Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.543
    Antall liker
    9.321
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mens jeg sitter her i karantene har jeg tid til å tenke en hel masse. Må innrømme at det var litt doom-and-gloom i formiddag med øynene klistret til nyhetssendingene. Hører om hamstring og tilløp til paniske handlinger. Fikk følelsen av å være i en litt lignende situasjon jeg tror folket må ha følt da nyheten om at Norge var okkupert i 1940 gikk rundt. Ingen visste helt hva tiden fremover ville bringe, men var innforstått med at det var alvorlig.

    Samtidig tenker jeg at vi faktisk må møte dette Corona-viruset før eller senere. Jeg er veldig enig i alle tiltak som blir gjort for å sinke prosessen. Tror dog det er viktig å ha in mente at innsatsen ikke handler om å unngå å bli smittet. Det handler mer om å bli smittet puljevis og delt. I en takt som vårt helsevesen kan klare å assistere. Jeg tror ikke jeg er smittet av Korona, men vet ikke. Hvis det jeg har nå er influensa, må jeg regne med en ny omgang - og da med en slemmere variant.

    Jeg er selv forsåvidt i en risikogruppe. Så jeg vet ikke hvordan dette kommer til å bli. Kanskje blir det ille? Men som jeg tenker og dveler: Dette er en fiende jeg før eller siden må se i øynene. Jeg innser at flukt (paranoid eller reél) neppe vil være et liv verdig å leve. Det vil være et liv i frykt. Konstant frykt.

    På den annen side: Jeg kjenner på både ansvar og frykt for å påføre/smitte andre. Jeg skal være så ærlig å innrømme at jeg har kontakt med mine aller nærmeste. Mine foreldre. De er også i risikogruppen. Vi har samtalt om det. Vi hadde selvsagt kontakt i det som kalles inkubasjonsperioden (om det skulle være ett eller annet virus), så det er neppe noen vei tilbake. Uansett er ingen av oss villige til å satse på en total unngåelse av smitte. Det blir som å forsøke å stoppe vinden.

    Håper disse tankene kan være litt sorteringshjelp. De aller, aller fleste her må påregne å bli smittet av Korona. Det er så smittsomt at alternativet nok er utopisk. Vi kjøper oss litt tid. Gir helsevesenet best mulig vilkår for å kunne assistere flest mulig. Etterhvert som folk popper ut på andre siden av smitten/sjukdommen med antistoffer, kan man være med å gjøre en forskjell for fremtiden og medborgerne.

    Jeg vil understreke igjen: Jeg er 100% for alle tiltak. Ønsker bare at vi unngår panikken. Vi får krysse fingre, sende gode tanker, be og når det behøves: Yte det lille ekstra. Godspeed alle!

    Dette var litt vel dystopisk synes jeg.

    Prognosen i dag var 700 000 som får sykdommen i Norge. Mao de fleste går klar. Og kanskje vil prognosen endre seg til det bedre nå som offentlige tiltak er iverksatt og folk flest har våknet...
    Jeg vet ikke hva jeg bør svare. Kanskje det beste svaret er "at vi får se?" Kanskje vi havner på 500 000 hvis vi alle går i "prep"-modus og stikker til skogs? Dog uten antistoffer mot et sirkulerende virus. Jeg vet ikke.Jeg vet bare en ting: Hvis jeg skal begynne å finregne på dette, blir jeg gal.
    Innlegget til RojohII er veldig bra. Absolutt ikke dystopisk, men realistisk. Estimatene om hvor mange som blir smittet varierer, i i Norge er tallet 2.2 millioner i andre europeiske land er det snakk om at 70% av befolkningen vil bli smittet. Husk på at covid-19 smitter lettere enn en vanlig influensa.
    Nå har myndighetene innført strengere virkemidler og håper at dette skal redusere økningen i antall smittede og nevner at de nå kopierer kinesiske tiltak og at det fungerer der. Dette er ikke riktig. Kina innførte betydelig tøffere tiltak enn det vi nå ser i Norge.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.579
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    0
    I disse tider da "sprit til håndvask" er bortimot umulig å oppdrive, burde ikke myndighetene da sette inn reservene på området?

    Det finnes jo masse folk i Trøndelag og på Hedmarken som kan dette med å lage sterk sprit som garantert dreper Corona, - på 3 meters avstand!!

    Det er vel på høy tid at Erna i folkehelsens interesse nå tillater hjemmeproduksjon av desinfiserende håndvaskemiddel?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Veldig fint innlegg av Rojohll :)
    Det vil jo helst gå bra. Men samtidig må man bare face reality og innse at man ikke har full kontroll på situasjonen, selv om man tar sine forholdsregler.

    Det skuffer meg stort at så mange folk hamstrer i butikkene. Stakkars enslige eldre som kommer til tom brød og melkedisk i butikken.
    Hva med enslige middelaldrende som i utgangspunktet har tom fryser og matskuff? Er det ikke noen forståelse for deres behov?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.049
    Antall liker
    22.247
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spritvask anbefales dersom håndvask ikke er mulig.

    Håndvask
    Vask hendene ofte og grundig med såpe og vann, særlig etter hosting/nysing, etter toalettbesøk, før tilbereding av mat, før måltider og ellers ved synlig skitne hender. Det anbefales å vaske hender når man kommer hjem etter å ha vært ute blant folk.
    Hånddesinfeksjonsmiddel/håndsprit virker mot koronaviruset og er et godt alternativ dersom håndvask ikke er mulig, men husk at dersom hendene er synlig skitne eller våte har dette redusert effekt. Da bør hendene rengjøres med såpe og vann.

    Kilde: https://helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/coronavirus
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.579
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    0
    I likhet med Ottone er jeg også i "faregruppen" med redusert imunforsvar på grunn av pågående kreftbehandling. Jeg holder meg hjemme,

    unngår å ferdes der det er mye folk.

    Har alltid vært lett allergisk mot kollektivtransport, bortsett fra fly, og nå er ikke busstilbudet plagsomt stort her jeg bor, og fly holder jeg meg

    unna for tiden så jeg tror jeg er rimelig trygg. Neste besøk til UNN i Tromsø blir nok foretatt med egen bil og ikke med Widerøe.

    Litt kjipt å måtte sin nei til venner som ønsker å komme på besøk, men slik ståa er kan man nok enes om at det er det mest fornuftige.

    Hadde planlagt en tur til Bartebyen i slutten av april, men slik det nå ser ut utgår mest sansynlig den.

    Nei nå er det nok best å fyre i peisen, sette seg med en god bok og noe eksklusivt desinfesjonsmiddel beregnet på innvortes bruk!

    Og barnebarna som behøver pass når barnehagen er stengt? Ja dem har jeg ennå ikke fått! ;) ;) ;) ;)

    Det vi frykter mest her oppe er at det skal vise seg at Corona kan smitte med mygg! I så fall er jeg redd vi er fucked!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.928
    Antall liker
    2.016
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Mens jeg sitter her i karantene har jeg tid til å tenke en hel masse. Må innrømme at det var litt doom-and-gloom i formiddag med øynene klistret til nyhetssendingene. Hører om hamstring og tilløp til paniske handlinger. Fikk følelsen av å være i en litt lignende situasjon jeg tror folket må ha følt da nyheten om at Norge var okkupert i 1940 gikk rundt. Ingen visste helt hva tiden fremover ville bringe, men var innforstått med at det var alvorlig.

    Samtidig tenker jeg at vi faktisk må møte dette Corona-viruset før eller senere. Jeg er veldig enig i alle tiltak som blir gjort for å sinke prosessen. Tror dog det er viktig å ha in mente at innsatsen ikke handler om å unngå å bli smittet. Det handler mer om å bli smittet puljevis og delt. I en takt som vårt helsevesen kan klare å assistere. Jeg tror ikke jeg er smittet av Korona, men vet ikke. Hvis det jeg har nå er influensa, må jeg regne med en ny omgang - og da med en slemmere variant.

    Jeg er selv forsåvidt i en risikogruppe. Så jeg vet ikke hvordan dette kommer til å bli. Kanskje blir det ille? Men som jeg tenker og dveler: Dette er en fiende jeg før eller siden må se i øynene. Jeg innser at flukt (paranoid eller reél) neppe vil være et liv verdig å leve. Det vil være et liv i frykt. Konstant frykt.

    På den annen side: Jeg kjenner på både ansvar og frykt for å påføre/smitte andre. Jeg skal være så ærlig å innrømme at jeg har kontakt med mine aller nærmeste. Mine foreldre. De er også i risikogruppen. Vi har samtalt om det. Vi hadde selvsagt kontakt i det som kalles inkubasjonsperioden (om det skulle være ett eller annet virus), så det er neppe noen vei tilbake. Uansett er ingen av oss villige til å satse på en total unngåelse av smitte. Det blir som å forsøke å stoppe vinden.

    Håper disse tankene kan være litt sorteringshjelp. De aller, aller fleste her må påregne å bli smittet av Korona. Det er så smittsomt at alternativet nok er utopisk. Vi kjøper oss litt tid. Gir helsevesenet best mulig vilkår for å kunne assistere flest mulig. Etterhvert som folk popper ut på andre siden av smitten/sjukdommen med antistoffer, kan man være med å gjøre en forskjell for fremtiden og medborgerne.

    Jeg vil understreke igjen: Jeg er 100% for alle tiltak. Ønsker bare at vi unngår panikken. Vi får krysse fingre, sende gode tanker, be og når det behøves: Yte det lille ekstra. Godspeed alle!

    Dette var litt vel dystopisk synes jeg.

    Prognosen i dag var 700 000 som får sykdommen i Norge. Mao de fleste går klar. Og kanskje vil prognosen endre seg til det bedre nå som offentlige tiltak er iverksatt og folk flest har våknet...
    Jeg vet ikke hva jeg bør svare. Kanskje det beste svaret er "at vi får se?" Kanskje vi havner på 500 000 hvis vi alle går i "prep"-modus og stikker til skogs? Dog uten antistoffer mot et sirkulerende virus. Jeg vet ikke.Jeg vet bare en ting: Hvis jeg skal begynne å finregne på dette, blir jeg gal.
    Innlegget til RojohII er veldig bra. Absolutt ikke dystopisk, men realistisk. Estimatene om hvor mange som blir smittet varierer, i i Norge er tallet 2.2 millioner i andre europeiske land er det snakk om at 70% av befolkningen vil bli smittet. Husk på at covid-19 smitter lettere enn en vanlig influensa.
    Nå har myndighetene innført strengere virkemidler og håper at dette skal redusere økningen i antall smittede og nevner at de nå kopierer kinesiske tiltak og at det fungerer der. Dette er ikke riktig. Kina innførte betydelig tøffere tiltak enn det vi nå ser i Norge.
    Enig. Veldig bra, vi har vel alle behov for å sortere tankene. Selv har jeg barn i nord, og nye utfordringer på alle plan som de fleste andre. Lykke til folkens!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.536
    Antall liker
    6.963
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I disse tider da "sprit til håndvask" er bortimot umulig å oppdrive, burde ikke myndighetene da sette inn reservene på området?

    Det finnes jo masse folk i Trøndelag og på Hedmarken som kan dette med å lage sterk sprit som garantert dreper Corona, - på 3 meters avstand!!

    Det er vel på høy tid at Erna i folkehelsens interesse nå tillater hjemmeproduksjon av desinfiserende håndvaskemiddel?
    F371500A-99D4-43ED-87F6-6F32F51D49B1.jpeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.904
    Antall liker
    13.392
    Var ute for å kjøpe skjermer til hjemmekontor i dag - har forsåvidt to stk men de bruker samboeren min på hjemmekontor. Var rimelig ribbet rundtomkring for å si det forsiktig. De har solgt veldig mange skjermer i dag.

    Gikk for en uortodoks løsning få tenker på - en 4k - TV til 4300 penger. Funker fint med dispalyport -> HDMI-kabel. Samme real estate som 4 stk full HD-skjermer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.783
    Antall liker
    16.000
    Torget vurderinger
    2
    Forsiden av papirutgaven av Washington Post. 62 dager tilbake i tid.

    ES8GEHhX0AAGIZQ.jpg


    Samme avis i dag.

    ES8IyTFXsAA78xl.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.321
    Antall liker
    11.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Store PC-skjermer er denne ukens hotteste hos elektrokjedene.
    Mange av mine kollegaer stresser rundt uten å finne noe brukbart. Noen har allerede landet på 4K TV som dataskjerm hjemme, så det er ikke noe nytt.
    Jeg har prøvd flere siste uken, byttet inn og kom hjem idag med en herlig Dell buet 32tommers 4K gamingskjerm. Endelig fornøyd.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg har diabetes og vi har fått en solid omgang med influensa denne uken og har hostet så mye og er så sår i brystet at jeg nå føler det som tortur og nyse og hoste....... så kommer det noe Corona og banker på døra med det første er jeg redd dette kan bli skal vi kalle det .... spennende kanskje.
    Corona, influensa og diabetes..... spørs om alle gode ting er tre når det gjelder denne comboen........ men, man får bare krysse fingrene.
    Det høres kanskje krakilsk ut, Rudi: Jeg vet selv ikke hva morgendagen bringer. Jeg tar med meg alt jeg husker og kommer på med i min sjeldne aftenbønn. Erkjenner at dette er Force Majure.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.904
    Antall liker
    13.392
    https://www.nettavisen.no/nyheter/i...e-det-endte-med-strykkarakter/3423936346.html

    Dermed var det gjort. Lik det hamsteret som løper opp og ned trappen i buret bak meg på hjemmekontoret med kjeften full av mat som dyttes inn i bomullen i det rosa huset hun egentlig skal sove i, styrtet nordmenn til nærmeste dagligvarebutikk og apotek. Der fylte de vogner og nett sprekkfulle med brød, hermetikk og dopapir - og det dobbelte av alt mulig annet det kunne tenkes at de vil trenge frem til Sankthans

    I overfylte butikker ble folk trengt sammen i lange kassakøer, akkurat slik statsministeren hadde fortalt at vi nå ikke skal omgås. De som hadde ventet til utpå kvelden, kom til butikker der det var plass til å holde forsvarlig avstand til andre kunder. Og i butikkhyllene var det bare å forsyne seg - av svisker, blodpudding og tannpirkere

    Sent torsdag kveld valfartet vi derfor ut av landet, stikk i strid med myndighetenes oppfordring om å unngå reiser innenlands og utenlands som ikke er strengt nødvendige. En stri strøm av biler kjørte til vårt hardt koronarammede broderfolk i Sverige. Der ble det meldt om endeløse køer langt inn nye, tettpakkede butikklokaler. Adjø solidaritet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.914
    Antall liker
    8.921
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.928
    Antall liker
    2.016
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    https://www.fhi.no/contentassets/65...cad/notat-om-risiko-og-respons-2020-03-12.pdf

    Jeg synes fortsatt ting er litt rart:

    Fra side 10:
    Vi regner det for sikkert at vi før eller siden får en covid-19- epidemi i Norge.
    Sannsynligvis starter den for alvor i løpet av våren eller sommeren.


    Og rapporten beskriver vel i grunn at det vi holder på med nå kun er for å utsette oppstarten av epidemien.
    Ja som RojohII skrev, så handler det vel egentlig om å forsinke mest mulig, slik at vi blir smittet «puljevis» så belastningen på samfunnet totalt kan håndteres -om mulig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Ingen kjenner effekten av de tiltakene som er iverksatt nå. De nærmeste par ukene burde gi en pekepinn på hvor godt det lykkes. Det er ikke gitt at det slår ut i full blomst, ref hvordan det har gått i Kina.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    308
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er uansett en mixed message som sendes ut her. Hvis forsyningskjeden fungerer, og hvis det er den minste risiko for at den ikke vil fungere om en stund, så er det bra hvis folk hamstrer en del.
    NEI, det er ikke bra hvis for mange hamstrer !!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Blir jammen usikker på hva jeg skal gjøre nå, gitt. Her sitter jeg i Tyrkia langt faenivold ute i gokken.....Kilometervis fra nærmeste butikk/senter/hvasomhelst, omgitt av granatepletrær, geiter og esler...,,

    Jeg kan enten ta den bestilte flyreisen hjem igjen neste uke, eller henge på et par uker til her nede og se om vi får en bedret situasjon a la Kina eller Korea. Smittefaren kan vel vurderes som mindre her nede enn hjemme, hvis man skal tro statistikkene fra WHO.

    Som heltids NAVer har jeg jo ingen jobbforpliktelser som venter.

    Mvh
    Tenker litt det samme, jeg har en to ukers tur til Kroatia med et svensk reiseselskap om en knapp måned .. men regner med den blir avlyst. Men på den annen side er det flere smittede i Norge og Bergensregionen enn i Kroatia i følge statistikken, akkurat nå i alle fall, så kanskje det er tryggere å reise dit tross alt.

    Det blir vel ikke noe av er jeg redd, men men.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg får helt noia av den norske mentaliteten. Jeg snakker om det å SKAL «ta» noen for feil, eller å henge noen for feil.

    Pressekonferansen til Høie og Solberg om den kritiske situasjonen Norge er i : halvparten av spørsmålene fra pressen i plenum var om hvorfor ikke myndighetene agerte på en annen måte på et tidligere tidspunkt. Herregud for noen nepskolter!! Alle spørsmål burde dreie seg om nå og fremtiden for det norske folk!

    Det er en tid for å evaluere hvorfor det ble som det ble, men ikke på den pressekonferansen! Jesus..
    Det er en ny woke puritanisme som er populær og den er ikke norsk. Hvis du ikke oppfyller deres absolutte krav til ufeilbarlighet så har du ingenting i politikken å gjøre. Skrev du et feil ord i en barnebok for 20 år siden så kan du miste jobben.

    ..men når de har renset fra seg så er det ingen der. Ikke de selv en gang.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.997
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    https://www.fhi.no/contentassets/65...cad/notat-om-risiko-og-respons-2020-03-12.pdf

    Jeg synes fortsatt ting er litt rart:

    Fra side 10:
    Vi regner det for sikkert at vi før eller siden får en covid-19- epidemi i Norge.
    Sannsynligvis starter den for alvor i løpet av våren eller sommeren.


    Og rapporten beskriver vel i grunn at det vi holder på med nå kun er for å utsette oppstarten av epidemien.
    Sjukdomen kjem vi vel ikkje unna, er eg redd. Men det er viktig å unngå ein peak i starten, slik ein får med eksponentialvekst, slik at vi unngår overbelastningar i infrastruktur, spesielt innan helsevesenet.
    I mi kommune har vi no stengt skulane og køyrer undervisninga digitalt. Artige greier, kanskje vi får eit spark bak når det gjeld utviklingsarbeidet i skulen?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.914
    Antall liker
    8.921
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja som RojohII skrev, så handler det vel egentlig om å forsinke mest mulig, slik at vi blir smittet «puljevis» så belastningen på samfunnet totalt kan håndteres -om mulig.
    Ja, jeg skjønner det.
    Men i rapporten fra FHI så planlegger man med en topp på 86000 smittede, hvorav 29 000 blir syke.

    Jeg skjønner også at det er litt treghet i systemet, men det er altså slik at man kan påvirke dette underveis.

    Så - dette å "flate ut kurven" handler jo om at ikke antall smittede stiger langt over 100 000 samtidig - og da virker det litt rart å kjøre full lock-down med mindre enn 1000 smittede. Hvis man ser på konsekvensene nå - det blir permittert i tusentall hver dag, bedrifter går snart konk, sykefravær pga karantene er skyhøyt osv.

    Hvis man derimot håper å kvele utbruddet - så har jeg forståelse for tiltakene - da burde de kanskje kommet før også.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.049
    Antall liker
    22.247
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Eksponensialfunksjoner er ikke som andre funksjoner, OMF.

    Forøvrig er jeg ikke overrasket over at du tenker økonomi foran folkehelse. Det glipper jo for Erna også i blant.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.914
    Antall liker
    8.921
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Eksponensialfunksjoner er ikke som andre funksjoner, OMF.
    Neivel, men disse modellene er det ikke så veldig komplisert hvordan dette vokser - man legger inn effektivt reproduksjonstall, latenstid, smittsom periode også får man smittespredningen ut i fra det. Faktoren man kan påvirke er reproduksjonstall.

    En artig sak som mange glemmer med eksponentialfunksjoner er at mesteparten av veksten kommer helt på slutten.


    Hvis antalle smittede vokser med 10% hver dag og vi begynner med 1000 i dag.
    Så er vi altså 300 000 smittet om 2 mnd.
    Men 220 000 av de blir smittet de siste 2 uken.

    Så da kan man gjøre tiltak underveis og påvirke veksten.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.049
    Antall liker
    22.247
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg forstår deg ønsker du ikke å gjøre disse tiltakene nå fordi det rammer økonomien nå? At lassiez faire er riktig løsning? I så fall er jeg med Erna, ikke deg.

    Det som er interessant nå er hvordan utviklingen blir fram til 26/3, og om man låser opp noe da. Blir også interressant å lese remjingen om at tiltakene er for omfattende, den kommer om en ukes tid, heller før her inne.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.904
    Antall liker
    13.392
    Det man gjør nå er følgende:

    - senke smittetakten. De antar jo at de fleste blir smittet før eller siden. De vil derimot at det skal ta lengst mulig tid
    - skaffer seg data på hva som faktsk skjer. Om hva det faktiske behovet for intensivplasser viser seg å være. Hvor mange blir faktisk syke osv. Så langt er tallene ganske dårlige pga store mørketall og til dels svært utlik demografi i smittede grupper. Unge jenter i Sør-Kora, skiferieturister i Norge, Italia har en veldig gammel befolkning osv
    - kjøper seg tid for å bli bedre på behandling og etter hvert forhåpentligvis en vaksine.

    Av disse er det det andre punktet som nok er det mest sentrale. Det knappe gode er intensivplasser og man vet rett og slett ikke hva behovet er og når det kommer. Det eneste man vet er hvor mange man har.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.321
    Antall liker
    11.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når folk flest sitter hjemme, og mange av oss prøver å jobbe digitalt hjemmefra, blir det økt belastning på internett og teletjenester.
    Så langt har vi sett på viktig infrastruktur som helsevesen, transport, politi.
    Men jeg er spent på hvor lenge nett-og tele-selskapene klarer å holde ting i sving for alle privatkunder. Hvis internett og mobilnett svikter blir det spennende.

    I min jobb opplever vi at systemene for fjern-jobbing kneler når så mange av oss jobber hjemmefra. Det er snakk om applikasjoner med tung grafikk-belastning og store datasett, og det krever mye båndbredde. Det blir gradvis verre, og idag fra kl9 står det helt stille.
    Epost og kaffe fungerer. Enn så lenge.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.199
    Antall liker
    2.719
    Da er det slutt på å teste folk som har satt seg selv i hjemmekarantene og mener dem er smittet og syke av Corona. Helseressursene skal brukes på en mer hensiktsmessig måte.

    Da er smittetallene fremover uten relevans.
    Indikasjonen på hvor mange som er smittet i samfunnet vårt er relatert til hvor mange innleggelser, intensivbehandlinger og døde grunnet Covid-19.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.579
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    0
    Her sitter man da, i hjemmekarantene. Og om man skulle ønsket å bryte sin karantene så har da værgudene gjort sitt beste for at det ikke skal skje!

    Det har kommet litt mere hvitt pulver fra oven!

    innesnødd mars 2020.jpg

    Den lykta man såvidt ser toppen av er en god meter høy!

    Tror jeg fyrer i peisen og venter på våren jeg.

    Hvordan er det egentlig når man er innesnødd, er det slik som ombord i båten at klokken alltid er "over 18:00"? Sånn i forhold til brunt desinfiseringsmiddel til innvortes bruk?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.914
    Antall liker
    8.921
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Slik jeg forstår deg ønsker du ikke å gjøre disse tiltakene nå fordi det rammer økonomien nå? At lassiez faire er riktig løsning? I så fall er jeg med Erna, ikke deg.

    Det som er interessant nå er hvordan utviklingen blir fram til 26/3, og om man låser opp noe da. Blir også interressant å lese remjingen om at tiltakene er for omfattende, den kommer om en ukes tid, heller før her inne.
    Jeg er ikke så bekymret for økonomien - Norge har mer enn nok penger. Men det vel ikke utenkelig at vi har 100 000 permitterte om 1 uke - de synes sikkert det er litt kjipt.

    Men hvis det er slik at man er i grunn er helt sikker på feks 2 millioner mennesker blir smittet. Så er det jo slik at hvis man regner 3 uker pr tilfelle, og maks 100 000 smittede samtidig - så tar det et drøyt år å komme gjennom. Og da virker det rart å bruke såpass sterke virkemiddel for å holde antall smittede på lavt nivå nå.

    Jeg ønsker at færrest mulig blir rammet av dette, men det er også et poeng med hvor lenge vi "greier" å holde sterke retningslinjer.
    La oss si at man nå stagger veksten mye - og vi feks har 2500 smittede om 2 uker. Hva gjør vi da..?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.543
    Antall liker
    9.321
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her sitter man da, i hjemmekarantene. Og om man skulle ønsket å bryte sin karantene så har da værgudene gjort sitt beste for at det ikke skal skje!

    Det har kommet litt mere hvitt pulver fra oven!

    Vis vedlegget 574400

    Den lykta man såvidt ser toppen av er en god meter høy!

    Tror jeg fyrer i peisen og venter på våren jeg.

    Hvordan er det egentlig når man er innesnødd, er det slik som ombord i båten at klokken alltid er "over 18:00"? Sånn i forhold til brunt desinfiseringsmiddel til innvortes bruk?
    Ankerdram er en god tradisjon og det ser definitivt ut til at ankeret er kastet, der blir skuta liggende rolig en god stund. Ta deg en whisky med god samvittighet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Eksponensialfunksjoner er ikke som andre funksjoner, OMF.

    Forøvrig er jeg ikke overrasket over at du tenker økonomi foran folkehelse. Det glipper jo for Erna også i blant.
    To sider av samme sak, spør du meg. Hvis man skal forstå det store bilde, også det helsemessige så er sosialøkonomisk tilnærming fornuftig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Det blir spennende å se hva myndighetene gjør for å holde liv i utsatte virksomheter (og ansatte som blir tatt ut av arbeid) i tiden framover.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.783
    Antall liker
    16.000
    Torget vurderinger
    2
    Når folk flest sitter hjemme, og mange av oss prøver å jobbe digitalt hjemmefra, blir det økt belastning på internett og teletjenester.
    Så langt har vi sett på viktig infrastruktur som helsevesen, transport, politi.
    Men jeg er spent på hvor lenge nett-og tele-selskapene klarer å holde ting i sving for alle privatkunder. Hvis internett og mobilnett svikter blir det spennende.

    I min jobb opplever vi at systemene for fjern-jobbing kneler når så mange av oss jobber hjemmefra. Det er snakk om applikasjoner med tung grafikk-belastning og store datasett, og det krever mye båndbredde. Det blir gradvis verre, og idag fra kl9 står det helt stille.
    Epost og kaffe fungerer. Enn så lenge.
    Tror Zoom, Skype, Jitsi, WebEx m.fl. skal få prøvd seg nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.904
    Antall liker
    13.392
    I min jobb opplever vi at systemene for fjern-jobbing kneler når så mange av oss jobber hjemmefra. Det er snakk om applikasjoner med tung grafikk-belastning og store datasett, og det krever mye båndbredde. Det blir gradvis verre, og idag fra kl9 står det helt stille.
    Epost og kaffe fungerer. Enn så lenge.
    Jeg kjører remote desktop og det funker ganske greit. All "jobben" skjer på PCen min som står på jobb og kun skjermoutput må hjem til meg. Går noe tregere enn å være on location men det går greit (i alle fall enn så lenge). Det er ganske mye data som skal dyttes over - jeg kjører i praksis en desktop på 3840x2160 over nett. Jeg måtte over på kablet hjemme for å få det til å gå kjapt nok siden det er litt dårlig WiFi-dekning der jeg sitter hjemme.

    Testet farten i dag tidlig og min nettleverandør (Altibox v/ viken fiber) leverer fortsatt det jeg betaler for, ca 500 Mbit/s.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    En artig sak som mange glemmer med eksponentialfunksjoner er at mesteparten av veksten kommer helt på slutten.
    Men vi bygger også opp flokkimmunitet etter hvert som smittede folk blir friske igjen. Det reduserer eksponenten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn