|
Vi syns folk som er rusa på Cannabis oppfører seg merkelig og uforutsigbar, omtrent på samme måte og like merkelig som da indianerne så den hvite mann rusa på alkohol.roffe skrev:Jeg finner ikke forskningsresultater som påviser noen årsakssammenheng mellom bruk av cannabis og en del av de påståtte skadevirkningene, nei. Det er masse info om cannabisbruk der ute, og de fleste publiserte forskningsrapportene rapporterer at det ikke er noen statistisk signifikant sammenheng. Det er ikke fordi jeg ikke finner informasjonen som støtter forbudet jeg kaller det skremselspropaganda (ikke "skrekkpropaganda"). Marihuana og hasj er ulovlig fordi det som det mildeste ulovlig stoffet er inngangsport til ulovlige stoffer. Det er sirkelargumentasjon. Gjør det lovlig og det er ikke lenger en inngangsport til det ulovlige. Jeg sier ikke at cannabis er helt ufarlig, men at man kan kontrollere det på samme måte som man gjør med alkohol og tobakk i dag og da bli kvitt skadevirkningene av totalforbudet.Gjest skrev:Kort oppsummert er svarene slik:
Roffe kaller det skrekkpropaganda, og kan ikke finne info om problemet. Han tror ikke på problemet.
Han har vært på Heroin og alkokjøret så det er neppe sammenlignbart.Gjest skrev:Har du ikke sett og hørt David Crosby? Han sliter...
Dette er ikke seriøst vel? Jeg har hatt flere bekjente som har bedrevet det samme, like lenge, men aldri med alle disse symptomene. Et par var temmelig bedrøvelige individer, men at det var cannabis alene som var årsaken til det anser jeg som tvilsomt. De fleste var som du og jeg - eller i alle fall som meg, siden jeg ikke vet hvordan du er. "Normale" folk med "normal" jobb og "normalt" fungerende.Gjest skrev:...stuff...
Når du kommer med slike påstander som dette, så må du være sikker på at disse menneskene ikke bruker andre rusmidler i tillegg. Ellers kan du ikke si at dette skyldes cannabis-bruken. For å være helt ærlig så tviler jeg på at du kan vise til forskningsrapporter som viser sammenhengen mellom de symptomene du beskriver og cannabisbruk alene. Det er for øvrig forskning fra Australia som tyder på at høyt alkoholkonsum også gir mange av de ovennevnte symptomene (svekket korttidshukommelse, svekket konsentrasjonsevne).Gjest skrev:Her tar du feil Deph. Daglige fjodder i 30 år fører til angst, paranoia ("noia"), asosial væremåte, hukommelsestap (korttidshukommelsen er vekk), tap av konsentrasjonsevne, og fysisk som følge av en livsstil som kommer på kjøpet: fare for kreft, askegrå/blå hud og hår (lett gjenkjennelig om du har sett det en gang) ødelagte tenner (følger av sukkerbehov "digg") og feilernæring som fører til slapphet og mangel på muskulatur. Jeg kjenner flere som har røykt sine ukentlige fjodder i 30 år, og de er sånn.
Har du ikke sett og hørt David Crosby? Han sliter...
Legg merke til at Gjest ikke har uttalt seg om alkohol. Vi er enige i det du skriver her.Honkey-Chateau skrev:Må gå litt i mot Gjest her; de toksiske virkninger av alkohol er betydelig større og betydelig bedre dokumentert enn tilfellet er med cannabis. Hadde alkoholbruk som fenomen vært av nyere dato, hadde det uten tvil blitt totalforbudt. Dette uten at jeg ønsker å forsvare legalisering, for øvrig. Men å hevde at cannabis har tilnærmelsesvis like store skadevirkninger på organismen som alkohol er faktisk feil.
Honkey
Det er et eksempel på en liberal og ukritisk holdning til alle rusmidler. Vi diskuterer cannabis her, og da blir det usaklig å trekke inn storbrukere som har gått på det som av mange regnes som de farligste og mest avhengighetsskapende stoffene i verden.Gjest skrev:Du godtar vel at David Crosby er et eksempel på hva en liberal holdning til rus kan føre til da? Det er jo ellers vanskelig å få gehør for det standpunktet også.
Hvorfor ikke gå lenger tilbake og ta med dem som startet med tyggegummi og Coca Cola også?Gjest skrev:Nei, det er saklig å trekke inn Crosby, han er et eksempel for en livsstil med rus, som startet med cannabis. Mange som starter der, nesten alle. Det er ikke alle som fortsetter, men noen og de noen er alt for mange.
Kanskje fordi de som er imot kun legger fram statistikker over skrekkeksempler og ikke er villige til å forske videre på ulovlige stoffer?Gjest skrev:Det typiske i en cannabisdebatt er å legge stor bevisbyrde på de som er mot, men lite på de som er for.
Jeg har deltatt i denne tråden siden 2004 med mer saklig informasjon enn det du har prestert tilsammen i alle trådene jeg har lest på sentralen. At du ikke gidder å lese det hele eller evner å forstå poenget jeg fremlegger skal jeg ikke holde i mot deg, men spar deg for fornærmelser hvis de ikke er mer underholdene enn dette.Eivind E skrev:Hvis du skal legge deg på et så usaklig og ynkelig elendig nivå, bør du nesten vurdere å la være å delta i diskusjonen.Gjestemedlem skrev:Hvorfor ikke gå lenger tilbake og ta med dem som startet med tyggegummi og Coca Cola også?Gjest skrev:Nei, det er saklig å trekke inn Crosby, han er et eksempel for en livsstil med rus, som startet med cannabis. Mange som starter der, nesten alle. Det er ikke alle som fortsetter, men noen og de noen er alt for mange.
Dette var vel en provokasjon...Gjestemedlem skrev:Hvorfor ikke gå lenger tilbake og ta med dem som startet med tyggegummi og Coca Cola også?Gjest skrev:Nei, det er saklig å trekke inn Crosby, han er et eksempel for en livsstil med rus, som startet med cannabis. Mange som starter der, nesten alle. Det er ikke alle som fortsetter, men noen og de noen er alt for mange.
Det er ikke påvist noen større sammenheng mellom cannabis og sterkere rusmidler enn mellom alkohol og sterkere rusmidler. "Gateway drug"-teorien anvendt på cannabis har ingen støtte skikkelig forskning. Det er ren skremselspropaganda.Gjest skrev:Nei, det er saklig å trekke inn Crosby, han er et eksempel for en livsstil med rus, som startet med cannabis. Mange som starter der, nesten alle. Det er ikke alle som fortsetter, men noen og de noen er alt for mange.
Hvis effekten av cannabis skulle gitt seg etterhvert og folk trengte å gå over på "noe sterkere" som reklamen vil ha det til, hvorfor er det da så mange som i år etter år røyker sin tjall og er fornøyd med det?Gjest skrev:Dette var vel en provokasjon...Gjestemedlem skrev:Hvorfor ikke gå lenger tilbake og ta med dem som startet med tyggegummi og Coca Cola også?Gjest skrev:Nei, det er saklig å trekke inn Crosby, han er et eksempel for en livsstil med rus, som startet med cannabis. Mange som starter der, nesten alle. Det er ikke alle som fortsetter, men noen og de noen er alt for mange.
Det er jo påvist sammenhenger mellom lette og tunge rusmidler. Mange (som Crosby?) begynte med "lovegrass" og endte med "makka". Det er jo vanskelig å få det samme kicket gang på gang med lette rusmidler, så da frister det med sterkere saker. Ikke fortell meg at du ikke kjenner til det.
Gjest skrev:Nei, det er saklig å trekke inn Crosby, han er et eksempel for en livsstil med rus, som startet med cannabis. Mange som starter der, nesten alle. Det er ikke alle som fortsetter, men noen og de noen er alt for mange.
Jeg og Gjest har vært igjennom akkurat disse argumentene flere ganger i tråden tidligere, og dette var mer en referanse til gamle innlegg i tråden for å slippe å skrive det hele på nytt. Jeg kan se at det fortoner seg anderledes for nye lesere som ikke har fått med seg denne sammenhengen. Jeg håper innlegget mitt over avklarer meningen jeg sikter til. Så unngår vi ufruktbare personlige konfrontasjoner.Hvorfor ikke gå lenger tilbake og ta med dem som startet med tyggegummi og Coca Cola også?
Hvem sier at det er hold i "Gateway drug"-teorien?Gjest skrev:Hvem sier det?
Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Health_issues_and_effects_of_cannabis#Gateway_drug_hypothesisThe gateway drug hypothesis asserts that the use of cannabis may ultimately lead to the use of harder drugs. For the most part, it was commonly thought that cannabis gateways to other drugs because of social factors. For example, the criminalization of cannabis in many countries associates its users with organized crime promoting the illegal drug trade.
A July 2006 study by Ellgren et al.[49] strictly tested lab rats for the biological mechanism of the gateway drug effect. The study administered 6 "teenage" (28 and 49 days old) rats delta-9-tetrahydrocannabinol, and 6 were the control. One week after the first part was completed, catheters were inserted in the jugular vein of all of the adult rats and they were able to self-administer themselves heroin by pushing a lever. The study found that initially both groups behaved the same and began to self-administer heroin frequently, but then stabilized at different levels. The rats that had previously been administered THC consumed about 1.5 times more heroin than those that had not. Because many THC receptors interact with the opioid system, the study found that adolescent cannabis use overstimulates and alters the pleasure and reward structures of the brain, thus increasing the already high risk of addiction for people who start to use heroin. However, Other studies have shown that the dopamine system is independent of the THC receptor glands thus negating these negative effects.[citation needed]Psychopharmacologist Ian Stolerman, from King's College London, finds the biological cannabis gateway drug effect "somewhat preliminary", and states "it's too early to say there's a consensus, but a small number of studies like this suggest that there is a physiological basis for this effect." Other drugs, he notes, such as cocaine and amphetamines are involved in another brain pathway called the dopaminergic system. Cells in that system also interact with THC receptors and could be modified by cannabis exposure.[50] Cannabinoid receptors are 10 times more prevalent in the brain than opioid receptors. According to Dr. Hurd, one of the study leaders, two other drugs that also stimulate opioid cells, and could therefore also feasibly cause a gateway effect, are nicotine and alcohol.
However, a December 2006 study by the American Psychiatric Association[51][52] challenges these findings. A 12 year study on 214 boys from ages 10-12 showed that adolescents who used marijuana prior to using other drugs, including alcohol and tobacco, were no more likely to develop a substance abuse disorder than other subjects in the study. "This evidence supports what's known as the common liability model ... [which] states [that] the likelihood that someone will transition to the use of illegal drugs is determined not by the preceding use of a particular drug, but instead by the user's individual tendencies and environmental circumstances," investigators stated in a press release. They added, "The emphasis on the drugs themselves, rather than other, more important factors that shape a person's behavior, has been detrimental to drug policy and prevention programs."
Models used in a 2002 study[53] by RAND cast doubt on the gateway effect and show "that the marijuana gateway effect is not the best explanation for the link between marijuana use and the use of harder drugs," as noted by Andrew Morral, associate director of RAND's Public Safety and Justice unit and lead author of the study.
Ingen her som forsker.OivindJ skrev:Kanskje fordi de som er imot kun legger fram statistikker over skrekkeksempler og ikke er villige til å forske videre på ulovlige stoffer?Gjest skrev:Det typiske i en cannabisdebatt er å legge stor bevisbyrde på de som er mot, men lite på de som er for.
Flere, men lite troverdige.OivindJ skrev:Gjest skrev:Det typiske i en cannabisdebatt er å legge stor bevisbyrde på de som er mot, men lite på de som er for.
Ser at de som er for stort sett alltid har mange flere referanser å vise til (Når det gjelder flere ulovlige stoffer).
Hvis du ikke har referanse på dette er det lite å tro på.roffe skrev:Det er ikke påvist noen større sammenheng mellom cannabis og sterkere rusmidler enn mellom alkohol og sterkere rusmidler. "Gateway drug"-teorien anvendt på cannabis har ingen støtte skikkelig forskning. Det er ren skremselspropaganda.Gjest skrev:Nei, det er saklig å trekke inn Crosby, han er et eksempel for en livsstil med rus, som startet med cannabis. Mange som starter der, nesten alle. Det er ikke alle som fortsetter, men noen og de noen er alt for mange.
Det har du helt rett i, Gjest. Det er egentlig litt tullete å diskutere dette på denne måten, for alt vi kan gjøre er å presentere våre synspunkter og hva vi underbygger det med, men slik forumer er bygget opp så går det for sakte. Jeg er sikker på at dersom vi hadde sittet ansikt til ansikt og diskutert dette, så hadde vi sikkert ikke blitt enige, men vi hadde fått en bedre forståelse av hvorfor og hva motparten mener. Forumer på internett er ikke egnet spesielt godt for å oppnå enighet eller en gjensidig forståelse.Gjest skrev:Ingen her som forsker.OivindJ skrev:Kanskje fordi de som er imot kun legger fram statistikker over skrekkeksempler og ikke er villige til å forske videre på ulovlige stoffer?Gjest skrev:Det typiske i en cannabisdebatt er å legge stor bevisbyrde på de som er mot, men lite på de som er for.
Helt klart.f skrev:Tar man et par glass ildvann i helgene, er man da alkoholiker?
lomt skrev:Helt klart.f skrev:Tar man et par glass ildvann i helgene, er man da alkoholiker?
Og skal du ta retorikken til enkelte debattanter til følge, så har du store leverskader, rasert psyke og er totalt usosial om du bare har luktet på en kork engang ;D
Smoking in bars and restaurants, a hot item
We all know that smoking is bad for our health. Actually giving up this bad habit is as difficult as its always been. And people sitting near smokers are forced to inhale the smoke, whether they want to or not. That is one of the reasons why smoking is now banned in public areas in the Netherlands (and indeed in many other parts of the world as well). In July 2008, a smoking ban will come into effect in all hospitality venues in the Netherlands. The ban will also include discotheques.
Total ban on smoking?
So will this mean that any visitor to the Netherlands, so also Amsterdam, will not be allowed to light up a cigarette or a cigar in a hotel, restaurant, café, snack bar or any other establishment covered by the new law, including discotheques? The answer is both yes and no inveterate smokers neednt despair, as there is actually a solution for them.
Designated areas
Say youre enjoying a cup of coffee after a delicious meal in one of Amsterdams many restaurants and you would like a cigarette or cigar. Will you have to go stand outside? Not if your restaurant has a designated smoking area, closed off from the rest of the public area. In such designated areas smoking is allowed. To protect hospitality staff against second-hand smoke, service is not provided in these areas. So if you fancy a second cup of coffee, you will have to return to the regular section of the restaurant.
Regulation
The regulation allowing smoking in designated areas is of course not restricted to restaurants, but is applicable for all establishments covered by the new law. Therefore venues like discotheques are also permitted to create such sanctuaries.
Coffee shops
In the Netherlands, a Coffee Shop is where you go not to drink coffee, but to smoke cannabis. The same regulation applies to Coffee Shop as to all other hospitality venues: no service is allowed in designated smoking areas. As it would be somewhat absurd to create a designated smoking area in a Coffee Shop, the roles will be reversed here. You may smoke in a Coffee Shop, but no service will be provided. So if you would like something to drink while you smoke you will have to go to the designated non-smoking area. There the staff is allowed to serve you.