Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Du er jo bare helt på jordet..

    De som dør av av influensa er de aller eldste og tar i svært liten grad opp intensuvswnger. Corona begynner ta liv og helse hod 30år yngre som er sannsynlige intensivpasienter pga mange forventede leveår igjen.
    Det er ikke. som en influensa det er jo åpenbart for alle unntatt deg..,

    Hvorfor må folk være så jævla sosiale hele tiden?? Hadde myndighetene sjekkwtvog hatt kustus på importsmitte og folk vært mindre sosiale kunne vi sluppet så mye nedstengning og økonomiske konsekvenser . Din illojale bagatellisering bidrar til de slappe holdningene som nettopp medfører mer smitte og dermed nedstengning
    Det er menneskets natur å være sosiale.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jobber du på sykehus, Terie-A?
    Nei, men har opplevd korridorpasienter på Kalnes( et nytt sykehus som er alt for lite i forhold til innbyggertallet her nede i rustbeltet), fullt sykehjem i Vestby, hyggelige mennesker på Aker og Ullevål, og en elendig pasientbehandling av min far på Ahus. Men nå er både mor og far reist til de evige jaktmarker. RIP.
    Det er en kjent sak at vi har tilnærmet fullt belegg hele året. Dette er absolutt ingen hemmelighet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det ser ut til at vi ikke blir enige om strategien myndighetene burde følge og man er naturlig nok urolig for de psykiske problemene covid-19 medfører. Samfunnsøkonomisk er viruset også svært alvorlig. Arbeidsledighet, konkurser og mulig sosial uro og omveltninger kan følge. Verdensøkonomien blir satt mange år tilbake. Men som jeg har hengt meg opp i lenge ;) Hvilke alternativer har vi egentlig:unsure:
    Ser vi på aldersammensetningen i Norge og tenker kun samfunnsøkonomisk er jeg ikke i tvil om at det beste er å la viruset herje tilnærmet fritt. Alle eldre er en utgift for samfunnet, og når man passerer gjennomsnittlig levealder er også pensjonsbeholdningen man selv har spart opp brukt opp.
    Informasjonen nedenfor er hentet fra SSB
    20201107_085714.jpg
    Lar vi viruset ta for seg i de eldre aldersgrupper vil samfunnet spare store summer i pensjoner, og det vil heller ikke være behov for flere sykehjemsplasser på mange år. I tillegg vil boligprisene sannsynligvis synke, mange eldre som fortsatt bor i egen bolig vil også stryke med, det vil frigjøre både bolig og arv til yngre generasjoner. Dette vil være svært fornuftig økonomisk. Men denne taktikken krever noen forutsetninger for å lykkes. Empati og medmenneskelighet må pakkes bort til dette er overstått og for å unngå overbelastning av helsevesenet må man sette en aldersgrense på hvilke covid-19 pasienter som skal nektes behandling. At pensjonister ikke skal få behandling er en forutsetning her, men det er dessverre mulig at aldersgrensen må settes noe lavere da viruset gir alvorlig sykdom til noen yngre også. Når vi bare greier å håndtere noen hundre covid pasienter samtidig så må nok de yngste prioriteres.
    Høres dette ut som en fin plan ? Jeg tviler.
    Vi får kanskje holde ut noen uker til uten breddeidrett, øl og dans. Og så får vi kompensere de som rammes økonomisk skikkelig. Det har vi råd til. Dukker det ikke opp noen vaksine neste år får vi kanskje ta vekk empati og medmenneskelighet men enn så lenge har vi trua, har vi ikke?.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man kan jo ta en titt på hva som er en vanlig influensasesong:

    379 pasienter ble intensivbehandlet og 5147 ble innlagt på sykehus med influensa.

    Når det gjelder dødelighet - så er denne grafen grei, man ser at man i en 15 ukers perioden om vinteren har en overdødelighet på ca 100 pr uke.


    Screenshot_2020-11-07 Microsoft Word - Influensasesongen i Norge 2017-18_olav docx - influensa...png

    Influensa er heller ikke ufarlig for yngre:
    I løpet av en 9 års peride så har det dødd 29 under 40 år og 44 mellom 49 og 60 år av influensa


    Screenshot_2020-11-07 PowerPoint-presentasjon - 15 15-tonnessen-influensa-hos-ung-og-gammel260...png

    Og dette er det ingen som i det hele tatt har vurdert å løfte en finger for å gjøre noe med.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Mennesker er forskjellige av natur, men de aller fleste har en evne til å tilpasse seg. Bortskjemte eller ei.
    Jeg er uenig, jeg mener det er et grunnleggende og fundamentalt trekk ved menneskenes natur at man er sosiale og trekkes til andre mennesker. Dette har ingenting med å være bortskjemt å gjøre, det blir bare en usaklig påstand.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Etter hva jeg har fått med meg så kan dere ha besøk.
    Jeg kan ikke se at det er en åpning for det i reglene:

    PRIVATE SAMMENKOMSTER: Det innføres forbud mot private sammenkomster med over 5 deltakere, og mot sammenkomster hvor avstandskravet på en meter ikke kan overholdes. Det er unntak for familier som bor flere sammen enn fem, samt for etablerte kohorter (grupper) for barn i barnehage og barneskole. Bestemmelsen omfatter ikke barn som inngår i flere husstander.

    Vi er 5 i familien, og hvis jeg skulle invitert en kompis for å se en film eller høre musikk så er blir vi 6.
    De minste barna har unntak - men for familier med barn i ungdomsskolen så kan de heller ikke ha besøk om de er 5 fra før.
    Dette er ganske strengt - og er betydelig strengere for ungdommen enn det vi hadde i vår - da kunne de jo ha 2 venner.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Jeg er uenig, jeg mener det er et grunnleggende og fundamentalt trekk ved menneskenes natur at man er sosiale og trekkes til andre mennesker. Dette har ingenting med å være bortskjemt å gjøre, det blir bare en usaklig påstand.
    Jeg snakker om to ting her, du blander litt. Jeg mener at vi i Norge er bortskjemte i forhold til mange andre. Jeg sa ikke at jeg er uenig i at de fleste mennesker er født sosiale. Men vi har også en formidabel evne til å tilpasse oss om vi går inn for det. Er du uenig i det?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut til at vi ikke blir enige om strategien myndighetene burde følge og man er naturlig nok urolig for de psykiske problemene covid-19 medfører. Samfunnsøkonomisk er viruset også svært alvorlig. Arbeidsledighet, konkurser og mulig sosial uro og omveltninger kan følge. Verdensøkonomien blir satt mange år tilbake. Men som jeg har hengt meg opp i lenge ;) Hvilke alternativer har vi egentlig:unsure:
    Ser vi på aldersammensetningen i Norge og tenker kun samfunnsøkonomisk er jeg ikke i tvil om at det beste er å la viruset herje tilnærmet fritt. Alle eldre er en utgift for samfunnet, og når man passerer gjennomsnittlig levealder er også pensjonsbeholdningen man selv har spart opp brukt opp.
    Informasjonen nedenfor er hentet fra SSB
    Vis vedlegget 673667
    Lar vi viruset ta for seg i de eldre aldersgrupper vil samfunnet spare store summer i pensjoner, og det vil heller ikke være behov for flere sykehjemsplasser på mange år. I tillegg vil boligprisene sannsynligvis synke, mange eldre som fortsatt bor i egen bolig vil også stryke med, det vil frigjøre både bolig og arv til yngre generasjoner. Dette vil være svært fornuftig økonomisk. Men denne taktikken krever noen forutsetninger for å lykkes. Empati og medmenneskelighet må pakkes bort til dette er overstått og for å unngå overbelastning av helsevesenet må man sette en aldersgrense på hvilke covid-19 pasienter som skal nektes behandling. At pensjonister ikke skal få behandling er en forutsetning her, men det er dessverre mulig at aldersgrensen må settes noe lavere da viruset gir alvorlig sykdom til noen yngre også. Når vi bare greier å håndtere noen hundre covid pasienter samtidig så må nok de yngste prioriteres.
    Høres dette ut som en fin plan ? Jeg tviler.
    Vi får kanskje holde ut noen uker til uten breddeidrett, øl og dans. Og så får vi kompensere de som rammes økonomisk skikkelig. Det har vi råd til. Dukker det ikke opp noen vaksine neste år får vi kanskje ta vekk empati og medmenneskelighet men enn så lenge har vi trua, har vi ikke?.
    Jeg har ikke tid til noe langt og utdypende svar på dette nå. Men slik jeg ser det stiller du feil spørsmål. Det er ikke snakk om enten regjeringens linje eller ingen tiltak overhodet. Det er mer spørsmål om hvilke tiltak, og om det skal være straffebelagte regler etc. Det er et spørsmål om gradering og sammensetning av tiltak. Her kan man for eksempel mene at tiltakene er for strenge, og at det kunne vært noe færre av dem. Det kan kanskje føre til at noen flere eldre dør litt før de ellers ville, men at man kanskje sparer andre for alvorlige psykiske belastninger, eller at noen flere krefttilfeller blir oppdaget i tide eller lignende.

    Den moralske siden av spørsmålet må også veies opp mot tiltakenes andre virkninger på personer og samfunn. Det er snakk om å gjøre saklige og objektive vurderinger, noe jeg mener at mangler i din fremstilling over som jeg synes blir for enkel.

    Jeg kan også sette dette veldig på spissen og si at det feks dør flere millioner barn av sult hvert år. Dette aksepteres indirekte av så og si samtlige her (ellers ville man vel ha stått like hardt på barrikadene for dette tidligere), selv om det kunne være avverget veldig enkelt med en brøkdel av de midlene vi nå bruker på covid. Det er trist men sant dessverre. Jeg sier ikke at dette er direkte sammenlignbart, men jeg er veldig skeptisk til å stemple alle som er kritiske til covidtiltak som individer uten empati og medmenneskelighet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Terje, jeg har ikke sett noen her inne ytre at viruset skal få "herje nærmest fritt". Jeg har ikke sett noen ytre at det er bra at eldre dør for da sparer vi penger.

    Vi får kanskje holde ut noen uker til uten breddeidrett, øl og dans. Og så får vi kompensere de som rammes økonomisk skikkelig. Det har vi råd til.
    - Det har vi råd til. Høres så fryktelig enkelt ut. Kast litt penger på problemet.

    Hva med de ikke-monetære konsekvensene? Har vi råd til dem?

    Hvordan verdsettes svekket livskvalitet? Ingen får erstattet ei krone her. Vi kan også se på et liv utenfor arbeidslivet. De i skolen nå som pådrar seg litt av hvert, hvor mange millioner taper disse i arbeidsinntekt? 10 millioner? 20 millioner? De får ikke ei krone i kompensasjon.

    De som får kompensasjon er de som er etablert, de som har hatt en jobb å miste. Det er vel og bra, men det er flere der ute enn dem. De som allerede sto utenfor arbeidslivet får ikke en dritt, og jo lenger de står utenfor jo mer taper de. Ikke ei krone å se i kompensasjon for dem.

    Studenter som nå mister 10 år av karrieren har milliontap.

    Noen uker uten breddeidrett, dans og øl. Høres så lite viktig ut, som om det bare er litt rekreasjon. Dette handler ikke om øl. Det handler ikke om dans. Det handler ikke om fotball. Det handler om helse og helsefremmende tiltak.

    Til og med representanten fra Høgre etterlyse psykisk helsehjelp. Dog, synes han kan ta telefonen til sin statsminister som ikke akkurat har prioritert psykisk helse (eksempel: Norges motto på psykisk helse-dagen 10. oktober var "Spør mer". å spørre mer koster like mye som balkong-applaus. null og nada)

    Vi har hatt idiotisk nedstengning av breddeidrett i hele sommer. Vi har hatt idiotisk smitteimport.

    Ja, Terje, selvsagt skal vi ha omsorg for pensjonistene, men vi har flere grupper å tenke på også. Vi kan ikke gi pensjonistene alt og samtidig gi blanke i alle andre som går under.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg snakker om to ting her, du blander litt. Jeg mener at vi i Norge er bortskjemte i forhold til mange andre. Jeg sa ikke at jeg er uenig i at de fleste mennesker er født sosiale. Men vi har også en formidabel evne til å tilpasse oss om vi går inn for det. Er du uenig i det?
    "Men vi har også en formidabel evne til å tilpasse oss om vi går inn for det. "

    Helt uenig i utsagnet for budskapet er at alt er mulig bare man vil det nok. - Har du nok viljestyrke så lykkes du. Feil.

    ja, mennesket er tilpasningsdyktig. Menneskerasen overlever. Individene... ikke like så. Stor spredning.



    Norge er bortkjemt når det kommer til økonomi. Når det kommer til å støtte opp medmennesker så er vi et uland. Individualismen rir Norge som en mare. Du er selv ansvarlig for å lykkes i arbeidslivet. Og mislykkes du så er du en NAV-er som skal mistros.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lar vi viruset ta for seg i de eldre aldersgrupper vil samfunnet spare store summer i pensjoner, og det vil heller ikke være behov for flere sykehjemsplasser på mange år.
    Terje - tallene dine er fullstendig ute av proporsjoner.

    Hvis vi velger en svensk tilnærming (Altså oppfordringer og ikke inngripende tiltak, ikke titusner i karantene osv) så er vel beste estimat i dag at vi kanskje ender på et sted mellom 2500 og 4000 døde) - som du gjerne kan sammenligne med 11000 døde hvert år av kreft, eller 11000 døde hvert år av hjerte/karsykdommer, eller helheten på 41 000 som dør hvert år. Snittladeren på de døde er i dag over 80 år - så mange av disse står for tur uten Corona også.

    Men for de som jobber i eldreomsrogen, så er det kjent at etter en tøff influensasesong - så er det litt bedre plass på sykehjemmene. Så fyller det det seg opp gjennom sommer og høst.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje - tallene dine er fullstendig ute av proporsjoner.

    Hvis vi velger en svensk tilnærming (Altså oppfordringer og ikke inngripende tiltak, ikke titusner i karantene osv) så er vel beste estimat i dag at vi kanskje ender på et sted mellom 2500 og 4000 døde) - som du gjerne kan sammenligne med 11000 døde hvert år av kreft, eller 11000 døde hvert år av hjerte/karsykdommer, eller helheten på 41 000 som dør hvert år. Snittladeren på de døde er i dag over 80 år - så mange av disse står for tur uten Corona også.

    Men for de som jobber i eldreomsrogen, så er det kjent at etter en tøff influensasesong - så er det litt bedre plass på sykehjemmene. Så fyller det det seg opp gjennom sommer og høst.
    Jeg nevner ikke et eneste tall utenom de tallene som står i tabellen og de er fra SSB. Den svenske tilnærmingen var et mislykket forsøk på å oppnå immunitet. Nå er den svenske tilnærmingen en blodfattig versjon av den norske.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.042
    Antall liker
    20.230
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Med hensyn til at være sosiale......
    En ting som undrer mig. Har på fornemmelsen, at da jeg var yngre, var vi sosiale på en anden måde (les mer fysisk sosiale).
    Når jeg går på gaden i dag, har alle under 45 en mobiltelefon limet til hånden og er tæt på nogle gange at bli´ kørt ihjel i trafikken.
    De stirrer så intenst på den, at de ikke aner, hvad der foregår omkring dem. De er PÅ hele tiden (nutidens sosial), og så skal det pludselig
    være et problem, at nogen skal holde sig hjemme, ha´ digitalundervisning i en periode, arbeide hjemmefra o.s.v., og at dette skulle gå ud over den psykiske
    helsen???
    Kan forstå, hvis aldersgruppen som kun har en fastnettelefon kan ha´ problemer med manglende sosial omgang, men resten???
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Servering av alkohol til ensomme mennesker er vel egentlig bare et onde. Alkohol gjør ensomhet mye verre dagen derpå.
    Å kunne ta en middag med venner med et glass vin er neppe dårlig for de som er ensomme.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Å kunne ta en middag med venner med et glass vin er neppe dårlig for de som er ensomme.
    Nå kverulerer du. Det var ikke det jeg snakket om og det vet du. En enslig kar som går ut og drikker seg snydens for så å gå hjem alene og våkne med hangover dagen derpå, er garantert ingen medisin for ensomhet. Å spise en middag med venner går veldig fint uten vin. Nå er alt dette vanskelig uansett med de strenge anbefalingene, så jeg er selvsagt enig i at det er utfordringer for mange nå. Det ville være tåpelig å benekte at enkelte sliter litt nå, spesielt byfolk som er vant til uteliv og yrende menneskeliv med venner og bekjente. Men som sagt, det er mulig å tilpasse seg for de aller fleste.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje, jeg har ikke sett noen her inne ytre at viruset skal få "herje nærmest fritt". Jeg har ikke sett noen ytre at det er bra at eldre dør for da sparer vi penger.



    - Det har vi råd til. Høres så fryktelig enkelt ut. Kast litt penger på problemet.

    Hva med de ikke-monetære konsekvensene? Har vi råd til dem?

    Hvordan verdsettes svekket livskvalitet? Ingen får erstattet ei krone her. Vi kan også se på et liv utenfor arbeidslivet. De i skolen nå som pådrar seg litt av hvert, hvor mange millioner taper disse i arbeidsinntekt? 10 millioner? 20 millioner? De får ikke ei krone i kompensasjon.

    De som får kompensasjon er de som er etablert, de som har hatt en jobb å miste. Det er vel og bra, men det er flere der ute enn dem. De som allerede sto utenfor arbeidslivet får ikke en dritt, og jo lenger de står utenfor jo mer taper de. Ikke ei krone å se i kompensasjon for dem.

    Studenter som nå mister 10 år av karrieren har milliontap.

    Noen uker uten breddeidrett, dans og øl. Høres så lite viktig ut, som om det bare er litt rekreasjon. Dette handler ikke om øl. Det handler ikke om dans. Det handler ikke om fotball. Det handler om helse og helsefremmende tiltak.

    Til og med representanten fra Høgre etterlyse psykisk helsehjelp. Dog, synes han kan ta telefonen til sin statsminister som ikke akkurat har prioritert psykisk helse (eksempel: Norges motto på psykisk helse-dagen 10. oktober var "Spør mer". å spørre mer koster like mye som balkong-applaus. null og nada)

    Vi har hatt idiotisk nedstengning av breddeidrett i hele sommer. Vi har hatt idiotisk smitteimport.

    Ja, Terje, selvsagt skal vi ha omsorg for pensjonistene, men vi har flere grupper å tenke på også. Vi kan ikke gi pensjonistene alt og samtidig gi blanke i alle andre som går under.
    Helt greie synspunkter dette, men hva er din alternative plan?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg nevner ikke et eneste tall utenom de tallene som står i tabellen og de er fra SSB. Den svenske tilnærmingen var et mislykket forsøk på å oppnå immunitet. Nå er den svenske tilnærmingen en blodfattig versjon av den norske.
    Du skriver vel noe om sykehjemsplasser.
    Nei, den svenske strategien er ikke blodfattig versjon av den norske, den er faktisk eksakt den samme som den har vært hele tiden...å flate ut kurven. De har i det store og hele hatt samme regler og tiltak hele tiden, mens vi og resten av Europa åpner opp og stenger ned.

    Den norske strategien ser ut til å ha feilet fullstendig. Man så for seg små lokale tiltak og færre enn 10 nye smittede pr dag, mens nå er det ekstraordinære pressekonferanser med innstramminger flere ganger i uken. Man kan selvsagt kalle det noe annet enn lock-down, men vi stenger ned igjen, og som sist så er jeg nysgjerrig på hva planen for å åpne opp igjen er. Hva skjer om 3 uker hvis vi har omtrent samme smittetall som nå...?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Den norske strategien ser ut til å ha feilet fullstendig. Man så for seg små lokale tiltak og færre enn 10 nye smittede pr dag, mens nå er det ekstraordinære pressekonferanser med innstramminger flere ganger i uken. Man kan selvsagt kalle det noe annet enn lock-down, men vi stenger ned igjen, og som sist så er jeg nysgjerrig på hva planen for å åpne opp igjen er. Hva skjer om 3 uker hvis vi har omtrent samme smittetall som nå...?
    Eller hvis tallene av en eller annen grunn går ned og julen nærmer seg? Skal de åpne opp igjen da slik at folk kan handle og feire? Og hva skjer utpå nyåret da?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du skriver vel noe om sykehjemsplasser.
    Nei, den svenske strategien er ikke blodfattig versjon av den norske, den er faktisk eksakt den samme som den har vært hele tiden...å flate ut kurven. De har i det store og hele hatt samme regler og tiltak hele tiden, mens vi og resten av Europa åpner opp og stenger ned.

    Den norske strategien ser ut til å ha feilet fullstendig. Man så for seg små lokale tiltak og færre enn 10 nye smittede pr dag, mens nå er det ekstraordinære pressekonferanser med innstramminger flere ganger i uken. Man kan selvsagt kalle det noe annet enn lock-down, men vi stenger ned igjen, og som sist så er jeg nysgjerrig på hva planen for å åpne opp igjen er. Hva skjer om 3 uker hvis vi har omtrent samme smittetall som nå...?
    Vi er virkelig på hver vår planet her :eek: Jeg opplever at det er den svenske strategien som feilet i starten og nå er de på vei inn i noe som kan bli virkelig ille, de er snart over det europeiske gjennomsnittet på antall smittede til tross for et stort antall smittede i våres. Og de har da pressekonferanser flere ganger i uken de også med nervøse deltagere som prøver å berolige. At det nå blir "lovlig" for ansatte i barnehagene i Sverige å bruke munnbind mens Tegnell samtidig insisterer på at det ikke har noen hensikt å bruke munnbind i kollektivtrafikken når det er trengsel forteller meg følgende;
    at Tegnell er ko-ko eller at det fortsatt er mangel på smittevernsutstyr i Sverige.
    Jeg heller mest mot det siste da det svenske helsedirektoratet svarte svært ullent og unnvikende på spørsmål om hvor mye smittevernsutstyr de har tilgjengelig når de ble spurt om dette på pressekonferansen for noen dager siden.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Eller hvis tallene av en eller annen grunn går ned og julen nærmer seg? Skal de åpne opp igjen da slik at folk kan handle og feire? Og hva skjer utpå nyåret da?
    Jeg tror vi får en svært forsiktig julefeiring i år.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi er virkelig på hver vår planet her :eek: Jeg opplever at det er den svenske strategien som feilet i starten og nå er de på vei inn i noe som kan bli virkelig ille, de er snart over det europeiske gjennomsnittet på antall smittede til tross for et stort antall smittede i våres. Og de har da pressekonferanser flere ganger i uken de også med nervøse deltagere som prøver å berolige. At det nå blir "lovlig" for ansatte i barnehagene i Sverige å bruke munnbind mens Tegnell samtidig insisterer på at det ikke har noen hensikt å bruke munnbind i kollektivtrafikken når det er trengsel forteller meg følgende;
    at Tegnell er ko-ko eller at det fortsatt er mangel på smittevernsutstyr i Sverige.
    Jeg heller mest mot det siste da det svenske helsedirektoratet svarte svært ullent og unnvikende på spørsmål om hvor mye smittevernsutstyr de har tilgjengelig når de ble spurt om dette på pressekonferansen for noen dager siden.
    Svenskene hadde daglige pressekonferanser da det sto på som verst, siden sommeren har de to ganger i uken. Ingen endring der altså.
    Har du sett noen av de....de er veldig lite dramatiske i forhold til i Norge.

    At du tenker Tegnell (Og hele det svenske folkehelseinstiuttet) er ko-ko - sier vel mest om deg.

    Det er ingen stor krisestemining i Sverige, selv om Nakstad lyver om det. Hvis man forholder seg til intensivplasser, så er Sverige som helhet nå oppe på litt under 20% av det de hadde på toppen i april. Og da hadde de forstsatt ledig kapasitet. Stockholm er faktisk ikke høyere enn 10% og kan se ut til å ha flatet ut.

    Det kan se ut som det er mange mindre steder som nå har litt vekst, også er det litt urovekkende i Vastre Gøtaland og Skåne. Sistenevnte ble lite rammet i vår.
    Jeg tenker Sverige er over toppen i løpet av et par uker.

    Omtrent på samme tid så har vel vi vært i lockdown i 2 uker og har omtrent samme smittetall. Hva gjør vi da?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg tror vi får en svært forsiktig julefeiring i år.
    I hvertfall annerledes, men poenget var at det ser ikke ut som om det er en plan bak det hele utenom at hvis vi er flinke så skal vi få lov til å feire julen i sammen. Nå er jo slike ting også litt psykologi så de sier nok ikke alt de tenker men jeg er spent på fortsettelsen, kanskje ikke med viruset for det kommer vi til å fortsette og holde vedlike men mer hva som kommer fra de styrende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Svenskene hadde daglige pressekonferanser da det sto på som verst, siden sommeren har de to ganger i uken. Ingen endring der altså.
    Har du sett noen av de....de er veldig lite dramatiske i forhold til i Norge.

    At du tenker Tegnell (Og hele det svenske folkehelseinstiuttet) er ko-ko - sier vel mest om deg.

    Det er ingen stor krisestemining i Sverige, selv om Nakstad lyver om det. Hvis man forholder seg til intensivplasser, så er Sverige som helhet nå oppe på litt under 20% av det de hadde på toppen i april. Og da hadde de forstsatt ledig kapasitet. Stockholm er faktisk ikke høyere enn 10% og kan se ut til å ha flatet ut.

    Det kan se ut som det er mange mindre steder som nå har litt vekst, også er det litt urovekkende i Vastre Gøtaland og Skåne. Sistenevnte ble lite rammet i vår.
    Jeg tenker Sverige er over toppen i løpet av et par uker.

    Omtrent på samme tid så har vel vi vært i lockdown i 2 uker og har omtrent samme smittetall. Hva gjør vi da?
    Jeg har sett på disse pressekonferansene og etter min mening er deltagerne svært alvorlige. Statsministeren sa nylig: "vi befinner oss i en mycket allvarlig situation"
    Jeg skriver Tegnell er ko-ko ELLER at det fortsatt er mangel på smittevernsutstyr i Sverige.
    Jeg heller mest mot det siste.
    Og har ikke du sagt at Sverige er over toppen i løpet av et par uker utallige ganger ?
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvis dette funker så kanskje svenskene klarer å stoppe kjeften til kritikerne etterhvert? :cool:

    Nå leser vi jo forskjellig ting om disse vaksinene flere ganger i uka så jeg tror ingenting før jeg ser det.
    Dessuten så kan vi visstnok tørke oss i rævva men immunitet så hva kan vaksinen brukes til da?


     
    Sist redigert av en moderator:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Du skriver vel noe om sykehjemsplasser.
    Nei, den svenske strategien er ikke blodfattig versjon av den norske, den er faktisk eksakt den samme som den har vært hele tiden...å flate ut kurven. De har i det store og hele hatt samme regler og tiltak hele tiden, mens vi og resten av Europa åpner opp og stenger ned.

    Den norske strategien ser ut til å ha feilet fullstendig. Man så for seg små lokale tiltak og færre enn 10 nye smittede pr dag, mens nå er det ekstraordinære pressekonferanser med innstramminger flere ganger i uken. Man kan selvsagt kalle det noe annet enn lock-down, men vi stenger ned igjen, og som sist så er jeg nysgjerrig på hva planen for å åpne opp igjen er. Hva skjer om 3 uker hvis vi har omtrent samme smittetall som nå...?
    Selv Tegnell sier nå at det går en annen vei enn de forutså. De mislyktes helt, og det er bare du som ikke ser det. Du nevnte at du skulle innrømme at du bommet om de når 100 på intensiv. Det skjer i dag eller i morgen. Så vil det øke mer. Tallene i Norge og Sverige taler sitt tydelige språk på hvem som har klart seg best. Så er det slik at det heller ikke i Norge har gått helt som vi håpet på, det er riktig. Men vi er foreløpig langt unna den tragiske fiaskoen i Sverige.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis dette funker så kanskje svenskene klarer å stoppe kjeften til kritikerne etterhvert? :cool:

    Nå leser vi jo forskjellig ting om disse vaksinene flere ganger i uka så jeg tror ingenting før jeg ser det.
    Dessuten så kan vi visstnok tørke oss i rævva men immunitet så hva kan vaksinen brukes til da?


    Fint med en vaksine, men svenskene har 6000 døde, et av de høyeste tallene i verden sett i forhold til folketallet. Så nei, svenskene greier ikke å stoppe kjeften på oppegående mennesker, de har driti seg ut big time, men noen vrangpeiser ser ikke ut til ville se de tallene.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Fint med en vaksine, men svenskene har 6000 døde, et av de høyeste tallene i verden sett i forhold til folketallet. Så nei, svenskene greier ikke å stoppe kjeften på oppegående mennesker, de har driti seg ut big time, men noen vrangpeiser ser ikke ut til ville se de tallene.
    Det var kun en liten ref til at Astra Zeneca er delvis eiet av svenskene. Tenker folk takker og bukker hvis den kan bidra til å redde liv etc. og gjøre livet uendelig mye bedre, og derfor kommer de til å sende hilsner, julepresanger og andre gaver til broderfolket i store mengder.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nå kverulerer du. Det var ikke det jeg snakket om og det vet du. En enslig kar som går ut og drikker seg snydens for så å gå hjem alene og våkne med hangover dagen derpå, er garantert ingen medisin for ensomhet. Å spise en middag med venner går veldig fint uten vin. Nå er alt dette vanskelig uansett med de strenge anbefalingene, så jeg er selvsagt enig i at det er utfordringer for mange nå. Det ville være tåpelig å benekte at enkelte sliter litt nå, spesielt byfolk som er vant til uteliv og yrende menneskeliv med venner og bekjente. Men som sagt, det er mulig å tilpasse seg for de aller fleste.
    Å moralisere over at noen liker å ta en øl, alene eller med venner, er ikke veien å gå. Det er lite grunnlag for å innføre forbud mot alkohol og historien har lært oss at dette flytter konsumet inn i de private hjem.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Guldvog: – Vurderer innreisestopp

    Eit mutert koronavirus som spreier seg frå mink til menneske i Danmark har gjort at britane ikkje vil ha danskar inn i landet. No vurderer norske helsestyresmakter å gjere det same, ifølge Bjørn Guldvog, som seier dette vil bli diskutert i helga.

     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.042
    Antall liker
    20.230
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og det samme er netop registreret i Blekinge: Minkfarme smittede med Corona. Hvorvidt det har mutert og smittet tilbage til mennesker som i Danmark, melder historien ikke endnu.
    Hvis I ikke har fået det med, så kaldes den nye mutationen "Cluster-5", og grunden til de meget restriktive tiltag i Danmark er, at hvis den får lov til at brede sig blandt mennesker, er der stor fare for, at vaccinen som er ved at blive fremstillet, vil virke dårligt på "Cluster-5" eller slet ikke :(
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er vel føre var de holder på med, foreløpig så er vi her;

    – Hva vet norske myndigheter om det muterte viruset i Danmark?

    – Vi vet ikke så mye mer enn det som er fremkommet i pressen. Det er usikkert om det har andre egenskaper og om det vil påvirke effekten av en vaksine. Det er derfor grunn til å være ekstra forsiktig, sier Guldvog.

    Det er så langt ingen bevis for at noen av mutasjonene av koronaviruset utgjør noen økt trussel mot mennesker. Verdens helseorganisasjon sier det er for tidlig å konkludere.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.042
    Antall liker
    20.230
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så er Norge da bagefter med at holde sig opdateret i forhold til Danmark. Ifølge SSI-DK er det IKKE usikkert, og man ved åbenbart allerede
    nu, at vaccinen vil ha´ lille eller ingen effekt på det muterede virus.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men samtidig skriver nå BT at ingen har sett noe til cluster 5 siden september. Og flere tror at den varianten er utdødd....

    Og samtidig ser at vi at karma slår inn :)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Så er Norge da bagefter med at holde sig opdateret i forhold til Danmark. Ifølge SSI-DK er det IKKE usikkert, og man ved åbenbart allerede
    nu, at vaccinen vil ha´ lille eller ingen effekt på det muterede virus.
    Interessant. Har du noen link der dette står? Ser at Fredriksen fortsatt bruker ordet «kan» og at WHO ikke vil konkludere med noe enda.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn