Mat, drikke og røyk Cognac, trenger litt hjelp!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Mange år lagring på eik gjør underverker for alt av brennevin, dette gjør også at brennevinet får "pustet litt" samtidig som det trekker til seg litt smak fra fatene. Personlig så foretrekker jeg OVER (norsk) seksuell lavalder.
    Problemet for oss "purister" som gjerne vil ha brennevin som er lagret 20år ++ er jo at dette har blitt helt hysterisk dyrt!
    Produsentene taper jo renter for hvert år produktet ligger på lager samtidig som Prinsesse Märtha Louises venner "englene" forsyner seg grovt av fatene.

    Jeg er ikke 100% sikker når det gjelder cognac, men for whisky har man funnet måter å "jukse" i produksjonen slik at produktet får riktig fatlagret preg på ganske mye kortere tid. Hvordan de gjør det har jeg ikke full oversikt over, men har hørt snakk om at eikefliser tilsettes under fatlagringen og at gamle fat i "flisform" setter smak hurtigere enn å lagre i et tomt "rent" fat. Men ta dette med en liten klype salt.
    Uansett så skal dette gjøre at man får god whisky med lagringspreg billigere enn hvis produktet må ligge i fat hele tiden silk det ble gjort tidligere.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Personlig så lagrer jeg brennevinet liggende. Jeg vet at meningene er delte på dette området, noen mener at korka kan sette smak, jeg har aldri opplev det selv, men jeg har opplevd at flasker "tømmes" hvis alkoholen får mulighat til å dunste ut gjennom korken på en flaske som står "riktig" vei. Dog har jeg kun opplev dette med miniatyrflasker.
    Det er nok smart å lagre alt av drikke med kork liggende, stående "rett vei" så ender man med uttørket kork som bare smuldrer opp når man forsøker å åpne den. Når brennevinet/vin har stått på flaske i 10-20 år+ så er dette ganske vanlig, har opplevd det selv endel ganger..
    Et triks er å vende på flasken av og til for å fukte korken litt, dette gjør at den også tetter litt bedre. Jeg bruker å vende på flasken før jeg åpner flasken for å ta meg et glass, da får man fuktet korken litt når den settes i igjen.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Husvaranen var en gang for en million år siden medlem i en vinklubb som sendte ut ulike vinglass hver måned. Greie glass, men veldig skjøre! Hun fikk også en snodig pumpegreie og noen spesialkorker. Det gikk an å pumpe luften ut av en åpnet flaske gjennom denne spesialkorken med den medsendte pumpen. Formålet med en slik aktivtet var at vinen ville holde seg hvis det ikke var luft i flasken, og det fungerte faktisk over all forventning. Jeg mistenker at noe tilsvarende også vil gjelde for cognac og annet svinedyrt brennevin.
    Men hvor man får tak i slkt utstyr i dag? Aner ikke??
    Det får du tak i f.eks. her: Le Creuset Wine Pump WA-137 Nickel Satin Black | Buy now at Cookinglife
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    EN enkel gurgle etter "vakumumpe vin" gir deg flere resultater og andre priser enn den viste.....Vi har den Le Creuzet til 189 kr.. funker utmerket, - men ikke for lenge til vin...
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    EN enkel gurgle etter "vakumumpe vin" gir deg flere resultater og andre priser enn den viste.....Vi har den Le Creuzet til 189 kr.. funker utmerket, - men ikke for lenge til vin...
    Nei ikke til evig tid, men det slår i allefall det som var prosedyren tidligere. Rester i vinflasken ble helt over i isterningsposer og lagt i fryseren for så å bli benyttet i rødvinssauser.
    i dag er prosedyren den at flaska blir tømt! ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn