Mat, drikke og røyk Cognac, trenger litt hjelp!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.014
    Torget vurderinger
    10
    Har fått tilbud om å overta en liten samling Cognac, trenger synspunkter og hjelp, Sentralen har mange med greie på godt drikke så jeg håper på litt hjelp her!

    image0000011.jpg image0000021.jpg image0000031.jpg image0000041.jpg image0000051.jpg image0000061.jpg image0000071.jpg image0000081.jpg image0000091.jpg

    Mvh.
    SAL
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Du finner noen priser på denne nettsiden: Cognac : The Whisky Exchange. Ellers vet jeg ingen ting om cognac selv om jeg har besøkt byen en gang og gått en tur langs elven i godværet. Jeg drikker mye heller whisky eller grappa.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.014
    Torget vurderinger
    10
    Takker, drakk litt cognac før, går i whisky her også.
    Men hadde vært gøy med litt ekstra cognac på hylla...

    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.014
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke peiling på hva det skal koste, tenkte kanskje noen hadde forslag?

    Mvh.
    SAL
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.180
    Antall liker
    12.671
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Mykje fint der.
    Om du liker god cognac og prisen er grei (og du har det treng av hifi og plater), så er det vel bare å slå til.

    Peder
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Får du dem for mindre enn 45K så slå til!

    Er ikke helt oppdatert men mye av det der finnes på Polet eller Tax Free. Sjekk med Heinemanns på nettet.

    Noen av de flaskene koster dessverre så mye at jeg hadde latt dem passere. Men her er det jo et spørsmål
    om hvem som selger, om vedkommende stamper dem av nød eller om det er en venn som vil være grei med deg.
    Den Louis XIII har en listepris på rolige 33.000!
    Remy Martin Diamant ligger vel på rundt omkring 10 Høvdinger.
    Johnnie Walker - King George V Blended Scotch Whisky koster vel rundt regnet 6 Høvdinger på tax Free.
    Martell XO Supreme ligger vel rundt omkring 40.000.


    Så utsalgsprisen på dette partiet er nok på feil side av 100K, dessverre! Kjøper du dem så kommer jeg gjerne nedover og blir med på prøvesmakingen!
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.014
    Torget vurderinger
    10
    Takker så mye Spiralis!
    Oj, såpass heftige priser, ble antydet at dette kostet.
    Du får innkalling til drekking om det kommer i hus, ta med kaffe. :)

    Mvh.
    SAL
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Takker så mye Spiralis!
    Oj, såpass heftige priser, ble antydet at dette kostet.
    Du får innkalling til drekking om det kommer i hus, ta med kaffe. :)

    Mvh.
    SAL
    Kaffe??? Til dette er det bare cola som gjelder.;)
    Du finner pris på alle sammen i den linken jeg la ut lenger opp.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.014
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke prøvd i Cola, men vi pleier å lage Irish med disse billige franske vinene.... :)

    SAL
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Som min finske venn Pekka bruker å si: "Af dom svagare franska bordvinerna føredrar jag Martell"!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skamme seg:>}
    Dette burde hvert grund til utestengelse fra sentralen over lang tid.
    Kødder ikke med slike edle dråper.
    Inn i skammekroken med deg;>}
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Kan lage peppersaus heller, da går det kun typisk en spiseskje med cognac i sausen.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Jeg lager gjerne konjakkbasert peppersaus med fløte til lørdagsbiffen :ROFLMAO: :eek:
    Digg....!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    SAL: La meg bare si at dette må være tidenes sjanse, om du-som Spiralis sa- får dette partiet rundt femti tusen. Her er så mye, tid, kvalitet og utrolig kompleksitet at ingen whisky noen sinne kommer opp mot det. 😎 Cognac nok for å feire femti juler og ett gullbryllup. Og enda har du den mest eksklusive igjen. Dette drikker du maks et glass av i året.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    SAL: La meg bare si at dette må være tidenes sjanse, om du-som Spiralis sa- får dette partiet rundt femti tusen. Her er så mye, tid, kvalitet og utrolig kompleksitet at ingen whisky noen sinne kommer opp mot det. 😎 Cognac nok for å feire femti juler og ett gullbryllup. Og enda har du den mest eksklusive igjen. Dette drikker du maks et glass av i året.
    Problemet er bare at disse holder rundt 40% og at de oksyderer lett når de først åpnes; så med ett glass i året er flaskens innhold ødelagt eller sterkt forringet når du kommer til glass nummer to. Dette er flasker som kjøpes for å selges igjen. Hvis en planlegger å drikke noe sånt så bør flasken drikkes opp i løpet av maks noen måneder.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har sa åpnet dyre flasker av dette før.
    Brukte to år på å tømme den.
    Følte ikke att den ble dårligere med tiden.
    Den siste skvetten sto i et par mnd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    AAM01: Du har forhåpentlig hørt uttrykket LA PARTIE DES ANGES..direkte oversatt ENGLENES ANDEL. Noe all cognac har. Det forringer slett ikke innholdet, men fungerer på samme måte som et tulipanglass. Cognac utvikler komplekse noter hvis den tilføres en viss mengde O2 over tid. Altså kan ei sånn flaske vare fint i etpar år. Etter åpning. Det du derimot aldri skal gjøre er å åpne mer enn ei flaske i gangen. Jeg har en utsøkt, tiårig Park Mizunara her..ei halv flaske til jul, ei hel til barskapet. Og den blir bedre med tida.
    Det er en garantert måte å ødelegge innholdet hvis du har åpna for mange samtidig. Ellers kan jeg være enig i investeringsperspektivet her. Eller så har Norges største cognacfreak en gullsjanse som aldri burde gås miste om.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jo da, jeg kjenner uttrykket. I Skotland sier man angel`s share. Men dette har ingen ting med oksydering på flaske å gjøre. Angel`s share er den alkoholen som fordunster under fatlagring før brennevinet tynnes med vann og tappes på flaske. Dette er ikke oksydering. Både cognac og whisky destilleres til noen og åtti % og legges på fat noen år mens styrken går ned mot 60% hvis den fatlagres lenge nok. Det er i denne fasen englene får sitt. Etter at brennevinet er tynnet med vann og tappet på flaske er all oksydering et problem og delvis fylte flasker over lengre tid bør unngås.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.014
    Torget vurderinger
    10
    Takker så mye for gode innspill og erfaringer!
    Skal ta en prat med nåværende eier snart så får vi se om vi kan bli enige. :)

    Mvh.
    SAL
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Er det noen grunn til at de absolutt tydeligvis må tappe cognac på så rare flasker?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen grunn til at de absolutt tydeligvis må tappe cognac på så rare flasker?
    På engelske og franske herregårder og slott hadde man vakre unikum glassblåser «flakonger» man tappet over på, fra tønnene med cognac, o.l.
    Skikken er videreført med de mest eksklusive cognac-merkene. Dess dyrere, jo mer eksklusivt glassarbeid og øvrig presentasjon.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    AAM01: Du har forhåpentlig hørt uttrykket LA PARTIE DES ANGES..direkte oversatt ENGLENES ANDEL. Noe all cognac har. Det forringer slett ikke innholdet, men fungerer på samme måte som et tulipanglass. Cognac utvikler komplekse noter hvis den tilføres en viss mengde O2 over tid. Altså kan ei sånn flaske vare fint i etpar år. Etter åpning. Det du derimot aldri skal gjøre er å åpne mer enn ei flaske i gangen. Jeg har en utsøkt, tiårig Park Mizunara her..ei halv flaske til jul, ei hel til barskapet. Og den blir bedre med tida.
    Det er en garantert måte å ødelegge innholdet hvis du har åpna for mange samtidig. Ellers kan jeg være enig i investeringsperspektivet her. Eller så har Norges største cognacfreak en gullsjanse som aldri burde gås miste om.
    Englenes andel refererer vel til hvor lite som er igjen på fatet etter lagring. Når det tappes på flaske stopper det.
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    806
    Antall liker
    530
    Fint at en del forummedlemmer kan sette skapet på plass. Blir helt matt av hva enkelte "besserwissere" kan lire av seg av tøys.
    Angels share er som nevnt av flere her det som dunster bort ut av tønnene under lagring. Det er da estimert til ca 2 % pr anno. Det blir en del liter i løpet av et år, for ikke å snakke om de årene et fat som ligger i 20-30 år eller mer mister. Vi snakker da om fat som er halvfulle til slutt.
    Så har man i tillegg det som kalles "The Devils Cut". Det er den mengden som trekkes inn i eikestavene i tønnene under lagring.

    Det finnes vel i Edinburgh et etablissement hvor hotellet heter The Angels Share og puben heter The Devils Cut

    For de som tar turen til Skottlands hovedstad og er ute etter kyndig veiledning fra bartendere når det gjelder whisky anbefaler jeg Usquabae | Edinburgh's best Whisky Bar and Restaurant
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    AAM01: Jeg tror ikke du skal fortelle meg mer om Skottland enn jeg allerede veit…jeg har familie der. Og englenes andel finnes på flasker også. Jeg har forresten tatt en aldri så liten Mizunara nå ikveld, og bekrefter det jeg skrev tidligere her.

    SAL, Weld: Ett ord: Tradisjon. Hvis flaskene ikke hadde det korkprinsippet de har, ville det forøvrig satt smak i negativ retning. I ekte cognac er Ugni Blanc hoveddruen.

    Betegnelsen på cognac utgår fra to ting: Terroir og lagringstid. Cognac er delt inn i seks terroirs, alle i tilknytning til Charente-elva:

    Grande Champagne
    Petite Champagne
    Fins Bois
    Bons Bois
    Bois Ordinaires
    Borderies

    Alle disse har forskjellig jordsmonn, noe som imparterer cognac fra hvert enkelt av dem med egen karakter. All cognac i verden kommer fra ett av disse seks crus, som man kaller dem i Frankrike. Selve byen Cognac ligger i Grande Champagne..derfor er også dette terroiret kalt Le Premier Cru { førsteområdet). Selv er jeg partisk for Cognac Borderies…her finner du hus som Camus og Park. Sistnevnte har en master distiller ved navn Jerome Tessendier. Og la oss bare si at mannen vet hva han gjør. Park er kjent for å slå hardt fra seg, og det gjør de også😎 Ultra eksklusivt til betalbar pris. Men så er de også situert i det MINSTE terroiret av de seks. Og batchene derfra er som regel små. For eksempel lager de Mizunara- i 2 versjoner. En fireårig og en tiårig. Sistnevnte ble lagret på fransk Limousineik i ti år, før den 3050 flasker store produksjonen fikk et ni måneders opphold på japanske vanneiksfat. Dette er en eik som bare vokser i Japan, mye brukt til sakeproduksjon, tradisjonelt sett. Resultatet er absolutt utsøkt. Men når de få flaskene er borte, da er de det😎

    VS= Very Special..lagret minimum 2 år
    VSOP= Very Superior Old Pale..minimum 4 år
    XO= Extra Old..minimum 6 år lagring på fat
    Hors D` Age: ..betyr UTENFOR ALDER…ELDRE ENN EN BETEGNET XO
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    806
    Antall liker
    530
    Angels share har ingen ting med flasker å gjøre! for noe tøv! Og ja, jeg har også familie i Skottland. Det har da ingenting med saken å gjøre!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tor: Alle flasker med det korkprinsippet mister en viss andel av innholdet til fordamping…akevitt, whisky, cognac…alle sammen. Spør i Frankrike, du..Denne tråden har dessuten ikke whisky som emne..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Tor: Alle flasker med det korkprinsippet mister en viss andel av innholdet til fordamping…akevitt, whisky, cognac…alle sammen. Spør i Frankrike, du..Denne tråden har dessuten ikke whisky som emne..
    Om det er hjemmebrent, rom, cognac eller whisky med og uten en ekstra e så er prinsippene det samme. Fellesnevneren er brennevin, hva det er lagd av er en ting men lagring og oppbevaring er vel så viktig i prosessen. Jo sterkere brennevinet er i alkohol prosent jo lettere dunster det av ettersom alkohol er flyktig og går lett over i gassform. Det er kjemi, enkelt og greit.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Om det er hjemmebrent, rom, cognac eller whisky med og uten en ekstra e så er prinsippene det samme. Fellesnevneren er brennevin, hva det er lagd av er en ting men lagring og oppbevaring er vel så viktig i prosessen. Jo sterkere brennevinet er i alkohol prosent jo lettere dunster det av ettersom alkohol er flyktig og går lett over i gassform. Det er kjemi, enkelt og greit.
    Godt, korrekt og enkelt svar (y)
    Bedre enn de, som må sutre og ødelegge andres ellers spennede tråder, bare for å ville ha´ rett :sleep::sleep::sleep::sleep:
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    For meg som ikke bryr meg større om de nevnte edle dråper spør jeg, har lagring noen betydning, i en eller annen vei, etter at det er kommet over på flaske? Og har det eventuelt noen betydning for verdien? Grunnen til spørsmålene er at jeg har noen flasker som er minst 25 år, og om det er bare å tømme ut eller om det stiger i verdi.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Som man sier i Trøndelag, man tømmer ikke ut alkohol..

    Eneste problemet med brennevin som står lenge på flaske er korken, da kork kan morkne/tørke ut. Den blir da svært vanskelig å åpne.
    Men å drikke brennevin som har stått på flaske i mange tiår er ingen problem. Det er jo noe som skjer på flasken også ved lagring, smaksmessig. Selv om den ikke trekker til seg smak som den gjør fra eikefat etc., så avdunster den noe og kan bli litt rundere på flasken også. De med bedre kjemi-kunnskap enn meg kan forklare dette bedre og hva som skjer, fikk det forklart av en kjemiker en gang men husker ikke detaljene.

    Men man trenger ikke å smake på brennevin for å vite alder, det holder med å lukte. Mange år lagring på eik gjør underverker for alt av brennevin, dette gjør også at brennevinet får "pustet litt" samtidig som det trekker til seg litt smak fra fatene. Personlig så foretrekker jeg OVER (norsk) seksuell lavalder.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Trikset med slikt som koster ikke bare skjorta, men hele skjorteavdelingen hos Dressmann er at man flytter det over på en mindre flaske etter som den opprinnelige flasken blir tømt. Formålet med øvelsen er at det skal være så lite luft som mulig i flasken.

    Personlig så lagrer jeg brennevinet liggende. Jeg vet at meningene er delte på dette området, noen mener at korka kan sette smak, jeg har aldri opplev det selv, men jeg har opplevd at flasker "tømmes" hvis alkoholen får mulighat til å dunste ut gjennom korken på en flaske som står "riktig" vei. Dog har jeg kun opplev dette med miniatyrflasker.

    Moderne karaffler er gjerne ikke helt tette. Lab utstyr er gjerne laget slik at det har en slipt kant som er tilpasset korken. Dette blir faktisk ganske så tett. Men karaffler uten slik kant er langt fra tette. Jeg har tidligere brukt å fylle tre karaffler til jul, cognac, whisky og de senere årene Gilde Non Plus Ultra. Sist jeg gjorde dette ble det stående noen desiliter Gilde igjen i karaffelen. Dette hadde gått meg hus forbi som det heter og etter 3/4 år aller så oppdaget jeg dette "alkoholmisbruket"! Enkelt sagt så hadde ikke den hatt plagsom godt av lagringen! Jeg helte det ut for det var ikke godt! Jeg mener det må hav vært eksponering for oksygen som var årsaken.

    Husvaranen var en gang for en million år siden medlem i en vinklubb som sendte ut ulike vinglass hver måned. Greie glass, men veldig skjøre! Hun fikk også en snodig pumpegreie og noen spesialkorker. Det gikk an å pumpe luften ut av en åpnet flaske gjennom denne spesialkorken med den medsendte pumpen. Formålet med en slik aktivtet var at vinen ville holde seg hvis det ikke var luft i flasken, og det fungerte faktisk over all forventning. Jeg mistenker at noe tilsvarende også vil gjelde for cognac og annet svinedyrt brennevin.
    Men hvor man får tak i slkt utstyr i dag? Aner ikke??
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn