Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En artig sak som mange glemmer med eksponentialfunksjoner er at mesteparten av veksten kommer helt på slutten.
    Men vi bygger også opp flokkimmunitet etter hvert som smittede folk blir friske igjen. Det reduserer eksponenten.
    Ja, det er jo det som gjør at epidemien dør ut. Men det monner altså ikke noe med noen tusen smittede.

    Nå er det jo åpenbart at FHI har mye bedre bilde på dette enn hva jeg/media har, men jeg kan i grunn bare se 2 grunner til at tiltakene som ble innført nå er "riktige":

    1) De har et håp om å greie å kvele utbruddet
    2) De har indikasjoner på at smitten er langt mer utbredt enn de offisielle tallene.

    Jeg tror vel at den egentlige grunnen er at man viser "handlekraft" og at man må vise at man gjør noe.

    Det er jo en gigantisk kognitiv dissonans her mellom de på ene siden som stenger ned bygder, krever stenging av flyplasser skoler og alt - og FHI rapporten som sier at dette må vi gjennom - omtrent alle. Så lenge viruses er så smittsomt som det er - så er vel i grunn eneste måte å få bukt med det at mange i befolkningen blir immune.

    Slik dette foregår nå så skremmer man jo livdriten ut av folk. Det døde 1200 av influensa i for et par sesonger siden uten at det skapte en eneste overskrift - nå har alle avisene krigstyper om at en eldre person døde av corona.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det er fortsatt stor forskjell i konsekvens på én million over to år, og to millioner over et halvår.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.011
    Antall liker
    13.493
    Det er jo en gigantisk kognitiv dissonans her mellom de på ene siden som stenger ned bygder, krever stenging av flyplasser skoler og alt - og FHI rapporten som sier at dette må vi gjennom - omtrent alle. Så lenge viruses er så smittsomt som det er - så er vel i grunn eneste måte å få bukt med det at mange i befolkningen blir immune.

    Slik dette foregår nå så skremmer man jo livdriten ut av folk. Det døde 1200 av influensa i for et par sesonger siden uten at det skapte en eneste overskrift - nå har alle avisene krigstyper om at en eldre person døde av corona.
    Jeg skjønner poenget ditt og er prinsipielt ikke helt uenig. I en situasjon der Norge hadde hatt ubegrenset med intensivplasser kunne man kanskje bare latt dette dure gjennom befolkningen og blitt ferdig med det - om man da ser bort fra poenget med at det før eller siden (helst før) kommer en behandling / vaksine som funker.

    Slik er det imidlertid ikke og ingen er villige til å i praksis for åpne mikrofoner vedta at et ukjent antall folk ekstra kommer til å dø av det. De absolutte tallene i de usikre scenariene er ikke skremmende om man ser rent matematisk på det, men det er altså ikke slik verden funker.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er fortsatt stor forskjell i konsekvens på én million over to år, og to millioner over et halvår.
    Ja, skønner det.

    Hvordan ser du for deg at dette skal gjøres i praksis.

    Hvis målet er 1 million over 2 år - så havner vi på 35 000 smittede i snitt.


    Når har du tenkt å åpne skolene igjen i dette 2 års løpet...?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Når den deriverte er lav nok og den andrederiverte er negativ, så kan man presumptivt begynne å lempe på tiltakene. Sør-Korea kom dit etter to uker.

    FHI er fagfolk, dette syndromet med at alskens internetteksperter (og politikere) mener seg mye mer skikket til å vite hva som bør gjøres enn den faktiske fagekspertisen, er en uting. Man ser det over alt i dagens debattkultur.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skjønner poenget ditt og er prinsipielt ikke helt uenig. I en situasjon der Norge hadde hatt ubegrenset med intensivplasser kunne man kanskje bare latt dette dure gjennom befolkningen og blitt ferdig med det - om man da ser bort fra poenget med at det før eller siden (helst før) kommer en behandling / vaksine som funker.
    Jeg mener på ingen måte at det skal dure gjennom befolknignen, men jeg mener de tiltakene som ble innført nå, burde man bruke for å flate ut veksten.
    I første omgang sikte seg inn på 10-20 000 smittede for å bygge erfaring/rutiner, og deretter "slippe opp" til mellom 50 og 100 tusen.

    Dette under forutsenting at man er "sikre" på at dette blir en epidemi som mesteparten av befolknigen må gjennom.

    Jeg frykter at det man gjør nå er at man tømmer verktøykassen og greier å holde smittetallet lavt frem til påske. Også åpner man skolene igjen, og så stiger smittetallene voldsomt - men så kan man på en måte "ikke gå tilbake". Men da har man muligens bearbeidet opinionene såpass at man kan si "dette må vi gjennom".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.011
    Antall liker
    13.493
    Når den deriverte er lav nok og den andrederiverte er negativ, så kan man presumptivt begynne å lempe på tiltak.
    Evt når opinionen endrer seg. Noe jeg tror den vil gjøre over tid om tiltak ikke gir den tilsiktede effekten innen "rimelig tid" (hva nå det er). Jeg tror "offerviljen" i befolkningen vil avta over tid.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    C

    cruiser

    Gjest
    OMF burde google "Italy corona virus" snarest@[/USER][/QUOTE] Før jeg gjør det - tror du på FHI sitt bilde med 2,2 millioner smittede i Norge de neste 18 mnd..?[/QUOTE] Det er jo et planleggingsscenario, som KAN bli reelt. Når man ser på hva andre land lykkes med og den tragedien som foregår i Italia er det ÅPENBART at man må trekke dette ut så lenge som mulig. Om skolene åpner igjen en gang ut på høsten får så være.;
     
    S

    svk

    Gjest
    Kjører hjemmekontor fom neste uke.
    Er det noen skatteregler som kommer snikende om jeg tar med jobbmobilen hjem?
    Skal bare brukes til jobb. Har jo priv mobil
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    För mig verkar det som att norges svar på ”stängning” betyder- full fart till sverige på harrytur!
    Hoppas att bara friska åker över gränsen annars blir det i allafall katastrof...
    Galenskap!!!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.338
    Antall liker
    9.695
    För mig verkar det som att norges svar på ”stängning” betyder- full fart till sverige på harrytur!
    Hoppas att bara friska åker över gränsen annars blir det i allafall katastrof...
    Galenskap!!!
    Er det ingen smittede i Sverige?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.011
    Antall liker
    13.493
    Er det ingen smittede i Sverige?
    Hele poenget med kontroll av smittespredning er jo å begrense bevegelser og unngå konsentrerte folkemengder. Om noen er smittet her eller der er på siden av poenget. Jo flere kontakter mellom folk jo mer spredning av smitte.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF burde google "Italy corona virus" snarest@[/USER][/QUOTE] Før jeg gjør det - tror du på FHI sitt bilde med 2,2 millioner smittede i Norge de neste 18 mnd..?[/QUOTE] Det er jo et planleggingsscenario, som KAN bli reelt. Når man ser på hva andre land lykkes med og den tragedien som foregår i Italia er det ÅPENBART at man må trekke dette ut så lenge som mulig. Om skolene åpner igjen en gang ut på høsten får så være.[/QUOTE] Jeg oppfatter det ikke som et scenario - jeg oppfatter det som en risikovurdering. Dette er hentet fra rapporten del 2 som heter risikovurdering, så kommer scenariene i del 3. [B]2.4Konklusjonom risiko, sykdomsbyrdeog tidsforløp Vi definerer risiko som produktet av sannsynligheten for en hendelse og konsekvensene av hendelsen.Vi regner det for sikkert at vi før eller siden får en covid-19-epidemi i Norge. Sannsynligvis starter den for alvor i løpet av våren eller sommeren.Helsekonsekvensene blir store, men vi er usikre på hvor store[/B] edit: Jeg vet ikke helt hva som skjer i Italia, men de har omtrent dobbelt så stor andel smittede i befolkningen som vi har i dag - så de bør sikkert også stålsette seg. Tallet kan 10-20 doble seg ganske raskt.;
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    16.271
    Torget vurderinger
    2
    Ja, nordmenn har hittil begått unødvendig hamstring innenlands, har valfartet til hyttekommuner (til tross for at kommunene har bønnfalt hytteeiere om å bli hjemme) og da norske butikker var tomme kastet man seg i bilen til Sverige, i strid med FHIs ønske om å unngå utenlandsreiser.

    Mens klimaendringer er noe man innbiller seg at man kan kjøpe seg fri fra/er noe som rammer andre/kan flytte fra/vil være bra (plant food!) – rammer en pandemi uten hensyn til høy eller lav, rik eller fattig. Brått blir det uvesentlig hvor mye penger du har på bok eller hva du har av status i samfunnet.
    I Italia har viruset allerede tatt politikere og ledere innen helsevesenet. De var uheldige - Nord-Italia er reisemål for skiturister og for kultur-ditto. Kinesere kom med smitten og andre tok den med seg til resten av verden.

    Boris Johnson la kjapt til side sitt forslag om å "take it on the chin and let it move through the population". ("You're thinking out loud, Boris. Stop that!" - var meldingen han fikk.) Når prognoser tilsa at antallet kister kunne passert noen hundretusen ble han smålåten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når den deriverte er lav nok og den andrederiverte er negativ, så kan man presumptivt begynne å lempe på tiltak.
    Evt når opinionen endrer seg. Noe jeg tror den vil gjøre over tid om tiltak ikke gir den tilsiktede effekten innen "rimelig tid" (hva nå det er). Jeg tror "offerviljen" i befolkningen vil avta over tid.
    Den andrederiverte er tilsynelatende allerede negativt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.011
    Antall liker
    13.493
    Den andrederiverte er tilsynelatende allerede negativt.
    Det kan jeg nesten garantere at den ikke er i Norge og de fleste andre steder siden testingen er svært begrenset og mange knapt har symptomer visstnok. De offisielle tallene blir mer og mer meningsløse jo lengre tid det går. Jeg har ganske bra tillit til de Kinesiske og Sør-Koreanske tallene siden de har utført et enormt antall tester og har gått mer drastisk til verks. De viser at det nok er mulig å sterkt begrense utbredelsen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    OMF burde google "Italy corona virus" snarest@[/USER][/QUOTE] Før jeg gjør det - tror du på FHI sitt bilde med 2,2 millioner smittede i Norge de neste 18 mnd..?[/QUOTE] Det er jo et planleggingsscenario, som KAN bli reelt. Når man ser på hva andre land lykkes med og den tragedien som foregår i Italia er det ÅPENBART at man må trekke dette ut så lenge som mulig. Om skolene åpner igjen en gang ut på høsten får så være.[/QUOTE] Jeg oppfatter det ikke som et scenario - jeg oppfatter det som en risikovurdering. Dette er hentet fra rapporten del 2 som heter risikovurdering, så kommer scenariene i del 3. [B]2.4Konklusjonom risiko, sykdomsbyrdeog tidsforløp Vi definerer risiko som produktet av sannsynligheten for en hendelse og konsekvensene av hendelsen.Vi regner det for sikkert at vi før eller siden får en covid-19-epidemi i Norge. Sannsynligvis starter den for alvor i løpet av våren eller sommeren.Helsekonsekvensene blir store, men vi er usikre på hvor store[/B] edit: Jeg vet ikke helt hva som skjer i Italia, men de har omtrent dobbelt så stor andel smittede i befolkningen som vi har i dag - så de bør sikkert også stålsette seg. Tallet kan 10-20 doble seg ganske raskt.[/QUOTE] Og poenget er fortsatt å trekke det så langt ut i tid som overhode mulig. Det er vurderingen som du viser til man har basert disse tiltakene på;
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.927
    Antall liker
    36.141
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo et planleggingsscenario, som KAN bli reelt. Når man ser på hva andre land lykkes med og den tragedien som foregår i Italia er det ÅPENBART at man må trekke dette ut så lenge som mulig. Om skolene åpner igjen en gang ut på høsten får så være.
    MIT sender hjem studentene nå og sier at de ikke kan regne med å komme tilbake før høstsemesteret starter i september.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Når den deriverte er lav nok og den andrederiverte er negativ, så kan man presumptivt begynne å lempe på tiltakene. Sør-Korea kom dit etter to uker.

    FHI er fagfolk, dette syndromet med at alskens internetteksperter (og politikere) mener seg mye mer skikket til å vite hva som bør gjøres enn den faktiske fagekspertisen, er en uting. Man ser det over alt i dagens debattkultur.
    FHI er fagfolk, men i 2018 hadde det allerede forsvunnet 140 årsverk på to år. de måtte spare inn.

    https://www.forskerforum.no/140-ars...JyR9jrwx4NmUP8SpruMeT5kAQXMd6eXeXtNWTUwTNxaro
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Når den deriverte er lav nok og den andrederiverte er negativ, så kan man presumptivt begynne å lempe på tiltak.
    Evt når opinionen endrer seg. Noe jeg tror den vil gjøre over tid om tiltak ikke gir den tilsiktede effekten innen "rimelig tid" (hva nå det er). Jeg tror "offerviljen" i befolkningen vil avta over tid.
    Den andrederiverte er tilsynelatende allerede negativt.
    Not likely. At litt færre ble registrert smittet fra onsdag til torsdag enn fra tirsdag til onsdag sier ingenting, du må se på trendlinjene og ikke fra dag til dag. Sjekk grafen til Sør-Korea. Ta videre til etteretning at SK har testet folk mye, mye mer enn Norge. De som har testet positivt er mest sannsynlig bare toppen av isfjellet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.011
    Antall liker
    13.493
    Mens klimaendringer er noe man innbiller seg at man kan kjøpe seg fri fra/er noe som rammer andre/kan flytte fra/vil være bra (plant food!) – rammer en pandemi uten hensyn til høy eller lav, rik eller fattig. Brått blir det uvesentlig hvor mye penger du har på bok eller hva du har av status i samfunnet.
    I Italia har viruset allerede tatt politikere og ledere innen helsevesenet. De var uheldige - Nord-Italia er reisemål for skiturister og for kultur-ditto. Kinesere kom med smitten og andre tok den med seg til resten av verden.
    Med fare for å være noe politisk ukorrekt har jeg en viss følelse av at nettopp dette er grunnen til at man innfører såpass drastiske tiltak. Det samme antall (forventede) dødsfall i Norge spredt utover et tidsrom på mange måneder ville normalt ikke utløst allverden av tiltak rundtomkring i samfunnet. Man kunne sikkert, om man ville, redusert antallet som dør et gitt år av sesonginfluensa med hundrevis gjennom å innføre langt mildere tiltak enn hva som nå er tilfelle, men det er aldri på agendaen uansett hvor hissig en årlig utgave er relativt til det normale. Den er ufarlig for det aller, aller meste av befolkningen og man ser på det som en del av livets gang og har blitt så vant til den (selv om de fleste blir overrasket av hvor mange som faktisk dør av den årlig).
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Når den deriverte er lav nok og den andrederiverte er negativ, så kan man presumptivt begynne å lempe på tiltakene. Sør-Korea kom dit etter to uker.

    FHI er fagfolk, dette syndromet med at alskens internetteksperter (og politikere) mener seg mye mer skikket til å vite hva som bør gjøres enn den faktiske fagekspertisen, er en uting. Man ser det over alt i dagens debattkultur.
    FHI er fagfolk, men i 2018 hadde det allerede forsvunnet 140 årsverk på to år. de måtte spare inn.

    https://www.forskerforum.no/140-ars...JyR9jrwx4NmUP8SpruMeT5kAQXMd6eXeXtNWTUwTNxaro
    Kan ikke du for én gangs skyld klappe igjen med dette evinnelige partipolitiske gnålet og sutrina di, please? STFU.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Sagt som en ekte liberaler.


    For all del, jeg kan ta min hatt og gå, jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Hörde precis på radion nån intervju på köpsentret här i charlottenberg med norrmän som "kalkylerat risken" och dragit över för att hamstra. Kan nämna att toalettpapper är typ slut...ifall nån tänkt köpa ;)
    Kan tyckas lite oansvarigt att vallfärda till stora folkansamlingar just nu när de försöker begränsa riskerna...
    Jaja.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Når den deriverte er lav nok og den andrederiverte er negativ, så kan man presumptivt begynne å lempe på tiltakene. Sør-Korea kom dit etter to uker.

    FHI er fagfolk, dette syndromet med at alskens internetteksperter (og politikere) mener seg mye mer skikket til å vite hva som bør gjøres enn den faktiske fagekspertisen, er en uting. Man ser det over alt i dagens debattkultur.
    FHI er fagfolk, men i 2018 hadde det allerede forsvunnet 140 årsverk på to år. de måtte spare inn.

    https://www.forskerforum.no/140-ars...JyR9jrwx4NmUP8SpruMeT5kAQXMd6eXeXtNWTUwTNxaro
    hva er poenget ditt?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.160
    Sted
    Langesund
    Den andrederiverte er tilsynelatende allerede negativt.
    Det kan jeg nesten garantere at den ikke er i Norge og de fleste andre steder siden testingen er svært begrenset og mange knapt har symptomer visstnok. De offisielle tallene blir mer og mer meningsløse jo lengre tid det går. Jeg har ganske bra tillit til de Kinesiske og Sør-Koreanske tallene siden de har utført et enormt antall tester og har gått mer drastisk til verks. De viser at det nok er mulig å sterkt begrense utbredelsen.
    Tallene fra Kina sier 4% dødelighet.
    Norge har en drøy promille og her sies det å være mørketall på smittede?
    Har vi bedre innebygget forsvar for dette, eller bare bedre helsevesen. Vi snakker jo om en stor forskjell på utfallene her
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Den andrederiverte er tilsynelatende allerede negativt.
    Det kan jeg nesten garantere at den ikke er i Norge og de fleste andre steder siden testingen er svært begrenset og mange knapt har symptomer visstnok. De offisielle tallene blir mer og mer meningsløse jo lengre tid det går. Jeg har ganske bra tillit til de Kinesiske og Sør-Koreanske tallene siden de har utført et enormt antall tester og har gått mer drastisk til verks. De viser at det nok er mulig å sterkt begrense utbredelsen.
    Tallene fra Kina sier 4% dødelighet.
    Norge har en drøy promille og her sies det å være mørketall på smittede?
    Har vi bedre innebygget forsvar for dette, eller bare bedre helsevesen. Vi snakker jo om en stor forskjell på utfallene her
    Jeg vil tro årsaken ligger i at vi ikke har fått spredt det ut til de mest sårbare gruppene ennå. Og at helsevesenet fortsatt er oppe og går, grunnet få kritiske tilfeller.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.089
    Antall liker
    3.783
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Svenskene burde ganske enkelt sette opp blokkade inne i Sverige, litt innenfor de store kjøpesentrene som Nordmenn valfarter til langs grensa. Om de stenger grensa blir det masse ståhei, men ikke en kjeft kommer til å reise forbi et kjøpesenter og lengre inn i Sverige, så ingen vil merke noe til det annet enn de få som faktisk bor i området.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Denne er litt oppsiktsvekkende. De som har hatt coronavirus i Italia og ikke har det lenger, fordeler seg slik:
    Hvis man har liten kapasitet til testing - så tester man vel ikke så veldig mange som er friske for å bekrefte at de er virusfri.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    16.271
    Torget vurderinger
    2
    Første smittetilfeller i Kina kom i slutten av november. I desember begynte det å komme kritisk syke pasienter. Italia ligger seks uker foran oss. I dag ble det (for en time siden) registrert 73 nye smittede og 22 er på sykehus, fire i respirator.

    Be patient. ( pun intended)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.636
    Antall liker
    9.910
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fjerner flyavgifter for å hjelpe flyselskapene. Er de helt lamme mellom ørene?

    Flyselskapene skal selvsagt hjelpes, men ikke ved å få flere til å fly.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Fjerner flyavgifter for å hjelpe flyselskapene. Er de helt lamme mellom ørene?

    Flyselskapene skal selvsagt hjelpes, men ikke ved å få flere til å fly.
    pass deg nå. Du får slubbert på nakken om 2 sekunder.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    16.271
    Torget vurderinger
    2
    Fjerner flyavgifter for å hjelpe flyselskapene. Er de helt lamme mellom ørene?

    Flyselskapene skal selvsagt hjelpes, men ikke ved å få flere til å fly.
    Tror ikke man skal forvente logikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn