelt antall dødsfall - hvert eneste år - for at det sivile samfunn skal fungere noenlunde som før? Normalt ligger vel dette på et sted rundt 1-2000 antar jeg uten at noen, inkludert deg og meg, har ofret det en kalori.

    Om man først skal prøve å innbille seg selv og omgivelsene at ethvert liv er hellig så bør man i det minste være konsekvent. Det er et greit utgangspunkt for festtaler men et håpløst utgangspunkt for helsepolitikk og annen politikk.

    Og nei, det betyr på ingen måte at jeg mener at man ikke må begrense skadevirkningene av covid og at det krever ganske sterk lut. Men siden du stiller spørsmålet - hvorfor begrense det til covid som tross alt forhåpentligvis er vaksinert bort om noen måneder og dermed stort sett ute av verden. Hva da med resten? Hva vil du gjøre da?

    Kan du ikke sette er tall på dette bør du ikke forvente et tall fra noen andre.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    @weld77 ad covid,

    En mer liberal håndtering med mer interaksjon kan bare vare noen få uker. Så blir det minst like mye begrensninger .... selvpålagt eller myndighetsstyrt. Pluss at sykehusene blir overfylt av korona.
    Dette er ikke begrenset til covid, men det er begrenset til smittsomme sykdommer med potensielt enorme samfunnsmessige konsekvenser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    @weld77 ad covid,

    En mer liberal håndtering med mer interaksjon kan bare vare noen få uker. Så blir det minst like mye begrensninger .... selvpålagt eller myndighetsstyrt. Pluss at sykehusene blir overfylt av korona.
    Dette er ikke begrenset til covid, men det er begrenset til smittsomme sykdommer med potensielt enorme samfunnsmessige konsekvenser.
    Det skjønner jo jeg også. Men spar meg for «liv er hellig» det gjelder bare akkurat nå og blir fort glemt.

    Det er også ganske åpenbart at dette aldri handlet om bestemor på sykehjem, for øvrig. Om så var tilfelle så ville holdningene nå vært dramatisk endrer siden omtrent ingen dør lengre.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Glemte denne tidligere i dag.

    Hva om vi snur det hele på hodet? Det sirkulerer et knippe av smittsomme sykdommer til enhver tid. Den mest kjente er jo influensa, men det er ikke den eneste. Hvor mye av det som normalt regnes som det sivile samfunn synes du vi jevnlig - eller permanent - skal sette på pause for å forlenge noen liv en del - altså forhindre at utsatte stryker med som følge av smittsom sykdom eller havner på sykehus? Eller for å spør på en annen måte - hvor mange dødsfall aksepterer du for å kunne gå på bar, konsert, privatfester, sende barna i barnehage selv om de egentlig er litt syke eller gå på jobben selv om du er litt pjusk fordi noe bare må bli ferdig? Akkumulert over noen år så vil dette bli tusenvis av dødsfall. Bør vi for all fremtid gå med munnbind i det offentlige om høsten og vinteren for eksempel? Sparer sikkert noen liv på det også. Bør vi har kohorter på barneskolene i influensasesongen og ha sterke råd om at barn ikke treffer besteforeldrene sine?

    Er du villig til å sette et akseptabelt antall dødsfall - hvert eneste år - for at det sivile samfunn skal fungere noenlunde som før? Normalt ligger vel dette på et sted rundt 1-2000 antar jeg uten at noen, inkludert deg og meg, har ofret det en kalori.

    Om man først skal prøve å innbille seg selv og omgivelsene at ethvert liv er hellig så bør man i det minste være konsekvent. Det er et greit utgangspunkt for festtaler men et håpløst utgangspunkt for helsepolitikk og annen politikk.

    Og nei, det betyr på ingen måte at jeg mener at man ikke må begrense skadevirkningene av covid og at det krever ganske sterk lut. Men siden du stiller spørsmålet - hvorfor begrense det til covid som tross alt forhåpentligvis er vaksinert bort om noen måneder og dermed stort sett ute av verden. Hva da med resten? Hva vil du gjøre da?

    Kan du ikke sette er tall på dette bør du ikke forvente et tall fra noen andre.
    Det er dette som er det "normale" spørsmålet. Det er situasjonen idag som er snudd på hodet;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette handler selvsagt mest av alt om bekymring for å bli smittet selv. Ingen må komme å si noe annet. Og for å oppnå det, forventer man altså, som en selvfølge, at det i områder med minimal smitte skal være sterkt inngripende tiltak. Alle uheldige konsekvenser av dette forventes akseptert. Det er rett og slett galskap, satt i et særdeles merkelig system.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Nettopp. Godt smitteforebyggende arbeid, samt mer gjennomsiktighet pga av færre folk. Noe som også vil gjøre det lettere å ta tak i.

    Dette er da beskrevet utallige ganger 🤔
    Og smitteforebyggende tiltak er bl.a. nedstengning og restriksjoner. Det sitter 400-500 mennesker i karantene i min kommune på grunn av at 15-20 ungdommer tok en fest. En var smittet når han kom på festen, 10 når han reiste... Grøsser når jeg tenker på hvor mange den ene smittede kunne ha smittet hvis utestedene hadde vært åpne.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det skjønner jo jeg også. Men spar meg for «liv er hellig» det gjelder bare akkurat nå og blir fort glemt.

    Det er også ganske åpenbart at dette aldri handlet om bestemor på sykehjem, for øvrig. Om så var tilfelle så ville holdningene nå vært dramatisk endrer siden omtrent ingen dør lengre.
    Hva er det du maser om? Jeg sparer deg da for «liv er hellig».
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Dette handler selvsagt mest av alt om bekymring for å bli smittet selv. Ingen må komme å si noe annet. Og for å oppnå det, forventer man altså, som en selvfølge, at det i områder med minimal smitte skal være sterkt inngripende tiltak. Alle uheldige konsekvenser av dette forventes akseptert. Det er rett og slett galskap, satt i et særdeles merkelig system.
    Så du mener at når det er lite smitte så kan man åpne opp og få opp smittetallet litt? Galskapen er at utepilsen din skal trumfe helsen min. .
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så du mener at når det er lite smitte så kan man åpne opp og få opp smittetallet litt? Galskapen er at utepilsen din skal trumfe helsen min. .
    Jeg truer ikke helsen din med noe som helst jeg måtte foreta meg, av hverken aktiviteter eller hva og hvor jeg drikker. Jeg bor i et område, som hele tiden-bortsett fra et par uker før jul, har vært smittefritt. Og jeg godtar ikke at symbolpolitikk har noe som helst å si for din helse. Ei heller godtar jeg restriksjoner som er hinsides fornuft, i et tilnærmet smittefritt område. Det har nemlig skadevirkninger for svært mange.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og smitteforebyggende tiltak er bl.a. nedstengning og restriksjoner. Det sitter 400-500 mennesker i karantene i min kommune på grunn av at 15-20 ungdommer tok en fest. En var smittet når han kom på festen, 10 når han reiste... Grøsser når jeg tenker på hvor mange den ene smittede kunne ha smittet hvis utestedene hadde vært åpne.
    Og så? Viser til mitt svar ovenfor.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og smitteforebyggende tiltak er bl.a. nedstengning og restriksjoner. Det sitter 400-500 mennesker i karantene i min kommune på grunn av at 15-20 ungdommer tok en fest. En var smittet når han kom på festen, 10 når han reiste... Grøsser når jeg tenker på hvor mange den ene smittede kunne ha smittet hvis utestedene hadde vært åpne.
    Hadde utestedene vært åpen og festen vært der så hadde denne personen høyst trolig ikke smittet så mange som 10 personer, fordi utestedene er pålagt strenge smitteverntiltak. Private fester.. null og nada. Folk sitter tettere i dårligere ventillert rom uten håndsprit lett tilgjengelig.

    Når utesteder hvor det ikke er smitte blir tvunget til å stenge ned så flytter man bare festene hjem til folk, og kommer det 1 som er smittet så blir mange flere syke.

    Man kan si at folk ikke skal feste, men det følges jo ikke opp. Se bare på statsministeren.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Hadde utestedene vært åpen og festen vært der så hadde denne personen høyst trolig ikke smittet så mange som 10 personer, fordi utestedene er pålagt strenge smitteverntiltak. Private fester.. null og nada. Folk sitter tettere i dårligere ventillert rom uten håndsprit lett tilgjengelig.

    Når utesteder hvor det ikke er smitte blir tvunget til å stenge ned så flytter man bare festene hjem til folk, og kommer det 1 som er smittet så blir mange flere syke.
    Utesteder har til nå vært begrenset til steder med matservering, håndsprit og avstand. Er vel neppe det ungdommen lengter etter.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi fikk endelig en til å innrømme hva alt dette egentlig dreier seg om; egen frykt og en forventning om at de på Snåsa, Sørreisa og Vinstra skal føle på denne frykten, ta hensyn til den og pleie den- gjennom å innfinne seg med fullstendig meningsløse tiltak der smitte er minimal. Samt at alle skadevirkninger av det må godtas.

    Helt utrolig, men samtidig akkurat det jeg har hevdet hele tiden.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vi fikk endelig en til å innrømme hva alt dette egentlig dreier seg om; egen frykt og en forventning om at de på Snåsa, Sørreisa og Vinstra skal føle på denne frykten, ta hensyn til den og pleie den- gjennom å innfinne seg med fullstendig meningsløse tiltak der smitte er minimal. Samt at alle skadevirkninger av det må godtas.

    Helt utrolig, men samtidig akkurat det jeg har hevdet hele tiden.
    litt merkelig at det ikke var noe folkekrav om å stenge ned der ingen smitte var før erna fant ut at det gjør vi likevel nå. da var det som tidligere var helt uproblematisk nå plutselig nødvendig og ikke til å unngå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    litt merkelig at det ikke var noe folkekrav om å stenge ned der ingen smitte var før erna fant ut at det gjør vi likevel nå. da var det som tidligere var helt uproblematisk nå plutselig nødvendig og ikke til å unngå.
    Alt blir mye farligere, når Høie, Solberg og Nakstad sier det. Jeg vet om ei som ikke besøker sin døende mor i Nordland, fordi det ikke er anbefalt å krysse kommunegrenser....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så du mener at når det er lite smitte så kan man åpne opp og få opp smittetallet litt? Galskapen er at utepilsen din skal trumfe helsen min. .
    Galskapet er at alle helsebringende fritidsaktiviter og treningsarenaer stenger ned fordi 60-åringer er livredde for å rulle 1 på terningen og bli syk, for deretter å rulle en ny 1 på terningen og bli svært dårlig, for deretter å rulle en ny 1 på terningen og sykehuset har sprengt kapasitet.

    Studenter blir nå bedt om å holde seg hjemme i påsken, samtidig som fete, mette 60-åringer skal få dra på hytta, jeg mener sekundørboligen som er flottere enn hva studenter kan drømme om å bo i. Det handler ikke om helsen til befolkningen. Det handler om helsen til 60-åringer. Den yngre befolkningen forventes å nærmest ta en romersk decimering for å holde disse i live.

    Han psykisk syke som sliter, han skal miste sitt tilbud med den følge av flere av dem finner livet så kjipt at vedkommende velger å plante en kule i egen skalle, eller setter en overdose. Det må vi bare tåle. Hvorfor? fordi livredde 60-åringer er så redd for helsen sin, han psyke må da kunne holde ut litt lenger, for dems skyld. Har de overvektige i den aldersgruppen tatt konsekvensen av sin frykt? Har de tatt risikosenkende tiltak, som det totalt åpenbare tiltaket i å gå ned ned i vekt? Noen har nok det, har alle det? Nope. Det krever egeninnsats. Det er bedre at de sitter på sitt hjemmekontor og forlanger at befolkningen som bor på et bøttekott skal bli syke og psyke i stedet. Som takk for at de trangbodde tar støyten skal de få smake på skikkelig koronaskam, der de våger å bli smittet i sin pålagte busstur til jobben som renholder. Ikke alle har luksusen i å sitte trygt hjemme på hjemmekontor. Andre skal ta en for laget. Det er "dugnad", men ikke faen at 60-åringene skal stramme inn livreimen. Se bare på kravet om hytteutfart. Det kom kraftig økning av smitte etter vinterferien og det forventes kraftig økning av smitte etter påsken, men ikke rør vår hellige hytte. "jeg smitter da ingen der jeg sitter i min bil til hytta". Studenten som bor på en hybel og tilfeldigvis har ei tante i samme by, han får "forbud" mot å reise hjem til sine foreldre. Vi ser godt hvem det er som tar regningen her. Vi ser godt hvem det er som får godene. Børsen er all time high. Boligprisene er all time high.

    Det var 60-åringene det handlet om for ett år siden. Vi måtte stenge ned hele landet for å redde sykehusene fra kollaps slik at 60-åringene ikke døde på sykehuskorridoren. Straks pandemien kom under kontroll, så måtte grensene åpnes. 60-åringene måtte få lov til å leve som normalt. De måtte kunne reise på sitt feriehus i Frankrike.

    Og jammen meg maser de nå om vaksinepass også. Sånn etter å ha sørget for at de eldste vaksineres først, selv om smittetrykket er definitivt størst blant de yngre. Det er der R-tallet holder seg oppe. det er der smitten sprer, men å gi yngre vaksine først? Totalt uaktuelt, JEG KAN JO DØ HER, hvis jeg ruller 1 på terningen 10 ganger. Som en belønning til seg selv synes 60-åringene at de må da få lov til å reise med vaksinepass. De kan jo ikke smitte noen som vaksinert. Ungdommen som har tatt en enorm byrde, nei de kan jo bare ha litt videre lock-down med de kostnadene det har på deres helse, økonomi, liv og psyke. 60-åringene risikerer å dø, og slik risiko kan vi jo ikke ha. Ungdommen som har tatt imot og tatt imot, og som takk må forvente mange tapte leveår.

    Og nå det siste med AZ-vaksinen. Vi kan ikke tillate at noen dør av ultrasjeldne bivirkninger. Da er det bedre med litt ekstra lockdown. De yngre har jo masse helse å ta av. De kan ofre litt til. Vaksinedødsfall tillot vi så det sang i januar. Vi måtte jo vaksinere 95-åringer slik at vi ikke risikerte å få dårlig samvittighet for å drepe dem når vi besøkte dem på dødsleiet. Bedre at de døde av vaksinen enn at jeg tok med korona og de døde av den.

    Det handler ikke om utepils. Ikke i det hele tatt. Det handler om folkehelse, og hvordan den ressurssterke andelen av Norge peker på andre og sier at dere skal lide, dere skal stå for smittevernet, mens de selv sitter i godt nedbetalte villaer med god plass til hjemmekontor der de har faste stillinger.


    Nei, jeg sier ikke alle 60-åringer har det like fett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn