Coolio's lille bass-eksperiment i en blokkleilighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå for tiden er det relativt stor fokus på akustikk og bedre bassgjengivelse her på sentralen. Etter å ha blitt inspirert av masse spennende bass-diskusjoner ble jeg inspirert nok til å teste ut hva som er mulig å få til med minimalt med ressurser. Her skal jeg vise foreløpige resultater etter et par dager med pink noise og fikling med Minidsp. Min fremgangsmåte baserer seg på multi-sub konseptet, men dog bare med to stk subwoofere.

    Utstyr brukt til å utføre eksperimentet;

    Argon Bass15 - 5000 kr
    Xtz SW100 - 250 kr brukt
    Minidsp 4x10hd - 5000 kr brukt

    Før og etter;

    kiihihi.jpg

    beste forsøk vannfall.jpg


    Den resonansen i tid rett under 50 hz er during fra Playstation som min kjære sitter og spiller på. Ryggen på 62 hz mistenker jeg å være resonansfrekvensen på den hule frontveggen.

    Andre målinger;

    beste forsøk.jpg

    Beste forsølk distortion.jpg

    beste forsøk GD.jpg

    beste forsøk spectro.jpg


    Det eneste jeg har gjort her er å justere nivå og delay på subbene og brukt noen innebygde parametriske EQ-punkter i minidsp'en. Ingen global EQ og ingen smoothing er brukt på vannfall og frekvensrespons. Er brukt 1/24 smoothing på distortion-grafen.

    Konklusjonen min er at multi-sub konseptet fungerer, er billig og er definitivt "enkleste" og billigste måten å få kontroll på bassen i et lite og veldig vanskelig rom. Har du problemer med bassrumling er subwoofere og litt tålmodighet/hjelp beviselig det man trenger.
    Det artige er at man blir hektet på å få det til, så tiden flyr mens man juster millisekund for millisekund.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Må jo sies å være et meget vellykket prosjekt dette ja :)
    Jevnt og fint over et stort område , men hadde det gjort seg med litt mer stigning i bassnivået..?
    Det justerer du jo enkelt inn nå med minidsp'en dersom det er ønskelig , så dette er jo bare en smaksak :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det har du helt rett i, Torolan. En flat respons slik som dette oppleves veldig anemisk og bassfattig. Med psykoakustisk glatting i REW antydes det at det mangler 6-8 dB nedover mot 20 hz. Men dette er da med vilje ettersom jeg ble anbefalt å justere slik at kurven ble så flat som mulig før man legger inn ønsket kurve.
    Det blir dagens prosjekt hvis solen holder seg borte :)

    Spørsmål; Har tid/impuls mellom subwooferne og høyttalerne noe å si for opplevd basskvalitet? Geddes mener det betyr null og niks under 100 hz. Jeg aner ikke hvordan jeg skal lese av dette på grafene over, tips?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er første graf helt uten subber?
    Kjører du hovedhøyttalerne fullfrekvent eller deler du de til subbene?
    Og hvordan måler det med en subwoofer vs to?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Veldig kult, Coolio!

    Lurer også på hvordan du har gjort med delefrekvens, delefilter osv?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Første graf er helt uten subber. Kii Three går faktisk lavere enn Argon bass 15", men selvsagt uten den fysiske tyngden og åpenbart ikke på høyt volum.
    Her er høyttalerne delt av på 80 hz med L/R 36dB filter, Argon bass 15 som står foran midt på langveggen delt på 80 med L/R 24 dB filter og lille xtz sw100 som står midt på langveggen ved siden av sofaen er delt av på rundt 60 hz med et eller annet filter. Denne subben brukes i utgangspunktet til å kansellere bassresonans og er forsinket med 8 ms i forhold til subben foran.

    Kii står forøvrig i minimum latency (ca 1 ms) og er ikke forsinket i forhold til subwoofer da jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal finne ut av timingen på lave frekvenser. Responsmessig ga det alltid dårligere resultat å forsinke Kii rent målemessig.

    Jeg fikk til noe bedre respons under 100 hz ved andre innstillinger, men da fikk jeg samtidig massive kanselleringer mellom 100-200 hz. Schrøne-frekvensen i rommet er kalkulert til 182 hz :)

    edit: Jeg skal legge ut målinger av bare høyttalerne og med bare én subb når jeg har mulighet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det har du helt rett i, Torolan. En flat respons slik som dette oppleves veldig anemisk og bassfattig. Med psykoakustisk glatting i REW antydes det at det mangler 6-8 dB nedover mot 20 hz. Men dette er da med vilje ettersom jeg ble anbefalt å justere slik at kurven ble så flat som mulig før man legger inn ønsket kurve.
    Det blir dagens prosjekt hvis solen holder seg borte :)

    Spørsmål; Har tid/impuls mellom subwooferne og høyttalerne noe å si for opplevd basskvalitet? Geddes mener det betyr null og niks under 100 hz. Jeg aner ikke hvordan jeg skal lese av dette på grafene over, tips?
    Svar på spørsmålet er i min bok. Ja. En sub som følger høyttalerene i tid vil oppleves hurtigere og lettere, selv om det sparker godt til.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det har du helt rett i, Torolan. En flat respons slik som dette oppleves veldig anemisk og bassfattig. Med psykoakustisk glatting i REW antydes det at det mangler 6-8 dB nedover mot 20 hz. Men dette er da med vilje ettersom jeg ble anbefalt å justere slik at kurven ble så flat som mulig før man legger inn ønsket kurve.
    Det blir dagens prosjekt hvis solen holder seg borte :)

    Spørsmål; Har tid/impuls mellom subwooferne og høyttalerne noe å si for opplevd basskvalitet? Geddes mener det betyr null og niks under 100 hz. Jeg aner ikke hvordan jeg skal lese av dette på grafene over, tips?
    Svar på spørsmålet er i min bok. Ja. En sub som følger høyttalerene i tid vil oppleves hurtigere og lettere, selv om det sparker godt til.

    Se gjerne på impulse og på GD grafen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Første graf er helt uten subber. Kii Three går faktisk lavere enn Argon bass 15", men selvsagt uten den fysiske tyngden og åpenbart ikke på høyt volum.
    Her er høyttalerne delt av på 80 hz med L/R 36dB filter, Argon bass 15 som står foran midt på langveggen delt på 80 med L/R 24 dB filter og lille xtz sw100 som står midt på langveggen ved siden av sofaen er delt av på rundt 60 hz med et eller annet filter. Denne subben brukes i utgangspunktet til å kansellere bassresonans og er forsinket med 8 ms i forhold til subben foran.

    Kii står forøvrig i minimum latency (ca 1 ms) og er ikke forsinket i forhold til subwoofer da jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal finne ut av timingen på lave frekvenser. Responsmessig ga det alltid dårligere resultat å forsinke Kii rent målemessig.

    Jeg fikk til noe bedre respons under 100 hz ved andre innstillinger, men da fikk jeg samtidig massive kanselleringer mellom 100-200 hz. Schrøne-frekvensen i rommet er kalkulert til 182 hz :)

    edit: Jeg skal legge ut målinger av bare høyttalerne og med bare én subb når jeg har mulighet.
    Takk for svar. Dette er strengt tatt ikke multisubb løsningen. Da kjører man alle subbene i akkurat samme frekvensområdet. Mitt inntrykk er det fungerer noen ganger og noe ganger ikke.

    Dette som du har gjort høres mer fornuftig ut IMO. Virker som at XTZ subben fungerer da som en aktiv bassfelle.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hm, det visste jeg ikke. Antok at han brukte vilkårlige subber i vilkårlige frekvensområder til responsen ble bra frekvensmessig. Han sier han ikke bryr seg om tid eller å dele av høyttalerne, men hos meg med bruk av bare to subber gikk det åt helvete, so to speak.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Se gjerne på impulse og på GD grafen.
    Hm, impulsgrafen mangler ja. Husker den så ut som et heftig juletre tidlig i tid sammenlignet med bare høyttalerne, men det er vel ikke så rart med subwoofere plassert i forskjellig tid i forhold til frontene?
    Jeg tar Geddes sin påstand om at man ikke er i stand til å registrere impulser under 100 hz før etter hundrevis av millisekunder for god fisk og at det derfor ikke betyr noe som helst, men det gjør jeg for å gjøre livet mitt mye enklere mens jeg holder på ;)

    Edit; noen ganger er jeg full når jeg skriver..
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Geddes kjører hovedhøyttalerne fullfrekvent også. Lapskaus bass. Ikke noe for meg.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også mest tro på metoden Coolio har brukt uten å vite at det var det det var: source-sink-tilnærmingen, der subwooferen bak brukes som en aktiv bassfelle. I en av de psykoakustiske studiene på området var det den tilnærmingen som fikk aller best score. https://www.researchgate.net/public...reference_of_modal_control_in_listening_rooms
    Er jo samme prinsipp som hva OMF har gjort (DBA), bare enklere og on a budget!

    Når jeg får Dutch & Dutch opp å gå i det nye huset, skal jeg selv prøve meg på noe liknende.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Geddes kjører hovedhøyttalerne fullfrekvent også. Lapskaus bass. Ikke noe for meg.
    Geddes sine høyttalere er lukket og ruller derfor av uten aktiv deling.

    Dette er strengt tatt ikke multisubb løsningen. Da kjører man alle subbene i akkurat samme frekvensområdet. Mitt inntrykk er det fungerer noen ganger og noe ganger ikke.
    Hvor har du dette fra? I mine øyne er dette feil, og i så fall forklarer det hvorfor du ikke konsistent klarer å få gode resultater. Både softwaren til Harman og nevnte Geddes optimaliserer hver sub indivduelt.

    I et multi-sub oppsett vil delefrekvens, volum, EQ, fase/delay variere for hver enkelt sub.

    Det coolio gjør her er defor en variant av multi-sub IMO.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har også mest tro på metoden Coolio har brukt uten å vite at det var det det var: source-sink-tilnærmingen, der subwooferen bak brukes som en aktiv bassfelle. I en av de psykoakustiske studiene på området var det den tilnærmingen som fikk aller best score. https://www.researchgate.net/public...reference_of_modal_control_in_listening_rooms
    Er jo samme prinsipp som hva OMF har gjort (DBA), bare enklere og on a budget!

    Når jeg får Dutch & Dutch opp å gå i det nye huset, skal jeg selv prøve meg på noe liknende.
    Det er mye nærmere multi-sub enn DBA. Selv om også DBA også lager et uendelig antall kilder (utenom i dybden av rommet, derfor aktiv kanselering på bakvegg) slik at avikene fra en driver kanseleres av en annen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som du har mye rett i det, Olav2. Den minste subwooferen er brukt som aktiv bassfelle på de verste områdene. Tips til de som vil forsøke dette; det er svært tidkrevende å finne akkurat riktig Q og nivå mellom subwooferne for å kansellere en peak med høy Q. Man må bokstavelig talt justere millisekund for millisekund mens man ser på RTA graf for å se når peaken går opp eller ned. Jeg anbefaler sterkt å skrive ned innstillingene/lagre dem når det begynner å se noenlunde ut, for det skal absolutt ingenting til for å skru seg fullstendig vekk på få sekunder. Altså er ikke dette trivielle saker, men tar ikke lang tid å finne innstillinger som er milevis bedre enn utgangspunktet uansett.

    Siden jeg er en utålmodig jævel har jeg bare lagret én setting, og det er den over her.

    Noen som lurer på hvordan det låter? Ingen idé, det finner jeg ut av når jeg finner en huskurve som er fornuftig :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Geddes kjører hovedhøyttalerne fullfrekvent også. Lapskaus bass. Ikke noe for meg.
    Geddes sine høyttalere er lukket og ruller derfor av uten aktiv deling.
    Ikke så tidlig at de ikke operer i samme frekvensområdet. Abbey har bra nivå i et rom ned til 60-70 Hz. Dessuten, og så vidt jeg vet, så anbefaler Geddes å bruke hovedhøyttalerne sammen med subbene uavhengig av type høyttalere.

    Dette er strengt tatt ikke multisubb løsningen. Da kjører man alle subbene i akkurat samme frekvensområdet. Mitt inntrykk er det fungerer noen ganger og noe ganger ikke.
    Hvor har du dette fra? I mine øyne er dette feil, og i så fall forklarer det hvorfor du ikke konsistent klarer å få gode resultater. Både softwaren til Harman og nevnte Geddes optimaliserer hver sub indivduelt.

    I et multi-sub oppsett vil delefrekvens, volum, EQ, fase/delay variere for hver enkelt sub.

    Det coolio gjør her er defor en variant av multi-sub IMO.
    Det var en akustiker som sa til meg. Hehe.
    Geddes sin løsninger fungerer slik og det gjør vel også Welti/Harman bortsett fra at frontene kuttes ved rundt 80 Hz?

    Jeg har fått til løsningen til Geddes også, men jeg syntes ikke resultatet var spesielt bra selv om det målte godt frekvensmessig.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og det er jo det mest spennende, hvordan ender det opp med å låte? Jeg er mest redd for at fravær av bassproblemer tydeliggjør akustiske problemer lenger opp på en helt annen måte.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har også mest tro på metoden Coolio har brukt uten å vite at det var det det var: source-sink-tilnærmingen, der subwooferen bak brukes som en aktiv bassfelle. I en av de psykoakustiske studiene på området var det den tilnærmingen som fikk aller best score. https://www.researchgate.net/public...reference_of_modal_control_in_listening_rooms
    Er jo samme prinsipp som hva OMF har gjort (DBA), bare enklere og on a budget!

    Når jeg får Dutch & Dutch opp å gå i det nye huset, skal jeg selv prøve meg på noe liknende.
    Samma som jeg bruker hos meg.. Men hos meg er subbene tidsjustert. Fungerer som bare det.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også mest tro på metoden Coolio har brukt uten å vite at det var det det var: source-sink-tilnærmingen, der subwooferen bak brukes som en aktiv bassfelle. I en av de psykoakustiske studiene på området var det den tilnærmingen som fikk aller best score. https://www.researchgate.net/public...reference_of_modal_control_in_listening_rooms
    Er jo samme prinsipp som hva OMF har gjort (DBA), bare enklere og on a budget!

    Når jeg får Dutch & Dutch opp å gå i det nye huset, skal jeg selv prøve meg på noe liknende.
    Det er mye nærmere multi-sub enn DBA. Selv om også DBA også lager et uendelig antall kilder (utenom i dybden av rommet, derfor aktiv kanselering på bakvegg) slik at avikene fra en driver kanseleres av en annen.
    Usikker på om jeg helt forstår hva du mener...?

    Slik jeg har forstått de vanligste multisub-tilnærmingene - dvs Harman/Welti, Geddes, og MSO (multisub optimizer-programmet) så er greia med dem at man egentlig prøver å maksimere hvordan subbene aktiverer de stående bølgene i rommet. Men fordi man maksimerer veldig mange stående bølger, blir resultatet likevel jevnere.

    DBA og source/sink-metoden forsøker i stedet å bruke bassdrivere på motsatt side av rommet til å kansellere de stående bølgene i rommet, ved å spille i motfase.

    Jeg har mer troa på DBA og source/sink, fordi det vil gjøre at bassbølgene blir hengende kortere i rommet. Intuitivt virker det bra på meg, fordi bass som henger i rommet kan skjule dynamiske transienter og ting som skjer høyere i frekvens.

    Har fortsatt til gode å høre noen multisub-løsninger etter Harman, Geddes eller MSO-metoden. Derimot har jeg hørt DBA-oppsettet til OMF, og det synes jeg spiller kanon.

    Men det er meget mulig at jeg har misforstått noe her.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Vanlig missforståelse det der. Multi-sub prinsippet gjør at man kan trigge modene forskjellig, med forskjellig grad og forskjellig fase. Med nok kilder kanselerer effektene fra en kilde en annen og dermed trigges ikke nodene overhode. Multi-sub handler bare om få til dette med litt færre subber, ved hjelp av litt smart plassering og singal prosessering.

    Les paperet til Welti: https://www.harman.com/sites/default/files/multsubs_0.pdf

    DBA virker litt tilsvarende ved at det skapes et uendelig antall virtuelle lykilder på fronveggen og det derfor modene kanselers i høyde og bredde, det gjør dog ingen ting med modene i dybderetningen, og derfor benytter man aktiv kanselering på bakveggen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Få slått av den PS og mål igjen, tror ikke den kan lage en så stor etterklang i målingene dine.
    Men her ser vi hva som må til, faktisk ikke så mye for å få en bass som spiller alle tonene likt.
    Godt jobba.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    DBA virker litt tilsvarende ved at det skapes et uendelig antall virtuelle lykilder på fronveggen og det derfor modene kanselers i høyde og bredde, det gjør dog ingen ting med modene i dybderetningen, og derfor benytter man aktiv kanselering på bakveggen.
    Skjønner ikke helt hva du mener her.

    Hele poenget med DBA er jo å ta vekk hele refleksjonene fra bakveggen. Og siden man har en plan bølgefront, så har man heller ingen refleksjoner fra sidevegg og tak.

    Her er impulsrespons fra mitt bassystem. Ufiltrert, målt i lytteposisjon. Sveip fra 0 til 100Hz.

    Mvh
    OMF

    DBA5.jpg
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan f... finner man ut om høyttaler eller sub må justeres i tid?
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    DBA virker litt tilsvarende ved at det skapes et uendelig antall virtuelle lykilder på fronveggen og det derfor modene kanselers i høyde og bredde, det gjør dog ingen ting med modene i dybderetningen, og derfor benytter man aktiv kanselering på bakveggen.
    Skjønner ikke helt hva du mener her.

    Hele poenget med DBA er jo å ta vekk hele refleksjonene fra bakveggen. Og siden man har en plan bølgefront, så har man heller ingen refleksjoner fra sidevegg og tak.

    Her er impulsrespons fra mitt bassystem. Ufiltrert, målt i lytteposisjon. Sveip fra 0 til 100Hz.

    Mvh
    OMF

    Vis vedlegget 503414
    Forstår at jeg var uklar her. Det jeg mener er : Arrayet på frontveggen gjør ingen ting ned modene i rommets dybderetning. Derfor kreves det aktiv kansellering av bakvegg.

    Likhetene mellom DBA handler om hvordan man utnytter rommets geometri og drivernes plassering slik at man kanselerer rommets bidrag. Grunnen til at det dannes en planbølge er jo ikke noe magisk, man bruker refleksjonene som virtuelle lydkilder hvor vektorene som ikke bidrar fremover i planbølgens retning kanselerer hverandre. Arrayet i seg selv er ikke stort nok til å danne en planbølge og derfor er plaseringen i forhold til sidevegger og tak så spesifikk.

    Jeg sier ikke at det er nøyaktig det samme som multi-sub , men matten som ligger bak (egentlig ganske standard vektor regning) og grunnen til at dette prinsippet virker, er mye det samme som multi-sub: Rommets uønskede bidrag kan nulles ut med smart bruk av geometri og justering av lydkildens fase.

    Hovedsaken er at begge disse prinsippene virker. Ulempen er at det kreves et størret antall lydkilder/subber som driver opp kostnad og kompleksitete for en vanlig bruker til å sette det opp er alt for høy, derfor finnes det software som skal gjøre dette enklere for folk: https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/index.html

    Hva man kaller det er tilsyvende og sist ikke så vikig, men jeg følte for å kommentere Orso sitt innlegg som jeg fortsatt mener er feil. Og jeg mener han undervuderer Geddes, Welti og flere når han litt kategorisk bruker uttrykk som Lapskaus bass. Et korrekt satt op multi-sub oppsett bør i de alle fleste tilfeller låte mye ryddigere enn et standard stereo system. Avikene kan stort reduseres fra +/-15 db til +/- 3db og i de fleste tilfeller henger tidsdomenet med også.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fikk ikke gjort så mye i dag annet enn å legge inn huskurve og justere litt på tidsgreiene slik at bassen høres bedre integrert ut. Skjønner ikke et kvekk av GD, impulsrespons og lignende. Her er iallefall huskurven som jeg fant moro :)

    multi-sub med house-kurve.jpg


    Edit; Smått irriterende at jeg ikke så på grafens tidsvindu i går kveld. 200 ms burde det vært i tid.
    Forøvrig fikk jeg besøk mens jeg satt med sinustoner i går, så fikk ikke tatt alle målingene jeg skulle. Det jeg registrerte før jeg la inn huskurven over er at frekvensresponsen var ikke spesielt dårligere med bare én sub, så det skal jeg forske litt videre på i dag.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fikk ikke postet målinger i går grunnet kjerringens behov for å se film, men jeg merket meg noen ting rent lydmessig ved film og musikk og har lest litt på forumer om hva som kan ligge bak;

    1. En subwoofer gir en helt annen følelse av rom og tilstedeværelse på film. Tro det eller ei, men det er stor forskjell på en 15 " sub og en rekke med 6,5 " basselementer når det kommer til realisme og tyngde på relativt normale lyttevolum også. Sikker på at naboene er veldig enig og elsker dette.

    2. Jevn respons uten helt ville utskeielser i tid i bassen er veldig behagelig å høre på og løfter fram en del detaljer som man kanskje ikke har lagt merke til før, spesielt på stemmer.

    3. Noe stemmer ikke helt tidsmessig med anslag i bassen, jeg må prøve fremgangsmåten presentert på denne linken for å finne ut hva som er på tulltur.

    4. Det er ikke bare å justere i hytt og helvete med Minidsp for å få et godt resultat, man må ta hensyn til digital klipping. Nytt konsept for meg, men nå skjønner jeg greia. Minidsp sin interne Input/Output monitor funksjon som skal vise hvordan man ligger an er mer eller mindre ubrukelig. Den stemmer ikke overens med virkeligheten grunnet måten den kalkulerer på og man bør derfor ha ekstra 3 dB headroom i forhold til det den viser.

    5. Både gain og cut i Minidsp-filtre vil påvirke headroom, så man bør være obs på dette når man kalibrerer Input/output til å ta høyde for klipping. Minidsp gir ingen peak-verdi når man sjekker Input/output, så man kan fint oppleve klipping uten å faktisk få det med seg. Derfor er det nok en del som har opplevd flat og kjedelig lyd når volumet går opp og dermed fått et feilaktig inntrykk av Minidsp sin potensielle ytelse.

    6. Jeg er usikker på om 4x10 HD selv ved digital out til Kii Three er transparent, synes kanskje noe mangler i overtonene. Men det er for tidlig å mene så mye om når jeg helt åpenbart hører problemer i tidsdomenet, det vil uansett smørje til hele driden. I tillegg er fasekorreksjonen deaktivert i Kii Three grunnet latency, noe som kan være en bidrags givende faktor her.

    7. Xtz sw100 er altfor pingle til å fungere som motvekt til Argon Bass 15. Den puffer og peser ut de små neseborene sine så fort nivået går litt opp.

    -----------------------------------------------------------------------------

    Spørsmål;

    Bør subwooferne stå med høy gain på sine knotter slik at man ligger på ganske mange minus på utgangen i Minidsp eller bør det være omvendt? Gainstruktur er fremmed for meg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spørsmål;

    Bør subwooferne stå med høy gain på sine knotter slik at man ligger på ganske mange minus på utgangen i Minidsp eller bør det være omvendt? Gainstruktur er fremmed for meg.
    Nå kjenner ikke jeg MiniDSP, men den bør stå nærmes mulig 0. Altså ingen endring i gain der.

    Men, under justering - så kan du gjerne skru subben høyt, slik at du har litt gain å gå på i minidsp under innstilling, også når du er ferdig justert - så kan du redusere gain på subben til du får minst mulig reduksjon i MiniDSP.


    Å justere inn fase, tid, nivå på flere subber slik du gjør nå, er utrolig vanskelig. Jeg fikk god hjelp av impulsfunksjonene i REW til å justere inn hos meg. Kjør flere målinger hvor du måler hver enkelt sub for seg (Altså slår av alle de andre), da kan du se på impulsen hvordan de er timet i forhold til hverandre.

    Så kan du gjerne se på "total" impulsen din også - og hvis det er noe der som ser veldig feil ut, så kan du se på enkeltmålingene om det kommer fra en spesifikk subb.

    Mvh
    OMF
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for input, OMF! Jeg synes egentlig ikke det er vanskelig, egentlig tvert imot, men derimot finner jeg det svært vanskelig å finne god info om hva man bør se og gjøre mens man driver med justeringer. Mye verre enn vanskelighetsgraden er tidsbruken, synes jeg. Nå er ikke det et problem da jeg finner det moro og underholdende å se på grafer mens man gjør små justeringer, men det er andre i huset som ikke synes sinustoner og pink noise er spesielt interessant å høre på i dagevis...

    En annen tabbe jeg har innsett at jeg har gjort er at jeg har blitt forelsket i rett linje på frekvensresponsen. Derfor er EQ gjort for å få steady state (RTA analyse) så jevn som mulig målt fra lytteposisjon. Grunnen til at jeg har gjort det slik er at jeg leste/hørte at Geddes har gått vekk ifra å måle på mange punkter og heller bare fokuserer på sweetspot nå. Det er fordi at når bassresponsen er jevn og flat i lytteposisjon, vil den også være jevn og fin i området rundt. Kan godt hende, men det har jeg ikke sjekket. Mitt problem er at jeg ikke visste om/forsto et konsept man kaller gain-struktur, og visste heller ikke hvordan jeg skal se hvordan tidsdomenet er mellom sub og fronter.

    Det er fortsatt noen ting jeg lurer på, og det meste handler om hvordan jeg skal bruke REW på enklest mulig måte. Feks innstillinger på grafer som Impuls, group delay, ETC osv. Problemet handler nok om at jeg er litt for flink til å finne info fra mange forskjellige kilder og dermed blir lett distrahert og forvirret, men kilden jeg linket til over viste meg helt enkelt hvordan jeg kan gå frem. Me får sjau!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Det er så gøy når man skjønner ca 1% av det dere skriver :)
    Djeezez jeg har mye lesing og prøving og feiling foran meg skjønner jeg :D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    miniDSP 4x10 HD er ikke helt transparent IMO. Har testet den ganske grundig mot et Lynx lydkort. Det var også i overtonene jeg hørte best forskjell. Litt innelukket der, men vi snakker om små forskjeller. Allikevel er det litt irriterende når man er vant til noe bedre.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @ thomand; Hehe, man blir helt svett av tanken på å sette seg inn i slike ting! Saken er at det hele er egentlig ganske lett - hvis man har kunnskapen! Problemet er å finne kunnskapen satt sammen på en måte som minner om en bruksanvisning fra Ikea, slik at det bare er å følge punkt 1-10.
    Etter å ha lest noen poster i en slik tråd som dette ender man gjerne opp med å tenke at det hele er altfor komplisert og krevende. På noen måter er en slik løsning som skisseres her nettopp det, men det er jo relativt til noe annet.

    Er det mer komplisert enn å kalkulere seg frem til hvilke akustiske tiltak som gjør det samme? Er det mer komplisert enn å prøve seg frem med tiltak? Mer krevende enn å prøve å bytte komponenter til man finner et sammensurium av svakheter som slår heldig ut?

    Jeg tenker at man bør tenke kost/nytteverdi relativt til ambisjonsnivået - er målet en bedre og mer artikulert bassrespons uten store unoter? Da er det relativt fort og lett med et par subwoofere å bedre tingenes tilstand betraktelig ved hjelp av dsp og en målemikk. 10 minutter brukte jeg første forsøk på å fremkalle en dag og natt forskjell i bassen første kvelden. Det ble først mer komplisert når jeg hevet ambisjonsnivået til å bli "as good as possible" med mine forutsetninger...

    En faktor som ikke skal undervurderes er måle-paranoien. Man ser på en graf at her er det problemer, så dermed hører man problemer også! En kamerat som har bidratt med lytting og innsamling av info mener jeg har flaggermushørsel som hører unoter i bassen slik det er nå. Jeg mener han er døv ;)

    @Orso; Shut it! You're planting evil seeds!:mad:;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Godt du kommer med noen trøstende ord.
    Skal gjøre så godt jeg kan, og ender noe opp med å starte en ny tråd her når jeg har det jeg trenger av utstyr, pluss litt mer basic kunnskap.
    Og minidsp maskerer noe enormt har jeg hørt rykter om. 4x10HD modellen er verst. Det er vel ikke den du bruker vel

    :D :D :D :D
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    coolio, en boks som heter GroundSound DCN 28.
    ...hørt/lest om den?
    Tror det skal være bra greier, og koster ikke skjorta...som eks. Trinnov.

    redweb-7021.jpg

    redweb-7019.jpg
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Den er heller ikke transparent ;D
    Nå må du se å få vaska øra dine Orso;)
    Uansett! fortjenesten med å innføre dsp i signalkjeden for å ratte lyden etter eget ønske tror jeg oppveier for transparensen for mange ( som ikke har mulighet til å dra stua full av remedier) Gi å ta, så får man vurdere om det betaler seg.

    Jeg bruker Trinnov, og ville aldri kvittet meg med den frivillig;) ( Kun for en ny og større da)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt om Groundsound, men for min del synes jeg den er for dyr. 30 000 kroner for en databrikke og noe småtjafs synes jeg er sykt. Det er en årslønn i Bulgaria! Er vel tross alt bare innhold for en hundrelapp eller to i den også ;)

    Jeg er strålende fornøyd med minidsp i forhold til hva man får, både i forbedringer og muligheter, så får vi se hvor langt jeg klarer å strekke strikken med det rimeligste jeg fikk tak i. Innser at jeg må oppgradere minste sub til en svindyr argon bass 12 til ca 3500kr, men det får heller stå sin prøve :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn