Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    16.271
    Torget vurderinger
    2
    Tror USAs nedsmelting kan bli stygg, med en storløgner som president.

    46380133-B8DA-4EE0-9DD0-D2F3DD1447DF.jpg

    Virkeligheten.

    FBDC091A-B894-4CE4-88D6-AFFBB71FEE75.jpg
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Den andrederiverte er tilsynelatende allerede negativt.
    Det kan jeg nesten garantere at den ikke er i Norge og de fleste andre steder siden testingen er svært begrenset og mange knapt har symptomer visstnok. De offisielle tallene blir mer og mer meningsløse jo lengre tid det går. Jeg har ganske bra tillit til de Kinesiske og Sør-Koreanske tallene siden de har utført et enormt antall tester og har gått mer drastisk til verks. De viser at det nok er mulig å sterkt begrense utbredelsen.
    Tallene fra Kina sier 4% dødelighet.
    Norge har en drøy promille og her sies det å være mørketall på smittede?
    Har vi bedre innebygget forsvar for dette, eller bare bedre helsevesen. Vi snakker jo om en stor forskjell på utfallene her
    Mange usikre faktorer.

    4% av de som testet positivt er noe annet enn 4% av de som rent faktisk ble/blir smittet. Vanskelig å vite hvilket testregime Kina har på dette, og finne en relevant sammenligning til hvilket testregime Norge har.

    Og, når det gjelder Italia ser det jo voldsomt ut, men vi må nok vente til støvet legger seg før vi vet hva som skjedde. De har omlag 14 ganger så mange innbyggere som Norge, for øvrig, det absolutte antallet her vil nok se nokså annerledes ut.

    Noen har en voldsom trang til å dramatisere, som om dette ikke er dramatisk nok.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Ser NY Times har 4 ulike scenario for spredning i USA; best case 200k døde, worst case 1,7 mill døde.
    Det er nok høyst usikkert foreløpig.
    Influensaen 2017 - 2018 drepte i overkant 60 000 i USA, for øvrig. Er Covid 19 like dødelig vil det bli en del fler, kun grunnet et høyere antall smittede. Er det mer dødelig, vil tallene stige mer enn smitterate, hvilket de forskjellige mulige utfall viser.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.907
    Antall liker
    5.884
    Torget vurderinger
    2
    Tror USAs nedsmelting kan bli stygg, med en storløgner som president.

    Vis vedlegget 574425

    Virkeligheten.

    Vis vedlegget 574426
    Det kommer egentlig bare an på hvor du velger å lese.

    Wikipedia skriver følgende:

    U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) estimates that about 59 million Americans contracted the H1N1 virus, 265,000 were hospitalized as a result, and 12,000 died.
    CDC rapporterte 477 dødsfall pr. 8 august 2009, men dette var jo ikke slutten på pandemien. (Forløbet kan ses her:https://www.cdc.gov/flu/pandemic-resources/2009-pandemic-timeline.html)

    CDC har avgitt rapporten: [url]https://www.cdc.gov/h1n1flu/estimates/April_October_17.htm[/URL], og her antydes et sted mellom 2500-6100 døde i perioden April and October 17, 2009, og spørsmålet er da om ikke 12.000 døde totalt i hele perioden som pandemien foregikk er nokså nærme sannheten. Det er ihvertfall naturlig at presidenten forholder seg til CDC, og ikke diverse sosiale medier.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Folket skuffer, synes jeg. Denne situasjonen er såpass spesiell, at jeg mener vi bare får forholde oss til det stat og faginstanser vil, det er irrelevant hva hver og en av oss mener eller tror om dette. Nå prater vi dugnad i borettslaget, ikke nødvendigvis så innmari enkelt og lystbetont, men vi stiller opp, og føler tross alt en viss stolthet over alt vi får til.
    Selv hører jeg vel til blant de som heller underdramatiserer enn det motsatte, men jeg ser intet poeng i å brife med min uavhengighet og selvgode besserwisserholdning, uansett. Sier han Stat at han vil jeg skal være hjemme og toe mine hender, er det akkurat det jeg gjør, for akkurat det har han aldri bedt meg om før. Og da regner jeg ganske enkelt med at han anser å ha en jævla god grunn.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.341
    Antall liker
    11.252
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Test for Coronavirus er typisk en såkalt PCR-test, en DNA-test som responderer på det spesifikke viruset.
    De som produserer slike har det selvfølgelig travelt med andre ting enn å forklare den gemene hop om hvordan ting egentlig virker.
    Det produseres for fullt, og mengden tilgjengelig testutstyr øker, men testingen er også begrenset at det er mye jobb med prøvetaking, håndtering og lab-testing. Noen i helsevesenet sier at det typisk tar 6 timer å få fram et resultat, men det varierer mye.
    Er det noen som vet mer om disse testene, og status på produksjon ?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    16.271
    Torget vurderinger
    2
    Tror USAs nedsmelting kan bli stygg, med en storløgner som president.

    Vis vedlegget 574425

    Virkeligheten.

    Vis vedlegget 574426
    Det kommer egentlig bare an på hvor du velger å lese.

    Wikipedia skriver følgende:

    U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) estimates that about 59 million Americans contracted the H1N1 virus, 265,000 were hospitalized as a result, and 12,000 died.
    CDC rapporterte 477 dødsfall pr. 8 august 2009, men dette var jo ikke slutten på pandemien. (Forløbet kan ses her:https://www.cdc.gov/flu/pandemic-resources/2009-pandemic-timeline.html)

    CDC har avgitt rapporten: [url]https://www.cdc.gov/h1n1flu/estimates/April_October_17.htm[/URL], og her antydes et sted mellom 2500-6100 døde i perioden April and October 17, 2009, og spørsmålet er da om ikke 12.000 døde totalt i hele perioden som pandemien foregikk er nokså nærme sannheten. Det er ihvertfall naturlig at presidenten forholder seg til CDC, og ikke diverse sosiale medier.
    Jeg leser at CDC gikk i nødmodus etter en uke, mens Trump mener det tok seks måneder.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.903
    Antall liker
    4.349
    Folket skuffer, synes jeg. Denne situasjonen er såpass spesiell, at jeg mener vi bare får forholde oss til det stat og faginstanser vil, det er irrelevant hva hver og en av oss mener eller tror om dette. Nå prater vi dugnad i borettslaget, ikke nødvendigvis så innmari enkelt og lystbetont, men vi stiller opp, og føler tross alt en viss stolthet over alt vi får til.
    Selv hører jeg vel til blant de som heller underdramatiserer enn det motsatte, men jeg ser intet poeng i å brife med min uavhengighet og selvgode besserwisserholdning, uansett. Sier han Stat at han vil jeg skal være hjemme og toe mine hender, er det akkurat det jeg gjør, for akkurat det har han aldri bedt meg om før. Og da regner jeg ganske enkelt med at han anser å ha en jævla god grunn.
    Enig.

    Et felles skippertak for å få den 2. deriverte på spredningskurven så negativ som mulig, mao få den til å flate ut asap. Jeg tror det vi foretar oss kan gjøre mye mer enn bare å utsette spredningen. Jeg tror vi kan gjøre den mye mindre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.636
    Antall liker
    9.910
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "På en pressekonferanse fredag ettermiddag annonserte Norwegian at 5000 ansatte permitteres, ifølge flere medier. Det er halvparten av de ansatte i selskapet. De peker på at de økonomiske tiltakene fra regjeringen ikke er gode nok."

    Ikke så rart. Den samme regjeringen som fjerne flyavgiftene, gjør alt de kan for å få folk til å holde seg hjemme. Jeg har prøvd å se det beste i norske politikere (unntatt FrP sine), men dette får meg virkelig til å undre. Tror de selv på dette? Eller tror de at velgerne deres er så dumme at de tror på dette?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Jeg registrerer at mangel på "Antibac" ser ut til å plage folk. Fabrikken i Danmark har fått ekstra politibeskyttelse da man er redd for ran!

    Dette skyldes kun at folk ikke er kreative nok!

    Her har vi en som bruker hodet og ikke klager!

    Antibac sustitutt.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et felles skippertak for å få den 2. deriverte på spredningskurven så negativ som mulig, mao få den til å flate ut asap. Jeg tror det vi foretar oss kan gjøre mye mer enn bare å utsette spredningen. Jeg tror vi kan gjøre den mye mindre.
    Helt enig i det, men hvor lenge kan vi leve i den unntaktstilstanden vi er i nå...?
    Jeg gjetter på at over 100 000 er permittert i slutten av neste uke.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.636
    Antall liker
    9.910
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg registrerer at mangel på "Antibac" ser ut til å plage folk. Fabrikken i Danmark har fått ekstra politibeskyttelse da man er redd for ran!

    Dette skyldes kun at folk ikke er kreative nok!

    Her har vi en som bruker hodet og ikke klager!

    Vis vedlegget 574431
    Han har kanskje ikke fått med seg at Corona har lite med bakterier å gjøre?

    Vibratorrens funker nok om man ikke bruker hodet, men da er det et annet hode man ikke bruker!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Jeg registrerer at mangel på "Antibac" ser ut til å plage folk. Fabrikken i Danmark har fått ekstra politibeskyttelse da man er redd for ran!

    Dette skyldes kun at folk ikke er kreative nok!

    Her har vi en som bruker hodet og ikke klager!

    Vis vedlegget 574431
    Han har kanskje ikke fått med seg at Corona har lite med bakterier å gjøre?

    Vibratorrens funker nok om man ikke bruker hodet, men da er det et annet hode man ikke bruker!
    Nå er det vel slik at mer enn 70% alkohol skal være skadelig for viruset. Hvis ikke dette virker så virker vel heller ikke "Antibac",

    Og hvorfor da dette maset om "Antibac"?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.636
    Antall liker
    9.910
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg registrerer at mangel på "Antibac" ser ut til å plage folk. Fabrikken i Danmark har fått ekstra politibeskyttelse da man er redd for ran!

    Dette skyldes kun at folk ikke er kreative nok!

    Her har vi en som bruker hodet og ikke klager!

    Vis vedlegget 574431
    Han har kanskje ikke fått med seg at Corona har lite med bakterier å gjøre?

    Vibratorrens funker nok om man ikke bruker hodet, men da er det et annet hode man ikke bruker!
    Nå er det vel slik at mer enn 70% alkohol skal være skadelig for viruset. Hvis ikke dette virker så virker vel heller ikke "Antibac",

    Og hvorfor da dette maset om "Antibac"?
    Det virker sikkert like bra som Antibac. Men jeg foretrekker jo at man ikke lurer folk til å tro at dette er en bakterie. Så han burde jo kanskje ha skrevet det da.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Nå er det vel slik at mer enn 70% alkohol skal være skadelig for viruset. Hvis ikke dette virker så virker vel heller ikke "Antibac",

    Og hvorfor da dette maset om "Antibac"?
    70% alkohol er narkotika, og det er etter sigende livsfarlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.093
    Antall liker
    8.033
    Torget vurderinger
    12
    Nå er det vel slik at mer enn 70% alkohol skal være skadelig for viruset. Hvis ikke dette virker så virker vel heller ikke "Antibac",

    Og hvorfor da dette maset om "Antibac"?
    70% alkohol er narkotika, og det er etter sigende livsfarlig.
    Det skal brukes utvortes. Heroin er vel heller ikke ansett for veldig skadelig brukt utvortes?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    16.271
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm - ikke kysser og klemmer vi og nordmenn er kjent for å foretrekke «personal space» som slår det meste. Likevel nå på andreplass etter SK når det gjelder smittede/million.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er måten det skal hilses på heretter, og vi som har vært i Thailand kjenner igjen dette. Sawadee krapp;)
    Prince-Charles-Ant-and-Dec-coronavirus.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    16.271
    Torget vurderinger
    2
    Danmark anbefaler at statsborgere kommer hjem og at man lar være å reise til utlandet. Det tar av i Frankrike og flere land nekter innreise derfra, kommer nok også hit.

    900 bekreftet smittet. Man tester ikke folk i hjemmekarantene, så tallet er nok høyere. 28 innlagt på sykehus, en dobling fra gårsdagen.

    Skjermbilde 2020-03-13 kl. 17.32.42.jpg
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.304
    Antall liker
    4.991
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg registrerer at mangel på "Antibac" ser ut til å plage folk. Fabrikken i Danmark har fått ekstra politibeskyttelse da man er redd for ran!

    Dette skyldes kun at folk ikke er kreative nok!

    Her har vi en som bruker hodet og ikke klager!

    Vis vedlegget 574431
    Han har kanskje ikke fått med seg at Corona har lite med bakterier å gjøre?

    Vibratorrens funker nok om man ikke bruker hodet, men da er det et annet hode man ikke bruker!
    Nå er det vel slik at mer enn 70% alkohol skal være skadelig for viruset. Hvis ikke dette virker så virker vel heller ikke "Antibac",

    Og hvorfor da dette maset om "Antibac"?

    Kanskje vi kan spørre Gloria Gaynor?


     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.272
    Antall liker
    22.722
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm - ikke kysser og klemmer vi og nordmenn er kjent for å foretrekke «personal space» som slår det meste. Likevel nå på andreplass etter SK når det gjelder smittede/million.
    Usikker der. De siste 20 årene har vi iallefall blitt langt mer klemmende enn det vi en gang var. Jeg klemmer nå til og med min far når vi møtes, dvs. jeg håper at vi møtes igjen. Han er ordentlig høyrisk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    får vi nedtur i boligmarkedet, mon tro?
    Vi fikk et boligkrakk etter spanskesyken for hundre år siden, 15.000 dødsfall frigjorde mange hus og leiligheter.

    Får vi en situasjon som gjør at vi får mange smittede samtidig så vil vi også få mange dødsfall. Eldrebølgen blir en krusning og boligene blir billigere....
    covid.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Nå som samfunnet vårt er i "lockdown" gjelder det å følge godt med. Ingen grunn til å hamstre, hold deg innendørs hjemme. sørg for håndsprit , såpe, vaskemidler og forsyninger for langtids opplag. Men hvor du bor, alder og helsetilstand har nok innvirkning på varetilgang, nevnte hamstring og hvor du KAN isolere deg. Jeg blir for eksempel selv nødt til å storhandle. Av den enkle grunn at jeg ikke er fysisk sterk nok fra Herrens hånd til å gå fem ganger i uka i butikken. Og alle landets byer er snart et spøkelse av det tidligere livet i gatene der. Man tar sitt ansvar, passer på verden rundt seg , så kommer landet sterkere ut av dette. Covid 19 er et kontaktvirus, det smitter via dråpesmitte. Så OM du kan være alene, vær det. Man har da telefonen..
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Hamstring av dopapir kan da ikke bety annet enn at folk ikke lenger abbonerer på papiraviser?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn