Medisin og helse Corona vaksine

Hvis du blir tilbudt vaksine NÅ, ville du takket ja?

  • Ja

    Stemmer: 74 82.2%
  • Nei

    Stemmer: 10 11.1%
  • Usikker

    Stemmer: 6 6.7%

  • Totalt antall stemmer
    90
I

Ikke33206

Gjest
Vaksine = beskytte seg selv, beskytte andre, mindre sykdom og død, åpne samfunnet, ut av økonomisk krise, bedre psykisk helse for alle.
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
488
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Beskydda andra?
Det där förstår inte jag alls...
Man kan ju bära smitta även om man är immun.?.
Personer som sägs ha varit smittade och som absolut inte märkt nånting, har ju uppenbart smittat vidare ändå..
Den som vägrar vaccinera sig är mer en fara för sig själv i mina ögon...eller?
 
I

Ikke33206

Gjest
Beskydda andra?
Det där förstår inte jag alls...
Man kan ju bära smitta även om man är immun.?.
Personer som sägs ha varit smittade och som absolut inte märkt nånting, har ju uppenbart smittat vidare ändå..
Den som vägrar vaccinera sig är mer en fara för sig själv i mina ögon...eller?
Man vet ennå ikke svaret om vaksine hindrer videre spredning.
Men det kan være at den gjør det, og da kan du bidra til å beskytte andre.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.280
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
R

rr30629

Gjest
Ikke like gode fra Sør Afrika

Holder tilbake AstraZeneca-vaksine

Sør-Afrika venter med å dele ut AstraZeneca-vaksinen etter rapporter om at den kan gi dårligere beskyttelse mot den muterte virusvarianten i landet, opplyser helseminister Zweli Mkhize. Massevaksineringen skal etter planen være i gang om få uker.
 
I

Ikke33206

Gjest
Det blir vel nok behov for å utvikle flere vaksiner før denna dritten er over...
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.808
Antall liker
2.374
Torget vurderinger
2
Tviler på om dette er over noen gang dessverre, man må nok begynne å lære seg å leve med dette.
 
I

Ikke33206

Gjest
Dette er på ingen måte sammenlignbart med spanskesyken.
På ingen måte?

Edit: Jeg tror pandemien vil ta lenger tid enn vi liker, men jeg tror 2022 kan bli tilnærmet normalt.
Hvis de fleste får effektive vaksiner, og man kan tilpasse vaksinen til mutasjoner.
Da vil det vel bli en ny normal? Eller skal man ha på pessimistbriller?
 
Sist redigert av en moderator:

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Det er nok best å ta den russiske vaksinen.
Nå har Bill Gates tjent ufattelig mange milliarder på at bedrifter og dating-folk bruker Teams (tilfeldig'? hæ? hæ? NEPPE!), og nå kommer vaksiner fra vesten med nanoceller som hver- og én sender data på 5G-nettet slik at Staten kan se oss alle på skjermene sine, hvor all dataen om oss scroller konstant nedover på skjermen, og ved å trykke Esc vil vi falle om som fluer, dø og gå i oppløsning takket være alle nanocellene akkurat når det passer Eliten, slik at trygdefondet ikke belastes av gamle mennesker, penger som igjen vil utbetales til Stoltenberg i stedet.
Putin, derimot, HAN har ingen interesse av å snakke usant. Beviset for det er at Putin ikke bruker briller, men det gjør Bill Gates, som prøver å se intelligent-ut. Putin trenger ikke briller for å se intelligent ut, og er derfor en ærlig mann.
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.808
Antall liker
2.374
Torget vurderinger
2
På ingen måte?

Edit: Jeg tror pandemien vil ta lenger tid enn vi liker, men jeg tror 2022 kan bli tilnærmet normalt.
Hvis de fleste får effektive vaksiner, og man kan tilpasse vaksinen til mutasjoner.
Da vil det vel bli en ny normal? Eller skal man ha på pessimistbriller?
Korrekt, sammenligning med spanskesyken er ikke relevant.

Nei, man skal ikke ha på pessimistbriller, man får sikkert gode vaksiner som kan tilpasses. Men å utrydde kåråna fullstendig tror jeg likevel er umulig.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.336
Antall liker
3.527
Torget vurderinger
4
Modern har tatt første runde uten å kjenne noen bivirkninger (75 år og flere underliggende sykdommer). Blir spennende om noe endrer seg ved sprøyte nummer to. Fattern har ikke fått. Men begge får lenge før meg. Går det greit med de gamlingene bør avkommet også slippe greit unna.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
Min mor og min svigermor har fått første dose. Min mor har diabetes og min svigermor har hjerteflimmer og nettopp fått pacemaker. Ingen bivirkninger så langt, men det har bare gått 10 dager.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Min mor og min svigermor har fått første dose. Min mor har diabetes og min svigermor har hjerteflimmer og nettopp fått pacemaker. Ingen bivirkninger så langt, men det har bare gått 10 dager.
Nå må du ikke være så optimistisk! Du vet vel at når datalogaritmen konkluderer med at de gamle har levd lenge nok vil det gå ut et signal til microchippene som følger med vaksinen og "lyset slås av"! Tusen takk Bill Gates og Joe Biden og alle pedofile djevledyrkende demokrater i USA!!

Personlig venter jeg på vaksinen som kan helbrede folk som virkelig mener det ovenstående! Jeg er for meningsfrihet, men vrangforestillinger av denne typen burde kvalifisere til egen polstret hybel på dertil egnet sted!

Husker ikke riktig hvor mange vi er her inne på HFS og aner overhodet ikke hvor mange som frekventerer Off Topic, men uansett er vi så få at det skal virkelig uflaks til om vi eller noen av våre blir rammet av alvorlige bivirkninger. Hvis to eller flere her inne rapporterer at gamle mor eller far fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen vil jeg bli virkelig bekymret. Og hvis dette ikke bare skyldes tilfeldigheter vil nok avisene være fulle av slike historier og fler enn meg vil være bekymret!

Det store spørsmålet pr i dag er hvor godt disse vaksinene virker og hva de beskytter mot. Beskytter de mot å bli smittet? Bekytter de mot å
være smittsom? I hvilken grad beskytter de mot muterte varianter? Kun tiden vil vise.

Det eneste som nok er klart er at de ikke beskytter mot dumskap! Ref. åpningssetningen i dette innlegget, samt meldig fra Trondheim om at to stk i isloasjon på grunn av påvist mutantsmitte gav Fan og gikk ut blant folk like vel. Hva om vi innførte gapestokk? Det hjelper vel lite å sette den på "kirkebakken" for folk får ikke i kikren lengre?
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Nå må du ikke være så optimistisk! Du vet vel at når datalogaritmen konkluderer med at de gamle har levd lenge nok vil det gå ut et signal til microchippene som følger med vaksinen og "lyset slås av"! Tusen takk Bill Gates og Joe Biden og alle pedofile djevledyrkende demokrater i USA!!

Personlig venter jeg på vaksinen som kan helbrede folk som virkelig mener det ovenstående! Jeg er for meningsfrihet, men vrangforestillinger av denne typen burde kvalifisere til egen polstret hybel på dertil egnet sted!

Husker ikke riktig hvor mange vi er her inne på HFS og aner overhodet ikke hvor mange som frekventerer Off Topic, men uansett er vi så få at det skal virkelig uflaks til om vi eller noen av våre blir rammet av alvorlige bivirkninger. Hvis to eller flere her inne rapporterer at gamle mor eller far fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen vil jeg bli virkelig bekymret. Og hvis dette ikke bare skyldes tilfeldigheter vil nok avisene være fulle av slike historier og fler enn meg vil være bekymret!

Det store spørsmålet pr i dag er hvor godt disse vaksinene virker og hva de beskytter mot. Beskytter de mot å bli smittet? Bekytter de mot å
være smittsom? I hvilken grad beskytter de mot muterte varianter? Kun tiden vil vise.

Det eneste som nok er klart er at de ikke beskytter mot dumskap! Ref. åpningssetningen i dette innlegget, samt meldig fra Trondheim om at to stk i isloasjon på grunn av påvist mutantsmitte gav Fan og gikk ut blant folk like vel. Hva om vi innførte gapestokk? Det hjelper vel lite å sette den på "kirkebakken" for folk får ikke i kikren lengre?
Programmet "Gapestokken" på NRK etter Dagsrevyen hadde vært noe. Kunne leid inn f.eks. Jon Herwig Carlsen så han kunne stille det gode, gamle sportsjournalist-spørsmålet.
Eks.
"Du var på en ulovlig fest der du fikk corona, så smittet du familien din og nå er din bestefar død. Hva føler du nå?"
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.280
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Nå må du ikke være så optimistisk! Du vet vel at når datalogaritmen konkluderer med at de gamle har levd lenge nok vil det gå ut et signal til microchippene som følger med vaksinen og "lyset slås av"! Tusen takk Bill Gates og Joe Biden og alle pedofile djevledyrkende demokrater i USA!!

Personlig venter jeg på vaksinen som kan helbrede folk som virkelig mener det ovenstående! Jeg er for meningsfrihet, men vrangforestillinger av denne typen burde kvalifisere til egen polstret hybel på dertil egnet sted!

Husker ikke riktig hvor mange vi er her inne på HFS og aner overhodet ikke hvor mange som frekventerer Off Topic, men uansett er vi så få at det skal virkelig uflaks til om vi eller noen av våre blir rammet av alvorlige bivirkninger. Hvis to eller flere her inne rapporterer at gamle mor eller far fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen vil jeg bli virkelig bekymret. Og hvis dette ikke bare skyldes tilfeldigheter vil nok avisene være fulle av slike historier og fler enn meg vil være bekymret!

Det store spørsmålet pr i dag er hvor godt disse vaksinene virker og hva de beskytter mot. Beskytter de mot å bli smittet? Bekytter de mot å
være smittsom? I hvilken grad beskytter de mot muterte varianter? Kun tiden vil vise.

Det eneste som nok er klart er at de ikke beskytter mot dumskap! Ref. åpningssetningen i dette innlegget, samt meldig fra Trondheim om at to stk i isloasjon på grunn av påvist mutantsmitte gav Fan og gikk ut blant folk like vel. Hva om vi innførte gapestokk? Det hjelper vel lite å sette den på "kirkebakken" for folk får ikke i kikren lengre?
Vaksineringen i Israel viser at smitten synker dramatisk. Ser derfor ut til at vaksineringen gir en god effekt mot smittespredning.
Forøvrig støtter jeg tanken om en vaksine som gir de galeste av de gale konspirasjonsteoretikerne fred i sjelen.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.260
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Jatakk til Pfizer etc, men AstraZeneca vil jeg ikke ha, slippet forhåpentlig den pga alder og underliggende sykdommer.
Jeg vil ha en High-End vaksine,
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.750
Antall liker
13.239
Jatakk til Pfizer etc, men AstraZeneca vil jeg ikke ha, slippet forhåpentlig den pga alder og underliggende sykdommer.
Jeg vil ha en High-End vaksine,
Det er jo også et eksempel på hvor fort ting forskyver seg og folks oppfatning endrer seg. Da arbeidet startet så var alt over 50% effektivitet regnet som en suksess - nå er plutselig 70% eller hva det var sekunda vare. Data for hvordan den funker på eldre kommer sikkert uansett ganske snart må man regne med, det er ikke at den er skummel for eldre, bare at utvalget i fase-3-testingen hadde en svært liten andel over 54 år (kun ca 10% mot >40% for Pfizer/Biontech og Moderna).

Nå er også sykepleierforbundet, som strengt tatt burde vite langt bedre, ute og bidrar til inntrykket om at det er b-vare man bør holde seg unna.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er gode data på at vaksinerte, selv om de smitter, avleverer langt mindre virusdoser om de smitter andre. Og siden man vet at størrelsen på initielt avlevert virusdose er avgjørende for sykdomsforløpet, er det godt grunnlag for å anta at høy vaksineringsandel vil redusere mengden innlagte og alvorlig syke også blant de ikke vaksinerte. .
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.260
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Nå må jeg ta vaksinen ikke for å redusere smitte , men for å unngå å daue sjøl av Covid, og da vil jeg ha en med 93% effektivitet . Og ikke en som kanskje har 56-69. Jeg jobber bla med kvalifisering av teknologi og godkjenning av produkter ig kjenner godt igjen den diplomatiske språkbruken man benytter for å omtale mindre bra produkter . Det lukter ganske enkelt muffens.... men jeg håper jo jeg tar feil og at andre passende kandidater får AZ , bare ikke det er meg.

Leser man godkjenningspapirene i medisin syns jeg å se en trend hvor man sammenligner sitt produkt ikke med det beste som finnes men noe dårligere så mankommer relativt bra ut. Lett p tro at det foregår fortsatt her også
Selv om % effektivitet bør være lett å gjennomgå
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.280
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg tror jeg går for Sputnik når/hvis den kommer og jeg kan velge

Bl.a.
Denis Logunov and colleagues report their interim results from a phase 3 trial of the Sputnik V COVID-19 vaccine in The Lancet. The trial results show a consistent strong protective effect across all participant age groups. Also known as Gam-COVID-Vac, the vaccine uses a heterologous recombinant adenovirus approach using adenovirus 26 (Ad26) and adenovirus 5 (Ad5) as vectors for the expression of the severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) spike protein. The use of two varying serotypes, which are given 21 days apart, is intended to overcome any pre-existing adenovirus immunity in the population. Among the major COVID vaccines in development to date, only Gam-COVID-Vac uses this approach; others, such as the Oxford–AstraZeneca vaccine, use the same material for both doses. The earlier vaccine for Ebola virus disease, also developed at Gamaleya National Research Centre for Epidemiology and Microbiology (Moscow, Russia), was similar, with Ad5 and vesicular stomatitis virus as the carrier viruses, and the general principle of prime boost with two different vectors has been widely used experimentally.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det ryktes jo også at kombinasjonen av Sputnik og Astro Zeneca for hver sin injeksjon skal være særdeles effektiv, og at dette er noe som nå testes ut.
 
R

rr30629

Gjest
Dette blir viktig fremover. Sjekke ut rykter og sosiale medier, gjerne twitter, for å finne ut det man trenger å vite før man sitter i vaksine stolen og stiller krav til hvilken type man skal ha.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.750
Antall liker
13.239
Dette blir viktig fremover. Sjekke ut rykter og sosiale medier, gjerne twitter, for å finne ut det man trenger å vite før man sitter i vaksine stolen og stiller krav til hvilken type man skal ha.
Det har visstnok blitt et eget fag innen medisinutdannelsen, ikke knyttet til vaksiner nå, men det faktum at en stor del av pasientene har lest ganske mye og mener meget før de møter legen og gjerne har en klar oppfatning av hva som feiler de og hvordan dette kan behandles.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.652
Antall liker
15.752
Torget vurderinger
2
Sputnik V er to injeksjoner. AstraZeneca/Oxford er et prestisjetapsprosjekt som synes å ikke innfri forventningene.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.049
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Sputnik V er to injeksjoner. AstraZeneca/Oxford er et prestisjetapsprosjekt som synes å ikke innfri forventningene.

Jeg tenker vel i grunnen at enhver vaksine som er effektiv i forhold til å forhindre alvorlig sykdom og død innfrir mine forventninger.

Ellers fikk jeg andre dose av Pfizer i går morges og er sjuk som ei bikkje. ☣(y)
 
Topp Bunn