Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ser du for deg Erna Solberg si at vi velger å slippe viruset løs ? Og regjeringen beklager på det sterkeste at mange eldre og utsatte vil måtte regne med å ikke få helsehjelp i månedene som kommer ? Helsevesenet må jo prioritere kreft og annen styggedom.
    Eller skal vi forsøke å holde smitten nede på et nivå som vil være håndterbart frem til det kommer en vaksine?
    Dette er akkurat det jeg fryktet - at man havner i en "greier du den, så greier du den" situasjon - hvor målet hele tiden er rundt neste sving.
    Kostnadene begynner å bli ganske høye.

    Vi er en familie på 5 og bor i Bergen, så slik jeg tolker reglene så får ikke vi lov til å ha besøk før smittesituasjonene bedrer seg.
    Nå er det ca 600 nye smittede hver dag - regner vi 10 nærkontakter så er det 6000 som settes i smittekarantene hver dag ( i 10 dager) som gjør at vi har 60 000 mennesker som er i smittekaratnene til enhver tid.

    Hvis vi kommer ut litt bedre enn Sverige - så snakker vi om antall døder som tilsvarer ca 2 x kraftig influensasesong.

    Hvor lenge tenker du at alle utesteder skal være stengt...?
    Hvor lenge skal være forbudt å drive idrett..=?
    Hvor lenge skal vi greie oss uten konserter, teater, fest, morro, festivaler og alt det andre som gir livet litt ekstra.

    Hva tenker du om denne:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Alternativene har du fått listet opp mange ganger. Så problemet ditt, er at det pokker ikke siger inn.
    Innføring av tvungen testing ved innreise burde vært igangsatt umiddelbart 12.mars
    Preventiv testing av ansatte og innsatte ved instutisjoner burde vært innført umiddelbart 12.mars
    Skoler og barnehager skulle aldri vært stengt. Differensierte tiltak rundt om i landet burde vært innført for uendeligheter siden.

    Dugnad? Der det ikke finnes smitte? Totalt meningsløst tøv.
    Ditt problem er at du fortsatt tror at det er ledig kapasitet i helsevesenet som bare venter på Covid-19 pasienter. Vi kjører et stramt belegg på sykehusene, kommer det noen ekstra pasienter så må andre vike. Derfor er det viktig å begrense smitten. Alternativet finnes selvfølgelig men.....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er akkurat det jeg fryktet - at man havner i en "greier du den, så greier du den" situasjon - hvor målet hele tiden er rundt neste sving.
    Kostnadene begynner å bli ganske høye.

    Vi er en familie på 5 og bor i Bergen, så slik jeg tolker reglene så får ikke vi lov til å ha besøk før smittesituasjonene bedrer seg.
    Nå er det ca 600 nye smittede hver dag - regner vi 10 nærkontakter så er det 6000 som settes i smittekarantene hver dag ( i 10 dager) som gjør at vi har 60 000 mennesker som er i smittekaratnene til enhver tid.

    Hvis vi kommer ut litt bedre enn Sverige - så snakker vi om antall døder som tilsvarer ca 2 x kraftig influensasesong.

    Hvor lenge tenker du at alle utesteder skal være stengt...?
    Hvor lenge skal være forbudt å drive idrett..=?
    Hvor lenge skal vi greie oss uten konserter, teater, fest, morro, festivaler og alt det andre som gir livet litt ekstra.

    Hva tenker du om denne:
    Etter hva jeg har fått med meg så kan dere ha besøk. Og poenget er å få smitten ned slik at den blir håndterbar. Utestedene skal være stengt i 3 uker for å prøve å få smitten ned. Greier de det så kan de sikkert åpne opp litt forsiktig. Og organisert idrett, fest og fyll kan vi greie oss uten i noen uker. Igjen, hva er alternativet? La det stå til og håpe det det beste ? De jeg har stor sympati med er alle de som mister jobben og kanskje livsverket sitt. De må få skikkelig kompensasjon. Det er viktig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ditt problem er at du fortsatt tror at det er ledig kapasitet i helsevesenet som bare venter på Covid-19 pasienter. Vi kjører et stramt belegg på sykehusene, kommer det noen ekstra pasienter så må andre vike. Derfor er det viktig å begrense smitten. Alternativet finnes selvfølgelig men.....
    Men for helvete Terje - vi har en beredskapsplan for influensapandemier. Trykk på knappen - så skjer det ting!

    Men det er klart - jeg ser også at selv om helvete bryter løs - så er det ganske mange som fortsatt har tenkt å ha fokus på turnus, AML, lønnsforhandling og i en eller annen form bruke situasjonene til å fremme sine egne interesser.

    For folk under 60 år så sier vel data at Corona er mindre farlig enn influensa - så da synes jeg faktisk helsearbeiderene kan "step up" to the challenge. Skal ikke skryte så mye av min forsvarsinnsats, men i mine 10 år i marinen så har jeg faktisk vært i skarpe oppdrag skarpe torepedoer om bord - og mitt fokus var altså ikke "dette er en god mulighet for å få høyerer risikotilegg".
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Er disse tallene egnet til å si en at en eller flere smitte-veier skiller seg ut og så klart burde reguleres.? Uteliv, religiøse sekt-møter, kollektiv-transport, skole, privat fester, arb.plasser??? Uklart for meg hvilke anti smitte tiltak som vil ha best effekt i forhold til kostnad og ulemper for folk. Mulig ekspertene ikke vet sikkert heller.? Det tydeligste nå er vel innreise av utenlandske arbeidere som er mulig å gjøre noe med på kort sikt. Ellers virker det som smitten er diffus, litt her og mer der men jeg har ikke deltatt i smitte-sporing så jeg vil tro noen vet mer om dette enn meg, men leste for 2 mnd siden at når man kommer nærmere smitte-treet så er det fra utlandet det kom, men nå også stor spredning innenriks som ikke lar seg spore lenger. Det kan bli verre etterhvert tror jeg.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Dette er akkurat det jeg fryktet - at man havner i en "greier du den, så greier du den" situasjon - hvor målet hele tiden er rundt neste sving.
    Kostnadene begynner å bli ganske høye.

    Vi er en familie på 5 og bor i Bergen, så slik jeg tolker reglene så får ikke vi lov til å ha besøk før smittesituasjonene bedrer seg.
    Nå er det ca 600 nye smittede hver dag - regner vi 10 nærkontakter så er det 6000 som settes i smittekarantene hver dag ( i 10 dager) som gjør at vi har 60 000 mennesker som er i smittekaratnene til enhver tid.

    Hvis vi kommer ut litt bedre enn Sverige - så snakker vi om antall døder som tilsvarer ca 2 x kraftig influensasesong.

    Hvor lenge tenker du at alle utesteder skal være stengt...?
    Hvor lenge skal være forbudt å drive idrett..=?
    Hvor lenge skal vi greie oss uten konserter, teater, fest, morro, festivaler og alt det andre som gir livet litt ekstra.

    Hva tenker du om denne:
    Et annet poeng kan kanskje være:
    - at du akkurat her tar utgangspunkt i hva som er lov/lovpålagt og begrensende for din familie/situasjon...

    ...mens jeg som singel og introvert har helt andre forhold og avveiinger:

    - jeg har ingen problemer med å balansere livet innenfor begrensningene foreløpig gitt av myndighetene, men kjenner mer på presset etterhvert som smitten rykker nærmere, og de få sosiale kontaktpunktene jeg har trues mer av viruset selv, enn evt. reaksjoner fra myndighetene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ditt problem er at du fortsatt tror at det er ledig kapasitet i helsevesenet som bare venter på Covid-19 pasienter. Vi kjører et stramt belegg på sykehusene, kommer det noen ekstra pasienter så må andre vike. Derfor er det viktig å begrense smitten. Alternativet finnes selvfølgelig men.....
    Dette er da bare tøv. Det er jo mange flere som blir innlagt og som dør-hver eneste influensasesong. Er det plass til de, er det sannelig plass til noen skarve innlagte med corona.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men for helvete Terje - vi har en beredskapsplan for influensapandemier. Trykk på knappen - så skjer det ting!

    Men det er klart - jeg ser også at selv om helvete bryter løs - så er det ganske mange som fortsatt har tenkt å ha fokus på turnus, AML, lønnsforhandling og i en eller annen form bruke situasjonene til å fremme sine egne interesser.

    For folk under 60 år så sier vel data at Corona er mindre farlig enn influensa - så da synes jeg faktisk helsearbeiderene kan "step up" to the challenge. Skal ikke skryte så mye av min forsvarsinnsats, men i mine 10 år i marinen så har jeg faktisk vært i skarpe oppdrag skarpe torepedoer om bord - og mitt fokus var altså ikke "dette er en god mulighet for å få høyerer risikotilegg".
    Det jeg forventer er ærlighet og at man ser konsekvensene av sine handlinger og meninger.
    Hvis man f.eks. mener at vi ikke skal stenge ned utelivet av hensyn til arbeidsplasser og næringsliv så må man også forstå at det får konsekvenser for smittespredningen. Jeg blir gjerne med på en slik diskusjon. Helsevesenet prioriterer hver dag hele året, men det vi gjør nå vil måtte medføre noen tøffe prioriteringer, skal pasienter over 70 med covid ikke få behandling? Skal vi slutte med store krevende kirurgiske inngrep på folk over 80 ? Kanskje det er riktig?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er da bare tøv. Det er jo mange flere som blir innlagt og som dør-hver eneste influensasesong. Er det plass til de, er det sannelig plass til noen skarve innlagte med corona.
    Man sammenligner covid-19 med influensa, der er helt bak mål. Hvorfor tar alle land denne sykdommen langt mer alvorlig tror du? Er det en konspirasjon?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et annet poeng kan kanskje være:
    - at du akkurat her tar utgangspunkt i hva som er lov/lovpålagt og begrensende for din familie/situasjon...

    ...mens jeg som singel og introvert har helt andre forhold og avveiinger:

    - jeg har ingen problemer med å balansere livet innenfor begrensningene foreløpig gitt av myndighetene, men kjenner mer på presset etterhvert som smitten rykker nærmere, og de få sosiale kontaktpunktene jeg har trues mer av viruset selv, enn evt. reaksjoner fra myndighetene.
    Nei, det er klart om man ikke trener, ikke går ut, ikke deltar på kulturarrangementer, ikke har noe kollegialt på jobb, ikke har venner man treffer, ikke har familie og barn som rammes, så er jo ikke nedstenging så ille.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man sammenligner covid-19 med influensa, der er helt bak mål. Hvorfor tar alle land denne sykdommen langt mer alvorlig tror du? Er det en konspirasjon?
    Du spiller idiot nå, ikke sant?

    Her var det snakk om plassmangel på sykehus. Har de plass til mange flere influensapasienter i sesongen for det, burde det være god plass til langt færre corona-pasienter.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Dette er akkurat det jeg fryktet - at man havner i en "greier du den, så greier du den" situasjon - hvor målet hele tiden er rundt neste sving.
    Kostnadene begynner å bli ganske høye.

    Vi er en familie på 5 og bor i Bergen, så slik jeg tolker reglene så får ikke vi lov til å ha besøk før smittesituasjonene bedrer seg.
    Nå er det ca 600 nye smittede hver dag - regner vi 10 nærkontakter så er det 6000 som settes i smittekarantene hver dag ( i 10 dager) som gjør at vi har 60 000 mennesker som er i smittekaratnene til enhver tid.

    Hvis vi kommer ut litt bedre enn Sverige - så snakker vi om antall døder som tilsvarer ca 2 x kraftig influensasesong.

    Hvor lenge tenker du at alle utesteder skal være stengt...?
    Hvor lenge skal være forbudt å drive idrett..=?
    Hvor lenge skal vi greie oss uten konserter, teater, fest, morro, festivaler og alt det andre som gir livet litt ekstra.

    Hva tenker du om denne:
    Jeg tror de psykologiske konsekvensene vil bli ganske store etterhvert. Særlig for de som kanskje er litt ensomme og sliter litt fra før. Vi ser ikke det ennå på statistikker, men jeg er redd det vil komme. Hvor mange flere selvmord vil dette resultere i? Hvor mange flere Anders Behring Breiviker produserer vi nå?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg tror de psykologiske konsekvensene vil bli ganske store etterhvert. Særlig for de som kanskje er litt ensomme og sliter litt fra før. Vi ser ikke det ennå på statistikker, men jeg er redd det vil komme. Hvor mange flere selvmord vil dette resultere i? Hvor mange flere Anders Behring Breiviker produserer vi nå?
    Som jeg sa: Jeg er i den "ensomme" gruppen som gjerne sliter litt. Har litt problem med å skjønne spørsmålet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du spiller idiot nå, ikke sant?

    Her var det snakk om plassmangel på sykehus. Har de plass til mange flere influensapasienter i sesongen for det, burde det være god plass til langt færre corona-pasienter.
    Jeg tror ikke mange influensapasienter havner på intensiven rundt om. Mulig en lege her kan bekrefte dette.
    Du fikk forøvrig informasjon om at normal belegget på norske sykehus er 97% i en annen post.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    It may not have been much of a rebellion, but 34 MPs defying the Government over the latest lockdown represents a cracking of patience with the Government's approach to Covid. Many of us could romantically reminisce about Lockdown 1.0, furloughed in the park during an atypically clement summer, bonding with family, escaping the rat race, and clapping on doorsteps. There was a Blitz Spirit which will be exceptionally hard to muster second time round.

    This lockdown has none of the features that enabled the Government to keep everyone glued to Covid conferences and saw half a million hurry to register as community volunteers. Abject fear of the virus is waning and being replaced by terror of what the ‘New Normal’ has in store. Many of us are more likely to know people who have lost jobs, had operations cancelled, face mental health struggles or had Covid and survived, than people who have died of the disease. This discrepancy is exacerbated when the powers that be pedal dodgy data.

    On day one, London was already flooded with protesters, seeing over one hundred arrests. Demonstrations across Europe – many descending into violence in Italy, Spain, France and even Germany – have largely been unreported by UK media. As we seem to be trailing a week behind whatever Covid-19 seems to precipitate on the Continent, they present a very real risk of crossing the Channel.

    We saw in the BLM protests over summer how quickly people trapped within microcosms and echo chambers embraced the spirit of protest. Add to today’s already heady mix, the volatility flickering onto our screens from America. From anti-police protests in Nigeria to ongoing crisis in Belarus, the pandemic has proven to be a perfect petri dish to foment latent public discord.

    Set all of that in the context of a dark, drawn out winter, seasonal festive frivolities forgotten and a host of nonsensical tyrannical appendages now tacked onto the original lockdown strategy, and all the ingredients are there – not only for sudden insurrection, but rational, broad reaching public discontent.

    The images of students in Manchester tearing down fences should horrify any right-minded person. Young people paying through their noses for an education they are being denied, locked up like terror suspects inside grim accommodation, caged like animals on campus. Few people could condemn their outrage. And therein lies the risk.

    So are we about to enter a new winter of discontent? While polls continue to suggest public support for the latest measures, as more and more lose livelihoods and liberties, sympathy for protest will only grow.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Øhhh... Har du tenkt på hvorfor det er lavstatus og hvorfor nordmenn flykter fra disse yrkene?
    Det er ikke slik at det sto tusenvis av ubesatte stillinger i Norge ledig før grensene ble åpnet. Og hvilke lønninger er ikke endel av et market? Jo, de som de priviligerte høylønnte har bestemt a la være å sende på anbud; sine egne.....og det er gjerne de samme folka som understreker viktigheten av at de lavlønnte må bli mer konkurransedyktige....
    Jeg ser at dette er en høna og egget problematikk.

    Lønninger i Norge er en høyere kost enn lønninger i øst Europa, en ordning våre bønder profitterer og overlever på for øvrig.

    De «høytlønte» i verftsindustrien kjemper for å overleve - og det lenge før korona. Dere er litt strenge mot dem.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det jeg forventer er ærlighet og at man ser konsekvensene av sine handlinger og meninger.
    Hvis man f.eks. mener at vi ikke skal stenge ned utelivet av hensyn til arbeidsplasser og næringsliv så må man også forstå at det får konsekvenser for smittespredningen. Jeg blir gjerne med på en slik diskusjon. Helsevesenet prioriterer hver dag hele året, men det vi gjør nå vil måtte medføre noen tøffe prioriteringer, skal pasienter over 70 med covid ikke få behandling? Skal vi slutte med store krevende kirurgiske inngrep på folk over 80 ? Kanskje det er riktig?
    Jeg ser Nakstad hele tiden maler skremselsbilder, men det ble rapportert om over 1000 respiratorplasser i vår, Sverige med dobbelt folketall haddd vel maks 550 på intensiven.
    Det er ingen risiko for at vi i Norge ikke skal kunne gi behandling til alle som trenger det. Skulle vi havne i risiko for å havne i en slik situasjon så tror jeg alle støtter portforbud.

    Men når det innføres sosialt portforbud i Norge, så kan vi ikke bruke normaldrift i helsevesenet som målestokk, da er det faen meg krise.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg tror de psykologiske konsekvensene vil bli ganske store etterhvert. Særlig for de som kanskje er litt ensomme og sliter litt fra før. Vi ser ikke det ennå på statistikker, men jeg er redd det vil komme. Hvor mange flere selvmord vil dette resultere i? Hvor mange flere Anders Behring Breiviker produserer vi nå?
    Husk at alle disse må kastes under bussen, fordi de over 60 skal få i snitt kanskje 3 uker lenger levetid.

    Og vi kaster dem under bussen fordi vi insisterte på å ha åpne grenser i hele høst.

    At polakker kunne gå rett fra flyplassen og rett i jobb er en skandale. 100 kommuner har importert smitte. Dette var helt unødvendig, og det var fordi en evneveik regjering ikke evnet å sette inn målrettete tiltak. Nå må vi alle stenge ned.

    Hvor mange drop-outs fra Universitetet genererer vi nå?
    Hvor mange år utenfor arbeidslivet får disse?
    Kommer de i det hele tatt inn i arbeidslivet eller havner de til slutt på ufør?
    Hvor mange arbeidsledige genererer vi?
    Hvor mange blir langtidsledige?
    Hvor mange blir påført psykisk dritt av å være langtidsledige?
    Hvor mange blir så uføre?

    Hvor mange flere selvmord får vi?
    Hvor mange flere drap får vi?

    Hvor mye fysisk helseplager får folk av dette?

    Her er det enorme kostnader. Disse kostnadene skal vi ta uten å stille et eneste spørsmål (for slike spørsmål er dønn umoralske ifølge enkelte her), fordi noen over 60 risikerer å dø av corona.

    Og Terje bare messer om at dette må vi akseptere. Ja, slik situasjonen er nå så må vi pent akseptere det, men vi kan like fullt henge bjella på katten. Og Katten heter Erna solberg som dret totalt i importsmitte fra juli av. Ansvaret ligger på myndighetene som åpnet opp grensene og skapte smittebølgen. Med stengte grenser så hadde vi ikke trengt denne nedstengningen som foregår. Det hadde kostet næringslivet litt i sommer og høst, men vi hadde jaggu spart det lett inn i vinter, og ikke minst i kuttete kostnader i det jeg nevnte og mer til.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hysteri og panikk har en lei tendens til å utløse fullstendig irrasjonelle handlinger. Hadde Solberg, Høie og Nakstad enda lagt seg inn selv og fått hjelp med paranoian, og overlatt dette til fagfolk, hadde vi sluppet mesteparten av kaoset og tøvet.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Nei, det er klart om man ikke trener, ikke går ut, ikke deltar på kulturarrangementer, ikke har noe kollegialt på jobb, ikke har venner man treffer, ikke har familie og barn som rammes, så er jo ikke nedstenging så ille.
    Men om så skulle være syns jeg likforbanna det er vrient å syns synd på deg/dere.
    Og fenomenet dugnad oppsto neppe som et akutt anfall av altruisme. Legg kalkulatoren til sides et lite øyeblikk og ta en for laget.
    IMO, åff kåårs
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Skal ikke skryte på meg å funnet på det spørsmålet selv. Bare videreformiddler det.

    Dog tenker jeg det ligger en slags kunst i å faktiskt kunne dekke de aller mest grunnleggende behov hos et menneske, for dermed å kunne utløse drømmer og ambisjoner utover overlevelse. Hva Corona angår, er det ikke et svar. Det er mer en tanke om hva som er optimalt grunnlag for videre ferd. Godt mulig at humaniora-fagene også har noe å bidra med. Synes dette også spiller sterkt med i UXA i øyeblikket.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men om så skulle være syns jeg likforbanna det er vrient å syns synd på deg/dere.
    Og fenomenet dugnad oppsto neppe som et akutt anfall av altruisme. Legg kalkulatoren til sides et lite øyeblikk og ta en for laget.
    IMO, åff kåårs
    Jeg er ikke i posisjon til å ta en for laget.
    For meg er ikke dette et problem, men for barna mine, foreldrene mine og flere av mine venner og kollegar så er dette ganske tøft.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Tiltakene i Oslo med full stopp i servering av alkohol og begrensninger i sosial kontakt er virkelig diskriminerende ovenfor flere mennesker - kanskje spesielt de som bor alene. I tillegg kommer det ytterligere press på utsatte yrkesgrupper i privat sektor. Konkrete tiltak mot minoritetsgrupper og unge voksne - som er drivende for smitten - utelates. Man gambler her med den mentale helsen til mange.
    Servering av alkohol til ensomme mennesker er vel egentlig bare et onde. Alkohol gjør ensomhet mye verre dagen derpå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En twist:
    Vi har alle noe å leve av. Hva lever vi for?
    Fugelli snakket mye om flokken - den er vi avskåret fra.

    Man mister litt overblikket her....
    Om Sverige har omtrent samme tall som oss - så dør det 4 ganger så mange mennesker av kreft hvert eneste år, som det til nå har dødd av Corona. Og 4 ganger så mange av hjerte/karsydommer.

    Corona er jo ikke spesielt farlig - hva gjør vi om det kommer en epidemi med noe som er farlig...?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214


    her har vi en interessant tråd. Korona-tiltakene har konsekvenser. Kommunene må kutte i bekjempelse av disse konsekvensene, fordi de har brukt for mye penger på korona.

    De som har lite fra før skal klare seg med mindre. Heia de blå-blå. Det beste var om folk bare la seg ned og døde. Da koster de ikke penger lenger, og de rike kan få enda mer i skattelette.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det er noe eget ved å si fra.
    Fugelli snakket mye om flokken - den er vi avskåret fra.

    Man mister litt overblikket her....
    Om Sverige har omtrent samme tall som oss - så dør det 4 ganger så mange mennesker av kreft hvert eneste år, som det til nå har dødd av Corona. Og 4 ganger så mange av hjerte/karsydommer.

    Corona er jo ikke spesielt farlig - hva gjør vi om det kommer en epidemi med noe som er farlig...?
    Jeg har selv besteforeldre som er så mett av dage, at Corona ikke spiller noen rolle. Jeg er åpen om det meste. Også å la naturen gå sin sin gang. Jeg er selv kristen, og tror man får de dagene man får. Hverken mer eller mindre. Om ikke annet, tenker jeg at Covid-19 var en anledning til å løfte noe større enn seg selv frem i lyset. That's it.

    Dypere enn det kommer jeg ikke. Mitt forsøk fremstår da som nokså "sådær" og lite bestått. Så er da bønnen om nåde det helt sentrale i min tro. Underliggende ligger forkastelsen av at human intervensjon skal lege alle sår eller være spesielt fremtidsrettet og meningsfyllende.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ditt problem er at du fortsatt tror at det er ledig kapasitet i helsevesenet som bare venter på Covid-19 pasienter. Vi kjører et stramt belegg på sykehusene, kommer det noen ekstra pasienter så må andre vike. Derfor er det viktig å begrense smitten. Alternativet finnes selvfølgelig men.....
    Jobber du på sykehus, Terie-A?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Alternativene har du fått listet opp mange ganger. Så problemet ditt, er at det pokker ikke siger inn.
    Innføring av tvungen testing ved innreise burde vært igangsatt umiddelbart 12.mars
    Preventiv testing av ansatte og innsatte ved instutisjoner burde vært innført umiddelbart 12.mars
    Skoler og barnehager skulle aldri vært stengt. Differensierte tiltak rundt om i landet burde vært innført for uendeligheter siden.

    Dugnad? Der det ikke finnes smitte? Totalt meningsløst tøv.
    Og med hvilken faglig tyngde, medisink erfaring, utdanning, ekspertise innen smittevern uttaler du deg så skråsikkert? Disse metodene ville gitt like gode resultater som de vi har nå? Like lite negative konsekvenser i forhold til andre europeiske land?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og med hvilken faglig tyngde, medisink erfaring, utdanning, ekspertise innen smittevern uttaler du deg så skråsikkert? Disse metodene ville gitt like gode resultater som de vi har nå? Like lite negative konsekvenser i forhold til andre europeiske land?
    Svært enkelt; det er som snytt ut av FHIs anbefalinger. Så utfra det, har min ekspertise som lekmann vist seg ganske stor.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Dette minner mistenkelig om nyheter vi normalt sett får fra land med et annet styresett enn vårt.

    The second lockdown has come under immediate threat from angry protesters, with almost 200 arrests made in London and university students tearing down fencing in Manchester.

    As many as 16 anti-lockdown protests are planned for this weekend in England as police vowed to crack down on anybody flouting the new Covid-19 restrictions.
    Police made 190 arrests on Thursday night as they disrupted a demonstration in the centre of the capital, in which protesters chanted “freedom” and “no more lockdown” as they marched towards Trafalgar Square. A splinter group that had gathered in Oxford Street in the West End was also broken up.
    In a statement, deputy assistant commissioner Matt Twist said there was “no excuse” for breaching the new Covid-19 regulations and accused protesters of putting the lives of police officers and other Londoners “at risk”. The arrests were made, said the officer, when demonstrators “took deliberate steps to ignore the direction”. He added: "We will not tolerate these dangerous breaches of the regulations.”

    Undergraduates in Manchester reacted furiously after waking up to discover the university had erected steel fencing around their halls of residence without telling them. The posts were torn down on Thursday night with flares set off in protest in the Fallowfield area of the city. Students complained that the fencing was “dehumanising” and had caged them in, prompting the university to apologise.

    Professor Dame Nancy Rothwell, Manchester University’s Vice-Chancellor said in an email to students: “I sincerely apologise for the concern and distress caused by the erecting of a fence around our Fallowfield Halls of Residence. This was not our intention – in fact quite the reverse.
    “The fencing was intended as a response to a number of concerns received over recent weeks from staff and students on this site about safety and security; particularly about access by people who are not residents. There was never any intent to prevent students from entering or exiting the site.”

    There are 16 protests planned for Saturday and Sunday, including in Birmingham, Brighton, Liverpool, Hull and the Isle of Wight, as well as London and Manchester.
    The Rise Up Manchester protest in Piccadilly Gardens on Sunday is being led by a psychologist best known for daytime television slots and has been organised by a military veteran turned personal trainer.

    Emma Kenny, 46, a resident psychologist on ITV’s This Morning, who is the keynote speaker at the Manchester protest, said: “If people are starting to go on the streets and say they’re in a precarious situation emotionally, physically, financially, it should be heard. If you can’t have an informed discussion, in a protest or in parliament, you’ve lost everything the UK stood for.”

    Paul Boys, 40, who has organised the demonstration, said: “The lockdown repercussions far exceed the risk from the virus, they’re nonsensical and inhumane.”
    The Save Our Rights group has organised a march on Downing Street at 11am on Sunday, clashing with Remembrance Sunday at the Cenotaph.
    The gathering in Hull city centre has been organised by a far-right activist in an indication that some protests will be politically motivated and stirred by agitators.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Dette er da bare tøv. Det er jo mange flere som blir innlagt og som dør-hver eneste influensasesong. Er det plass til de, er det sannelig plass til noen skarve innlagte med corona.
    Du er jo bare helt på jordet..

    De som dør av av influensa er de aller eldste og tar i svært liten grad opp intensuvswnger. Corona begynner ta liv og helse hod 30år yngre som er sannsynlige intensivpasienter pga mange forventede leveår igjen.
    Det er ikke. som en influensa det er jo åpenbart for alle unntatt deg..,

    Hvorfor må folk være så jævla sosiale hele tiden?? Hadde myndighetene sjekkwtvog hatt kustus på importsmitte og folk vært mindre sosiale kunne vi sluppet så mye nedstengning og økonomiske konsekvenser . Din illojale bagatellisering bidrar til de slappe holdningene som nettopp medfører mer smitte og dermed nedstengning
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn