CD spillerens venner :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.856
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Topp 20 ikoooniske CD-spillere, visstnok.


    (Del 2: Høres alle CD-spillere like ut? :rolleyes:
    )
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde han byttet dac også hadde vi kanskje fått part 3 & 4 også :ROFLMAO: .
    Men pippen hadde kanskje fått en annen låt hvis me hadde justert volt / volum likt :unsure:
     
    Sist redigert:

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    71
    Hos meg står det nå en Pro-Ject DS2T og mater en RME DAC med datastrøm. Jeg kan også få datastrømmen fra samme mastrede plater via Squeezebox hvor alle platene er lagt inn på en hjemmeserver i lossless. SQ er satt opp til å sende BitPerfect. Her er det forskjeller, og de kan fort skyldes feil under ripping av CD, Rippingen er utført i Itunes og jeg stoler ikke på at dette alltid blir topp resultat, men det er enkelt og går relativt raskt. Ellers er jeg usikker på hva forskjellene består av. Har litt mer tillitt til lyden og musikk fra transporteren. Alle detaljene kommer frem der.

    Den viktigste forskjellen er kanskje enkelheten denne CD transporteren representerer. Her setter man på en plate, man kan velge hvilke sang man vil starte å spille av, men så kommer bare neste sang på plate. Dette kan man gjøre når man streamer, men jeg gjør ikke det. Det er for enkelt å sitte med telefonen å hoppe fra sang til sang og mellom forskjellige plater.

    Spiller også vinyl, men der dreier det seg mer om å unngå å ødelegge den fine lyden som er presset på platene :)

    Jeg sier ja til valgfrihet i format for nyting av musikk.

    IMG_1567.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hadde han byttet dac også hadde vi kanskje fått part 3 & 4 også :ROFLMAO: .
    Men pippen hadde kanskje fått en annen låt hvis me hadde justert volt / volum likt :unsure:
    Man bør ta den testen for hva den er. En høyst subjektiv test utført på et par fulltonehøyttalere med bittesmå elementer. Kan sikkert spille musikalsk og fint de , men langt fra oppløst og detaljert nok til å avsløre de små nyansene. Skulle jeg valgt 20 mest ikoniske CD spillere ville nok listen sett annerledes ut. Igjen - en rimelig subjektiv vurdering.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ny cdspiller fra Arcam til £700, likte denne.
    Har også digitale innganger som jeg ikke liker men kan forstå at mange vil ha dette. Men for meg så blir den mer kompleks og en ekstra kost for noe jeg ikke har behov for. Denne støtter max 96/24 wave/flac og det kommer garantert mange til å mene er alt for lavt, støtter heller ikke DSD som det også blir klaging over...



    arcam cd5.jpg


    ARCAM_CD5_Spec_Sheet-1-1.png
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg har enda så mange CD som jeg er glad i så kommer alldtid en CD spiller til være i opsettet mitt
    Drømmen er jo kx01 som ikke lages lenger ,

    Betenkeligheten og er veldig stor med disse brukte super dyre CD spillerne som ofte må komme fra utlandet

    Selv om de er bygget som tanks er du ikke garantert at laseren er føkka før 10 år er omme, selv lite brukt , sist en wadia 860i
    Esoteric laserere må setts oppi jigg ,,,, i japan

    Jeg har hoppa av tanken om en brukt og sett og vil se mer på denne
    KUn for CD da denne .Hegel Viking

    Vannvittige lav forvrengning men allikevel sies å ha maktfull organisk lyd,,, egen produsert servo og kretsløp som sound engine

    Specifications

    • Supported Discs: 12 cm Redbook CDs
    • Line Level Output:
      • 1 unbalanced fixed (RCA)
      • 1 balanced fixed (XLR)
    • Output Voltage Analog: 2.5V RMS
    • Digital Output: 1 BNC true 75 Ohm
    • Frequency Response: 0 Hz – 22 kHz
    • Distortion: Less than 0.0015%
    • Finish: Black
    hegel-viking-cd-player-angle.jpg
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Relevant problemstilling det der med med eldre spillere med drivverk det ikke lenger kan skaffes deler til. Mange "bakgårdsfirma" bruker Philips Pro2 verk som gikk ut av produksjon i 2012....
    Problemet med de nye betalbare CD spillerne er at de nærmest garantert bruker et simpelt DVD verk laget i Kina. Samme verkene som står i DVD spilleren til 600kr på Elkjøp. Praktisk talt ingen lager CD verk lengre; pro8 verket er vel et unntak og har funnet veien til enkelte (dyre) spillere.
    Ellers er det japanerne som fremdeles lager CD/SACD verk av høy kvalitet. Men da må du kjøpe Denon, Marantz, Esoteric etc....
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Liker ikke frontlading, ellers ser jo den Hegelen flott ut.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Relevant problemstilling det der med med eldre spillere med drivverk det ikke lenger kan skaffes deler til. Mange "bakgårdsfirma" bruker Philips Pro2 verk som gikk ut av produksjon i 2012....
    Problemet med de nye betalbare CD spillerne er at de nærmest garantert bruker et simpelt DVD verk laget i Kina. Samme verkene som står i DVD spilleren til 600kr på Elkjøp. Praktisk talt ingen lager CD verk lengre; pro8 verket er vel et unntak og har funnet veien til enkelte (dyre) spillere.
    Ellers er det japanerne som fremdeles lager CD/SACD verk av høy kvalitet. Men da må du kjøpe Denon, Marantz, Esoteric etc....
    Nyere Atoll cdspillere og transport samt Audiolab transport bruke Teac, og disse er betalbare.
    Vurderer en av disse når/om Cyrusen min ryker (har ventet på det noen år nå).
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Liker ikke frontlading, ellers ser jo den Hegelen flott ut.
    Jeg har tidligere prøvd slot-løsning både i anlegget og i bilen, og det overbeviste ikke meg i alle fall. På et tidspunkt vil den begynne å "spise" cd-plater! Ellers tipper også jeg at Hegelen er bra.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har tidligere prøvd slot-løsning både i anlegget og i bilen, og det overbeviste ikke meg i alle fall. På et tidspunkt vil den begynne å "spise" cd-plater! Ellers tipper også jeg at Hegelen er bra.
    Samme her. Hadde ikke brukt Cyrusen (transport) min på en stund og slet med å få ut cden som stod i. Fikk den ut etter hvert og den har fungert fint noen uker nå, men tror den synger på siste verset nå. Spørsmålet er om den blir erstattet av en cdspiller eller transport, tror jeg kommer rimeligere ut av det med en transport men en alternativ lyd fra en spiller frister litt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Jeg har hoppa av tanken om en brukt og sett og vil se mer på denne
    KUn for CD da denne .Hegel Viking

    Vannvittige lav forvrengning men allikevel sies å ha maktfull organisk lyd,,, egen produsert servo og kretsløp som sound engine
    Hvis du først kjøper, hvorfor ikke gå for noe mer?
    Som denne Technics SL-G700M2 som nettopp har fått super test i Absolute Sound. Sammenlignes med Dac’er til 4x prisen. Da får du CD, SACD, Mqa, high-rez streaming, tilkobling for ekstern harddisk m.m. Og Technics kvalitet, også på drivverket.

    Jeg har M1 utgaven.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Siden jeg har enda så mange CD som jeg er glad i så kommer alldtid en CD spiller til være i opsettet mitt
    Drømmen er jo kx01 som ikke lages lenger ,

    Betenkeligheten og er veldig stor med disse brukte super dyre CD spillerne som ofte må komme fra utlandet

    Selv om de er bygget som tanks er du ikke garantert at laseren er føkka før 10 år er omme, selv lite brukt , sist en wadia 860i
    Esoteric laserere må setts oppi jigg ,,,, i japan
    Ellers er jeg enig i det du skriver om gamle CD-spillere, hold deg borte fra dem. Brått får du ikke tak i deler til drivverket og da er dem verdiløse.

    Har selv hatt mange CD spillere, den første kjøpte jeg i 1985. Har hatt single bit, mulibit, Philips TDA 1540/41, MASH converters og faen veit.
    Det jeg kan si er at de beste Dac chip-set i dag er betydelig bedre enn de noe eldre (som var bra i sin tid). Han anmelderen i Absolute Sound gir et godt perspektiv på utviklingen i digital.
    Summa summarium: gammel digital gjør seg godt..på historiens skraphaug.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    tviler ikke ett sekund på tecknics japan HQ ,,,, men jeg har gjort researchen min ,,,,

    Nye generasjon akm chip intressert mich sehr ,,, som tillater
    no down / up sampl i tilleg til å bruke sin egen ,,Hegels vare merke topologi
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ellers er jeg enig i det du skriver om gamle CD-spillere, hold deg borte fra dem. Brått får du ikke tak i deler til drivverket og da er dem verdiløse.

    Har selv hatt mange CD spillere, den første kjøpte jeg i 1985. Har hatt single bit, mulibit, Philips TDA 1540/41, MASH converters og faen veit.
    Det jeg kan si er at de beste Dac chip-set i dag er betydelig bedre enn de noe eldre (som var bra i sin tid). Han anmelderen i Absolute Sound gir et godt perspektiv på utviklingen i digital.
    Summa summarium: gammel digital gjør seg godt..på historiens skraphaug.

    Helt ening selv om mye annet transistor saker har en life span på 20 år eller mer ,,,


    Esoteric og teak brukte mye bb1702 og seinere 1704 så lenge det var tilgang ,,, nå obsolete
    Sannsynlig vis en av verden beste chipper den dag i dag

    Utgavene paralell koblet x8 var så støy svake og hadde så stor oopløsning at de kunne brukes NOS i tillleg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Helt ening selv om mye annet transistor saker har en life span på 20 år eller mer ,,,


    Esoteric og teak brukte mye bb1702 og seinere 1704 så lenge det var tilgang ,,, nå obsolete
    Sannsynlig vis en av verden beste chipper den dag i dag

    Utgavene paralell koblet x8 var så støy svake og hadde så stor oopløsning at de kunne brukes NOS i tillleg
    1704 er en av de veldig få eldre dac’er som er verdt å samle på. Den var god. Og dyr å produsere. Så ikke forvent den tilbake :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Å faen ,,, da blir den mer inntresant 🤩

    Lest enoe om ess ? ,,,det vil jeg ikke
    Det var en grunn til M2, fordi det ikke var flere AKM 4497 å få tak i etter brannen. Jeg kjøpte vel en av de siste eksemplarene av M1 som ble produsert.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om jeg fortsatt hadde sett på spillere i høyere prisklasse så hadde denne Atoll 400 sett interessant ut. Litt usikker på designet da...

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Jeg leste mange, mange tråder om lydsignaturen fra AKM 4497 før jeg bestilte spilleren. Og det stemte godt. 4497 var den siste «velvet sound» voltage out dac’n fra AKM. «Velvet sound» er en passende beskrivelse. Subjektivt er den veldig glatt i lyden, helt uten «korn». Et anstrøk varme. Men er samtidig ren og klar i lyden, aldri ullen.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leste mange, mange tråder om lydsignaturen fra AKM 4497 før jeg bestilte spilleren. Og det stemte godt. 4497 var den siste «velvet sound» voltage out dac’n fra AKM. «Velvet sound» er en passende beskrivelse. Subjektivt er den veldig glatt i lyden, helt uten «korn». Et anstrøk varme. Men er samtidig ren og klar i lyden, aldri ullen.
    Espen ,,,takk og deilig å høre hfs tabu belagt ord språk , eller se på trykk 😍

    Signaturer ingen snakker om de lenger ,, jeg er og der siden stund en : )
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg fortsatt hadde sett på spillere i høyere prisklasse så hadde denne Atoll 400 sett interessant ut. Litt usikker på designet da...

    Bruker en utgaått gammel dac :
    PCM1794 mens de finnes i kina ,,, ?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bruker en utgaått gammel dac :
    PCM1794 mens de finnes i kina ,,, ?
    Jeg mener det er mer en dac chipen som er avgjørende for lyden i en cdpspiller. Hadde ikke sagt nei til en Rega ISIS som bruker samme chip.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    her er en liste på daccer og drivverk ,
    selv kan jeg relatere meg her til flere av mine dommer og om samsvar av signaturer , enten jeg likte dem bra eller svært bra eller ikke
    Selvfølgelig ,,,,
    Uten å kommentere dem,,, mine tilfeller "altså

    listen ;


     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener det er mer en dac chipen som er avgjørende for lyden i en cdpspiller. Hadde ikke sagt nei til en Rega ISIS som bruker samme chip.
    Absolutt , har hatt flere cd spillere og dacs oppi gjennom , noen er så gar moddet med super opamps og drev med super low ppm clocks flere,,
    Senere kjøpte jeg fav diy dacen min og bygget invertrene og regulatorene selv ,,,, til med regulatorer har innvirkning på lyd bildet ,
    Jeg var gjennom en runde med flere serie regulatorer , batterier ,,, til sist shunt regulatorer

    Det som slår meg ,,,, en dac uansett om den får dicrete reg og super buffer/ inverter ,,,, signaturen gjemmes ikke vekk

    Det som slår meg vedrørende drives " de og tillegger og en signatur om du vil som feks cd- pro og feks vdrs clamps

    Signaturen skinner gjennom uansett low ppm clock generators og reklokkere
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Bruker fortsatt min MBL 1531a:)

    Ja hadde den supeer clokkede vdrs teak vært evig varende hadde jeg nok ikke kvittet meg med den ,,, 20 år aktiv drift og reparert 2 ganger ,,laser strip og kasset drev
    Heeden har vært best etter den ,,,, sikkler etter en viking nå
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Noe jeg liker er at skuffa kommer langt nok ut til at plata kan legges rett nedi. På mange spillere kommer ikke skuffa langt nok ut, slik at man må passe på å vippe inn plata med kanten først før den legges nedi. Unødvendig og litt irriterende, faktisk. Sammenlign gjerne dagens toppmodell fra Luxman med den forrige..

    Når det gjelder dette med dac-chiper og lasere så er jeg imponert over Marantz som altså lager sine egne, patenterte dac-kretser og egne drivverk. Sånn skal det være! Om de nå bare kunne lage en ny Blu-ray spiller også!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Jeg mener det er mer en dac chipen som er avgjørende for lyden i en cdpspiller. Hadde ikke sagt nei til en Rega ISIS som bruker samme chip.
    Det kan du si. Og ja. Men uansett hvordan du snur og vender på det, så vil selve dac’n sette premissene. Du kommer aldri rundt begrensningene i selve dac’n, du kan kun designe resten av spilleren sånn at ikke lyden forringes ytterligere.

    Som @HAREPUSEN, så har jeg også mange ganger byttet byttet bit-klokker. Har hatt tre ulike varianter av Vacuumstate. Selve klokkekrystallet har vært d samme, men stadig mer sofistikert strømforsyning. Sist Terra Firma bit-clock på min Yamaha SACD. Det interessante er å høre påvirkningene det har på musikkopplevelsen. Også mer flitrerte strømforsyninger til både digitaldelen og analogdelen. Og lydmessig skjer det samme med modding av klokka og strømforsyning; støygulvet oppleves lavere, det er som om selve dac’n får mer optimale arbeidsbetingelser. Men selve signaturen i spilleren forandres ikke (som Harepusen skriver)
    Technics har batteridrift på klokka, sånne små detaljer gleder meg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spør pent her: Er det noen av dere som har en sølvfarget eldre spiller, gjerne rimelig, med digitalutgang, som virker som den skal, som dere kan tenke dere å avhende?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Når det gjelder dette med dac-chiper og lasere så er jeg imponert over Marantz som altså lager sine egne, patenterte dac-kretser
    Det er bare marketing mumbo-jumbo. Marantz bruker cirrus, seiko, pcm1792, etc.
    For Marantz å utvikle moderne dac-chipset ville kostet mer enn de noen gang ville få inn i salg på digital elektronikk.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Spør pent her: Er det noen av dere som har en sølvfarget eldre spiller, gjerne rimelig, med digitalutgang, som virker som den skal, som dere kan tenke dere å avhende?
    Estetisk snobb! Sølvfarget er eneste premiss. Hva gjør du på hifisentralen? Skal jeg linke til interiørmagasinet?😁😛
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4443.jpeg

    Rotelen er en klassiker, men jeg skulle gjerne ha lettet uttrykket litt.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Noen som kjenner til dette drevet?
    Er det bra?

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn