Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    Jaja, godt jeg fikk handlet inn Capisco for her ser det ut til bli hjemmekontor til over påske.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det håper jeg ikke du har.

    Norge (og andre land) får et problem. Felleskjøpet trenger kraftfôringredienser.

    Eit av føretaka som opplever utfordringar er Felleskjøpet. Tilgangen til kraftfôringrediensar som aminosyra threonin, vitamin K og B, er ikkje lenger like føreseieleg. For, som så mykje anna, blir desse stoffa berre produsert i Kina. I førre utgåve av Bondevennen kunne du lesa at FKRA førebels har stoda under kontroll, men at dei overvakar utviklinga nøye.

    www.bondevennen.no/leiarar/sarbart/?
    På BBC – "The Pentagon would never outsource its ammo production to China, but that's what the west has done with production of medicines. 80% of the base medicine ingredients of the USA come from China."
    Jeg er sikker på at denne epidemien kommer til å generere en rethink på svært mang prosesser i samfunnet de kommende år. Og jeg sitter og lurer på, om dette tar enda mer av, om det kan bli Ernas svanesang. Joda, vi skal stole på fagfolkene (som er sterkt uenige seg i mellom), men fraværet av et tydelig politisk lederskap blir mer og mer påtrengende. Å tusle rundt som en fasilitator mellom ulike politiske fløyer har fungert bra så langt, men nå trengs kraftigere krutt og det kan virke som om dette ikke er Ernas greie.
    Og hva skulle alternativet være da? Det er jo ingen i Hakkebakkeskogen som fremstår som noen slags leder med troverdighet. Etter Stoltenberg ble det tomhet og uro.

    Statsminister Vedum kanskje? .. lykke til med det.
    Gnåleautomatene Lysbakken og Moxy?
    En eller annen nedsnødd vegansk hipster fra MDG kanskje?

    neil-from-the-young-ones.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke sånn det fungerer når noen taper tillit, Deph.

    Tillit er absolutt, ikke relativ.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Tilliten til ledelsen i Norge ang smittvern er iallfall null fra min side. De har demonstert klart at de ikke skjønner alvoret, handler for svakt for sent og resultatet er en galloperende epedemi. Jeg ønsker dem Corona hele gjengen.!!.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    Det er ikke sånn det fungerer når noen taper tillit, Deph.

    Tillit er absolutt, ikke relativ.
    Ja, synd å si det men hun har gjort seg selv til ‘lame duck’, og kan ikke skylde dette på noen andre enn seg selv. Jeg synes Erna som person og politiker har mange gode kvaliteter, men er også overbevist om at det ikke er et spørsmål om men når hun er ferdig på toppnivå i norsk politikk. Maken til (unødvendig) selvabdisering er det vanskelig å finne motstykke til i norsk politisk historie.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Er Covid 19, vidt spredt i hele Norge, uten at Helse myndigheter har fået det med sig?

    Et personlig eksempel:

    Barne barn var syg i Periode fra d.21/2 til 8/3, symtomerne var, forkølese, tør hoste, feber, opkast, tynd mave.

    Dette er beste far pipe, så hun var her i begge helger, og beste far fik følgende symtomer, Tør hoste, lidt snot i næse, lidt svimmelhet, og i begyndelse av sidste uke lidt i venstre side i ryggen.
    Onsdag strammere det sig til, snorkling i venstre lunge, svimmelhet , ubehag, ja sjikkelig dårlig måtte ligge mig ved 17 tiden, sov 13 timer, og derefter gik det bedre, men stadig tør hoste uken ut, samtidig som det stadig føles som om de er lidt i venstre side av Ryggen.

    Vis dette er COVID 19, er løbet kørt med henblik m smitte sprednings kontrol, jeg tør simpelhen tenke på hvor mange jeg og mine nærmeste har infikseret., Det gælder barne hage, skole,, med over 500 i daglig kontakt flate.


    Ja da er løbet kørt med henblik på smitte verns kontrol,

    Først Kina , så Italien, nu Østrig, hvornår fanden implisere ansvarlige myndigheter 14 dages karantene på alle inrejsende, ja, import sektoren vil bli ramt, med de kan omgås ved omlasting av varer på grense overgangene.

    Vedrøende tilreisende innleide arbeidskraft er der ingen vei uten om karantene bestemmelsene, vis vi skal forhindre smitte spredning i landet, ellers bliver de en del, av myndighetene mildt sagt uheldige taber , igen.

    Karantene, beleg al inrejse, og forbyd folk utreise, med mindre det er så presserende at de for lov av ansvarlige myndigheter, efter at ha sendt in søkning induvideel.

    Covid 19 Toget øker nu daglig hastigheten, i et tempo som gør at vi snart vil se en Katestrofal avsporing.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Tilliten til ledelsen i Norge ang smittvern er iallfall null fra min side. De har demonstert klart at de ikke skjønner alvoret, handler for svakt for sent og resultatet er en galloperende epedemi. Jeg ønsker dem Corona hele gjengen.!!.
    Ser at mange kritiserer myndighetene for dårlig handlekraft og ikke skjønner alvoret.
    Men som helseministeren sa på dagsrevyen, det departementet mitt gjør er til enhver tid å støtte oss på de rådene som den fremste fagekspertisen i landet gir oss.

    Så da er mitt soørsmål, hvorfor skulle den fremste fagekspertisen i landet fungere på andre områder i samfunnet, men ikke akkurat på dette området?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Er Covid 19, vidt spredt i hele Norge, uten at Helse myndigheter har fået det med sig?

    Et personlig eksempel:

    Barne barn var syg i Periode fra d.21/2 til 8/3, symtomerne var, forkølese, tør hoste, feber, opkast, tynd mave.

    Dette er beste far pipe, så hun var her i begge helger, og beste far fik følgende symtomer, Tør hoste, til snot i næse, lidt svimmelhet, og i begyndelse av sidste uke lidt i venstre side i ryggen.
    Onsdag strammere det sig til, snorkling i venstre lunge, svimmelhet , ubehag, ja sjikkelig dårlig måtte ligge mig ved 17 tiden, sov 13 timer, og derefter gik det bedre, men stadig tør hoste uken ut, samtidig som det stadig føles som om de er lidt i venstre side av Ryggen.

    Vis dette er COVID 19, er løbet kørt med henblik m smitte sprednings kontrol, jeg tør simpelhen tenke på hvor mange jeg og mine nærmeste har infikseret., Det gælder barne hage, skole,, med over 500 i daglig kontakt flate.


    Ja da er løbet kørt med henblik på smitte verns kontrol,

    Først Kina , så Italien, nu Østrig, hvornår fanden implisere ansvarlige myndigheter 14 dages karantene på alle inrejsende, ja, import sektoren vil bli ramt, med de kan omgås ved omlasting av varer på grense overgangene.

    Vedrøende tilreisende innleide arbeidskraft er der ingen vei uten om karantene bestemmelsene, vis vi skal forhindre smitte spredning i landet, ellers bliver de en det av myndighetene mildt sagt uheldige taber , igen.

    Karentene, beleg al inrejse, og forbyd folk utreise, med mindre det er så presserende at de for lov av ansvarlige myndigheter, efter at ha sendt in søkning induvideel.

    Covid 19 Toget øker nu daglig hastigheten, i et tempo som gør at vi snart vil se en Katestrofal avsporing.
    Burde kanskje oppsøke lege for å avklare litt, eller forventer du at myndighetene skal oppdage det helt uoppfordret?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Er det ikke nordmanns vis da, å bruke litt tid på å ta inn over seg alvoret?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er ikke sånn det fungerer når noen taper tillit, Deph.

    Tillit er absolutt, ikke relativ.
    Mistillit gir ingen mening hvis det ikke kommer fra noen som gav tillit i utgangspunktet. De blir som med Moxnes og Lysbakken som ustanselig skal fremme mistillitsforslag mot en eller annen minister. Sikkert som amen i kirken. Samme hva som skjer.

    Det er bare politisk opportunisme.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Er Covid 19, vidt spredt i hele Norge, uten at Helse myndigheter har fået det med sig?

    Et personlig eksempel:

    Barne barn var syg i Periode fra d.21/2 til 8/3, symtomerne var, forkølese, tør hoste, feber, opkast, tynd mave.

    Dette er beste far pipe, så hun var her i begge helger, og beste far fik følgende symtomer, Tør hoste, til snot i næse, lidt svimmelhet, og i begyndelse av sidste uke lidt i venstre side i ryggen.
    Onsdag strammere det sig til, snorkling i venstre lunge, svimmelhet , ubehag, ja sjikkelig dårlig måtte ligge mig ved 17 tiden, sov 13 timer, og derefter gik det bedre, men stadig tør hoste uken ut, samtidig som det stadig føles som om de er lidt i venstre side av Ryggen.

    Vis dette er COVID 19, er løbet kørt med henblik m smitte sprednings kontrol, jeg tør simpelhen tenke på hvor mange jeg og mine nærmeste har infikseret., Det gælder barne hage, skole,, med over 500 i daglig kontakt flate.


    Ja da er løbet kørt med henblik på smitte verns kontrol,

    Først Kina , så Italien, nu Østrig, hvornår fanden implisere ansvarlige myndigheter 14 dages karantene på alle inrejsende, ja, import sektoren vil bli ramt, med de kan omgås ved omlasting av varer på grense overgangene.

    Vedrøende tilreisende innleide arbeidskraft er der ingen vei uten om karantene bestemmelsene, vis vi skal forhindre smitte spredning i landet, ellers bliver de en det av myndighetene mildt sagt uheldige taber , igen.

    Karentene, beleg al inrejse, og forbyd folk utreise, med mindre det er så presserende at de for lov av ansvarlige myndigheter, efter at ha sendt in søkning induvideel.

    Covid 19 Toget øker nu daglig hastigheten, i et tempo som gør at vi snart vil se en Katestrofal avsporing.
    Vel, kan være greit å ha dette i bakhodet. Siden barna også var sjuke, kan det godt være sesonginfluensa siden barn/unge i mindre grad blir syke av Corona.
    https://www.fhi.no/nyheter/2020/influensautbruddet-er-pa-sitt-hoyeste/

    Så vi skal ikke se helsvart på alt. Jeg har forresten funnet ut hvorfor folk i alle land hamstrer toalettpapir ifb. coronaviruset: Det er fordi hvis en person hoster i et rom, så skiter alle andre i rommet i buksa.:)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi greier å håndtere ca. 15.000 smittede personer samtidig ifølge Helsevesenet. Basert på at ca. 10% trenger intensiv behandling på sykehus.
    Det gir grunnlag for noen spennende tall.
    Hvor stor er økningen i antall smittede?
    Hvor mange trenger intensiv behandling? Svaret ser ut til å være 10%
    Hvor lang tid tar det å få avklart de som havner i intensiv behandling? Død eller frisk nok til å gi plass til nestemann?
    Hmm......
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, Danmark stenger skoler. Norge dilter vel etter etterhvert da (man må sikkert tenke seg om en ukes tid).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Barn blir ikke syke av Corona (alvorlig), men de kan smittes og de kan være asymptomatiske smittebærere, med supersprederevner.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Er Covid 19, vidt spredt i hele Norge, uten at Helse myndigheter har fået det med sig?

    Et personlig eksempel:

    Barne barn var syg i Periode fra d.21/2 til 8/3, symtomerne var, forkølese, tør hoste, feber, opkast, tynd mave.

    Dette er beste far pipe, så hun var her i begge helger, og beste far fik følgende symtomer, Tør hoste, til snot i næse, lidt svimmelhet, og i begyndelse av sidste uke lidt i venstre side i ryggen.
    Onsdag strammere det sig til, snorkling i venstre lunge, svimmelhet , ubehag, ja sjikkelig dårlig måtte ligge mig ved 17 tiden, sov 13 timer, og derefter gik det bedre, men stadig tør hoste uken ut, samtidig som det stadig føles som om de er lidt i venstre side av Ryggen.

    Vis dette er COVID 19, er løbet kørt med henblik m smitte sprednings kontrol, jeg tør simpelhen tenke på hvor mange jeg og mine nærmeste har infikseret., Det gælder barne hage, skole,, med over 500 i daglig kontakt flate.


    Ja da er løbet kørt med henblik på smitte verns kontrol,

    Først Kina , så Italien, nu Østrig, hvornår fanden implisere ansvarlige myndigheter 14 dages karantene på alle inrejsende, ja, import sektoren vil bli ramt, med de kan omgås ved omlasting av varer på grense overgangene.

    Vedrøende tilreisende innleide arbeidskraft er der ingen vei uten om karantene bestemmelsene, vis vi skal forhindre smitte spredning i landet, ellers bliver de en det av myndighetene mildt sagt uheldige taber , igen.

    Karentene, beleg al inrejse, og forbyd folk utreise, med mindre det er så presserende at de for lov av ansvarlige myndigheter, efter at ha sendt in søkning induvideel.

    Covid 19 Toget øker nu daglig hastigheten, i et tempo som gør at vi snart vil se en Katestrofal avsporing.
    Burde kanskje oppsøke lege for å avklare litt, eller forventer du at myndighetene skal oppdage det helt uoppfordret?
    trode jeg skulle gå in på sove værelse og lykke døren, og da se om a kom levende ut 14 dage efter.
    Det var hva vi faktisk ble oppfordret i begyndelse av Virus 19 implisering i Norge.

    Poinget her er at Myndigheter kun har testet Høj risiko grupper så som tilreisende fra Kina, Italien og nu efter at de blev taget med bukserne nede Igen, Østrig.

    De har regelret ingen pejling på om implisering er overført fra Kinesiske Nordlys turister og om den er vidt spredt ut i befolkning i landet.

    Det var derfor jeg i tidligere inleg spurte on der er udført stikkprøve tester generelt i befolkningen tidligere.

    Ja jeg kan ringe legen imorgen, med det er allerede forsendt med henblik på smitte kontrol vis det er Covid 19, her er problemet, uten test på befolkning general har vi ingen pejlig på om det er vanlig års virus ell lunge virus Covid 19.

    Lurer på hvor mange av derre eller jeres nærmeste som har symtomer, eller har haft symtomer som beskrevet av Myndigheter.

    Kom ut av busken

    33% ?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at jeg bør ta skjegget. Masker gir bedre beskyttelse om man ikke har skjegg. Krise for hipstere, dette. Råd fra ansvarlig for innsatsen i Seattle.

    https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/85204

    Ellers, fra Italia. Merk at han ble smittet denne helgen.

    VG toppet Dagsrevyens antall smittede klokken 19.02, med 570, men nå er vi på 620.

    Skjermbilde 2020-03-11 kl. 21.07.26.jpg
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Imorgen går players championship av stabelen i Florida, det er ventet 300-400000 tilskuere igjennom helga. Men frykt ikke, ifølge nettsiden er det satt ut 30 antibac stasjoner samt et telt for de som ikke føler seg helt topp.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Var på den store REMA på Karlsrud i kveld. Veldig klare tegn til hamstring av holdbare varer. Tomt for hvetemel og slankt i havregryn og lignende.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Heh, jeg kjøpte hvetemel på lokale REMA tidligere idag, da var det 3 4pk igjen. 2 etter jeg dro.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    Var også innom min lokale kolonial på vei hjem og der var det alt tomt for tørrpasta, bortsett fra fullkorn og de glutenfrie variantene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Tilliten til ledelsen i Norge ang smittvern er iallfall null fra min side. De har demonstert klart at de ikke skjønner alvoret, handler for svakt for sent og resultatet er en galloperende epedemi. Jeg ønsker dem Corona hele gjengen.!!.
    Ser at mange kritiserer myndighetene for dårlig handlekraft og ikke skjønner alvoret.
    Men som helseministeren sa på dagsrevyen, det departementet mitt gjør er til enhver tid å støtte oss på de rådene som den fremste fagekspertisen i landet gir oss.

    Så da er mitt soørsmål, hvorfor skulle den fremste fagekspertisen i landet fungere på andre områder i samfunnet, men ikke akkurat på dette området?
    Deres udugelighet er åpenbar når man sammenligner med hva Singapore Og delvis Danmark gjør og utviklingen der.
    De som sitter på tørkeloftet i helsedirektoratet og fhi er plassert der fordi de ikke duger i den virkelige verden og i frontlinjen i helsevesenet. Inntil Corona har de ikke gjort så mye skade , men nå viser udugeligheten seg. Sammenlign med hva legene på Ullevål nå sier så er mangelen på tiltak åpenbar og innsats for sen .I Singapore startet epedimien en god stund før Norge og utbredelsen er en nå brøkdel av i Norge .
     
    Sist redigert:

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Danmark stenger, Italia stenger.

    Hva skal man anbefale ungdommen i huset?
    Være hjemme til over helgen for å se hva myndighetene finner på? Eller blir det fortsatt bare anbefaling om god håndvask derfra?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke helt denne sammenhengen.

    Så hvis vi kjører på med masse tiltak nå - så er vi vi mye bedre stilt for videre smitte om vi når 10 000 i september enn om vi når 10 000 i
    sier vel noe om forskjellen i veksten, og dertil hørende konsekvenser.

    det virker som om du er mer fokusert på absolutte tall, og mindre av vekst. men det er jo to ganske forskjellige størrelser.
    tallknuserne:

    The rapid spread of coronavirus around the world could have been substantially curtailed if the broad swath of measures China brought in to control the outbreak were introduced just weeks earlier, researchers say.

    Sophisticated modelling of the outbreak suggests that China had 114,325 cases by the end of February 2020, a figure that would have been 67 times higher without interventions such as early detection, isolation of the infected, and travel restrictions.

    But if the interventions could have been brought in a week earlier, 66% fewer people would have been infected, the analysis found. The same measures brought in three weeks earlier could have reduced cases by 95%.

    https://www.theguardian.com/world/2...impact-of-interventions-on-spread-of-covid-19
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fra artikkelen:

    Mark Woolhouse, professor of infectious disease epidemiology at Edinburgh University, said the results were encouraging in suggesting that a Covid-19 epidemic could be controlled. “What is less clear from this analysis is what should happen next,” he said. In one scenario the scientists look at, lifting travel restrictions risks a second wave of infections unless contact rates are kept low. “Can that be done, and for how much longer? When can normal life resume?” he said.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Danmark stenger, Italia stenger.

    Hva skal man anbefale ungdommen i huset?
    Være hjemme til over helgen for å se hva myndighetene finner på? Eller blir det fortsatt bare anbefaling om god håndvask derfra?
    Det jeg har (an)befalt min hjemmeboende ungdom er å følge med på myndighetenes info og følge råd og pålegg derfra. Universitetet hennes stenger fra og med i morgen, og da blir det meste enklere. Og jeg spør om hun har vasket hendene før vi setter oss til bordet. Det hjelper ikke om hun er 22, jeg spør likevel. Da husker jeg det selv også. Dette er ikke en slik situasjon hvor man prøver å være smart på egen hånd, men man følger instruksjoner fra folkehelsemyndighetene. Hvis du fortsatt er i tvil, se her: https://www.fhi.no/

    For min del blir det definitivt hjemmekontor denne uken og neste, og etter det får vi se. Det må besluttes på høyere hold enten i firmaet eller av myndighetene. Skal egentlig drive opplæring i Sverige i uke 13-14, kan hende det blir hjemmekontor og opplæring via Teams i stedet.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Igjen, 14 dager karanten er for å se om man er smittet.
    For de av oss som har vært syke nylig (som Hi-Rex og meg selv) hvor lenge er man smittefarlig (om det er corona-19 man har hatt)?
    Med begrensningen i reagensrør tilgjengelig vil vi som har vært syke nylig aldri testes, så lenge vi ikke kommer direkte fra nord-Italia eller lignende.

    --
    Martin
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det har vært postet før så beklager jeg:

    Vis vedlegget 574260

    Vis vedlegget 574261

    Vis vedlegget 574262

    -BB-
    Morsom den der.
    Med mindre du faktisk tror på den, men det regner jeg for lite sannsynlig.
    Koonitz skrev ikke om Wuhan og Kina i det hele tatt i originalutgaven, der var det Sovjetunionen som var skurken og sykdommen het Gorkij-400.
    Etter Sovjetunionens fall i 1991 skrev han om og la faenskapet til Kina. Slik kunne salget fortsette.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    https://www.tv2.no/a/11287227

    Vi har ikke pandemilager i Norge. Og corona har hatt 2 måneder på å godgjøre seg.

    Landets største sykehus har 7 personer innlagt og det er allerede en krevende situasjon.

    Helseminister Bent Høie utelukker ikke at Norge burde hatt et pandemilager.

    – Dette er noe av det vi må bruke tid på senere, men nå må vi faktisk løse den situasjonen som vi er i og det betyr at vi må skaffe dette utstyret slik at vi kan beskytte våre ansatte, så får vi ta evalueringen og lærdommen etterpå, sier han.
    Venter bare på at BT, Gjestemedlem og slubbert kommer skrikende "Nå må du ikke slå politisk mynt på denne saken".

    I hvilken fantasiverden befinner disse lederne seg som tror at land vil eksportere slikt utstyr, at våre penger kan kjøpe det vi trenger, når det er pågående pandemi. Idioti!


    – En del fabrikker som vi normalt handler gjennom, der vi får produsert varene, er stengt, sier administrerende direktør Kjetil M. Istad ved Sykehusinnkjøp og fortsetter:

    – Vi ser også at land i Europa har stengt grensene for eksport, så dette gjør at det er mer og mer krevende å få produkter til Norge.

    Nå jobbes det intenst med å finne norske firmaer som kan produsere det sykehusene kan komme til å mangle.

    – Vi har ikke inngått noen konkrete kontrakter, men vi er i en konstruktiv dialog med flere, sier Istad.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nesten for godt til å være sant.

    «Tilbake til normalen
    Jeg bor i Shanghai, en by med 25 millioner innbyggere kun to timers flytur fra Wuhan, der Covid-19-utbruddet startet. Selvsagt hadde viruset kommet til Shanghai da alvoret i epidemien ble kjent i Kina. Det er seks uker siden.
    Nå har det ikke vært noen nye tilfeller av viruset på over en uke, og livet er så å si tilbake til normalen. Man stoppet utbruddet i den første fasen.»

    https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/wPQxkP/viruset-kan-hindres-heidi-berg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg synes det er altfor tidlig å felle noen dom over hvordan dette håndteres av politikerne og byråkratiet. Jeg tror det kommer til å flate ut snart, nå som alle er oppmerksom på problemet og vet hvordan de bør forholde seg.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes det er altfor tidlig å felle noen dom over hvordan dette håndteres av politikerne og byråkratiet. Jeg tror det kommer til å flate ut snart, nå som alle er oppmerksom på problemet og vet hvordan de bør forholde seg.
    Man stopper ikke noget som helst, så lenge vi fortsatt importere C-19.

    Underlig at noget så simpel, ikke kan trenge ind i skallen, på ansvarlige politikere, og helse myndigheter.

    Nu ved vi hvorfor de blev politikere, det er fordi intelligensen ikke rekker til at kunne begå sig i de private marked.

    Mange firmaer er væsenlig mere på hugget, m at inplisere tiltag, end det der utvises fra det offenlige.`

    Fucking katestrofe , er det rette ord at bruge om det vi har set fra det offenlige ,indtil videre.

    Alt for lidt, alt for sent

    Om nødvendig, må der innføres undtagelse tilstand, og al inrejse og utreise over grensene må forhindres, og militæret må da settes in i forsynings kæden m Bla. andet at foreta omlæsning av varer ved grensen og andre steder hvor de vil kunne gøre nytte m henblik m at holde forsynings kæden igang i og til landet.

    Hvor er Elna, har hun stykket hoved i sandet, eller har hun fortravelt med at telle penge, og kommentere avgående parti ledere.

    Når landet er under angreb, er valgmulighetene , forsvar, ell overgivelse.

    Valget må Elna ta nu.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn