Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det er eneste logiske plan om man har en visjon for null smitte. Da er ethvert nyoppdaget tilfelle en indikator på at noe har feilet og et potensiale for å velte hele greia. Det er den beste planen om målet er å ha færrest muli, helst ingen, smittede. Kanskje også den eneste planen som er mulig å opprettholde gitt et mål om vedvarende lavt smittetrykk.

    Om den er god eller ikke er vel i praksis ting vi har diskutert over snart 500 sider nå;)

    Jeg lærte for øvrig her om dagen at "Australia" ikke har en plan. Det er først og fremst delstatene som er ansvarlige for det og det er en del variasjoner internt i landet, mest vesentlig kanskje med reiser på tvers av delstater.
    Hehehe enig i det. Da må man ha lockdown hver gang det dukker opp en smittet person. Og stengte grenser med tvangsinternering av alle som skal slippes inn i landet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Eventuelt kombinert med aktiv overvåkning av samtlige innbyggere 24/7, 365 dager i året, som man har i Kina.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Har noen sagt det?

    Du har helt rett; regjeringen har ikke akkurat gått Einstein i næringen. Eller, la oss si det rett ut; Høyre har vist seg totalt ubrukelige.

    Pøser på med tiltak som setter mennesker og samfunn ut av spill, arbeidsledighet og permiteringer, aktiviteter stoppes, griper inn i hvor mange man kan omgås hjemme. Men klarer utrolig nok ikke se at importsmitte er det man burde ha grepet fatt i, og dermed unngått flesteparten av disse sterkt inngripende tiltakene.

    Det er som en Monty Python film.

    Nei det er høyrepolitikk. Bytt ut norsk arbeidskraft med billig østeuropeisk - gjerne ikke fagorganisert. Privatiser profitten og send regninga til staten....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei det er høyrepolitikk. Bytt ut norsk arbeidskraft med billig østeuropeisk - gjerne ikke fagorganisert. Privatiser profitten og send regninga til staten....
    Nettopp. Tiltakene er jo soleklart politisk motivert.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et samfunn som fungerer mest mulig upåvirket av viruset burde vært det soleklare målet. Færrest mulig tiltak, differensiert, der støtet hadde blitt satt inn der det virkelig monner; importsmitte.

    Det er så logisk, at selv Frp har skjønt det. Selv om de muligens har vikarierende grunner til å stenge grensene...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Som weld77 nevner har det vært et hopp i antallet smittede i Sveariget.

    Skjermbilde 2020-11-20 kl. 15.15.30.png
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ny rekord på en dag vel, i Sverige. Nå har de jo skjønt tegninga også, etter 8 måneder i ønsketenkemodus. Men nå er det jo litt av en farse der, politikerne har endelig begynt å styre og Tegnell skjønner ingenting og vet ikke hvilke regler som gjelder. Det ligner jo mye på en lockdown men det vil de selvsagt aldri kalle det selv. 2 uker til uten et markant fall i smittetall og de stenger skoler er mitt tips.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Angående innreise og feriereiser. Alt burde vært lukket og låst fra 1. Januar 2020. Eller i det minste fra mars. Ingen inn, ingen ut. Mye hadde vært unngått da.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Angående innreise og feriereiser. Alt burde vært lukket og låst fra 1. Januar 2020. Eller i det minste fra mars. Ingen inn, ingen ut. Mye hadde vært unngått da.
    Når målet var å "slå ned" viruset, var det den eneste logiske konklusjonen. Hvertfall strenge restriksjoner på utreise/innreise.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Angående innreise og feriereiser. Alt burde vært lukket og låst fra 1. Januar 2020. Eller i det minste fra mars. Ingen inn, ingen ut. Mye hadde vært unngått da.
    Men så var det noen som betalte gode penger til First House, og jammen meg så ble grensa åpnet i juli. Norgesferien ble straks omgjort til Spania og Polen-tur. Smitten ble så dratt med til forskjellige byer og det ble utbrudd i studentmiljøer. the rest is history. Og vi har hatt jevnlige viruspåfyll gjennom hele høsten.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Likevel godtar folk hva som helst av tiltak og restriksjoner, uten i det hele tatt tenke over noe som helst annet enn "Erna ser deg".

    Skulle gått til Specsavers...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Husker når vi alle lo av trump, at det var for litt for sent å stenge grensa når smitten allerede var kommet til landet.. Da er det bare et spørsmål om tid før spredningen tar seg opp. Det er naivt å tro at bare vi stenger grensa, så løser alt seg. Da hadde man gjort dette for lenge siden, tipper til og med erna ønsker å bruke penger på andre ting enn dette..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Ny rekord på en dag vel, i Sverige. Nå har de jo skjønt tegninga også, etter 8 måneder i ønsketenkemodus. Men nå er det jo litt av en farse der, politikerne har endelig begynt å styre og Tegnell skjønner ingenting og vet ikke hvilke regler som gjelder. Det ligner jo mye på en lockdown men det vil de selvsagt aldri kalle det selv. 2 uker til uten et markant fall i smittetall og de stenger skoler er mitt tips.
    Vi får se, det er bare noen få dager siden utdanningsministeren ymtet frempå at de kanskje måtte se på litt mere tiltak på videregående skoler når elevene kom tilbake etter juleferien om det ikke bedret seg inen da. De ser generelt ikke ut til å ha det veldig travelt. Jeg har heller ikke hørt noe snakk om at de vurderer å gjenninnføre kriselovene fra i våres (de hadde 3 måneders varighet så vidt jeg har forstått), evt hvor lang tid noe slikt tar i Sverige. Det hevdes at det er temmelig begrenset hva regjeringen faktisk kan pålegge og forby uten slike.

    Dette stod i Expressen for fem dager siden:

    Ekström: Fullt beredda att stänga
    När skolan startar upp igen efter lovet måste reglerna inskärpas med ny vigör, säger Ekström. Det handlar om att hålla avstånd till lärare och elever i korridorerna, undvika kramar och fester, samt att stanna hemma vid symtom.

    – Våra skolor är inte byggda för en pandemi. Men ju mer gymnasieungdomarna kan göra sitt bästa för att följa reglerna, desto större blir chansen att vi kan hålla skolorna öppna.

    När smittan tog fart i våras rekommenderade regeringen att gymnasie- och högskolor skulle stänga. I dagsläget finns ingen tydlig gräns för när ett liknande besked kan komma.

    – Skulle det behövas kommer vi inte tveka på att stänga skolorna, säger Anna Ekström.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Husker når vi alle lo av trump, at det var for litt for sent å stenge grensa når smitten allerede var kommet til landet.. Da er det bare et spørsmål om tid før spredningen tar seg opp. Det er naivt å tro at bare vi stenger grensa, så løser alt seg. Da hadde man gjort dette for lenge siden, tipper til og med erna ønsker å bruke penger på andre ting enn dette..
    Poenget er at vi gjorde en dugnad i vår. Som regjeringen ødela ved å åpne opp for importsmitte.

    Helt uforståelig at de ikke har fått gjennomgå mer for det. Men folk har jo en tendens til å koble ut hjernen og løpe i flokk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et enkelt spørsmål til deg; tror du Corona er en relativt ufarlig sykdom på linje med en mild influensa?
    Tror kanskje du ikke har lest særlig mye av det jeg har skrevet...

    Det er helt klart mer enn en vanlig influensa, for noen. Som jeg har skrevet tidligere, har jeg selv hatt det.

    Jeg er opptatt av hvilke tiltak som har vært brukt hvor og med hvilke konsekvenser. Dessuten, noe enda viktigere; hvilke som ikke er brukt.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    592
    Antall liker
    469
    Sted
    Aarhus
    det var et enkelt spørsmål som du ikke har lyst til å svare på...kan det virke som
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Tror kanskje du ikke har lest særlig mye av det jeg har skrevet...

    Det er helt klart mer enn en vanlig influensa, for noen. Som jeg har skrevet tidligere, har jeg selv hatt det.

    Jeg er opptatt av hvilke tiltak som har vært brukt hvor og med hvilke konsekvenser. Dessuten, noe enda viktigere; hvilke som ikke er brukt.
    Joda, jeg har lest. Det virker som om du tror at hvis vi kun stenger grensene så vil faenskapen dø ut av seg selv. Så enkelt er det vel ikke?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Kanskje en annen gang.

    Hva med å gi oss et executive summary :ROFLMAO:
    Jeg skal ikke påstå å ha lest den fra perm til perm, men det er jo tiltak for å bremse farten på utbredningen som god hygiene, syke skal ha kontakt med færrest mulige osv. Men når man kan ha et stort antall, kanskje de fleste, som ikke en gang har symptomer eller ikke føler seg syke siden de bare har en mild forkjølelse så forsvinner den mekanismen relativt raskt og spredningen er mye vanskeligere å begrense.

    Siden det også er en plan for influensapandemi så regner jeg med at den også er beregnet på ting som har noe lavere spredningsfart i utgangspunktet, altså lavere R, samt at det også finnes en del underliggende immunitet i befolkningene fra tidligere influensavarianter.

    Ellers står det forsåvidt mye av det samme som man nå har oppnådd eller forsøkt å oppnå, men tiltakene har gått mye lengre enn hva man har sett for seg i en slik plan, samt at man aksepterer en langt lavere sykdomsbyrde enn hva man har regnet me (det siste står ikke i planen, men det er jo helt åpenbart).

    Man kan i alle fall være rimelig trygg på at om man hadde fulgt en slik plan så ville norsk helsevesen ha bllitt sprengt i fillebiter i dette tilfellet. Svenskene har vel også gått betydelig lengre enn hva man i utgangspunktet hadde sett for seg at man skulle gjøre ved en pandemi her i landet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joda, jeg har lest. Det virker som om du tror at hvis vi kun stenger grensene så vil faenskapen dø ut av seg selv. Så enkelt er det vel ikke?
    Nei. Oppfordrer deg til å lese bedre hva som skrives.

    Målet må være at samfunnet og innbyggerne skal oppleve minst mulig inngripende tiltak og konsekvenser. I sommer, etter dugnaden, var vi nede i 5-10 smittede daglig. Så åpnet man opp for fritidsreiser utenlands. Med den helt logiske og høyst forventede konsekvensen at smitten økte. Lærdommen bør da være strengere restriksjoner på innreise/utreise. Og ikke alle mulige og umulige andre sterkt inngripende tiltak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei det er høyrepolitikk. Bytt ut norsk arbeidskraft med billig østeuropeisk - gjerne ikke fagorganisert. Privatiser profitten og send regninga til staten....
    For hva det er verdt: Jeg behøver å bytte tak på et hus i Sverige. Jeg takket nei til et tilbud basert på bruk av polske håndverkere, både fordi jeg anså risikoen for stengte grenser og halvferdig jobb som for stor, og fordi jeg definitivt ikke ville være den som indirekte bragte smitten inn i reservatet. Så jeg avtalte med lokale håndverkere i stedet til vesentlig høyere kostnad. Den beslutningen ble tatt i april, tror jeg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skal ikke påstå å ha lest den fra perm til perm, men det er jo tiltak for å bremse farten på utbredningen som god hygiene, syke skal ha kontakt med færrest mulige osv. Men når man kan ha et stort antall, kanskje de fleste, som ikke en gang har symptomer eller ikke føler seg syke siden de bare har en mild forkjølelse så forsvinner den mekanismen relativt raskt og spredningen er mye vanskeligere å begrense.

    Siden det også er en plan for influensapandemi så regner jeg med at den også er beregnet på ting som har noe lavere spredningsfart i utgangspunktet, altså lavere R, samt at det også finnes en del underliggende immunitet i befolkningene fra tidligere influensavarianter.

    Ellers står det forsåvidt mye av det samme som man nå har oppnådd eller forsøkt å oppnå, men tiltakene har gått mye lengre enn hva man har sett for seg i en slik plan, samt at man aksepterer en langt lavere sykdomsbyrde enn hva man har regnet me (det siste står ikke i planen, men det er jo helt åpenbart).

    Man kan i alle fall være rimelig trygg på at om man hadde fulgt en slik plan så ville norsk helsevesen ha bllitt sprengt i fillebiter i dette tilfellet. Svenskene har vel også gått betydelig lengre enn hva man i utgangspunktet hadde sett for seg at man skulle gjøre ved en pandemi her i landet.
    Det er jo ingen plan om å slå ned viruset der så vidt jeg kan se.

    Planscenariet er med R0 på 1,4 i denne tabellen på side 83.

    Screenshot_2020-11-20 nasjonal_beredskapsplan_pandemisk_influensa_231014 pdf.png
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Poenget er at vi gjorde en dugnad i vår. Som regjeringen ødela ved å åpne opp for importsmitte.

    Helt uforståelig at de ikke har fått gjennomgå mer for det. Men folk har jo en tendens til å koble ut hjernen og løpe i flokk.
    Vi hadde hatt utbredt smitte i uansett nesten uansett hva regjeringen hadde gjort, corona var allerede her, den ble aldri borte. Det er naivt å tro at vi hadde vært i nærheten av samme nivå hvis noe få ikke hadde fått reist til Spania.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Dette er humor på høyt nivå.



    Ett kryphål gör att krogarna inte behöver stänga för kvällen klockan 22.00. Flera krogar annonserar nu en återöppning efter stängning med servering av mat och alkoholfria alternativ, rapporterar Aftonbladet.
    – I Stockholm tolkar vi det som att man kan öppna igen en halvtimme efter stängning, säger Carina Cutlip, chef för tillståndsenheten i Stockholm.
    Ikväll träder nya restriktioner i kraft, vilka förbjuder restauranger och krogar att servera alkohol efter klockan 22. Det är någonting som har fått många av landets krögare att rasa.
    Men i promemorian för förslaget har krogarna hittat ett kryphål och flera krogar i Stockholm har annonserat på sociala medier att de kommer att återöppna verksamheten efter stängning, men utan alkoholservering,
    skriver Aftonbladet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Interessant dette. Det er jo lett å være veldig for lockdown når man har kr 0,- å tape på det selv. Hvis man i tillegg ikke taper noe særlig på det sosiale planet blir det enda enklere.


    Why do so many people think the suppression of the economy is no big deal? On October 29, two days before the Prime Minister announced our second national lockdown, one opinion poll found two thirds of people in favour of the idea and only a quarter against.

    There are, I think, two answers to the above the question. Firstly, large numbers of people, who do not have a thorough scientific education, are susceptible to any doom-laden modelling that is put before them, however dodgy it may be. They are frightened, and allow Covid 19 to over-rule all other concerns.
    Secondly, we haven’t really seen the bill for lockdown yet. It’s sitting on the table, folded up beneath a couple of After Eights, but we haven’t got round to looking at it.

    We won’t be able to ignore it for much longer, though. And when we do, don’t be surprised if those attitudes towards lockdown shift dramatically. Just look at the fury and bewilderment among workers and unions as the Chancellor floated the idea of a pay freeze for public sector workers.

    For months, many in the public sector have felt insulated against economic pain. They kept being paid on time, whether they were doing much work or not. Their final-salary pensions stood aloof from turmoil on stock markets. Making nonsensical statements like “lives are more important than the economy” was a luxury they could – or felt they could – afford.

    Raise the prospect of a pay freeze, though, and money does very much seem to matter. Nothing should be allowed to infringe what unions see as their members’ human right to ever-increasing living standards. But public sector unions should be grateful if their pay is merely frozen, given the scale of the crisis that is about to wash over the public finances.

    A public sector pay freeze for 3.7 million workers, calculates the IFS, would save £3.4 billion next year. That is less than one per cent of the forecast budget deficit for this financial year: £370 billion and rising.

    I know it has become fashionable to say that public debts and deficits don’t matter, that interest rates are so low that we can go on borrowing endlessly. And, of course, if we run out of pension funds and other investors willing to lend the government money at derisory rates, we can always get the Bank of England to print the stuff. But while you can print money, you can’t print resources – which is why efforts by nations to print their way of out fiscal difficulties tend to end in cataclysmic inflation. Ultimately, the gulf between government revenue and spending will have to be bridged – and the Chancellor will have to trim the nation’s cloth accordingly.

    It isn’t just public sector workers who have had a sense of unreality during lockdown. At one point we had nine million workers on furlough – the new, politer word for unemployment benefit. In many cases they were being paid 80 per cent of their salaries to sit in the sun. How many of their jobs really still exist is something we will only discover once the furlough scheme is finally wound up.

    What will we think of lockdowns when we have several million unemployed, and public services are having to be slashed to stave off our creditors? My guess is that many of those who now approve of closing down the economy will start to take a very different view once they are losing their jobs, or having their wages frozen, and public services are being slashed. When the reckoning comes, the government should be prepared for a wild swing in public opinion. Ministers will be forced to answer the question: was it really necessary to destroy so many livelihoods and run up so much debt?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vi hadde hatt utbredt smitte i uansett nesten uansett hva regjeringen hadde gjort, corona var allerede her, den ble aldri borte. Det er naivt å tro at vi hadde vært i nærheten av samme nivå hvis noe få ikke hadde fått reist til Spania.
    vi ville aldri vært i nærheten av nåværende nivå hvis importsmitten uteble.

    Arbeidsinnvandrere har ført til utbrudd i 100 kommuner. Hadde vi hatt god kontroll på disse og det kunne vært senket med minst 90 %. Men polakker, rumenere og andre arbeidsinnvandrere måtte av en rar grunn få lov til å dra rett på jobb. Galskap.

    Fordi noen bedrifter er avhengig av sosial dumping for å gå rundt, så må vi alle betale prisen. Vi får nå ikke ha julebord, fordi arbeidsinnvandring.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Husk nå, Larson, at tiltak ikke er politiske. Det har jeg nemlig sett på FB, med fullt av hjerter i forskjellige farger 🤘
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Vi får nå ikke ha julebord
    Er det stas med julebord? Spør for en venn som aldri har skjønt den greia. Han skjønner at det er en svært viktig sesong for serveringsbransjen, men han sliter en del med hvorfor det skal være så tragisk at det ikke blir julebord i år. Denne vennen skjønner at det er ganske så mye som er kjipt at er avlyst i disse corona-tidene. men den med julebordet har vedkommende aldri skjønt. Denne vennen kan komme opp med en svært lang liste med ting som er kjipere at er avlyst og har vært avlyst lenge.

    Denne vennen har vært på noen julebord opp gjennom årene, selv med fri bar og anstendig mat, men sliter fortsatt med å se at det skal være en tragedie for de som normalt skulle gått på de at det blir avlyst.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Fra den virkelige verden denne uka på Stord. En mengde briter kommer for å jobbe, viser godkjent negativ test og blir transportert til karantenebrakkene på verftet og skal være i karantene i 10 dager. Sier OK, 6 av dem setter fra seg baggene og tar taxi til puben. Noen må jo ha hatt mistanken for de blir jo «tatt» og sponser statskassen med 20k hver. Regler og restriksjoner er en ting, respekten for samme er noe helt annet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Julebordet klarer jeg meg uten , men det gjør ikke restaurantnæringen
    For ikke å snakke om all grønnkålen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Fra den virkelige verden denne uka på Stord. En mengde briter kommer for å jobbe, viser godkjent negativ test og blir transportert til karantenebrakkene på verftet og skal være i karantene i 10 dager. Sier OK, setter fra seg baggene og tar taxi til puben. Noen må jo ha hatt mistanken for de blir jo «tatt» og sponser statskassen med 20k hver. Regler og restriksjoner er en ting, respekten for samm er noe helt annet.
    Jeg synes de beste var de tre som gikk på pub og fikk 20k i bot etter at noen andre i samme følge hadde bitt bøtlagt noen få dager før. De må har vært tørste.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De som eventuelt lever av å selge grønnkål, ser neppe humor i det, Asbjørn. Dersom det var ment humoristisk, er det vel typisk Høyre- humor. De ubemidlete vises ingen forståelse; her handler det jo om liv og helse. Og de næringer det er verdt å berge- reise, olje og billig arbeidskraft, ikke sant?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    De som eventuelt lever av å selge grønnkål, ser neppe humor i det, Asbjørn. Dersom det var ment humoristisk, er det vel typisk Høyre- humor. De ubemidlete vises ingen forståelse; her handler det jo om liv og helse. Og de næringer det er verdt å berge- reise, olje og billig arbeidskraft, ikke sant?
    Helt uenig i at dette er Høyre-humor;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Interessant dette. Det er jo lett å være veldig for lockdown når man har kr 0,- å tape på det selv. Hvis man i tillegg ikke taper noe særlig på det sosiale planet blir det enda enklere.
    Dette er vel den første av Telegraph-linkene jeg synes har en viss substans. Jeg synes det er direkte pinlig at yrkesgrupper med 110% trygg jobb streiker eller vurderer å streike i år fordi lønnsØKNINGEN ikke var stor nok. Jeg har selv en temmelig trygg jobb i overskuelig fremtid, om enn ikke på offentlig-sektor-nivå, men hadde min fagforening tatt ut folk i streik i år hadde jeg meldt meg ut på dagen. De godtok et dårlig oppgjør gitt omstendighetene og så fikk man heller se på de store sakene ved neste hovedoppgjør i 2022.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn