CD spillerens venner :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Nyere Atoll cdspillere og transport samt Audiolab transport bruke Teac, og disse er betalbare.
    Vurderer en av disse når/om Cyrusen min ryker (har ventet på det noen år nå).

    Er ikke dette billige Teac drivverk beregnet for datamaskiner?
    Tror du må opp på Esoteric for å finne noe "audiofilt" fra den kanten.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke dette billige Teac drivverk beregnet for datamaskiner?
    Tror du må opp på Esoteric for å finne noe "audiofilt" fra den kanten.
    Usikker på hvilen modell de bruker står bare "Pure audio CD drive" og det er ikke støtte for DVD som f.esk Denon sine. C.E.C bruker vel også Teac om jeg ikke husker feil.
    Edit: C.E.C bruker Sanyo
     
    Sist redigert:

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Synes Luxman sine cd spillere har bra kvalitet på sine spillere.
    d-380_mecha_block.jpg


    Dette drivverket sitter i D-N150, Q380, og X03. Virker gedigent, og av bra kvalitet. Spiller i alle fall veldig bra.

    /Ruby😊
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på hvilen modell de bruker står bare "Pure audio CD drive" og det er ikke støtte for DVD som f.esk Denon sine. C.E.C bruker vel også Teac om jeg ikke husker feil.
    Mener de bruker Sanyo på de beltedrevne
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    CD er langt fra død hos meg. Fikk senest i går hanket en pose med musikk som ville ha kostet en formue på vinyl (men selvfølgelig langt billigere om man streamer).

    Har for tiden disse to:

    Meridian blir nok siste CD spiller, iaf til den ikke kan repareres mer.
    IMG_0039.jpeg


    Denne er et drivverk. Har egentlig ikke bruk for det, men kvier meg for selge 🫣
    IMG_0040.jpeg

    NB! Begge bildene stjålet fra nettet🫣
     

    tigerw97

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    246
    Antall liker
    337
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    Strømmer en del fra rippet CD, men har fortsatt noen CD-spillere som jeg bruker innimellom:
    Philips CD 630 (TDA1541A)
    Philips CDI 220 Matchline
    Yamaha CDX 993
    Yamaha CDX 1060
    Yamaha CDX 1110
    Cambridge Azur 752BD
    Oppo UDP 203

    Ooops, glemte Philips CD 951 og Philips CD 925
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Denne er et drivverk. Har egentlig ikke bruk for det, men kvier meg for selge 🫣
    Vis vedlegget 961023
    NB! Begge bildene stjålet fra nettet🫣
    Micromega husker jeg godt fra slutten av 80-tallet og et stykke ut på 90-tallet. Spesielt disse Stage 1, Stage 2 og Stage 3 spillerne. Måtte sjekke om dette franske firmaet eksisterer i dag. Det gjør det. Men ble ikke klok på produktporteføljen og hva den røde tråden egentlig er.

    Her er et bilde fra CD spillerne som er i salg i dag.
    Skjermbilde 2023-10-16 kl. 13.03.38.png
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Sitter Philips cdm 9 pro i Gunner sitt. Kvalitet som i liten grad lages lengre
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    1697481132926.png


    Her er min cdspiller. Men bruker den bare som drivverk. Som cd spiller finner jeg den grusomt kjedelig. Den forer en Veridian Utopia dac, model Sirius, med digitale signaler. En dac med en chip noen her inne hevder hører til på den historiske skraphaug. 😊😉
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg hadde en Micromega Stage 6 lenge, sannsynligvis kjøpt i 1998, på OHC. Solgte den da jeg hadde rippet alt og kjøpt Logitech Transporter, ca. 2007.

    Rotel RCD-955AX, vist over, og som jeg bruker som drivverk nå hadde fruen med inn i ekteskapet.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Bruker EC i hovedanlegget og Rega i anlegg nr 2 i stua, men ned ett enkelt tastetrykk så kan den også brukes i anlegg nr 2. Har brukt Teac VRDS-10 og Denon DCD 1500 AE i tvstua, men Denon spilleren leser ikke plater lenger, må nok ha ny laser. Rens har ikke hjulpet. Teac må ha nye reimer. Står derfor lagret. Har også en B&O cd spiller på lager + en C.E.C. Har ett par Sony spillere i uthuset også. Så cd er fortsatt i daglig bruk ved siden av vinyl.
    IMG_1791.jpeg
    IMG_1492.jpeg
    IMG_1789.jpeg
    IMG_1494.jpeg
    IMG_1790.jpeg
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Bruker EC i hovedanlegget og Rega i anlegg nr 2 i stua, men ned ett enkelt tastetrykk så kan den også brukes i anlegg nr 2. Har brukt Teac VRDS-10 og Denon DCD 1500 AE i tvstua, men Denon spilleren leser ikke plater lenger, må nok ha ny laser. Rens har ikke hjulpet. Teac må ha nye reimer. Står derfor lagret. Har også en B&O cd spiller på lager + en C.E.C. Har ett par Sony spillere i uthuset også. Så cd er fortsatt i daglig bruk ved siden av vinyl. Vis vedlegget 961272 Vis vedlegget 961273 Vis vedlegget 961274 Vis vedlegget 961275 Vis vedlegget 961276
    Hvis det er bitumengummi oppunder topplokket på vrds 10, så er det kanskje min gamle :)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Mye mulig det var det ja, lenge siden jeg har hatt lokket av. Synes den fortsatt er en god spiller når den går med tanke på alder og ikke moe dårlig drivverk. C.E.C spilleren ble plukket opp på ett loppis. Greit med 1 reserve spiller eller 2, vis noe skjer men en av de andre. Hadde EC spiller hos EC på Tau for ett par år siden for oppgradering.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har også noe som ligner på c.e.c. YBA toppmøtet cd spiller med reindrift ala c.e.c. Parasoynd lagde også en med remdrift
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Gryphone Ethos.jpg

    Her er CD spilleren til en kamerat. Den er helsvart og har en innebygget DAC som kan brukes på andre kilder som streamer osv. Han har også en DAC modul innebygget i Gryphon preampen. Den var visst rundt 80k :) Gryphon var ikke interessert i noe SACD på denne spiller. Har vel sin årsak. Denne spilleren har et fjellstøtt lydbilde, noe som man må forvente i denne prisklassen. Eieren var veldig forsiktig nå han betjente denne. Vi spillte på noen Japanske Lim(JVC) CD plater med Dave Grusin Discovered Again og Oscar Petersson We Get Requests. Dave Grusins CD var remastered direkte fra den orginale mastertapen som ble flybåren av Doug Sax som var innspilling ingenøren som gjorde den analoge direkte innspilling hos Sheffield Lab. Denne CD spilleren var helt fantastisk på anlegget. Det våknet til liv hær da.
    Blir en lytterunde senere med noe klassisk musikk da.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Nydelig spiller med fantastisk lyd. Upsampling og balanserte utganger. Har hatt en slik i 20 år, og den har aldri sviktet. 9000 på Finn bør være et godt kjøp.
    Meridian G08 fikk jo fantastisk omtale av Atkinson i sin tid. Og uansett omtale av Meridian 08G så lyser ordet «Upsampling» som selve greia med spilleren (spilleren bruker AD1852 bitstream converter).
    Saken var at jeg googlet litt på denne, så var jeg brått over på en NOS dac som er omtalt i tråden her. Og like brått var jeg over på Rognliens HiFI blog hvor han var på fabrikkbesøk hos Audio Note i england. Og over whiskyen så kom ypperstepresten i Audio Note med noen bekjennelser….som at feedback og nettopp oversampling/upsampling slettes ikke funker, dessuten er streaming galskap hvis du vil ha god lyd.

    Så greia er at hvis alle har en referanse på hvordan f eks et gitt Steinway flygel låter, så kan ikke alle forståsegpåere ha rett samtidig. Det er ikke lenger snakk om smak og behag. Noen må ta direkte feil i hva som funker og ikke funker. Hvis felles målsetning er at dette Steinway flygelet skal låte mest mulig troverdig.

    Da er jeg fremme ved konklusjonen: det er mer religion i HiFi enn de fleste andre steder😁
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Vis vedlegget 961291
    Her er CD spilleren til en kamerat. Den er helsvart og har en innebygget DAC som kan brukes på andre kilder som streamer osv. Han har også en DAC modul innebygget i Gryphon preampen. Den var visst rundt 80k :) Gryphon var ikke interessert i noe SACD på denne spiller. Har vel sin årsak.
    Det kan være flere årsaker til at disse produsentene som lager CD spillere ikke inkluderer SACD. Det kan være markedsmessige årsaker etc. Noen sier at dem ønsker å optimalisere CD avspilling etc.

    Men det er én årsak til at disse mindre produsentene ikke har inkludert SACD, en årsak som dem aldri har vært åpne om. Det er at du som produsent har måtte betale en ganske betydelig engangs fee til Sony/Philips for å få lov til å bruke formatet. Og dermed å fordele denne inngangs kostnaden på et relativt lite antall solgte spillere, har ikke svart seg økonomisk. I tillegg kommer generelle utviklingskostnader på produktet.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe fan av blå dioder og ishvite display som skriker fra andre siden av rommet.

    Svak for spillere med røde vfd’er av en eller annen underlig årsak.
    Ønsker meg en original rega planet som drivverk.
    De, moon/ Simaudio og noen Krell kjører med rødt. Noen andre tips til sort spiller med rødt display og habilt drivverk/ byggekvalitet?
    IMG_4516.jpeg

    IMG_4513.jpeg


    En god nummer to er varmgrønn, som min Arcam.

    IMG_4525.jpeg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Angående digg display. Ingen tall lyste så fint og behagelig som på min engelske Acoustic Research CD04 fra 1987. Store dyp-gule tall. Ga ro i sjela. D/A chipen var en Philips 14 bit + noise sjaiping, tror den het Tda1540.
    Lydmessig var den varm og malte med en bred pensel, microdetaljer var den veldig overbærende med :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg ikke husker feil satt samme chip i de tidligste Tandberg TCP 3015 A-spillerne.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Philips var vel først ute med Tda1540 i sin første CD-spiller (mod 104), og det var en dual mono løsning. Flere andre tidlige CD-spillere brukte samme. En enkel non-oversampling mod får disse til å spiller rett så bra.

    Min ene CD-spiller, B&O CDX, som er en Philips 104 "pakket" inn i B&O design spiller egentlig veldig fint, med en karakteristikk slik Espen R beskriver.

    En dag jeg får god til skal jeg vurdere å teste mod´n som er veldig enkel å reversere dersom man kjøper en sokkel. Tidligere fikk man kjøpt slike ferdig loddet på Ebay, men har ikke sjekket om det fortsatt gjelder.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Om jeg ikke husker feil satt samme chip i de tidligste Tandberg TCP 3015 A-spillerne.
    Du husker ikke feil. Og som med Acoustic Research, så byttet også Tandberg over til den ekte 16-bits chipen Tda1541 så snart den ble tilgjengelig.

    Det litt morsomme var at Audioscan/HiFi klubben ba meg om å lytteteste den nye CD06 side ved side med min CD04 i mitt eget hjem. Dem ga ingen føringer på hva som låt best, kun sa at dac’n var en annen, resten av spilleren samme som min CD04.
    Konklusjonen min var at jeg likte min egen CD04 best, den var mer lettflytende og «analog» i toppen.
    Det var nok fordelene med noise sjaiping jeg hørte. Eller ulempen, alt etter som du selv velger å se det ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde Musical Fidelity Digilog dac'en. Enkle Mods for å gjøre del filterløs? gjorde susen. Meget behagelig å lytte til
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn