Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.628
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    ^De er jo (snart) immune, det har Tegnell & Co sagt flere ganger. Hvorfor skal de forberede seg på en hypotetisk "andra våg"?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kjære vene; døde det et barn på Haukeland? Var det årets første dødsfall i den aldersgruppen?


    Her driver altså mediene og kontakter helsetopper og politikere for uttalelser. I beste Se og Hør - stil. Ingen andre barn har tydeligvis dødd i år.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Tyskland har laget reklame, eller hva man nå skal kalle det. Litt mer schwung over enn å vise en graf med en flatere kurve.

     
    • Love
    Reaksjoner: JMM

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Når det i dag publiseres 96 nye i Sverige så høres det jo ut som om ting har gått fullstendig banans, men det er en total spredt over de siste 14 dagene så det er fortsatt store etterslep i rapporteringen.
    Jupp, og det betyr selvsagt også at tallene for hvor mange som døde de siste dagene også har etterslep og vil øke ytterligere.
    Dette er på mange måter våren om igjen hvor Tegnell røler i vei om at vi har ikke så mange døde pr døgn som kritikerne ("de 22" etc) sier og når det så går noen uker og rapporteringen er blitt mer fullstendig viser det seg at det var kritikerne som hadde rett
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ap støttar forslag om testing

    Arbeidarpartiet støttar forslaget frå Framstegspartiet om obligatorisk testing for covid-19 ved innreise til Noreg. Det melder NTB. Forslaget vil få fleirtal i Stortinget, dersom Senterpartiet også støttar det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Jupp, og det betyr selvsagt også at tallene for hvor mange som døde de siste dagene også har etterslep og vil øke ytterligere.
    Dette er på mange måter våren om igjen hvor Tegnell røler i vei om at vi har ikke så mange døde pr døgn som kritikerne ("de 22" etc) sier og når det så går noen uker og rapporteringen er blitt mer fullstendig viser det seg at det var kritikerne som hadde rett
    De er nok fullt klar over etterslepet og de var det også den gangen, det ble nevnt på stort sett alle pressekonferansene av Tegnell så det var ikke gjort noe forsøk på å skjule at det ville komme flere for de siste dagene etter hvert. Jeg har aldri sett Tegnell røre om dette fenomenet, snarere det stikk motsatte.

    Slik ser det ut med den siste oppdateringen fra i går. Det er relativt tydelig hvilken vei utviklingen går, og det er først nå den siste uken de svenske smittetallene - i beste fall - har flatet ut selv om ingen strengt tatt vet om de faktisk har gjort det gitt problemene med test- og analysekapasitet.


    daglige.JPG
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ap støttar forslag om testing

    Arbeidarpartiet støttar forslaget frå Framstegspartiet om obligatorisk testing for covid-19 ved innreise til Noreg. Det melder NTB. Forslaget vil få fleirtal i Stortinget, dersom Senterpartiet også støttar det.
    Det var sannelig på tide. Det er et mysterium at det aller mest logiske tiltaket ikke ble satt i gang umiddelbart 12.mars.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Kjære vene; døde det et barn på Haukeland? Var det årets første dødsfall i den aldersgruppen?


    Her driver altså mediene og kontakter helsetopper og politikere for uttalelser. I beste Se og Hør - stil. Ingen andre barn har tydeligvis dødd i år.
    Fullstendig lavmål av media igjen. De burde da kontakte Høie hver gang noen dør her i landet, ca 40 000 ganger i året.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    ..
    Mette Kalager sto bak den famøse treningssenterstudien som ble gjort i vår. Da var det mange tungvektere som mobiliserte. Problemet med studien er for snevert utvalg og for lavt smittetrykk. I studien ble det konkludert med at det var trygt å trene. Problemet var bare at det ikke var smitte på de fem treningsstudioene der de samlet data. Mao helt ubrukelig til å fastslå om treningsstudio er et sted der smitte overføres lett.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Problemet er ganske enkelt - de vet ikke hva i cocktailen av tiltak som faktisk fungerer og hva som har liten eller ingen effekt. Det ble i våres ymtet litt frempå at man nå hadde en gyllen mulighet til å undersøke slikt, men den sjansen ble ikke grepet. Uansett kan man alltids diskutere etikken i å gjøre randomiserte eksperimenter som man på forhånd antar utsetter en gruppe personer for mer smitte enn en annen.

    Problemet som Bx påpeker overfor er også grunnen til at den danske maskestudien det var så mye bråk om at den er helt ubrukelig. Den er utført i et tidsrom i Danmark da det omtrent var umulig å bli smittet, noe de danske smittetallene for perioden sett i ettertid dokumenterer. Da er man dømt til å få et nullresultat.

    Med samme (mangel på) logikk som den legen legger til grunn kan man, basert på hva som skjedde i Norge mellom mai og oktober konkludere med at absolutt alt egentlig er rimelig trygt fordi nesten ingen ble smittet noe sted, men det er jo ikke slik det funker i praksis. Det må først være en reell mulighet for å bli smittet til stede, det har det knapt vært i Norge inntil helt nylig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er da enkelt å forstå hvorfor vi ikke får ordentlige, vitenskapelige begrunnelser; ingen skal dø, vi må være på den sikre siden, logikk forholder man seg ikke til, tvungen grensetesting bruker vi ikke-det er en for stor og uforholdsmessig inngripende for enkeltmennesket og går dessuten ut over næringslivet. Da er det bedre å stenge ting vilkårlig, siden innbyggerne blindt adlyder.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ..

    Mette Kalager sto bak den famøse treningssenterstudien som ble gjort i vår. Da var det mange tungvektere som mobiliserte. Problemet med studien er for snevert utvalg og for lavt smittetrykk. I studien ble det konkludert med at det var trygt å trene. Problemet var bare at det ikke var smitte på de fem treningsstudioene der de samlet data. Mao helt ubrukelig til å fastslå om treningsstudio er et sted der smitte overføres lett.

    men vi hat ogå disse talla, som du kjenner til:
    «Bransjeorganisasjonen Virke Trening har samlet data fra sine medlemmer fra 15. juni til 31. oktober i år. Disse treningssentrene – deriblant de største kjedene – har hatt 7,6 millioner besøk og har bidratt til smittesporing i samarbeid med kommuneoverlegene. Man har registrert 210 personer som kan ha trent på et treningssenter mens de har vært smittet med korona.

    Det betyr at smittetallene inne på treningssentrene var 46 per 100.000 for hele landet og 68 for Oslo. I samme periode var smittetallene i Norge og Oslo 226 per 100.000.

    Det betyr at smittetallene på treningssentrene er 70–80 prosent lavere enn hva de er i samfunnet for øvrig.

    Virkes tall avslører at til tross for at det tilfeldigvis var 210 personer med smitte på et senter, ble ingen andre medlemmer smittet. Kun to ble smittet på et senter, og begge var ansatte. Det er et smittetall som er sammenlignbart med andre grupper som er på jobb.»
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    burde jo ha relevans i forhold til å stenge de ned?
    Jeg er enig i at tiltakene er dårlig begrunnet. Men det er fordi det ikke er mulig å begrunne de fordi de ikke har noe særlig info å begrunne de utfra. Det også fordi det meste som har vært åpent har vært det i en periode med veldig lite smitte i omløp så det er nesten umulig å få data

    Det Norge nå i praksis driver med er å kaste ting på problemet og så se hva som setter seg fast. Det er strengt tatt omtrent eneste muligheten de som styrer dette har fordi de ikke vet. Det eneste vi vet så langt er at å stenge ned stort sett alt fungerer, men nyansene i dette vet man veldig lite til ingen ting om.

    Det som nesten helt sikkert har størst effekt nå er å stenge barnehagene og skolene - ikke nødvendigvis fordi det spres så mye på skolene (det gjør det heller ikke) men fordi det da er så fryktelig mye som automatisk mer eller mindre stopper opp og mange flere blir hjemme fordi de ikke har noe valg.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Fant ut at jeg ikke gidder rote meg inn i denne ørkesløse diskusjonen igjen, men om man vil ha en skikkelig prognose på hvordan dødstallene utvikler seg i Sverige så har denne siden vært den mest grundige og treffsikre helt siden i vår:


    (Og nå sier mannen bak at prognosene hans basert på tidligere tall antakelig undervurderer økningen fordi det øker så raskt nå, han regner med at de reelt sett har passert 50 pr døgn allerede)
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    men vi hat ogå disse talla, som du kjenner til:
    «Bransjeorganisasjonen Virke Trening har samlet data fra sine medlemmer fra 15. juni til 31. oktober i år. Disse treningssentrene – deriblant de største kjedene – har hatt 7,6 millioner besøk og har bidratt til smittesporing i samarbeid med kommuneoverlegene. Man har registrert 210 personer som kan ha trent på et treningssenter mens de har vært smittet med korona.

    Det betyr at smittetallene inne på treningssentrene var 46 per 100.000 for hele landet og 68 for Oslo. I samme periode var smittetallene i Norge og Oslo 226 per 100.000.

    Det betyr at smittetallene på treningssentrene er 70–80 prosent lavere enn hva de er i samfunnet for øvrig.

    Virkes tall avslører at til tross for at det tilfeldigvis var 210 personer med smitte på et senter, ble ingen andre medlemmer smittet. Kun to ble smittet på et senter, og begge var ansatte. Det er et smittetall som er sammenlignbart med andre grupper som er på jobb.»
    Mette Kalager igjen. Rotete argumentasjon og usporbare påstander.

    Det er litt vanskelig å se hva "det betyr at..." betyr der. Kan du forklare hva "smittetall" er, og hvordan Mette Kalager kommer fram til 46 og 68?

    Jeg påstår ikke at det er spesielt farlig å gå i gymmen, men jeg stoler ikke på konklusjonene som trekkes av Kalager.

    Dette virker mer nyansert og troverdig. Ikke veldig oppklarende, men leser du til bunns så ser du at treningssenter kommer et godt stykke opp på lista over steder der folk er bliitt smittet.

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nei, det er ikke kalager, men virke sine tall. kjenner ikke til at hun har vært med der.

    nei, jeg har ikke grunnlagsmaterialet. gjør ikke argumentasjonen rotet av den grunn.

    og nei, jeg ser ikke at den linken din begrunner noe som helst av den store faren. her er det jo virkelig rotet argumentasjon, og tall fra hvor? de sier ikke engang noe om sentrene hadde iverksatt tiltak, slik vi hadde.

    «In the week to 25 October, 107,046 people who had tested positive for coronavirus were referred for contact tracing.
    Of those, 33,233 had been somewhere in the previous seven days that at least one other person contacted had visited.
    About 930 of those said they had been to the gym - that's 2.8% of all the common locations reported. We don't know if they caught it at the gym - we just know they visited the gym
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Jeg påstår ikke at det er spesielt farlig å gå i gymmen, men jeg stoler ikke på konklusjonene som trekkes av Kalager.
    Det er i alle fall en "interessant" metodikk å dra ut en liten flik (treningssentere) og så sammenligne med resten av det norske samfunn. Hun kunne sannsynligvis repetert den øvelsen for alt som finnes i Norge og funnet ut at det for <fyll inn hvasomhelst> er mindre smitte i <hvasomhelst> enn i resten av samfunnet. Kunne muligens fått noe statistisk signifikant på at man helst ikke bør samtidig bør være innvandrer, ha en jobb som ikke kan gjøres hjemmefra og bo mange på lite areal. Men det siste er uansett vanskelig å gjøre noe med.

    Jeg tror heller ikke det er spesielt farlig å gå på treningssenter og synes rutinene de har hatt der jeg har vært har vært gode. Men de kunne sannsynligvis også ikke gjort en skit og fått ca samme resultat også gitt situasjonen i Norge den tiden de var åpne.

    Summa summarum så er tiltakene mangelfullt til ikke begrunnet i det hele fordi det ikke er så mye å begrunne de utfra. Det eneste de er noenlunde sikre på er vel at innendørs er mye mer risikabelt enn utendørs.

    Og i samme gate, om nå norske smittetall etter hvert vil begynne å falle, og de har de vel til en viss grad gjort med unntak av Oslo så vidt jeg vet, så kan du banne på at noen vil ta det til inntekt for hvor effektivt det er med økt maskebruk i gen pop. Men det vet man heller ikke noe om siden det er blandet sammen med en rekke andre tiltak og ikke minst en notch høyere angstnivå i befolkningen generelt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det var Kalager som skrev innlegget du sakset fra, Dr Dong. Og som trakk konklusjonene.

    Det som jeg hang meg opp i i min link:

    Its scientific advisory group Sage estimated in September that closing indoor gyms and leisure centres could potentially reduce the R number (that's the average number of people each infected person infects) by 0.1, but stressed that estimating that was "very difficult".

    Se ellers weld77 sin kommentar. Jeg tror han er inne på noe, selv om det er uklart hvordan Kalager har gjort sine utregninger.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det er i alle fall en "interessant" metodikk å dra ut en liten flik (treningssentere) og så sammenligne med resten av det norske samfunn. Hun kunne sannsynligvis repetert den øvelsen for alt som finnes i Norge og funnet ut at det for <fyll inn hvasomhelst> er mindre smitte i <hvasomhelst> enn i resten av samfunnet. Kunne muligens fått noe statistisk signifikant på at man helst ikke bør samtidig bør være innvandrer, ha en jobb som ikke kan gjøres hjemmefra og bo mange på lite areal. Men det siste er uansett vanskelig å gjøre noe med.

    Jeg tror heller ikke det er spesielt farlig å gå på treningssenter og synes rutinene de har hatt der jeg har vært har vært gode. Men de kunne sannsynligvis også ikke gjort en skit og fått ca samme resultat også gitt situasjonen i Norge den tiden de var åpne.

    Summa summarum så er tiltakene mangelfullt til ikke begrunnet i det hele fordi det ikke er så mye å begrunne de utfra. Det eneste de er noenlunde sikre på er vel at innendørs er mye mer risikabelt enn utendørs.

    Og i samme gate, om nå norske smittetall etter hvert vil begynne å falle, og de har de vel til en viss grad gjort med unntak av Oslo så vidt jeg vet, så kan du banne på at noen vil ta det til inntekt for hvor effektivt det er med økt maskebruk i gen pop. Men det vet man heller ikke noe om siden det er blandet sammen med en rekke andre tiltak og ikke minst en notch høyere angstnivå i befolkningen generelt.
    Det ser ut for meg som hun har tatt antall folk på gymmen og delt på hele Norges befolkning, og dermed konkludert med "lavere smittetetthet" på gymmen. Jeg kommer i nærheten av hennes nøkkeltall når jeg deler 226 på 5 mill. Hvis det er det hun gjør, så er det helt på trynet .. på fler enn en måte. En ting er at ikke alle nordmenn går på treningsstudio. En annen ting er at de går andre steder også.

    På det treningsstudioet jeg er medlem er det mye dårlig luft og relativt smekkfullt. Ikke trengsel, men man puster inn godt brukt luft. Det er en del dype lungedrag på de stedene der...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Finnes det tall på hvor mange som ble smittet på treningssenter i Oslo før de nå stengte? Smitten var jo på vei opp da de måtte stenge?

    Etterpå; Leste innlegget til Dong ang. tallene fra virke.
     
    Sist redigert av en moderator:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det som er interessant er jo hvor folk smittes - ikke hvor folk som er smittet har vært.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    interessant lesning hvordan de diskriminerer på om du EIER eller leier bolig. Jeg hadde aldri forestilt meg at noen kunne skrive en forskrift der leietakere blir diskriminert imot.

    Mye slett arbeid der ute.

    Byrådslederen i Bergen får massiv kritikk for sin maks 5 personer i hjemmet-forskrift, hvor det sterkt antydes at han løy på TV og papirarbeidet kom først etterpå.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.628
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Godt fall i antall døde fra gårsdagens skrekkmelding. Fortsatt høyt antall påvist smittede. I Uppland ser det ut til å flate ut.

    Skjermbilde 2020-11-19 kl. 14.03.44.png
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Interessant vinkling:


    I once had a student, aged 13, who opined in a History class one day that perhaps people in the Middle Ages had been more contented than us. She explained, "they knew they couldn’t control nature, but we think we can, only to discover that we can’t." It was a piercing piece of insight that I have never forgotten.

    Was she right? It does make me wonder whether we are capable of learning anything from the past about how to deal with this plague we find ourselves at war with today; a sickness with a vanishingly small mortality rate that has grounded planes, split families and condemned entire industries.

    There are of course two aspects to handling any pandemic. One is finding ways of getting rid of the disease in the first place, and the second is coming to terms with the idea that sickness and death are only part of the extraordinary range of risks that afflict our every waking moment.

    In Daniel Defoe’s Journal of the Plague Year, published in 1722, he described how the precautions and self-imposed lockdowns during the Black Death pandemic did little or nothing to stop the steady accumulation of bodies. In September 1665 London, a place he said was ‘all in tears’, was losing the pro rata equivalent of 130,000 people a week; a figure which makes Covid-19 look like a gnat in a hailstorm.

    Confronted with the impossibility of stopping the contagion, and their total despair, the people of London, who had faced ‘the utmost danger’, abruptly emerged from their houses. Deciding that none of their precautions made any difference, ‘tis no matter who is all sick or who is sound’, they sought out company in any place they could find it, including the churches, frantically talking to anyone they could.

    Confronted with the imminent prospect of death, the Londoners of 1665 found consolation in the company of others, the ultimate and indeed perhaps the only solace in human life. Without the sense and presence of other human beings then we have no existence, and experience has no sphere of reference.

    Our forebears, who faced risks on a scale few of us now in developed countries have any concept of, would have been bewildered by our obsessive focus on this single hazard of Covid. It is a serious disease, certainly, but there is no comparison to the Plague of 1665. Regardless, we have been led by ‘the science’ and our leaders to treat it as a threat far greater than anything else any of us has ever faced; and so much so that any precaution, any restriction, regardless of the fallout, is justified.

    It is surely one of the most peculiar facets of our current predicament that a certain type of scientist (whose sole focus in life is to tot up numbers and pretend to know the future) along with our hapless government ministers, have trapped themselves, and us, in the idea that life is worth living merely for the sake of being alive. In an even greater paradox, thousands have been condemned to dying alone, or indeed of loneliness, surely unprecedented in the history of civilization, for the sake of ‘saving’ others.

    Few of us understand the numbers game which now rules us. Modelling and predictions have their place, but the tipping point comes when their creators start to believe they have carved out ‘reality’, and that enshrined within their numbers is the future. This narrows the mind, compresses vision, and distorts the focus so that all sense of proportion is lost.

    Even now, with jubilation at the news a vaccine is coming, there is a sense that we alone of all human eras have reached a point where this disease now faces annihilation. Really? Smallpox took two centuries to see off. Polio and even bubonic plague are still about.

    One day in September 1665, diarist Samuel Pepys was horrified to learn that the Plague had caused 7,165 out of all that week’s 8,297 deaths in London. The same day, aware of the risks, he dropped in to see Lord Brouncker on his way home, ‘and there we dined and were mighty merry’.

    I suppose we can all do without company for a while, and some more than others, but everyone has their limits, and most are reaching theirs. Our lives are a voyage around our families and friends, and that was something Pepys and his chums understood, even in days far more desperate than ours.

    Covid-19 is a terrible thing, but it is only one of many ghastly hazards that afflict us without cessation and with which we have learned to live. Life is an extraordinary challenge and our ancestors, if they are looking down, would be amazed at the willingness with which our leaders have been, and still are, prepared to destroy the only aspect of life that makes any of it bearable.

    If we have any lesson to learn from the past, then that is it.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant vinkling:

    Interessant, men er det sant?
    Flagellation (from Latin flagellare, to whip) was quite a common practice amongst the more fervently religious throughout antiquity.

    Following the example of the Benedictine monk Peter Damian in the 11th century, flagellation became a form of penance in the Catholic Church and its monastic orders. The 11th-century zealot Dominicus Loricatus repeated the entire Psalter twenty times in one week, accompanying each psalm with a hundred lash-strokes to his back. The distinction of the Flagellants was to take this self-mortification into the cities and other public spaces as a demonstration of piety.

    The first recorded incident was in Central Italy in Perugia, in 1259, the year after severe crop damage and famine throughout Europe. From Perugia the phenomenon seemed to spread across Northern Italy and into Austria. Other incidents are recorded in 1296, 1333-34 (the Doves), notably at the time of the Black Death (1349), and 1399. The practice peaked during the Black Death.
    Renewed religious fervour and fanaticism bloomed in the wake of the Black Death. Some Europeans targeted "various groups such as Jews, friars, foreigners, beggars, pilgrims", lepers,[123][124] and Romani, blaming them for the crisis. Lepers, and others with skin diseases such as acne or psoriasis, were killed throughout Europe.

    Because 14th-century healers and governments were at a loss to explain or stop the disease, Europeans turned to astrological forces, earthquakes, and the poisoning of wells by Jews as possible reasons for outbreaks.[22] Many believed the epidemic was a punishment by God for their sins, and could be relieved by winning God's forgiveness.[125]

    There were many attacks against Jewish communities.[126] In the Strasbourg massacre of February 1349, about 2,000 Jews were murdered.[126] In August 1349, the Jewish communities in Mainz and Cologne were annihilated. By 1351, 60 major and 150 smaller Jewish communities had been destroyed.[127] During this period many Jews relocated to Poland, where they received a warm welcome from King Casimir the Great.[128]
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    ..

    Mette Kalager sto bak den famøse treningssenterstudien som ble gjort i vår. Da var det mange tungvektere som mobiliserte. Problemet med studien er for snevert utvalg og for lavt smittetrykk. I studien ble det konkludert med at det var trygt å trene. Problemet var bare at det ikke var smitte på de fem treningsstudioene der de samlet data. Mao helt ubrukelig til å fastslå om treningsstudio er et sted der smitte overføres lett.

    Det er helt trygt med løse løver i en barnehage,. Statistikken viser at ingen barn er blitt spist av løver i noen barnehage i Norge...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn