Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Eivind E skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det blir vel mer som å fengsle og forfølge syklister.......En kan jo så spørre seg om det hele gir de ønskede resutater for den generelle allmentilstand i befolkningen og om dette er en optimal prioritering av ressurser.
    Men du ønsker jo at Kosovo skal invaderes av militæret?
    Jeg synes det er pussig at du på den ene siden mener at cannabislovgivningen er undertrykning og argumenterer på en nesten paranoidhysterisk måte, mens du samtidig mener at Kosovo bør invaderes og utslettes av militære makter.

Det kan jo virke som du er i en viss konflikt med deg selv der.
    Hvis det norske forsvaret sender tropper til finnmark, innvaderer de da sameland? Jeg regner fremdels Kosovo som en provins i et annet land og da er det helt legitimt av det landet og opprettholde ro og orden der. Nå er Kosovo litt spesielt fordi det har vært under utenlandsk administrasjon en stund, men det gir overhodet ingen legitimitet til opprørere til å foreta et territorialt mytteri.

Men hvordan du klarer å koble denne saken med Cannabis er for meg en gåte. Men det menneskelige sinn har vel sine lufenulle dog humoristiske kortslutninger en gang i blant.

G

Gjestemedlem

Gjest
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/04/528696.html

Tror Moses var høy da han fikk de ti bud

Israelsk forsker mener den kjente profeten var ruset på psykedeliske stoffer på Sinai-fjellet.

Jødenes store leder, profeten Moses, var ruset på psykedeliske stoffer da han trodde han mottok de ti bud. Slike stoffer var i vanlig bruk i jødiske ritualer, hevder en israelsk forsker.

Moses var trolig også under innflytelse av narkotika da han så Gud åpenbare seg som en brennende tornebusk, skriver professor Benny Shanon i en studie som ble offentliggjort denne uken. Shanon innrømmer at han selv har prøvd narkotika.

- Bibelen forteller at folk «ser» lyder, og det er et klassisk fenomen, framholder Shanon. Han viser til religiøse seremonier blant folk i Amazonas-regionen i Sør-Amerika, der narkotika brukes til å få folk til å «se» musikk.

- Hva Moses og hans opplevelser på fjellet Sinai angår, kan det ha vært en overnaturlig kosmisk hendelse, men det tror jeg ikke. Da var det snarere en begivenhet der Moses og Israels folk i fellesskap brukte narkotika, sier den israelske forskeren videre.

Stoffet de ruset seg på, var ifølge Benny Shanon trolig utvunnet fra barken på akasietreet, et tre som ofte nevnes i Bibelen. Akasieprodukter har vært et viktig innslag i folkemedisinen i mange land.

...

Alt har sin naturlige forklaring.

O

OivindJ

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Japp, bibelen er en historiebok.

Edit; skrevet av folk med lite realfag kunnskap og en godt utviklet fantasi.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OivindJ skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Japp, bibelen er en historiebok.

Edit; skrevet av folk med lite realfag kunnskap og en godt utviklet fantasi.
    Ja bibelen er jo det, men det er nå litt morro likevel å se hvordan slike historier oppstår. Rart hvor mye styr det ble av en gubbe som tok seg en fjodde på en fjelltur.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Skal vi bli bibelske i en tråd om noe så trivielt som Cannabis?

Synes det er mye mer interessant med alle Cannabis-plantasjene som man avdekker rundt om i Norge i disse dager. Det er jo snart så omfattende at det å ha en vinterhage er skjellig grunn til mistanke. Med den produksjonskapasiteten vi ser her innenfor Norges landegrenser, så burde jo mentale institusjoner være proppfulle hvis vi skulle tro skremselspropagandaen om hvor farlig hasj og marihuana er for psykisk helse.

For jeg går ut fra at disse plantasjene ikke akkurat har produsert hamptau... ;)

Som et apropos så går jeg ut fra at alle vet at disse plantene ikke behøver å benyttes som rusmidler. Hamptau er ett eksempel. Et annet eksempel som er relevant for dette forumet finner dere her:
    http://www.hempacoustics.com/

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Ja, det er lange køer til psyiatriske institusjoner nå. Spesielt er det mange unge med rusrelaterte psykiske problemer i de køene, de var ikke en så stor andel av køen som før.

Dette kan henge sammen med det store antallet plantasjer...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tullete at de skal lage så mye styr av en kjøkkenhage eller to. Det er jo ingen som lager bråk om noen dyrker gullerøtter eller turnips. Man burde heller oppfordre til selvdyrking, slik at alle som ønsket kunne dyrke sine egne planter til nytte og hygge og ingen trengte å gjøre det hele til en millionbedrift.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Ta en tur på en psykiatrisk poliklinikk og spør de unge der om nytten av kjøkenhage...

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Gjest skrev:
    Ja, det er lange køer til psyiatriske institusjoner nå. Spesielt er det mange unge med rusrelaterte psykiske problemer i de køene, de var ikke en så stor andel av køen som før.

Dette kan henge sammen med det store antallet plantasjer...
    Og du har jo sikkert harde fakta i forhold til at disse køene kommer av marihuana- og hasjrøyking, og ikke hardere stoffer?
    Kan du tidfeste bedre enn "før" og "nå"?
    Kan du vise til statistikk som viser at de psykiske problemene faktisk er rusrelaterte og hvordan ulike narkotiske stoffer fordeler seg, og at denne andelen har økt?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Gjest skrev:
    Ta en tur på en psykiatrisk poliklinikk og spør de unge der om nytten av kjøkenhage...
    Er det dette nivået du baserer din argumentasjon på? Hvor mange av de unge du finner på psykiatrisk poliklinikk har havnet der etter kun marihuana- og hasjrøyking, uten å ha forsøkt hardere stoffer? Slik jeg har forstått ungdommens partykultur, så er amfetamin og extacy-lignende stoffer, samt kokain mer utbredt enn å røyke marihuana. Tobakksrøyking er jo også forbudt på utesteder, noe som da også utelukker hasjrøyking. Jeg finner det vanskelig å tro at du finner statistikk som støtter opp under at marihuana- og hasjrøyking er hovedgrunnen til psykiske problemer. (Jeg vil heller tro at marihuana- og hasjrøyking kan være et symptom enn en årsak til psykiske problemer, altså at de som allerede har psykiske problemer bruker cannabisstoffene for å døyve problemene sine).

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Roffe:

Som skrevet utallige ganger før: min kone jobber i psykiatrien, og ser denne rusrelaterte økningen...

Hun er altså fagmenneske, om du greier å respektere det. Hun har mere peil på dette enn deg og meg, Roffe.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kunne sjølvsagt vore morosamt med statistikkar som synte graden av manglande relasjon mellom t.d.:

Sjølvmord og medikamentbruk
    overvekt, røyking, råkøyring og dødsfall
    Fyllekøyring og trafikkulukker

Og så kunne vi lage oss ein ny debattråd etterpå....

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Gjest skrev:
    Roffe:

Som skrevet utallige ganger før: min kone jobber i psykiatrien, og ser denne rusrelaterte økningen...

Hun er altså fagmenneske, om du greier å respektere det. Hun har mere peil på dette enn deg og meg, Roffe.
    Min kone jobber i skoleverket og observerer en klar økning i antall autister på sin skole. Er det et statistisk grunnlag for å hevde en økende mengde autister i befolkningen? Nei, det er faktisk slik at retten til skolegang for alle gjør at flere autister enn før skal gjennom skoleverket.

Kan din kone faktisk skille mellom de ulike rusmidlene som er benyttet av de ulike tilfellene? Kan det være at ungdommen er blitt flinkere til å oppsøke psykiatrisk hjelp eller at apparatet rundt ungdommene er blitt bedre til å oppdage tilfellene og henvise dem til psykiatrisk hjelp. Kan det være en strategisk endring i det offentliges tilnærming til ungdomsprykiatri at flere skal hjelpes gjennom den delen av apparatet som din kone jobber i?

Jeg respekterer din kones observasjoner, men de gir en for liten del av bildet til at man kan snakke om noen statistisk signifikans. Man må faktisk gjennomføre en bred og kontrollert innsamling av grunnlagsdata med oversikt over mulige feilkilder før man kan trekke konklusjoner basert på statistikk. Hva sier forresten din kone om hvilke stoffer ungdommene hun treffer på har brukt? Har det vært psykiske problemer eller traumatiske opplevelser for disse ungdommene før de begynte med ulovlige stoffer? Hvor stor andel av ungdommene med "rusrelaterte problemer" har kun forsøkt cannabisstoffer uten å ha brukt noe sterkere ulovlig stoff?

Til slutt vil jeg si at du ikke vet noe om min kunnskap på området. Vi har politikere som styrer det norske forsvaret som aldri har satt sine ben i et par militærstøvler. Det finnes mange andre måter å tilegne seg kunnskap på enn gjennom jobben.

Hva med min egen, personlige kjennskap til minst 10-20 personer som alle har forsøkt hasj, og der ingen har havnet i det psykiatriske apparatet, og at jeg kjenner mange som hevder det samme? Skal slikt underkjennes?

G

Gjestemedlem

Gjest
    De som hadde trengt et intimt møte med psykiatrien er nok heller de politikerene som prøver å sykeliggjøre hasjrøykere. Det er jo de samme metodene som blir brukt mot opposisjonelle, homofile eller anderledestenkende i stater som kun Gjest liker å sammelinge oss med.

Dette er ikke annet enn hets mot folk som har en annen smak enn deg selv. Jeg kunne jo like gjerne argumentert med å sende folk som liker Lasse Stefans og countrymusikk på galehuset. Men det og ville jo være litt galt.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Og slik gjæng no dagan...

Helgerøykere trenger ikke være sykelige. Som med alt annet har folk forskjellige terskler for cannabis. Men altså: køene vokser. Hva gjør vi med det? Som strutsen?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Gjest skrev:

Helgerøykere trenger ikke være sykelige. Som med alt annet har folk forskjellige terskler for cannabis. Men altså: køene vokser. Hva gjør vi med det? Som strutsen?
    Kan du tallfeste at køene vokser? Kan du vise til at de gjør dette som en økning av antallet pasienter og ikke fordi tilbudet til dem er blitt dårligere? Kan det være at det første kontaktpunktet for dem med psykiske problemer er blitt flinkere til å sende pasienter videre?

Strutseholdning er å ignorere fakta. Jeg tror verken du eller jeg gjør det bevisst.
    Hele den offentlige sektor er jo offer for repetitive nedskjæreinger på budsjettene fra år til år, og så forventer politikerne at kvaliteten og kapasiteten på de offentlige tjenestene skal bestå... Slik er det jo ikke, det er alltid en grense for rasjonalisering, og jeg vil vel beskylde en hel del politikere til å ha en strutseholdning til de kravene vi som borgere stiller til offentlige tjenester mens de har full oppmerksomhet på blårussens vurderinger og tallene i budsjettkolonnene.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Jeg er forsåvidt også et fagmenneske, med erfaring fra psykiatrien, men jeg kan ikke se at dette gjør meg veldig skikket til å uttale meg om hvorvidt det er en definitiv sammenheng mellom bruk av cannabis og den ene eller annen type problem. Sannheten er at vi såvidt har begynt å forske på en slik evt. sammenheng og at dataene foreløpig ikke støtter noen konklusjon. Kun få studier av noen størrelse har blitt utført og selv om noen av disse antyder at det kan være en sammenheng så korrelerer de dårlig med studier som f.eks sammenligner utbredelsen av schizofreni i vestlige land og land med langt større bruk av cannabis.

Det er dermed etter min mening aldeles for tidlig å forsøke å konkludere med at en slik sammenheng finnes, all den tid de tilgjengelige data er så sprikende.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Lille_Adam skrev:
    Jeg er forsåvidt også et fagmenneske, med erfaring fra psykiatrien, men jeg kan ikke se at dette gjør meg veldig skikket til å uttale meg om hvorvidt det er en definitiv sammenheng mellom bruk av cannabis og den ene eller annen type problem. Sannheten er at vi såvidt har begynt å forske på en slik evt. sammenheng og at dataene foreløpig ikke støtter noen konklusjon. Kun få studier av noen størrelse har blitt utført og selv om noen av disse antyder at det kan være en sammenheng så korrelerer de dårlig med studier som f.eks sammenligner utbredelsen av schizofreni i vestlige land og land med langt større bruk av cannabis.

Det er dermed etter min mening aldeles for tidlig å forsøke å konkludere med at en slik sammenheng finnes, all den tid de tilgjengelige data er så sprikende.
    Ja, det er jo slike rapporter jeg har forsøkt å få tak i og lese, og jeg kommer vel til samme konklusjon, som jeg da hevder ikke støtter skremselspropagandaen. Det betyr at vi foreløpig har et forbud uten saklig begrunnelse, og ethvert forbud er en inngripen i enkeltmenneskers frihet. Det betyr at det offentlige gjennom forbud mot marihuana og hasj ubegrunnet griper inn i enkeltmenneskers frihet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    Gjest skrev:

Kan du tallfeste at køene vokser? Kan du vise til at de gjør dette som en økning av antallet pasienter og ikke fordi tilbudet til dem er blitt dårligere? Kan det være at det første kontaktpunktet for dem med psykiske problemer er blitt flinkere til å sende pasienter videre?

Strutseholdning er å ignorere fakta. Jeg tror verken du eller jeg gjør det bevisst.
    Hele den offentlige sektor er jo offer for repetitive nedskjæreinger på budsjettene fra år til år, og så forventer politikerne at kvaliteten og kapasiteten på de offentlige tjenestene skal bestå... Slik er det jo ikke, det er alltid en grense for rasjonalisering, og jeg vil vel beskylde en hel del politikere til å ha en strutseholdning til de kravene vi som borgere stiller til offentlige tjenester mens de har full oppmerksomhet på blårussens vurderinger og tallene i budsjettkolonnene.
    Nå er det slik at omfanget av narkotika bruk er økende i det norske samfunnet (og helt sikkert genrelt i mange land) -og det er ikke bare hasj det dreier seg om, men kokain, "hjemmelagd kjøkkenbenk narko" osv.

Vi vet at det er en økende tendens innen psykiatrien at mange har skader pga. av narkotika bruk. Bl.a. Kokain, partystoffer som XTC, GHB osv. Men også av hasj faktisk. Danmark har statistikker på dette. En bekjent av meg har søstra innelåst i Danmark et sted, fordi hun etter langvarig og temmelig regelmessig hasjbruk ble totalt sinnsyk. i følge min bekjente, var hun en av 1000 som jfr. statistikken som havner i den tilstanden grunnet bruk.

Så kan man saktens meg spørre om mange driver "selvmedisinering" der ute. Spesielt mennesker mer depressive tendenser mm. Og det kan forsterke tendensen med økende pågang for bl.a. depresjon i psykiatrien. Noarkotika er ingen lek. Og det er ikke alkohol heller...

Mvh. Bjørn

S

Slubbert

Gjest
    Gjest skrev:
    Men altså: køene vokser. Hva gjør vi med det?
    Så lenge Staten skal bestemme hvordan folk lever livene sine og underminere individuell frihet såvel som ansvaret som følger med, så vil køene bare fortsette å vokse og vokse og vokse. Og ikke bare i psykiatrien; køene vil også vokse på sykehusene, på krisemottakene, i fengslene og på sosialkontorene. Når folk ikke får lov til å ta eget ansvar blir de ute av stand til å kunne ta ansvar. Mer og mer penger brukes på helseomsorgen men køene bare øker, mer og mer penger brukes på psykiatrien men køene bare øker. Sykefrafvær, rusavhengighet, spillavhengighet, mobilavhengighet, you name it. Omnistaten representerer en samfunnsdoktrine som er helt 100% nødt til å ende i sammenbrudd, det er helt uunngåelig. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar.

God ruspolitikk? Norge er et land hvor folk i 2008 dør av rødsprit fra Biltema.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    Men altså: køene vokser. Hva gjør vi med det?
    Så lenge Staten skal bestemme hvordan folk lever livene sine og underminere individuell frihet såvel som ansvaret som følger med, så vil køene bare fortsette å vokse og vokse og vokse. Og ikke bare i psykiatrien; køene vil også vokse på sykehusene, på krisemottakene, i fengslene og på sosialkontorene. Når folk ikke får lov til å ta eget ansvar blir de ute av stand til å kunne ta ansvar. Mer og mer penger brukes på helseomsorgen men køene bare øker, mer og mer penger brukes på psykiatrien men køene bare øker. Omnistaten representerer en samfunnsdoktrine som er helt 100% nødt til å ende i sammenbrudd, det er helt uunngåelig. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar.
    Statens sammenbrudd spås stadig, særlig de siste 100 år. At krisebegrepet fører til skepsis og oppgitthet, er vel nokså naturlig siden media (og andre aktører i det offentlige og private) stadig gjør bruk av det. Men nasjonalstaten har vist seg å ha en utrolig overlevelses evne som organisasjonsform, selv om premissene endres betraktelig.

At helsekøene øker er fordi befolkningen er større, blir eldre og fordi flere sykdommer behandles. At eldrekøene vokser er fordi det blir flere og flere eldre, særlig relativt til andelen i befolkningen noe som har med 1.7-1.8 barn og gjøre...

G

Gjestemedlem

Gjest
    bjornh skrev:
    Nå er det slik at omfanget av narkotika bruk er økende i det norske samfunnet (og helt sikkert genrelt i mange land) -og det er ikke bare hasj det dreier seg om, men kokain, "hjemmelagd kjøkkenbenk narko" osv.

Vi vet at det er en økende tendens innen psykiatrien at mange har skader pga. av narkotika bruk. Bl.a. Kokain, partystoffer som XTC, GHB osv. Men også av hasj faktisk. Danmark har statistikker på dette. En bekjent av meg har søstra innelåst i Danmark et sted, fordi hun etter langvarig og temmelig regelmessig hasjbruk ble totalt sinnsyk. i følge min bekjente, var hun en av 1000 som jfr. statistikken som havner i den tilstanden grunnet bruk.

Så kan man saktens meg spørre om mange driver "selvmedisinering" der ute. Spesielt mennesker mer depressive tendenser mm. Og det kan forsterke tendensen med økende pågang for bl.a. depresjon i psykiatrien. Noarkotika er ingen lek. Og det er ikke alkohol heller...

Mvh. Bjørn
    Problemet med de fleste dop alternativene er at de ikke er tilstrekkelig merket med innhold og dosering. Kjøper man en ecstarcy tabelett vet man aldri hva som er inne i det. Man kan gjerne forvente at hoveddelen er MDMA, og da er det relativt harmløs morro. Men slike tabeletter er jo ikk eunderlagt vanlig legemiddelkontroll og fra et forbrukersysnpunk er de derfor svært tvilsomme. Her trengs bedre regulering, ikek holdeløse forbud.

GHB her jeg litt problemer med å se hvorfor noen vil bruke, spesielt siden det er såpass vanskelig å dosere og at følgene ved for høy doesering er såpass alvorlige. Men polulariteten kommer vel av at det er for dårlig tilgjengelighet på bedre alternative rusmidler. En legalisering av mindre farlige og korrekt dosete substanser som cannabis, MDMA, LSD, Kath, Pixilocybin etc. kunne minsket bruken av kjøkkenpraparater enten det er GHB, Meth eller andre hobbypreparater med skumle virkinger.

Uansett er det meste helt greit så lenge det ikke overdrives. Og det er igrunnen ikke så vanskelig å fastslå hvem som har anlegg for misbruk og hvem som ikke har det. Dette kan i mange tilfelle oppdages svært tidlig da det er personligheten som styrer dette i de aller fleste tilfeller.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    bjornh skrev:

Har du lenker til disse statistikkene som danskene angivelig har, spesielt den delen der cannabisbruk er eneste årsak til psykiatrisk innleggelse?

1000 i en befolkning omtrent tilsvarende den norske? Når vi vet at nøkterne anslag er at 25% av alle ungdommer har forsøkt hasj, så er jo 1000 et såpass lite tall at det blir naturlig å se på hvordan disse 1000 tilfellene skiller seg fra vanlig ungdom. Jeg vil tippe at i en svært stor andel av tilfellene vil man oppdage en eller flere andre faktorer/symptomer som kan være årsaken til en psykisk lidelse. Den åpenbare stoffbruken er det lett å oppgi som årsak for innleggelse, mens de faktiske årsakene kan være andre eller mer sammensatt.

Danskene hadde jo for øvrig "Kristiania", en bydel i København der cannabis ble fritt omsatt i en årrekke. Det alene burde jo gi grunnlag for forskning rundt befolkningen som var bosatt her i den perioden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er jo ikke utenkelig at det har forekommet personer som har blitt syke av å røyke hasj. Men skal man fokuser på det må man også ta med alle dem som har blitt friste av det samme. Båden dem som får direkte lindringer av sine sykdommer som er behørlig dukumentert for dem som er interessert. Men også alle dem som ved rekreativ selvmedisinering har holdt seg frisk og tidi og har slappet av med dette i perioder med stress og kav. sikkert mange som har unngått sammenbrudd og psykiske lidelser ved å kunne avreagere eller slappe av med rusmidler. Det hele handler om en ansvarlig og fornufigt bruk og hvordan man skal unngå overdivelser både i menger, tid og omfang.

Det aller meste av positive ting kan overdrives slik at det blir negativt. Så også med rusmidler.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Kort oppsummert er svarene slik:

Roffe kaller det skrekkpropaganda, og kan ikke finne info om problemet. Han tror ikke på problemet.

Slubbert har sin libertarianske vinkel på at dette må folk rydde opp i selv, problemet er ikke noe for staten.

Deph mener at rusmidlene er dårlig merket (!) og at folk får i seg feil doser eller stoffer de ikke ville hatt med. Hvem skal merke ulovlige stoffer? Skal det være merking på samme måte som med sigarettene i dag "Advarlsel! Bruk kan føre til varige helseskader!"

Jeg har enda ikke fått et godt svar.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg har lite imot at staten hjelper folk, men ikke gjennom å innskrenke friheter for andre.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Gjest skrev:

Roffe kaller det skrekkpropaganda, og kan ikke finne info om problemet. Han tror ikke på problemet.
    Jeg finner ikke forskningsresultater som påviser noen årsakssammenheng mellom bruk av cannabis og en del av de påståtte skadevirkningene, nei. Det er masse info om cannabisbruk der ute, og de fleste publiserte forskningsrapportene rapporterer at det ikke er noen statistisk signifikant sammenheng. Det er ikke fordi jeg ikke finner informasjonen som støtter forbudet jeg kaller det skremselspropaganda (ikke "skrekkpropaganda"). Marihuana og hasj er ulovlig fordi det som det mildeste ulovlig stoffet er inngangsport til ulovlige stoffer. Det er sirkelargumentasjon. Gjør det lovlig og det er ikke lenger en inngangsport til det ulovlige. Jeg sier ikke at cannabis er helt ufarlig, men at man kan kontrollere det på samme måte som man gjør med alkohol og tobakk i dag og da bli kvitt skadevirkningene av totalforbudet.

O

OivindJ

Gjest
    Gjest skrev:

Slubbert har sin libertarianske vinkel på at dette må folk rydde opp i selv, problemet er ikke noe for staten.

Deph mener at rusmidlene er dårlig merket (!) og at folk får i seg feil doser eller stoffer de ikke ville hatt med. Hvem skal merke ulovlige stoffer? Skal det være merking på samme måte som med sigarettene i dag "Advarlsel! Bruk kan føre til varige helseskader!"

Jeg har enda ikke fått et godt svar.
    Og Guest mener det er stoffet og ikke menneskene som er problemet?

Tror du ikke de samme menneskene lett kunne gått ifra kasser med pils direkte til tyngre stoffer, dersom ikke dette såkalte "gateway-stoffet" hadde vært å få tak i ?

K

Khanate

Gjest
    Gjest skrev:
    Ja, det er jo endel alkoholmisbrukere som går til heroin.

http://www.bt.no/bergenpuls/kjendis/article522212.ece
    De fleste som prøver det sterkt vanedannende stoffet heroin har helt sikkert missbrukt alkohol. Jeg tror faktisk de fleste jeg kjenner har missbrukt alkohol. De fleste av disse igjen har lært av feilen og justert forbruket ned til håndterbare mengder.

Jeg har ikke meget erfaring med cannabis, men det sist året har jeg stiftet bekjentskap med noen som er svært glad i dette. Dette er hyggelige mennesker, de arbeider, betaler skatt, oppdrar barn etc. Alt sammen helt uproblematisk.

Jeg kjenner og mennesker som har problem i sin omgang med mat. De spiser helt enkelt for meget. De har en mani. Det hele er sykt, og de ser ut deretter. Ingen ville naturligvis finne på at mat skulle selges på resept etter godkjennelse fra Dr.Lege.

Hm jeg minnes en propagandabok fra syttitallet. På forsiden var det bilde av noe som ble karakterisert som en hasjsprøyte. Ja da, du leste riktig.

Vedrørende den offentlige koblingen mellom forbruk av cannabis og senere heroinavhengighet: Jeg antar at de fleste, (i alle fall voksne modne) mennesker som prøver ut cannabis, opplever dette som ufarlig og uproblematisk. Som en konsekvens av dette opplever de myndighetenes paranoia som uberettiget og problematisk. For et ungt og uerfarent menneske kan dette tolkes som at alt som er forbudt egentlig er helt ufarlig. Gjennom den strenge lovgivningen gir myndighetene signal om at de ikke er til å stole på, at de er redde for noe som de ikke forstår.

Bill Clinton har røyket marihuana, og mange med ham. Det har gått helt fint tror jeg. Eller, er han kanskje heroinmissbruker i dag?

Forrige dagen så jeg et oppslag i media: Kokainmissbruker tilbake på tennisbanen!
    Umiddelbart kommer bildene opp: ansvarsløse rikfolk som går til grunne i kokainrus. Så slo det meg, dette bildet er plantet gjennom års indoktrinering. Jeg har jo møtt mennesker som har benyttet dette pulveret. Noen likte det, andre ikke. Ingen av de har gått til grunne. Stabile helt normale mennesker. Helt uproblematisk.

Jeg påstår ikke at kokain skal legaliseres, til det kjenner jeg for lite til problemstillingene. Det slår meg imidlertid at om det massive bildet om rusmissbruk, avhengighet og forfall, som er plantet i oss, slår sprekker; så vill kanskje det som før fortonet seg som skremmende plutselig fortone seg som spennende.

O

OivindJ

Gjest
    Er vel flere av skribentene i denne tråden som fortsatt har til gode å gå til grunne og.

Å lage et bilde av at dette er helt ufarlig gjør vel omtrent like stor skade som alle falske påstander om at de værste skrekksenarioene inntreffer etter første forsøk.

Edit; Dubai er nok din(vår) drømmestat på langt flere punkter enn det er Guest sin drømmestat, Slubbert.

O

OivindJ

Gjest
    Khanate skrev:
    Forrige dagen så jeg et oppslag i media: Kokainmissbruker tilbake på tennisbanen!
    Umiddelbart kommer bildene opp: ansvarsløse rikfolk som går til grunne i kokainrus. Så slo det meg, dette bildet er plantet gjennom års indoktrinering. Jeg har jo møtt mennesker som har benyttet dette pulveret. Noen likte det, andre ikke. Ingen av de har gått til grunne. Stabile helt normale mennesker. Helt uproblematisk.
    Normale mennesker ja, stort sett, men en rekke av dem har i tredve årene allerede hjerte problemer som en dirkete følge av akkurat det stoffet.

S

Slubbert

Gjest
    Det samme gjelder alkohol. Og spiser du for mye gulerøtter blir du gul. Det er en farlig verden.

O

OivindJ

Gjest
    Joda, de som kjøper inn et gram til sin egen 30/40års dag og/eller hvert skuddår, får naturligvis ikke hjerteinfark av det med det første.

Edit; ..og når folk bli utestengt ifra idretten de driver etter å ha blitt tatt i å bruke stoffer som ikke har hjulpet dem i det hele tatt, er det direkte horribelt. (Den moralen missliker jeg til de grader)

G

Gjestemedlem

Gjest
    OivindJ skrev:
    Joda, de som kjøper inn et gram til sin egen 30/40års dag og/eller hvert skuddår, får naturligvis ikke hjerteinfark av det med det første.

Edit; ..og når folk bli utestengt ifra idretten de driver etter å ha blitt tatt i å bruke stoffer som ikke har hjulpet dem i det hele tatt, er det direkte horribelt. (Den moralen missliker jeg til de grader)
    Ja, det er en ting å bli utestengt hvis man bruker prestasjonfremmende midler, men å bli utestegt eller diskvalifisert f.eks. om man har røykt en bønne uken før en forballkamp eller neo slik er jo bare nok et eksempet på at når det kommer til politisering av rusmidler så så korsslutter all logikk bare man hører ordet.

Dem som bruker et rusmiddel eller opplevelsesmiddel en gang i ny og ned er ikke et problem for noen, hverken seg selv eller andre. Det geniale hadde jo vært om vi kunne funnet en måte å la dem være i fred på mens man heller hadde tiltak for å minske bruken blandt unge eller dem som overdriver dette.

I praksis er det for mye å håpe på at det blir en legalisering av rusopplevelser med det første, men det nest beste er jo at politi og myndigheter er litt pragmatiske og ser gjennom fingrene med dem som ikke lager noen problemer mens man femdeles har hjemmel til å gripe inn når det trengs. Dette har jo til en viss gradd skjedd de siste årene, men det skal ikke mer til enn en eller annen rabiat politiker som går til valg på en "lov og orden" agenda før skaden blir massiv på omgivelsene. En eller annen tulling som mar et mantra om nulltoleranse og nullrespekt for andre mennsker.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    41
    Etter å fulgt denne tråden litt, føler jeg for å slenge meg på. Bare kort i denne omgang.

At cannabis er inngangsbiletten til rus - og særlig heroinhelvete - er nok feil. Det er nok en utbredt misforståelse at "gatefolket" vi ser rundt oss kun er heroinister. De er blandingsmisbrukere. Nesten uten untak, går de også på andre stoffer. Vi kjenner til Rohypnol, amfetamin og en del andre substanser. Alkohol er gjengangeren - de DRIKKER folkens! Og de drikker mer enn de røyker cannabis. I tillegg setter de seg altså skudd med heroin når de måtte ha råd til det.

Ja, mange av disse har nok prøvd det meste som kan tenkes å gi en rus (røyking av bananskall, cannabis og tidvis populært i fensglene; å spise store mengder muskat), de har alle det til felles at de har drukket vann - opp til flere ganger i livet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn