Coolio's lille bass-eksperiment i en blokkleilighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har hørt om Groundsound, men for min del synes jeg den er for dyr. 30 000 kroner for en databrikke og noe småtjafs synes jeg er sykt. Det er en årslønn i Bulgaria! Er vel tross alt bare innhold for en hundrelapp eller to i den også ;)

    Jeg er strålende fornøyd med minidsp i forhold til hva man får, både i forbedringer og muligheter, så får vi se hvor langt jeg klarer å strekke strikken med det rimeligste jeg fikk tak i. Innser at jeg må oppgradere minste sub til en svindyr argon bass 12 til ca 3500kr, men det får heller stå sin prøve :D
    Liker innstillingen:) Jeg burde også tenkt i de baner for flere år siden. Jeg skal ikke si hva Trinnov modulen koster men jeg kan røpe at bare mic. koster rundt 6 tusen:cool:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, det koster når man skal ha det beste av både brukervennlighet, funksjoner og kvalitet. ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I ren kjedsomhet har jeg fiklet med klåfingrene mine, slettet en del andre forsøk med uhell og funnet en midlertidig lydkurve. Her følger noen målinger som demonstrerer at det er noe jeg må fikle med i bakgrunnen for å treffe skikkelig, men jeg vet ikke helt hva. Har jeg flyttet subber og høyttalere? Nope, ikke en millimeter. De står der de står best, ferdig snakka. Etter å ha spilt noen sanger med denne kurven innså jeg at den var for pløsete i bassen og justerte den huskurven noe ned ca tilsvarende den grønne linjen bare med mer nivå oppover mot 200 hz, men det har jeg ikke målinger på akkurat nå.

    forsøk 2 spl.jpg

    forsøk 2 waterfall.jpg

    forsøk 2 GD.jpg

    forsøk 2 impuls.jpg

    forsøk 2 spectro.jpg


    Vil dere ha et tips? Vær svært systematisk med forandringer på innstillinger og lagre innstillinger ofte med klare beskrivelser. Gjør som jeg ikke gjør. ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål; Hvordan er det mulig å ende opp med negativ group delay?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spørsmål; Hvordan er det mulig å ende opp med negativ group delay?
    Med impulsmåling som gjerne brukes, så kjøres sveipet, også bearbeides det og programmet setter trolig tid 0 der den finner toppen i pulsen. Hvis du har et litt livlig rom, så vil dette tidspunktet trolig ikke være når direktelyden treffer mikrofonen, men når de sterkeste refleksjonene treffer. Hvis du da for en annen frekvens ikke har rombidrag, så vil denne få tid når direktelyden treffer, som er før og du får negativt group Delay.

    Nå er nok ikke det så spennende lydmessig, det er nok mer å hente på å jobbe med utslag i andre enden.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg har lekt med en enkelt sub i motfase, med godt lydmessig resultat. Kunne svært gjerne tenkt meg en slags smørbrødliste på fremgangsmåte og hvilke målinger som viser hva i REW for å ratte dette best mulig.

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg har lekt med en enkelt sub i motfase, med godt lydmessig resultat. Kunne svært gjerne tenkt meg en slags smørbrødliste på fremgangsmåte og hvilke målinger som viser hva i REW for å ratte dette best mulig.

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
    Sitter også å vurderer et forsøk med sub i motfase. Blir et sånn høst vinterprosjekt tenker jeg, men det er greit å være forberedt. Her tror jeg Retep eller Tohaug er kapabel til å lage en detaljert beskrivelse (hvis de har ork):)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jo være interessant å se hva som skjer med én vs to subber. Så her er et eksempel på det;

    kii+argon subb.jpg

    kii+ to subber.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mine forsøk er preget av veldig mange målinger og små justeringer. Dessverre er jeg forferdelig dårlig til å være systematisk i fremgangsmåten når jeg skal dokumentere resultatene og hva jeg har gjort, men noe har jeg eksempler på. Legg merke til hvor små justeringer som gjør utslag;

    test- kii delay 0,92 ms.jpg

    test- 1 ms delay argon sub og 0,92 ms delay kii.jpg

    test - 1 ms delay argon og ingen delay kii.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et naturlig spørsmål er hvor bra man kan få det i bassen ved hjelp av romkorreksjon kontra masse fikling med dsp og subwoofere. La oss se på det;

    dirac vs multi-sub.jpg

    Dirac vs multi-sub waterfall.jpg

    Dirac vs multi-sub - to subber.jpg


    No contest her, altså. Men ser vi på utgangspunktet kun høyttalere mot Dirac korreksjon så ser vi at det hjelper på frekvensresponsen, men ikke særlig på etterklangstiden;

    Dirac vs ingen korreksjon - Uten dirac.jpg

    Dirac vs ingen korreksjon - Med dirac.jpg
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Dette er supert Coolio. Takk for at du deler.

    Kii har innebygget dsp eller?
    For min egen del så hadde det vært spennende å se hvor langt det var mulig å komme uten aktiv deling og dsp på høyttalerne, men med alt dette på subbene.
    Men det har du vel kanskje neppe prøvd?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Denne typen info er det vanskelig å finne for de som er nysgjerrig, så det er bare kjekt å kunne bidra med noe konstruktivt.

    Kii Three er aktive høyttalere med innebygde forsterkere og dsp som sørger for delefiltre, jevn frekvensrespons og fasekorreksjon. Jeg forsøkte ikke å tune systemet systematisk uten å dele av Kii da mine innledende forsøk på å se hva som skjer når de spiller hele veien viste veldig ujevn respons.
    Men jeg skal se litt mer på dette ved neste runde da jeg er interessert i å se om det funker å kombinere lukkede talere (kii) med portede subwoofere.
    Ser for meg at det ikke er bare rett frem da det skjer spennende ting rundt portfrekvensen som kan gjøre seg gjeldende. Kii går forøvrig dypere enn subben.

    Slik du vurderer å gjøre det vil jeg anta at det fungerer bedre med å putte noe i bassporten på høyttalerne. Er det sub ut på forsterkeren din?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Et naturlig spørsmål er hvor bra man kan få det i bassen ved hjelp av romkorreksjon kontra masse fikling med dsp og subwoofere. La oss se på det;

    Vis vedlegget 504233
    Vis vedlegget 504234
    Vis vedlegget 504235

    No contest her, altså. Men ser vi på utgangspunktet kun høyttalere mot Dirac korreksjon så ser vi at det hjelper på frekvensresponsen, men ikke særlig på etterklangstiden;

    Vis vedlegget 504237
    Vis vedlegget 504238
    Interessant.

    På det nederste vannfallet kan det se ut som at Dirac fikser opp i decay inntil et visst tidsvindu er passert. På den måten får de både korrigert det mest hørbare decayet, får lav latency og robust korreksjon mot feilkilder. Decau har ikke pleid å rette seg slik med eksempel Audessy eller parametrisk EQ når jeg har kontrollmålt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bra att flere ser hva som skjer når man jobber litt med sakene.
    Tenker dette ble en annen opplevelse jeg:)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Denne typen info er det vanskelig å finne for de som er nysgjerrig, så det er bare kjekt å kunne bidra med noe konstruktivt.

    Kii Three er aktive høyttalere med innebygde forsterkere og dsp som sørger for delefiltre, jevn frekvensrespons og fasekorreksjon. Jeg forsøkte ikke å tune systemet systematisk uten å dele av Kii da mine innledende forsøk på å se hva som skjer når de spiller hele veien viste veldig ujevn respons.
    Men jeg skal se litt mer på dette ved neste runde da jeg er interessert i å se om det funker å kombinere lukkede talere (kii) med portede subwoofere.
    Ser for meg at det ikke er bare rett frem da det skjer spennende ting rundt portfrekvensen som kan gjøre seg gjeldende. Kii går forøvrig dypere enn subben.

    Slik du vurderer å gjøre det vil jeg anta at det fungerer bedre med å putte noe i bassporten på høyttalerne. Er det sub ut på forsterkeren din?
    Jeg tenker nok også at å legge noe i portene må bli suksess. Forsterkeren har pre out, så det skal nok gå bra.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Så ikke at du hadde opprettet tråd coolio. Spennende saker. Ser ut som du har begynt å få resultater av jobbingen også. Godt å høre :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen innspill på fremgangsmåte for å få til noe slikt som dette på best mulige måte, thohaug? Ser ut som det er flere som er nysgjerrige på en slags abc-metode fra noen som har litt erfaring :)

    Jeg har ikke gjort noe mer med lydskruing eller måling i det siste grunnet andre prioriteringer, så intet nytt her i gården. Det spiller helt ok her nå, men bassen har gått fra å være det største problemet til å være det minste. Det flytter fokuset over på andre problemer... ;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har du noen innspill på fremgangsmåte for å få til noe slikt som dette på best mulige måte, thohaug? Ser ut som det er flere som er nysgjerrige på en slags abc-metode fra noen som har litt erfaring :)

    Jeg har ikke gjort noe mer med lydskruing eller måling i det siste grunnet andre prioriteringer, så intet nytt her i gården. Det spiller helt ok her nå, men bassen har gått fra å være det største problemet til å være det minste. Det flytter fokuset over på andre problemer... ;)
    I min erfaring så er vannfallet det viktigste å få riktig. Ville ofret litt dårligere respons for bedre tidsdomene, spesielt når du har dsp. Skal se om jeg kan få skrevet en sånn abc. Men har ikke tid akkurat nå.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Smørbrødsliste

    Når jeg skal sette opp slike systemer som dette, så pleier jeg å ha en ganske fast og simpel fremgangsmåte som pleier å fungere ganske effektivt.
    Merk at denne listen fordrer noe kunnskap om REW. En hel lang guide får eventuelt komme

    #1. Sett opp hovedsystemet slik at det er best mulig.

    #2. Kjør en måling i sweetspot og identifiser hvilke frekvenser som er problematiske (tidsdomenet og rygger i vannfall er helt klart det viktigste her imo)

    #3. Kjør en sinustone på problemfrekvensen (f.eks 50hz) og gå rundt i rommet med enten målemikrofon eller db måler. Identifiser hvor i rommet denne problemfrekvensen har høyest amplitude (db volum). Her plasseres motfasesubben med revers polaritet.

    #4. Del av subben litt over den frekvensen den skal benyttes. Del gjerne litt bratt om den skal stå litt ugunstig til for å unngå at den blir hørbar. Ha gjerne volum som resten hovedsystemet til å begynne med.
    #5. Mål avstand fra midten av høyttalerne~ til motfasesub. Kalkuler avstand fra høyttaler til motfasesub i tid. 34,3cm = ~1ms.

    #6. Bruk denne tidskorreksjonen som utgangspunkt når du skal begynne å korrigere. Fyr opp RTA funksjonen i REW kombinert med Pink PN fra Generator. Holder å spille pinknoise i området til litt over der du skal kalibrere i. F.eks for 50hz, så holder det å spille av 20-200hz.

    #7. Når RTA er gående live så får du se kurven live mens du justerer tiden live. Juster tiden litt frem og tilbake mens du ser på. Du ser når du treffer, da toppen eller dalen du prøver å bli kvitt vil flate seg ut, og dette må gjøres etter deling, da lavpassfilteret vil vri tiden. Etter du har fått den flat så er det ofte bare litt småjustering igjen, siden vannfallet vil også se bedre ut.

    #8. Finjustering vil ligge i å justere tiden ørlite grann opp og ned og ta vanlige målinger og se på vannfallet. Velg den settingen som gir best vannfall, da forskjeller her er mye lettere å høre enn litt rusk i kun amplitude. Når du har treffet riktig, så juster ned volum på motfasesubben så mye det lar seg gjøre før kurven endrer seg og se om du klarer å oppnå samme vannfall med mindre amplitude. Dette vil gi systemet mer headroom og gjøre det mindre hørbart om det skulle være det av en eller annen grunn.

    #9. Repeter med neste motfasesub og neste problemfrekvens. (Om det benyttes FIR Delefilter, så kan man ofte knekke flere frekvenser som har problemområde på samme sted rommet. Dette går ikke med IIR filtre pga som nevnt over så vil lavpassen vri fasen og kødde til dette.


    Eksempel på før og etter med et slikt system: Her kan man se at ønsket frekvens som jeg ville fjerne var ca 27hz. Den kan traces med den hvite streken som går utover i tid. Ignorer det at 50hz bølgen her ser ut til å øke. Dette var et ikke eksisterende problem (trafostøy)

    Blå= Uten motfasesub
    Rød= Med motfasesub
    Også begge over hverandre.

    av.jpg


    På.jpg


    Overlay.jpg
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt herlig, thohaug! Et spørsmål; når du sier man skal måle fra midten av høyttalerne til motfase-subben, tenker du da fra midtpunktet mellom venstre og høyre høyttaler eller senter av nærmeste høyttaler til subben?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Helt herlig, thohaug! Et spørsmål; når du sier man skal måle fra midten av høyttalerne til motfase-subben, tenker du da fra midtpunktet mellom venstre og høyre høyttaler eller senter av nærmeste høyttaler til subben?
    Jeg bruker midt mellom høyttalerne. Det er bare et utgangspunkt uansett og man må regne med å justere.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Av ren nysgjerrighet thohaug, stilles det spesielle krav til subber som skal opp i et motfasesystem?
    Er det hipp som happ mtp ytelse i forhold til systemet som driver lyden?
    Så lenge den har headroom nok, så er det hipp som happ i mine øyne. I eksempelet over her så brukte jeg 4stk skitbillige elementer fra dynabel i lukkede kasser. Det var mer enn nok, selv om headroom fra hovedsystemet var vesentlig høyere. Trenger ikke bekymre deg for hørbarhet av den egentlig. Den trenger også mindre headroom i utgangspunktet siden volum ofte kan være betydelig lavere enn hovedsystemet. Du bor vel ikke så langt unna her, så om du har lyst til å leke litt med dette konseptet, så har jeg 4stk 15" i kasser og amp som bare ligger å slenger her som er til å teste dette rundt om kring.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Brukte nærmeste høyttaler selv, men måtte justere en del utover det pga forskjellig forsinkelse i sub og høyttalerne. Man skal være litt obs på dette med støy rundt 50 hz, jeg brukte mye tid på å finne ut at dette var during fra en trafo, stikkontakt, pc eller lignende. Kjedelig å bruke timer på å justere bort en ikke-eksisterende resonans.. :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Skjønner. Brukte nærmeste høyttaler selv, men måtte justere en del utover det pga forskjellig forsinkelse i sub og høyttalerne. Man skal være litt obs på dette med støy rundt 50 hz, jeg brukte mye tid på å finne ut at dette var during fra en trafo, stikkontakt, pc eller lignende. Kjedelig å bruke timer på å justere bort en ikke-eksisterende resonans.. :)
    ja.. det man bør gjøre er å kjøre den samme målingen flere ganger på rad. Om den 50hz'en endrer seg ganske mye i tid mellom målingene, så er det ofte ikke en romnode. Det man også kan gjøre er å spille av en sinus for å bekrefte at det faktisk er et hørbart problem i sweetspot.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et annet og kanskje mer spennende spørsmål; er det kun måling på ett punkt i sweetspot du kalibrerer ut ifra? Noen bruker 3-5 forskjellige posisjoner rundt lytteposisjonen og går utifra gjennomsnittet der.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Et annet og kanskje mer spennende spørsmål; er det kun måling på ett punkt i sweetspot du kalibrerer ut ifra? Noen bruker 3-5 forskjellige posisjoner rundt lytteposisjonen og går utifra gjennomsnittet der.
    Jeg bruker kun sweetspot. Det jeg hender at jeg gjør er å måle i sweetspot, men i ulike kroppshøyder i bassen, siden vi hører med kroppen like mye som øra opp til en ~400hz. Dette er primært i rom som er mindre akustikkbehandlet, da variasjonene i høyde ofte er større der. Med basstårn fra gulv til tak er det også ofte mye jevnere i høyden.

    EDIT: jeg bruker også sweetspot i hovedsak til å kartlegge hvor romproblemer i rommet er i kombinasjon med sinustoner, db måler og notatblokk. I et drømmescenario hvor alt skal bygges fra bunn, så kjører jeg målinger i rå-rommet og bestemmer lytteposisjon i forhold til geometri så man kan integrere akustikktiltaket inn i rommet. Slik som vi gjorde f.eks i rommet til Sclalars
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg har prøvd dette med både lukket sub, og en med passivt element. Den med passivt element var håpløs å stille, men den lukkede var mye enklere.

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg har prøvd dette med både lukket sub, og en med passivt element. Den med passivt element var håpløs å stille, men den lukkede var mye enklere.

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
    Det må nesten benyttes dsp kombinert med subwoofer for å få dette til skikkelig bra i mine øyne. Har testet noen slike passive, men i rommet mitt ville de ikke i det hele tatt i tidsdomenet. Klart det kan godt hende det fungerer flott i andre rom. Men med subwoofere har jeg fått konsekvent gode resultater.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Spennende tråd. Er det noen som har prøvd å bruke minidsp og rephase (som har fir-filtre) for å få en motfase-sub til å bli helt riktig innstilt fasemessig? Det enkleste er jo selvsagt å styre alt fra en computer, men noen av oss prøver å unngå å bruke en computer i anlegget... Da kan en mulighet være å dele over til subwoofer, og så bruke minidsp på subwoofer-utgangen for å justere både sub og anti-sub.
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Spennende tråd. Er det noen som har prøvd å bruke minidsp og re: phase (som har fir-filtre) for å få en motfase-sub til å bli helt riktig innstilt fasemessig? Det enkleste er jo selvsagt å styre alt fra en computer, men noen av oss prøver å unngå å bruke en computer i anlegget... Da kan en mulighet være å dele over til subwoofer, og så bruke minidsp på subwoofer-utgangen for å justere både sub og anti-sub.
    Seigmann på forumet her (han jeg driver PA-utleie med) har faktisk et veldig lite rom med DBA system hvor det benyttes rephase for å kunne benytte de 2 nederste bassene på frontveggen oppover i frekvens som en del av fronthøyttalerne og i tillegg til å kunne fungere perfekt som DBA. Dette fungerer helt flott, men ville ikke fungert i det hele tatt oppover uten FIR.
    Han brukte Jriver med rephase da. Jeg har både vært med å skru det, og i tillegg sett målinger (tror jeg har noen liggende også) og dette fungerer så det griner. "perfekt" vannfall fra 30-150hz i et rom på 4,5 kvadratmeter.

    Det er akkurat det samme prinsippet med motfasebassen, og vil derfor fungere.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Spennende tråd. Er det noen som har prøvd å bruke minidsp og re: phase (som har fir-filtre) for å få en motfase-sub til å bli helt riktig innstilt fasemessig? Det enkleste er jo selvsagt å styre alt fra en computer, men noen av oss prøver å unngå å bruke en computer i anlegget... Da kan en mulighet være å dele over til subwoofer, og så bruke minidsp på subwoofer-utgangen for å justere både sub og anti-sub.
    Seigmann på forumet her (han jeg driver PA-utleie med) har faktisk et veldig lite rom med DBA system hvor det benyttes rephase for å kunne benytte de 2 nederste bassene på frontveggen oppover i frekvens som en del av fronthøyttalerne og i tillegg til å kunne fungere perfekt som DBA. Dette fungerer helt flott, men ville ikke fungert i det hele tatt oppover uten FIR.
    Han brukte Jriver med rephase da. Jeg har både vært med å skru det, og i tillegg sett målinger (tror jeg har noen liggende også) og dette fungerer så det griner. "perfekt" vannfall fra 30-150hz i et rom på 4,5 kvadratmeter.

    Det er akkurat det samme prinsippet med motfasebassen, og vil derfor fungere.
    Fett! Da kommer jeg nok til å prøve dette med minidsp og rephase når jeg endelig får det nye lytterommet opp å gå.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Av ren nysgjerrighet thohaug, stilles det spesielle krav til subber som skal opp i et motfasesystem?
    Er det hipp som happ mtp ytelse i forhold til systemet som driver lyden?
    Så lenge den har headroom nok, så er det hipp som happ i mine øyne. I eksempelet over her så brukte jeg 4stk skitbillige elementer fra dynabel i lukkede kasser. Det var mer enn nok, selv om headroom fra hovedsystemet var vesentlig høyere. Trenger ikke bekymre deg for hørbarhet av den egentlig. Den trenger også mindre headroom i utgangspunktet siden volum ofte kan være betydelig lavere enn hovedsystemet. Du bor vel ikke så langt unna her, så om du har lyst til å leke litt med dette konseptet, så har jeg 4stk 15" i kasser og amp som bare ligger å slenger her som er til å teste dette rundt om kring.
    Hmm!
    Det frister noe veldig å teste dette. Og jeg tror dette er en billig vei til bedre lyd uten å ommøblere hele stua med akustikkremedier:rolleyes:
    Men jeg tror jeg må få hentet meg en liten sub et eller annet sted for å tørrtrene først:cool: Men det takker for tilbudet, kanskje jeg slår til på det ved en anledning litt senere:)
    Tilbudet for gjennomlytting her i heimen står fortsatt ved lag, så du er hjertelig velkommen når det passer deg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Godt nyttår, folkens! Med nytt år kommer nye muligheter, så jeg har fått fingeren ut og skiftet ut den ubrukelige xtz sw100 subben jeg kjøpte brukt for 250 kroner.
    Jeg har virkelig slått på stortrommen og anskaffet ytterlig en Argon Bass 15. Den lille xtz'en slet med å holde følge når volumet gikk over normalt lyttevolum og gjorde seg hørbar der den sto ved siden av sofaen, så oppgradering måtte til.
    Men med nye leketøy må man frem med målemikrofonen igjen, så jeg trenger litt innspill til hva jeg bør fokusere på.
    Legger ved resultatet av dagens økt;

    Forsøk 1 med 2 x Argon bass 15- spl.jpg

    Forsøk 1 med 2 x Argon bass 15 - distortion.jpg

    Forsøk 1 med 2 x Argon bass 15 - ir.jpg

    Forsøk 1 med 2 x Argon bass 15 - waterfall.jpg

    Forsøk 1 med 2 x Argon bass 15 - Spectrogram.jpg

    Forsøk 1 med 2 x Argon bass 15 - psykoakustisk venstre og høyre.jpg

    Forsøk 1 med 2 x Argon bass 15 - GD.jpg

    waterfall 500 ms.jpg


    Legger ved vannfall fra 200 ms og 500 ms hvis noen vil se mer informasjon.

    Hvor viktig er tidsjusteringen på subber under 100 hz og hvordan nøyaktig går man frem for å finne riktig tidsinnstilling rundt delefrekvens? Jeg finner eksempler som bruker step respons, impulsrespons, fase og spectrogram for dette, men i mitt rom er det så mye refleksjoner tidlig i tid at jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å finne ut av det :mad:
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det bør i mine øyne i hovedsak justeres så du får best mulig tidsdomene. Frekvensrespons kan alltids rettes med eq uten spesiell hørbar degradering i etterkant dersom man har kontroll på tiden. Benytt vannfall og spectrogram. GD kan også benyttes.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg er litt ute av støtet sitter jeg i stuen og fikler med testing av subwoofere. Denne gangen med begge subbene plassert i front sammen med Kii Three. Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan man på best mulige måte skal treffe riktig på timing mellom subbene og høyttalerne, men tester da litt forskjellig.
    Siden sist har jeg behandlet taket i stuen med 10 cm isolasjon + 2 cm Ecophon Focus F.
    27886__440.jpg


    Var det noen forskjell i opplevd og målt lydkvalitet? Enorm forskjell;
    (se vekk ifra det under 200 hz da det ikke er sammenlignbart grunnet forskjellige subwoofer-oppsett)

    Før takbehandling- impulse.jpg

    Etter takbehandling- impuls.jpg

    Før takbehandling- vannfall.jpg

    Etter takbehandling- vannfall.jpg

    Før takbehandling- decay.jpg

    Etter takbehandling- decay.jpg


    Uansett, over til bass-forsøk med subbene i front kontra en foran og en bak;

    Subber foran- vannfall.jpg

    Sub foran + sub bak - vannfall.jpg

    Subber foran- spectro.jpg

    Sub foran + sub bak - spectra.jpg

    Subber foran - decay.jpg

    Sub foran + sub bak - decay.jpg

    Subber foran - Impulse.jpg

    Sub foran + sub bak - Impulse.jpg

    Subber foran - Distortion.jpg

    Sub foran + sub bak - Distortion.jpg


    Konklusjonen foreløpig er at det er enklere å få gode resultater med subber foran kontra en foran og en bak. Resultatet i tidsdomenet er også bedre. Subbene blir mindre hørbare/lokaliserbare og sparer en for mye tid med prøving og feiling.
    Fortsatt er det bedre tidsmessig når man bruker sub bak som bassfelle istedenfor å spille sammen med den foran, men det er ikke bare enkelt å få til.
    Spørsmålet er om to foran og en bak er veien videre... :rolleyes:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva betyr demping av førsterefleksjon av gulv og sidevegg for refleksjonene? Jeg fjerner to av fire stk 10 cm RPG Broadsorbor fra bakvegg for å legge på gulvet og deretter sidevegg;

    Demping av gulv vs uten.jpg

    Demping av sidevegg vs gulv.jpg

    demping sidevegg vs 4 broadsorbor bakvegg.jpg



    Hva låter best? Vanskelig å si, det høres ut som sidevegg betyr mest for opplevd lyd, men fjerning av to stk Broadsorbor fra bakvegg merkes uansett om man plasserer dem på gulv eller sidevegg. I dette tilfellet blir det litt "pick the lesser evil", men fjerning av siderefleksjonen gir mindre støy i frekvensresponsen;

    Demping side vs gulv vs bakvegg.jpg
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Hei.
    Jeg leter etter en løsning for mitt tak. Ser ut til at du har fått gode ressultat med din løsning...
    Har du en link til det du har brukt i taket? Har du dekket hele taket eller bare 1. Refleksjon? Kan du forklare hvordan du har montert dette?

    Mvh
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Jeg leter etter en løsning for mitt tak. Ser ut til at du har fått gode ressultat med din løsning...
    Har du en link til det du har brukt i taket? Har du dekket hele taket eller bare 1. Refleksjon? Kan du forklare hvordan du har montert dette?

    Mvh
    https://www.glava.no/akustikk-himlinger/produkter/akustiske-himlinger/ecophon-focus/

    Jeg brukte den versjonen som heter F-kant slik at jeg kunne skru direkte i lektene. Da blir utseendet tilsvarende vanlige takess-plater. Ecophon kjøpes på byggevare-forhandlere som fører Glava-produkter. Prisen man må regne med for 120x60 cm F-kant er roughly 500 kr/m2, noe billigere for 60x60 for vanlig oppheng.

    Siden jeg har både anlegget og spisebordet i stuen i en blokkleilighet valgte jeg å ta hele taket, men det er ikke nødvendig (eller anbefalt) for lyden sin del. Man kan like gjerne lage seg en flåte i førsterefleksjon hvis man ikke ønsker å lage et stort prosjekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn